كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
قومى أحكيله على اللى حصل !
هتبقى كويسه صح ! هتقوم !
‏كاتبين إيه في "السيرة الذاتية — Bio" بتاعة الواتساب .
عندك الشجاعه تصور وتوريني الشارع بتاعك 😂😍
"الفكرة الأكثر إيذاءًا هي مرور العمر وتغير أرقامه، وأنت لا زلت في المكان ذاته الذي كُنت عليه قبل سنوات."

- مقتبس
‏١١ رمضان

اللهم قرب إلي كل خير، وأبعد عني كل شر .
‏11 رمضان 🌙

﴿ اللهُم لا تجعلنا ثقلاء على قلب أحد يا الله ﴾
‏لا تثق بأحد لمجرد أن أعجبك حديثه .. فبعض الأشخاص ظله أكبر من حجمه الحقيقي..
"صلوا علي من كان لا يؤذي ولا يجرح احداً، بل كان كلامه طيبا للقلوب."
مبروك يا حجة انتي كسبتي الفلوس دي.. خوديهم خايفة ليه ؟!
أنا مش خايفة.. بس هي كده حلال، أصل أنا ما شقيتش بيهم!

جُملة عظيمة ُتدرّس لأجيال و أجيال عن التَّعَفُّفِ وغنى النفس.
بعض الأشخاص أحبونا دون أن يرونا فقط لأننا كتبنا
أشياء لامست ما بداخلهم من ألم.. 💔😔
👍1
Forwarded from Pinterest 🦋
طول الوقت بتمنى اني مبقاش شخص مؤذي في عين حد، ميبقاش في حد مش عارف ينام من كتر ما انا وجعته بكلمة أو موقف، وبتمنى كمان اني مكونش خليت حد يحس انه مش مرغوب فيه ولا انه فيه حاجة غلط ويقعد يسأل نفسه "هو أنا وحش للدرجة دي؟" وبحاول فعلاً لما حد يحتاجلي أكون موجود حتى لو وجودي مش هيأثر أو يغير حاجة بس ميحسش انه احتاج حد ولقى نفسه لواحده .
فيه جملة بتقول
"أبيع عُمري لمن يعاملني برفقٍ ، حتَّى في الخصام."
الجملة دي بتوصف قد إيه الإنسان ده غلبان ومش محتاج غير إنه يطمن ويلاقي اللي يعامله برفق وحنية كإنسان.
‏بطلوا تعاتبوا يا جماعة شقلب و إقلب على طول كفاية العمر و الوقت إللي ضيعناه .
‏أكتشفت فعلاً إن الواحد من غير الصلاة ضعيف، وفي نفس الوقت قلبه قاسي، ومتشتت وعقله مشغول، الصلاة بتقوي الواحد وفي نفس الوقت بتحنن قلبه وبتمنعه من حاجات غلط تانيه كتير وبتهدي عقله،ربنا يرزق كل الناس بنعمة الانتظام في الصلاة حقيقي، اللهم ثبت أقدامنا علي الصلاة.
‏من قرر الرحيل من حياتك سيرحل مهما بذلت من جهد للإحتفاظ به .. فلا تكن ضعيفاً وتجعل رحيل البعض نقطة نهايتك .. فقد تكون البداية !
‏الحياه بتتحسن بنسبه 99% لما تخش تنام وانت مصلي الخمس فروض
لا توجد لـِقاءات عبَثـية في الحَياة ،
كُلّ إنسانٍ تصادِفُه هُوَ إما اختبارٍ أو عقـوبة أو هدية من السماء 💎.
لو شوفتها تبقى من نصيبك .. " هيراضيك " و" هيعوضك " و" هيجبر بخاطرك " ❤️
‏"ما رأيك أن نعشق بعضنا سرًا ونُوهم العالم اننا مُجرد أصدقاء؟"

-
وأنت في منطقتك بيوزعوا إيه؟!

.
| تصوير : OptiKreativ-(Omar El Kady)