Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
مش ناوية تصلي بقا علي الأقل خلي في صلة بينك وبين ربك =
_أعملي فيها شيخة علينا بقا نقاب و صلاة وقران و نصائح ياريت تخلي نصائحك لنفسك !!!!
ردت نور بحزن : أنا بنصحك عشان ربنا يوم القيامة هيسألني منصحتيش أختك ليه يا نور ساعتها هسكت
زي ما هيسألك مبتصليش ليه ؟ زي ما هيسألك عن تبرجك يا سارة ؟
أنا بجد قرفت منك و من العقد بتاعتك انتي معقده عيشي حياتك و سنك بقا لسه صغيره و بتتكلمي في الدين ده انا مبسمعش كلام الشيوخ هسمع كلامك أنتي ..
ربنا يهديكِ يا سارة أنا راحه أصلي قيام ليل أي رايك تصلي معايا = تعالي بس والله هتحبيه جدا أسمعي كلامي يلا !!
زقت أيدها بغضب : أنا كل صحابي بيتريقوا عليكي وانتي لابسه الجونتي ده بيقولوا عليكي "شيخه" انتي راضيه عن نفسك فوقي بصي الفساتين دي تحفه أطلع شكلي حلوة مش زيك مش "ظاهرة " ولا حد شايفني ولو حد شافني بيشوف عيني من تحت النقاب .. لا ولبسك أسود طب حتي ألبسي ألوان ...
نزلت دموعي و بسرعه جريت علي أوضتي قفلت الباب و عيطت عمري ما حبيت دموعي تنزل قدام حد غير ربنا و لحظه أنكسا..ري تبقي بيني وبين نفسي
هي عارفه نفسها و انا عارفه نفسي انا عارفه أن قلبي طاهر انا لو عملت ذنب قلبي بيتع..سر من الوجع خوف من ربنا ولو عملت عمل صالح بيبقي حب في ربنا و لحظة الانبساط اللي بمر بيها في حياتي .. فتحت الباب و روحت أتوضيت شوفتها قاعده مشغاله "أغاني " بصوت عالي و بترقص عليها بصيت عليها و رجعت تاني غسلت أيدي و لبست ألاسدال وحطيت السجادة و قعدت عليها الوقت
كان "2" بليل والناس في عز نومها صليت و بعيط و بدعي ربنا يهديها هي و أصدقائها السوء ربنا يجمعها بصالحين ..
دعيت ربنا يثبتني علي ديني و يعيني علي كلامها الجارح ليا و لقلبي جلست مكاني و فتحت "المصحف"
وقعت عيني علي أية في سورة الأعراف ((وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لاَ يَعْلَمُونَ))
وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ))
قلبي أتقبض أول ما شوفتها و نزلت دموعي مسحتها و تفسيرها أن الله يأتي بك بجميع متاع الدنيا حتي تظن أنك بخير فيأخذك الله بغتة وانت لا تشعر ..
جريت عليها و حضنتها أنا بحبك أنا اختك يا سارة أنا اختك الكبيرة كل اللي انتي فيه مش صح اخاف تروحي مني وانتي مش "مسلمة"
=قصدك أن انا مش مسلمة أمال انتي فاكره أن أي انتي الظاهر بقيتي مجنونه رسمي يا نور و علاقتنا ببعض مبقتش كويسه أقطعي علاقتك بيا ياريت و سبيني في حالي
قلت بهدوء و ثقة : تارك الصلاة كافر يا سارة بدون جدال أين الاسلام أن كنتي قاطعة لصلة بينك وبين ربك
اين الايمان وانتي تعصين الله في جميع أمور حياتك وانتي معترفه بأنك صحيحة "اين انتي وأين الآخرة"
أنا مبقتش فاهمه كلامك ده يا نور روحي نامي الوقت أتاخر جدا بكره نتكلم في الموضوع ده ساعتها دخل بابا
وقال بهدوء : أيه بيحصل هنا يا بنات مالك يا سارة أي مضايقك
رفعت صابعها عليا و عيون كلها تحذير .. هي دي خليها تبعد عني مقدرتش اقف و أشوف أتهامتها ليا و دخلت الاوضة و قفلت الباب اتنهدت بهدوء
أنا عرفت هجبها ليها ازاي الصغننه دي هي مش صغيره اوي دي 19 سنه اكيد مدركه "الحلال"والحرام" فتحت تلفوني و سمعت عن الصلاة و الاهم كانت "صلاة الفجر ". يا الله ...
= مين المستفاد من العباده .. البشر وهنا سمعت دكتورة هالة سمير بحبها حب كبير أتمني في يوم أشوفها ..
عندما قالت: لو صليت صلاة الفجر هيبقي عندك نور تام يوم القيامة أنها خير من الدنيا وما فيها لا و كمان ده حديث عن الرسول صل الله عليه وسلم..
فإن ركعتي الفجر هما من السنن المؤكدة التي ينبغي للمسلم المحافظة عليها، وعدم تركها؛ لما ثبت أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: هما أحب إليَّ من الدنيا وما فيها. رواه مسلم.
من صلي الفجر فهو في ذمة الله " يقول ساحر كان يدخل عليا أناس من القائمين في صلاة الفجر دائما كنت أقفل الباب معاهم جنود و ملائكه حارسين لهم مش قادر أعملهم حاجة
اللي بيضيع صلاة الفجر بيضيع رؤية الله يوم القيامة عينك و روحك في صلاة الفجر تكسبي روحك يا حبيبتي ...
أفتكرت موقف لشب "لفترة طويلة في المسجد اللي بصلي فيه كنت بدخل ألاقي راجل كبير كده قاعد آخر المسجد، وكالعادة كنت بقوله السلام عليكم، وكل مرة الراجل ده كان يبتسم ويرفع ايده ليا كده كأنه بيرد بيها السلام .. بس مبيردش بلسانه
وصراحة لفترة طويلة ادايقت وكنت عاوز أروح أديله موعظة عن أهمية رد السلام وعيب يحاج متصغرنيش وبتاع، كنت مستاء خالص الحقيقة
لحد ما في يوم، فاتحت حد من المسجد في الأمر، فقالي لا يدكتوووور هو مش مستكبر يرد ، عمك الحاج أخرس.. مبيتكلمش
_أعملي فيها شيخة علينا بقا نقاب و صلاة وقران و نصائح ياريت تخلي نصائحك لنفسك !!!!
ردت نور بحزن : أنا بنصحك عشان ربنا يوم القيامة هيسألني منصحتيش أختك ليه يا نور ساعتها هسكت
زي ما هيسألك مبتصليش ليه ؟ زي ما هيسألك عن تبرجك يا سارة ؟
أنا بجد قرفت منك و من العقد بتاعتك انتي معقده عيشي حياتك و سنك بقا لسه صغيره و بتتكلمي في الدين ده انا مبسمعش كلام الشيوخ هسمع كلامك أنتي ..
ربنا يهديكِ يا سارة أنا راحه أصلي قيام ليل أي رايك تصلي معايا = تعالي بس والله هتحبيه جدا أسمعي كلامي يلا !!
زقت أيدها بغضب : أنا كل صحابي بيتريقوا عليكي وانتي لابسه الجونتي ده بيقولوا عليكي "شيخه" انتي راضيه عن نفسك فوقي بصي الفساتين دي تحفه أطلع شكلي حلوة مش زيك مش "ظاهرة " ولا حد شايفني ولو حد شافني بيشوف عيني من تحت النقاب .. لا ولبسك أسود طب حتي ألبسي ألوان ...
نزلت دموعي و بسرعه جريت علي أوضتي قفلت الباب و عيطت عمري ما حبيت دموعي تنزل قدام حد غير ربنا و لحظه أنكسا..ري تبقي بيني وبين نفسي
هي عارفه نفسها و انا عارفه نفسي انا عارفه أن قلبي طاهر انا لو عملت ذنب قلبي بيتع..سر من الوجع خوف من ربنا ولو عملت عمل صالح بيبقي حب في ربنا و لحظة الانبساط اللي بمر بيها في حياتي .. فتحت الباب و روحت أتوضيت شوفتها قاعده مشغاله "أغاني " بصوت عالي و بترقص عليها بصيت عليها و رجعت تاني غسلت أيدي و لبست ألاسدال وحطيت السجادة و قعدت عليها الوقت
كان "2" بليل والناس في عز نومها صليت و بعيط و بدعي ربنا يهديها هي و أصدقائها السوء ربنا يجمعها بصالحين ..
دعيت ربنا يثبتني علي ديني و يعيني علي كلامها الجارح ليا و لقلبي جلست مكاني و فتحت "المصحف"
وقعت عيني علي أية في سورة الأعراف ((وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لاَ يَعْلَمُونَ))
وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ))
قلبي أتقبض أول ما شوفتها و نزلت دموعي مسحتها و تفسيرها أن الله يأتي بك بجميع متاع الدنيا حتي تظن أنك بخير فيأخذك الله بغتة وانت لا تشعر ..
جريت عليها و حضنتها أنا بحبك أنا اختك يا سارة أنا اختك الكبيرة كل اللي انتي فيه مش صح اخاف تروحي مني وانتي مش "مسلمة"
=قصدك أن انا مش مسلمة أمال انتي فاكره أن أي انتي الظاهر بقيتي مجنونه رسمي يا نور و علاقتنا ببعض مبقتش كويسه أقطعي علاقتك بيا ياريت و سبيني في حالي
قلت بهدوء و ثقة : تارك الصلاة كافر يا سارة بدون جدال أين الاسلام أن كنتي قاطعة لصلة بينك وبين ربك
اين الايمان وانتي تعصين الله في جميع أمور حياتك وانتي معترفه بأنك صحيحة "اين انتي وأين الآخرة"
أنا مبقتش فاهمه كلامك ده يا نور روحي نامي الوقت أتاخر جدا بكره نتكلم في الموضوع ده ساعتها دخل بابا
وقال بهدوء : أيه بيحصل هنا يا بنات مالك يا سارة أي مضايقك
رفعت صابعها عليا و عيون كلها تحذير .. هي دي خليها تبعد عني مقدرتش اقف و أشوف أتهامتها ليا و دخلت الاوضة و قفلت الباب اتنهدت بهدوء
أنا عرفت هجبها ليها ازاي الصغننه دي هي مش صغيره اوي دي 19 سنه اكيد مدركه "الحلال"والحرام" فتحت تلفوني و سمعت عن الصلاة و الاهم كانت "صلاة الفجر ". يا الله ...
= مين المستفاد من العباده .. البشر وهنا سمعت دكتورة هالة سمير بحبها حب كبير أتمني في يوم أشوفها ..
عندما قالت: لو صليت صلاة الفجر هيبقي عندك نور تام يوم القيامة أنها خير من الدنيا وما فيها لا و كمان ده حديث عن الرسول صل الله عليه وسلم..
فإن ركعتي الفجر هما من السنن المؤكدة التي ينبغي للمسلم المحافظة عليها، وعدم تركها؛ لما ثبت أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: هما أحب إليَّ من الدنيا وما فيها. رواه مسلم.
