المتعدد || 𝗠𝘂𝗹𝘁𝗶𝗽𝗹𝗲
1K subscribers
1.68K photos
56 videos
577 files
673 links
أهلاً وسهلاً بكم 🩺💙
@Dr_Multiple_bot
Download Telegram
ثالثا 🩵🎙

مع الكتب هتلاقي قنوات يوتيوب عالية تقدر تفهم منها أكتر ومعلومات أعلى بكتير من اللي موجودة في الكلية .



المصادر كثير و اليوتيوب بحر ، وخليك ذكي 👍
🔥5
رابعا 🩵🎙

اللي تتعلمه لازم تطبقه عمليا !
وإلا هتنسى كل حاجة ويبقى علمك وبال عليك في الدنيا والآخرة بإذن الله !
وسيبك من الهبل اللي في السوق واشتغل صح لكن خليك ذكي وشوف تقدر تتعامل مع مريضك إزاي بحيث إنه يثق فيك ويتعلق بك ! وبلاش تمشي مع الترند إن المريض عدوك ! حتى لو عدوك، إعمل زي ما ربنا بيقولك:

( وَلَا تَسْتَوِى الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِى هِى أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِى حَمِيمٌ) ...

المعاملة الحسنة والاحترام هم أصل كل شيء كويس ! ومهما كان قلة أدب اللي قدامك، غصب عنه بيضطر يحترمك خاصة لو إنت عاملته علميا كويس ! واهتميت به طبيا كويس ! حتى لو هتطلب منه يتابعك كذا مرة من غير ما يدفع فلوس تانية ! هيعرف فعلا إنك عايز تفيده علميا مش قصة عايز فلوس وخلاص ! أتمنى تفهم النقطة دي كويس أوي علشان هتفرق معاك !
بعد ما تعمل باللي اتعلمته،
هتلاقي 
العلم زي الفلوس ! لو عايز تحافظ عليها وتزودها لازم تطلع زكاتها وتتصدق منها !
وبالتالي زكاة العلم، تعليمه !
لازم تعلم غيرك حتى لو معلومة بسيطة !
بلاش تبقى فقير فكر وغبي ومتخلف ! وتقول: لو علمته هيبقى احسن مني !
دا فكر المتخلفين البقر بس !
واللي بنفس الفكر ده، إنسان جاهل وبيفضل طول عمره جاهل !
لأنه لو بتاع علم، هتلاقيه بيعطي العلم ومش خايف لأنه عارف بيجيب العلم منين ! وعنده فتوحات علم ربنا فتحها عليه ! وبالتالي مش خايف من حد يبقى أعلى منه !
لكن اللي بيخبي المعلومة دا إنسان متخلف ناقص جاهل مهما كان علمه اللي ظاهر لك ! وهتعرف إنه جاهل بس لما تتعلم ! وأحيانا بيكون معقد نفسيا ! وده بردو نوع من أنواع الجهل والغباء !
علم غيرك وبلاش تبقى غبي وفقير !
.
ربنا أبوابه كبيرة جدا وكتيرة جدا
ولما تعطي وتتصدق على الناس، هيعطيك كتييييييييييييييير ويتصدق عليك من وسع كبييييييييييير جدا
وهتلاقي ربنا بيفتح لك أبواب علم وملاحظات متعرفش بتيجي منين ! وبتلاقي مريضك بيتحسن معاك على أقل علاج ! وبتلاقي تشخيص المرض سهل يحضر في ذهنك رغم صعوبته على غيرك !
5❤‍🔥1
خامسا 🩵🎙

