" الحاجة الوحيدة إللي بتطمن الواحد إن ربنا سبحانه وتعالي قادر يعدل كل حاجة في لحظة واحدة، قادر ينزل لطفه، ويرد الظاالم، ويطيب خاطر المكسور، قادر يحول الخىوف إللي جواك لأمان وطمأنينه، قادر يغير كل شيء في ثانيه، فاطمن، اطمن "❤️
❤2🥰2
يقول سيدنا أبو بكر الصديق رضي الله عنه: "إن الله يغفر الكبائر فلا تيأسوا، ويُعذب على الصغائر فلا تغتروا"..
الجملة دي بتعلمك تمشي في حياتك بقلب متوازن، بين الرجاء والخوف..
تعرف إن مهما كان ذنبك كبير، أو حاسس إنك بعيد،
فرحمة ربنا أوسع من كل حاجة، وباب التوبة مفتوح؛ فتقوم وترجع، وتستغفر، وتعزم إنك مترجعش للذنب تاني.
وفي نفس الوقت متستهونش بأي ذنب، حتى لو شايفه صغير؛ لأن مش المهم حجم المعصية، قد ما المهم إنك بتعصي مين!
والاستهانة بالصغائر ممكن تخليها تتراكم لحد ما تقسي القلب وتطفي نوره.
التوازن ده هو الأمان الحقيقي..
لا تيأس فتبعد، ولا تغتر فتتجرأ..
خليك دايمًا بين الخوف والرجاء، وتب من الذنب الكبير والصغير، وافتكر إنك بتتعامل مع رب رحيم لكنه كمان عادل.
اللهم ارزقنا توبة نصوحًا، وعفوًا شاملًا، وقلبًا يخشاك كأنه يراك.
الجملة دي بتعلمك تمشي في حياتك بقلب متوازن، بين الرجاء والخوف..
تعرف إن مهما كان ذنبك كبير، أو حاسس إنك بعيد،
فرحمة ربنا أوسع من كل حاجة، وباب التوبة مفتوح؛ فتقوم وترجع، وتستغفر، وتعزم إنك مترجعش للذنب تاني.
وفي نفس الوقت متستهونش بأي ذنب، حتى لو شايفه صغير؛ لأن مش المهم حجم المعصية، قد ما المهم إنك بتعصي مين!
والاستهانة بالصغائر ممكن تخليها تتراكم لحد ما تقسي القلب وتطفي نوره.
التوازن ده هو الأمان الحقيقي..
لا تيأس فتبعد، ولا تغتر فتتجرأ..
خليك دايمًا بين الخوف والرجاء، وتب من الذنب الكبير والصغير، وافتكر إنك بتتعامل مع رب رحيم لكنه كمان عادل.
اللهم ارزقنا توبة نصوحًا، وعفوًا شاملًا، وقلبًا يخشاك كأنه يراك.
❤3🥰3
"رَضِيَ اللهُ عن أمّي
فهي الموجودةُ دائمًا إذا غاب الجميعُ حولي
وهي العافيةُ قبل الدَّواءِ
دعواتُها سَنَدٌ
وابتِسَامتُها حياةٌ
ورضاها غاية."
فهي الموجودةُ دائمًا إذا غاب الجميعُ حولي
وهي العافيةُ قبل الدَّواءِ
دعواتُها سَنَدٌ
وابتِسَامتُها حياةٌ
ورضاها غاية."
🥰4❤3
لازم كل يوم تفكر نفسك إن هدفك من الحياة دي إنك ترضي ربنا وبس
فكر نفسك إنك ماشي جوه مستنقع، وكل اللي مطلوب منك إنك تعدّي وتنجو، مش كل حاجة تستاهل تقف عندها، فكر نفسك إنك مش فاضي للغل والحقد والتفاهات دي، الوقت أغلى من كده بكتير، وفكر نفسك دايمًا إنك في امتحان والورقة ممكن تتسحب منك في أي لحظة، فخلي كل لحظة ليها معنى 🤍 .
فكر نفسك إنك ماشي جوه مستنقع، وكل اللي مطلوب منك إنك تعدّي وتنجو، مش كل حاجة تستاهل تقف عندها، فكر نفسك إنك مش فاضي للغل والحقد والتفاهات دي، الوقت أغلى من كده بكتير، وفكر نفسك دايمًا إنك في امتحان والورقة ممكن تتسحب منك في أي لحظة، فخلي كل لحظة ليها معنى 🤍 .
❤3🤣2
ما خَلقك ربُكَ لينساك..
كُن مُطمئناً .
فأنتَ لاتعلم الى اي درجة الله رَحيمُ بِك
لاتعلم كيف يُسخر لكَ الأشخاص ،الأحداث ، الصدف ، المفاجأت
لاتعلم كيف يصرف عنكَ ماتُحب لِشر لاتعلمه
وكيف يُقرب لكَ ماتكره لِخير لاتعلمهُ .