من صلي الفجر فهو في ذمة الله " يقول ساحر كان يدخل عليا أناس من القائمين في صلاة الفجر دائما كنت أقفل الباب معاهم جنود و ملائكه حارسين لهم مش قادر أعملهم حاجة
اللي بيضيع صلاة الفجر بيضيع رؤية الله يوم القيامة عينك و روحك في صلاة الفجر تكسبي روحك يا حبيبتي ...
أفتكرت موقف لشب "لفترة طويلة في المسجد اللي بصلي فيه كنت بدخل ألاقي راجل كبير كده قاعد آخر المسجد، وكالعادة كنت بقوله السلام عليكم، وكل مرة الراجل ده كان يبتسم ويرفع ايده ليا كده كأنه بيرد بيها السلام .. بس مبيردش بلسانه
وصراحة لفترة طويلة ادايقت وكنت عاوز أروح أديله موعظة عن أهمية رد السلام وعيب يحاج متصغرنيش وبتاع، كنت مستاء خالص الحقيقة
لحد ما في يوم، فاتحت حد من المسجد في الأمر، فقالي لا يدكتوووور هو مش مستكبر يرد ، عمك الحاج أخرس.. مبيتكلمش
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
فضلت شوية كده ساكت ، وجه في بالي ألف حاجة ، سألت نفسي: كام مرة الواحد أساء الظن في الناس ومشي وهو فاهم غلط وفضل واخد موقف وهو أصلا مفهمش وكان سيئ الظن ؟ والسؤال الأهم منه واللي قعدت أيام أفكر فيه: هو الراجل ده بيصلي ازاي ؟ بيقرأ ايه وازاي ؟ بيسبح ويدعي في صلاته ازاي ؟ طب بيدعي بايه ونفسه في ايه ؟ أكيد بيدعي أنه يتكلم صح ؟
تأثرت جدا ، وحسيت أن فيه ناس هتسبقنا يوم القيامة بأشواط كبيرة، ازاي أنا وأنت بنتكلم وأمورنا تمام وفينا ناس مبتقراش قرآن ومبتصليش ؟ ازاي ربنا رازقنا وكارمنا ومعافينا واحنا لسه مش عاوزين بس نصلي ؟
هذا الرجل الأخرس .. كيف صلّى وذكر الله وتلا كتاب الله ووقف بين يديه ونحن لم نفعل أيا من ذلك ؟ مش عارف..
ارجع صلي يا صديقي
لأن والله مهما حققت ومهما كان معاك من فلوس / شهرة / شهادات / مكانة / جمال .. كل ده ملوش أي قيمة ((لو أنت مبتصليش))
قال رسول الله ﷺ: إنَّ أوَّلَ ما يُحاسَبُ به العَبدُ يَومَ القيامةِ من عَمَلِه صَلاتُه؛ فإن صَلَحَت فقد أفلَحَ وأنجَحَ، وإن فسَدَتَ فقد خابَ وخَسِرَ..
صدقني كلنا محتاجين لربنا، في كل خطوة وكل قرار وكل همسة وكل لحظة، والصلة الكبرى بينك وبين الله هي صلاتك! فلو مبتصليش فكيف يأتيك الفرج والمدد والتوفيق والسعادة ؟ لو مبتصليش مستني راحة القلب واستقرار النفس يجيلك منين والأمن والطمأنينة لا تكون أبدا إلا بالله كما قال: الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
يدوب كده .. ارجع لربك .. ارجع صلي!
يتبععع
رواية الصحبة الصالحة
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_728.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
تأثرت جدا ، وحسيت أن فيه ناس هتسبقنا يوم القيامة بأشواط كبيرة، ازاي أنا وأنت بنتكلم وأمورنا تمام وفينا ناس مبتقراش قرآن ومبتصليش ؟ ازاي ربنا رازقنا وكارمنا ومعافينا واحنا لسه مش عاوزين بس نصلي ؟
هذا الرجل الأخرس .. كيف صلّى وذكر الله وتلا كتاب الله ووقف بين يديه ونحن لم نفعل أيا من ذلك ؟ مش عارف..
ارجع صلي يا صديقي
لأن والله مهما حققت ومهما كان معاك من فلوس / شهرة / شهادات / مكانة / جمال .. كل ده ملوش أي قيمة ((لو أنت مبتصليش))
قال رسول الله ﷺ: إنَّ أوَّلَ ما يُحاسَبُ به العَبدُ يَومَ القيامةِ من عَمَلِه صَلاتُه؛ فإن صَلَحَت فقد أفلَحَ وأنجَحَ، وإن فسَدَتَ فقد خابَ وخَسِرَ..
صدقني كلنا محتاجين لربنا، في كل خطوة وكل قرار وكل همسة وكل لحظة، والصلة الكبرى بينك وبين الله هي صلاتك! فلو مبتصليش فكيف يأتيك الفرج والمدد والتوفيق والسعادة ؟ لو مبتصليش مستني راحة القلب واستقرار النفس يجيلك منين والأمن والطمأنينة لا تكون أبدا إلا بالله كما قال: الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
يدوب كده .. ارجع لربك .. ارجع صلي!
يتبععع
رواية الصحبة الصالحة
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_728.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية الصحبة الصالحة كاملة جميع الفصول بقلم نور شريف
رواية الصحبة الصالحة كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة نور شريف رواية الصحبة الصالحة كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبو
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
انت مجنون يا ابني رحم للايجار ازاي وبعدين طب ما تتجوز بدل ما انت معذب اهلك معك كده وهم هيموتوا ويجوزوك
قام من على مكتبه بقوه واتحرك في المكتب وهو يقول انا مش عايزه اتجوز مش عايزه اربط نفسي بواحده ست تتحكم فيا وتقولي رايح فين وجاي منين انا عايز واحده تبقى رحم بس مش اكثر حتى مش عاوز اعمل معها علا.قه
انت مجنو.ن طب ادام انت عاوز واحده تخلف منها طب ما انت عارف بنات كثير قوي واي و اى واحده فيهم تتمنى ان هي تبقى ام ابنك
نظر الى صديقه بهدوء وهو يقول: فعلا اي واحده تتمنى ان هي تبقى ام ابني بس مش اي واحده تقدر ان هي تكون كده وبعدين اللي انا اعرفهم عايزين ياخذوا المال والسلطه ومفيش واحده فيهم هتقبل ان هي تبقى ام ابني من غير ما تكون امراتي لكن انا عايز واحده ملهاش حد وحده ما عندها استعداد تعمل اي حاجه للفلوس مش اكثر من كده لكن الثانيين هيقرفوني هيبقوا عايزين سلطه ونفوذ
انت اكيد بتهزر يعني انت كل اللي فارق معك كده بس مش اكثر اللي انت عايز واحده تاخذ منها ضناها ابنها
مين قال ان هو ابنها لا هو مش ابنها هو مجرد الرحم للايجار فقط لا غير
نظر لها ياسر بسخرية وهو يقول : افترضنا ان في واحده مجنونه وافقت وافقت باللي انت بتقوله دوت انا عايزه اسال سؤال بس سياده اللواء او الاستاذه المحاميه والدتك هيوافقوا بالجنان ده ما اظنش على فكره
نظر له حسام بجديه ثم غمغم باسترسال وهو يعدل نظارته ويقول: ياسر انت عارف كويس قوي ان ولدي اللواء ولا سياده المحاميه لهم علاقه بحياتي انا عايز يبقى لي ابن وعايزك انت بذات نفسك تشوف لي واحده مناسبه في الموضوع ده بس خلي بالك اللي عايزها تكون مقطوعه من شجره وباؤكد على الكلمه دي مره واثنين وثلاثه
حرك ياسر راسه برفض وغمغم بغضب : هو انت على اخر الزمن عايزني اشتغل قر*ني لا يا فندم انت فاهمني غلط
نظرا له حسام بهدوء وهو يقول: اطلع بره يا ياسر وفي خلال يومين تكون عندي البنت ازاي ما اعرفش
قال ذلك واعطى ظهره الى ياسر الذي نظر اليه بغضب كبير فاهو كان يعتقد أن حسام يقول هذا على سبيل المزاح ليس اكثر من ذلك ولكن ما يحدث الان هو درب من درواب الجنون
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
يلا يا مسك انتي لسه ما جهزتيش
نظرت مسك الى حياه بحزن وهي تقول: مش عايزه امشي يا حياه انا مش عايزه اخرج بره الدار انا طول حياتي وانا هنا مش عاوزه اسيب الدار و امشي
نظرت لها حياه باستغراب وهي تقول :في ايه يا مسك ما كل البنات خرجوا من الدار قبلنا وما فيش حاجه حصلت وبعدين هو انا مش معاكى
هزت مسك راسها بحزن وهى تقول :بس انا مش مستعده لسه موضوع انى اخرج من الدار ده صعب كل ذكرياتي هنا انا معرفش أهلى ومليش ام ولا اب بس هنا فى ماما يسريه و بابا فتحى بجد مش عاوزه اخرج
قالت ذلك انهارت في بكاء مرير قطعها صوت يسريه التي نظرت اليهم بحب وهي تقول: ومين قال ان انا هاسيبك يعني يا مسك انتي وحياه ده انتم بناتي وبعدين انا عايزه اسالك سؤال هو انتي فاكره انك لما تخرجي من الدار خلاص لا احنا بنخرجك من الدار عشان تعرفي تعتمدى على نفسك ولان للاسف الدار هنا لها سن معين بس ما تخافوش يا حبايبي الدار برضوا عامله مركز رعايه برا
ثم أخذت مسك فى حضنها و هى تقول:متخافيش يا مسك انا على طول هبقا جنبك هو فى ام بتسيب بنتها
نظرات مسك اليها بحزن وهى تقول:طب ماما ممكن تخلينى انام النهارده فى الدار و اخرج بكرا لانى بجد مش قادره اصدق انى هسيب بيتى
نظرت لها يسريه بحب وهى تقول:طبعا يا قلبي وكمان هتنامي فى حضنى
قالت ذلك وهى تضع قبله على راس مسك
