Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
رواية جزيرة الاناكوندا الفصل الـ 17 و 18 و 19 والاخيرة 💥💜 👇
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_704.html
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_704.html
مدونة روايتنا
رواية جزيرة الاناكوندا كاملة جميع الفصول بقلم شيماء صبحي
رواية جزيرة الاناكوندا كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة شيماء صبحي رواية جزيرة الاناكوندا كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
رواية صاحب مفتاح الشقة الفصل العاشر 10 والاخيرة 💥💜 👇
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_175.html
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_175.html
مدونة روايتنا
رواية صاحب مفتاح الشقة كاملة جميع الفصول بقلم عمرو راشد
رواية صاحب مفتاح الشقة كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة عمرو راشد رواية صاحب مفتاح الشقة كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
رواية عشق السيف الفصل الثاني والعشرون 22 والاخيرة 💥💜 👇
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_17.html
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_17.html
مدونة روايتنا
رواية عشق السيف سيف وليله كاملة جميع الفصول بقلم نورا فريد
رواية عشق السيف سيف وليله كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة نورا فريد رواية عشق السيف سيف وليله كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاج
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
_ طيب أنا جعانة.
= دنيا ممكن تسمعيني؟
_ تؤتؤ جعانة.
مسح وشه بكف أيده بكل عصبية وأنا عاملة نفسي مش واخده بالي لأني لو خدت بالي قلبي هيكون المقابل وأنا مش حِمل كسرته.
= ممكن أفهم بتعملي إيه دلوقتي؟
قالهالي بكل جدية وحِدة أول مرة أخد بالي منها بعد سنة خطوبة صالونات دون سابق معرفة، رغم كده حبيته واتعلقت بيه بس بعد مجهود منه، في الأول خالص كان بيسعى إنه يخليني أحِبُه ولسانه مكنش عليه غير جملة واحدة..."اديني فرصة مش يمكن أعجبك!" وفعلاً حصل...اديته فرصة وللأسف وعجبني أو بمعنى أصح...حبيته!!! وعند الكلمة دي قلبي أعلن ثورانه.
قررت أقطع الصمت اللي حل علينا وأرحم ضربات قلبي
_ عايز إيه يا مراد؟
أتردد وقال: دنيا أنا...أنا عارف إنك مكنتيش متقبلاني في الأول.
= وحصل يا مراد تقبلتك واديتك فرصة، مش دا كان طلبك وكنت بتلح عليا بيه؟
أتوتر أكتر ومسح شعره.
_ عارف إنه كان طلبي بس أحنا كنا بنجرب مشاعرنا.
أتصدمت من كلمته ورددتها بذهول: بنجرب!!!!!!!!
جاوبني بكل هدوء: أيوا يا دنيا بنجرب، الخطوبة ما هي إلا تجربة يعني مش نهاية الدنيا.
عرفت هو جابني المطعم هنا ليه، للأسف عرفت وحاولت أنهي الموضوع قبل ما دموعي تنزل وتفضح أمر حبي ليه وعدم قدرتي على التخلي عنه.
لسه هقلع دبلتي لقيته مسك أيدي، بعدت أيدي بسرعة عنه فرفع أيده وقال: أسف بس لازم أفهمك إحنا ليه وصلنا لهنا قبل ما تعملي كده عشان محسش بالذنب.
ابتسمت بقهر وأنا بقوله: ذنب!!! لا متقلقش ريح ضميرك، الحب مش بالعافية يا مراد أنا فاهمة دا كويس مقدرش أحاسبك على حاجة مش بإيدك.
قلعت الدبلة بكل هدوء وقدمتهاله لقيته ابتسم بسمة راحة وهو بيقول: ياااه يا دنيا ريحتيني كنت شايل هم اللحظة دي.
"وأنت دبحتني...دبحتني يا مراد" رددتها جوايا بكل حزن وبرا مرسوم على وشي إبتسامة هادية لا تُعبر عن بركان قلبي.
_ قبل ما أمشي يا مراد عايزة أقولك حاجة.
= تمشي فين يا دنيا أنا هوصلك.
_ لو سمحت متقاطعنيش...متجربش مشاعرك على بني أدمين تاني يا مراد هم مش فران تجارب، تقدر تجيب قطة..كلب مثلاً أو أي حيوان تاني، وتجرب عليه مشاعرك تشوف هل هتتقبل وجودة ولا لأ لكن بشر!!! إياك تكررها مع غيري، تعرف ليه العلماء بيجربوا أي تجربة علمية على الحيوانات الأول مش على بشر؟ لأن كسر البشر صعب يتضمد يا مراد كسرهم مش بالساهل.
تعبيرات وشه بعد ما كانت مبتسمة ومرتاحة أتغيرت 180 درجة وبقت باهته بصيتله وأنا بقول جوايا
" أنا اسفة يا مراد بس مينفعش النهاية تبقى سعيدة بالنسبالك وتعيسة بالنسبالي،لازم على الأقل تحس بجزء من اللي جوايا بسببك"
_ دنيا..أنا...أنا أسف مكنتش أ..
قاطعته وأنا بقوم وبلبس شنطتي: ولا يهمك شوية مشاعر انهدورا يعني مش حاجة، متشغلش بالك وبالنسبة لبقيت حاجتك هتوصلك.
مشيت بكل ثبات بس عيوني عصتني وكونت غيمة عملت حاجز للرؤية، لدرجة إني خبطت في الويتر من غير ما أقصد اعتذرت وخرجت من باب الكافية، فضلت ماشية في الشوارع ودموعي مش قادرة أتحكم فيها، وسؤال جوايا عمال يتردد دون توقف بدايته "ليه"...ليه قرب لما كان ناوي على بُعد؟؟ ليه أنا سمعت كلامه واديته فرصة؟؟ ليه أتعلقت للدرجة اللي تخليني موجوعة بسبب فراقه!! وليه بعيط أوي كده؟!!!!!!!!
لقيت نفسي قدام الكورنيش ما صدقت لقيت كرسي أترميت عليه وعيطت...عيطت كأني معيطتش قبل كده في حياتي، عيطت على ذكريات مش هقدر أنساها ولا هقدر أكونها تاني بنفس المشاعر البِكر دي تاني!
فضلت أدور بصورة هستيرية على مناديل في شنطتي وللأسف ملقتش رميت الشنطة وأنا بحاول أجمع جملة بسبب العياطي: ي..يعني أي م...مفيش مناديل!!!!
وكأنه سبب مقنع للعياط!!!! لقيت شاب بيقدملي شنطتي بعد ما جمع اللي فيها.
مسحت دموعي بسرعة على أساس كده مش هيبان إني كنت بعيط!!
_ أنت مين وبتعمل أي هنا؟ هو مفيش أي احترام للخصوصية خالص!!!!!
= دا على أساس إننا في شقة بيتكوا! دا أحنا في نص الشارع حضرتك، الكرسي اللي أنتِ قاعدة عليه دا مرافق عامة يا ماما.
حطلي الشنطة وركب عربيته ومشي، مسكت الشنطة وضميتها وكأنها وسيلة دعم وحماية ليا، بفتحها عشان أشوف لو في حاجة ناقصة لقيت علبة مناديل رجعت بصيت لمكان الشاب وكلامه بيتردد في وداني "إحنا في نص الشارع".
دلوقتي بدأت أفوق وأدركت إني في الشارع في مكان مينفعش أظهر فيه ضعفي، مشيت ورجعت البيت وكلي هزيمة.
____________________
_ يعني إيه يا بنتي؟؟؟
= يعني خلاص يا ماما محصلش نصيب.
_ أنتِ أكيد عملتي حاجة تزعله طب أكلمه يا بنتي؟
أنفعلت ودموعي شقت طريقها لعيوني تاني.
= يوووه هو أنا كل ما أقولك في مشكلة تقوليلي أنتي السبب وتبقي عايزة تراضيه وخلاص!!!! ماما هو أنا معيوبة؟؟ عايزة تخلصي مني؟؟؟؟؟ خلاص هو مش عايزني هروح أترجاه وأقوله والنبي متسبنيش!!!! عايزة تقللي مني لييييييه؟؟؟
بابا دخل الشقة على صوت زعيقي، قفل باب الشقة وقال: في إيه؟؟ صوتكوا عالي ليه وأنتِ يا دنيا بتزعقي لأمك كده ليه؟؟
= دنيا ممكن تسمعيني؟
_ تؤتؤ جعانة.
مسح وشه بكف أيده بكل عصبية وأنا عاملة نفسي مش واخده بالي لأني لو خدت بالي قلبي هيكون المقابل وأنا مش حِمل كسرته.
= ممكن أفهم بتعملي إيه دلوقتي؟
قالهالي بكل جدية وحِدة أول مرة أخد بالي منها بعد سنة خطوبة صالونات دون سابق معرفة، رغم كده حبيته واتعلقت بيه بس بعد مجهود منه، في الأول خالص كان بيسعى إنه يخليني أحِبُه ولسانه مكنش عليه غير جملة واحدة..."اديني فرصة مش يمكن أعجبك!" وفعلاً حصل...اديته فرصة وللأسف وعجبني أو بمعنى أصح...حبيته!!! وعند الكلمة دي قلبي أعلن ثورانه.
قررت أقطع الصمت اللي حل علينا وأرحم ضربات قلبي
_ عايز إيه يا مراد؟
أتردد وقال: دنيا أنا...أنا عارف إنك مكنتيش متقبلاني في الأول.
= وحصل يا مراد تقبلتك واديتك فرصة، مش دا كان طلبك وكنت بتلح عليا بيه؟
أتوتر أكتر ومسح شعره.
_ عارف إنه كان طلبي بس أحنا كنا بنجرب مشاعرنا.
أتصدمت من كلمته ورددتها بذهول: بنجرب!!!!!!!!
جاوبني بكل هدوء: أيوا يا دنيا بنجرب، الخطوبة ما هي إلا تجربة يعني مش نهاية الدنيا.
عرفت هو جابني المطعم هنا ليه، للأسف عرفت وحاولت أنهي الموضوع قبل ما دموعي تنزل وتفضح أمر حبي ليه وعدم قدرتي على التخلي عنه.
لسه هقلع دبلتي لقيته مسك أيدي، بعدت أيدي بسرعة عنه فرفع أيده وقال: أسف بس لازم أفهمك إحنا ليه وصلنا لهنا قبل ما تعملي كده عشان محسش بالذنب.
ابتسمت بقهر وأنا بقوله: ذنب!!! لا متقلقش ريح ضميرك، الحب مش بالعافية يا مراد أنا فاهمة دا كويس مقدرش أحاسبك على حاجة مش بإيدك.
قلعت الدبلة بكل هدوء وقدمتهاله لقيته ابتسم بسمة راحة وهو بيقول: ياااه يا دنيا ريحتيني كنت شايل هم اللحظة دي.
"وأنت دبحتني...دبحتني يا مراد" رددتها جوايا بكل حزن وبرا مرسوم على وشي إبتسامة هادية لا تُعبر عن بركان قلبي.
_ قبل ما أمشي يا مراد عايزة أقولك حاجة.
= تمشي فين يا دنيا أنا هوصلك.
_ لو سمحت متقاطعنيش...متجربش مشاعرك على بني أدمين تاني يا مراد هم مش فران تجارب، تقدر تجيب قطة..كلب مثلاً أو أي حيوان تاني، وتجرب عليه مشاعرك تشوف هل هتتقبل وجودة ولا لأ لكن بشر!!! إياك تكررها مع غيري، تعرف ليه العلماء بيجربوا أي تجربة علمية على الحيوانات الأول مش على بشر؟ لأن كسر البشر صعب يتضمد يا مراد كسرهم مش بالساهل.
تعبيرات وشه بعد ما كانت مبتسمة ومرتاحة أتغيرت 180 درجة وبقت باهته بصيتله وأنا بقول جوايا
" أنا اسفة يا مراد بس مينفعش النهاية تبقى سعيدة بالنسبالك وتعيسة بالنسبالي،لازم على الأقل تحس بجزء من اللي جوايا بسببك"
_ دنيا..أنا...أنا أسف مكنتش أ..
قاطعته وأنا بقوم وبلبس شنطتي: ولا يهمك شوية مشاعر انهدورا يعني مش حاجة، متشغلش بالك وبالنسبة لبقيت حاجتك هتوصلك.
مشيت بكل ثبات بس عيوني عصتني وكونت غيمة عملت حاجز للرؤية، لدرجة إني خبطت في الويتر من غير ما أقصد اعتذرت وخرجت من باب الكافية، فضلت ماشية في الشوارع ودموعي مش قادرة أتحكم فيها، وسؤال جوايا عمال يتردد دون توقف بدايته "ليه"...ليه قرب لما كان ناوي على بُعد؟؟ ليه أنا سمعت كلامه واديته فرصة؟؟ ليه أتعلقت للدرجة اللي تخليني موجوعة بسبب فراقه!! وليه بعيط أوي كده؟!!!!!!!!
لقيت نفسي قدام الكورنيش ما صدقت لقيت كرسي أترميت عليه وعيطت...عيطت كأني معيطتش قبل كده في حياتي، عيطت على ذكريات مش هقدر أنساها ولا هقدر أكونها تاني بنفس المشاعر البِكر دي تاني!
فضلت أدور بصورة هستيرية على مناديل في شنطتي وللأسف ملقتش رميت الشنطة وأنا بحاول أجمع جملة بسبب العياطي: ي..يعني أي م...مفيش مناديل!!!!
وكأنه سبب مقنع للعياط!!!! لقيت شاب بيقدملي شنطتي بعد ما جمع اللي فيها.
مسحت دموعي بسرعة على أساس كده مش هيبان إني كنت بعيط!!
_ أنت مين وبتعمل أي هنا؟ هو مفيش أي احترام للخصوصية خالص!!!!!
= دا على أساس إننا في شقة بيتكوا! دا أحنا في نص الشارع حضرتك، الكرسي اللي أنتِ قاعدة عليه دا مرافق عامة يا ماما.
حطلي الشنطة وركب عربيته ومشي، مسكت الشنطة وضميتها وكأنها وسيلة دعم وحماية ليا، بفتحها عشان أشوف لو في حاجة ناقصة لقيت علبة مناديل رجعت بصيت لمكان الشاب وكلامه بيتردد في وداني "إحنا في نص الشارع".
دلوقتي بدأت أفوق وأدركت إني في الشارع في مكان مينفعش أظهر فيه ضعفي، مشيت ورجعت البيت وكلي هزيمة.
____________________
_ يعني إيه يا بنتي؟؟؟
= يعني خلاص يا ماما محصلش نصيب.
_ أنتِ أكيد عملتي حاجة تزعله طب أكلمه يا بنتي؟
أنفعلت ودموعي شقت طريقها لعيوني تاني.
= يوووه هو أنا كل ما أقولك في مشكلة تقوليلي أنتي السبب وتبقي عايزة تراضيه وخلاص!!!! ماما هو أنا معيوبة؟؟ عايزة تخلصي مني؟؟؟؟؟ خلاص هو مش عايزني هروح أترجاه وأقوله والنبي متسبنيش!!!! عايزة تقللي مني لييييييه؟؟؟
بابا دخل الشقة على صوت زعيقي، قفل باب الشقة وقال: في إيه؟؟ صوتكوا عالي ليه وأنتِ يا دنيا بتزعقي لأمك كده ليه؟؟
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
عيطت أكتر وأنا بقول: بزعق عشان تعبت، تعبت منكوا ومنه ومن كل حاجة، قولتلكوا مش عايزة أتخطب دلوقتي قولتولي جربي وفضلتوا تزنوا وتضغطوا عليا لحد ما وافقت..
غمضت عيني ودموعي مازالت في إزدياد أكتر، همست بصوت ضعيف: يارتني ما سمعت كلامكوا يارتني كنت فضلت على موقفي.
دخلت أوضتي وأنا مش قادرة أستوعب اللي حصل، الإنسان اللي حبيته وسمحتله يدخل قلبي هجره! طلعت بالنسبة ليه فار تجارب!!! إزاي ممكن الإنسان يكون مؤذي كده!
فتحت موبايلي وجريت على "رؤية" صحبتي حكيتلها عن قد إيه هونت وقد إيه كنت تجربة فاشلة في حياته، وهي فضلت تهون عليا كتير بس أنا مكنتش بكلمها عشان تهون عليا، كنت بكلمها عشان محتاجة أتكلم وخلاص بدون ردود أو حتى نصايح.
بابا خبط على الباب وفتح الباب وقال بهدوء: ممكن أدخل؟
عدلت قعدتي وقولتله: أكيد يا بابا.
دخل وقعد جمبي وبدون مقدمات مسك راسي وباسها وقال: حقك عليا.
حنيته خلتني أترمي في حضنه وأعيط أكتر، ضمني وقال: عيطي يا حبيبتي عيطي وخرجي اللي جواكي أنا ممكن أروح ليه دلوقتي وأهزقه وأجيبلك حقك منه، بس أحنا مقامنا أعلى من كده..في داهيه سيبك أنتِ ألف واحد يتمنوكي، تعرفي أنا لو مش أبوكي كنت اتقدمتلك بس الظروف بقا.
ضحكت ومسحت دموعي وقولتله: أنا بحبك أوي يا بابا ربنا يديمك لينا في الخير يارب.
ماما دخلت وبصتلي بصة عتاب قولتلها بأسف: حقك عليا يا ماما أنا أسفة والله مكنتش أقصد.
حضنتني وقالتلي: متزعليش يا دنيا متزعليش كله يهون لأجلك يقلبي.
قد إيه المرء دون عائلته ضائع والله.
_______________________
مر شهرين على أتسع ذكرى في حياتي، كنت قاعدة في البلكونة مع كوباية الشاي بالنعناع وصلتلي مكالمة من "رؤية" صحبتي إبتسمت لأنها لحقتني قبل ما أدخل في خانة الذكريات اللي عمري ما خرجت منها غير وأنا مأذية.
_ خير يا رؤة؟
= كل دا عشان تردي؟ بقالي ساعة منتظرة جمال طلة صوتك.
_ يستار يارب على الصبح وبعدين ساعة إيه هو أي نكش والسلام.
= أسلوب حياة عندي.
_ طب قوليلي بترني ليه؟
= عندي فرح لواحدة صحبتي النهاردة فلو تيجي معايا هكون شاكرة جداً.
إبتسمت لأني واثقة إنها بتحاول تخرجني من أي مود مش كويس، بتاخدني معاها في أي مكان لمجرد إنها متسبنيش لدماغي، في بعض الأحيان الرزق بيكون في صورة صحاب زي رؤية كده.
جاوبتها بهدوء: معلش يا رؤية مش قادرة أنزل صدقيني أنا قعدتي في البلكونة دي فري ثيرابي بالنسبالي بجد.
أصرت عليا وقالت برجاء: عشان خاطري بجد هموت وأروحه وماما مش هتوافق أروح لوحدي وحياتييييييي.
ضحكت على رجائها وللأسف ضعفت ووافقت، قررت أخرج عن موجة الحزن وأبعد غيمة الكآبة من حياتي، فتحت دولابي وخرجت منه فستان سماوي منفوش عليه طبقة شيفون وفراشات متوزعة بصورة تخطف القلب، حقيقي الفستان مبيفشلش إنه يبهرني، وطلعت الهيلز السيلڤر وطرحه لون الفستان، بصيت لنفسي في المرايا بعد ما خلصت، قد إيه كنت جميلة، قد إيه الحزن بيدفن صاحبه بالحياة!
رؤية صاحبتي جاتلي البيت عشان نتحرك سوا وأول ما شافتني قالتلي بكل إنبهار: إيش هذا الجمر يا بعد عمري، دا يبخته اللي أنتِ من بخته وربنا.
ضحكت وضحكت معايا وحضنتها وكلي إمتنان للحظة اللي جمعتنا.
دخلنا القاعة وفجأة قلبي أنقبض يمكن عشان في نفس اليوم دا كان هيحصل فرحي! حركت راسي وكأني بنفض أفكاري وببعدها عني إبتسمت وكملت طريقي.
رؤية شاورت لصحبتها واستأذنتي.
_ معلش يا دنيا هروح أسلم على صحباتي خمسة كده وجيالك.
= ماشي يا رؤية اتبسطي وأنا كمان هشوف مكان كده واقعد فيه.
_ متبعديش بس وحاسبي تتعاكسي آه أنتِ مش جاية مع كيس جوافة.
= طب يلا يجوافة من هنا.
بصيت ولقيت زي قاعدة بلكونة كده في نهاية القاعة اتنهدت ولسه همشي سمعت جملة وقفتني.
:شوفتي العريس والعروسة لايقين على بعض أوي ماشاء الله.
افتكرت إني مشوفتش لا العريس ولا حتى العروسة قولت أشوف مين اللي الناس فرحانة بيهم دول، ولسه ببص لقيت العريس مراد!!!!!!!!!!!!!!!!
رواية رد قلبي
لقراءة باقي الفصول كاملة 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_5.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/IQIT5FI2522H1GPvHcy1S6
غمضت عيني ودموعي مازالت في إزدياد أكتر، همست بصوت ضعيف: يارتني ما سمعت كلامكوا يارتني كنت فضلت على موقفي.
دخلت أوضتي وأنا مش قادرة أستوعب اللي حصل، الإنسان اللي حبيته وسمحتله يدخل قلبي هجره! طلعت بالنسبة ليه فار تجارب!!! إزاي ممكن الإنسان يكون مؤذي كده!
فتحت موبايلي وجريت على "رؤية" صحبتي حكيتلها عن قد إيه هونت وقد إيه كنت تجربة فاشلة في حياته، وهي فضلت تهون عليا كتير بس أنا مكنتش بكلمها عشان تهون عليا، كنت بكلمها عشان محتاجة أتكلم وخلاص بدون ردود أو حتى نصايح.
بابا خبط على الباب وفتح الباب وقال بهدوء: ممكن أدخل؟
عدلت قعدتي وقولتله: أكيد يا بابا.
دخل وقعد جمبي وبدون مقدمات مسك راسي وباسها وقال: حقك عليا.
حنيته خلتني أترمي في حضنه وأعيط أكتر، ضمني وقال: عيطي يا حبيبتي عيطي وخرجي اللي جواكي أنا ممكن أروح ليه دلوقتي وأهزقه وأجيبلك حقك منه، بس أحنا مقامنا أعلى من كده..في داهيه سيبك أنتِ ألف واحد يتمنوكي، تعرفي أنا لو مش أبوكي كنت اتقدمتلك بس الظروف بقا.
ضحكت ومسحت دموعي وقولتله: أنا بحبك أوي يا بابا ربنا يديمك لينا في الخير يارب.
ماما دخلت وبصتلي بصة عتاب قولتلها بأسف: حقك عليا يا ماما أنا أسفة والله مكنتش أقصد.
حضنتني وقالتلي: متزعليش يا دنيا متزعليش كله يهون لأجلك يقلبي.
قد إيه المرء دون عائلته ضائع والله.
