↫ࢪُڪـــטּ لَــطِــيـــ♡ـــف 💗𐙚)'
467 subscribers
215 photos
114 videos
20 links
بداية 2025/6/22
- ان كان الأمس قد ازعجك
فما ذنب اليوم يراك حزينا ؟
تبادل. @Md6691af64456BOT
Download Telegram
‏مفيش أصعب من إنك تبقى تايه في نفسك ومش لاقي طريق ترجع منه ولا عارف ترجع أصلا .
43😍3👌2🕊2
فيه جملة عجبتني أوي بتقول:
لو نيّتك صافية هتوصل أبعد من أي حد..

والحقيقة إن فعلًا طول ما نيّتك كويسة ومن جواك نضيف ومسالم وبتحب الخير لغيرك ومركز في شغلك وحياتك وأهدافك؛ ممكن تحقق في أيام وشهور اللي غيرك بيحققه في سنين.

على نياتكم تُرزقون : ))
4🥰43😍3👌2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب .
من أسماء الله عز وجل: "الواسع" .
الواسع في رحمته، فلا ذنب أكبر من مغفرته..
والواسع في عطائه، فيُعطي بلا حساب، ويرزق من يشاء بفضله..
والواسع في علمه، فيعلم ما في قلبك، ويسمع دعاءك، ولا يخفى عليه شيء من أمرك..
لما تتعرف على اسم الله الواسع؛ قلبك هيطمئن وهتتأكد إن مهما ضاقت بك الدنيا، فرحمة الله أوسع، وفرجه أقرب مما تظن..
فلا تيأس، ولا تظن أن باب الخير أُغلق!
فربك واسع الرحمة، واسع العطاء، واسع الفضل..
{إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ}.
6🥰3😍32👌2
شُفت أفلام رُعب كتير ولا فيلم رعبني زي غيابَك .
3😭2😁1💔1
الإنسان لما بيستسلم لأوهامه، بيعيش في عالم هو الوحيد اللي شايفه وبيتكلم بلغة محدش غيره يفهمها وبيصدق إشارات ملهاش وجود و بيخاف من حاجات عمرها ما قربتله، وبيهرب من الحقيقة كأنها كابوس.

حصل 💫❤️‍🔥
🥰433😍3👌2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

لو مش قادر تزود طاعاتك أو تكتر أعمالك..
اعمل اللي تقدر عليه، حتى لو قليل.
بس خليه بنية صالحة، مش مجرد عادة أو واجب وخلاص.

واستحضر نيتك في كل حاجة..
لإن النية لوحدها ممكن تفتحلك أبواب من الخير ما كنتش تتوقعها.
4🥰42👌2😍2
-
كلما أعطيت القرآن من وقتك
أثابك الله نصراً على نفسك، على ملذاتها وشهواتها وعلى فتن هذا الزمان…

فالزَمِ القرآنَ، واجعله رفيقَ دربِك🤍🍃
5🥰54
شاركيني الشاي والليل ، والرغي بدون أهداف ، الحزن إن شاف إتنين ، قاعدين يضحكوا بيخاف .
🥰65💔3👌1😭1
Beautiful 🥰
6🥰32👌2😍2
هو ليه محدش بيتكلم عن الرغبه المجنونه في تحقيق كل الأهداف في سن صغير دون النظر لضعف الموارد .
4🥰4👌4😍21
أنا مضيع ٩٠٪من فُرص الإستمتاع بحياتي، بسبب إني دايمًا خايف ومتردد ومببطلش تفكير في كُل حاجة.
4👌4😍32💔2🥰1
رحلة الصبر صعبة، لكن نهايته جميلة.
فلو لاقيت نفسك صابر وإنت في إيديك تجزع؛ لو بتقول لنفسك أنا هصبر والعوض على الله؛ تأكد إن ربنا اللي مثبتك.. وطالما من عند ربنا؛ يبقى دايمًا خير..
اصبر على الضلمة اللي في حياتك، وبكرة النور هيحاصرك من كل مكان.
ربنا يعوضنا على قد ما صبرنا.
5👌3😍32🥰2
ليس نحن من يحي ذكراك
بل ذكراك هي التي تحيينا ..
صلوات ربي عليك سيدي يارسول الله.
-🖤
8👌3😍32
أنا مش عايز الي فات يرجع
أنا عايز الي جاي يبقى أحسن .
🥰63😍32👌2
صباح الخير
كُل واحد فينا متشال له نصيبه من السعادة، أه جايز حاليًا تكون بتعيش فترة صعبة ومش متظبط نفسيًا لكن دا مش معناه إن حياتك هتستمر بنفس الشكل، السعادة هتيجي هتيجي، كُل حاجة بيكون ليها وقت عشان لما ييجي الوقت المُناسب تحس بقيمة الحاجة دي، زي مثلًا لما يبقى قُدامك أكل حلو بس إنتَ شبعان، فين المُتعة في كدا؟ لكن لو إنتَ جعان ولقيت قُدامك أكل بتحبّه هتاكُل بمُنتهى السعادة وشهيّتك مفتوحة، فما تستعجلش، نصيبك من الفرحة متشال، وفي الوقت المُناسب السعادة هي اللي هتخبط على بابك.🤔
6😍32🥰2👌2
‏عمري ما حسيت إن طاقتي خلصت قد الايام دي.
😍63🥰3💔3😢1👌1😭1
من مغرب اليوم يبدأ التكبير المُطلَق لعشر ذي الحجة

وهذه بشارة نبوية لكل من كبّر وهلّل
قال ﷺ :
"ما أَهَلَّ مُهٍلٌّ قطُّ إلَّا بُشَّرَ ولا كَبَّر مُكَبَّرٌ قطُّ إلّا بُشَّرَ
قيل يَا رسُولً اللهِ : بالجنةِ ؟
قال : نَعَمْ"

قال ﷺ : "ما مِن أيَّامٍ أعظَمُ عِندَ اللهِ ولا أحَبُّ إليه مِن العَمَلِ فيهنَّ مِن هذه الأيَّامِ العَشرِ ،
فأكثِروا فيهنَّ مِن التَّهليلِ والتَّكبيرِ والتَّحميدِ"

الله أكبر الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله
الله أكبر الله أكبر الله أكبر ولله الحمد

"ذَلِكَۖ وَمَن یُعَظِّمۡ شَعَـٰۤائرَ ٱللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقۡوَى ٱلۡقُلُوبِ"
73🥰3👌3😍2
اول يوم صيام بكرا 💚
6👌4🥰32😍2
بتيجي العشر من ذي الحجة وكل أم مشغولة بالبيت والأولاد وطلباتهم..
طيب والطاعات؟!
مش لاقيالها وقت من زحمة المسئوليات.
وعشان تكون العشر دي مختلفة لكل أم؛ هنتكلم معاكم في رسايل بسيطة عن إزاي تغتنمي العشر وإنتي في بيتك بتؤدي مهامك المطلوبة منك
انتظرونا إن شاء الله في سلسلة #إزاي_تكسبي_العشر
😍742🥰2👌2