(مسك فتاه مسكينه طيبه ولكن تحاول ان تظهر انها قويه الشخصيه عكس حقيقتها فاهى ضعيفه إلى أبعد الحدود تمتلك جمال خاص بها حيث البشره البيضاء و العيون الواسعه و الانف الصغير تبلغ من العمر ١٨ عام)
(حياه صديقه مسك مجنونه إلى أبعد الحدود ولكن حنونه للغايه شرسه مثل جملها الشرس حيث الشعر الغجرى و الانف المرفوع و العيون الذبا*حه)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
كان ينام ذلك الراجل الكهل على الفراش بتعب كبير يظهر على وجهه أنه على أعتاب الموت حولها جميع أبنائه وبناته نظر الى ذلك الرجل وهو يقول:حسين اسمعنى يا ولدى انا عاوز اقولك حاجه مهمه جوايا بتك عايشه وانا بايدى ختها من المستشفى انا و مراتك وداتها دار ******
توسعت اعين الجميع من تلك الكلمات و
رواية حكاية مسك
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_103.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
قام من على مكتبه بقوه واتحرك في المكتب وهو يقول انا مش عايزه اتجوز مش عايزه اربط نفسي بواحده ست تتحكم فيا وتقولي رايح فين وجاي منين انا عايز واحده تبقى رحم بس مش اكثر حتى مش عاوز اعمل معها علا.قه
انت مجنو.ن طب ادام انت عاوز واحده تخلف منها طب ما انت عارف بنات كثير قوي واي و اى واحده فيهم تتمنى ان هي تبقى ام ابنك
نظر الى صديقه بهدوء وهو يقول: فعلا اي واحده تتمنى ان هي تبقى ام ابني بس مش اي واحده تقدر ان هي تكون كده وبعدين اللي انا اعرفهم عايزين ياخذوا المال والسلطه ومفيش واحده فيهم هتقبل ان هي تبقى ام ابني من غير ما تكون امراتي لكن انا عايز واحده ملهاش حد وحده ما عندها استعداد تعمل اي حاجه للفلوس مش اكثر من كده لكن الثانيين هيقرفوني هيبقوا عايزين سلطه ونفوذ
انت اكيد بتهزر يعني انت كل اللي فارق معك كده بس مش اكثر اللي انت عايز واحده تاخذ منها ضناها ابنها
مين قال ان هو ابنها لا هو مش ابنها هو مجرد الرحم للايجار فقط لا غير
نظر لها ياسر بسخرية وهو يقول : افترضنا ان في واحده مجنونه وافقت وافقت باللي انت بتقوله دوت انا عايزه اسال سؤال بس سياده اللواء او الاستاذه المحاميه والدتك هيوافقوا بالجنان ده ما اظنش على فكره
نظر له حسام بجديه ثم غمغم باسترسال وهو يعدل نظارته ويقول: ياسر انت عارف كويس قوي ان ولدي اللواء ولا سياده المحاميه لهم علاقه بحياتي انا عايز يبقى لي ابن وعايزك انت بذات نفسك تشوف لي واحده مناسبه في الموضوع ده بس خلي بالك اللي عايزها تكون مقطوعه من شجره وباؤكد على الكلمه دي مره واثنين وثلاثه
حرك ياسر راسه برفض وغمغم بغضب : هو انت على اخر الزمن عايزني اشتغل قر*ني لا يا فندم انت فاهمني غلط
نظرا له حسام بهدوء وهو يقول: اطلع بره يا ياسر وفي خلال يومين تكون عندي البنت ازاي ما اعرفش
قال ذلك واعطى ظهره الى ياسر الذي نظر اليه بغضب كبير فاهو كان يعتقد أن حسام يقول هذا على سبيل المزاح ليس اكثر من ذلك ولكن ما يحدث الان هو درب من درواب الجنون
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
يلا يا مسك انتي لسه ما جهزتيش
نظرت مسك الى حياه بحزن وهي تقول: مش عايزه امشي يا حياه انا مش عايزه اخرج بره الدار انا طول حياتي وانا هنا مش عاوزه اسيب الدار و امشي
نظرت لها حياه باستغراب وهي تقول :في ايه يا مسك ما كل البنات خرجوا من الدار قبلنا وما فيش حاجه حصلت وبعدين هو انا مش معاكى
هزت مسك راسها بحزن وهى تقول :بس انا مش مستعده لسه موضوع انى اخرج من الدار ده صعب كل ذكرياتي هنا انا معرفش أهلى ومليش ام ولا اب بس هنا فى ماما يسريه و بابا فتحى بجد مش عاوزه اخرج
قالت ذلك انهارت في بكاء مرير قطعها صوت يسريه التي نظرت اليهم بحب وهي تقول: ومين قال ان انا هاسيبك يعني يا مسك انتي وحياه ده انتم بناتي وبعدين انا عايزه اسالك سؤال هو انتي فاكره انك لما تخرجي من الدار خلاص لا احنا بنخرجك من الدار عشان تعرفي تعتمدى على نفسك ولان للاسف الدار هنا لها سن معين بس ما تخافوش يا حبايبي الدار برضوا عامله مركز رعايه برا
ثم أخذت مسك فى حضنها و هى تقول:متخافيش يا مسك انا على طول هبقا جنبك هو فى ام بتسيب بنتها
نظرات مسك اليها بحزن وهى تقول:طب ماما ممكن تخلينى انام النهارده فى الدار و اخرج بكرا لانى بجد مش قادره اصدق انى هسيب بيتى
نظرت لها يسريه بحب وهى تقول:طبعا يا قلبي وكمان هتنامي فى حضنى
قالت ذلك وهى تضع قبله على راس مسك
(مسك فتاه مسكينه طيبه ولكن تحاول ان تظهر انها قويه الشخصيه عكس حقيقتها فاهى ضعيفه إلى أبعد الحدود تمتلك جمال خاص بها حيث البشره البيضاء و العيون الواسعه و الانف الصغير تبلغ من العمر ١٨ عام)
(حياه صديقه مسك مجنونه إلى أبعد الحدود ولكن حنونه للغايه شرسه مثل جملها الشرس حيث الشعر الغجرى و الانف المرفوع و العيون الذبا*حه)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
كان ينام ذلك الراجل الكهل على الفراش بتعب كبير يظهر على وجهه أنه على أعتاب الموت حولها جميع أبنائه وبناته نظر الى ذلك الرجل وهو يقول:حسين اسمعنى يا ولدى انا عاوز اقولك حاجه مهمه جوايا بتك عايشه وانا بايدى ختها من المستشفى انا و مراتك وداتها دار ******
توسعت اعين الجميع من تلك الكلمات و
رواية حكاية مسك
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_103.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية حكاية مسك كاملة جميع الفصول بقلم نورهان اشرف
رواية حكاية مسك كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة نورهان اشرف رواية حكاية مسك كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
كانت تقف مبتسمه وهى تشاهد رقصه العروس وابتسامتها وكانت تتمنى داخلها أن تجرب ذلك الشعور مع من تحب وتمنت للعروس التوفيق مع من اختارته إلى أن اتت إليها تلك العقربه منذ أيام الجامعه للتحدث معها محاولة التقليل من شأنها
ـ ايه ده تبارك ازيك
ـ بخير يا منى انتى ازيك و عامله ايه وولادك
ـ بخير الحمدلله المهم انتى عامله ايه اتخطبتى ولا لسه
ـ لأ لسه النصيب مجاش
ـ طيب مش ناويه تشدى حيلك بقى يا تبارك كلنا اتجوزنا وخلفنا واللى اتأخرت مننا اتخطبت إلا إنتى هتفضلى كده كتير
حاولت تبارك تمالك نفسها وإظهار عدم الامبالاه من حديث تلك المتطفله
ـ كل شئ نصيب يا منى نصيبى لسه مجاش
ـ النصيب ده انتى بتسعيله ربنا قال اسعى يا عبدى ايه المشكلة لو اتجوزتى واحد مطلق او بقيتى زوجه تانيه افضل ماتفضلى كده من غير جواز
ـ نصيب يا منى نصيب وغير كده انا مركزه في شغلى ومش عايزة حاجة تعطلنى
غمزت لها منى فهى تعلم اعجابها الخفى ب داوود
ـ الشغل برضه
ـ أه الشغل طبعا ده اللى ييهمنى حالياً يا منى ويا ستى يوم ما افكر فى الارتباط وقتها هبقى أخد رايك
اثناء حديثهم ذهبت صديقه تبارك اليهم مسرعه فهى تعلم كم تكره تلك الفتاه تبارك ودائما تسعى للتقليل منها واصطياد الأخطاء لها
ـ تبارك انتى فين بدور عليكى بقالى كتير يلا عشان نلحق نروح
ثم نظرت إلى منى ومثلت التفاجئ من وجودها
ـ ايه ده منى معلش ماشوفتكيش أصل تبارك وجودها بيغطى على اللى قدامها إنتى عامله ايه وجوزك وولادك
ـ الحمد لله كويسين
ـ آمال فين جوزك مجاش معاكى الفرح ليه
ـ أصله مسافر شغل ربنا يعينه
اجابتها سالى بسخريه فهى تعلم زوج منى فى الماضي كان زميل لهم وكان مشهور بإهتمامه المبالغ به بالحريم
ـ أه طبعا شغل ربنا يعينه ويقويكى عليه
تحدثت منى بغضب من تلميح سالى فهى تعلم طباع زوجها جيداً
ـ قصدك ايه يا سالى
ـ ماقصديش انا بدعيلك يا منى عن اذنك عشان مشغولين عقبال ولادك
اخذت سالى تبارك وذهبت من أمام منى وجلسوا بإحدى الطاولات يتحدثون تحدثت تبارك لسالى تفضفض عن نا بداخلها من حزن
ـ مش عارفه ليه يا سالى الناس حاشرين نفسهم في حياه غيرهم كده اتجوزت اطلقت خلفت مخلفتش اشتغلت اترفدت هما مالهم ماكل واحد يركز على مشاكله حياتهم بقت حلوه كده عشان يفضلوا مركزين معايا أوى كده .