الله أكبر من اوجاعك
التي لم يلتفت لها احد
فلا تقلق ولاتحزن وربُكَ الله.
كُن مُطمئناً .
فأنتَ لاتعلم الى اي درجة الله رَحيمُ بِك
لاتعلم كيف يُسخر لكَ الأشخاص ،الأحداث ، الصدف ، المفاجأت
لاتعلم كيف يصرف عنكَ ماتُحب لِشر لاتعلمه
وكيف يُقرب لكَ ماتكره لِخير لاتعلمهُ .
الله أكبر من اوجاعك
التي لم يلتفت لها احد
فلا تقلق ولاتحزن وربُكَ الله.
❤5🥰3
كن صديقاً للجميع
ألق التحية و ابتسم
و لا تدع في قلبك حقداً على أحد
و تذكر : الأخلاق هي الروح التي لا تموت بعد الرحيل
ألق التحية و ابتسم
و لا تدع في قلبك حقداً على أحد
و تذكر : الأخلاق هي الروح التي لا تموت بعد الرحيل
❤4🥰2
أقترب يوم عرفة ورائحة الحج تفوح
اللهم اجعلنا من الحجاج في يوم ياربّ 💗
اللهم اجعلنا من الحجاج في يوم ياربّ 💗
❤2🥰1
الواحد محتاج يدرب نفسه علي تسليم الأمر للّه، خصوصًا في الأمور اللي ملوش يد فيها معرفش بنحب نحرق طاقتنا في الفاضي ليه.
❤2🥰1👌1
كل ما الواحد بيكبر بيزيد يقينه في حاجة واحدة بس..
{يقُولونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ}
كل حالك من توفيق ورزق وهداية وبركة لله
كله لله.. بإرادة الله ..بقدر الله.
ليس لك من الأمر شيء، ما عليك إلا السعي،
وما شاء الله كان، وما لم يشأ لم يكن.
م/ شريف علي..🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🫶🏻>>".
{يقُولونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ}
كل حالك من توفيق ورزق وهداية وبركة لله
كله لله.. بإرادة الله ..بقدر الله.
ليس لك من الأمر شيء، ما عليك إلا السعي،
وما شاء الله كان، وما لم يشأ لم يكن.
م/ شريف علي..🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🫶🏻>>".
❤2🥰2
عسى أن يجبرنا الله في كل شيءٍ نقصده،
وألا يمسّنا فزع ولا شك ولا خيبة.
عسى أن يقرّ الله أعيننا بما ننتظره،
وأن يُيسّر لنا ما يسُرّ قلوبنا ويرضيها.
عسى أن نأنس ويؤنس بنا،
ونأمن ويؤمن بنا.
عسى أن ننال ما نودّ،
وأن تستقرّ قلوبنا وتطمئن..
عسى أن يمُن الله علينا بالسَّكينة والهدوء والاستقرار،
وأن تغمر الطمأنينة قلوبنا وقلوب أحبابنا. ♥️
وألا يمسّنا فزع ولا شك ولا خيبة.
عسى أن يقرّ الله أعيننا بما ننتظره،
وأن يُيسّر لنا ما يسُرّ قلوبنا ويرضيها.
عسى أن نأنس ويؤنس بنا،
ونأمن ويؤمن بنا.
عسى أن ننال ما نودّ،
وأن تستقرّ قلوبنا وتطمئن..
عسى أن يمُن الله علينا بالسَّكينة والهدوء والاستقرار،
وأن تغمر الطمأنينة قلوبنا وقلوب أحبابنا. ♥️
❤2🥰2
عارفين أحلى شعور ممكن الإنسان يحسه ايه؟ إنه يكون مطمن، مش قلقان ولا خايف من حاجه مطمن وبس .
❤5⚡4😍3🥰2
الدين الإسلامي دين علم وبصيرة، ومينفعش ناخده كدا من أي حد وخلاص!
وحاليًا بتنتشر حوالينا كل يوم معلومات دينية كتير..
بنرددها وننقلها بحُسن نية، وهي في الأساس ممكن تكون غير صحيحة ولا أصل لها!
وعشان كده محتاجين نتعرف على المعلومات الخطأ، ونتعلم إيه هو الصح بتاعها بالدليل..
لإن تصحيح المعلومة الدينية مش بس زيادة معرفة، دي عبادة وأجر وسبب إنك تمشي على الطريق الصح.
انتظرونا إن شاء الله في #اعرف_الصح
وحاليًا بتنتشر حوالينا كل يوم معلومات دينية كتير..
بنرددها وننقلها بحُسن نية، وهي في الأساس ممكن تكون غير صحيحة ولا أصل لها!
وعشان كده محتاجين نتعرف على المعلومات الخطأ، ونتعلم إيه هو الصح بتاعها بالدليل..
لإن تصحيح المعلومة الدينية مش بس زيادة معرفة، دي عبادة وأجر وسبب إنك تمشي على الطريق الصح.