_______________________
مر شهرين على أتسع ذكرى في حياتي، كنت قاعدة في البلكونة مع كوباية الشاي بالنعناع وصلتلي مكالمة من "رؤية" صحبتي إبتسمت لأنها لحقتني قبل ما أدخل في خانة الذكريات اللي عمري ما خرجت منها غير وأنا مأذية.
_ خير يا رؤة؟
= كل دا عشان تردي؟ بقالي ساعة منتظرة جمال طلة صوتك.
_ يستار يارب على الصبح وبعدين ساعة إيه هو أي نكش والسلام.
= أسلوب حياة عندي.
_ طب قوليلي بترني ليه؟
= عندي فرح لواحدة صحبتي النهاردة فلو تيجي معايا هكون شاكرة جداً.
إبتسمت لأني واثقة إنها بتحاول تخرجني من أي مود مش كويس، بتاخدني معاها في أي مكان لمجرد إنها متسبنيش لدماغي، في بعض الأحيان الرزق بيكون في صورة صحاب زي رؤية كده.
جاوبتها بهدوء: معلش يا رؤية مش قادرة أنزل صدقيني أنا قعدتي في البلكونة دي فري ثيرابي بالنسبالي بجد.
أصرت عليا وقالت برجاء: عشان خاطري بجد هموت وأروحه وماما مش هتوافق أروح لوحدي وحياتييييييي.
ضحكت على رجائها وللأسف ضعفت ووافقت، قررت أخرج عن موجة الحزن وأبعد غيمة الكآبة من حياتي، فتحت دولابي وخرجت منه فستان سماوي منفوش عليه طبقة شيفون وفراشات متوزعة بصورة تخطف القلب، حقيقي الفستان مبيفشلش إنه يبهرني، وطلعت الهيلز السيلڤر وطرحه لون الفستان، بصيت لنفسي في المرايا بعد ما خلصت، قد إيه كنت جميلة، قد إيه الحزن بيدفن صاحبه بالحياة!
رؤية صاحبتي جاتلي البيت عشان نتحرك سوا وأول ما شافتني قالتلي بكل إنبهار: إيش هذا الجمر يا بعد عمري، دا يبخته اللي أنتِ من بخته وربنا.
ضحكت وضحكت معايا وحضنتها وكلي إمتنان للحظة اللي جمعتنا.
دخلنا القاعة وفجأة قلبي أنقبض يمكن عشان في نفس اليوم دا كان هيحصل فرحي! حركت راسي وكأني بنفض أفكاري وببعدها عني إبتسمت وكملت طريقي.
رؤية شاورت لصحبتها واستأذنتي.
_ معلش يا دنيا هروح أسلم على صحباتي خمسة كده وجيالك.
= ماشي يا رؤية اتبسطي وأنا كمان هشوف مكان كده واقعد فيه.
_ متبعديش بس وحاسبي تتعاكسي آه أنتِ مش جاية مع كيس جوافة.
= طب يلا يجوافة من هنا.
بصيت ولقيت زي قاعدة بلكونة كده في نهاية القاعة اتنهدت ولسه همشي سمعت جملة وقفتني.
:شوفتي العريس والعروسة لايقين على بعض أوي ماشاء الله.
افتكرت إني مشوفتش لا العريس ولا حتى العروسة قولت أشوف مين اللي الناس فرحانة بيهم دول، ولسه ببص لقيت العريس مراد!!!!!!!!!!!!!!!!
رواية رد قلبي
لقراءة باقي الفصول كاملة 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_5.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/IQIT5FI2522H1GPvHcy1S6
مدونة روايتنا
رواية رد قلبي كاملة جميع الفصول بقلم دنيا سعيد
رواية رد قلبي كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة دينا سعيد رواية رد قلبي كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية رد قل
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
تعريف الشخصيات
راكان : شاب يبلغ ٣٠ من عمره توفى والده بسبب خسارته لشركته والمتسبب بها زاهى
موده : بنت جميله رقيقه لكن تسعى لاخذ حقها من زاهى وابنته
زاهى : رجل أعمال كبير لديه كل شيء مباح يريد ان ياخذ كل شئ لنفسه واورث ابنته هذا الامر
زهره: بنت مغروره تريد كل شئ لها فقط تحب نفسها ولا تحب احد اخر لسانها معسول بالكلام لكن قبلها اسود لا يوجد به أى رحمه تغار دائما من موده ورحمه وتتمنى اذيتهم
ايوب : خطيب رحمه قبل وفاتها وكان يحبها بصدق ويكره زاهى وابنته بشده
الفصل الاول 1
راكان : انا بحبك بس انا آسف مش هقدر اتخلى عنها واكمل معاكى
موده : ليه
راكان : أكتشف إنها مالهاش ذنب هى طيبه وماتستحقش ناخدها بذنب باباها
موده ضحكت بدموع : واكتشفت ده دلوقتي صح بعد ماتجوزتها ووعدتنى انك مش هتحبها وانك مش هتضعف وهنكمل انتقامنا للآخر ونحسس ابوها بالوجع اللى حسسه لينا
راكان : وهى ذنبها إيه
موده : مفكرتش فى كده ليه قبل ماتقرب منى وتخلينى احبك
مفكرتش فى كده ليه لما طلبت منى نحط ادينا في ايدين بعض عشان ناخد حقنا
مفكرتش كان ذنب اختى ايه لما أبوها اغت*صب اختى ولما امى اترجت امها انها تساعدها طردتها وامى ماتت بحصرتها بعد ما اختى انتحرت
جاى دلوقتي تقولى مالهاش ذنب
راكان : ندور على طريقة تانية بعيد عنها هى غيرهم
موده : غيرهم ازاى!؟ ايه انت عارف وانا صغيره كانت امى شغاله عندهم داده عارف كانت بتتعامل معانا ازاى كانت بتتعامل معانا على أساس اننا لعبه زهقت منها تمشينا حبت تلعب بينا تجبنا
كنا انا واختى بنزاكرلها ونعملها الملخصات عشان خاطر ماما بتطلب ده مننا عشان يدوها مكافأة تشتريلنا بيها طقم او طقمين جداد او تقدر تدفع إيجار البيت
سكتت عن الحديث بعد ان تشكلت الدموع بغزاره في عينيها وتوقف الكلام فى حلقها بسبب اختناقها من كثره البكاء أحست أن الكلام معه أصبح لا يفيد هو اتخذ قراره بالتخلى فماذا سيفيد الكلام اذن اعطته موده ظهرها ارادت ان ترحل
امسكها راكان من معصمها وجذبها إليه
راكان : سامحيني يا موده سامحيني غصب عني مش قادر اظلمها بس مش هسيب حق ابويا اللى مات مقهور لما اخد منه شركته غصب
موده : أبعد عنى انت مالكش امان ومالكش عندى أى مببرات خلاص روح روح كمل معاها وسبنى
راكان : لأ مش هسيبك غير لما تهدى طيب وتقوليلى ناويه على ايه
موده : ملكش دعوه
نفضت موده يدها بعنف وذهبت سريعا من امامه واستقلت اول سياره قابلتها وذهبت بها الى منزلها
دلفت إلى منزلها بخزى من عدم استطاعتها اخذ حق أختها وحق امها ومن احبته ووعدها بمساعدتها فى أخذ الثأر لها وله من والدها عن طريقها لكنه تخلى عنها في منتصف الطريق
راكان : الذي مات والده حسره من خسارته تسبب بها ذلك الشخص المدعو زاهى مما جعله يبدأ من جديد
جلست موده تبكى بمفردها إلى أن أتى وقت الفجر توضت وصلت وظلت تدعى ربها أن يعينها على اخذ حقها وحق أهلها
فى اليوم التالى ارتدت أجمل الثياب وذهبت للتقديم للعمل في شركه جديده
قابلها صاحب الشركه وتفاجئ بوجودها
ايوب : موده معقول
موده : أه صدق شفت
أيوب: ايه مناسبة الزيارة السعيده دى أى خدمه أقدر اساعدك
موده : لا يا أيوب شكراً انا جايه اقدم على شغل هنا زىى زى اى حد
أيوب: سبتى الشغل مع راكان
موده أخدت نفس : أه وحابه ابدأ من جديد وهنا شركتك نفس تخصص دراستى فقلت اقدم
أيوب: بس انتى جايه على سكرتاريه مش تصميم
موده: بص يا أستاذ أيوب انا عارفه إن المتاح حاليا هو السكرتاريه ولو توفر مكان في قسم التصميمات ابقى اروح وبرضه لو احتاجتنى فى حاجة فى التصميم هكون موجوده برضو أنا معنديش مشكله نهائى
أيوب: تمام يا موده اعتبرى نفسك اتعينتى خلاص أنا من زمان وانا كان نفسي تشتغلى معايا فأكيد هبقى سعيد بوجودك في اى مكان فى شركتى
موده: شكرا ليك اوى يا استاذ ايوب
أيوب: موده احنا معرفه قديمه بلاش الرسيمات دى بينا على الأقل طول ما إحنا لوحدنا
موده : ماشى يا أيوب هروح استلم شغلى بقى
خرجت موده من عند ايوب لمى تستلم عملها
عند راكان كان يجلس في مكتبه منتظر موده أن تأتى للعمل لكى يطمئن عليها فهى تركته يوم أمس في حالة يرسى لها كيف له أن يتركها في ذلك الوقت بمفردها دون أن يطمئن عليها
هو أخطأ بحقها حينما تقرب منها فى البداية عندما كان يعتقدها صاحبه ابنه زاهى ذلك الرجل المتكبر ذو النفوذ ولكنه أحبها بصدق وخاصة بعد سماع قصتها أتصل أكثر من مرة على مكتبها ولم يجد رد فذهب بنفسه الى مكتبها وجد زميلتها تجلس وتباشر عملها
راكان: امال موده فين اتاخرت اوى اتصلى عليها
هند : هى كلمتنى الصبح وقابلتنى وادتنى استقالتها وانا بعتها للاتش ار
راكان بعصبيه مفرطه وهى مبلغتنيش ليه مش اد المقام انا بتفاجئونى
هند : استاذ راكان انا ماليش ذنب ممكن ترجعلها هى
خرج راكان من المكتب وعلامات الغضب تعلو وجهه بالكامل حاول الاتصال بها مراراً وتكراراً لكنه يجد هاتفها دائما مغلق
راكان : شاب يبلغ ٣٠ من عمره توفى والده بسبب خسارته لشركته والمتسبب بها زاهى
موده : بنت جميله رقيقه لكن تسعى لاخذ حقها من زاهى وابنته
زاهى : رجل أعمال كبير لديه كل شيء مباح يريد ان ياخذ كل شئ لنفسه واورث ابنته هذا الامر
زهره: بنت مغروره تريد كل شئ لها فقط تحب نفسها ولا تحب احد اخر لسانها معسول بالكلام لكن قبلها اسود لا يوجد به أى رحمه تغار دائما من موده ورحمه وتتمنى اذيتهم
ايوب : خطيب رحمه قبل وفاتها وكان يحبها بصدق ويكره زاهى وابنته بشده
الفصل الاول 1
راكان : انا بحبك بس انا آسف مش هقدر اتخلى عنها واكمل معاكى
موده : ليه
راكان : أكتشف إنها مالهاش ذنب هى طيبه وماتستحقش ناخدها بذنب باباها
موده ضحكت بدموع : واكتشفت ده دلوقتي صح بعد ماتجوزتها ووعدتنى انك مش هتحبها وانك مش هتضعف وهنكمل انتقامنا للآخر ونحسس ابوها بالوجع اللى حسسه لينا
راكان : وهى ذنبها إيه
موده : مفكرتش فى كده ليه قبل ماتقرب منى وتخلينى احبك
مفكرتش فى كده ليه لما طلبت منى نحط ادينا في ايدين بعض عشان ناخد حقنا
مفكرتش كان ذنب اختى ايه لما أبوها اغت*صب اختى ولما امى اترجت امها انها تساعدها طردتها وامى ماتت بحصرتها بعد ما اختى انتحرت
جاى دلوقتي تقولى مالهاش ذنب
راكان : ندور على طريقة تانية بعيد عنها هى غيرهم
موده : غيرهم ازاى!؟ ايه انت عارف وانا صغيره كانت امى شغاله عندهم داده عارف كانت بتتعامل معانا ازاى كانت بتتعامل معانا على أساس اننا لعبه زهقت منها تمشينا حبت تلعب بينا تجبنا
كنا انا واختى بنزاكرلها ونعملها الملخصات عشان خاطر ماما بتطلب ده مننا عشان يدوها مكافأة تشتريلنا بيها طقم او طقمين جداد او تقدر تدفع إيجار البيت
سكتت عن الحديث بعد ان تشكلت الدموع بغزاره في عينيها وتوقف الكلام فى حلقها بسبب اختناقها من كثره البكاء أحست أن الكلام معه أصبح لا يفيد هو اتخذ قراره بالتخلى فماذا سيفيد الكلام اذن اعطته موده ظهرها ارادت ان ترحل
امسكها راكان من معصمها وجذبها إليه
راكان : سامحيني يا موده سامحيني غصب عني مش قادر اظلمها بس مش هسيب حق ابويا اللى مات مقهور لما اخد منه شركته غصب
موده : أبعد عنى انت مالكش امان ومالكش عندى أى مببرات خلاص روح روح كمل معاها وسبنى
راكان : لأ مش هسيبك غير لما تهدى طيب وتقوليلى ناويه على ايه
موده : ملكش دعوه
نفضت موده يدها بعنف وذهبت سريعا من امامه واستقلت اول سياره قابلتها وذهبت بها الى منزلها
دلفت إلى منزلها بخزى من عدم استطاعتها اخذ حق أختها وحق امها ومن احبته ووعدها بمساعدتها فى أخذ الثأر لها وله من والدها عن طريقها لكنه تخلى عنها في منتصف الطريق
راكان : الذي مات والده حسره من خسارته تسبب بها ذلك الشخص المدعو زاهى مما جعله يبدأ من جديد
جلست موده تبكى بمفردها إلى أن أتى وقت الفجر توضت وصلت وظلت تدعى ربها أن يعينها على اخذ حقها وحق أهلها
فى اليوم التالى ارتدت أجمل الثياب وذهبت للتقديم للعمل في شركه جديده
قابلها صاحب الشركه وتفاجئ بوجودها
ايوب : موده معقول
موده : أه صدق شفت
أيوب: ايه مناسبة الزيارة السعيده دى أى خدمه أقدر اساعدك
موده : لا يا أيوب شكراً انا جايه اقدم على شغل هنا زىى زى اى حد
أيوب: سبتى الشغل مع راكان
موده أخدت نفس : أه وحابه ابدأ من جديد وهنا شركتك نفس تخصص دراستى فقلت اقدم
أيوب: بس انتى جايه على سكرتاريه مش تصميم
موده: بص يا أستاذ أيوب انا عارفه إن المتاح حاليا هو السكرتاريه ولو توفر مكان في قسم التصميمات ابقى اروح وبرضه لو احتاجتنى فى حاجة فى التصميم هكون موجوده برضو أنا معنديش مشكله نهائى
أيوب: تمام يا موده اعتبرى نفسك اتعينتى خلاص أنا من زمان وانا كان نفسي تشتغلى معايا فأكيد هبقى سعيد بوجودك في اى مكان فى شركتى
موده: شكرا ليك اوى يا استاذ ايوب
أيوب: موده احنا معرفه قديمه بلاش الرسيمات دى بينا على الأقل طول ما إحنا لوحدنا
موده : ماشى يا أيوب هروح استلم شغلى بقى
خرجت موده من عند ايوب لمى تستلم عملها
عند راكان كان يجلس في مكتبه منتظر موده أن تأتى للعمل لكى يطمئن عليها فهى تركته يوم أمس في حالة يرسى لها كيف له أن يتركها في ذلك الوقت بمفردها دون أن يطمئن عليها
هو أخطأ بحقها حينما تقرب منها فى البداية عندما كان يعتقدها صاحبه ابنه زاهى ذلك الرجل المتكبر ذو النفوذ ولكنه أحبها بصدق وخاصة بعد سماع قصتها أتصل أكثر من مرة على مكتبها ولم يجد رد فذهب بنفسه الى مكتبها وجد زميلتها تجلس وتباشر عملها
راكان: امال موده فين اتاخرت اوى اتصلى عليها
هند : هى كلمتنى الصبح وقابلتنى وادتنى استقالتها وانا بعتها للاتش ار
راكان بعصبيه مفرطه وهى مبلغتنيش ليه مش اد المقام انا بتفاجئونى
هند : استاذ راكان انا ماليش ذنب ممكن ترجعلها هى
خرج راكان من المكتب وعلامات الغضب تعلو وجهه بالكامل حاول الاتصال بها مراراً وتكراراً لكنه يجد هاتفها دائما مغلق
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
جلس راكان ووضع رأسه بين كفيه واخذ يفكر كيف يتواصل معها ويحميها الى ان دخلت عليه زهره زاهى
زهره اقتربت منه زهره وحضنته من الخلف
راكان: أهلا يا زهره اقعدى
زهره: مالك يا حبيبي متضايق ليه
راكان: ابدا مافيش يا زهره بفكر في تصميم جديد بس
زهره : طيب ماقولتش لموده ليه ده شغلها
راكان: موده سابت الشغل
زهره : ليه
راكان: معرفش
زهره : انا قولتلها إننا اتجوزنا على فكره
راكان هز راسه بمعنى طيب
زهره : هو ليه امبارح سبتنى ومشيت ليه مكملتش معايا
راكان: مش هقرب منك يا زهره غير لما ابوكى والناس كلها تعرف إنك مراتى انا مبخفش من حد عشان اخبى انا عملت كده عشان احطه قدام الأمر الواقع طالما هو رافض جوازنا
زهره: أنا عارفه وانهارده هعرفه كل حاجه وإن انا بحبك ومش هقدر اعيش من غيرك أبدا وهو أكيد هيوافق أنت عارف بابى بيحبنى اد ايه وهزق كمان عليه مامى
خرجت زهره وسرح راكان فى موده وفى نفس الوقت سرحت موده فى زكرياتها عندما كانت طفله صغيره تعيش هى واختها وامها بمنزل بسيط اشترته امها قسط بالقرب من فيلا زاهى رجاء كانت تتركهم بمفردهم وتذهب للعمل وكانت هى واختها يدرسون ويلعبون سويا كان اسمهم موده ورحمه موده كانت شخصية عنيده تحب اختها وتخاف عليها ورحمه كانت شخصية هادئه تحب اختها وامها ايضا يقومون صباحا بترتيب المنزل وتحضير الفطار ثم المزاكره واللعب أحياناً إلى أن تاتى والدتهم اخر اليوم كانت والدتهم مربيه زهره زاهى تلك الطفلة المغروره التى تريد دائما ان تشعر انها فوق الجميع ذات لسان معسول لكن قلب مليئ بالحقد خاصه على موده ورحمه حاولت كثيرا التفريق بينهم لكنهم لم يعطوها الفرصه أبدا
كانت والدتهم أحياناً كثيرة تاخذهم معاها لفيلا زاهى بناءاً على رغبه زهره ووالدتها ليقوموا باللعب معها وتسليتها
كبرت زهره وكبرت الفتاتان دخلت موده كليه فنون جميله ودخلت رحمه هندسه وزهره اكملت أداره اعمال داخل إحدى الكليات الخاصة
اثناء الحفلات التى يقيمها زاهى داخل فيلته كانت تحضر موده ورحمه وتعرفوا على اصدقاء جداد منهم ولد يسمى ايوب كان اكبر منهم وكانت فى اخر سنه فى الكليه تقرب كثيراً من رحمه واحبها وقرر التقدم لخطبتها حينما يفتح الشركه الخاصه به
احست زهره بغيره شديدة من رحمه خاصه بعد تقربها من ايوب وأن من الممكن أن تتساوى الرؤس بزواج رحمه من أيوب فعملت كثيراً على محاولة ابعادهم عن بعضهم لكن دائما ما تأتى محاولتها بالفشل ويزداد تقربهم من بعض
فى يوم ما تعبت زهره وكانت والدتها مسافره وللاسف والده موده ورحمه مريضه وكان لموده فى اليوم التالى اختبار فذهبت رحمه لتجلس بجانب زهره وتقوم بتمريضها وأثناء جلوسها بجانبها احست بالعطش ذهبت لتشرب وجدت من تهج*م عليها واغت*ص*بها وتركها فاقده للوعى وخرج
فاقت رحمه فى اليوم التالى على صوت والدتها تبكى اعترفت لها من فعل هذا بها زاهى ولكنه أنكر وأثبت أنه كان مسافر ذلك اليوم
حاولت كثيرا والده رحمه ورحمه التحدث اليهم والابلاغ عنه لكنه لم يثبت عليه أى شىء كان ايوب يقف دائما بجوارها ويساعدها في اخذ حقها من زاهى لكن كل المحاولات باءت بالفشل فى اخذ حقها مما ادخلها فى حالة من الاكتئاب لم يستطع احد إخراجها منها إلى ان استيقظوا في يوم وجدوها غارقة في دم*ائها ثم دخلت امها فى حالة من الحزن الشديد وتأنيب الضمير إلى أن توفت من الزعل على ابنتها وبقيت موده بمفردها ثم قابلت راكان وليت هذا كل ما حدث انتظروا بقيه الاحداث
…لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_93.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/IQIT5FI2522H1GPvHcy1S6
زهره اقتربت منه زهره وحضنته من الخلف
راكان: أهلا يا زهره اقعدى
زهره: مالك يا حبيبي متضايق ليه
راكان: ابدا مافيش يا زهره بفكر في تصميم جديد بس
زهره : طيب ماقولتش لموده ليه ده شغلها
راكان: موده سابت الشغل
زهره : ليه
راكان: معرفش
زهره : انا قولتلها إننا اتجوزنا على فكره
راكان هز راسه بمعنى طيب
زهره : هو ليه امبارح سبتنى ومشيت ليه مكملتش معايا
راكان: مش هقرب منك يا زهره غير لما ابوكى والناس كلها تعرف إنك مراتى انا مبخفش من حد عشان اخبى انا عملت كده عشان احطه قدام الأمر الواقع طالما هو رافض جوازنا
زهره: أنا عارفه وانهارده هعرفه كل حاجه وإن انا بحبك ومش هقدر اعيش من غيرك أبدا وهو أكيد هيوافق أنت عارف بابى بيحبنى اد ايه وهزق كمان عليه مامى
