مش اي حد بيعرف يبقى خدوم و مش اي حد بيعرف يبقى جدع و مش اي حد بيفهم في الذوق و الاصول و مش اي حد بيعرف يجبر بخاطر اللي حواليه و مش اي حد بيعرف يتكلم كلام مفيد و موزون و في محله و حقيقي اي حد في حاجه من الصفات اللي فوق دي بيبقى special و هو مش حاسس
Forwarded from شيزلونج ..
بسمع مزيكا وانا مليش مزاج بس علشان صوتها يكون أعلى من صوت أفكاري ومسمعش نفسي او مركزش معايا وف نفس الوقت مبركزش مع المزيكا .
أنا شايف إن أحسن حاجة تقدمها لنفسك الفترة دي إنّك تتعوّد على الحياة لوحدك، تعيش لوحدك، تخرُج لوحدك، تاخُد قرارات لوحدك، تخطط لمُستقبلك لوحدك، مش عُزلة ولا إكتئاب قد ما هي مُحاولة للتعايش مع مرحلة بقت مُعظم العِلاقات البشرية فيها تحكمُها مزاجية الناس وقُدرتهم على الاستغناء.
”أحلى دعوة سمعتها: "عساك كل مانويت خير قويت".. تخيّل لو استجيبت هالدعوة! وكل مانويت تسوي شيء تقدر عليه ويروح منك قلّ الحيلة والضعف، يا الله على جمال الدعوة.” ♥️
Forwarded from شيزلونج ..
أنا حرفيًا ما بنساش؛ ما بنساش حد تعمّد التقليل منّي، ما بنساش كلمة وحشة إتقالتلي ولا نظرة ضايقتني ولا رد فعل ما عجبنيش، ما بنساش مين ما عملش إيه وقت ما كان مفروض يعمل، ومين عمل إيه لما ما كونتش مستنّي منه دا، أنا ما بنساش أي موقف إتخذلت فيه، ومهما رجعت مع أى حد عادى وزى الأول بفضل فاكر ومدوّن لكل واحد في السجل بتاعه، ودي حاجة مالهاش عِلاقة بسواد القلوب؛ أنا بسامح بس ما بنساش.
لا تكن سبب في قهر أحد فيظل طوال عمره كلما أتت سيرتك يردد:
حسبي الله ونعم الوكيل!
حسبي الله ونعم الوكيل!
💔2
في أيّامكم الثقيلة تذكّروا دائمًا مقولة ابن القيم ؛
"لو كشف الله الغطاء لعبده، وأظهر له كيف يدبر له أموره ، وكيف أن الله أكثر حرصًا على مصلحة العبد من العبد نفسه ، وكيف أنه أرحم به من أمه لذاب قلب العبد محبةً لله ، ولتقطّع قلبه شكرًا لله!"
"لو كشف الله الغطاء لعبده، وأظهر له كيف يدبر له أموره ، وكيف أن الله أكثر حرصًا على مصلحة العبد من العبد نفسه ، وكيف أنه أرحم به من أمه لذاب قلب العبد محبةً لله ، ولتقطّع قلبه شكرًا لله!"
هقولكوا سر مجرباه كتير اوي و اشكروني بعدين
كل ما اروح اشتري اكل البيت من السوبر ماركت و انا خارجة اقول " الحمد لله الذي رزقني من دون حول لي ولا قوة ،الحمد لله الذي اطعمني و سقاني و كفاني و آواني "
و حرفياً اي مبلغ دفعته بييجي بداله بعدها علي طول 🙌🏽❤️
كل ما اروح اشتري اكل البيت من السوبر ماركت و انا خارجة اقول " الحمد لله الذي رزقني من دون حول لي ولا قوة ،الحمد لله الذي اطعمني و سقاني و كفاني و آواني "
و حرفياً اي مبلغ دفعته بييجي بداله بعدها علي طول 🙌🏽❤️
" ماهانش عليا " ؟
بحِس اللي دائما بيقول الجُملة دي شايل جواه حُب كبير !
ماهانش عليا أشوفك متضايق وأسيبك مِن غير ما أراضيك، ماهانش عليا أعرف أنك بتحب الحاجة الفُلانية و مجبهاش، مهانش عليا أسيبك تروح المشوار ده لوحدك عشان أكون معاك أشجعك، ماهانش عليا أكُل وانتَِ مُش موجود فـَ قُلت أستناك لما تيجي ناكُل سوى !
شعور حِلو لما يكون في حياتنا أشخاص مانهونش عليهُم، والحقيقة أن الشخص الحنين هوا اللي بيكسب دائمًا ! ♥️
بحِس اللي دائما بيقول الجُملة دي شايل جواه حُب كبير !
ماهانش عليا أشوفك متضايق وأسيبك مِن غير ما أراضيك، ماهانش عليا أعرف أنك بتحب الحاجة الفُلانية و مجبهاش، مهانش عليا أسيبك تروح المشوار ده لوحدك عشان أكون معاك أشجعك، ماهانش عليا أكُل وانتَِ مُش موجود فـَ قُلت أستناك لما تيجي ناكُل سوى !
شعور حِلو لما يكون في حياتنا أشخاص مانهونش عليهُم، والحقيقة أن الشخص الحنين هوا اللي بيكسب دائمًا ! ♥️