في حاجات هتفضل سر فحياتنا زي ''وحشتيني'' اللي بتتكتب وتتمسح زي شات قديم بنقراه اكتر من مره زي ''Record" بنسمعه مليون مره زي"الغيره" اللي مينفعش تتقال صراحةً، زي ''نظرة" بنسرقها من غير ماياخدوا بالهم زي ضحكة لما تشوف ملامحهم فـ "الصور'' اسرار كده مش هتتقال هتفضل جوانا بس .
صباح الخير،
كل حاجة بتحصل حواليك فى كُل وقت هى رسالة بتقولك إنت محتاج ربنا أكتر، إنت من غيره ضعيف ومتبعدش روحك عنه، وخليك على يقين إنك مش هتستقر وتأنس غير بالقرب منه ووقتها هتشوف تعويضه ليك فكُل حاجة .
كل حاجة بتحصل حواليك فى كُل وقت هى رسالة بتقولك إنت محتاج ربنا أكتر، إنت من غيره ضعيف ومتبعدش روحك عنه، وخليك على يقين إنك مش هتستقر وتأنس غير بالقرب منه ووقتها هتشوف تعويضه ليك فكُل حاجة .
ليلة الوتر الاخيرة 🌙
اللهم لا ترفع عني غطاء سترك و اجعلني ممن أعتقت رقابهم من النار
اللهم لا ترفع عني غطاء سترك و اجعلني ممن أعتقت رقابهم من النار
يا رب لا ينقضي رمضان إلا وقد فرجت همومنا، وغفرت ذنوبنا، وجبرت قلوبنا، واستجبت دعائنا
"كلما تشعر بالإحباط؛ خذ نفس عميق وتذكَّر أنك لست في سباق مع أحد ولست مضطرًا لأن تثبت أي شيء لأي أحد، وأن كل شيء سيحدث في وقته المناسب، وأن الدنيا ليست مكان للسعادة، إنما هي دار بلاء وابتلاء، دار اختبار.. هذا امتحانك وليس نهايتك، وتأكَّد أنَّ رزقكك لن يذهب لغيرك، لا رزقك في المال ولا في الناس، وكلنا فترات مهما كانت المحبة، ومهما كانت الوعود، وكل شيء يُنسى وكل شيء يَمُرّ، السهل يَمُرّ، والصعب يَمُرّ.. بفضل الله كل شيء يَمُرّ."
بينما هم ينتظرون المكالمة اللي بعدصلاة العيد أنامجهز كيلو بسكويت وهسقسق ولن أرحم أحد
"احذر من كسرة النفس لأنها مؤلمة
فالله سيسألُك يوماً عن عينٍ أبكيتها ، وعن قلبٍ أوجعته ، و عن روح كنت سبباً في فقدِها لأمانها واطمئنانها، فأحذر أن يشتكيك أحد إلى الله"
فالله سيسألُك يوماً عن عينٍ أبكيتها ، وعن قلبٍ أوجعته ، و عن روح كنت سبباً في فقدِها لأمانها واطمئنانها، فأحذر أن يشتكيك أحد إلى الله"
أكتر حاجة عملتها في حياتي وندمت عليها ، هى العمر اللي ضاع في المكان الغلط وسط الناس الغلط !!