خرجت زهره وسرح راكان فى موده وفى نفس الوقت سرحت موده فى زكرياتها عندما كانت طفله صغيره تعيش هى واختها وامها بمنزل بسيط اشترته امها قسط بالقرب من فيلا زاهى رجاء كانت تتركهم بمفردهم وتذهب للعمل وكانت هى واختها يدرسون ويلعبون سويا كان اسمهم موده ورحمه موده كانت شخصية عنيده تحب اختها وتخاف عليها ورحمه كانت شخصية هادئه تحب اختها وامها ايضا يقومون صباحا بترتيب المنزل وتحضير الفطار ثم المزاكره واللعب أحياناً إلى أن تاتى والدتهم اخر اليوم كانت والدتهم مربيه زهره زاهى تلك الطفلة المغروره التى تريد دائما ان تشعر انها فوق الجميع ذات لسان معسول لكن قلب مليئ بالحقد خاصه على موده ورحمه حاولت كثيرا التفريق بينهم لكنهم لم يعطوها الفرصه أبدا
كانت والدتهم أحياناً كثيرة تاخذهم معاها لفيلا زاهى بناءاً على رغبه زهره ووالدتها ليقوموا باللعب معها وتسليتها
كبرت زهره وكبرت الفتاتان دخلت موده كليه فنون جميله ودخلت رحمه هندسه وزهره اكملت أداره اعمال داخل إحدى الكليات الخاصة
اثناء الحفلات التى يقيمها زاهى داخل فيلته كانت تحضر موده ورحمه وتعرفوا على اصدقاء جداد منهم ولد يسمى ايوب كان اكبر منهم وكانت فى اخر سنه فى الكليه تقرب كثيراً من رحمه واحبها وقرر التقدم لخطبتها حينما يفتح الشركه الخاصه به
احست زهره بغيره شديدة من رحمه خاصه بعد تقربها من ايوب وأن من الممكن أن تتساوى الرؤس بزواج رحمه من أيوب فعملت كثيراً على محاولة ابعادهم عن بعضهم لكن دائما ما تأتى محاولتها بالفشل ويزداد تقربهم من بعض
فى يوم ما تعبت زهره وكانت والدتها مسافره وللاسف والده موده ورحمه مريضه وكان لموده فى اليوم التالى اختبار فذهبت رحمه لتجلس بجانب زهره وتقوم بتمريضها وأثناء جلوسها بجانبها احست بالعطش ذهبت لتشرب وجدت من تهج*م عليها واغت*ص*بها وتركها فاقده للوعى وخرج
فاقت رحمه فى اليوم التالى على صوت والدتها تبكى اعترفت لها من فعل هذا بها زاهى ولكنه أنكر وأثبت أنه كان مسافر ذلك اليوم
حاولت كثيرا والده رحمه ورحمه التحدث اليهم والابلاغ عنه لكنه لم يثبت عليه أى شىء كان ايوب يقف دائما بجوارها ويساعدها في اخذ حقها من زاهى لكن كل المحاولات باءت بالفشل فى اخذ حقها مما ادخلها فى حالة من الاكتئاب لم يستطع احد إخراجها منها إلى ان استيقظوا في يوم وجدوها غارقة في دم*ائها ثم دخلت امها فى حالة من الحزن الشديد وتأنيب الضمير إلى أن توفت من الزعل على ابنتها وبقيت موده بمفردها ثم قابلت راكان وليت هذا كل ما حدث انتظروا بقيه الاحداث
…لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_93.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/IQIT5FI2522H1GPvHcy1S6
مدونة روايتنا
رواية الانتقام البارد راكان وموده كاملة جميع الفصول بقلم اماني السيد
رواية الانتقام البارد راكان وموده كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة اماني سعيد رواية الانتقام البارد راكان وموده كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
النهارده اسوء يوم عدى عليا طول عمرى قفله على نفسى وعلى قلبى حتى مكنتش عندى صحاب ولاد ويدوبك عندى صحبه او اتنين وبعدنا عن بعض بحكم اننا دخلنا كليات مختلقه معرفتش احقق حلمى وادخل فنون جميله دخلت اداب قسم لغات شرقيه واتعرفت على "حسن" كان بقاله سنتين فى اولى اتعرفت عليه بدأت اشجعه عدينا ٤سنين لسه فاضل النتيجه كان دايما معشمنى انى هبقا معاه كان معيشنى فى جو الاستعباط كان بيلمح انه بيحبنى وبيدخل ويتحكم فيا وصلنا لاخر امتحان وهنا سمعت صوت قلبى وهو بيتكسر
لما جت " داليدا" الكانت المفروض صحبتنا انا وهو وفوقتنى
_انتِ فاكره علي بيحبك ولا هيبقا معاكى فوقى يا ماما ده عارفك مصلحه عشان بس تذاكريله وتغششيه وتديله الملخصات هو بيحبنى انا أوعى يكون مقلكيش ان خطوبتنا اخر الاسبوع
سمعت كلامها كأن جردل مايه ساقعه اتكب عليا للاسف مقدرتش اواجه حسيت ان ضعفى هيبان وهنا كرهت نفسى طلعت برا الجامعه فضلت الف ساعه ومش عارفه اعمل ايه بس كل الى اعرفه انى لازم اخد حقى طلعت على كافيه جمب الكليه عارفه انهم هيبقو هناك دخلت الكافيه وانا كلى قوه لما دخلت كان ماسك ايديها
_ايه يا حسن مش تقول
اول ما سمع صوتى اتنفض من مكانه وساب ايديها
=ليان انتِ بتعملى ايه هنا
ملامحه كانت مرتبكه اخدت كوبايه المايه الى كانت على الترابيزه
_مالك بس كده يا حسونه وشك مصفر ليه كده شوفت عذرائيل خد اشرب بق مايه
كنت هديله الكوبايه لكن قاطعنى صوت داليدا
=انتى لسه ليكى عين تتكلمى معاه افهمى هو مش بيحبك
ابتسمت ابتسامه جانيه كلها شر
_المشكله انك عارفه الفيها وعارفه هو كان بيجرى ورايا ازاى وشغال هدايا وكلام حب كل ده عشان كام ملخص
التفت لحسن
_وانت مالك كده هتموت على نفسك خايف منى ولا ايه
استمجع شجاعته
=واخف منك ليه هتعملى ايه يعنى
_صح انت صح
اتكلمت بسخريه
كبيت كوبايه المايه فى وشه وكانت داليدالسه هتدخل اخت كولا كانت على طرابيزه وكبيتها عليها هيا كمان وابتسمت ابتسامه نصر
_ربنا يهنيكم يا حبيبي شبه بعض نفس القرف
طلعت من الكافيه وانا ماشيه بثبات لكن للاسف قوتى انهارت وبدأت ابكى طلعت اجرى مختش بالى من العربيه فرملت عليا ومن الخضه وقعت
=انتِ مجنونه ازاى تطلعى كده قدامى مش خايفه على نفسك
قالها بانفعال وصوت عالى طول عمرى بكره وبتوتر من الصوت العالى
_معلش مأخدتش بالى
قولت كلامه بحاول ابعد عن اى نقاش وبدأت انفض هدومى وبحاول اقف
=مختيش بالك ولما يجرالك حاجه ايه الاستهتار ده افرضى كنت خبطك كنتِ هتضيعى حياتك وتلبسينى مصيبه
مقدرتش اتحمل اكتر من كده حاولت اقف وانا حاسه بألم رهيب فى رجلى
_اسمع يا اخ انت مش من حقك تتكلم معايا كده انت سامع وبتزعقلى ليه اصلا انت مين انا اعتذرتلك وخلاص
قولت كلامى وانا دموعى ماليه وشى حاولت امشى خطوتين لكن الالم زاد فى رجلى وفقد توازنى مسك دراعى سندنى على العربيه
=اهو اتفضلى ناقص عطله انا ادى رجلك اتلوت وبتقوليلى بتزعق ليه
-اسمع يا جدع انت بطل تزعق وانا مطلبتش منك حاجه
=لو خلصتى كلام يلا
-يلا ايه
=اتنيل اوديكى اى مستشفى ولا صيدليه قريبه عشان اخلص
-انت بتتكلم ليه كده وايه الثقه دى من قالك انى هروح معاك فى حته
سند بجسمه على العربيه وهنا اخدت بالى انه كان لابس بدله وكان فاتح اول كام زرار من القميص خلت غضلاته بارزه شكله رجل مهم ووسيم ايه الى بقوله ده
=والله الثقه دى جايبها من رجلك الى مش قادره تدوسى عليها ياريت تركبى عشان نختصر الوقت
_اه قول كده بقا من الاول عمال تعمل كده عشان اركب معاك انت عايز تخطفني
=اخطفك ايه يا مجنونه انتى انا اعرفك اصلا وبعدين هعوز منك ايه
قطعنى وانا كنت لسه هزعق
=هشش اسكتى شويه الله يكرمك لو سمحتى يا انسه اركبى عشان نطمن على رجلك
الصراحه نبرته كانت هاديه ومطمئنه خلتنى استسلم واركب
_هو ممكن تودينى اى صيدلية بلاش مستشفى
=ليه مستشفى احسن عشان لو فيه شرخ ولا حاجه بعد الشر
_معلش ممكن تريحنى
=حاضر
حسيته استشعر قلقى وخوفى اصلى بخاف من المستشقيات والحقن اوى
فات عشر دقايق لقيته بيركن قدام المستشفى ولا كأنى قولت حاجه
_انت مش بتسمع يا بنى ادم انت
=بقولك ايه اسمعى بقا انا اتحملتك كتير لسه هنروح صيدليه ويقولى روحو مستشفى وافضل الف بيكى انا
كنت لسه هزعق وطبعا قاطعنى تانى
=هشش مسمعش صوتك انزلى قدامى يلا يارب نخلص
انا مش فاهمه هى عصبىً كده ليه
بصتله بغيظ ونزلت مكنتش قادره امشى نزل وخلنى اسند عليه غصب
دخلنا المستشفى وطلعنا الحمد الله كان التواء بسيط حطيت مرهم بس كنت لسه حاسه بوجع
=بما انك كده كده بوظتيلى يومى واخرتينى فا هتكرم عليكى واوصلك
_انا مش عارفه ايه الغرور ده مش حلاوه هى ركبت مره وخلاص
حط ايده فى جيوبه وبدا يمشى للعربيه
=برحتك انا عرضت عليكى خدمه شكلك مش واخده بالك من المنطقه الى احنا فيها
_شكرا مش عايزه حاجه منك
كمل مشى لعربيته وانا ببص حوليا كان اليل جه ومنطقه ساكته خالص الدنيا مشيا معايا بالعكس
لما جت " داليدا" الكانت المفروض صحبتنا انا وهو وفوقتنى
_انتِ فاكره علي بيحبك ولا هيبقا معاكى فوقى يا ماما ده عارفك مصلحه عشان بس تذاكريله وتغششيه وتديله الملخصات هو بيحبنى انا أوعى يكون مقلكيش ان خطوبتنا اخر الاسبوع
سمعت كلامها كأن جردل مايه ساقعه اتكب عليا للاسف مقدرتش اواجه حسيت ان ضعفى هيبان وهنا كرهت نفسى طلعت برا الجامعه فضلت الف ساعه ومش عارفه اعمل ايه بس كل الى اعرفه انى لازم اخد حقى طلعت على كافيه جمب الكليه عارفه انهم هيبقو هناك دخلت الكافيه وانا كلى قوه لما دخلت كان ماسك ايديها
_ايه يا حسن مش تقول
اول ما سمع صوتى اتنفض من مكانه وساب ايديها
=ليان انتِ بتعملى ايه هنا
ملامحه كانت مرتبكه اخدت كوبايه المايه الى كانت على الترابيزه
_مالك بس كده يا حسونه وشك مصفر ليه كده شوفت عذرائيل خد اشرب بق مايه
كنت هديله الكوبايه لكن قاطعنى صوت داليدا
=انتى لسه ليكى عين تتكلمى معاه افهمى هو مش بيحبك
ابتسمت ابتسامه جانيه كلها شر
_المشكله انك عارفه الفيها وعارفه هو كان بيجرى ورايا ازاى وشغال هدايا وكلام حب كل ده عشان كام ملخص
التفت لحسن
_وانت مالك كده هتموت على نفسك خايف منى ولا ايه
استمجع شجاعته
=واخف منك ليه هتعملى ايه يعنى
_صح انت صح
اتكلمت بسخريه
كبيت كوبايه المايه فى وشه وكانت داليدالسه هتدخل اخت كولا كانت على طرابيزه وكبيتها عليها هيا كمان وابتسمت ابتسامه نصر
_ربنا يهنيكم يا حبيبي شبه بعض نفس القرف
طلعت من الكافيه وانا ماشيه بثبات لكن للاسف قوتى انهارت وبدأت ابكى طلعت اجرى مختش بالى من العربيه فرملت عليا ومن الخضه وقعت
=انتِ مجنونه ازاى تطلعى كده قدامى مش خايفه على نفسك
قالها بانفعال وصوت عالى طول عمرى بكره وبتوتر من الصوت العالى
_معلش مأخدتش بالى
قولت كلامه بحاول ابعد عن اى نقاش وبدأت انفض هدومى وبحاول اقف
=مختيش بالك ولما يجرالك حاجه ايه الاستهتار ده افرضى كنت خبطك كنتِ هتضيعى حياتك وتلبسينى مصيبه
مقدرتش اتحمل اكتر من كده حاولت اقف وانا حاسه بألم رهيب فى رجلى
_اسمع يا اخ انت مش من حقك تتكلم معايا كده انت سامع وبتزعقلى ليه اصلا انت مين انا اعتذرتلك وخلاص
قولت كلامى وانا دموعى ماليه وشى حاولت امشى خطوتين لكن الالم زاد فى رجلى وفقد توازنى مسك دراعى سندنى على العربيه
=اهو اتفضلى ناقص عطله انا ادى رجلك اتلوت وبتقوليلى بتزعق ليه
-اسمع يا جدع انت بطل تزعق وانا مطلبتش منك حاجه
=لو خلصتى كلام يلا
-يلا ايه
=اتنيل اوديكى اى مستشفى ولا صيدليه قريبه عشان اخلص
-انت بتتكلم ليه كده وايه الثقه دى من قالك انى هروح معاك فى حته
سند بجسمه على العربيه وهنا اخدت بالى انه كان لابس بدله وكان فاتح اول كام زرار من القميص خلت غضلاته بارزه شكله رجل مهم ووسيم ايه الى بقوله ده
=والله الثقه دى جايبها من رجلك الى مش قادره تدوسى عليها ياريت تركبى عشان نختصر الوقت
_اه قول كده بقا من الاول عمال تعمل كده عشان اركب معاك انت عايز تخطفني
=اخطفك ايه يا مجنونه انتى انا اعرفك اصلا وبعدين هعوز منك ايه
قطعنى وانا كنت لسه هزعق
=هشش اسكتى شويه الله يكرمك لو سمحتى يا انسه اركبى عشان نطمن على رجلك
الصراحه نبرته كانت هاديه ومطمئنه خلتنى استسلم واركب
_هو ممكن تودينى اى صيدلية بلاش مستشفى
=ليه مستشفى احسن عشان لو فيه شرخ ولا حاجه بعد الشر
_معلش ممكن تريحنى
=حاضر
حسيته استشعر قلقى وخوفى اصلى بخاف من المستشقيات والحقن اوى
فات عشر دقايق لقيته بيركن قدام المستشفى ولا كأنى قولت حاجه
_انت مش بتسمع يا بنى ادم انت
=بقولك ايه اسمعى بقا انا اتحملتك كتير لسه هنروح صيدليه ويقولى روحو مستشفى وافضل الف بيكى انا
كنت لسه هزعق وطبعا قاطعنى تانى
=هشش مسمعش صوتك انزلى قدامى يلا يارب نخلص
انا مش فاهمه هى عصبىً كده ليه
بصتله بغيظ ونزلت مكنتش قادره امشى نزل وخلنى اسند عليه غصب
دخلنا المستشفى وطلعنا الحمد الله كان التواء بسيط حطيت مرهم بس كنت لسه حاسه بوجع
=بما انك كده كده بوظتيلى يومى واخرتينى فا هتكرم عليكى واوصلك
_انا مش عارفه ايه الغرور ده مش حلاوه هى ركبت مره وخلاص
حط ايده فى جيوبه وبدا يمشى للعربيه
=برحتك انا عرضت عليكى خدمه شكلك مش واخده بالك من المنطقه الى احنا فيها
_شكرا مش عايزه حاجه منك
كمل مشى لعربيته وانا ببص حوليا كان اليل جه ومنطقه ساكته خالص الدنيا مشيا معايا بالعكس
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
_احمم يا كابتن استنى بس انت زعلت منى ولا ايه
التفتلى وهو بيبتسم بإستهزاء
=خير يا انسه عايزه حاجه
_ممكن توصيله لو مش هتعبك
=اه وايه كمان
_لو سمحت
=طب تعالى
مدلى دراعه عشان اسند عليه وصفتله العنوان
_انت اه معصبنى بس شكرا ليك
=العفو يا انسه مستفزه
قلبت عينى من بروده
_اتمنى اننا منتقبلش تانى
نهيت كلامى وانا بنزل من العربيه عشان مدلهوش فرصه يرد
عدى الاسبوع ده وانا تعبانه نفسينا اتعشمت بيه مش عارفه اذا كان حب ولا لاء بس انا كنت متعوده انه بيكلمنى كل يوم تقريبًا مكنتش حاسه بالفراغ ده كان اسبوع صعب لكن اتعافيت لحداً ما حاسه اننا مكناش هننفع مع بعض انا بس كنت مبهوره بيه تقريبا لانه اول حد يدخل حياتى
النهارده الخطوبه وصلتنى الدعوه طبعا داليدا بعتاها مكنتش عايزه اروح لكن عجبنى دور strong women الى عملته فى الكافيه
لابست فستان اسود طويل ماسك من عند الوسط وبكم وكان مربع من ناحيه الصدر ولابست هيلز سودا مش طويله اوى مش مستهله اتعب نفسى فردت شعرى ونزلت غرتى القصيره وحطيت ميكب خفيف يبرز ملامحى اخدت نفس وبصيت لنفسى اخر مره فى المرايا
هه
اول لما وصلت القاعه حسيت ان الانظار كلها بقت عليا لما شوفته وهو ماسك ايديها وقاعد جمبها حسيت قد ايه ربنا نجدنى بقيت شايفه الوحش الفيه بس
قربت منهم بخطوات ثابته وكل الانظار كانت عليا كان فى واحد واقف جمب حسن مهتمتش انى ابص فى وشه
قربت من داليدا وطلعت شخصيتى الكياده
_داليدا صح يخربيتك معرفتكيش ده انتِ جايبه ساحره مش makeup artest
نهيت كلامى ببتسامه ساخره كانت لسه هتتكلم
لكنى قاطعتها لما كلمت علي
_مبروك ياعريس مالك كده وشك مصفر تانى عايزه كوبايه مايه
سكت شويه وبصتله بخبث
_تشربها عشان وشك يروق
_على العموم انا مش هعمل حاجه عشان لو عملت مش هتعرف داليدا للاسف هتبقا سامى مبروك من قلبى تانى يا حبيبى ان شاء الله تقعو فى شر بعض
خلصت كلامى واعلنت انسحابى
مشيت من القاعه وانا مش قادره امسك نفسى قعدت على الرصيف وفضلت اعيط عياط كنت حبساه جوايا قاطع صوت عياطى حد مد ايده بمنديل
=مش خساره الصرف ده كلو يبوظ من العياط
رفعت عينى واتصدمت هو الشاب الخبطنى
_انت؟
يتبع..
رواية عوضي السريع ادم وليان
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_48.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/IQIT5FI2522H1GPvHcy1S6
التفتلى وهو بيبتسم بإستهزاء
=خير يا انسه عايزه حاجه
_ممكن توصيله لو مش هتعبك
=اه وايه كمان
_لو سمحت
=طب تعالى
مدلى دراعه عشان اسند عليه وصفتله العنوان
_انت اه معصبنى بس شكرا ليك
=العفو يا انسه مستفزه
قلبت عينى من بروده
_اتمنى اننا منتقبلش تانى
نهيت كلامى وانا بنزل من العربيه عشان مدلهوش فرصه يرد
عدى الاسبوع ده وانا تعبانه نفسينا اتعشمت بيه مش عارفه اذا كان حب ولا لاء بس انا كنت متعوده انه بيكلمنى كل يوم تقريبًا مكنتش حاسه بالفراغ ده كان اسبوع صعب لكن اتعافيت لحداً ما حاسه اننا مكناش هننفع مع بعض انا بس كنت مبهوره بيه تقريبا لانه اول حد يدخل حياتى
النهارده الخطوبه وصلتنى الدعوه طبعا داليدا بعتاها مكنتش عايزه اروح لكن عجبنى دور strong women الى عملته فى الكافيه
لابست فستان اسود طويل ماسك من عند الوسط وبكم وكان مربع من ناحيه الصدر ولابست هيلز سودا مش طويله اوى مش مستهله اتعب نفسى فردت شعرى ونزلت غرتى القصيره وحطيت ميكب خفيف يبرز ملامحى اخدت نفس وبصيت لنفسى اخر مره فى المرايا
هه
اول لما وصلت القاعه حسيت ان الانظار كلها بقت عليا لما شوفته وهو ماسك ايديها وقاعد جمبها حسيت قد ايه ربنا نجدنى بقيت شايفه الوحش الفيه بس
قربت منهم بخطوات ثابته وكل الانظار كانت عليا كان فى واحد واقف جمب حسن مهتمتش انى ابص فى وشه
قربت من داليدا وطلعت شخصيتى الكياده
_داليدا صح يخربيتك معرفتكيش ده انتِ جايبه ساحره مش makeup artest
نهيت كلامى ببتسامه ساخره كانت لسه هتتكلم
لكنى قاطعتها لما كلمت علي
_مبروك ياعريس مالك كده وشك مصفر تانى عايزه كوبايه مايه
سكت شويه وبصتله بخبث
_تشربها عشان وشك يروق
_على العموم انا مش هعمل حاجه عشان لو عملت مش هتعرف داليدا للاسف هتبقا سامى مبروك من قلبى تانى يا حبيبى ان شاء الله تقعو فى شر بعض
خلصت كلامى واعلنت انسحابى
مشيت من القاعه وانا مش قادره امسك نفسى قعدت على الرصيف وفضلت اعيط عياط كنت حبساه جوايا قاطع صوت عياطى حد مد ايده بمنديل
=مش خساره الصرف ده كلو يبوظ من العياط
رفعت عينى واتصدمت هو الشاب الخبطنى
_انت؟
يتبع..
رواية عوضي السريع ادم وليان
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_48.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/IQIT5FI2522H1GPvHcy1S6
مدونة روايتنا
رواية عوضي السريع ليان وادم كاملة جميع الفصول بقلم نورسين محمود
رواية عوضي السريع ادم وليان كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة نورسي محمود رواية عوضي السريع ادم وليان كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواص
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
= ماما بتهزرى، أنا الدكتور سامح الدمنهورى، هتجوزينى ولحدة دبلوم، نعم !!
_ و ماله الدبلوم يا ابن محمد، و بعدين أنتَ هامك التعليم، ولا همك الأدب .
= طيب ما فى ناس كتير مؤدبين، و معاهم كليات اشمعنا دبلوم .
