↫ࢪُڪـــטּ لَــطِــيـــ♡ـــف 💗𐙚)'
467 subscribers
215 photos
114 videos
20 links
بداية 2025/6/22
- ان كان الأمس قد ازعجك
فما ذنب اليوم يراك حزينا ؟
تبادل. @Md6691af64456BOT
Download Telegram
عسى أن يجبرنا الله في كل شيءٍ نقصده،
وألا يمسّنا فزع ولا شك ولا خيبة.
عسى أن يقرّ الله أعيننا بما ننتظره،
وأن يُيسّر لنا ما يسُرّ قلوبنا ويرضيها.
عسى أن نأنس ويؤنس بنا،
ونأمن ويؤمن بنا.
عسى أن ننال ما نودّ،
وأن تستقرّ قلوبنا وتطمئن..
عسى أن يمُن الله علينا بالسَّكينة والهدوء والاستقرار،
وأن تغمر الطمأنينة قلوبنا وقلوب أحبابنا. ♥️
2🥰2
‏عارفين أحلى شعور ممكن الإنسان يحسه ايه؟ إنه يكون مطمن، مش قلقان ولا خايف من حاجه مطمن وبس .
54😍3🥰2
الدين الإسلامي دين علم وبصيرة، ومينفعش ناخده كدا من أي حد وخلاص!
وحاليًا بتنتشر حوالينا كل يوم معلومات دينية كتير..
بنرددها وننقلها بحُسن نية، وهي في الأساس ممكن تكون غير صحيحة ولا أصل لها!
وعشان كده محتاجين نتعرف على المعلومات الخطأ، ونتعلم إيه هو الصح بتاعها بالدليل..
لإن تصحيح المعلومة الدينية مش بس زيادة معرفة، دي عبادة وأجر وسبب إنك تمشي على الطريق الصح.
انتظرونا إن شاء الله في #اعرف_الصح
52👌2😍2🥰1
التربية مش مصاريف واكل وشرب ودروس بس
التربية مسئولية واهتمام وبناء إنسان كامل حياته كلها هتبقى في ميزان حسناتنا أو سيئاتنا
عشان كده..
- محتاجين نربي جيل واعي عارف دينه معوده ع الصلاة والصيام ومعودين البنت ع الحجاب
- محتاجين جيل بيحب ربنا وبيراقبه
وده مش هيجي غير بجهد من الأهل إنهم يغرسوا ده ويركزوا مع ولادهم ويراقبوهم ويراقبوا أصحابهم

ولادكم بيتعرضوا لتحديات كتير سواء من اللي بيشوفوه ع التيك توك والسوشيال كله
أو من الاصحاب اللي بيشدوهم للغلط سواء سرقة فلوس الدروس أو علاقات بين الشباب والبنات أو فيب ومخدرات
كل ده غير الأفكار الإلحا*دية اللي حوالينا
🔴فمحتاجين نركز اوووي مع ولادنا ونراقب تليفوناتهم واصحابهم ونقرب منهم ويكون عندنا توازن في التربية بين الحزم والرفق
لكن ماينفعش أبدا أرميهم في نار الفتن دي وأقول هم يتصرفوا
محتاجين كمان نكون قدوة صالحة في حياة ولادنا
لإنك لو اديت محاضرات طويلة إن الكذب والعلاقات بين الولاد والبنات حرام ...وعملت إنت الغلط ده
فكده بالظبط كل اللي قولته =zero
عاوزين نتعب عشان نربي ولاد يكونوا هم صدقتنا الجارية🥰
#يوصيكم #رسايل_الأسرة #رسايل
4👌4😍3🥰2🤣2
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم "تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أبدا كتاب الله وسنتي صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم
52🥰2👌2😍2
حقيقي من أكتر الحاجات اللي بتفرحني لما أعرف إن الناس اللي عاشرتها ودخلت حياتها بيتكلموا عني بالخير دايمًا وإن سيرتي بتتجاب بالكلام الحلو ويتشهد في حقي إني شخص كويس والمحبه من غير أي مصالح ولا دوافع غالبة في علاقتي بأي شخص في حياتي ♥️

الحمد لله بجد على نعمة السيرة الطيبة بين الناس
لأن هو ده اللي بيدوم ♥️
3👌3😍32🥰2
أنا عمّال أقع واقوم أنا محتاج حل!