ـ ولا يهمك يا تبارك هو فى ناس كده حشريه بتكون شايفه إنها لما تجرح غيرها وتدوس على جرحه إنهم كده يبقوا جامدين
ـ انا زهقت زهقت ماحدش بيشوفنى فى اى مناسبة غير لما يلقحوا كده على فكره مش منى بس اللى بتعمل كده مش عارفه هو أنا فعلاً كبرت
ـ تبارك انتى عندك ٢٦ سنه يعني لسه مكبرتيش وفرضا لو وصلتى لل ٣٠ و ال ٤٠ دى حياتك واختياراتك الناس مش هتفيدك لما تتجوزى بسرعه بس تتجوزى واحد بخيل او نرجسى أو شكاك او واحد لسانه وايده طويله مثلاً سيبك من كلام الناس مادام انتى مش بتعملى حاجه غلط
ـ عندك حق
ـ بس مش معنى كلامى إنك توقفى حياتك على واحد مش شايفك
نظرت لها تبارك بحزن وقله حيله
ـ بس انا مش عارفه أحب غيره لو ارتبطت بحد تانى وفضلت افكر فيه كده هتبقى خيانه للى أنا هكون وقتها مرتبطة بيه
ـ عشان كده حاولى تخرجيه من قلبك عشان تعرفى تعيشى حياتك تحبى وتتحبى الحياة فيها حاجات حلوه انتى مش عايشاها بسببه لا بتخرجى ولا بتسافرى ولا حتى بتاخدى أجازه وهو هو مش مقدر ده وعايش حياته عشان كده خرجيه منها
ـ طيب اعمل ايه
ـ خدى اجازه اسبوع من الشغل ده حقك
ـ وتعالى نخرج انا وانتى روحى نادى جيم
ـ عندك حق أنا من بكره هطلب اجازه انا بقالى خمس سنين ماخدتش اجازه يوم
نظرت لها سالى بشك من استطاعتها لتنفيذ حديثها
انتهى الزفاف وذهب الجميع لمنزله
*****
ثانى يوم فى شركه كان يجلس داوود بمكتبه يفكر في ارتباطه ب هلا فيوم أمس انهت هلا علاقتهم بسبب انتقاد والده داوود الدائم لها فهى طلبت منه أن يشترى لها فيلا منفصله وهو مصر على العيش بجانب والدته
هو يرى أن والدته محقه وهلا ترفض تغير سلوكها وطريقه ملابسها
ومن جهه اخرى هو لا يريد إنهاء اعماله مع والد هلا فوالد هلا يباشر أعماله فى احدى شركاته خارج مصر وهو يثق به بشكل كبير وكان فى الماضى صديق لوالده
اثناء شروده دلف اليه صديقه منير ومدير اعماله
ـ مالك يا داوود قاعد سرحان ليه بقالى كتير بخبط على الباب وانت مش سامع خالص
تحدث داوود بتنهيده
ـ أنا وهلا امبارح انفصلنا
ـ بسبب مامتك
ـ أه أنت عارف إن ماما من أسره محافظه وشايفه إن هلا لا تصلح لتكوين اسره وامبارح هلا كانت عندنا عشان تختار التعديلات فى غرفه النوم وماما فضلت تنتقدها كتير وانا بصراحه مش فارق معايا تلبس ايه وماتلبسش ايه هى مش بتلبس لبس اوفر بصراحه بس ماما بتتلكك ليها
ـ طيب انت شايف ايه
ـ انا بقنع ماما إن الحاجات اللى هى بتتكلم فيها دى حاجات بسيطة وكده كده هيكون فى مربيه وعمال فى البيت ومش مطلوب من هلا
أى التزامات ، لكن ماما طريقتها مختلفه تماماً
ـ طيب ماتاخد بيت لواحدك
ـ ايه ده تبارك ازيك
ـ بخير يا منى انتى ازيك و عامله ايه وولادك
ـ بخير الحمدلله المهم انتى عامله ايه اتخطبتى ولا لسه
ـ لأ لسه النصيب مجاش
ـ طيب مش ناويه تشدى حيلك بقى يا تبارك كلنا اتجوزنا وخلفنا واللى اتأخرت مننا اتخطبت إلا إنتى هتفضلى كده كتير
حاولت تبارك تمالك نفسها وإظهار عدم الامبالاه من حديث تلك المتطفله
ـ كل شئ نصيب يا منى نصيبى لسه مجاش
ـ النصيب ده انتى بتسعيله ربنا قال اسعى يا عبدى ايه المشكلة لو اتجوزتى واحد مطلق او بقيتى زوجه تانيه افضل ماتفضلى كده من غير جواز
ـ نصيب يا منى نصيب وغير كده انا مركزه في شغلى ومش عايزة حاجة تعطلنى
غمزت لها منى فهى تعلم اعجابها الخفى ب داوود
ـ الشغل برضه
ـ أه الشغل طبعا ده اللى ييهمنى حالياً يا منى ويا ستى يوم ما افكر فى الارتباط وقتها هبقى أخد رايك
اثناء حديثهم ذهبت صديقه تبارك اليهم مسرعه فهى تعلم كم تكره تلك الفتاه تبارك ودائما تسعى للتقليل منها واصطياد الأخطاء لها
ـ تبارك انتى فين بدور عليكى بقالى كتير يلا عشان نلحق نروح
ثم نظرت إلى منى ومثلت التفاجئ من وجودها
ـ ايه ده منى معلش ماشوفتكيش أصل تبارك وجودها بيغطى على اللى قدامها إنتى عامله ايه وجوزك وولادك
ـ الحمد لله كويسين
ـ آمال فين جوزك مجاش معاكى الفرح ليه
ـ أصله مسافر شغل ربنا يعينه
اجابتها سالى بسخريه فهى تعلم زوج منى فى الماضي كان زميل لهم وكان مشهور بإهتمامه المبالغ به بالحريم
ـ أه طبعا شغل ربنا يعينه ويقويكى عليه
تحدثت منى بغضب من تلميح سالى فهى تعلم طباع زوجها جيداً
ـ قصدك ايه يا سالى
ـ ماقصديش انا بدعيلك يا منى عن اذنك عشان مشغولين عقبال ولادك
اخذت سالى تبارك وذهبت من أمام منى وجلسوا بإحدى الطاولات يتحدثون تحدثت تبارك لسالى تفضفض عن نا بداخلها من حزن
ـ مش عارفه ليه يا سالى الناس حاشرين نفسهم في حياه غيرهم كده اتجوزت اطلقت خلفت مخلفتش اشتغلت اترفدت هما مالهم ماكل واحد يركز على مشاكله حياتهم بقت حلوه كده عشان يفضلوا مركزين معايا أوى كده .
ـ ولا يهمك يا تبارك هو فى ناس كده حشريه بتكون شايفه إنها لما تجرح غيرها وتدوس على جرحه إنهم كده يبقوا جامدين
ـ انا زهقت زهقت ماحدش بيشوفنى فى اى مناسبة غير لما يلقحوا كده على فكره مش منى بس اللى بتعمل كده مش عارفه هو أنا فعلاً كبرت
ـ تبارك انتى عندك ٢٦ سنه يعني لسه مكبرتيش وفرضا لو وصلتى لل ٣٠ و ال ٤٠ دى حياتك واختياراتك الناس مش هتفيدك لما تتجوزى بسرعه بس تتجوزى واحد بخيل او نرجسى أو شكاك او واحد لسانه وايده طويله مثلاً سيبك من كلام الناس مادام انتى مش بتعملى حاجه غلط
ـ عندك حق
ـ بس مش معنى كلامى إنك توقفى حياتك على واحد مش شايفك
نظرت لها تبارك بحزن وقله حيله
ـ بس انا مش عارفه أحب غيره لو ارتبطت بحد تانى وفضلت افكر فيه كده هتبقى خيانه للى أنا هكون وقتها مرتبطة بيه
ـ عشان كده حاولى تخرجيه من قلبك عشان تعرفى تعيشى حياتك تحبى وتتحبى الحياة فيها حاجات حلوه انتى مش عايشاها بسببه لا بتخرجى ولا بتسافرى ولا حتى بتاخدى أجازه وهو هو مش مقدر ده وعايش حياته عشان كده خرجيه منها
ـ طيب اعمل ايه
ـ خدى اجازه اسبوع من الشغل ده حقك
ـ وتعالى نخرج انا وانتى روحى نادى جيم
ـ عندك حق أنا من بكره هطلب اجازه انا بقالى خمس سنين ماخدتش اجازه يوم
نظرت لها سالى بشك من استطاعتها لتنفيذ حديثها
انتهى الزفاف وذهب الجميع لمنزله
*****
ثانى يوم فى شركه كان يجلس داوود بمكتبه يفكر في ارتباطه ب هلا فيوم أمس انهت هلا علاقتهم بسبب انتقاد والده داوود الدائم لها فهى طلبت منه أن يشترى لها فيلا منفصله وهو مصر على العيش بجانب والدته
هو يرى أن والدته محقه وهلا ترفض تغير سلوكها وطريقه ملابسها
ومن جهه اخرى هو لا يريد إنهاء اعماله مع والد هلا فوالد هلا يباشر أعماله فى احدى شركاته خارج مصر وهو يثق به بشكل كبير وكان فى الماضى صديق لوالده
اثناء شروده دلف اليه صديقه منير ومدير اعماله
ـ مالك يا داوود قاعد سرحان ليه بقالى كتير بخبط على الباب وانت مش سامع خالص
تحدث داوود بتنهيده
ـ أنا وهلا امبارح انفصلنا
ـ بسبب مامتك
ـ أه أنت عارف إن ماما من أسره محافظه وشايفه إن هلا لا تصلح لتكوين اسره وامبارح هلا كانت عندنا عشان تختار التعديلات فى غرفه النوم وماما فضلت تنتقدها كتير وانا بصراحه مش فارق معايا تلبس ايه وماتلبسش ايه هى مش بتلبس لبس اوفر بصراحه بس ماما بتتلكك ليها
ـ طيب انت شايف ايه
ـ انا بقنع ماما إن الحاجات اللى هى بتتكلم فيها دى حاجات بسيطة وكده كده هيكون فى مربيه وعمال فى البيت ومش مطلوب من هلا
أى التزامات ، لكن ماما طريقتها مختلفه تماماً
ـ طيب ماتاخد بيت لواحدك
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
ـ ماينفعش طبعا يا منير واسيب ماما فى السن ده لوحدها وهى مالهاش غيرى وبعدين هو انا مقعدهم فى شقه اوضتين وصاله دى هتعيش فى فيلا يرمح فيها الخيل
ـ أنا عندى فكره تخلى هلا ترجعلك وتوافق على جميع طلباتك
ـ ايه هى بقى
ـ اسمع منى عايزها ترجعلك أعمل نفسك نسيتها وارتبط بواحدة تانيه
ـ لا طبعا مش اخلاقى يا منير وغير كده التانيه دى ذنبها ايه بقى عشان اعشمها واسيبها لما هلا هانم ترجعلى تانى يعنى عشان ارجع واحده اعشم واحده تانيه
ـ وايه المشكله وبعدين انت مالكش ذنب انها بتحبك
ـ قصدك ايه ببتحبك دى هو فى واحده معينه بتحبنى انت تقصدها
ـ تبارك السكرتيرة بتاعك عنيها منك من زمان و انت مش واخد بالك إن عينها منك من زمان وبتحبك وماهتصدق إنك تديها وش على الأقل يبقى عاشتلها يومين حلوين
: ايه اللى انت بتقوله ده انا مش وسخ عشان اعمل حاجه زى كده وبعدين مين قالك انها بتحبنى هى عشان ملتزمه بشغلها وبتتفانى فيه تبقى خلاص واقعه فيا
ـ اه يا عم بتحبك وبتموت فيك وانت اللى طور مش حاسس بيها وخد الكبيره بقى تعرف إن هلا عارفه إنها بتحبك وواخده بالها من نظراتها ليك عشان كده دى اكتر واحده مناسبه ولو ارتبط بيها هلا هتصدق و هترجعلك فوراً لأنها بتغير منها
صمت داوود يفكر فى حظيث منير .
تفتكروا داوود فعلاً هيلعب على تبارك عشان يرجع هلا ؟
رواية هي وكبريائه داوود وتبارك
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_599.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
ـ أنا عندى فكره تخلى هلا ترجعلك وتوافق على جميع طلباتك
ـ ايه هى بقى
ـ اسمع منى عايزها ترجعلك أعمل نفسك نسيتها وارتبط بواحدة تانيه
ـ لا طبعا مش اخلاقى يا منير وغير كده التانيه دى ذنبها ايه بقى عشان اعشمها واسيبها لما هلا هانم ترجعلى تانى يعنى عشان ارجع واحده اعشم واحده تانيه
ـ وايه المشكله وبعدين انت مالكش ذنب انها بتحبك
ـ قصدك ايه ببتحبك دى هو فى واحده معينه بتحبنى انت تقصدها
ـ تبارك السكرتيرة بتاعك عنيها منك من زمان و انت مش واخد بالك إن عينها منك من زمان وبتحبك وماهتصدق إنك تديها وش على الأقل يبقى عاشتلها يومين حلوين
: ايه اللى انت بتقوله ده انا مش وسخ عشان اعمل حاجه زى كده وبعدين مين قالك انها بتحبنى هى عشان ملتزمه بشغلها وبتتفانى فيه تبقى خلاص واقعه فيا
ـ اه يا عم بتحبك وبتموت فيك وانت اللى طور مش حاسس بيها وخد الكبيره بقى تعرف إن هلا عارفه إنها بتحبك وواخده بالها من نظراتها ليك عشان كده دى اكتر واحده مناسبه ولو ارتبط بيها هلا هتصدق و هترجعلك فوراً لأنها بتغير منها
صمت داوود يفكر فى حظيث منير .