_ أولا: دى بنت خالتك، ثانيا: مش بإرادتها لولا أن أختى ماتت، مكانتش دخلت دبلوم و كانت كملت ثانوى عادى، و بعدين أنت عارف إلى فيها و خالتك موصيانى عليها، و لازم أخلى بالى منها .
= موصياكى أنتِ عليها، مش أنا .
_ سامح اتلم كدة، و أعرف بتتكلم مع مامتك ازاى !
= يا ماما بس ...
_ مبسش، هتتجوزها يعنى هتتجوزها، لازم اطمن عليها
= و أنتَ يا حاج ملكش رأى، ولا أية ؟
الاب : أنا من رأيى من رأيك والدتك .
=كملت .
الام : و الله يا سامح لو نفذتش إلى قولتلك عليه، هبقى غلطانة عليك ليوم الدين .
= يا ماما دة كله عشانها .
الام : ايوة، أمها موصياني، و أنتَ مش راضى تنفذ ليا طلب .
الاب : تعالى يا سامح عايزك شوية بعيد .
= نعم ! بعدنا عنها عايز أية ؟
الأب : هقولك حاجة؛ لأن خلاص لازم تعرف .
= أية ؟
الأب : تعرف أن أمك عندها القلب.
= ماما ! و ازاى متقوليليش .
الأب : مرضتش تقولك عشان خايفة عليك .
= طيب هى كويسة، و الدكاترة قالولها أية ؟ أنا عارف دكتور كبير......
الأب :كشفت عند أكبر دكتور متخافش، بس حذرنى أنها تتعصب كتير، أو تتضايق، أسمع كلامها و متضايقهاش .
= باستسلام : حاضر .
______________________
مرات الأب : بت يا إلى أسمك، نورين، أية الأسم دة .
=نعم يا مرات أبويا عايزة أية ؟
مرات الأب بقرف :هعوز من خلقتك أية ؟ روحى نظفى الشقة .
= لسه منضافاها من شوية .
مرات الأب برخامة : نظفيها مرة كمان .
= بتنهيدة : حاضر .
مرات الأب : و الموعين أغسليها .
= حاضر .
مرات الأب : اعملى حسابك تبقى موجودة هنا؛ عشان جايلى ضيوف، و أنتِ هتخدمى عليها .
= أخدم عليهم ليه هو أنا خدامة .
مرات الأب : أة هتخدمى عليهم، و لو معملتيش كدة هخلى أبوكى يضربك .
= بخوف : لا و النبى متخليهوش يضربنى، أنا مش حمل ضرب، جسمى وجعنى .
مرات الأب بخبث : خلاص اسمعى إلى بقولك عليه .
= بإنكسار : حاضر يا مرات أبويا .
مرات الأب بتكبر : و أة أبقى ألبسى حاجة حلوة؛ عشان فى ناس متقدمين لشهد بنتى .
= حاضر
______________________
* بليل *
" الباب خبط، و باباها فتح الباب، و دخلوا الضيوف إلى هما ( سامح و والده و الدته )، نورين قاعدة مع شهد فى الاوضة "
شهد بتكبر : الفستان جميل عليا صح .
= جميل .
شهد : أخيرًا هخلص من العيشة دى عيشة فقر .
= ربنا يوفقك .
شهد : أكيد هيوفقنى، دة دكتور إلى متقدملى .
= قولى الحمد لله .
شهد : نورين بطلى تعصبينى، و بعدين أسمك دة رخم أوى كدة لية ؟ تقيل أوى، مين إلى سماكى الأسم الوحش دة .
= ماما .
شهد : بلدى أوى، خدى الفستان دة ألبسيه، لما تقدمى المشروبات للناس تبقى لابسة حاجة حلوة .
" بالرغم من أن الفستان كان قديم، بس أدى لنورين منظر خاص، و جذاب أكتر عليها، و مع شعرها الأسود الحريرى، و قصير على الموضة، و بشرتها الصافية، و ملامحها الهادية، و نمش بسيط على وشها، و عيونها السودا محلياها أكتر "
= خرجت و أنا معايا المشاريب، و بحطها و أمشى، من غير ما أبص .
سمعت صوت بابا و هو بيقول :
_ مش هتسلمى على خالتك يا نورين ولا أية ؟
= خالتو ..
ببص ورايا
= خالتو أية دة أنتِ هنا ..
لقراءة باقي الفصول كاملة 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_60.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
_ و ماله الدبلوم يا ابن محمد، و بعدين أنتَ هامك التعليم، ولا همك الأدب .
= طيب ما فى ناس كتير مؤدبين، و معاهم كليات اشمعنا دبلوم .
_ أولا: دى بنت خالتك، ثانيا: مش بإرادتها لولا أن أختى ماتت، مكانتش دخلت دبلوم و كانت كملت ثانوى عادى، و بعدين أنت عارف إلى فيها و خالتك موصيانى عليها، و لازم أخلى بالى منها .
= موصياكى أنتِ عليها، مش أنا .
_ سامح اتلم كدة، و أعرف بتتكلم مع مامتك ازاى !
= يا ماما بس ...
_ مبسش، هتتجوزها يعنى هتتجوزها، لازم اطمن عليها
= و أنتَ يا حاج ملكش رأى، ولا أية ؟
الاب : أنا من رأيى من رأيك والدتك .
=كملت .
الام : و الله يا سامح لو نفذتش إلى قولتلك عليه، هبقى غلطانة عليك ليوم الدين .
= يا ماما دة كله عشانها .
الام : ايوة، أمها موصياني، و أنتَ مش راضى تنفذ ليا طلب .
الاب : تعالى يا سامح عايزك شوية بعيد .
= نعم ! بعدنا عنها عايز أية ؟
الأب : هقولك حاجة؛ لأن خلاص لازم تعرف .
= أية ؟
الأب : تعرف أن أمك عندها القلب.
= ماما ! و ازاى متقوليليش .
الأب : مرضتش تقولك عشان خايفة عليك .
= طيب هى كويسة، و الدكاترة قالولها أية ؟ أنا عارف دكتور كبير......
الأب :كشفت عند أكبر دكتور متخافش، بس حذرنى أنها تتعصب كتير، أو تتضايق، أسمع كلامها و متضايقهاش .
= باستسلام : حاضر .
______________________
مرات الأب : بت يا إلى أسمك، نورين، أية الأسم دة .
=نعم يا مرات أبويا عايزة أية ؟
مرات الأب بقرف :هعوز من خلقتك أية ؟ روحى نظفى الشقة .
= لسه منضافاها من شوية .
مرات الأب برخامة : نظفيها مرة كمان .
= بتنهيدة : حاضر .
مرات الأب : و الموعين أغسليها .
= حاضر .
مرات الأب : اعملى حسابك تبقى موجودة هنا؛ عشان جايلى ضيوف، و أنتِ هتخدمى عليها .
= أخدم عليهم ليه هو أنا خدامة .
مرات الأب : أة هتخدمى عليهم، و لو معملتيش كدة هخلى أبوكى يضربك .
= بخوف : لا و النبى متخليهوش يضربنى، أنا مش حمل ضرب، جسمى وجعنى .
مرات الأب بخبث : خلاص اسمعى إلى بقولك عليه .
= بإنكسار : حاضر يا مرات أبويا .
مرات الأب بتكبر : و أة أبقى ألبسى حاجة حلوة؛ عشان فى ناس متقدمين لشهد بنتى .
= حاضر
______________________
* بليل *
" الباب خبط، و باباها فتح الباب، و دخلوا الضيوف إلى هما ( سامح و والده و الدته )، نورين قاعدة مع شهد فى الاوضة "
شهد بتكبر : الفستان جميل عليا صح .
= جميل .
شهد : أخيرًا هخلص من العيشة دى عيشة فقر .
= ربنا يوفقك .
شهد : أكيد هيوفقنى، دة دكتور إلى متقدملى .
= قولى الحمد لله .
شهد : نورين بطلى تعصبينى، و بعدين أسمك دة رخم أوى كدة لية ؟ تقيل أوى، مين إلى سماكى الأسم الوحش دة .
= ماما .
شهد : بلدى أوى، خدى الفستان دة ألبسيه، لما تقدمى المشروبات للناس تبقى لابسة حاجة حلوة .
" بالرغم من أن الفستان كان قديم، بس أدى لنورين منظر خاص، و جذاب أكتر عليها، و مع شعرها الأسود الحريرى، و قصير على الموضة، و بشرتها الصافية، و ملامحها الهادية، و نمش بسيط على وشها، و عيونها السودا محلياها أكتر "
= خرجت و أنا معايا المشاريب، و بحطها و أمشى، من غير ما أبص .
سمعت صوت بابا و هو بيقول :
_ مش هتسلمى على خالتك يا نورين ولا أية ؟
= خالتو ..
ببص ورايا
= خالتو أية دة أنتِ هنا ..
لقراءة باقي الفصول كاملة 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_60.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
مدونة روايتنا
رواية خوف مظهر ولكن من الفصل الاول للاخير بقلم فدوي خالد
رواية خوف مظهر ولكن من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة فدوي خالد رواية خوف مظهر ولكن من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماع
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
استني يا احمد اي صوت العياط ده
احمد بتركيز: لاء مافيش حاجه
سناء: لاء بس ركز كده فجأه لمحت الطفل على حافة النيل قالت بخضه وقف ياأحمد العربيه بسرعه
ونزلو الاتنين وشافه طفل بس في غايطه الجمال لحظه دي طفله بنت مش ولد لكن كأنها قطعه من القمر وخطفت من السماء عيونها ومن الشمس شعرها التي يكاد ينبت فإذاً هي طفله لم تتخطي الشهرين من العمر
سناء بحب وطيبه: يحرام القمر ده يتساب كده ويترمي على النيل والله الناس بتتمني ضُفر عيل مش طفله جملها فوق الوصف
احمد بإبتسامة: جميله حقيقي بس المهم هنعمل ايه فيها بس الاهم نروح دلوقتي عشان الجو برد وعشان العيال عند اختك خلصي هتيها وبعدين اشوف اوديها دار ايتام ولا هعمل ايه
سناء بحزن: حرام عليك دي لسه طفله على البهدله دى
احمد بتنهيده: طيب يلا نروح ونشوف الموضوع ده بعدين
ومشيوا فعلاً وراحه عند ٱخت سناء
وصله امام منزل ليلي، تك تك تك افتحي يا ليلي افتحي يلا بسرعه
ليلي بخضه: حاضر حاضر خير يا حبيبتي في ايه وايه ده؟
سناء: يباي عليكي دخلينا الاول الجو سقعه بره
ليلي بصدمه من جمال الطفلة
ليلي بصدمه: ايه ده جبتيه امتي ده
سناء بضحك: دي بنت واكملت بحزن ويعيني اهلها رمينها فالشارع لولا سمعت صوتها كان زمنها ما. تت من البرد
ليلي بستغراب: اكيد في حاجه حصلت وصلت امها انها ترميها بس اي اللي خلاكي تجبيها معاكي ماوديتوهاش دار ايتام ليه
أحمد: هوديها بكره دار ايتام
لاء مش موافقه رديت سناء بخضه وهي بتحضن الطفله بحب وخوف وبتبص ل أحمد بستعطاف ارجوك انا حبتها وهربيها مع حازم وبدر ارجوك وافق يا احمد وهنعتبرها توأم لي بدر ارجوك وحياتي عندك توافق
أحمد بيعشق سناء عشان كده مقدرش يرفض طلبها ووافق على الطلب وسموها قمر لانها تفوق جمال القمر سبحان من ابدع وخلق وتفوت الليالي وتكبر قمر تصبح احلا واجمل بنت و.......(الحاضر)
سناء تدخل الغرفه المشتركه بين قمر وبدر
قمر قومي انتي وبدر يلا يا حبايبي قومه يلا
قمر وبدر برقه: صباح الخير يا ماما
سناء بحب: صباح الخير يا اجمل بنات فالدنيا يلا قومه عشان نجهز الفطار
قمر وبدر: حاضر يا ماما
قمر: جيين وراكي بس نفوق ونصلي وجيين على طول
سناء: ماشي يا حبيبتي يلا انا مستنياكم بره وقفلت باب الغرفه مره اخري
وحقا قامه وجهزه وصلوا وذهبه لأمهم.
عمرهم الان 18عام وهم في اخر سنه فالثانويه وحقا بدر جميله وعيونها خضراء كحقل الزرع وشعرها مثل سواد الليل فمن يراهم يحلف انه لم يرا جمال مثل هذا من قبل فأنهم اجمل بنات المدرسه والحي الذي يمكسون فيه فالبنات تغار من جمالهم.
قمر بحب: اهو جيني يا ست الكل يلا عايزة ايه يتعمل
بعد مرور الوقت
بدر: ماما التلفون بيرن بتاعك
سناء: طيب حطه الاكل على ما رد علي التليفون
بدر وقمر: حاضر يا ماما
بعد شويه سمعه صوت سناء بتنده عليهم
سناء بفرحه ودموع: حازم جي بكره يا بنات بعد غياب خمس سنين انا مبسوطه اوي
قمر بصدمه وبدر بفرحه: بجد
سناء: اه لسه قافل معايا حالا
قمر بحزن: طيب يا ماما يجي بالسلامه
سناء بستغراب: مالك يا قمر في حاجه مديقاكي يا حبيبتي
قمر بحب: لاء يا ماما انا كويسه الحمدلله هاخش بس الاوضه شويه
وذهبت للغرفه وهي تتذكر ايامها مع اخوها حازم وهم اطفال كان لا يتعامل معها بصفه مباشرة وايضا قليل الكلام معها وهي لا تعرف السبب المعامله لحد من خمس سنين دخل بقا ظابط وبداء يسافر كتير ومؤامريات فإنعزل خالص بحجة الموضوع ده وجاب بيت بعيد عن الحي عشان يبقا قريب من الشغل ويسافر على طول
قطع تفكرها بدر لما دخلت وقالتلها مالك يا قمر فيكي اي يا حبيبتي مين مزعل القمر بتاعنا كده وانا امو.ته كده هوه
ضحكت قمر على اختها وتوأمها: لاء وهو حد يقدر يزعلني وانا معايا بدر البدور
بدر بغرور مصطنع: بس يحسن اتغر. وانا عندي استعداد
قمر بضحك: اتغر يا جميل برحتك
بدر: خلاص هتغر اهو وبتعمل حركات تضحك وهي ماشيه
قمر بضحك: ده مش غرور انتي عامله زي النعجه اليتيمه اللي ماشيه على السطح
بدر بتضحك علي تشبيه قمر: بقا انا نعجه طب تعليلي بقا وذهبه يمرحه يا سوياً واكمله ما طلبته امهم منهم
وبيخلص اليوم على كده ويأتي الصباح مُحمل بأحداث كثيرة (بقلمي منار محسن)
يدق الباب وتفتح بدر وتصرخ بفرحه
بدر: ماما يابابا حازم جيه ياقمر تعالو يلا
يأتي الجميع على الصوت يفرح الجميع بقدوم حازم ولكن في من تخافه وتهابه بشده منذ الصغر بعد السلام والترحاب بقدوم حازم نظر لها رأها اصبحت في غاية الجمال فالاول مره يراها منذ خمس سنوات فكانت لم تجرأ ان تتحدث معه فديو عبر الهاتف فالكل يعلم انها تخاف منه كثيراً
سناء نظرة لها: تعالي سلمي على حازم اخوكي يا قمر مالك وقفه كده ليه
تأتي تقدم رجل وتأخر الآخره
سلمت عليه ونظرة له برعب
قمر بتلعثم: ازيك يا ابيه
حازم بلا مبالاه: اهلا
قمر بدموع:.....
سناء بخضه: بنتي...... والجميع بصدمه قمررر......يتبع
…لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_82.html
احمد بتركيز: لاء مافيش حاجه
سناء: لاء بس ركز كده فجأه لمحت الطفل على حافة النيل قالت بخضه وقف ياأحمد العربيه بسرعه
ونزلو الاتنين وشافه طفل بس في غايطه الجمال لحظه دي طفله بنت مش ولد لكن كأنها قطعه من القمر وخطفت من السماء عيونها ومن الشمس شعرها التي يكاد ينبت فإذاً هي طفله لم تتخطي الشهرين من العمر
سناء بحب وطيبه: يحرام القمر ده يتساب كده ويترمي على النيل والله الناس بتتمني ضُفر عيل مش طفله جملها فوق الوصف
احمد بإبتسامة: جميله حقيقي بس المهم هنعمل ايه فيها بس الاهم نروح دلوقتي عشان الجو برد وعشان العيال عند اختك خلصي هتيها وبعدين اشوف اوديها دار ايتام ولا هعمل ايه
سناء بحزن: حرام عليك دي لسه طفله على البهدله دى
احمد بتنهيده: طيب يلا نروح ونشوف الموضوع ده بعدين
ومشيوا فعلاً وراحه عند ٱخت سناء
وصله امام منزل ليلي، تك تك تك افتحي يا ليلي افتحي يلا بسرعه
ليلي بخضه: حاضر حاضر خير يا حبيبتي في ايه وايه ده؟
سناء: يباي عليكي دخلينا الاول الجو سقعه بره
ليلي بصدمه من جمال الطفلة
ليلي بصدمه: ايه ده جبتيه امتي ده
سناء بضحك: دي بنت واكملت بحزن ويعيني اهلها رمينها فالشارع لولا سمعت صوتها كان زمنها ما. تت من البرد
ليلي بستغراب: اكيد في حاجه حصلت وصلت امها انها ترميها بس اي اللي خلاكي تجبيها معاكي ماوديتوهاش دار ايتام ليه
أحمد: هوديها بكره دار ايتام
لاء مش موافقه رديت سناء بخضه وهي بتحضن الطفله بحب وخوف وبتبص ل أحمد بستعطاف ارجوك انا حبتها وهربيها مع حازم وبدر ارجوك وافق يا احمد وهنعتبرها توأم لي بدر ارجوك وحياتي عندك توافق
أحمد بيعشق سناء عشان كده مقدرش يرفض طلبها ووافق على الطلب وسموها قمر لانها تفوق جمال القمر سبحان من ابدع وخلق وتفوت الليالي وتكبر قمر تصبح احلا واجمل بنت و.......(الحاضر)
سناء تدخل الغرفه المشتركه بين قمر وبدر
قمر قومي انتي وبدر يلا يا حبايبي قومه يلا
قمر وبدر برقه: صباح الخير يا ماما
سناء بحب: صباح الخير يا اجمل بنات فالدنيا يلا قومه عشان نجهز الفطار
قمر وبدر: حاضر يا ماما
قمر: جيين وراكي بس نفوق ونصلي وجيين على طول
سناء: ماشي يا حبيبتي يلا انا مستنياكم بره وقفلت باب الغرفه مره اخري
وحقا قامه وجهزه وصلوا وذهبه لأمهم.
عمرهم الان 18عام وهم في اخر سنه فالثانويه وحقا بدر جميله وعيونها خضراء كحقل الزرع وشعرها مثل سواد الليل فمن يراهم يحلف انه لم يرا جمال مثل هذا من قبل فأنهم اجمل بنات المدرسه والحي الذي يمكسون فيه فالبنات تغار من جمالهم.
قمر بحب: اهو جيني يا ست الكل يلا عايزة ايه يتعمل
بعد مرور الوقت
بدر: ماما التلفون بيرن بتاعك
سناء: طيب حطه الاكل على ما رد علي التليفون
بدر وقمر: حاضر يا ماما
بعد شويه سمعه صوت سناء بتنده عليهم
سناء بفرحه ودموع: حازم جي بكره يا بنات بعد غياب خمس سنين انا مبسوطه اوي
قمر بصدمه وبدر بفرحه: بجد
سناء: اه لسه قافل معايا حالا
قمر بحزن: طيب يا ماما يجي بالسلامه
سناء بستغراب: مالك يا قمر في حاجه مديقاكي يا حبيبتي
قمر بحب: لاء يا ماما انا كويسه الحمدلله هاخش بس الاوضه شويه
وذهبت للغرفه وهي تتذكر ايامها مع اخوها حازم وهم اطفال كان لا يتعامل معها بصفه مباشرة وايضا قليل الكلام معها وهي لا تعرف السبب المعامله لحد من خمس سنين دخل بقا ظابط وبداء يسافر كتير ومؤامريات فإنعزل خالص بحجة الموضوع ده وجاب بيت بعيد عن الحي عشان يبقا قريب من الشغل ويسافر على طول
قطع تفكرها بدر لما دخلت وقالتلها مالك يا قمر فيكي اي يا حبيبتي مين مزعل القمر بتاعنا كده وانا امو.ته كده هوه
ضحكت قمر على اختها وتوأمها: لاء وهو حد يقدر يزعلني وانا معايا بدر البدور
بدر بغرور مصطنع: بس يحسن اتغر. وانا عندي استعداد
قمر بضحك: اتغر يا جميل برحتك
بدر: خلاص هتغر اهو وبتعمل حركات تضحك وهي ماشيه
قمر بضحك: ده مش غرور انتي عامله زي النعجه اليتيمه اللي ماشيه على السطح
بدر بتضحك علي تشبيه قمر: بقا انا نعجه طب تعليلي بقا وذهبه يمرحه يا سوياً واكمله ما طلبته امهم منهم
وبيخلص اليوم على كده ويأتي الصباح مُحمل بأحداث كثيرة (بقلمي منار محسن)
يدق الباب وتفتح بدر وتصرخ بفرحه
بدر: ماما يابابا حازم جيه ياقمر تعالو يلا
يأتي الجميع على الصوت يفرح الجميع بقدوم حازم ولكن في من تخافه وتهابه بشده منذ الصغر بعد السلام والترحاب بقدوم حازم نظر لها رأها اصبحت في غاية الجمال فالاول مره يراها منذ خمس سنوات فكانت لم تجرأ ان تتحدث معه فديو عبر الهاتف فالكل يعلم انها تخاف منه كثيراً
سناء نظرة لها: تعالي سلمي على حازم اخوكي يا قمر مالك وقفه كده ليه
تأتي تقدم رجل وتأخر الآخره
سلمت عليه ونظرة له برعب
قمر بتلعثم: ازيك يا ابيه
حازم بلا مبالاه: اهلا
قمر بدموع:.....
سناء بخضه: بنتي...... والجميع بصدمه قمررر......يتبع
…لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_82.html
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
مدونة روايتنا
رواية جذبتني قمر من السماء قمر وحازم من الفصل الاول للاخير بقلم منار محسن
رواية جذبتني قمر من السماء قمر وحازم من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة منار محسن رواية جذبتني قمر من السماء قمر وحازم من الفصل الاول للاخير صدر
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
الشخصيات
العائلة الاولي
مختار الشريف متوفي وزوجته منال
الاولاد
ياسين 34 سنة ضابط وبيحب مامته جدا ومبيكسرش كلمتها طوله 187 س وعصبي جدا.
