حقيقي من أكتر الحاجات اللي بتفرحني لما أعرف إن الناس اللي عاشرتها ودخلت حياتها بيتكلموا عني بالخير دايمًا وإن سيرتي بتتجاب بالكلام الحلو ويتشهد في حقي إني شخص كويس والمحبه من غير أي مصالح ولا دوافع غالبة في علاقتي بأي شخص في حياتي ♥️
الحمد لله بجد على نعمة السيرة الطيبة بين الناس
لأن هو ده اللي بيدوم ♥️
الحمد لله بجد على نعمة السيرة الطيبة بين الناس
لأن هو ده اللي بيدوم ♥️
❤3👌3😍3⚡2🥰2
أنا عمّال أقع واقوم أنا محتاج حل!
-طب مـأنت عندك ربنا ! يارب كرهني فالذنب ده، يارب شيله من قلبي
يارب نفسي أبقي من المُصلّين، ليه مبتجربش الباب ده " الدعاء🤎"
م/ أحمد عامر🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎").
-طب مـأنت عندك ربنا ! يارب كرهني فالذنب ده، يارب شيله من قلبي
يارب نفسي أبقي من المُصلّين، ليه مبتجربش الباب ده " الدعاء🤎"
م/ أحمد عامر🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎").
❤7🥰4⚡2👌2😍2
بقالي فترة معود لساني على جُملة "ربنا مابيعملش حاجة وحشة"
أي حاجة خسرتها، أي حاجة حصلت عكس رغبتي، أي حاجة سعيت من أجلها ومحصلتش عليها..
ببقى عارف من جوايا -رغم حزني كأي إنسان طبيعي- إن ربنا منع عني حاجة لحكمة مُعينة تجهلها بصيرتي وربنا وحده يعلم إيه اللي كان هيحصل لو حصلت عليها..
فَـ دايمًا "ربنا مابيعملش حاجة وحشة" والله
أي حاجة خسرتها، أي حاجة حصلت عكس رغبتي، أي حاجة سعيت من أجلها ومحصلتش عليها..
ببقى عارف من جوايا -رغم حزني كأي إنسان طبيعي- إن ربنا منع عني حاجة لحكمة مُعينة تجهلها بصيرتي وربنا وحده يعلم إيه اللي كان هيحصل لو حصلت عليها..
فَـ دايمًا "ربنا مابيعملش حاجة وحشة" والله
❤9👌3🥰2😍2
بجد عندى احساس فظيع كل ما اشوف فديو لى بتوع تالته ثانوى افتكرت يوم النتيجه 😞🥺
⚡4💔3❤2🥰2😍2👌1
صباح الخير
كُل واحد فينا متشال له نصيبه من السعادة، أه جايز حاليًا تكون بتعيش فترة صعبة ومش متظبط نفسيًا لكن دا مش معناه إن حياتك هتستمر بنفس الشكل، السعادة هتيجي هتيجي، كُل حاجة بيكون ليها وقت عشان لما ييجي الوقت المُناسب تحس بقيمة الحاجة دي، زي مثلًا لما يبقى قُدامك أكل حلو بس إنتَ شبعان، فين المُتعة في كدا؟ لكن لو إنتَ جعان ولقيت قُدامك أكل بتحبّه هتاكُل بمُنتهى السعادة وشهيّتك مفتوحة، فما تستعجلش، نصيبك من الفرحة متشال، وفي الوقت المُناسب السعادة هي اللي هتخبط على بابك.🤔
كُل واحد فينا متشال له نصيبه من السعادة، أه جايز حاليًا تكون بتعيش فترة صعبة ومش متظبط نفسيًا لكن دا مش معناه إن حياتك هتستمر بنفس الشكل، السعادة هتيجي هتيجي، كُل حاجة بيكون ليها وقت عشان لما ييجي الوقت المُناسب تحس بقيمة الحاجة دي، زي مثلًا لما يبقى قُدامك أكل حلو بس إنتَ شبعان، فين المُتعة في كدا؟ لكن لو إنتَ جعان ولقيت قُدامك أكل بتحبّه هتاكُل بمُنتهى السعادة وشهيّتك مفتوحة، فما تستعجلش، نصيبك من الفرحة متشال، وفي الوقت المُناسب السعادة هي اللي هتخبط على بابك.🤔
❤4😍4👌3⚡2
سهل تتناقش معاه
سهل تطلب منه حاجة
سهل تكلمه
سهل تراضيه
سهل يعذرك
ويجعلك تتعامل معه بتلقائية بدون ما تحسبها كثير
قالﷺ:(حُرم على النار كل هين لين،سهل،قريب من الناس)
هؤلاء هم الودودون الطيبون الذين يألفون ويؤلفون و يتعاملون بتواضع واحترام ويكونون فى خدمة الناس وقضاء حوائجهم.!
