أكتر حاجة عملتها في حياتي وندمت عليها ، هى العمر اللي ضاع في المكان الغلط وسط الناس الغلط !!
الحقيقه إن مش بس المال السايب إللى بيعلم السرقه ،، المشاعر المفرطة برده بتعلم السرقه.. الجدعنة الزيادة وأنك موجود فى اى وقت والاهتمام الزيادة وكمان من غير ما تكون مستنى مقابل ، بيعلم انك مضمون و بيعلم سرقة حقك..
اى حاجه بتتعمل ببلاش بيبقى فى الاخر ملهاش تمن وملهاش قيمه ، كل حاجه عملتها وافتكرت انك بتعمل خير ومحطتش حدود أديت فرصه لنهبك و لظلمك واستنزاف مشاعرك في المكان الخطأ مع الشخص الخطأ ، وعلي مابتبدأ تفوق وتقرر انك تعمل استوب بتكتشف ان اتسرق منك أوقات من عمرك بحسن نيه و جدعنه منك مش مُقدره و فى غير محلها..
الافراط في العطاء يعلم الناس الاستغلال ، الافراط في التسامح يعلم الناس التهاون في حقك !!
اى حاجه بتتعمل ببلاش بيبقى فى الاخر ملهاش تمن وملهاش قيمه ، كل حاجه عملتها وافتكرت انك بتعمل خير ومحطتش حدود أديت فرصه لنهبك و لظلمك واستنزاف مشاعرك في المكان الخطأ مع الشخص الخطأ ، وعلي مابتبدأ تفوق وتقرر انك تعمل استوب بتكتشف ان اتسرق منك أوقات من عمرك بحسن نيه و جدعنه منك مش مُقدره و فى غير محلها..
الافراط في العطاء يعلم الناس الاستغلال ، الافراط في التسامح يعلم الناس التهاون في حقك !!
الكون فيه حقايق كتير صادمة. أصعبهم بالنسبالي هي اللي قالها محمود درويش: تُنسي كأنك لم تكن.
ثمَ يارب الرِّضا العميق، والطمأنينة الدائِمة، وقُوّة التوكّل بِك، وجميل البشارات الآتية منك ✨
_
_
لمن ثقُلت عليهم تكاليف الحياة ؛
تخفّفوا من أثقالها
بـ :" لا حول ولا قوة إلا بالله " 🌿
تخفّفوا من أثقالها
بـ :" لا حول ولا قوة إلا بالله " 🌿
”عندما أشرب القهوة معكِ أشعرُ أنّ شجرةِ البُن الأولى زُرعت من أجلنا!”
- نزار قباني.
- نزار قباني.
عارف لما تبقي sensitive وأقل حاجه بتأثر فيك بس بتحب تبان إنك جامد ومبتتأثرش بحاجه؟
"مهما كان وضعك المادي، المهني، الشخصي، مركزك الاجتماعي.. عود نفسك على أن تقول: اللهم اني أعوذ بك من زوال نعمتك، وتحوُّل عافيتك، وفُجاءة نقمتك، وجميع سخطك.. اللهم أدم علينا نعمك وبارك لنا فيها واحفظها من الزوال."