يوسف 30 سنة متجوز بنت عمه مريم وله طفله اسمها ملاك
العائلة الثانية
عبدالله الشريف متوفي وزوجته عائشة تركية الاصل وكلمتها لازم تتنفذ
الاولاد
مريم 27 زوجة يوسف بنت طيبة جدا منقبة من اعدادي وجوزها بيموت فيها
مراد 25 سنة ضابط مع ياسين
مرام 23 سنة دكتورة اطفال ودلوعة جدا ودمعتها قريبة ومنقبة من 3 اعدادي زي اختها بامر من والدهم جميلة بعيون رمادية وشعر اشقر مموج لنهاية ظهرهاا 168 س وجهها بيبي فيس
العائلتين يكسو عليهم الطابع الصعيدي في التشدد وعدم الاختلاط غير بكلام بسيط بين الابناء
17
منال: يا ابني حرام عليك عاوزة اشوف ولادك قبل ما اموت
ياسين : بعيد الشر عنك يا امي اخلص بس القضية ال شغال عليها وابقي تحت امرك يا ست الكل
منال: طيب ايه رايك اكلم اهل العروسة من دلوقتي علي ما تخلص انت براحتك
ياسين: ههههههههههههههه كمان العروسة مجهزاها طيب مليش رايي يعني اتجوز وانا ساكت
منال: العروسة معروفة من زمان يا حضرة الضابط انت بتنسي ولا ايه .
ياسين: تغير وجهه عروسة مين ال معروفة يا امي انا مفتكرش اني خطبت قبل كده .
لسه منال هتتكلم رن تليفون ياسين طالبينه في الشغل ضروري
منال : روح يا ابني لشغلك وبعدين نكمل كلامنا .
ياسين : اوك مع السلامة
منال: مع السلامة يا ابني.
///////////////////////////////////////////
داليا : هههههههههههههههه حرام عليكي كسفتيه
مرام : ههههههه يستاهل حد قاله يعاكس منقبه ده اهبل
داليا: منقبه اه بس عينك عذاب يا ماما ماشاء الله
مرام : طيب ودي اعمل فيها ايه بقي اداريها ازاي
داليا: هاهاها ظريفة اوي يا اختي يلا بقي همشي عشان الشيفت بتاعي بدا يلا سلام
مرام:سالااااااااااام.
نزلت مرام اخدت عربيتها وروحت ولقيت مامتها مجهزة الاكل اتغدو ودخلت تنام شوية عشان اختها هتجيلهم المغرب
#ملحوظة# بيت العائلتين في نفس المنطقةجنب بعض .
رن تليفون عائشة وهي بتتفرج علي التلفزيون
عائشة : الو
منال: ازيك يا عائشة عاملة ايه
عائشة : الحمد لله يا حبيبتي انتي عاملة ايه واوياسين عامل ايه
منال : الحمد لله تمام ايه فاضية اجيلك شوية
عائشة : تشرفي يا حبيبتي هعمل الشاي علي ما تيجي
منال : خلاص هدخل البس واجيلك
عائشة : ماشي مع السلامة
منال: مع السلامة.
وبعد نصف ساعة بصالة بيت عائشة
منال: امال فين مرام مش شايفاها يعني
عائشة : جت من الشغل نامت عشان مريم جاية المغرب.
منال: اممم طيب مش حان الوقت ننفذ وصية ابو ياسين وابو مراد ونفرح بقي .
//////////////////////////////////$/$$$$$$$$$$$$$$$$///////////////////////////
2
عائشة: والله ما عارفة اقولك ايه يا منال بس فعلا مرام كبرت وخلصت الجامعة هنستني ليه
بس برده هاجي فجاة اقولها هتتجوزي ياسين دي من سنتين كانت بتقوله يا ابيه
منال: هههههههههههههه ماهو مش من كبره برده عشان تقوله يا اببه
عائشة : خلاص ربنا يسهل يومين كده وافتح معاها الموضوع
منال: خلاص ماشي يلا هقوم انا عشان اجهز الاكل ياسين زمانه جاي
عائشة : ماشي يا حبيبتي في رعاية الله
منال : مع السلامة
عائشة : مع السلامة
////////////////
في مركز الشرطة
ياسين : بس ده ال حصل ومش عارف ازاي اقنع امي انها متنفعنيش ابدا
سليم : طيب بنت عمك ليه مش عجباك ليه معترض عليها
ياسين: يا ابني صغيرة جدا عليا دي من سنتين كانت بتقولي يا ابيه ودلوعة ومش حمل مسؤولية وانا الشخصيات دي بتعصبني انت عارف
سليم : هههههههههههههه انت بتهزي يا ابني هي دي الاسباب؟
ياسين: يا ابني افهم انا مش شايفها غير اختي الصغيرة وبسسسس متنفعنيش
سليم : يا سيدي ربنا يقدملك الخير وتقدر تقنع والدتك
ياسين : يارب يلا اسيبك زمان امي مستنياني علي الغداء سلااام
سليم : مع السلامة
//////////////////////////
في بيت عائشة
عائشة : يا بنتي قومي بقي تعبتيني اختك زمانها جاية
مرام: خلاص يا ماما هقوم اهو
عائشة : والله لو ما قمتي لارمي عليكي ماية
مرام : لا يا ست الكل وعلي ايه خلاص قمت
عائشة : يلا قومي صلي وانزليلي
مرام: حاضر
///////////////////////
في بيت منال
ياسين : تسلم ايدك يا ست الكل
منال: بالف هنا يا حبيبي
ياسين : الله يهنيكي يا ست الكل
منال: المهم هنطلب العروسة رسمي امتي بقي
ياسين : عروسة ايه بس يا ست الكل احنا مش اتفقنا الصبح لما اخلص الشغل ال في ايدي نبقي نشوف الحكاية دي
منال: يا ابني البنت خلاص كبرت والخطاب كل يوم داقيين بابهم
ياسين: يبقي الله يسهل لها يا امي انا مرام متنفعنيش
منال: انت هتستهبل يا ياسين بتقول كده وانت عارف وصية ابوك وعمك ليك وبعدين هو انت هتلاقي احسن منها يا ابني دي جمالها ملوش زي واخلاقها كلنا عارفينها يعني مفيش فيها عيب واحد تقدر تقولي ايه مش عاجبك فيها
العائلة الاولي
مختار الشريف متوفي وزوجته منال
الاولاد
ياسين 34 سنة ضابط وبيحب مامته جدا ومبيكسرش كلمتها طوله 187 س وعصبي جدا.
يوسف 30 سنة متجوز بنت عمه مريم وله طفله اسمها ملاك
العائلة الثانية
عبدالله الشريف متوفي وزوجته عائشة تركية الاصل وكلمتها لازم تتنفذ
الاولاد
مريم 27 زوجة يوسف بنت طيبة جدا منقبة من اعدادي وجوزها بيموت فيها
مراد 25 سنة ضابط مع ياسين
مرام 23 سنة دكتورة اطفال ودلوعة جدا ودمعتها قريبة ومنقبة من 3 اعدادي زي اختها بامر من والدهم جميلة بعيون رمادية وشعر اشقر مموج لنهاية ظهرهاا 168 س وجهها بيبي فيس
العائلتين يكسو عليهم الطابع الصعيدي في التشدد وعدم الاختلاط غير بكلام بسيط بين الابناء
17
منال: يا ابني حرام عليك عاوزة اشوف ولادك قبل ما اموت
ياسين : بعيد الشر عنك يا امي اخلص بس القضية ال شغال عليها وابقي تحت امرك يا ست الكل
منال: طيب ايه رايك اكلم اهل العروسة من دلوقتي علي ما تخلص انت براحتك
ياسين: ههههههههههههههه كمان العروسة مجهزاها طيب مليش رايي يعني اتجوز وانا ساكت
منال: العروسة معروفة من زمان يا حضرة الضابط انت بتنسي ولا ايه .
ياسين: تغير وجهه عروسة مين ال معروفة يا امي انا مفتكرش اني خطبت قبل كده .
لسه منال هتتكلم رن تليفون ياسين طالبينه في الشغل ضروري
منال : روح يا ابني لشغلك وبعدين نكمل كلامنا .
ياسين : اوك مع السلامة
منال: مع السلامة يا ابني.
///////////////////////////////////////////
داليا : هههههههههههههههه حرام عليكي كسفتيه
مرام : ههههههه يستاهل حد قاله يعاكس منقبه ده اهبل
داليا: منقبه اه بس عينك عذاب يا ماما ماشاء الله
مرام : طيب ودي اعمل فيها ايه بقي اداريها ازاي
داليا: هاهاها ظريفة اوي يا اختي يلا بقي همشي عشان الشيفت بتاعي بدا يلا سلام
مرام:سالااااااااااام.
نزلت مرام اخدت عربيتها وروحت ولقيت مامتها مجهزة الاكل اتغدو ودخلت تنام شوية عشان اختها هتجيلهم المغرب
#ملحوظة# بيت العائلتين في نفس المنطقةجنب بعض .
رن تليفون عائشة وهي بتتفرج علي التلفزيون
عائشة : الو
منال: ازيك يا عائشة عاملة ايه
عائشة : الحمد لله يا حبيبتي انتي عاملة ايه واوياسين عامل ايه
منال : الحمد لله تمام ايه فاضية اجيلك شوية
عائشة : تشرفي يا حبيبتي هعمل الشاي علي ما تيجي
منال : خلاص هدخل البس واجيلك
عائشة : ماشي مع السلامة
منال: مع السلامة.
وبعد نصف ساعة بصالة بيت عائشة
منال: امال فين مرام مش شايفاها يعني
عائشة : جت من الشغل نامت عشان مريم جاية المغرب.
منال: اممم طيب مش حان الوقت ننفذ وصية ابو ياسين وابو مراد ونفرح بقي .
//////////////////////////////////$/$$$$$$$$$$$$$$$$///////////////////////////
2
عائشة: والله ما عارفة اقولك ايه يا منال بس فعلا مرام كبرت وخلصت الجامعة هنستني ليه
بس برده هاجي فجاة اقولها هتتجوزي ياسين دي من سنتين كانت بتقوله يا ابيه
منال: هههههههههههههه ماهو مش من كبره برده عشان تقوله يا اببه
عائشة : خلاص ربنا يسهل يومين كده وافتح معاها الموضوع
منال: خلاص ماشي يلا هقوم انا عشان اجهز الاكل ياسين زمانه جاي
عائشة : ماشي يا حبيبتي في رعاية الله
منال : مع السلامة
عائشة : مع السلامة
////////////////
في مركز الشرطة
ياسين : بس ده ال حصل ومش عارف ازاي اقنع امي انها متنفعنيش ابدا
سليم : طيب بنت عمك ليه مش عجباك ليه معترض عليها
ياسين: يا ابني صغيرة جدا عليا دي من سنتين كانت بتقولي يا ابيه ودلوعة ومش حمل مسؤولية وانا الشخصيات دي بتعصبني انت عارف
سليم : هههههههههههههه انت بتهزي يا ابني هي دي الاسباب؟
ياسين: يا ابني افهم انا مش شايفها غير اختي الصغيرة وبسسسس متنفعنيش
سليم : يا سيدي ربنا يقدملك الخير وتقدر تقنع والدتك
ياسين : يارب يلا اسيبك زمان امي مستنياني علي الغداء سلااام
سليم : مع السلامة
//////////////////////////
في بيت عائشة
عائشة : يا بنتي قومي بقي تعبتيني اختك زمانها جاية
مرام: خلاص يا ماما هقوم اهو
عائشة : والله لو ما قمتي لارمي عليكي ماية
مرام : لا يا ست الكل وعلي ايه خلاص قمت
عائشة : يلا قومي صلي وانزليلي
مرام: حاضر
///////////////////////
في بيت منال
ياسين : تسلم ايدك يا ست الكل
منال: بالف هنا يا حبيبي
ياسين : الله يهنيكي يا ست الكل
منال: المهم هنطلب العروسة رسمي امتي بقي
ياسين : عروسة ايه بس يا ست الكل احنا مش اتفقنا الصبح لما اخلص الشغل ال في ايدي نبقي نشوف الحكاية دي
منال: يا ابني البنت خلاص كبرت والخطاب كل يوم داقيين بابهم
ياسين: يبقي الله يسهل لها يا امي انا مرام متنفعنيش
منال: انت هتستهبل يا ياسين بتقول كده وانت عارف وصية ابوك وعمك ليك وبعدين هو انت هتلاقي احسن منها يا ابني دي جمالها ملوش زي واخلاقها كلنا عارفينها يعني مفيش فيها عيب واحد تقدر تقولي ايه مش عاجبك فيها
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
ياسين بطولة بال : يا امي يا حبيبتي ده كله علي عيني وراسي بس اولا انا وهي بينا فرق كبير جدا في العمر البنت كانت بتقولي يا ابيه وبعدين دلوعة جدا وانتي عرفاني مبطقش الدلع ومتنفعنيش
منال : بذمتك انت مقتنع بكلامك ده ياسين انا قلتلك وصية ابوك تتنفذ متزعلنيش منك يا ابني يلا تصبح علي خير
ياسين : وانتي من اهله يا ست الكل
/////////////////////////
في بيت عائشة
مريم : يا ماما انتي كده كده هتكلميها مرام كبرت وياسين كمان مبقاش ينفع نستني وكل يوم يتقدملها ناس وبترفض بدون سبب مقنع
عائشة : والله يا بنتي ده اللي انا بفكر فيه برده خايفة عليها من كلام الناس
مرام: يا هلا والله شفتي بقي اختك ست بيت شاطرة ازاي وعملتلك شاي بنفسي
مريم : ههههههههههه ست بيت عشان عملتي شاي
مرام : امال ايه وبعدين انا عجباني وعاجبة ماما صح يا ماما
عائشة : هههههههههه صح
مرام: ما تسكتي بنتك دي شوية صدعتني ايه مبتتعبش من الصريخ البت دي
مريم : الله اكبر عليكي يا شيخة
مراد: متجمعين عند النبي
عائشة : جمعا ان شاء الله يا حبيبي احطلك تاكل دلوقتي
مراد: لا يا ست الكل انا جعان نوم
مرام : لا لازم تاكل
مراد : هو عرق الدكاترة نقح ولا ايه
مريم : لا يا حبيبي كلام اختك صح انا هقوم احطلك الاكل علي ما تغير هدومك
مراد : ماشي يا عسل
مرام طلعت وري مراد
مرام : مراد معلش ثواني
مراد: خير يا مرام
مرام :بص هو بقالي بتاع اسبوع كده رقم بيتصل كتير جدا عليا ولما زهقت قلت اكيد حد غلطان افتح اقوله فتحت واشتغل معاكسات
مراد: اسبوع ولسه فاكر علي سيادتك تعرفيني
مرام: ماهو والله الاول مردتش اصلا
مراد : ماشي يا مرام هاتي الرقم
مرام : اوك اتفضل
مراد بيتصل : مقفول هو كده جايبه مخصوص للمعاكسة بس اكيد مسجل هشوف انا الموضوع ده
مرام: اوك يا حبيبي روح غير بقي
مراد : اوك
///////////////////////////////////////
في غرفة ياسين
ياسين وايده تحت راسه وبيكلم نفسه " استغفر الله العظيم طيب افهمك ازاي بس يا امي والله مرام ما تنفعني دي لسه من شهرين كانت بتقولي ازيك يا ابيه اووووووف يارب ارحمني .
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_15.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
منال : بذمتك انت مقتنع بكلامك ده ياسين انا قلتلك وصية ابوك تتنفذ متزعلنيش منك يا ابني يلا تصبح علي خير
ياسين : وانتي من اهله يا ست الكل
/////////////////////////
في بيت عائشة
مريم : يا ماما انتي كده كده هتكلميها مرام كبرت وياسين كمان مبقاش ينفع نستني وكل يوم يتقدملها ناس وبترفض بدون سبب مقنع
عائشة : والله يا بنتي ده اللي انا بفكر فيه برده خايفة عليها من كلام الناس
مرام: يا هلا والله شفتي بقي اختك ست بيت شاطرة ازاي وعملتلك شاي بنفسي
مريم : ههههههههههه ست بيت عشان عملتي شاي
مرام : امال ايه وبعدين انا عجباني وعاجبة ماما صح يا ماما
عائشة : هههههههههه صح
مرام: ما تسكتي بنتك دي شوية صدعتني ايه مبتتعبش من الصريخ البت دي
مريم : الله اكبر عليكي يا شيخة
مراد: متجمعين عند النبي
عائشة : جمعا ان شاء الله يا حبيبي احطلك تاكل دلوقتي
مراد: لا يا ست الكل انا جعان نوم
مرام : لا لازم تاكل
مراد : هو عرق الدكاترة نقح ولا ايه
مريم : لا يا حبيبي كلام اختك صح انا هقوم احطلك الاكل علي ما تغير هدومك
مراد : ماشي يا عسل
مرام طلعت وري مراد
مرام : مراد معلش ثواني
مراد: خير يا مرام
مرام :بص هو بقالي بتاع اسبوع كده رقم بيتصل كتير جدا عليا ولما زهقت قلت اكيد حد غلطان افتح اقوله فتحت واشتغل معاكسات
مراد: اسبوع ولسه فاكر علي سيادتك تعرفيني
مرام: ماهو والله الاول مردتش اصلا
مراد : ماشي يا مرام هاتي الرقم
مرام : اوك اتفضل
مراد بيتصل : مقفول هو كده جايبه مخصوص للمعاكسة بس اكيد مسجل هشوف انا الموضوع ده
مرام: اوك يا حبيبي روح غير بقي
مراد : اوك
///////////////////////////////////////
في غرفة ياسين
ياسين وايده تحت راسه وبيكلم نفسه " استغفر الله العظيم طيب افهمك ازاي بس يا امي والله مرام ما تنفعني دي لسه من شهرين كانت بتقولي ازيك يا ابيه اووووووف يارب ارحمني .
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_15.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
مدونة روايتنا
رواية حب قاسي المعاملة من الفصل الاول للاخير بقلم فاطمه احمد
رواية حب قاسي المعاملة من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة فاطمه احمد رواية حب قاسي المعاملة من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل ا
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
في احدي القصور العريقة المطلة علي شاطيء البحر المتوسط في ارقي احياء مدينه الاسكندرية ...
وتحديداً في قصر الجارحي ..
احد اهم واكبر واشهر رجال الاعمال في الاسكندرية خاصةً ومصر عامةً...
منصور الجارحي .....!!!!
كان هناك حاله من الهرج والمرج داخل القصر والكل يعمل علي قدم وساق من اجل استقبال الحفيد الاول لمنصور الجارحي والرجل الثاني بعده في اداره امبراطورية الجارحي " عاصي الجارحي ".....، بعد عودته اخيراً من العمل في الخارج في فرع الشركه الثاني في مدينه الضباب " لندن" واستقراه في مصر بعد سفر دام لخمس سنوات لم يأتي خلالهم ولو لمره واحده منذ وفاه والده وشقيقه في حادث مأسوي!!!!
تقف وسط بهو القصر تتحدث الي العاملين بالقصر تعطي لهم الاوامر بعجرفه وتعالي ، فلا احد من العاملين بالقصر يحبها بسبب غرورها ومعاملتها القاسيه لهم ....
انها دريه الجارحي زوجه احمد الجارحي الابن الاكبر لمنصور الجارحي الذي تزوجته طمعاً في ثروة ونفوذ والده و........؟؟؟
هتفت بعجرفة: نعمات .. انتي يا نعمات .
اجابتها مديره المنزل باحترام : افندم يا دريه هانم.
دريه بعجرفه: عملتي كل اللي امرتك بيه ، مش عاوزه حاجه ناقصه ، عاوزه كل حاجه عاصي بيحبها تكون علي السفره ولو لقيت حاجه مش عجباني هطين عيشتك انتي واللي في المطبخ.. مفهوم !!
اجابتها باحترام : مفهوم يا هانم ...
ياللا امشي من قدامي روحي شوفي شغلك وهاتيلي القهوه بتاعتي فوق في اوضتي .....
قالتها وتحركت مغادره الي اعلي حيث غرفتها ، بينما اخذت الخادمه تتمتم بصوت منخفض : حسبي الله ونعمه الوكيل فيكي يا شيخه ربنا يريحنا منك ومن شرك ، مش كنتي انتي اللي موتي بدل احمد بيه الرجل الطيب السكره ولا حبيبي منصور اللي راح في عز شبابه ...
بقي بالزمه ده منظر واحده جوزها وابنها ماتوا ده احنا مقهورين عليهم لحد دلوقتي ومقلعناش الاسود الا من سنه مش هي اللي قلعته بعدها بكام شهر ...
يالا هقول ايه الحنيه ما بتتشحتش، اما اروح اعمل لها القهوه بدل ما تسمعني موشح كل يوم .....
في قلب كلًا منا غرفه مغلقه نحاول عدم طرق بابها حتي لا نبكي ... نورهان العشري ✍️
دلفت الخادمه الي غرفتها تحمل في يدها صينيه عليها قدحاً من القهوه وضعته علي المنضده الصغيره التي تتوسط كرسيين بجانب الشرفه والتفت مغادره بصمت كما تفعل دائماً بينما تقف دريه امام المرآه تتطلع الي هيئتها وهي ترتدي احد مجوهراتها الثمينه كعادتها فهي تعشق اقتناء المجوهرات ..
ابتسمت برضا علي هيئتها ثم جلست ترتشف قهوتها باستمتاع....
ثواني وهبت عاصفه هوجاء تقتحم غرفتها متمثله في ابنه شقيقتها نسرين ....
النسخه المعدله والاكثر خبثاً ودهائاً منها !!!!
والتي تعيش معها بعد انفصال والديها وزواج كل منهم وسفرهم خارج البلاد...
انطي دريه ايه رايك في اللوك بتاعي حلو مش كده ...
وتسريحه شعري حلوه ولا ارفعه والميكب حلو ولا اخففه شويه ،ولا اقولك كده احسن انا عاجبني كده ، بس الاهم من ده كله هيعجب عاصي...
انتي مش بتردي ليه يا انطي؟؟؟؟
هو انتي مدياني فرصه علشان ارد ؛ عماله تتكلمي وتتحركي بسرعه .../
اهدي شويه خاليني اشوف انتي عامله ايه في نفسك .
قامت من جلستها ودارت حولها تقيمها بنظراتها المتفحصه من اعلاها الي اسفلها وعلقت باستحسان : قمر يا روح انطي .. تجنني .
نسرين بسعاده ولهفه: بجد يا انطي ...يعني هعجب عاصي وهلفت نظره اول ما يشوفني؟؟؟
اجابتها دريه بثقه: طبعاً هتعجبيه هو هيلاقي ذيك فين في جمالك وفي حلاوتك وفي شياكتك ...
طالعه لخالتك ... قالتها بغرور منقطع النظير وهي ترتخي في جلستها وتضع ساق فوق الاخري...
جلست امامها نسرين وتحدثت بلهفه ووله: يا رب يا انطي يحس بيا بقي ... انا بحبه اووووي اوووي وبحلم باليوم اللي هكون مراته وعلي اسمه ..
