انا لما ببقى مضايق وزعلان ببعد عن اى حد وباخد جمب من كل حاجه وبحب ابقى لوحدى ، مبيبقاش ليا نفس اتكلم مع حد ولا ارد ولا حتى اخرج ، بحب اسحب نفسى فى هدوء لحد ما ابقى كويس وبعدين ارجع اتعامل تانى ، والموضوع ملوش علاقه بأنى بحبك او بكرهك ، بس مبحبش اتعامل مع حد وانا مزاجى مش كويس !
مش اي حد بيعرف يبقى خدوم و مش اي حد بيعرف يبقى جدع و مش اي حد بيفهم في الذوق و الاصول و مش اي حد بيعرف يجبر بخاطر اللي حواليه و مش اي حد بيعرف يتكلم كلام مفيد و موزون و في محله و حقيقي اي حد في حاجه من الصفات اللي فوق دي بيبقى special و هو مش حاسس
Forwarded from شيزلونج ..
بسمع مزيكا وانا مليش مزاج بس علشان صوتها يكون أعلى من صوت أفكاري ومسمعش نفسي او مركزش معايا وف نفس الوقت مبركزش مع المزيكا .
أنا شايف إن أحسن حاجة تقدمها لنفسك الفترة دي إنّك تتعوّد على الحياة لوحدك، تعيش لوحدك، تخرُج لوحدك، تاخُد قرارات لوحدك، تخطط لمُستقبلك لوحدك، مش عُزلة ولا إكتئاب قد ما هي مُحاولة للتعايش مع مرحلة بقت مُعظم العِلاقات البشرية فيها تحكمُها مزاجية الناس وقُدرتهم على الاستغناء.
”أحلى دعوة سمعتها: "عساك كل مانويت خير قويت".. تخيّل لو استجيبت هالدعوة! وكل مانويت تسوي شيء تقدر عليه ويروح منك قلّ الحيلة والضعف، يا الله على جمال الدعوة.” ♥️
Forwarded from شيزلونج ..
أنا حرفيًا ما بنساش؛ ما بنساش حد تعمّد التقليل منّي، ما بنساش كلمة وحشة إتقالتلي ولا نظرة ضايقتني ولا رد فعل ما عجبنيش، ما بنساش مين ما عملش إيه وقت ما كان مفروض يعمل، ومين عمل إيه لما ما كونتش مستنّي منه دا، أنا ما بنساش أي موقف إتخذلت فيه، ومهما رجعت مع أى حد عادى وزى الأول بفضل فاكر ومدوّن لكل واحد في السجل بتاعه، ودي حاجة مالهاش عِلاقة بسواد القلوب؛ أنا بسامح بس ما بنساش.
لا تكن سبب في قهر أحد فيظل طوال عمره كلما أتت سيرتك يردد:
حسبي الله ونعم الوكيل!
حسبي الله ونعم الوكيل!
💔2
في أيّامكم الثقيلة تذكّروا دائمًا مقولة ابن القيم ؛
"لو كشف الله الغطاء لعبده، وأظهر له كيف يدبر له أموره ، وكيف أن الله أكثر حرصًا على مصلحة العبد من العبد نفسه ، وكيف أنه أرحم به من أمه لذاب قلب العبد محبةً لله ، ولتقطّع قلبه شكرًا لله!"
"لو كشف الله الغطاء لعبده، وأظهر له كيف يدبر له أموره ، وكيف أن الله أكثر حرصًا على مصلحة العبد من العبد نفسه ، وكيف أنه أرحم به من أمه لذاب قلب العبد محبةً لله ، ولتقطّع قلبه شكرًا لله!"