كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
أكتر حاجة عملتها في حياتي وندمت عليها ، هى العمر اللي ضاع في المكان الغلط وسط الناس الغلط !!
الحقيقه إن مش بس المال السايب إللى بيعلم السرقه ،، المشاعر المفرطة برده بتعلم السرقه.. الجدعنة الزيادة وأنك موجود فى اى وقت والاهتمام الزيادة وكمان من غير ما تكون مستنى مقابل ، بيعلم انك مضمون و بيعلم سرقة حقك..
اى حاجه بتتعمل ببلاش بيبقى فى الاخر ملهاش تمن وملهاش قيمه ، كل حاجه عملتها وافتكرت انك بتعمل خير ومحطتش حدود أديت فرصه لنهبك و لظلمك واستنزاف مشاعرك في المكان الخطأ مع الشخص الخطأ ، وعلي مابتبدأ تفوق وتقرر انك تعمل استوب بتكتشف ان اتسرق منك أوقات من عمرك بحسن نيه و جدعنه منك مش مُقدره و فى غير محلها..
الافراط في العطاء يعلم الناس الاستغلال ، الافراط في التسامح يعلم الناس التهاون في حقك !!
‏الكون فيه حقايق كتير صادمة. أصعبهم بالنسبالي هي اللي قالها محمود درويش: تُنسي كأنك لم تكن.
كلنا هنطبق النهارده وكلنا هننام قبل صلاة العيد بخمس دقايق
‏ثمَ يارب الرِّضا العميق، والطمأنينة الدائِمة، وقُوّة التوكّل بِك، وجميل البشارات الآتية منك
_
كل سنة وانتم طيبين وبخير وعيد سعيد عليكم يارب
كانوا ٣٠ يوم ستر وفضل وصحة ونعم كتير من رب العالمين

اللهم لك الحمد والشكر 🤲
لمن ثقُلت عليهم تكاليف الحياة ؛
‏تخفّفوا من أثقالها
‏بـ :" لا حول ولا قوة إلا بالله " 🌿
جماعة انا حتى اجواء ليلة العيد مش حاسس بيها !
”عندما أشرب القهوة معكِ أشعرُ أنّ شجرةِ البُن الأولى زُرعت من أجلنا!”
- نزار قباني.
Forwarded from قلم رصاص
‏”ماذا لو تحررت فلسطين الليلة وكان العيد عيدين؟”
‏"اللهَّم شيئاً جميلاً لُم يكن بالحسبان"
لا نمنا مع اللي ناموا ولا خرجنا مع اللي خرجوا !
وكل سنة وانتم طيبين 😂
‏عارف لما تبقي sensitive وأقل حاجه بتأثر فيك بس بتحب تبان إنك جامد ومبتتأثرش بحاجه؟
‏" يهونها الله وتمُر ". ❤️
إللي ميستغلش العيد فرصه علشان يرجعلك و يكلمك إعرف إنه مبسوط في غيابك .
من الاوضه للصالة ومن الصالة للمطبخ ومن المطبخ للبلكونة ومن البلكونة للأوضة تاني ربنا ما يحرمني م الشقة يارب
‏"مهما كان وضعك المادي، المهني، الشخصي، مركزك الاجتماعي.. عود نفسك على أن تقول: اللهم اني أعوذ بك من زوال نعمتك، وتحوُّل عافيتك، وفُجاءة نقمتك، وجميع سخطك.. اللهم أدم علينا نعمك وبارك لنا فيها واحفظها من الزوال."