قالتها بحالميه وهي تتخيل نفسها عروس ترتدي الثوب الابيض لفارس احلامها يخطفها علي حصانه الابيض !!
!
اعتدلت دريه في جلستها وتحدثت بجديه: اسمعي كلامي وانتي تكسبي ...عاوزاكي تلزقي لعاصي تبقي زي ضله ماتفارقيهوش لحظه ومش عاوزه شغل الجنان بتاعك ده ، تركزي وتبقي هاديه ، عاصي مش بيحب الدوشه ووجع الدماغ ...
وتعدلي طريقتك مع جده ومع غفران مش عاوزين مشاكل معاه ، انتي عارفه عاصي بيحب جده وبيحترمه قد ايه وبيخاف علي زعله ازاي ، ده غير ان الست غفران نقطه ضعف جده يعني لو ضايقتيها زي عادتك عاصي هو اللي هيقف لك وساعتها انتي الخسرانه ...
امتعضت ملامح نسرين عند ذكرها لغفران وهتفت بقرف: يا ساتر انا مش بكره في حياتي قد غفران دي رخمه وبارده دمها يلطش ....
ازاي واحده زي دي تبقي حفيده الجارحي بجلاله قدره وتدخل المظبخ وتقف مع الشغالين تتكلم وتضحك عادي كده كانها واحده منهم لا وبتساعدهم كمان ...
ولا لبسها بلدي اوووووي ما يليقش بواحده زيها ابداً ده انا صحابي لما بيشوفوها بيفتكروها شغاله من الشغالين ...
فاكره انها كده متواضعه ....
معرفش الكل بيحبها علي ايه !!!!
جزت دريه علي اسنانها وهتفت بغل : طالعه زي اللي خالفتها ...!!
وتحديداً في قصر الجارحي ..
احد اهم واكبر واشهر رجال الاعمال في الاسكندرية خاصةً ومصر عامةً...
منصور الجارحي .....!!!!
كان هناك حاله من الهرج والمرج داخل القصر والكل يعمل علي قدم وساق من اجل استقبال الحفيد الاول لمنصور الجارحي والرجل الثاني بعده في اداره امبراطورية الجارحي " عاصي الجارحي ".....، بعد عودته اخيراً من العمل في الخارج في فرع الشركه الثاني في مدينه الضباب " لندن" واستقراه في مصر بعد سفر دام لخمس سنوات لم يأتي خلالهم ولو لمره واحده منذ وفاه والده وشقيقه في حادث مأسوي!!!!
تقف وسط بهو القصر تتحدث الي العاملين بالقصر تعطي لهم الاوامر بعجرفه وتعالي ، فلا احد من العاملين بالقصر يحبها بسبب غرورها ومعاملتها القاسيه لهم ....
انها دريه الجارحي زوجه احمد الجارحي الابن الاكبر لمنصور الجارحي الذي تزوجته طمعاً في ثروة ونفوذ والده و........؟؟؟
هتفت بعجرفة: نعمات .. انتي يا نعمات .
اجابتها مديره المنزل باحترام : افندم يا دريه هانم.
دريه بعجرفه: عملتي كل اللي امرتك بيه ، مش عاوزه حاجه ناقصه ، عاوزه كل حاجه عاصي بيحبها تكون علي السفره ولو لقيت حاجه مش عجباني هطين عيشتك انتي واللي في المطبخ.. مفهوم !!
اجابتها باحترام : مفهوم يا هانم ...
ياللا امشي من قدامي روحي شوفي شغلك وهاتيلي القهوه بتاعتي فوق في اوضتي .....
قالتها وتحركت مغادره الي اعلي حيث غرفتها ، بينما اخذت الخادمه تتمتم بصوت منخفض : حسبي الله ونعمه الوكيل فيكي يا شيخه ربنا يريحنا منك ومن شرك ، مش كنتي انتي اللي موتي بدل احمد بيه الرجل الطيب السكره ولا حبيبي منصور اللي راح في عز شبابه ...
بقي بالزمه ده منظر واحده جوزها وابنها ماتوا ده احنا مقهورين عليهم لحد دلوقتي ومقلعناش الاسود الا من سنه مش هي اللي قلعته بعدها بكام شهر ...
يالا هقول ايه الحنيه ما بتتشحتش، اما اروح اعمل لها القهوه بدل ما تسمعني موشح كل يوم .....
في قلب كلًا منا غرفه مغلقه نحاول عدم طرق بابها حتي لا نبكي ... نورهان العشري ✍️
دلفت الخادمه الي غرفتها تحمل في يدها صينيه عليها قدحاً من القهوه وضعته علي المنضده الصغيره التي تتوسط كرسيين بجانب الشرفه والتفت مغادره بصمت كما تفعل دائماً بينما تقف دريه امام المرآه تتطلع الي هيئتها وهي ترتدي احد مجوهراتها الثمينه كعادتها فهي تعشق اقتناء المجوهرات ..
ابتسمت برضا علي هيئتها ثم جلست ترتشف قهوتها باستمتاع....
ثواني وهبت عاصفه هوجاء تقتحم غرفتها متمثله في ابنه شقيقتها نسرين ....
النسخه المعدله والاكثر خبثاً ودهائاً منها !!!!
والتي تعيش معها بعد انفصال والديها وزواج كل منهم وسفرهم خارج البلاد...
انطي دريه ايه رايك في اللوك بتاعي حلو مش كده ...
وتسريحه شعري حلوه ولا ارفعه والميكب حلو ولا اخففه شويه ،ولا اقولك كده احسن انا عاجبني كده ، بس الاهم من ده كله هيعجب عاصي...
انتي مش بتردي ليه يا انطي؟؟؟؟
هو انتي مدياني فرصه علشان ارد ؛ عماله تتكلمي وتتحركي بسرعه .../
اهدي شويه خاليني اشوف انتي عامله ايه في نفسك .
قامت من جلستها ودارت حولها تقيمها بنظراتها المتفحصه من اعلاها الي اسفلها وعلقت باستحسان : قمر يا روح انطي .. تجنني .
نسرين بسعاده ولهفه: بجد يا انطي ...يعني هعجب عاصي وهلفت نظره اول ما يشوفني؟؟؟
اجابتها دريه بثقه: طبعاً هتعجبيه هو هيلاقي ذيك فين في جمالك وفي حلاوتك وفي شياكتك ...
طالعه لخالتك ... قالتها بغرور منقطع النظير وهي ترتخي في جلستها وتضع ساق فوق الاخري...
جلست امامها نسرين وتحدثت بلهفه ووله: يا رب يا انطي يحس بيا بقي ... انا بحبه اووووي اوووي وبحلم باليوم اللي هكون مراته وعلي اسمه ..
قالتها بحالميه وهي تتخيل نفسها عروس ترتدي الثوب الابيض لفارس احلامها يخطفها علي حصانه الابيض !!
!
اعتدلت دريه في جلستها وتحدثت بجديه: اسمعي كلامي وانتي تكسبي ...عاوزاكي تلزقي لعاصي تبقي زي ضله ماتفارقيهوش لحظه ومش عاوزه شغل الجنان بتاعك ده ، تركزي وتبقي هاديه ، عاصي مش بيحب الدوشه ووجع الدماغ ...
وتعدلي طريقتك مع جده ومع غفران مش عاوزين مشاكل معاه ، انتي عارفه عاصي بيحب جده وبيحترمه قد ايه وبيخاف علي زعله ازاي ، ده غير ان الست غفران نقطه ضعف جده يعني لو ضايقتيها زي عادتك عاصي هو اللي هيقف لك وساعتها انتي الخسرانه ...
امتعضت ملامح نسرين عند ذكرها لغفران وهتفت بقرف: يا ساتر انا مش بكره في حياتي قد غفران دي رخمه وبارده دمها يلطش ....
ازاي واحده زي دي تبقي حفيده الجارحي بجلاله قدره وتدخل المظبخ وتقف مع الشغالين تتكلم وتضحك عادي كده كانها واحده منهم لا وبتساعدهم كمان ...
ولا لبسها بلدي اوووووي ما يليقش بواحده زيها ابداً ده انا صحابي لما بيشوفوها بيفتكروها شغاله من الشغالين ...
فاكره انها كده متواضعه ....
معرفش الكل بيحبها علي ايه !!!!
جزت دريه علي اسنانها وهتفت بغل : طالعه زي اللي خالفتها ...!!
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
المهم اسمعي كلامي ونفذيه بالحرف وانا من ناحيتي هفاتح عاصي في موضوع جوازكم وانا واثقه انه مش هيرفض لي اي طلب اطلبه منه.......
......................
انتهي الجد منصور الجارحي من ارتداء ملابسه استعداداً للنزول الب غرفه مكتبه بالاسفل بنتظر قددم حفيده الغالي ...
ارتدي ساعته الانيقه التي تتناسب مع بدلته الغاليه ذات الماركه للعالميه فهو بالرغم من بلوغه الخامسه والسبعين من عمره الا ان لا يتخلي عن اناقته !!
تناول عصاه المصنوعه من الابانوس الخالص ولها رأس علي شكل صقر مصنوعه من الذهب الهالص التي لا يتخلي عنها ابداً ....
تحرك مغادراً غرفته ولكنه وقف ينظر الي الصور المعلقه علب حائط غرفته بنظرات حزينه مكسوره ...
ينظر الي صوره عشقه وعشره عمره وام اولاده زوجته الراحله وبجانبها صوره تجمع اولاده الراحلين " احمد ومصطفي الجارحي"....وصوره اخري لحفيده الراحل ايضاً "عمر الجارحي " شقيق عاصي الاصغر ....
تنهد بحزن وهو يطالع صورهم مثل كل يوم ويلقي عليهم تحيه الصباح ويتحدث معهم كانهم يعيشون معه ولم يفارقوه ابداً...
انهارده يوم مختلف عاصي راجع بالسلامه وهينور دنيتي من تاني ...
الحمد الله ان ربنا مد في عمري وهشوفهً وأملي عيني منه من تاني ده هو اللي فاضل لي من ريحتكم هو وغفران ... غفرااااااان !!!!
قالها ووجهه يبتسم دون ارادته عند ذكر اسمها فهي حفيدته الغاليه والاقرب الي قلبه شبيهه جدتها في كل شيء جمال وجهها وجمال روحها ...
نظر الي صوره زوجته وتحدث بعشق: غفران كل ما بتكبر بتبقي شبهك اوي يا ملك روحي ...
كان نفسي تكوني موجوده وتغرقيها في حبك وحنانك بس هي طالعه زيك طيبه وحنينيه علي الكل ...
ثم نظر الي صوره اولاده وتحدث بغصه مؤلمه : عاوزكم تطمنوا وترتاحوا ..الامانه اللي سبتوهالي هفضل صاينها طول ما انا عايش .. وهعمل كل اللي اقدر عليه علشان احافظ عليها ووصلها لبر الامان ..
علشان لما اقابلكم في دار الحق اكون وفيت بوعدي ليكم ...
اخذ نفس عميق يهدء من روعه ومسح دمعه تساقطت علي وجنته وقرأ لهم الفاتحه داعياً الله ان يتغمدهم برحمته ...استجمع نفسه وخرج من غرفته ولكن قبل ان يهبط لاسفل ، ذهب الب غرفه حفيدته كعادته يومياً....:
طرق علي باب غرفتها وانتظر السماح له بالدخول ولكن لم يأتيه رد منها ...
فتح الباب ودلف الي الداخل يتطلع الي الغرفه يبحث عنها بعينيه فلمحها تقف في شرفه غرفتها تسقي زرعها كما تفعل دائماً..
ابتسم بلطف ونداها بصوته الرخيم الحنون: غافي !!!
التفت بجسدها عندما استمعت الي نداء جدها الحبيب وتركت ما بيدها .. تقدمت منه وهي تبتسم باتساع قائله: صباح الفل علي احن واطيب جدو في الدنيا ..
ثم طبعت قبله فوق وجنته واخري فوق كف يده ...
طبع الجد قبله حنونه فوق جبينها قائلاً: صباح الورد والفل والياسمين وكل حاجه حلوه علي احلي عيون في الدنيا كلها ....
اتسعت ابتسامتها وقالت بشقاوه: الله الله ايه الروقان ده كله يا سي جدو ..
ثم دارت حوله تتطالعه بنظراتها المعجبه واطلقت صفيراً معجباً: وايه الشياكه دي كلها يا حج منصور انت رايح تتجوز من ورايا ولا ايه؟؟؟
تعالت ضحكات الجد علي مزحتها وهتف موبخاً اياها: يا بت يا بكاشه انا طول عمري شيك وبعدين هو انا بعد جدتك الله يرحمها في ست في الكون تقدر تملي عينيا وقلبي ... ده انا بدعي ربنا انه يعجل بأجلي علشان اقابلها في دار الحق بس بعد ما اطمن عليكي وعلي عاصي .....!!!!
هتفت مسرعه : بعد الشر عليك يا جدو ربنا يخاليك لينا وما يحرمناش منك ابداً...
واضافت بنبره حالمه: يا ما نفسي الاقي واحد زيك كده يا جدو يحبني ربع الحب اللي بتحبه لنانا الله يرحمها ...
قفذت صوره معذب قلبها وعشقها المستحيل الي مخيلتها وتمنت ان يشعر بعشقها له وبقلبها الذي ينبض قفط من اجله !!!
اااااه ملتاعه كتمتها داخل صدرها وهي تدرك حقيقه بعده عنها فهي الشرق وهو الغرب ... هي الارض وهو السماء ....
هو يراها ابنه عمه الطفله ذات العشر سنوات وهي تراه رجلها وفارسها الاوحد .. سيد قلبها ....
فاقت من شروها علي صوت جدها : ايه روحتي فين بكلمك مش بتردي عليا...
ابداً يا جدو افتكرت نانا الله يرحمها ...اجابته كاذبه..
الله يرحمها ... غمم بها الجد بعشق حزين ...
ثم اضاف : ايه ده انتي لسه مجهزتيش نفسك ..
عاصي علي وصول خلاص ولازم كلنا نكون في استقباله لما يوصل ...
تعالت دقات قلبها تدوي بصخب داخل صدرها فور ذكر اسمه وهتفت تجيب جدها بنبره مرتبكه: لسه بدري يا جدو انا كنت بسقي الزرع وبعد كده هجهز هو قدامه حوالي ساعه وعشر دقايق ويوصل ...
قالتها وهي تنظر الي ساعه معصمها ...
ضحك الجد وهتف بخبث: ده انتي حسباها بالدقيقه !!
احمرت وجنتيها خجلاً واطرقت برأسها ارضاً تتهرب من نظرات جدها المتفرسه في ملامحها ولا تقوي علي النظر اليه ...
طبع الجد قبله حانيه فوق جبينها وهتف داعياً : ربنا يطمني عليكم يا حبيبتي ويقدرني واقدر اسعدكم واحقق لكم كل اللي بتحلمو بيه واكون قد الامانه .
ربنا يخاليك لينا يا حبيبي ....
......................
انتهي الجد منصور الجارحي من ارتداء ملابسه استعداداً للنزول الب غرفه مكتبه بالاسفل بنتظر قددم حفيده الغالي ...
ارتدي ساعته الانيقه التي تتناسب مع بدلته الغاليه ذات الماركه للعالميه فهو بالرغم من بلوغه الخامسه والسبعين من عمره الا ان لا يتخلي عن اناقته !!
تناول عصاه المصنوعه من الابانوس الخالص ولها رأس علي شكل صقر مصنوعه من الذهب الهالص التي لا يتخلي عنها ابداً ....
تحرك مغادراً غرفته ولكنه وقف ينظر الي الصور المعلقه علب حائط غرفته بنظرات حزينه مكسوره ...
ينظر الي صوره عشقه وعشره عمره وام اولاده زوجته الراحله وبجانبها صوره تجمع اولاده الراحلين " احمد ومصطفي الجارحي"....وصوره اخري لحفيده الراحل ايضاً "عمر الجارحي " شقيق عاصي الاصغر ....
تنهد بحزن وهو يطالع صورهم مثل كل يوم ويلقي عليهم تحيه الصباح ويتحدث معهم كانهم يعيشون معه ولم يفارقوه ابداً...
انهارده يوم مختلف عاصي راجع بالسلامه وهينور دنيتي من تاني ...
الحمد الله ان ربنا مد في عمري وهشوفهً وأملي عيني منه من تاني ده هو اللي فاضل لي من ريحتكم هو وغفران ... غفرااااااان !!!!
قالها ووجهه يبتسم دون ارادته عند ذكر اسمها فهي حفيدته الغاليه والاقرب الي قلبه شبيهه جدتها في كل شيء جمال وجهها وجمال روحها ...
نظر الي صوره زوجته وتحدث بعشق: غفران كل ما بتكبر بتبقي شبهك اوي يا ملك روحي ...
كان نفسي تكوني موجوده وتغرقيها في حبك وحنانك بس هي طالعه زيك طيبه وحنينيه علي الكل ...
ثم نظر الي صوره اولاده وتحدث بغصه مؤلمه : عاوزكم تطمنوا وترتاحوا ..الامانه اللي سبتوهالي هفضل صاينها طول ما انا عايش .. وهعمل كل اللي اقدر عليه علشان احافظ عليها ووصلها لبر الامان ..
علشان لما اقابلكم في دار الحق اكون وفيت بوعدي ليكم ...
اخذ نفس عميق يهدء من روعه ومسح دمعه تساقطت علي وجنته وقرأ لهم الفاتحه داعياً الله ان يتغمدهم برحمته ...استجمع نفسه وخرج من غرفته ولكن قبل ان يهبط لاسفل ، ذهب الب غرفه حفيدته كعادته يومياً....:
طرق علي باب غرفتها وانتظر السماح له بالدخول ولكن لم يأتيه رد منها ...
فتح الباب ودلف الي الداخل يتطلع الي الغرفه يبحث عنها بعينيه فلمحها تقف في شرفه غرفتها تسقي زرعها كما تفعل دائماً..
ابتسم بلطف ونداها بصوته الرخيم الحنون: غافي !!!
التفت بجسدها عندما استمعت الي نداء جدها الحبيب وتركت ما بيدها .. تقدمت منه وهي تبتسم باتساع قائله: صباح الفل علي احن واطيب جدو في الدنيا ..
ثم طبعت قبله فوق وجنته واخري فوق كف يده ...
طبع الجد قبله حنونه فوق جبينها قائلاً: صباح الورد والفل والياسمين وكل حاجه حلوه علي احلي عيون في الدنيا كلها ....
اتسعت ابتسامتها وقالت بشقاوه: الله الله ايه الروقان ده كله يا سي جدو ..
ثم دارت حوله تتطالعه بنظراتها المعجبه واطلقت صفيراً معجباً: وايه الشياكه دي كلها يا حج منصور انت رايح تتجوز من ورايا ولا ايه؟؟؟
تعالت ضحكات الجد علي مزحتها وهتف موبخاً اياها: يا بت يا بكاشه انا طول عمري شيك وبعدين هو انا بعد جدتك الله يرحمها في ست في الكون تقدر تملي عينيا وقلبي ... ده انا بدعي ربنا انه يعجل بأجلي علشان اقابلها في دار الحق بس بعد ما اطمن عليكي وعلي عاصي .....!!!!
هتفت مسرعه : بعد الشر عليك يا جدو ربنا يخاليك لينا وما يحرمناش منك ابداً...
واضافت بنبره حالمه: يا ما نفسي الاقي واحد زيك كده يا جدو يحبني ربع الحب اللي بتحبه لنانا الله يرحمها ...
قفذت صوره معذب قلبها وعشقها المستحيل الي مخيلتها وتمنت ان يشعر بعشقها له وبقلبها الذي ينبض قفط من اجله !!!
اااااه ملتاعه كتمتها داخل صدرها وهي تدرك حقيقه بعده عنها فهي الشرق وهو الغرب ... هي الارض وهو السماء ....
هو يراها ابنه عمه الطفله ذات العشر سنوات وهي تراه رجلها وفارسها الاوحد .. سيد قلبها ....
فاقت من شروها علي صوت جدها : ايه روحتي فين بكلمك مش بتردي عليا...
ابداً يا جدو افتكرت نانا الله يرحمها ...اجابته كاذبه..
الله يرحمها ... غمم بها الجد بعشق حزين ...
ثم اضاف : ايه ده انتي لسه مجهزتيش نفسك ..
عاصي علي وصول خلاص ولازم كلنا نكون في استقباله لما يوصل ...
تعالت دقات قلبها تدوي بصخب داخل صدرها فور ذكر اسمه وهتفت تجيب جدها بنبره مرتبكه: لسه بدري يا جدو انا كنت بسقي الزرع وبعد كده هجهز هو قدامه حوالي ساعه وعشر دقايق ويوصل ...
قالتها وهي تنظر الي ساعه معصمها ...
ضحك الجد وهتف بخبث: ده انتي حسباها بالدقيقه !!
احمرت وجنتيها خجلاً واطرقت برأسها ارضاً تتهرب من نظرات جدها المتفرسه في ملامحها ولا تقوي علي النظر اليه ...
طبع الجد قبله حانيه فوق جبينها وهتف داعياً : ربنا يطمني عليكم يا حبيبتي ويقدرني واقدر اسعدكم واحقق لكم كل اللي بتحلمو بيه واكون قد الامانه .
ربنا يخاليك لينا يا حبيبي ....
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
انا هتزل تحت وانتي خلصي اللي وراكي بسرعه وحصليني زمان دريه ونسرين قالبين الدنيا تحت ... ربنا يسترها .. قالها بنبره ذات مغذي مبتسماً فبادلته الابتسامه وهي تشيعه بنظراتها حتي خرج واغلق الباب خلفه...
تلاشت ابتسامتها وحل محلها القلق والتوتر واخذت تربت علي صدرها موضع قلبها تهديء من صخب دقاته محدثه نفسها: اهدي .. اهدي .. ده لسه موصلش وانت عمال تدق كده اومال لما تشوفه وتملي روحك منه هتعمل ايه ؟؟؟؟
ثم تحركت نحو الحمام الملحق بغرفتها لتاخذ حمام سريع وتتجهز استعداً لمقابله عشقها المستحيل ..!!!
بعد حوالي ساعه كانت انتهت اخيراً من ارتداء ملابسها بعد تردد وحيره كبيره في انتقاء شيء جميل ومناسب وفي نفس الوقت بسيط فهي لا تفضل البهرجه علي عكس نسرين التي تفضل الاشياء الملفته والجريئة!!!
وقفت تلقي نظره رضا اخيره علي مظهرها قبل ان تنزل لاسفل.
ولكن تعالت نبضات قلبها تقصف بقوه داخل قفصها الصدري تكاد يخرج قلبها من موضوعه عندما استمعت الي صوت بوق السياره معلناً عن وصوله!!!
هرولت مسرعه تنظر من خلف ستائر شرفتها ... رأت السياره وهي تدلف من باب القصر مسرعه تسير وسط الممر المخصص للسيارات حتي وقفت امام البوابه الداخليه للقصر ....