إرضي ربنا في شغلك ! وخلي جزء من شغلك، لله ! علشان هتلاقي خير كتير أوي أوي أوي ! وهتلاقي ربنا بيكفيك شر ولاد الحرام في شغلك ! وهتلاقي ابنك فيه بركة وزوجتك ومالك وكل حياتك ! القصة دي يفهمها كويس اللي جربها فعلا !
يعني مش لازم تمشي بالمللي ! لو لقيت فقير، ساعده بأي طريقة ! ولو لقيت حالة مزمنة خليه يتابع معاك حتى لو ببلاش ! بس خلي فيه حدود بحيث المريض يبقى عارف إنك مهتم به لكن ميبقاش مكانك مشاع على الرايحة والجاية ويعمل لك مولد في العيادة كل يوم !!!!
وحافظ على مريضك كأنه والدك ! واهتم به !
وعلى فكرة مش لازم تاخد فلوس على الاستشارة لأنها من حق المريض أصلا ! يعني إيه تكتب له علاج ومفيش تحسن وترجع تاخد منه فلوس ؟! يعني إيه يتحسن المريض على علاجك دفع عليه فلوس كشف، وترجع علشان بقى كويس تاخد منه فلوس بردو ؟!!! منطقيا كلام غير مقبول بالمرة ! واللي طلع البدعة دي بصراحة معندوش عقل غير إنه بيفكر في القرش وخلاص ! (عايز تحجم عيادتك، اعمل رقم لكشف ورقم للمرضى ! وده حقك حتى لو الكوكب كله اعترض ! ورقم كشفك حتى لو بألوفات ! من حقك حسب علمك ! ومفيش فيه حدود ! لأن بصراحة فلوس الدنيا لا تكفي للتعب بتاعك علشان تبقى دكتور شاطر وكفاية تعب أهلك كمان ! يعني كشف براحتك أي رقم ! لكن ساعد الفقير والمحتاج اللي تعرفه بنفسك مش اللي ظاهر بهدوم مقطعة ! لأنه أحيانا أبو هدوم مقطعة بيكون اغنى منك مليون مرة بس هو معفن أو طبيعة عمله طلبت منه يلبس كدة !!!)
و
اتعلم علشان تأكل نفسك وأولادك حلال !
وبلاش تجري على الفلوس وترمي نفسك تحت رجل الناس علشان القرش !
لو عملت كدة هتلاقي القرش بيجري وراك بالمعنى الحرفي !
وهتلاقي بركة عظيم جدا في نفسك وأولادك !
بلاش تخلي الفلوس هدفك وخلي رضا ربنا ثم الحرص على المريض وعلاجه هو هدفك، هتلاقي ربنا بيرزقك كتير أوي ومتعرفش منين ! لكن هتلاقي فعلا خير كتيييييييييير أوي وفلوس كتييييييييرة جدا معاك !
واللي بيعمل النقطة دي هو اللي هيفهم كلامي وزيادة !
👏32🎉2
سادسا 🩵🎙

لو عملت النقطة رقم خمسة !
هتلاقي شهرتك في السماء من غير ما تطلب ولا تعرف !
هتلاقي الكل بيذكرك بكل خير في كل مكان !
هتلاقي ربنا بيرفع ذكرك ويبعت لك ناس تدافع عنك لو حد ذكرك بسوء !
هتلاقي خير كتير أوي لأبعد حد !
مش مطلوب منك غير إنك تصفي قلبك لله وتعامل الجميع كويس !
💯31🎉1
سابعا 🩵🎙

خلي دايما مسافة بينك وبين أي واحد مهما كان ! وبلاش تندلق وترمي نفسك على كل واحد ضحك في وشك !!! علشان هتلبس في الحيطة بعدين !
مسافة مليئة بالود والحذر !
متعرفش بكرة مين هيبقى عدوك ومين هيبقى حبيبك !
إوعى تخسر زميل لك في شغلك !
وإوعى تدخل في جدال مع حد !
ولو حد اعترض على شغلك ولو بقلة أدب !
اطلب منه الصح والجايدلاينز بكل احترام !
يعني احرقه بشياكة !
اتعلم الهدوء في كل حالاتك ! وعلى فكرة، العلم هيربيك على النقطة دي !
لما تبقى متعلم صح ، هتلاقي هادي جدا في التعامل مع الأغبياء !
ولو زميلك رفض الجايدلاينز بغباؤه وجهله ! قول له: شكرا يا فلان وأهو كل واحد بيحاول يعمل الصح على أد علمه وشكرا !
خليك شيك في تعاملك مع الكل !
وبلاش تبقى متعجرف ومتخلف في تعاملك ! وشيبك من شغل البلطجة وقلة القيمة في تعاملك مع أي حد من أول العمال لحد الأطباء !
🔥2🎉21
ثامنا 🩵🎙

حُسن ألفاظك من حُسن أخلاقك !
لأن للأسف طالع اليومين دول شوية لهجات عند البعض تحس إنها بيئة وقحة جدا وكأنهم طالعين من زريبة -معلش في اللفظ بس الواقع أبشع- !
إنت دكتور مش بلطجي ! ولو هتبقى بلطجي في ألفاظك يبقى شوف لك شغلانة تانية !
ولو هتبقى دكتور وأسلوبك واقع، يبقى هتفضل واقع طول عمرك ! ومتزعلش من تعامل الناس معاك بنفس السوقية !
ولو مش عاجبك الكلام يبقى شوف لك شغلانة غير الطب بدري بدري كدة علشان هتتردم !
🏆3
.

تاسعا 🩵🎙

ابعد عن أي شغل غير شغلك حتى لو هيقطعوا رقبتك !
يعني لو حضرتك شغال أطفال، إوعى تكشف باطنة !
ولو شغال عظام إوعى تكتب علاج ضغط !
سيبك من شغل التحشيش !
ولو حضرتك شغال GP لازم تفهم إن لك حدود لا تتخطاها !
يعني شخصت حالة ضغط، مفيش مشكلة تكتب لها علاج حسب الجايدلاينز وبعد كدة تحولها لأخصائي ! وهكذا !
لكن شغل التحشيش بتاع السوق
وغسيل الدم بلازيكس !
وتنظيف القولون بسلك المواعين وشربة الخروع !
دا كلام فارغ وشغل سوق عمرك ما هتبقى دكتور محترم ! وهتلاقيك بتاكل حرام في حرام !
💯3
.
عاشرا 🩵🎙

مواقع التواصل هي أكتر حاجة هتحرق وقتك وجهدك وفكرك ، إذا مستخدمتهاش صح !