سهل تطلب منه حاجة
سهل تكلمه
سهل تراضيه
سهل يعذرك
ويجعلك تتعامل معه بتلقائية بدون ما تحسبها كثير
قالﷺ:(حُرم على النار كل هين لين،سهل،قريب من الناس)
هؤلاء هم الودودون الطيبون الذين يألفون ويؤلفون و يتعاملون بتواضع واحترام ويكونون فى خدمة الناس وقضاء حوائجهم.!
⚡4❤3👌3😍3
ياما عيون شاغلونييييييي
لكن ولا شاغلونييييي🙃
لكن ولا شاغلونييييي🙃
⚡4❤2🥰2👌2😍1🍓1
العيون ديا هى احلامى
هى يا عينيا حبى وغرامي ♡
هى يا عينيا حبى وغرامي ♡
👌6❤3🕊3⚡1🥰1😍1
"الإكثار من قول لا حول ولا قوة إلا بالله عبادة عظيمة، فإذا لزِمتَها أنارَ الله بصيرتك، وألهمَك رُشدك، وثبَّت قلبك، وسدَّد رأيك، وقوّى عزيمتك، وأعزَّ نفسك، وجمع أمرك، وفرّج همّك، وسدَّ فاقتك، وشرَح صدرك، وفتَحَ لك وأعانَك.
إننا نقوى بالله، ونتعافى بالله، ونطمئن بالله
نحن لا قوة لنا إلا بالله."
إننا نقوى بالله، ونتعافى بالله، ونطمئن بالله
نحن لا قوة لنا إلا بالله."
❤6⚡4🥰4😍3👌2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بَاركَ الله في تِلك الصّباحات الّتي تَبدأ بِالقُرآنِ♡
🥰6❤5😍4⚡2👌2
" كل ما الواحد بيكبر بيزيد يقينه في شئ واحد بس..
{يقُولونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ}
كل حاجه من توفيق ورزق وهداية وبركة لله
كله لله.. بإرادة الله.. بقدر الله.
ليس لك من الأمر شيء، ما عليك إلا السعي،
وما شاء الله كان، وما لم يشأ لم يكن .."
{يقُولونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ}
كل حاجه من توفيق ورزق وهداية وبركة لله
كله لله.. بإرادة الله.. بقدر الله.
ليس لك من الأمر شيء، ما عليك إلا السعي،
وما شاء الله كان، وما لم يشأ لم يكن .."