ولكنها لم تعد تري شيء بعد ان اختفت السياره من امامها .. لم تلمحه ولا حتي طرف من خياله بسبب زجاج السياره المعتم اللعين!!!!!
تهاوت علي اقرب مقعد لها ... جلست بجسد ينتفض فرحاً.. شوقاً.. وتوتراً...!!
اهدي .. اهدي حرام عليك هتقف من كتر الدق!!!
ابتسامه عاشقه خجله ملئت وجهها عندما تيقينت من حقيقه عودته واصبح يفضل بينهم طابق واحد ...
فقط بضعه درجات من السلم الرخامي وتكون معه ...
تنظر اليه ...تملي عينها منه .. تشبع شوقها اليه ...
ترجل من السياره بعهدوء ووقار لا يليق الا به بعدما فتح له السائق الباب الخلفي ...مرتدياً حله سوداء واضعاً نظاره سوداء علي عينيه ...
وقف يتطلع الي قصر جده العريق .. ذلك القصر الذي ولد وعاش فيه طفولته وصباه ...كل شيء كما هو لم يتغيركما تركه اخر مره منذ خمس سنوات... ولكن هو الذي تغير كثيراً .... اصبح اكثر قوه وشراسه اصبح عاصي لكل ما تحمله الكلمه من معني!!!!
اغلق زر بدلته وتقدم الي داخل القصر بخطوات رزينه واثقه...
دلف الي داخل القصر وكانت والدته اول من رآه ..
تقدمت منه مسرعه فاتحه ذراعيها اليه تضمه داخل صدرها بعاطفه اموميه صادقه لطالما كان عاصي مميزاً ومفضلاً لديها في كل شيء.../
الف حمدالله علي سلامتك يا عاصي يا حبيبي نورت بيتك والدنيا كلها ....
الله يسلمك يا أمي ....قالها وهو يضمها الي صدره بشوق طابعاً قبله علي جبينها ....
عاااااصي.....!!!!
قالتها نسرين بفرحه وهي تهرول اليه ... تزيح خالتها من داخل حضنه والتي افسحت لها المجال وهي تبتسم بسعاده .../
تعلقت نسرين بعنقه تضمه في عناق مشتاق ..
وحشتني اووووي يا عاصي اووووي ... انا كنت هتجنن عليك ....
لم يبادلها عناقها ...ازاح يديها من حول عنقه وربط علي كتفها باخوه مبتسماً بلباقه : الله يسلمك يا نسرين...
ثم التفت حوله باحثاً بنظراته عن جده والذي خرج بدوره من غرفه مكتبه عندما علم بوصوله ...
اومال فين الحج منصور مش شايفه ؟؟؟
انا هنا اهو يا قلب جدك ... قالها بابتسامه عريضه فاتحاً ذراعيه له ....
جدي .... قالها عاصي بشوق وهو يتقدم منه قاطعاً
الخطوات الفاصله بينه وبين جده وارتمي داخل احضانه يضمه بشوق كبير .. فهو يعشق جده بشكل كبير ... فهو الذي قام بتربيته وتعليمه كل شيء في حياته ...
شدد الجد عليه داخل احضانه واخذ يربط علي ظهره بقوه : نورت بيتك يا قلب جدك وعكازه ....
انا كده خلاص اطمنت واقدر اموت وانا مرتاح مدام انت رجعت لنا من تاني !!!
الف بعد الشر عليك يا جدي متقولش كده .. ربنا يخاليك لينا ويديمك فوق راسنا...
ثم انحني علي كف يده يقبلها بمحبه واحترام كبير...
تعالوا اقعدوا واقفين ليه ... صدح صوت دريه من خلفهم وهي تشير اليهم للجلوس في غرفه الصالون الرئيسيه...
تقدمهم الجد وبعده دريه وخلفهم عاصي ونسرين التي تعلقت بذراعه كالعلكه!!!!
سحب عاصي ذراعه منها وخلع جاكيت بدلته ووضعه علي المقعد خلفه ...
جلست نسرين بجانبه تتطلع الي جسده الرياضي المعضل وجزعه القوي بانبعار والذي ظهر بوضوح من قميصه الابيض الذي ابرز قوه جسده الرجولي الصلب...
عاوزاك تحكيلي علي كل حاجه عملتها وحصلت لك من ساعه لما سافرت وسبتنا لحد ما رجعت بالسلامه...
قالتها نسرين برقه ودلال اثار استغرابه ...
علي مهلك عليه يا نسرين ده لسه واصل .. الايام جايه كتير والعمر لسه قدامكم يبقي يحكيلك علي مهله هو هيروح منك فين ولا وراه ايه غيرك ...
مش كده يا عاصي .. قالتها دريه بنبره ذات مغذي !!!
ابتسم الجد بسخريه علي حديثها ولم يعلق فهو يعرف دريه جيداً ويعرف ما تخطط له ...
اجابها عاصي ببرود: انا مش فاضي للرغي والكلام الفاضي ده انا ورايا شغل ... شغل وبس !!!
تلاشت ابتسامتها وحل محلها القلق والتوتر واخذت تربت علي صدرها موضع قلبها تهديء من صخب دقاته محدثه نفسها: اهدي .. اهدي .. ده لسه موصلش وانت عمال تدق كده اومال لما تشوفه وتملي روحك منه هتعمل ايه ؟؟؟؟
ثم تحركت نحو الحمام الملحق بغرفتها لتاخذ حمام سريع وتتجهز استعداً لمقابله عشقها المستحيل ..!!!
بعد حوالي ساعه كانت انتهت اخيراً من ارتداء ملابسها بعد تردد وحيره كبيره في انتقاء شيء جميل ومناسب وفي نفس الوقت بسيط فهي لا تفضل البهرجه علي عكس نسرين التي تفضل الاشياء الملفته والجريئة!!!
وقفت تلقي نظره رضا اخيره علي مظهرها قبل ان تنزل لاسفل.
ولكن تعالت نبضات قلبها تقصف بقوه داخل قفصها الصدري تكاد يخرج قلبها من موضوعه عندما استمعت الي صوت بوق السياره معلناً عن وصوله!!!
هرولت مسرعه تنظر من خلف ستائر شرفتها ... رأت السياره وهي تدلف من باب القصر مسرعه تسير وسط الممر المخصص للسيارات حتي وقفت امام البوابه الداخليه للقصر ....
ولكنها لم تعد تري شيء بعد ان اختفت السياره من امامها .. لم تلمحه ولا حتي طرف من خياله بسبب زجاج السياره المعتم اللعين!!!!!
تهاوت علي اقرب مقعد لها ... جلست بجسد ينتفض فرحاً.. شوقاً.. وتوتراً...!!
اهدي .. اهدي حرام عليك هتقف من كتر الدق!!!
ابتسامه عاشقه خجله ملئت وجهها عندما تيقينت من حقيقه عودته واصبح يفضل بينهم طابق واحد ...
فقط بضعه درجات من السلم الرخامي وتكون معه ...
تنظر اليه ...تملي عينها منه .. تشبع شوقها اليه ...
ترجل من السياره بعهدوء ووقار لا يليق الا به بعدما فتح له السائق الباب الخلفي ...مرتدياً حله سوداء واضعاً نظاره سوداء علي عينيه ...
وقف يتطلع الي قصر جده العريق .. ذلك القصر الذي ولد وعاش فيه طفولته وصباه ...كل شيء كما هو لم يتغيركما تركه اخر مره منذ خمس سنوات... ولكن هو الذي تغير كثيراً .... اصبح اكثر قوه وشراسه اصبح عاصي لكل ما تحمله الكلمه من معني!!!!
اغلق زر بدلته وتقدم الي داخل القصر بخطوات رزينه واثقه...
دلف الي داخل القصر وكانت والدته اول من رآه ..
تقدمت منه مسرعه فاتحه ذراعيها اليه تضمه داخل صدرها بعاطفه اموميه صادقه لطالما كان عاصي مميزاً ومفضلاً لديها في كل شيء.../
الف حمدالله علي سلامتك يا عاصي يا حبيبي نورت بيتك والدنيا كلها ....
الله يسلمك يا أمي ....قالها وهو يضمها الي صدره بشوق طابعاً قبله علي جبينها ....
عاااااصي.....!!!!
قالتها نسرين بفرحه وهي تهرول اليه ... تزيح خالتها من داخل حضنه والتي افسحت لها المجال وهي تبتسم بسعاده .../
تعلقت نسرين بعنقه تضمه في عناق مشتاق ..
وحشتني اووووي يا عاصي اووووي ... انا كنت هتجنن عليك ....
لم يبادلها عناقها ...ازاح يديها من حول عنقه وربط علي كتفها باخوه مبتسماً بلباقه : الله يسلمك يا نسرين...
ثم التفت حوله باحثاً بنظراته عن جده والذي خرج بدوره من غرفه مكتبه عندما علم بوصوله ...
اومال فين الحج منصور مش شايفه ؟؟؟
انا هنا اهو يا قلب جدك ... قالها بابتسامه عريضه فاتحاً ذراعيه له ....
جدي .... قالها عاصي بشوق وهو يتقدم منه قاطعاً
الخطوات الفاصله بينه وبين جده وارتمي داخل احضانه يضمه بشوق كبير .. فهو يعشق جده بشكل كبير ... فهو الذي قام بتربيته وتعليمه كل شيء في حياته ...
شدد الجد عليه داخل احضانه واخذ يربط علي ظهره بقوه : نورت بيتك يا قلب جدك وعكازه ....
انا كده خلاص اطمنت واقدر اموت وانا مرتاح مدام انت رجعت لنا من تاني !!!
الف بعد الشر عليك يا جدي متقولش كده .. ربنا يخاليك لينا ويديمك فوق راسنا...
ثم انحني علي كف يده يقبلها بمحبه واحترام كبير...
تعالوا اقعدوا واقفين ليه ... صدح صوت دريه من خلفهم وهي تشير اليهم للجلوس في غرفه الصالون الرئيسيه...
تقدمهم الجد وبعده دريه وخلفهم عاصي ونسرين التي تعلقت بذراعه كالعلكه!!!!
سحب عاصي ذراعه منها وخلع جاكيت بدلته ووضعه علي المقعد خلفه ...
جلست نسرين بجانبه تتطلع الي جسده الرياضي المعضل وجزعه القوي بانبعار والذي ظهر بوضوح من قميصه الابيض الذي ابرز قوه جسده الرجولي الصلب...
عاوزاك تحكيلي علي كل حاجه عملتها وحصلت لك من ساعه لما سافرت وسبتنا لحد ما رجعت بالسلامه...
قالتها نسرين برقه ودلال اثار استغرابه ...
علي مهلك عليه يا نسرين ده لسه واصل .. الايام جايه كتير والعمر لسه قدامكم يبقي يحكيلك علي مهله هو هيروح منك فين ولا وراه ايه غيرك ...
مش كده يا عاصي .. قالتها دريه بنبره ذات مغذي !!!
ابتسم الجد بسخريه علي حديثها ولم يعلق فهو يعرف دريه جيداً ويعرف ما تخطط له ...
اجابها عاصي ببرود: انا مش فاضي للرغي والكلام الفاضي ده انا ورايا شغل ... شغل وبس !!!
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
اااه طبعاً ... قالتها دريه بحرج من رده الجامد بعدما لاحظت تبدل حال نسرين من كلماته .. ثم تابعت تضيف بلؤم: ربنا يعينك ويقويك ماهو مفيش غيرك هيقدر يدير امبراطوريه الجارحي غيرك انت الوريث الوحيد بعد عمر طويل لعمي ربنا يديله الصحه والعمر .....
وغفران ؟؟؟ولا نستيها يا دريه ...
قالها الجد بنبره صارمه وهو ينظر لها بقوه...!!!
هي فين صحيح انا ماشوفتهاش من ساعه ما وصلت .. هي مش هنا ولا ايه ...
لا طبعاً موجوده وزمانها نازله حالاً.. اجابه الجد وعلامات السعاده باديه علي وجهه...
بصراحه وحشاني جداً .. يا تري لسه زعلانه مني علشان سافرت وسبتها ...
انا فاكر يوم سفري كانت مموته نفسها من العياط وقعدت قبلها باسبوع مقطعاني علشان هسافر لدرجه اني كنت فاكر اني همشي من غير ما تسلم عليا بس ماهونتش عليها في الاخر وجت سلمت عليا وكانت عينيها وارمه ومناخيرها حمرا من كتر العياط ....
يا تري شكلها بقي عامل ازاي دلوقتي لسه قصيره وقليله زي ما هي ولا اتغيرت....
امتعضت ملامح دريه عند ذكر غفران ولم تعلق !!!
بينما احتقنت ملامح نسرين بالغل والحقد منها ...
فهي لازالت مدللته كما كانت ... فقد تغيرت ملامحه وانفرجت اساريه من مجرد الحديث عنها ... اما هي فيتحدث معها هي ببرود وسماجه ...
ردت عليه بغل: لسه زي ماهي drama queen.
جدحها الجد بنظره صارمه اخرستها وجعلتها تبتلع باقي حديثها ...
ثم نظر الي عاصي وهتف مبتسماً: انت عارف غفران طول عمرها رقيقه وبريئه مش بتاعه لوع وحركات البنات بتوع اليومين دول علشان كده اقل كلمه بتأثر فيها ...
بس لما تشوفها مش هتعرفها دلوقتي بقت عروسه زي القمر انا مش ملاحق علي العرسان اللي بيتقدموا لها ....
عرساااان !!!! هتف عاصي مستنكراً .
هي كبرت لدرجه العرسان .. ده انا غبت كتير اوي وانا مش واخد بالي .....
مساء الخير .... صدح صوتها الرقيق من خلفهم ...
استدار عاصي الي مصدر الصوت
استدار عاصي الي مصدر الصوت ....
قام من جلسته يطالع صاحبه الصوت ذو البحه الرقيقه بعينان مدهوشه !!!
ظل واقفاً متخشباً مكانه لا يظهر عليه اي رد فعل ....
فقط نظراته هي التي تتحدث .. يطالع الواقفه امامه بانبهار ...
هل هذه هي غفران ؟؟؟ طفلته ومدللته ... ابنه عمه الصغيره ... من كان يلاعبها ويأتي لها بالحلوي ..
كبرت ونضجت واصبحت انثي !!!!
واي انثي ... انها مزيج من البراءة والاغراء ..
لها هاله غريبه تحيط بها تجعلك لا تستطيع ان تذيح بنظراتك عنها .....
كانت ترتدي فستان محتشم من اللون الازرق اظهر بياض بشرتها الحليبيه ولكنه مجسم بعض الشيء فاظهراغراء جسدها البض بطريقه غير مقصوده واطلقت العنان لشعرها الاسود الطويل الذي يضاهي في سوداه سواد الليل الحالك ....
واكتفت بوضع ملمع شفاه وردي ابرز جمال شفتيها الصغيره الرقيقه ...
فكانت كتله من البراءه الممزوجه بالاثاره!!!!؟
اغتاظت نسرين من تخشبه امامها بتلك الطريقه ووقفت خلفه تنظر اليها بغل وكره !!!!
فكانت كتله من البراءه الممزوجه بالاثاره!!!!؟اغتاظت نسرين من تخشبه امامها بتلك الطريقه ووقفت خلفه تنظر اليها بغل وكره !!!!
كانت غفران ترتجف بشده وتفرك يديها بتوتر من نظراته المتفحصه لها ...
يا آلهي !!! انه هنا ... يقف امامها ...
حبيبها وعشقها الاوحد .... لقد تغير كثيراً ....انه اكثر وسامه علي الحقيقه من الصور التي تجمعها له يومياً من علي مواقع التواصل الاجتماعي ...
اصبح اكثر جاذبيه بلحيته التي استطالت عما قبل ...اعتطته سحراً فوق سحره ....
هل عليه ان يكون وسيماً الي هذه الدرجه ؟؟!!!
هل عليها ان تعشقه عشقاً فوق عشقها له ....
غفرااااان !!!! قالها بصوته الرخيم ذو البحه المميزه.
هل هذا اسمها ام انه ازداد حلاوه عندما نطقه بهذه الطريقه ؟؟؟
ح حمدالله علي سلامتك ...
قالتها بخجل وحرج من نظراته ...
تقدم منها حتي وقف امامها ينظر لها بتلك الطريقه التي تذيب عظامها وتجعل صخب قلبها ودقاته يكاد يصل اليه .....
ايه الحلاوه دي ... انا مش مصدق !!!!
ثم مد يده وجذب كف يدها يديرها امامه ليتاكد من حقيقه ما يراه !!!!
اوقفها ولازال قابضاً علي كف يدها الرقيقه بين قبضته القويه ... موجهاً حديثه لجده يسأله باندهاش .: مين دي ؟؟؟؟
اجابه الجد مبتسماً بسعاده: مش قلت لك ... ايه رايك؟
قمر!!!!! قالها باعجاب شديد...
اطرقت راسها وتوردت وجنتيها بحمره الخجل من اطاراءه عليها ... ارتجفت يدها بين يديه فقلبها الصغير لم يتحمل كل هذا ....
شعر برجفه يدها الصغيره بين يده فتركها بهدوء وهو ينظر لها مبتسماً بسعاده ...
تبادلت نسرين النظرات الحانقه مع خالتها وحثتها علي التدخل لانهاء تلك المهزله فهي لم تعد تستطيع السيطره علي اعصابها اكثر من ذلك ....
فهمت دريه عليها وصدح صوتها منهياً ذلك المشهد السخيف بالنسبه لها : يالا يا جماعه السفره جاهزه ....
ترأس الجد طاوله الطعام الكبيره وجلس علي يمينه عاصي وغفران والتي اصر عاصي علي ان تجلس جانبه كما السابق ....
وغفران ؟؟؟ولا نستيها يا دريه ...
قالها الجد بنبره صارمه وهو ينظر لها بقوه...!!!
هي فين صحيح انا ماشوفتهاش من ساعه ما وصلت .. هي مش هنا ولا ايه ...
لا طبعاً موجوده وزمانها نازله حالاً.. اجابه الجد وعلامات السعاده باديه علي وجهه...
بصراحه وحشاني جداً .. يا تري لسه زعلانه مني علشان سافرت وسبتها ...
انا فاكر يوم سفري كانت مموته نفسها من العياط وقعدت قبلها باسبوع مقطعاني علشان هسافر لدرجه اني كنت فاكر اني همشي من غير ما تسلم عليا بس ماهونتش عليها في الاخر وجت سلمت عليا وكانت عينيها وارمه ومناخيرها حمرا من كتر العياط ....
يا تري شكلها بقي عامل ازاي دلوقتي لسه قصيره وقليله زي ما هي ولا اتغيرت....
امتعضت ملامح دريه عند ذكر غفران ولم تعلق !!!
بينما احتقنت ملامح نسرين بالغل والحقد منها ...
فهي لازالت مدللته كما كانت ... فقد تغيرت ملامحه وانفرجت اساريه من مجرد الحديث عنها ... اما هي فيتحدث معها هي ببرود وسماجه ...
ردت عليه بغل: لسه زي ماهي drama queen.
جدحها الجد بنظره صارمه اخرستها وجعلتها تبتلع باقي حديثها ...
ثم نظر الي عاصي وهتف مبتسماً: انت عارف غفران طول عمرها رقيقه وبريئه مش بتاعه لوع وحركات البنات بتوع اليومين دول علشان كده اقل كلمه بتأثر فيها ...
بس لما تشوفها مش هتعرفها دلوقتي بقت عروسه زي القمر انا مش ملاحق علي العرسان اللي بيتقدموا لها ....
عرساااان !!!! هتف عاصي مستنكراً .
هي كبرت لدرجه العرسان .. ده انا غبت كتير اوي وانا مش واخد بالي .....
مساء الخير .... صدح صوتها الرقيق من خلفهم ...
استدار عاصي الي مصدر الصوت
استدار عاصي الي مصدر الصوت ....
قام من جلسته يطالع صاحبه الصوت ذو البحه الرقيقه بعينان مدهوشه !!!
ظل واقفاً متخشباً مكانه لا يظهر عليه اي رد فعل ....
فقط نظراته هي التي تتحدث .. يطالع الواقفه امامه بانبهار ...
هل هذه هي غفران ؟؟؟ طفلته ومدللته ... ابنه عمه الصغيره ... من كان يلاعبها ويأتي لها بالحلوي ..
كبرت ونضجت واصبحت انثي !!!!
واي انثي ... انها مزيج من البراءة والاغراء ..
لها هاله غريبه تحيط بها تجعلك لا تستطيع ان تذيح بنظراتك عنها .....
كانت ترتدي فستان محتشم من اللون الازرق اظهر بياض بشرتها الحليبيه ولكنه مجسم بعض الشيء فاظهراغراء جسدها البض بطريقه غير مقصوده واطلقت العنان لشعرها الاسود الطويل الذي يضاهي في سوداه سواد الليل الحالك ....
واكتفت بوضع ملمع شفاه وردي ابرز جمال شفتيها الصغيره الرقيقه ...
فكانت كتله من البراءه الممزوجه بالاثاره!!!!؟
اغتاظت نسرين من تخشبه امامها بتلك الطريقه ووقفت خلفه تنظر اليها بغل وكره !!!!
فكانت كتله من البراءه الممزوجه بالاثاره!!!!؟اغتاظت نسرين من تخشبه امامها بتلك الطريقه ووقفت خلفه تنظر اليها بغل وكره !!!!
كانت غفران ترتجف بشده وتفرك يديها بتوتر من نظراته المتفحصه لها ...
يا آلهي !!! انه هنا ... يقف امامها ...
حبيبها وعشقها الاوحد .... لقد تغير كثيراً ....انه اكثر وسامه علي الحقيقه من الصور التي تجمعها له يومياً من علي مواقع التواصل الاجتماعي ...
اصبح اكثر جاذبيه بلحيته التي استطالت عما قبل ...اعتطته سحراً فوق سحره ....
هل عليه ان يكون وسيماً الي هذه الدرجه ؟؟!!!
هل عليها ان تعشقه عشقاً فوق عشقها له ....
غفرااااان !!!! قالها بصوته الرخيم ذو البحه المميزه.
هل هذا اسمها ام انه ازداد حلاوه عندما نطقه بهذه الطريقه ؟؟؟
ح حمدالله علي سلامتك ...
قالتها بخجل وحرج من نظراته ...
تقدم منها حتي وقف امامها ينظر لها بتلك الطريقه التي تذيب عظامها وتجعل صخب قلبها ودقاته يكاد يصل اليه .....
ايه الحلاوه دي ... انا مش مصدق !!!!
ثم مد يده وجذب كف يدها يديرها امامه ليتاكد من حقيقه ما يراه !!!!
اوقفها ولازال قابضاً علي كف يدها الرقيقه بين قبضته القويه ... موجهاً حديثه لجده يسأله باندهاش .: مين دي ؟؟؟؟
اجابه الجد مبتسماً بسعاده: مش قلت لك ... ايه رايك؟
قمر!!!!! قالها باعجاب شديد...