وهي أكتر حاجة هتشتت كل مخك ومعلوماتك !

وكله هبل في الجبل !
ومرة تعمل لي سياسي وإنت أصلا مش عارف تسايس مراتك !
ومرة تعمل لي بتاع كورة وإنت أصلا متعرفش تلمسها !

ركز في حياتك وأم الطب بتاعك وبلاش هبل ! علشان كل هبل بتكتبه هتتحاسب عليه يوم القيامة وهتتفحت ومش هتعرف ترد !!!

ركز في أم المذاكرة وبلاش تشتيت !
وتقعد تدور على حبوب للذاكرة وحبوب للنوم !
وإنت أصلا مشكلتك، هبل الميديا والترندات !!!

ركز في أم حياتك وبلاش استهبال !

مواقع التواصل خليها بس لصفحة طبية مفيدة أو جروب تدخل تشقر على الجديد ويعني حجات مدروسه !
أما الشورتش وساعات سكرولنج وتقليب على الصفات من غير فيده !!!



اقرأوا عن تعفن الدماغ ، والورق الي نشرت عن دا الموضوع ، وهو داء العصر دا
3🎉1💯1
الخلاصة 🎙🩵🎉

راعي ربنا واتعلم صح وعلّم غيرك وخاف على مريضك واحترم الكل

هتعيش طول عمرك كبير ومحترم وربنا هيرفعك كتير فوق ما تتخيل
وهيبقى ذكرك بكل خير

(اللي بيجري وراء الدنيا والفلوس بيعيش عبد فقير ! واللي بيجري وراء رضا ربنا بيعيش عبد غني وهتيجي الدنيا كلها تحت رجله ولا شك !)

والخلاصة هنا 👇

فقد روى الترمذي رحمه الله عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " من كانتِ الآخرةُ هَمَّهُ جعلَ اللَّهُ غناهُ في قلبِهِ وجمعَ لَه شملَهُ وأتتهُ الدُّنيا وَهيَ راغمةٌ ، ومن كانتِ الدُّنيا همَّهُ جعلَ اللَّهُ فقرَهُ بينَ عينيهِ وفرَّقَ عليهِ شملَهُ ، ولم يأتِهِ منَ الدُّنيا إلَّا ما قُدِّرَ لَهُ".
.
معلش طولت عليكم بس لعلها تفيد
🎉

وخلي الطب جزء من حياتك وآخرتك
مش مشروع استثماري دنيوي خاسر

عائلة المتعدد الطبية 🩺 🥼🩵
6🔥2🎉2👏1🏆1
المتعدد || 𝗠𝘂𝗹𝘁𝗶𝗽𝗹𝗲 pinned «الخلاصة 🎙🩵🎉 راعي ربنا واتعلم صح وعلّم غيرك وخاف على مريضك واحترم الكل هتعيش طول عمرك كبير ومحترم وربنا هيرفعك كتير فوق ما تتخيل وهيبقى ذكرك بكل خير (اللي بيجري وراء الدنيا والفلوس بيعيش عبد فقير ! واللي بيجري وراء رضا ربنا بيعيش عبد غني وهتيجي الدنيا…»
Forwarded from قناة الجزيرة
عاجل | الجيش الإسرائيلي: عدنا للحرب
💔5
Forwarded from قناة الجزيرة
عاجل | مصادر طبية للجزيرة: 205 شهداء في غارات إسرائيلية على قطاع غزة 113 منهم جنوبي القطاع
💔5
ليلة ثقيلة حزينة
بدأت بحزن و وجع فقد شيخنا أبي إسحاق..

وختمت بعودة القصف من جديد على إخواننا في غزة.. حسبنا الله ونعم الوكيل
ادعوا لإخوانكم لاتغفلوا عنهم

اللهم بردًا وسلامًا على غزّة وأهلها يارب، اللهم الطف بهم واحفظهم وانتقم لهم ياجبار ياقوي ياعزيز.

لا إله إلا الله العظيم الحليم، لا إله إلا الله رب العرش الكريم، لا إله إلا الله رب السماوات والأرض، ورب العرش العظيم.

💔🤲🏻🇵🇸🇾🇪
💔9
🤲🏻🇵🇸🇾🇪🌧️
2
🇵🇸🤲🏻🇵🇸🤲🏻🇵🇸🤲🏻🇵🇸🤲🏻
3
❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹
💯2
فلتأخذ من الأدعية ما يطلبهُ قلبُك ، ولترسلها لمن يحتاج الترياق 💎👇🏻