Forwarded from Pinterest 🦋
طول الوقت بتمنى اني مبقاش شخص مؤذي في عين حد، ميبقاش في حد مش عارف ينام من كتر ما انا وجعته بكلمة أو موقف، وبتمنى كمان اني مكونش خليت حد يحس انه مش مرغوب فيه ولا انه فيه حاجة غلط ويقعد يسأل نفسه "هو أنا وحش للدرجة دي؟" وبحاول فعلاً لما حد يحتاجلي أكون موجود حتى لو وجودي مش هيأثر أو يغير حاجة بس ميحسش انه احتاج حد ولقى نفسه لواحده .
فيه جملة بتقول
"أبيع عُمري لمن يعاملني برفقٍ ، حتَّى في الخصام."
الجملة دي بتوصف قد إيه الإنسان ده غلبان ومش محتاج غير إنه يطمن ويلاقي اللي يعامله برفق وحنية كإنسان.
"أبيع عُمري لمن يعاملني برفقٍ ، حتَّى في الخصام."
الجملة دي بتوصف قد إيه الإنسان ده غلبان ومش محتاج غير إنه يطمن ويلاقي اللي يعامله برفق وحنية كإنسان.
بطلوا تعاتبوا يا جماعة شقلب و إقلب على طول كفاية العمر و الوقت إللي ضيعناه .
أكتشفت فعلاً إن الواحد من غير الصلاة ضعيف، وفي نفس الوقت قلبه قاسي، ومتشتت وعقله مشغول، الصلاة بتقوي الواحد وفي نفس الوقت بتحنن قلبه وبتمنعه من حاجات غلط تانيه كتير وبتهدي عقله،ربنا يرزق كل الناس بنعمة الانتظام في الصلاة حقيقي، اللهم ثبت أقدامنا علي الصلاة.
من قرر الرحيل من حياتك سيرحل مهما بذلت من جهد للإحتفاظ به .. فلا تكن ضعيفاً وتجعل رحيل البعض نقطة نهايتك .. فقد تكون البداية !
لا توجد لـِقاءات عبَثـية في الحَياة ،
كُلّ إنسانٍ تصادِفُه هُوَ إما اختبارٍ أو عقـوبة أو هدية من السماء 💎.
كُلّ إنسانٍ تصادِفُه هُوَ إما اختبارٍ أو عقـوبة أو هدية من السماء 💎.
لو شوفتها تبقى من نصيبك .. " هيراضيك " و" هيعوضك " و" هيجبر بخاطرك " ❤️
"ما رأيك أن نعشق بعضنا سرًا ونُوهم العالم اننا مُجرد أصدقاء؟"
-
-
إحنا لما بنستجدع مع حد ف علشان ده أصلنا مش علشان حضرتك جامد زحليقه و تستاهل جدعنه .
لا تستمر الحيـاة إلا بالتجاوزات ، يجب أن تتجاوز خوفك، وندمك، وهزيمتك، وفي كثير من الأحيان يجب أن تتجاوز بعض الأشـخاص أيضاً ."
- ليلة ١٣ رمضان 🌙
لا تنام قبل أن تقول :
"يا مدبر الليلِ والنهار؛ بدل ضيقي لفرج وعجزي لقوة وأحلامي لواقع واخرجني من حولي إلى حولك وقُل لما أتمناه من أمري أن يكون فإنه لا يُعجزك ولا يصعب عليك شيء" اللهم آمين."
لا تنام قبل أن تقول :
"يا مدبر الليلِ والنهار؛ بدل ضيقي لفرج وعجزي لقوة وأحلامي لواقع واخرجني من حولي إلى حولك وقُل لما أتمناه من أمري أن يكون فإنه لا يُعجزك ولا يصعب عليك شيء" اللهم آمين."
أنت المقصود:
لعل بعد الضيق الذي تمر به يفاجئك الله بفرج لم تحلم به.. فابشر وقل يا رب
لعل بعد الضيق الذي تمر به يفاجئك الله بفرج لم تحلم به.. فابشر وقل يا رب
يقول سومرست موم :
" من أكبر أخطائي أنني كنت
أمرّ على لحظات الفرح مرورًا عابرًا
بينما أعيش الحزن بكل مشاعري"
" من أكبر أخطائي أنني كنت
أمرّ على لحظات الفرح مرورًا عابرًا
بينما أعيش الحزن بكل مشاعري"
عارف الناس الـ بيبقى معاها الحق بس بتضيع حقها بأسلوبها وعصبيتها، دول مش ناس دول أنا.