تفتكروا داوود فعلاً هيلعب على تبارك عشان يرجع هلا ؟
رواية هي وكبريائه داوود وتبارك
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_599.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية هي وكبريائه داوود وتبارك كاملة جميع الفصول بقلم اماني سيد
رواية هي وكبريائه داوود وتبارك كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة اماني سيد رواية هي وكبريائه داوود وتبارك كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع ال
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
بعد مشاجره كبيره بين عشق، و البنت، قرب منهم دكتور في سن الثلاثين
الدكتور بعصبيه: في اي
البنت ب اعجاب: البنت دي بتضربني
عشق بصدمه: انا
البنت بتمثيل وهيا بتبكي: انا عايزه حقي يا دكتور
نزلت دمعه من عين عشق وهيا شايفه البنت بتكدب
عشق بصدمه من البنت: بس انتي كدابه،
بعدين بصت للدكتور وهيا بتتكلم برقه: والله يا دكتور دي بتكدب
سرح الدكتور في عينيها و شاف قد اي هيا بنت بريئه و جميله
الدكتور في نفسه : هي ازاي حلوه اوي كدا
عشق باستغراب وهي بتلوح بإيدها قدام وشه : ي دكتور نت روحت فين بعدين اكملت بصوت عالي : ي دكتوووور
الدكتور بخضه : هاا اي في اي
عشق بسخريه : هو اي الي في اي
البنت بدلع : ي دكتور حضرتك لازم تفصل البنت دي من الجامعه علشان خاطري
الدكتور ويدعى سليم : اتفضلوا قدامي عند العميد
( بصوا ي جماعه نا غيرت الاسم من قمر ل أماني و من آسر ل أدهم)
اماني بغضب : هو اي الي قدامي عند العميد نت مجنون
سليم بغضب : نا مجنون وضربها بالقلم
ف الوقت دا كان ادهم داخل ( ادهم دكتور ف الجامعه دي بجانب شركته)
ادهم بغضب : اي الي بيحصل هنا
ولسوء حظ سليم ان ادهم شافه وهو بيضرب عشق
ادهم بغضب وهو بيوجه ليه اللكمات : بتضربها لي هااا نت مجنون بتضرب حاجه تخص أدهم الألفي
سليم بخوف : مكنتش اعرف انها تعرف حضرتك ي ادهم بيه
ادهم بغضب : و ع كدا بقى نت بتضرب اي حد هنا وبعد كدا وجه كلامه ل العميد : الدكتور دا يترفد حالا هو والبنت دي وشاور ع البنت الي ضربت عشق
ادهم ل سليم : نا هعرفك ازاي تمد ايدك ع مرات أدهم الالفي
وسابه وخرج برا و كانت معاه اماني و عشق
ادهم وهو بيوجه كلامه ل اماني : نت كويسه ي انسه (ادهم رغم جديته وقسوته الا انه مبيحبش الظلم ابدا)
اماني وهي بتمسح دموعها وبتبصله ب استغراب : اه شكرا لحضرتك بس لي حضرتك واحنا جوا ني مراتك
ادهم بجمود : علشان نت هتبقي مراتي انهاردا
اماني بغضب واستغراب : مراتك مين وانهاردا اي نت مجنون
ادهم بسخريه : اه هتبقي مراتي وانهاردا بس لو رفضتي يبقى تروحي تلحقي تقعدي مع بابا وتودعيه قبل م اخلص عليه
اماني بدموع : خلاص خلاص موافقه
ورجعت ع البيت
في البيت الباب كان بيخبط معلنا وصول اماني
شمس وهي بتفتح ل اماني : مالك ي اماني فيكي اي
اماني وهي بتحاول تكتم دموعها : مالي اي م نا كويسه اهو وبعدين عديني عاوزه ادخل اوضتي
شمس : ماشي ادخلي
اماني دخلت اوضتها وقعدت تبكي لحد ما نامت
بعد شويه باب غرفه اماني كان بيخبط : اماني وهي بتمسح دموعها : ايوا
والدها بجمود : اجهزي علشان كتب كتابك انهاردا
اماني بجمود كأن مفيش حاجه حصلت : تمام
باليل كانت اماني لابسه فستان اسود ضيق من الاعلى وواسع جدا من الاسفل (نا م بعرف اوصف اللبس بس م مشكله عدوهالي بقى 😂) وكانت لابسه طرحه باللون الاسود ايضا لانها تحب هذا اللون بشده ولم تضع اي مساحيق تجميل لكنها كانت تبدوا ك القمر
والد اماني : جاهزة ي بنتي العريس مستني تحت
اماني بجمود : جاهزة ي بابا
نزلت اماني مع والدها الى الاسفل
ادهم في نفسه : اي القمر دا
بعد كدا وجه كلامه للمأذون اكتب ي شيخنا وبعد وقت انتهى عقد القرآن بالجمله المعتاده ♡بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ♡
في منزل ادهم
ادهم ل اماني : ****
ووووووو يتبعععععع
رواية احببتها من اول لقاء ادهم واماني
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_534.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
الدكتور بعصبيه: في اي
البنت ب اعجاب: البنت دي بتضربني
عشق بصدمه: انا
البنت بتمثيل وهيا بتبكي: انا عايزه حقي يا دكتور
نزلت دمعه من عين عشق وهيا شايفه البنت بتكدب
عشق بصدمه من البنت: بس انتي كدابه،
بعدين بصت للدكتور وهيا بتتكلم برقه: والله يا دكتور دي بتكدب
سرح الدكتور في عينيها و شاف قد اي هيا بنت بريئه و جميله
الدكتور في نفسه : هي ازاي حلوه اوي كدا
عشق باستغراب وهي بتلوح بإيدها قدام وشه : ي دكتور نت روحت فين بعدين اكملت بصوت عالي : ي دكتوووور
الدكتور بخضه : هاا اي في اي
عشق بسخريه : هو اي الي في اي
البنت بدلع : ي دكتور حضرتك لازم تفصل البنت دي من الجامعه علشان خاطري
الدكتور ويدعى سليم : اتفضلوا قدامي عند العميد
( بصوا ي جماعه نا غيرت الاسم من قمر ل أماني و من آسر ل أدهم)
اماني بغضب : هو اي الي قدامي عند العميد نت مجنون
سليم بغضب : نا مجنون وضربها بالقلم
ف الوقت دا كان ادهم داخل ( ادهم دكتور ف الجامعه دي بجانب شركته)
ادهم بغضب : اي الي بيحصل هنا
ولسوء حظ سليم ان ادهم شافه وهو بيضرب عشق
ادهم بغضب وهو بيوجه ليه اللكمات : بتضربها لي هااا نت مجنون بتضرب حاجه تخص أدهم الألفي
سليم بخوف : مكنتش اعرف انها تعرف حضرتك ي ادهم بيه
ادهم بغضب : و ع كدا بقى نت بتضرب اي حد هنا وبعد كدا وجه كلامه ل العميد : الدكتور دا يترفد حالا هو والبنت دي وشاور ع البنت الي ضربت عشق
ادهم ل سليم : نا هعرفك ازاي تمد ايدك ع مرات أدهم الالفي
وسابه وخرج برا و كانت معاه اماني و عشق
ادهم وهو بيوجه كلامه ل اماني : نت كويسه ي انسه (ادهم رغم جديته وقسوته الا انه مبيحبش الظلم ابدا)
اماني وهي بتمسح دموعها وبتبصله ب استغراب : اه شكرا لحضرتك بس لي حضرتك واحنا جوا ني مراتك
ادهم بجمود : علشان نت هتبقي مراتي انهاردا
اماني بغضب واستغراب : مراتك مين وانهاردا اي نت مجنون
ادهم بسخريه : اه هتبقي مراتي وانهاردا بس لو رفضتي يبقى تروحي تلحقي تقعدي مع بابا وتودعيه قبل م اخلص عليه
اماني بدموع : خلاص خلاص موافقه
ورجعت ع البيت
في البيت الباب كان بيخبط معلنا وصول اماني
شمس وهي بتفتح ل اماني : مالك ي اماني فيكي اي
اماني وهي بتحاول تكتم دموعها : مالي اي م نا كويسه اهو وبعدين عديني عاوزه ادخل اوضتي
شمس : ماشي ادخلي
اماني دخلت اوضتها وقعدت تبكي لحد ما نامت
بعد شويه باب غرفه اماني كان بيخبط : اماني وهي بتمسح دموعها : ايوا
والدها بجمود : اجهزي علشان كتب كتابك انهاردا
اماني بجمود كأن مفيش حاجه حصلت : تمام
باليل كانت اماني لابسه فستان اسود ضيق من الاعلى وواسع جدا من الاسفل (نا م بعرف اوصف اللبس بس م مشكله عدوهالي بقى 😂) وكانت لابسه طرحه باللون الاسود ايضا لانها تحب هذا اللون بشده ولم تضع اي مساحيق تجميل لكنها كانت تبدوا ك القمر
والد اماني : جاهزة ي بنتي العريس مستني تحت
اماني بجمود : جاهزة ي بابا
نزلت اماني مع والدها الى الاسفل
ادهم في نفسه : اي القمر دا
بعد كدا وجه كلامه للمأذون اكتب ي شيخنا وبعد وقت انتهى عقد القرآن بالجمله المعتاده ♡بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ♡
في منزل ادهم
ادهم ل اماني : ****
ووووووو يتبعععععع
رواية احببتها من اول لقاء ادهم واماني
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_534.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية احببتها من اول لقاء ادهم واماني كاملة جميع الفصول بقلم اماني مصطفي