❤5🥰4👌4⚡3😍3
🔒 هذه همسة سرية للجميع يمكن للجميع روئيتها
❤8😍5🥰2👌2
تخيل كده بتقلب فالفون تلاقي اشاره قدامك كده م القرآن بتقولك﴿ وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَىٰ﴾
ساعتها بتفكر وتسرح مع الآيه ،معقول دي اشاره من ربنا ،بتقولك قوم صلي وقوم اقرأ القرآن ومتخفش، ربنا عالم بكل حاجه فيك بيقولك بردوا {وَنَحْنُ أَقْرَبُ إليه مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد}
ساعتها بتفكر وتسرح مع الآيه ،معقول دي اشاره من ربنا ،بتقولك قوم صلي وقوم اقرأ القرآن ومتخفش، ربنا عالم بكل حاجه فيك بيقولك بردوا {وَنَحْنُ أَقْرَبُ إليه مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد}
❤8🥰4⚡2👌2😍2
قال الشاعر:
لَو مالَ قلبي عَنْ هَواكَ نَزعتُهُ، وَ شَرَيتُ قَلبًا فِي هَواكَ يَذوبُ
آياتُ حُبِّكَ في فؤادي أُحكِمَتْ، مَنْ قالَ أنّي عَن هواكَ أتوبُ؟
لَو مالَ قلبي عَنْ هَواكَ نَزعتُهُ، وَ شَرَيتُ قَلبًا فِي هَواكَ يَذوبُ
آياتُ حُبِّكَ في فؤادي أُحكِمَتْ، مَنْ قالَ أنّي عَن هواكَ أتوبُ؟
❤13🥰2
في سورة الكهف آية عظيمه بتقول: { وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا }
ودى من أقرب الآيات لقلبي الحقيقة
حقيقي بيبقى صعب على الإنسان بنظرته الدنيوية المحدودة إنه يفهم كل اللي بيحصل حواليه أو يفهم الحكمة المستخبية وراء الابتلاء
فـ يا رب ألهمنا الصبر على ما لم نُحِط به، وارضنا بقضائك حتى تظهر حكمتك في كل شيء♥️
ودى من أقرب الآيات لقلبي الحقيقة
حقيقي بيبقى صعب على الإنسان بنظرته الدنيوية المحدودة إنه يفهم كل اللي بيحصل حواليه أو يفهم الحكمة المستخبية وراء الابتلاء
فـ يا رب ألهمنا الصبر على ما لم نُحِط به، وارضنا بقضائك حتى تظهر حكمتك في كل شيء♥️
❤4😍4
الإنسان لو ما اتقبلش فكرة أن الحياة الحقيقية هي الآخرة
وإن الجنة هي المكان الوحيد اللي ح يرتاح فيه بجد.
ح يفضل يتصدم في الحياة بشكل مرعب!
هون على نفسك ..
الصبر مفتاح من مفاتيح المرور من هذه الدنيا الضيقة .. لجنة الله الواسعة
الله يعين الجميع
ويفتح على القلوب
وييسر على الجميع
- كريم إسماعيل
وإن الجنة هي المكان الوحيد اللي ح يرتاح فيه بجد.
ح يفضل يتصدم في الحياة بشكل مرعب!
هون على نفسك ..
الصبر مفتاح من مفاتيح المرور من هذه الدنيا الضيقة .. لجنة الله الواسعة
الله يعين الجميع
ويفتح على القلوب
وييسر على الجميع
- كريم إسماعيل
❤🔥3❤2
دايمًا بدعي إني أكون شخص ليه قبول بين الناس وماكونش شخص تقيل على حد.
بدعي إن سيرتي تبقى كويسة ولما ييجي اسمي في وسط قاعدة مفيش حد يتضايق أو لو خارج مع حد يبقى مبسوط بوجودي.
ربنا يرزقنا القبول بين خلقه
ويجعل سيرتنا طيبة حتى من بعدنا ❤️
بدعي إن سيرتي تبقى كويسة ولما ييجي اسمي في وسط قاعدة مفيش حد يتضايق أو لو خارج مع حد يبقى مبسوط بوجودي.
ربنا يرزقنا القبول بين خلقه
ويجعل سيرتنا طيبة حتى من بعدنا ❤️
🥰2❤1
الشيخ الشعراوي مرة قال: "حينما يتولى الله أمرك فهو يسهل لك كل صعب، ويسير أمورك كما تحب، ويحقق لك ما كنت تظنه مستحيلًا."
لذلك ردد دائمًا: "اللَّهُم اِحتويني برحمتك وتولني بقُدرتك فأنت يا رب خير المُنصفين."
لذلك ردد دائمًا: "اللَّهُم اِحتويني برحمتك وتولني بقُدرتك فأنت يا رب خير المُنصفين."
🥰2❤1