كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
Forwarded from Pinterest 🦋
⁩ ﴿فَإِنِّي قَرِيبٌ﴾.. مهما الأبواب اتقفلت، التوهة زادت، أو اتأخرت الأجوبة.. يارب.
فين الخناقاات فين البلوكات؟!!
"في عُمق هذا الخراب، تظهرُ لي كَضحكةٍ طاهرَة تُنبتُ زهرةً في رُوحِي."

—— مقتبس
‏ابتعد قدر المستطاع عـن المتباكين على حالهم، وأهل التذمر
واقترب من أصحاب الرضا ..
الذين يشكرون الله صباحاً ومساءً ، رغم ظروفهم ."

- مصطفى محمود
Forwarded from هو وهي ..
‏"والصادقون ف الحُب لا يمِلون ، حتي وإن ساد الصمت بينهم .⁦"
لما صاحب السوبر ماركت اللي تحت بيتك يشوفك وانت راجع وشاري حاجات من سوبر ماركت تاني
1
‏"يا ملائكتي اقضوا حاجة عبدي الليلة، فقد غلب يقينه قدري."

يارب ارزقنا هذا النداء.
‏أنا مبسوط جدا إني بقيت سايب كل حاجه علي ربنا و راضي باي حاجه بتحصل عكس قبل كده كنت بضايق جدا و ازاي يحصل كده بس دلوقتي لا مهما يحصل الحمد لله و الحمد لله ع اللي حصل و اللي بيحصل و اللي هيحصل‏ وحقيقي لا شيء يعادل الشعور بالرضا.
‏: Fact
نفسيتي مش هتروق غير لما اسافر.
‏"سيعطينا، سيهدينا، وسيرضينا."
هي مش أڤوره بس حقيقي الناس بقت عينيها وحشه ومفيش حد بيتمنى الخير لغيره.
‏"واحدة من أفضل الجمل التي سمعتها على الإطلاق كانت على لسان الشيخ الشعراوي رحمه الله "لن تحصل أبدًا على شيءٍ كامل، ستحصل على أشياء ناقصة تكتمل بالرضا من الله ورضاك بقدره ".. فاللهم الرّضا الذي يجعل قلوبنا هادئة، وهمومنا عابرة، ومصائبنا هيِّنة، اللهم الرضا الذي ينتهي بأبواب جنتك"
محدش هيديك من صحته لو تعبت، ولا حد هيديك من مزاجه لو قرفت، ولا حد هيفرد ضهرك لو انحنى، ولا حد هيديك من ضحكته لو زعلت "واحده واحده على نفسك وهونها تهون..
‏السواد اللي تحت عيني مش مرض ده قلة راحة، وملامحي المقفولة مش كره للناس دي فرط حزن، وعصبيتي مش غباء ده ضغط بحاول اعديه، وزعلي مش كآبة ده تراكم أحزان حاولت أكمل من فوقها، مكنتش قاسي بس حد كسرني وزاد خوفي فقسيت، بقيت أحب أكون لوحدي لأن مبقاش عندي طاقة ولا شغف اني أتعامل مع حد .
‏" واختر لنفسك شخصًا إذا قَست عليك الأيام يكن لكَ فيه عشمٌ لا يخيب ".♥️
‏“لكن كم مرة في حياتك تعتقد أنك ستقابل شخصاً يلحظ ابسط التغيرات في ملامح وجهك او نبرة صوتك، ويشعر ما بك من حزن دون أن تحتاج التحدث، شخصاً يؤمن بما هو جيد بداخلك مهما ساءت تصرفاتك، ويعلم حقيقة شعورك رغم محاولاتك المستميتة في إظهار عكسه، شخصاً رغم كل ما بداخله من خراب يحاول إصلاحك.”
نص مشاكلي بسبب نبرة صوتي ، انا ببقي بناقشهم عادي و هما فاكرين اني بعلن عليهم الحرب
چيم إي إللي تروحيه حضرتك إنتي عديتي من قدامي و أنا بتفرج ع المسلسل الحلقه فاتتني .
‏"لعلّها ظلمات يونس، وما علينا إلا التسبيح "
_صباح الخير.''💙