رواية احببتها من اول لقاء ادهم واماني كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة اماني مصطفي رواية احببتها من اول لقاء ادهم واماني كاملة جميع الفصول صدر لاول
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
ريم
بتوهان : ايوا يا أبيه قصدى يا دكتور
بأببتسامة سخرية: هو انا كنت بقول ايه دلوقتي
هااا
كنت بقول ايه
بتبلع ريقها بخوف : مش عارفه
: تمام اتفضلى اطلعى برا
بصيت يمين وشمال بأحراج واتجمعت الدموع فى عيونها واتكلمت بصوت مخنوق : تمام
: ما خلاص بقى يا ريم انتى هتفضلى تعيطى اليوم كله
بشهقات : شو شوفتى الإحراج اللى اتحرجته فى وسط الدفعة انا بكره ياسين دا اكتر حد
: هاى يا بنات عاملين ايه ايه دا مالك يا ريم بتعيطى ليه
بغضب : مفيش يا يوسف خليك فى حالك
بيديها منديل : اتفضلى
بعصبية مفرطة: ريم
بخوف : يلهووووى هو بينادى بالله عليكى قوليلى انى سمعت غلط
: لا هو فعلا بينادى قومى بقى قبل ما يجى يط.ين عيشتك
راحت عنده وهى بتقدم خطوة لقدام وخطوة لورا اتكلمت بصعوبة من خوفها
: نعم
بعصبية: هو انا مش قولت مفيش قعاد مع الولد اللى انتى قاعدة معاه دا تانى ولا انا كلامى مبيتسمعش
بخوف وطفولة: والله هو اللى جيه قعد معانا انا أسفة
بجدية وصرامة : تبقى تتكرر تانى مش هعاقبك انتى هروح على اللى ماسك نفسى بالعافية من ناحيته دا وهشوف شغلى
بيديها مفاتيح عربيته: امسكى حصلينى على العربية هجيب حاجه وجيالك
: تمام
بيبصلها : ايه اللى انتى حاطه دا
: لسه مجرباه دلوقتي والله مكنتش حاطه جوا كنت بس بشوف اللون
قاطعها وهو يق..بلها بعنف كبير حاولت تقاومه بس معرفتش من قوته فهو ذو جسم رياضى بعد عنها اما حس بدموعها على خده وساق ولا كأن حاجه حصلت
فى نفسها: منك لله يا جدو بقى هاا
فضل طول الطريق يعمل مكالمات شغل حتى مفكرش يعتذر منها على اللى عمله بصتله بغضب كبير
( انا ريم فى اولى كلية هندسة ١٨ سنة ودا ابن خالى ياسين ٣٠ سنة انا امى متوفية ومن بعدها وانا قررت اعيش مع اهل ماما لان عمرى ما شفت ابويا هو سابنى انا وامى بعد ما امى خلفتنى عشان مكنش عايز بنت وأما كبرت وقررت ادخل هندسة خالى وجدى اصروا انى اتجوز ياسين عشان اعرف اعيش معاه فى القاهرة وكمل دراستى لأننا اساسا من الصعيد ومع انه قمر و وسيم جدا الا انى مش بطيقه ولا هو بيطيقنى زى ما انتوا شايفين)
وصلنا الڤيلا وجيه السواق يفتحلى باب العربية طبعا تحت نظرات الاحترام من كل أسطول الحراسة لياسين
دخلنا الڤيلا و دادة رحمة جت علينا
: حمد لله على السلامه
: الله يسلمك يا دادة انا واقعة من الجوع
: يحبيبتى اطلعى غيرى يكون الاكل جهز
بصتلى بفحص واتكلمت بخوف
: مال شفايفك
راحت على اول مرايا فى الصالة تشوفها لتنصدم فكانت شفايفها مورمة بصتله بغضب لتجده جالس على الأريكة وحاطط اللاب على رجله وبيشتغل عليه بصلها بالامبالاة
: دادة حضرى الأكل عشان رايح الشركة
: تمام يبنى
سابهم وطلع يغير هدومه
دبدبت فى الأرض بطفولة وهى بتبص على اثره بغضب
: اهدى دا والله ما فى اطيب من قلبه بس انتى عارفه اللى فيها
: ما هو واضح اهو انه مفيش اطيب من قلبه انا هطلع اغير هدومى
طلعت لتفتح باب الغرفة وتنصدم فكان واقف عا.رى الصدر وعضلاته بارزة وجسمه مبلول وبينشف شعره
بصيت الناحية التانية بأحراج وخجل واتكلمت بصوت منخفض
: مش عارفه انا مبنمش فى اوضة وانت فى اوضة ليه
ضحك بسخرية: بتقولى حاجه
ببراءة: انا انا متكلمتش خالص
: هششش خلاص
فى نفسها: يخربيت حلاوتك معقول كتلة الجمال دى كلها تبقى جواها القلب القاسي دا
بثقة وهو بيقرب منها وبيهمس جنب ودنها فى حركة خلاتها تدوب وهى سامعة انفاسه
: انا عارف انى قمور بس مش لدرجه التتنيحة دى
حطيت ايدها على صدره بضعف فى محاولة منها أنها تبعده واتكلمت بضعف: ممكن تبعد
قلبه بدأ يدق بشدة لدرجة انها حسيته وكان لسه بيميل بوشه عليها بس
يتبع......
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_548.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
بتوهان : ايوا يا أبيه قصدى يا دكتور
بأببتسامة سخرية: هو انا كنت بقول ايه دلوقتي
هااا
كنت بقول ايه
بتبلع ريقها بخوف : مش عارفه
: تمام اتفضلى اطلعى برا
بصيت يمين وشمال بأحراج واتجمعت الدموع فى عيونها واتكلمت بصوت مخنوق : تمام
: ما خلاص بقى يا ريم انتى هتفضلى تعيطى اليوم كله
بشهقات : شو شوفتى الإحراج اللى اتحرجته فى وسط الدفعة انا بكره ياسين دا اكتر حد
: هاى يا بنات عاملين ايه ايه دا مالك يا ريم بتعيطى ليه
بغضب : مفيش يا يوسف خليك فى حالك
بيديها منديل : اتفضلى
بعصبية مفرطة: ريم
بخوف : يلهووووى هو بينادى بالله عليكى قوليلى انى سمعت غلط
: لا هو فعلا بينادى قومى بقى قبل ما يجى يط.ين عيشتك
راحت عنده وهى بتقدم خطوة لقدام وخطوة لورا اتكلمت بصعوبة من خوفها
: نعم
بعصبية: هو انا مش قولت مفيش قعاد مع الولد اللى انتى قاعدة معاه دا تانى ولا انا كلامى مبيتسمعش
بخوف وطفولة: والله هو اللى جيه قعد معانا انا أسفة
بجدية وصرامة : تبقى تتكرر تانى مش هعاقبك انتى هروح على اللى ماسك نفسى بالعافية من ناحيته دا وهشوف شغلى
بيديها مفاتيح عربيته: امسكى حصلينى على العربية هجيب حاجه وجيالك
: تمام
بيبصلها : ايه اللى انتى حاطه دا
: لسه مجرباه دلوقتي والله مكنتش حاطه جوا كنت بس بشوف اللون
قاطعها وهو يق..بلها بعنف كبير حاولت تقاومه بس معرفتش من قوته فهو ذو جسم رياضى بعد عنها اما حس بدموعها على خده وساق ولا كأن حاجه حصلت
فى نفسها: منك لله يا جدو بقى هاا
فضل طول الطريق يعمل مكالمات شغل حتى مفكرش يعتذر منها على اللى عمله بصتله بغضب كبير
( انا ريم فى اولى كلية هندسة ١٨ سنة ودا ابن خالى ياسين ٣٠ سنة انا امى متوفية ومن بعدها وانا قررت اعيش مع اهل ماما لان عمرى ما شفت ابويا هو سابنى انا وامى بعد ما امى خلفتنى عشان مكنش عايز بنت وأما كبرت وقررت ادخل هندسة خالى وجدى اصروا انى اتجوز ياسين عشان اعرف اعيش معاه فى القاهرة وكمل دراستى لأننا اساسا من الصعيد ومع انه قمر و وسيم جدا الا انى مش بطيقه ولا هو بيطيقنى زى ما انتوا شايفين)
وصلنا الڤيلا وجيه السواق يفتحلى باب العربية طبعا تحت نظرات الاحترام من كل أسطول الحراسة لياسين
دخلنا الڤيلا و دادة رحمة جت علينا
: حمد لله على السلامه
: الله يسلمك يا دادة انا واقعة من الجوع
: يحبيبتى اطلعى غيرى يكون الاكل جهز
بصتلى بفحص واتكلمت بخوف
: مال شفايفك
راحت على اول مرايا فى الصالة تشوفها لتنصدم فكانت شفايفها مورمة بصتله بغضب لتجده جالس على الأريكة وحاطط اللاب على رجله وبيشتغل عليه بصلها بالامبالاة
: دادة حضرى الأكل عشان رايح الشركة
: تمام يبنى
سابهم وطلع يغير هدومه
دبدبت فى الأرض بطفولة وهى بتبص على اثره بغضب
: اهدى دا والله ما فى اطيب من قلبه بس انتى عارفه اللى فيها
: ما هو واضح اهو انه مفيش اطيب من قلبه انا هطلع اغير هدومى
طلعت لتفتح باب الغرفة وتنصدم فكان واقف عا.رى الصدر وعضلاته بارزة وجسمه مبلول وبينشف شعره
بصيت الناحية التانية بأحراج وخجل واتكلمت بصوت منخفض
: مش عارفه انا مبنمش فى اوضة وانت فى اوضة ليه
ضحك بسخرية: بتقولى حاجه
ببراءة: انا انا متكلمتش خالص
: هششش خلاص
فى نفسها: يخربيت حلاوتك معقول كتلة الجمال دى كلها تبقى جواها القلب القاسي دا
بثقة وهو بيقرب منها وبيهمس جنب ودنها فى حركة خلاتها تدوب وهى سامعة انفاسه
: انا عارف انى قمور بس مش لدرجه التتنيحة دى
حطيت ايدها على صدره بضعف فى محاولة منها أنها تبعده واتكلمت بضعف: ممكن تبعد
قلبه بدأ يدق بشدة لدرجة انها حسيته وكان لسه بيميل بوشه عليها بس
يتبع......