انتظرونا إن شاء الله في #اعرف_الصح
❤5⚡2👌2😍2🥰1
التربية مش مصاريف واكل وشرب ودروس بس❌
التربية مسئولية واهتمام وبناء إنسان كامل حياته كلها هتبقى في ميزان حسناتنا أو سيئاتنا
عشان كده..
- محتاجين نربي جيل واعي عارف دينه معوده ع الصلاة والصيام ومعودين البنت ع الحجاب
- محتاجين جيل بيحب ربنا وبيراقبه
وده مش هيجي غير بجهد من الأهل إنهم يغرسوا ده ويركزوا مع ولادهم ويراقبوهم ويراقبوا أصحابهم
ولادكم بيتعرضوا لتحديات كتير سواء من اللي بيشوفوه ع التيك توك والسوشيال كله
أو من الاصحاب اللي بيشدوهم للغلط سواء سرقة فلوس الدروس أو علاقات بين الشباب والبنات أو فيب ومخدرات
كل ده غير الأفكار الإلحا*دية اللي حوالينا
🔴فمحتاجين نركز اوووي مع ولادنا ونراقب تليفوناتهم واصحابهم ونقرب منهم ويكون عندنا توازن في التربية بين الحزم والرفق
لكن ماينفعش أبدا أرميهم في نار الفتن دي وأقول هم يتصرفوا
محتاجين كمان نكون قدوة صالحة في حياة ولادنا
لإنك لو اديت محاضرات طويلة إن الكذب والعلاقات بين الولاد والبنات حرام ...وعملت إنت الغلط ده
فكده بالظبط كل اللي قولته =zero
عاوزين نتعب عشان نربي ولاد يكونوا هم صدقتنا الجارية🥰
#يوصيكم #رسايل_الأسرة #رسايل
التربية مسئولية واهتمام وبناء إنسان كامل حياته كلها هتبقى في ميزان حسناتنا أو سيئاتنا
عشان كده..
- محتاجين نربي جيل واعي عارف دينه معوده ع الصلاة والصيام ومعودين البنت ع الحجاب
- محتاجين جيل بيحب ربنا وبيراقبه
وده مش هيجي غير بجهد من الأهل إنهم يغرسوا ده ويركزوا مع ولادهم ويراقبوهم ويراقبوا أصحابهم
ولادكم بيتعرضوا لتحديات كتير سواء من اللي بيشوفوه ع التيك توك والسوشيال كله
أو من الاصحاب اللي بيشدوهم للغلط سواء سرقة فلوس الدروس أو علاقات بين الشباب والبنات أو فيب ومخدرات
كل ده غير الأفكار الإلحا*دية اللي حوالينا
🔴فمحتاجين نركز اوووي مع ولادنا ونراقب تليفوناتهم واصحابهم ونقرب منهم ويكون عندنا توازن في التربية بين الحزم والرفق
لكن ماينفعش أبدا أرميهم في نار الفتن دي وأقول هم يتصرفوا
محتاجين كمان نكون قدوة صالحة في حياة ولادنا
لإنك لو اديت محاضرات طويلة إن الكذب والعلاقات بين الولاد والبنات حرام ...وعملت إنت الغلط ده
فكده بالظبط كل اللي قولته =zero
عاوزين نتعب عشان نربي ولاد يكونوا هم صدقتنا الجارية🥰
#يوصيكم #رسايل_الأسرة #رسايل
❤4👌4😍3🥰2🤣2
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم "تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أبدا كتاب الله وسنتي صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم
❤5⚡2🥰2👌2😍2
حقيقي من أكتر الحاجات اللي بتفرحني لما أعرف إن الناس اللي عاشرتها ودخلت حياتها بيتكلموا عني بالخير دايمًا وإن سيرتي بتتجاب بالكلام الحلو ويتشهد في حقي إني شخص كويس والمحبه من غير أي مصالح ولا دوافع غالبة في علاقتي بأي شخص في حياتي ♥️
الحمد لله بجد على نعمة السيرة الطيبة بين الناس
لأن هو ده اللي بيدوم ♥️
الحمد لله بجد على نعمة السيرة الطيبة بين الناس
لأن هو ده اللي بيدوم ♥️
❤3👌3😍3⚡2🥰2
أنا عمّال أقع واقوم أنا محتاج حل!
-طب مـأنت عندك ربنا ! يارب كرهني فالذنب ده، يارب شيله من قلبي
يارب نفسي أبقي من المُصلّين، ليه مبتجربش الباب ده " الدعاء🤎"
م/ أحمد عامر🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎").
-طب مـأنت عندك ربنا ! يارب كرهني فالذنب ده، يارب شيله من قلبي
يارب نفسي أبقي من المُصلّين، ليه مبتجربش الباب ده " الدعاء🤎"
م/ أحمد عامر🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎").
❤7🥰4⚡2👌2😍2