↫ࢪُڪـــטּ لَــطِــيـــ♡ـــف 💗𐙚)'
467 subscribers
215 photos
114 videos
20 links
بداية 2025/6/22
- ان كان الأمس قد ازعجك
فما ذنب اليوم يراك حزينا ؟
تبادل. @Md6691af64456BOT
Download Telegram
دايمًا بدعي إني أكون شخص ليه قبول بين الناس وماكونش شخص تقيل على حد.

بدعي إن سيرتي تبقى كويسة ولما ييجي اسمي في وسط قاعدة مفيش حد يتضايق أو لو خارج مع حد يبقى مبسوط بوجودي.

ربنا يرزقنا القبول بين خلقه
ويجعل سيرتنا طيبة حتى من بعدنا ❤️
🥰21
الشيخ الشعراوي مرة قال: "حينما يتولى الله أمرك فهو يسهل لك كل صعب، ويسير أمورك كما تحب، ويحقق لك ما كنت تظنه مستحيلًا."

لذلك ردد دائمًا: "اللَّهُم اِحتويني برحمتك وتولني بقُدرتك فأنت يا رب خير المُنصفين."
🥰21
في موضوع الصلاه مش قدامك غير إنك تلتزم بيها 100% ليه بقا ؟

لأن تأخير الصلاه بدون عُذر =وادي الويل في جهنّم

جمع الصلوات بدون عُذر =وادي الغي في جهنّم

ترك الصلاه =وادي سقر في جهنّم

ف أنت مش قدامك غير تلتزم بصلاتك كما أُمِرت .
5🥰1🍓1
‏محدش بينسى حاجه وجعته حتى لو قال نسيت
🍓43
فاكر يسطا لما كنت بتقول ان مشاكلك هتتحل لما تكبر وتدخل جامعة!
4😁1💔1
وليه اصلا بنحتاح ناس نتكلم معاها طيب ما انت وحدك افضل اصلا
🍓4
‏الصدمة إلليّ بتجيلك من حد أنت بتحبه كفيلة إنها تقفلك من الناس كلها
3😍2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
الرضا بالقضاء مش معناه إنك ممنوع تتألم!
إنت بشر، بني آدم ضعيف مهما كنت قوي
فطبيعي إنك تتألم، وتبكي، ويضيق صدرك
ولكن..
رغم ألمك إنت صابر محتسب الأجر عند الله
رغم بكاءك إنت مش بتقنط من رحمة الله
رغم ضيق صدرك إنت مش بتشكي ربنا للناس
النبي ﷺ لما مات ابنه إبراهيم بكى وقال: "إنَّ العَينَ تَدمَعُ، والقَلبَ يَحزَنُ، ولا نَقولُ إلَّا ما يَرضى رَبُّنا، وإنَّا بفِراقِكَ يا إبراهيمُ لَمَحزونونَ"..
الخلاصة..
ألمك لا يتعارض مع يقينك التام بأن قضاء الله كله خير.
32
‏مش سهل تلاقي حد يستحملك وقت زعلك .
2😍2
قررت اعملكم roadmap لانهاء اي نقاش :-
موضوع ديني: ربنا يهدينا جميعاً.
‏موضوع سياسي: ربنا يولي من يصلح.
‏موضوع اجتماعي: مفيش زي أيام زمان.
‏موضوع شخصي (سعيد): ما شاء الله.
‏موضوع شخصي (حزين): لا حول ولا قوة إلا بالله.
‏وايلد كارد بتمشي مع أي حاجة: دوام الحال من المحال.
1🥰1
- عايز تنجح؟ صلي
- عايز تبقي حاجه كبيره؟ صلي
- عايز تشتري حاجه؟ صلي
- نفسك توصل لِحاجه معينة؟ صلي
- محتاج حاجه من ربنا ونفسه يحققها ليك؟ صلي
- نفسك تتعلم حاجه معينه؟ صلي
- نفسك تشتغل؟ صلي
- نفسك في أي حاجه في الدنيا كبيره اوي صغيره ، صعبه أو سهله مستحيله أو لا؟ صلي


- الصلاة بدايه لكُل حاجه نفسك فيها
5🥰32👌2😍2
أعوذُ بالله من ترك الصلاة وسوء الأخلاق ولسان مغتاب وحياة بلا هدف💌
3🥰3👌3😍32❤‍🔥2
• صباح الخير :
لأصحاب البال الطويل ٬ والصابرين رغم سوء الحياه ٬ والمتفائلين بأن القادم أجمل ٬
ولو بعد حين .
😍5🥰422
‏هذهِ هى الأيَّام الَّتي لا يملِك المرءُ فيها حيلةً سِوى أن يرفعَ وجهه للسَّماء تاركًا عيناهُ تبوح!

وأنتَ يا ربّ علِيم.
44👌4😍2
‏الإفراط في التسامح يعلم الناس التهاون في حقك.
1🥰1
‏مفيش أصعب من إنك تبقى تايه في نفسك ومش لاقي طريق ترجع منه ولا عارف ترجع أصلا .
43😍3👌2🕊2
فيه جملة عجبتني أوي بتقول:
لو نيّتك صافية هتوصل أبعد من أي حد..

والحقيقة إن فعلًا طول ما نيّتك كويسة ومن جواك نضيف ومسالم وبتحب الخير لغيرك ومركز في شغلك وحياتك وأهدافك؛ ممكن تحقق في أيام وشهور اللي غيرك بيحققه في سنين.

على نياتكم تُرزقون : ))
4🥰43😍3👌2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب .
من أسماء الله عز وجل: "الواسع" .
الواسع في رحمته، فلا ذنب أكبر من مغفرته..
والواسع في عطائه، فيُعطي بلا حساب، ويرزق من يشاء بفضله..
والواسع في علمه، فيعلم ما في قلبك، ويسمع دعاءك، ولا يخفى عليه شيء من أمرك..
لما تتعرف على اسم الله الواسع؛ قلبك هيطمئن وهتتأكد إن مهما ضاقت بك الدنيا، فرحمة الله أوسع، وفرجه أقرب مما تظن..
فلا تيأس، ولا تظن أن باب الخير أُغلق!
فربك واسع الرحمة، واسع العطاء، واسع الفضل..
{إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ}.
6🥰3😍32👌2
شُفت أفلام رُعب كتير ولا فيلم رعبني زي غيابَك .
3😭2😁1💔1
الإنسان لما بيستسلم لأوهامه، بيعيش في عالم هو الوحيد اللي شايفه وبيتكلم بلغة محدش غيره يفهمها وبيصدق إشارات ملهاش وجود و بيخاف من حاجات عمرها ما قربتله، وبيهرب من الحقيقة كأنها كابوس.

حصل 💫❤️‍🔥
🥰433😍3👌2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

لو مش قادر تزود طاعاتك أو تكتر أعمالك..
اعمل اللي تقدر عليه، حتى لو قليل.
بس خليه بنية صالحة، مش مجرد عادة أو واجب وخلاص.

واستحضر نيتك في كل حاجة..
لإن النية لوحدها ممكن تفتحلك أبواب من الخير ما كنتش تتوقعها.
4🥰42👌2😍2