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_548.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية رياح العشق والحب من الفصل الاول للاخير بقلم يارا عبد العزيز
رواية رياح العشق والحب من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة يارا عبد العزيز رواية رياح العشق والحب من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التو
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
كانت قاعده مستنياه الساعة جت ١٢ وهو لسه مجاش
ومسغربة إنه بقاله فتره بيتأخر و إنه مكنش كده الأول
بعد شويه سمعت صوت المفتايح والباب بيتفتح وكان هو
أحمد : السلام عليكم
إنتِ إيه الى مقعدك لعند دلوقتى منمتيش ليه
حنين : وعليكم السلام كنت قاعده مستنياك عشان ناكل سوى إنت ايه الى أخرك لعند دلوقتى
احمد :هكون أتاخرت ليه أكيد شغل
وسابها و دخل الاوضة وهى استغربت طريقته ودخلت وراه
حنين : طب مش هتاكل
احمد :لا اكلت فى الشغل اكيد مش هفضل لدلوقتى من غير اكل يعنى
حنين :صح معاك حق
سابته وراحت قعدت على السرير وهو بصلها واخد هدوم ودخل الحمام
حنين فى نفسها : ده حتى مسألش انا اكلت ولا لا و ده كله قاعده مستنياه عشان ناكل سوى
قطع تفكيرها خروجه من الحمام ولابس تي شيرت قطن بنص كم بيبرز عضلاته وبنطلون قطنى وبينشف شعره بفوطه و عنيها متبعاه حط الفوطه وراح اخد الابتوب ولبس نضارة النظر وقعد على السرير يكمل شغل
فأحبطت اكتر انه كمان جاى يكمل شغل فى البيت وحتى مسألهاش عن يومها النهارده ولا حتى اتكلم معاها بصتله بحزن و اتعدلت واتغطت ونامت وادته ضهرها ودموعها نازله على خدها وان ده بقى حالها لانه عمره ما كان بيخليها تنام زعلانه او حتى يشوف دموعها هى عارفه انه بيشتغل ليل نهار عشان يوفرلهم الراحه ووضعهم المادى يستقر وخصوصا انه أجل الخلفه لحد ما يستقروا ماديا ويجهزوا للخطوه دى نفسيا ومعنويا هى مش عايزه كل وقته ولا عايزه تعيش فى قصر ولا فلوس فى البنك و لا تجيب الى نفسها فى هى بس عايزه كلمه حلوه يطمنها انه جمبها وحاسس بيها حتى لو يلمح لده من غير كلام ده الى الست عايزاه ان الى قدامها يكون حاسس بيها وفاهم هى عايزه ايه وتتصالح حتى لو بطبطبه خفيفه ونظرة حنان ، وخدها تفكيرها ليوم فرحهم و قد ايه كان عكس كده تماما وووووو ..... يتبع
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_165.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
ومسغربة إنه بقاله فتره بيتأخر و إنه مكنش كده الأول
بعد شويه سمعت صوت المفتايح والباب بيتفتح وكان هو
أحمد : السلام عليكم
إنتِ إيه الى مقعدك لعند دلوقتى منمتيش ليه
حنين : وعليكم السلام كنت قاعده مستنياك عشان ناكل سوى إنت ايه الى أخرك لعند دلوقتى
احمد :هكون أتاخرت ليه أكيد شغل
وسابها و دخل الاوضة وهى استغربت طريقته ودخلت وراه
حنين : طب مش هتاكل
احمد :لا اكلت فى الشغل اكيد مش هفضل لدلوقتى من غير اكل يعنى
حنين :صح معاك حق
سابته وراحت قعدت على السرير وهو بصلها واخد هدوم ودخل الحمام
حنين فى نفسها : ده حتى مسألش انا اكلت ولا لا و ده كله قاعده مستنياه عشان ناكل سوى
قطع تفكيرها خروجه من الحمام ولابس تي شيرت قطن بنص كم بيبرز عضلاته وبنطلون قطنى وبينشف شعره بفوطه و عنيها متبعاه حط الفوطه وراح اخد الابتوب ولبس نضارة النظر وقعد على السرير يكمل شغل
فأحبطت اكتر انه كمان جاى يكمل شغل فى البيت وحتى مسألهاش عن يومها النهارده ولا حتى اتكلم معاها بصتله بحزن و اتعدلت واتغطت ونامت وادته ضهرها ودموعها نازله على خدها وان ده بقى حالها لانه عمره ما كان بيخليها تنام زعلانه او حتى يشوف دموعها هى عارفه انه بيشتغل ليل نهار عشان يوفرلهم الراحه ووضعهم المادى يستقر وخصوصا انه أجل الخلفه لحد ما يستقروا ماديا ويجهزوا للخطوه دى نفسيا ومعنويا هى مش عايزه كل وقته ولا عايزه تعيش فى قصر ولا فلوس فى البنك و لا تجيب الى نفسها فى هى بس عايزه كلمه حلوه يطمنها انه جمبها وحاسس بيها حتى لو يلمح لده من غير كلام ده الى الست عايزاه ان الى قدامها يكون حاسس بيها وفاهم هى عايزه ايه وتتصالح حتى لو بطبطبه خفيفه ونظرة حنان ، وخدها تفكيرها ليوم فرحهم و قد ايه كان عكس كده تماما وووووو ..... يتبع
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_165.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية نبضات مغتربة من الفصل الاول للاخير بقلم هايدي احمد
رواية نبضات مغتربة من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة هايدي احمد رواية نبضات مغتربة من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
عايزاني اتزوج واحد اتزوجت اخواته الاتنين قبله وكمان متزوج وبيحب زوجته كمان
ماتنسيش ان انتي كنتي بتحبيه من الاول واهو بقي في ايديكي دلوقتي ومستنيين موافقتك
اعرفكم بنفسي انا ميرنا عندي 25 سنه واللي كنت بتكلم معاها دي بتكون اختي الكبيره حكايتي مختلفه شويه انا حبيت شخص من طفولتي وحبيته حب جنو...ني لكن شاء القدر ان اتزوج اخوه الكبير
و اكون ام لطفل وبعدها يتوفي واتزوج اخوه التاني واكون ام لبنت وبعدها يتوفي واصبحت دلوقتي ام لطفلين من اباء مختلفين هما ايوه اخوات لكن دا شخص ودا شخص
قولت ليكي يا شيراز مش هتزوجه دا متزوج وبيحب زوجته فوق ماتتخيلي هتقولي عشان مش قادره تجيب ليه اولاد
وهما معاهم ولدين يعني زوجته مش ناقصها حاجه عشان يفكر يبص لواحده اتزوجت اخواته الاتنين
ياه يا ميرنا قلبك اتغير اوي مش دا زهير اللي كنتي بتمو...تي في التراب اللي بيمشي عليه
كل حاجه اتغيرت يا شيراز خا...يفه عليه اوي انا منحو...سه وكل اللي بيدخل حياتي بيمو...ت مستعده اعيش عمري كله
اتعذ...ب وانا شايفه زهير بعيد عني لكن مااقدرش اتحمل ان يحصل ليه حاجه
والله بقي الكلام دا تقوليه لاخوكي ومراته انتي عارفه ان هما يبيعوا اللي منهم عشان الفلوس
وحماتك مصممه ان انتي تتزوجي زهير مش عايزه اولاد ولادها يتربوا بعيد عنها
يلا يا ميرنا ربنا يهديكي البسي واخرجي عشان حماتك برا هي وزهير وعايزين يقابلوكي
قومت من مكاني ولبست لبس بسيط جدا وطلعت سلمت عليهم وقعدت جنب حماتي اللي ضميتني ليها ركزت مع زهير لقيته عيونه في الارض
حسيت اني انا...نيه اوي اني اخر...ب حياته بالشكل دا
ولسه هقول قراري وقفني صوت زوجته اللي قالت كلمات صدمتنا كلنا واولنا حماتي
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_324.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
ماتنسيش ان انتي كنتي بتحبيه من الاول واهو بقي في ايديكي دلوقتي ومستنيين موافقتك
اعرفكم بنفسي انا ميرنا عندي 25 سنه واللي كنت بتكلم معاها دي بتكون اختي الكبيره حكايتي مختلفه شويه انا حبيت شخص من طفولتي وحبيته حب جنو...ني لكن شاء القدر ان اتزوج اخوه الكبير
و اكون ام لطفل وبعدها يتوفي واتزوج اخوه التاني واكون ام لبنت وبعدها يتوفي واصبحت دلوقتي ام لطفلين من اباء مختلفين هما ايوه اخوات لكن دا شخص ودا شخص
قولت ليكي يا شيراز مش هتزوجه دا متزوج وبيحب زوجته فوق ماتتخيلي هتقولي عشان مش قادره تجيب ليه اولاد
وهما معاهم ولدين يعني زوجته مش ناقصها حاجه عشان يفكر يبص لواحده اتزوجت اخواته الاتنين
ياه يا ميرنا قلبك اتغير اوي مش دا زهير اللي كنتي بتمو...تي في التراب اللي بيمشي عليه
كل حاجه اتغيرت يا شيراز خا...يفه عليه اوي انا منحو...سه وكل اللي بيدخل حياتي بيمو...ت مستعده اعيش عمري كله
اتعذ...ب وانا شايفه زهير بعيد عني لكن مااقدرش اتحمل ان يحصل ليه حاجه
والله بقي الكلام دا تقوليه لاخوكي ومراته انتي عارفه ان هما يبيعوا اللي منهم عشان الفلوس
وحماتك مصممه ان انتي تتزوجي زهير مش عايزه اولاد ولادها يتربوا بعيد عنها
يلا يا ميرنا ربنا يهديكي البسي واخرجي عشان حماتك برا هي وزهير وعايزين يقابلوكي
قومت من مكاني ولبست لبس بسيط جدا وطلعت سلمت عليهم وقعدت جنب حماتي اللي ضميتني ليها ركزت مع زهير لقيته عيونه في الارض
حسيت اني انا...نيه اوي اني اخر...ب حياته بالشكل دا
ولسه هقول قراري وقفني صوت زوجته اللي قالت كلمات صدمتنا كلنا واولنا حماتي
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_324.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية في ظل الاخ من الفصل الاول للاخير بقلم ايات عبدالرحمن
رواية في ظل الاخ من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة ايات عبدالرحمن رواية في ظل الاخ من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
بصوت عالي تقول الام : انت عارف كويس اوي أن البنت دي مش بنتنا و أن احنا جايبنها من الملجئ علشان نربيها قبل ما نجيب ابننا ربنا يخليه.
لتدخل سلمي في ذلك الوقت : ماما انتي بتقولي ايه ؟
الام : بقولك اطلعي برا خلاص، انتي و لا بنتي و لا اعرفك و كمان ابني خلاص معايا انتي اطلعي برا
سلمي : ماما ارجوكي لا يا ماما انتي عارفه اني معرفش حد غيرك، بابا ارجوك كلمها .
نظر لها الاب بأسي و خرج من الغرفه بدون كلمة ..
ماما : خلاص مش هينفع تفضلي عايشه معايا هنا اكتر من كده خلاص يلا اطلعي برا.
سلمي ببكاء و هى تقرب عليها لجعلها تلتفت لها : ماما ارجوكي، ارجوكي يا ماما انا بنتك سلمي بصيلي يا ماما، انا بنتك اللي اخدتيها من الملجئ زمان اه، بس ربتيني علي اني بنتك يا ماما
الام : ايوة فعلا ده حصل بس خلاص وقتك خلاص هنا و ابني كمان مش هينفع يتربي معاكى كده، هو شاب و المفروض أنه مينفعش أنه يكون في بنت غريبه معانا في البيت كبيرة
ركعت سلمي تقبل قدمها : ابوس رجليكي خليني عايشه معاكي هنا بس و انا و انا هعيش خدامه تحت رجليكي يا ماما ارجوكي، ارجوكي يا ماما
الام و هي تركلها بقدمها : متقوليش كلمه يا ماما دي تاني و يلا بقا اطلعي برا و مش عايزة اشوف وشك هنا تاني و الا هجيب الأمن يطلعك من هنا، انتي فاهمه، يلااااا اطلعي براااااااااا
خرجتني من البيت و انا مكسورة قلب، مكسورة خاطر تايهه مش عارفه هعمل ايه و لا هروح فين، هي صحيح مش امي و عمرها ما عاملتني زى الأمهات و لا اي حاجه لكن كنت بحبها كأنها امي علي الأقل رحمتني من بهدله الملاجئ اللي اهلي حطوني فيه و مشيوا و سابوني، انا حبيتها بس هي دائما كانت بعداني عنها بس انا مكنتش ممانعه، انا بس كنت عايزة اعيش معاها و بس في بيت يحميني و يحافظ عليا من ضلمة و كلاب الشوارع، خلفت ابنها و اعتبرته زى اخويا و اكتر من كده لكن هي معاملتها معايا بدأت تسوء اكتر و اكتر الوحيد اللي كان بيحنن عليا هو اسلام اخويا أو ابنها، لانه حبني و كان عايز يتجوزني لكن هي بدأت تلاحظ ده و طردني برا من العيشه معاه اصلا، وانا دلوقتي مش عارفه اعمل ايه و لا اروح فين، مفيش حل غير اسلام انا هروحله
ركبت سلمي العربيه و راحت علي مكتب اسلام
سلمي : لو سمحت انا عايزة ادخل لاسلام بسرعه
السكرتيرة : طب لحظه واحده يا فندم هبلغه
سلمي و هي تأخذ نفسها : ماشي.. ماشي
السكرتيرة دخلت الي مكتب اسلام و بالداخل
اسلام بصوت عالي : روحي قوليلها تمشي من هنا و مشوفش وشها هنا تاني بنت الملاجئ دي و يلااا خليها تطلع براااا
كانت سلمي تسمع كل ذلك في الخارج و كادت أن تنهار من الصاعقه التي قد نزلت عليها فأخر أملها لها قد ذهب
اقتحمت سلمي المكتب و دخلت بدموع علي عينيها : يعني ايه مش عايز تشوفني تاني يا اسلام، يعني ايه انت مش كنت... مش كنت بتقول انك بتحبني، و بضحكه أسى من وسط دموعها : مش كنت بتقول انك بتحبني و هتتجوزني، يعني ايه، يعني عايزني امشي
نهض اسلام من كرسيه رازعاً علي مكتبه بعنف بصوت عالي : انا مش قولت اطلعي برا مكتبي يا زباله و مشوفش وشك هنا تاني، برااااا
انتفضت سلمي من وقع كلماته عليها، حتي أنها ظنت أنها قد وقعت مغشيه عليها من هول ما هي فيه الآن
ذهبت سلمي من أمامه، ليضحك اسلام من خلفها، و سلمي علي الجانب الآخر غير مستوعبه لكل ما يحدث لها، اين ستذهب الان لا تعلم، هل يوجد مكان لها يمكنها أن تنام فيه حتي، لا ....