-طب مـأنت عندك ربنا ! يارب كرهني فالذنب ده، يارب شيله من قلبي
يارب نفسي أبقي من المُصلّين، ليه مبتجربش الباب ده " الدعاء🤎"

م/ أحمد عامر🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎").
7🥰42👌2😍2
وعي💚
44🥰3👌2😍2
بقالي فترة معود لساني على جُملة "ربنا مابيعملش حاجة وحشة"
أي حاجة خسرتها، أي حاجة حصلت عكس رغبتي، أي حاجة سعيت من أجلها ومحصلتش عليها..
ببقى عارف من جوايا -رغم حزني كأي إنسان طبيعي- إن ربنا منع عني حاجة لحكمة مُعينة تجهلها بصيرتي وربنا وحده يعلم إيه اللي كان هيحصل لو حصلت عليها..

فَـ دايمًا "ربنا مابيعملش حاجة وحشة" والله
9👌3🥰2😍2
بجد عندى احساس فظيع كل ما اشوف فديو لى بتوع تالته ثانوى افتكرت يوم النتيجه 😞🥺
4💔32🥰2😍2👌1
صباح الخير
كُل واحد فينا متشال له نصيبه من السعادة، أه جايز حاليًا تكون بتعيش فترة صعبة ومش متظبط نفسيًا لكن دا مش معناه إن حياتك هتستمر بنفس الشكل، السعادة هتيجي هتيجي، كُل حاجة بيكون ليها وقت عشان لما ييجي الوقت المُناسب تحس بقيمة الحاجة دي، زي مثلًا لما يبقى قُدامك أكل حلو بس إنتَ شبعان، فين المُتعة في كدا؟ لكن لو إنتَ جعان ولقيت قُدامك أكل بتحبّه هتاكُل بمُنتهى السعادة وشهيّتك مفتوحة، فما تستعجلش، نصيبك من الفرحة متشال، وفي الوقت المُناسب السعادة هي اللي هتخبط على بابك.🤔
4😍4👌32
‏سهل تتناقش معاه
سهل تطلب منه حاجة
سهل تكلمه
سهل تراضيه
سهل يعذرك
ويجعلك تتعامل معه بتلقائية بدون ما تحسبها كثير

قالﷺ:(حُرم على النار كل هين لين،سهل،قريب من الناس)

هؤلاء هم الودودون الطيبون الذين يألفون ويؤلفون و يتعاملون بتواضع واحترام ويكونون فى خدمة الناس وقضاء حوائجهم.!
43👌3😍3
ياما عيون شاغلونييييييي
لكن ولا شاغلونييييي🙃
42🥰2👌2😍1🍓1
العيون ديا هى احلامى
هى يا عينيا حبى وغرامي ♡
👌63🕊31🥰1😍1
"‏الإكثار من قول لا حول ولا قوة إلا بالله عبادة عظيمة، فإذا لزِمتَها أنارَ الله بصيرتك، وألهمَك رُشدك، وثبَّت قلبك، وسدَّد رأيك، وقوّى عزيمتك، وأعزَّ نفسك، وجمع أمرك، وفرّج همّك، وسدَّ فاقتك، وشرَح صدرك، وفتَحَ لك وأعانَك.

إننا نقوى بالله، ونتعافى بالله، ونطمئن بالله

نحن لا قوة لنا إلا بالله."
64🥰4😍3👌2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بَاركَ الله في تِلك الصّباحات الّتي تَبدأ بِالقُرآنِ♡
🥰65😍42👌2
" كل ما الواحد بيكبر بيزيد يقينه في شئ واحد بس..

{يقُولونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ}

كل حاجه من توفيق ورزق وهداية وبركة لله
كله لله.. بإرادة الله.. بقدر الله.

ليس لك من الأمر شيء، ما عليك إلا السعي،
وما شاء الله كان، وما لم يشأ لم يكن .."
5🥰4👌43😍3
🔒 هذه همسة سرية للجميع يمكن للجميع روئيتها
8😍5🥰2👌2
‏تخيل كده بتقلب فالفون تلاقي اشاره قدامك كده م القرآن بتقولك﴿ وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَىٰ﴾
ساعتها بتفكر وتسرح مع الآيه ،معقول دي اشاره من ربنا ،بتقولك قوم صلي وقوم اقرأ القرآن ومتخفش، ربنا عالم بكل حاجه فيك بيقولك بردوا {وَنَحْنُ أَقْرَبُ إليه مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد}
8🥰42👌2😍2