اطرقت راسها وتوردت وجنتيها بحمره الخجل من اطاراءه عليها ... ارتجفت يدها بين يديه فقلبها الصغير لم يتحمل كل هذا ....
شعر برجفه يدها الصغيره بين يده فتركها بهدوء وهو ينظر لها مبتسماً بسعاده ...
تبادلت نسرين النظرات الحانقه مع خالتها وحثتها علي التدخل لانهاء تلك المهزله فهي لم تعد تستطيع السيطره علي اعصابها اكثر من ذلك ....
فهمت دريه عليها وصدح صوتها منهياً ذلك المشهد السخيف بالنسبه لها : يالا يا جماعه السفره جاهزه ....
ترأس الجد طاوله الطعام الكبيره وجلس علي يمينه عاصي وغفران والتي اصر عاصي علي ان تجلس جانبه كما السابق ....
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
وعلي اليسار تجلس دريه ونسرين التي تستشيط غيظاً من غفران وعاصي الذي احرجها عندما جاءت لتجلس بجانبه هاتفاً: ده مكان غفران هتقعد جنبي زي زمان !!!!!!
يالا يا عاصي يا حبيبي انا عاوزاك تاكل كويس .. انا آمرتهم يعملوا لك كل الاكل اللي بتحبه...
ربنا يخاليكي يا امي بس ده اكل يأكل قبيله بحالها ...
الف هنا يا حبيبي ....
تسأل الجد مستفسراً: ناوي علي ايه في شغلك الفتره اللي جايه يا عاصي...
اجابه عاصي بهدوء: ان شاء الله ناوي ادمج شركتي مع مجموعه الجارحي انا خلاص عينت مدير ممتاز لفرع الشركه في لندن وهخالي الفرع الرئيسي هنا ولو الفرع هناك احتاجني هبقي اسافر يومين تلاته بالكتير ....
تمام .. خير ما عملت يا ابني ..
انا عاوزك كمان تتفرغ لاداره المجموعه هنا .. انا خلاص كبرت وتعبت وعاوزك تشيل عني شويه ..
ربنا يديك الصحه يا حج ويخاليك لينا...
ربنا يخاليك يا حبيبي .. انا قررت انك تبقي رئيس مجلس اداره المجموعه معاك كل الصلاحيات وانا رأيي هيبقي استشاري لكن انت ليك حق الاداره والتوقيع واتخاذ القرارات المهمه....
تهللت اسارير دريه وهتفت بفرحه واضحه: عين العقل يا عمي ..عاصي هو اللي لازم يشيل كل حاجه من بعدك....
اكيد يا دريه ... اكيد .... بس كمان غفران هتنزل المجموعه وتدرب علشان هي هتبقي المدير التنفيذي للمجموعه ...
غص حلق دريه بالطعام وسعلت بقوه ... ناولتها نسرين كوب المياه لتشرب منه وهي تكاد عينيها تخرج من مقلتيها بسبب كلماته...
اهدي يا دريه بالراحه علي نفسك ... قالها الحد بنبره ذات مغذي...
هتفت غفران تتسال في استغراب : بجد يا جدو هنزل اشتغل في المجموعه!!!
ايوه يا روح جدو بجد ... انا هكتب المجموعه بالنص بينك وبين عاصي زي ما كانت بالنص بين عمك وابوكي الله يرحمهم وعاصي له حق الاداره وانا زي ما قلت مجرد رأي استشاري..!!!!!
الله يرحمهم .. هتف بها عاصي بنبره حزينه بوفاه متأثراً برحيل والده وعمه ...
هتفت نسرين بحقد: وهي غفران تفهم حاجه في شغل المجموعه؟؟؟
رد عليها الجد بصرامه: وما تفهمش ليه يا نسرين ..
غفران دارسه اداره اعمال في الجامعه الامريكيه .. وبعدين دي فلوسها وورثها وهي اللي لازم تديرهم بنفسها ...
وبعدين زي ما انتي اتعلمتي واشتغلتي في المجموعه هي كمان هتتعلم وتشتغل زيك بالظبط رغم انك مش خريجه جامعه امريكيه زيها ....
احتقنت معالم نسرين من شده الغيظ ولم تعد تستطيع ان تتفوه بحرف واحد بعد كلمات ذلك العجوز الداهيه الذي احرجها وقلل من شأنها امامهم وخصوصاً عاصي وغريمتها غفران!!!!!!
نظر لها عاصي بعدم رضا من اسلوبها الجاف وتدخلها فيما لا يعنيها ...وتابع بلامبالاه وكأن الامر لا يعنيه: اللي حضرتك شايفه صح اعمله دي فلوسك وحضرتك حر فيها ...
يبقي اتفقنا بعد الغدا المحامي هيجي علشان نمضي العقود ويوثقها في الشهر العقاري ...
نظر عاصي الي غفران وهتف يسالها : انتي مش بتاكلي ليه ...
اجابته بخجل شديد وهي تنظر داخل صحنها : ب باكل اهو ...
فين ده ؟؟؟ ثم حدثها بصوت منخفض : ولا عاوزاني آكلك بأيدي زي زمان ...
رفعت نظراتها الخجله اليه تنظر اليه بعشق وحنان يفيض من عينيها وسالته: انت لسه فاكر ؟؟؟
طبعاً... اجابها بشكل قاطع وصريح .
تهللت اساريرها فرحاً من كلمته البسيطه ... اذن هو يحبها مثلما تحبه ... لازال يذكر ما كان يفعله معها ..
وضع بعض الطعام في صحنها وآمرها بأن تاكله واخذ يتحدث ويضحك معها وهي تتجاوب معه بسعاده تحت مراقبه ثلاث ازواج من العيون التي تطالعهم بنظرات حانيه راضيه واخري حاقده كارهه....
2
بعد الانتهاء من الطعام بفتره حضر المحامي وقاموا بتوقيع العقود واصبح عاصي وغفران اصحاب امبراطوريه الجارحي رسمياً....
بعد مغادره المحامي جلسوا ثلاثتهم في غرفه المكتب وسرعان ما ولجت دريه ومن خلفها نسرين التي كانت تجلس علي صفيح ساخن في الخارج تريد معرفه ماذا بحدث معهم....
جلست دريه ونسرين علي الاريكه الجلديه في احد اجناب الغرفه بينما كان عاصي وغفران يجلسون امام المكتب الذي يترأسه الجد بهيبته المعتاده....
تحدث الجد موجهاً حديثه لعاصي: انت تاخد لك يومين راحه علي ما العقود تكون اتوثقت وتبدأ بعدها الشغل .
عقب عاصي علي حديثه: لا راحه ايه انا مش بتاع راحه انا ان شاء الله بكره هنزل المجموعه مع حضرتك ...
ثم وجهه نظراته نحو غفران واضاف: وانتي كمان
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_64.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
يالا يا عاصي يا حبيبي انا عاوزاك تاكل كويس .. انا آمرتهم يعملوا لك كل الاكل اللي بتحبه...
ربنا يخاليكي يا امي بس ده اكل يأكل قبيله بحالها ...
الف هنا يا حبيبي ....
تسأل الجد مستفسراً: ناوي علي ايه في شغلك الفتره اللي جايه يا عاصي...
اجابه عاصي بهدوء: ان شاء الله ناوي ادمج شركتي مع مجموعه الجارحي انا خلاص عينت مدير ممتاز لفرع الشركه في لندن وهخالي الفرع الرئيسي هنا ولو الفرع هناك احتاجني هبقي اسافر يومين تلاته بالكتير ....
تمام .. خير ما عملت يا ابني ..
انا عاوزك كمان تتفرغ لاداره المجموعه هنا .. انا خلاص كبرت وتعبت وعاوزك تشيل عني شويه ..
ربنا يديك الصحه يا حج ويخاليك لينا...
ربنا يخاليك يا حبيبي .. انا قررت انك تبقي رئيس مجلس اداره المجموعه معاك كل الصلاحيات وانا رأيي هيبقي استشاري لكن انت ليك حق الاداره والتوقيع واتخاذ القرارات المهمه....
تهللت اسارير دريه وهتفت بفرحه واضحه: عين العقل يا عمي ..عاصي هو اللي لازم يشيل كل حاجه من بعدك....
اكيد يا دريه ... اكيد .... بس كمان غفران هتنزل المجموعه وتدرب علشان هي هتبقي المدير التنفيذي للمجموعه ...
غص حلق دريه بالطعام وسعلت بقوه ... ناولتها نسرين كوب المياه لتشرب منه وهي تكاد عينيها تخرج من مقلتيها بسبب كلماته...
اهدي يا دريه بالراحه علي نفسك ... قالها الحد بنبره ذات مغذي...
هتفت غفران تتسال في استغراب : بجد يا جدو هنزل اشتغل في المجموعه!!!
ايوه يا روح جدو بجد ... انا هكتب المجموعه بالنص بينك وبين عاصي زي ما كانت بالنص بين عمك وابوكي الله يرحمهم وعاصي له حق الاداره وانا زي ما قلت مجرد رأي استشاري..!!!!!
الله يرحمهم .. هتف بها عاصي بنبره حزينه بوفاه متأثراً برحيل والده وعمه ...
هتفت نسرين بحقد: وهي غفران تفهم حاجه في شغل المجموعه؟؟؟
رد عليها الجد بصرامه: وما تفهمش ليه يا نسرين ..
غفران دارسه اداره اعمال في الجامعه الامريكيه .. وبعدين دي فلوسها وورثها وهي اللي لازم تديرهم بنفسها ...
وبعدين زي ما انتي اتعلمتي واشتغلتي في المجموعه هي كمان هتتعلم وتشتغل زيك بالظبط رغم انك مش خريجه جامعه امريكيه زيها ....
احتقنت معالم نسرين من شده الغيظ ولم تعد تستطيع ان تتفوه بحرف واحد بعد كلمات ذلك العجوز الداهيه الذي احرجها وقلل من شأنها امامهم وخصوصاً عاصي وغريمتها غفران!!!!!!
نظر لها عاصي بعدم رضا من اسلوبها الجاف وتدخلها فيما لا يعنيها ...وتابع بلامبالاه وكأن الامر لا يعنيه: اللي حضرتك شايفه صح اعمله دي فلوسك وحضرتك حر فيها ...
يبقي اتفقنا بعد الغدا المحامي هيجي علشان نمضي العقود ويوثقها في الشهر العقاري ...
نظر عاصي الي غفران وهتف يسالها : انتي مش بتاكلي ليه ...
اجابته بخجل شديد وهي تنظر داخل صحنها : ب باكل اهو ...
فين ده ؟؟؟ ثم حدثها بصوت منخفض : ولا عاوزاني آكلك بأيدي زي زمان ...
رفعت نظراتها الخجله اليه تنظر اليه بعشق وحنان يفيض من عينيها وسالته: انت لسه فاكر ؟؟؟
طبعاً... اجابها بشكل قاطع وصريح .
تهللت اساريرها فرحاً من كلمته البسيطه ... اذن هو يحبها مثلما تحبه ... لازال يذكر ما كان يفعله معها ..
وضع بعض الطعام في صحنها وآمرها بأن تاكله واخذ يتحدث ويضحك معها وهي تتجاوب معه بسعاده تحت مراقبه ثلاث ازواج من العيون التي تطالعهم بنظرات حانيه راضيه واخري حاقده كارهه....
2
بعد الانتهاء من الطعام بفتره حضر المحامي وقاموا بتوقيع العقود واصبح عاصي وغفران اصحاب امبراطوريه الجارحي رسمياً....
بعد مغادره المحامي جلسوا ثلاثتهم في غرفه المكتب وسرعان ما ولجت دريه ومن خلفها نسرين التي كانت تجلس علي صفيح ساخن في الخارج تريد معرفه ماذا بحدث معهم....
جلست دريه ونسرين علي الاريكه الجلديه في احد اجناب الغرفه بينما كان عاصي وغفران يجلسون امام المكتب الذي يترأسه الجد بهيبته المعتاده....
تحدث الجد موجهاً حديثه لعاصي: انت تاخد لك يومين راحه علي ما العقود تكون اتوثقت وتبدأ بعدها الشغل .
عقب عاصي علي حديثه: لا راحه ايه انا مش بتاع راحه انا ان شاء الله بكره هنزل المجموعه مع حضرتك ...
ثم وجهه نظراته نحو غفران واضاف: وانتي كمان
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_64.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
مدونة روايتنا
رواية فتاة بمظهر رجل من الفصل الاول للاخير بقلم نورهان العشري
رواية فتاة بمظهر رجل من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة نورهان العشري رواية فتاة بمظهر رجل من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل ال
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
انا أسمى شهد عندى 18 سنه وعايشه مع مرات بابا وبنتها من ساعت ما بابا اتوفى انا انطوائيه اوى معنديش صحاب غير حمزه ابن خالى وهوا كل حاجه فى حياتى حرفيا عايشه عشانه اصلا
مرات الاب شهد شهد
شهد نعم
مرات الاب قومى يلا حضرى الفطار
شهد حاضر قايمه وبتقوم تحضر الفطار مرات بابا هى الوحيده اللى رضيت اعيش معاها
بليل الباب جريت شروق تفتح الباب بفرحه لقيت على الباب حمزه ومعاه شنطه
شهد بفرحه عامره كنت عارف انك جاى ده ايس كريم الشوكولاته اللى بحبه صح
حمزه بابتسامه اه يلا بقى نطلع السطح
شهد بفرحه بتجرى زى الاطفال هاجيب الشبشب وهاجى
على السطح
حمزه عايز اقولك حاجه مهمه
شهد باهتمام ايه
حمزه انا اتقدمت لريم
شهد بصدمه الايس كريم وقع من بوقها
حمزه على مهلك يابنتى فى ايه
شهد بكسرة نفس وهى قالت ايه
حمزه اتنهد هى بتحبنى بس العداوه اللى بين وبابا وولده فى الشغل ماثرها وباباها مش هيوافق
شهد بهزار مصتنع ياعم تعالى اتقدملى وانا مش هتعبك
حمزه بضحك نعمل ايه القلب وما يريد بقى
شهد بحزن شديد انتى بتحبها اوى كده
حمزه اتنهد مش عارف بس اللى اعرفه انى بحبها من وهى فى الجامعه
شهد بابتسامه خلاص متزعلش أنشأ الله ولدها يوافق وبعدين انت المفروض جى ننبسط جى تنكد عليا بقى ولا ايه
حمزه بضحك خلاص ياست اهو
شهد ايوا كدا اضحك احنا واخدين منها حاجه
حمزه صح
وبتيجى لى حمزه اتصال من ريم
ريم ازيك ياحمزه عامل ايه
حمزه الحمد لله انتى عامله ايه
ريم واحشتنى
حمزه وانتى اكتر
ريم خلاص انزل دلوقتى نتقابل فى كافيه
حمزه تمام ماشى وبيقفل
شهد بحزن مدارى بابتسامه هى
حمزه انا اسف هنزل دلوقتى وهعوضك الاسبوع الجاى
شهد يلا باى
حمزه باى وبيمشى
شهد بدموع شديده يعنى فاكراه هيحبك افهمى بقى انتى متتحبيش ده امك اللى هى امك متبريه منك وبتكمل كان نفسي يحبنى اوى كان نفسي اكون مكانها بتبسم بأمل بس حتى لو هوا بيحبها انتى هتفضل صاحبته يعنى مش هيبعد عنى خلاص المهم انو يكون مبسوط
بليل راحت شهد جابت صورة حمزه من تحت المخده وحضنتها واتصلت علي حمزه كان مش بيرد ودى اول مره يعمل كده كانت خايفه عليه اوى وقاعد فى العشه اه شهد عايشه فى العشه بتاعت السطح زى اوضه كدا من خشب والصبح تنزل تروق وتخلص كل حاجه فى البيت وبتطلع بليل وحمزه بيجيلها يومين فى الأسبوع
فرشت على الأرض ووفضلت ترن عليه وبعدين فتح
شهد بلهفه حمزه انت كويس فيك حاجه انا عامله ارن عليك
حمزه بعصبيه شهد هوا انا مش برد عامله ترنى ليه بسببك دلوقتى ريم افتكرت انى بوخنها
شهد بدموع انا اسفه انا والله خوفت عل قطعها
حمزه وانتى تخافى عليا بتاع ايه
شهد بدموع انت ابن خالى وصديقى الوحيد خلاص متزعلش انا اسفه
حمزه بضيق سلام وقفل
شهد بدموع اول مره ميقوليش تصبحى على خير خلاص بكرا اتسفله وشغلت مسجل بصوت حمزه ونامت على صوته وحضناه صورته
تانى يوم اليوم ده المفروض حمزه بيجى لشهد فيه شهد خلصت كل حاجه وراها عشان تطلع بدرى وتقعد هى وحمزه
فضلت مستنيه حمزه لحد الساعه 3 الفجر وعاملا ترن عليه يديها مشغول نامت والدموع فى عينها
تانى يوم
شهد فاطمه ممكن سؤال فاطمه تبقى بنت مرات ابوها
فاطمه عايزه ايه
شهد بخوف هوا انا لو عملا ارن على حد بيدينى مشغول والرسائل مش بتوصل يبقى ايه
فاطمه يبقى عاملك بلوك
شهد بحزن وخوف أنها تخسره فى سرها انهارده بليل اخلص وارحله
بليل شهد لبست دريس وفردت شعرها وراحت على بيت خالها
خالها متبرى منها بسبب أن امها سابتها وطفشت ومسألتش عليه
راحت لقت فيه انوار كتير فى الفيلا
شهد لبودى جارد حضرتك عايزه ادخل اشوف خالى
اللودر جارد بيبص عليها ومش بيصدقها
شهد بدموع طب أندهه حمزه
البودى جارد حمزه بيه قراية فتحته انهارده
مى بصدمه
يتبع .....
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_23.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
مرات الاب شهد شهد
شهد نعم
مرات الاب قومى يلا حضرى الفطار
شهد حاضر قايمه وبتقوم تحضر الفطار مرات بابا هى الوحيده اللى رضيت اعيش معاها
بليل الباب جريت شروق تفتح الباب بفرحه لقيت على الباب حمزه ومعاه شنطه
شهد بفرحه عامره كنت عارف انك جاى ده ايس كريم الشوكولاته اللى بحبه صح
حمزه بابتسامه اه يلا بقى نطلع السطح
شهد بفرحه بتجرى زى الاطفال هاجيب الشبشب وهاجى
على السطح
حمزه عايز اقولك حاجه مهمه
شهد باهتمام ايه
حمزه انا اتقدمت لريم
شهد بصدمه الايس كريم وقع من بوقها
حمزه على مهلك يابنتى فى ايه
شهد بكسرة نفس وهى قالت ايه
حمزه اتنهد هى بتحبنى بس العداوه اللى بين وبابا وولده فى الشغل ماثرها وباباها مش هيوافق
شهد بهزار مصتنع ياعم تعالى اتقدملى وانا مش هتعبك
حمزه بضحك نعمل ايه القلب وما يريد بقى
شهد بحزن شديد انتى بتحبها اوى كده
حمزه اتنهد مش عارف بس اللى اعرفه انى بحبها من وهى فى الجامعه
شهد بابتسامه خلاص متزعلش أنشأ الله ولدها يوافق وبعدين انت المفروض جى ننبسط جى تنكد عليا بقى ولا ايه
حمزه بضحك خلاص ياست اهو
شهد ايوا كدا اضحك احنا واخدين منها حاجه
حمزه صح
وبتيجى لى حمزه اتصال من ريم
ريم ازيك ياحمزه عامل ايه
حمزه الحمد لله انتى عامله ايه
ريم واحشتنى
حمزه وانتى اكتر
ريم خلاص انزل دلوقتى نتقابل فى كافيه
حمزه تمام ماشى وبيقفل
شهد بحزن مدارى بابتسامه هى
حمزه انا اسف هنزل دلوقتى وهعوضك الاسبوع الجاى
شهد يلا باى
حمزه باى وبيمشى
شهد بدموع شديده يعنى فاكراه هيحبك افهمى بقى انتى متتحبيش ده امك اللى هى امك متبريه منك وبتكمل كان نفسي يحبنى اوى كان نفسي اكون مكانها بتبسم بأمل بس حتى لو هوا بيحبها انتى هتفضل صاحبته يعنى مش هيبعد عنى خلاص المهم انو يكون مبسوط
بليل راحت شهد جابت صورة حمزه من تحت المخده وحضنتها واتصلت علي حمزه كان مش بيرد ودى اول مره يعمل كده كانت خايفه عليه اوى وقاعد فى العشه اه شهد عايشه فى العشه بتاعت السطح زى اوضه كدا من خشب والصبح تنزل تروق وتخلص كل حاجه فى البيت وبتطلع بليل وحمزه بيجيلها يومين فى الأسبوع
فرشت على الأرض ووفضلت ترن عليه وبعدين فتح
شهد بلهفه حمزه انت كويس فيك حاجه انا عامله ارن عليك
حمزه بعصبيه شهد هوا انا مش برد عامله ترنى ليه بسببك دلوقتى ريم افتكرت انى بوخنها
شهد بدموع انا اسفه انا والله خوفت عل قطعها
حمزه وانتى تخافى عليا بتاع ايه
شهد بدموع انت ابن خالى وصديقى الوحيد خلاص متزعلش انا اسفه
حمزه بضيق سلام وقفل
شهد بدموع اول مره ميقوليش تصبحى على خير خلاص بكرا اتسفله وشغلت مسجل بصوت حمزه ونامت على صوته وحضناه صورته
تانى يوم اليوم ده المفروض حمزه بيجى لشهد فيه شهد خلصت كل حاجه وراها عشان تطلع بدرى وتقعد هى وحمزه
فضلت مستنيه حمزه لحد الساعه 3 الفجر وعاملا ترن عليه يديها مشغول نامت والدموع فى عينها
تانى يوم
شهد فاطمه ممكن سؤال فاطمه تبقى بنت مرات ابوها
فاطمه عايزه ايه
شهد بخوف هوا انا لو عملا ارن على حد بيدينى مشغول والرسائل مش بتوصل يبقى ايه
فاطمه يبقى عاملك بلوك
شهد بحزن وخوف أنها تخسره فى سرها انهارده بليل اخلص وارحله
بليل شهد لبست دريس وفردت شعرها وراحت على بيت خالها
خالها متبرى منها بسبب أن امها سابتها وطفشت ومسألتش عليه
راحت لقت فيه انوار كتير فى الفيلا
شهد لبودى جارد حضرتك عايزه ادخل اشوف خالى
اللودر جارد بيبص عليها ومش بيصدقها
شهد بدموع طب أندهه حمزه
البودى جارد حمزه بيه قراية فتحته انهارده
مى بصدمه
يتبع .....
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/05/blog-post_23.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/FhNtiNghASH7SEAWUu0Ctn
مدونة روايتنا
رواية في الحياة لاجله من الفصل الاول للاخير بقلم بسنت محمد
رواية في الحياة لاجله من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة بسنت محمد رواية في الحياة لاجله من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل الاج