كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
Forwarded from كلمات
مساء الخير ...
اكتر من حد بعت ليا ان بسبب الكومنتات اللي ع القناة في ناس بتدخل ترخم عليهم وتبعت مسجات ليهم

انا قدامي حل من ٢ دلوقتي

اما اقفل الكومنتات خالص

او اي حد يبعت مسج او يرخم عليك من خلال القناة تبعت ليا اليوز بتاعه او الاكونت بتاعه وانا هعمله بلوك من القناه

اتمني تشاركوني الرأي .... للتواصل دا اكونت الخاص بالتواصل والاقتراحات
@mz_mk1
@mz_mk1
‏إن الله لا ينسى من ظلمك ومن أبكاك ومن قهرك، فكن على يقين أن الحقوق ستُرد يوماََ...
انا حياتي عبارة عن يوم واحد قاعد يتكرر يومياً.
وما الحُب إلا لمن أختارنا في وسط الزحام، لمن جعلنا استثناءاً، لمن كانَ سنداً لنا في عثراتنا، وكان لنا في وقت الضيق ملاذاً ومسكناً، لمن شدّ على أيدينا كُلما أوشكنا على السقوط، وتقبلنا بنقصنا وأحبنا بعيوبنا، لمن جعلنا نُحب أنفسنا من حبه لنا، لمن رأى الجمال فينا حتى ونحن في أسوأ حال، لمن تحمّل مزاجيتنا المفرطة وشاركنا مشاكلنا وأحزاننا التافهة أحيانا.❤️
- مش قاعد علي مكتبك بتشتغل ليه؟
= عشان انا مطفي يا فندم
- طب حصلني ع المكتب هولعك جوه
Forwarded from مريض نفسي ..
‏مش لاقي كلام أوصف بيه حالتي غير إني مكركب من جوايا، فيه قرارات مش قادر أخدها وخطوات مش عارف أخطيها، عُقد مش عارف أفكها، مخاوف كتير مش قادر أواجهها، ومش عارف أبدأ منين أو حتي إزاي وبتدور جوايا أسئلة كتير بتتمحور في هل أنا هافضل في الوضع ده كتير ولا هاقدر أعديه ولا مافيش مَخرج؟
👍1
‏عارفين أسوء مرحله ممكن نمر بيها ايه؟ إنك تنطفي، تفقد الشغف ، روحك تبهت، إنك تفضل ساكت رغم إنهياراتك،إنك تحس بتقل الأيام، إنك تبقي قاعد بس حاسس إن العالم كله فوق قلبك .
Forwarded from شيزلونج ..
"واحدة من أكثر الجُمل الواقعية التي قرأتها على الإطلاق؛ يأتي كل شيء في توقيته الذي يراهُ الله مناسبًا لنا وتجهلهُ محدودية بصيرتنا.. وأنا أومن جدًا بذلك، فكل شيء بميعاد، وكل شيء له وقت، وعندما يأتي الوقت المناسب ستجد كل شيء يحدث بأدنى حد من المجهود.. ما قُدِّرَ له الانتهاء سينتهي، وما قُدِّرَ له البدء سيبدأ، وما قُدَّر له النسيان ستنساه، وكل شيء، كل شيء سيأخذ مساره الصحيح.. الضغط على النفس لتغيير واقع لم يحن وقت تغييره جهد مهدور وهَلكة للنفس."
👍1
"بطريقةٍ ما ستدرك أن الطريق الذي اختاره الله لك، كان أفضل ألف مرة من الطريق الذي أردته لنفسك، وأن الباب الذي أُغلِق في وجهك ألف مرة، كان وراءه شرٌ محض، وأن اليد التي أفلتتك، لم تكن تناسبك منذ البداية، وأن البلاء الذي أنهكك لم يكن سوى رحمةٌ مُهداة، وأن انهيار الأسباب من حولك لم تكن بالقسوة التي ظننت، وإنما هي سنة الله في خلقه، وأن الأمر الذي جفاك النوم من أجله لم يكن يستحق كل هذا، وانك قلقت أكثر مما ينبغي، بطريقةٍ ما ستدرك أنك لست مالك أمرك، وأن أمرك إن ضاق واستضاق، له ربٌ هو أولى به، وأن الله رحيم، رحيم بالقدر الذي يُنجينا من شرور البشر، ومن أنفسنا حين لا نقوى عليها."
👍1
مش رح يصيرلك اشي في حياتك أكثر من اللي ربنا كاتبه الك ، ف روق بالك'💛
ونعم بالله
Forwarded from Pinterest 🦋
⁩ ﴿فَإِنِّي قَرِيبٌ﴾.. مهما الأبواب اتقفلت، التوهة زادت، أو اتأخرت الأجوبة.. يارب.
فين الخناقاات فين البلوكات؟!!
"في عُمق هذا الخراب، تظهرُ لي كَضحكةٍ طاهرَة تُنبتُ زهرةً في رُوحِي."

—— مقتبس
‏ابتعد قدر المستطاع عـن المتباكين على حالهم، وأهل التذمر
واقترب من أصحاب الرضا ..
الذين يشكرون الله صباحاً ومساءً ، رغم ظروفهم ."

- مصطفى محمود
Forwarded from هو وهي ..
‏"والصادقون ف الحُب لا يمِلون ، حتي وإن ساد الصمت بينهم .⁦"
لما صاحب السوبر ماركت اللي تحت بيتك يشوفك وانت راجع وشاري حاجات من سوبر ماركت تاني
1
‏"يا ملائكتي اقضوا حاجة عبدي الليلة، فقد غلب يقينه قدري."

يارب ارزقنا هذا النداء.
‏أنا مبسوط جدا إني بقيت سايب كل حاجه علي ربنا و راضي باي حاجه بتحصل عكس قبل كده كنت بضايق جدا و ازاي يحصل كده بس دلوقتي لا مهما يحصل الحمد لله و الحمد لله ع اللي حصل و اللي بيحصل و اللي هيحصل‏ وحقيقي لا شيء يعادل الشعور بالرضا.