حتي أنها لا تعمل و لا تملك من الشهادات ما يجعلها تعمل، فوالدتها منعتها عن التعليم، ضحت سلمي بأسي علي كلمه والدتها، و هل هناك والده تفعل بها ذلك ؟
تركتها في وسط الشارع بملابس منزلية يتعجب الجميع من شكلها
خرجت سلمي من المكتب و هي متعجبة من القدرة الهائلة التي تملكها للسير علي قدميها، و للحظه شعرت بدوار يعصف برأسها، و رأسها تدور و تدور و تدور و اذا بها فجأة تسقط و لكن في سقوطها كانت هناك عربه قادمة في الناحيه التالية
لتنحرف عن مسارها فجأة و اذا بها فجأة تنقلب و سلمي في منتصف الطريق فاقدة للوعي
وصلت الاثنان الي المشفي و دخل الشاب سائق السيارة الي العمليات بينما سلمي فقدانها لوعيها في غرفه أخرى ..
بدأت سلمي في استعادة وعيها محاولة فتح عينيها و لكن شعرت فجأة ألم في عيناها من النور الذى يغمر الغرفه، فأغلقتها مرة أخرى مسرعة، ثم حاولت مرة أخرى فتحها حتي اعتادت علي النور
الممرضه : الحمد لله علي السلامه يا مدام
سلمي : الله يسلمك، هو ايه اللي حصل ؟
الممرضه : انتي اغمي عليكي في الشارع بسبب الهبوط اللي جالك من الحمل المفروض تأخدي بالك بعد كدا و تأكلي كويس
سلمي بصدمه : ايه حمل !!!
الممرضه : ايوة يا مدام انتي حامل في الشهر التاني ....!!
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_723.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
لتدخل سلمي في ذلك الوقت : ماما انتي بتقولي ايه ؟
الام : بقولك اطلعي برا خلاص، انتي و لا بنتي و لا اعرفك و كمان ابني خلاص معايا انتي اطلعي برا
سلمي : ماما ارجوكي لا يا ماما انتي عارفه اني معرفش حد غيرك، بابا ارجوك كلمها .
نظر لها الاب بأسي و خرج من الغرفه بدون كلمة ..
ماما : خلاص مش هينفع تفضلي عايشه معايا هنا اكتر من كده خلاص يلا اطلعي برا.
سلمي ببكاء و هى تقرب عليها لجعلها تلتفت لها : ماما ارجوكي، ارجوكي يا ماما انا بنتك سلمي بصيلي يا ماما، انا بنتك اللي اخدتيها من الملجئ زمان اه، بس ربتيني علي اني بنتك يا ماما
الام : ايوة فعلا ده حصل بس خلاص وقتك خلاص هنا و ابني كمان مش هينفع يتربي معاكى كده، هو شاب و المفروض أنه مينفعش أنه يكون في بنت غريبه معانا في البيت كبيرة
ركعت سلمي تقبل قدمها : ابوس رجليكي خليني عايشه معاكي هنا بس و انا و انا هعيش خدامه تحت رجليكي يا ماما ارجوكي، ارجوكي يا ماما
الام و هي تركلها بقدمها : متقوليش كلمه يا ماما دي تاني و يلا بقا اطلعي برا و مش عايزة اشوف وشك هنا تاني و الا هجيب الأمن يطلعك من هنا، انتي فاهمه، يلااااا اطلعي براااااااااا
خرجتني من البيت و انا مكسورة قلب، مكسورة خاطر تايهه مش عارفه هعمل ايه و لا هروح فين، هي صحيح مش امي و عمرها ما عاملتني زى الأمهات و لا اي حاجه لكن كنت بحبها كأنها امي علي الأقل رحمتني من بهدله الملاجئ اللي اهلي حطوني فيه و مشيوا و سابوني، انا حبيتها بس هي دائما كانت بعداني عنها بس انا مكنتش ممانعه، انا بس كنت عايزة اعيش معاها و بس في بيت يحميني و يحافظ عليا من ضلمة و كلاب الشوارع، خلفت ابنها و اعتبرته زى اخويا و اكتر من كده لكن هي معاملتها معايا بدأت تسوء اكتر و اكتر الوحيد اللي كان بيحنن عليا هو اسلام اخويا أو ابنها، لانه حبني و كان عايز يتجوزني لكن هي بدأت تلاحظ ده و طردني برا من العيشه معاه اصلا، وانا دلوقتي مش عارفه اعمل ايه و لا اروح فين، مفيش حل غير اسلام انا هروحله
ركبت سلمي العربيه و راحت علي مكتب اسلام
سلمي : لو سمحت انا عايزة ادخل لاسلام بسرعه
السكرتيرة : طب لحظه واحده يا فندم هبلغه
سلمي و هي تأخذ نفسها : ماشي.. ماشي
السكرتيرة دخلت الي مكتب اسلام و بالداخل
اسلام بصوت عالي : روحي قوليلها تمشي من هنا و مشوفش وشها هنا تاني بنت الملاجئ دي و يلااا خليها تطلع براااا
كانت سلمي تسمع كل ذلك في الخارج و كادت أن تنهار من الصاعقه التي قد نزلت عليها فأخر أملها لها قد ذهب
اقتحمت سلمي المكتب و دخلت بدموع علي عينيها : يعني ايه مش عايز تشوفني تاني يا اسلام، يعني ايه انت مش كنت... مش كنت بتقول انك بتحبني، و بضحكه أسى من وسط دموعها : مش كنت بتقول انك بتحبني و هتتجوزني، يعني ايه، يعني عايزني امشي
نهض اسلام من كرسيه رازعاً علي مكتبه بعنف بصوت عالي : انا مش قولت اطلعي برا مكتبي يا زباله و مشوفش وشك هنا تاني، برااااا
انتفضت سلمي من وقع كلماته عليها، حتي أنها ظنت أنها قد وقعت مغشيه عليها من هول ما هي فيه الآن
ذهبت سلمي من أمامه، ليضحك اسلام من خلفها، و سلمي علي الجانب الآخر غير مستوعبه لكل ما يحدث لها، اين ستذهب الان لا تعلم، هل يوجد مكان لها يمكنها أن تنام فيه حتي، لا ....
حتي أنها لا تعمل و لا تملك من الشهادات ما يجعلها تعمل، فوالدتها منعتها عن التعليم، ضحت سلمي بأسي علي كلمه والدتها، و هل هناك والده تفعل بها ذلك ؟
تركتها في وسط الشارع بملابس منزلية يتعجب الجميع من شكلها
خرجت سلمي من المكتب و هي متعجبة من القدرة الهائلة التي تملكها للسير علي قدميها، و للحظه شعرت بدوار يعصف برأسها، و رأسها تدور و تدور و تدور و اذا بها فجأة تسقط و لكن في سقوطها كانت هناك عربه قادمة في الناحيه التالية
لتنحرف عن مسارها فجأة و اذا بها فجأة تنقلب و سلمي في منتصف الطريق فاقدة للوعي
وصلت الاثنان الي المشفي و دخل الشاب سائق السيارة الي العمليات بينما سلمي فقدانها لوعيها في غرفه أخرى ..
بدأت سلمي في استعادة وعيها محاولة فتح عينيها و لكن شعرت فجأة ألم في عيناها من النور الذى يغمر الغرفه، فأغلقتها مرة أخرى مسرعة، ثم حاولت مرة أخرى فتحها حتي اعتادت علي النور
الممرضه : الحمد لله علي السلامه يا مدام
سلمي : الله يسلمك، هو ايه اللي حصل ؟
الممرضه : انتي اغمي عليكي في الشارع بسبب الهبوط اللي جالك من الحمل المفروض تأخدي بالك بعد كدا و تأكلي كويس
سلمي بصدمه : ايه حمل !!!
الممرضه : ايوة يا مدام انتي حامل في الشهر التاني ....!!
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.rewayatna.com/2024/08/blog-post_723.html
للانضمام الي جروب الواتساب 💜👇
https://chat.whatsapp.com/HYeCqjTxBMpLNhHbEGanPM
مدونة روايتنا
رواية همس الوحدة من الفصل الاول للاخير بقلم اميرة خالد
رواية همس الوحدة من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة اميرة خالد رواية همس الوحدة من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيس
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
رواية مكتوبة علي اسمي الفصل الثامن والثلاثون 38 💥💜 👇
https://www.rewayatna.com/2024/07/blog-post_34.html
https://www.rewayatna.com/2024/07/blog-post_34.html
مدونة روايتنا
رواية مكتوبة علي اسمي عامر وايات كاملة جميع الفصول بقلم ملك ابراهيم
رواية مكتوبة علي اسمي عامر وايات كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة ملك ابراهيم رواية مكتوبة علي اسمي عامر وايات كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على م
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
رواية انا لها شمس روز امين الفصل التاسع والثلاثون 39 💥💜 👇
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_363.html
https://www.rewayatna.com/2024/04/blog-post_363.html
مدونة روايتنا
رواية انا لها شمس فؤاد وايثار كاملة جميع الفصول بقلم روز امين
رواية انا لها شمس فؤاد وايثار كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة روز امين رواية انا لها شمس فؤاد وايثار كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التوا
Forwarded from روايات الڤاترينا 💜🔥
رواية عهد الاسود الجزء الثاني 2 الفصل السابع والخمسون 57 💥💜 👇
https://www.rewayatna.com/2024/02/blog-post_78.html
https://www.rewayatna.com/2024/02/blog-post_78.html
مدونة روايتنا
رواية عهد الاسود اسد وعهد كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع
رواية عهد الاسود اسد وعهد كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة زهرة الربيع رواية عهد الاسود اسد وعهد كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل ال