↫ࢪُڪـــטּ لَــطِــيـــ♡ـــف 💗𐙚)'
467 subscribers
215 photos
114 videos
20 links
بداية 2025/6/22
- ان كان الأمس قد ازعجك
فما ذنب اليوم يراك حزينا ؟
تبادل. @Md6691af64456BOT
Download Telegram
صباح لا يبدأ بالضوء فقط…
بل بفكرة صغيرة تقول: “سأكمل مهما كان.”
صباحكم أمل… حتى لو كان هادئًا أكثر من المعتاد☀️
4
اتفكرو تقول ايه 🤔😂😂
😁6
*لا تحزن فهناك مڪان اجمل من الدنيا ينتظࢪنا ألا وهي الجنه❤️‍🩹🌿*
2🥰2
أَيْنَ بَلَغَ خَيْطُ مُصْحَفِكَ أَوَقِفَ بَعْدَ رَمَضَانَ
أَمْ لَا يَزَالُ يَتَقَدَّمُ🌼...؟!
3
" الحاجة الوحيدة إللي بتطمن الواحد إن ربنا سبحانه وتعالي قادر يعدل كل حاجة في لحظة واحدة، قادر ينزل لطفه، ويرد الظاالم، ويطيب خاطر المكسور، قادر يحول الخىوف إللي جواك لأمان وطمأنينه، قادر يغير كل شيء في ثانيه، فاطمن، اطمن "❤️
2🥰2
أعطوا . . تَسعدوا
السعادة الكبرى تحتاج أن تُقتسم .
فالإنسان في قمّة سعادته يفيضُ كرمًا ولُطفًا حتى على من لا يعرفهم .
كم يخسر من يبخل على غيره بما يسعده ،
ما يحتفظ به ، هو تماما ما سيَنقص من فرحته

صباحكم خير و محبة يا كل الأحبة ...💌🌹
5
يقول سيدنا أبو بكر الصديق رضي الله عنه: "إن الله يغفر الكبائر فلا تيأسوا، ويُعذب على الصغائر فلا تغتروا"..
الجملة دي بتعلمك تمشي في حياتك بقلب متوازن، بين الرجاء والخوف..
تعرف إن مهما كان ذنبك كبير، أو حاسس إنك بعيد،
فرحمة ربنا أوسع من كل حاجة، وباب التوبة مفتوح؛ فتقوم وترجع، وتستغفر، وتعزم إنك مترجعش للذنب تاني.
وفي نفس الوقت متستهونش بأي ذنب، حتى لو شايفه صغير؛ لأن مش المهم حجم المعصية، قد ما المهم إنك بتعصي مين!
والاستهانة بالصغائر ممكن تخليها تتراكم لحد ما تقسي القلب وتطفي نوره.
التوازن ده هو الأمان الحقيقي..
لا تيأس فتبعد، ولا تغتر فتتجرأ..
خليك دايمًا بين الخوف والرجاء، وتب من الذنب الكبير والصغير، وافتكر إنك بتتعامل مع رب رحيم لكنه كمان عادل.
اللهم ارزقنا توبة نصوحًا، وعفوًا شاملًا، وقلبًا يخشاك كأنه يراك.
3🥰3
‏"رَضِيَ اللهُ عن أمّي
‏فهي الموجودةُ دائمًا إذا غاب الجميعُ حولي
‏وهي العافيةُ قبل الدَّواءِ
‏دعواتُها سَنَدٌ
وابتِسَامتُها حياةٌ
‏ورضاها غاية."
🥰43
لازم كل يوم تفكر نفسك إن هدفك من الحياة دي إنك ترضي ربنا وبس
فكر نفسك إنك ماشي جوه مستنقع، وكل اللي مطلوب منك إنك تعدّي وتنجو، مش كل حاجة تستاهل تقف عندها، فكر نفسك إنك مش فاضي للغل والحقد والتفاهات دي، الوقت أغلى من كده بكتير، وفكر نفسك دايمًا إنك في امتحان والورقة ممكن تتسحب منك في أي لحظة، فخلي كل لحظة ليها معنى 🤍 .
3🤣2
ما خَلقك ربُكَ لينساك..
كُن مُطمئناً .
فأنتَ لاتعلم الى اي درجة الله رَحيمُ بِك
لاتعلم كيف يُسخر لكَ الأشخاص ،الأحداث ، الصدف ، المفاجأت
لاتعلم كيف يصرف عنكَ ماتُحب لِشر لاتعلمه
وكيف يُقرب لكَ ماتكره لِخير لاتعلمهُ .
الله أكبر من اوجاعك
التي لم يلتفت لها احد
فلا تقلق ولاتحزن وربُكَ الله.
5🥰3
كن صديقاً للجميع
ألق التحية و ابتسم
و لا تدع في قلبك حقداً على أحد
و تذكر : الأخلاق هي الروح التي لا تموت بعد الرحيل
4🥰2
أقترب يوم عرفة ورائحة الحج تفوح
اللهم اجعلنا من الحجاج في يوم ياربّ 💗
2🥰1
الواحد محتاج يدرب نفسه علي تسليم الأمر للّه، خصوصًا في الأمور اللي ملوش يد فيها معرفش بنحب نحرق طاقتنا في الفاضي ليه.
2🥰1👌1
‏𝑭𝒓𝒊𝒅𝒂𝒚 𝑹𝒆𝒎𝒊𝒏𝒅𝒆𝒓 💗.
2🥰2
كل ما الواحد بيكبر بيزيد يقينه في حاجة واحدة بس..

{يقُولونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ}

كل حالك من توفيق ورزق وهداية وبركة لله
كله لله.. بإرادة الله ..بقدر الله.

ليس لك من الأمر شيء، ما عليك إلا السعي،
وما شاء الله كان، وما لم يشأ لم يكن.

م/ شريف علي..🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🫶🏻>>".
2🥰2
عسى أن يجبرنا الله في كل شيءٍ نقصده،
وألا يمسّنا فزع ولا شك ولا خيبة.
عسى أن يقرّ الله أعيننا بما ننتظره،
وأن يُيسّر لنا ما يسُرّ قلوبنا ويرضيها.
عسى أن نأنس ويؤنس بنا،
ونأمن ويؤمن بنا.
عسى أن ننال ما نودّ،
وأن تستقرّ قلوبنا وتطمئن..
عسى أن يمُن الله علينا بالسَّكينة والهدوء والاستقرار،
وأن تغمر الطمأنينة قلوبنا وقلوب أحبابنا. ♥️
2🥰2
‏عارفين أحلى شعور ممكن الإنسان يحسه ايه؟ إنه يكون مطمن، مش قلقان ولا خايف من حاجه مطمن وبس .
54😍3🥰2
الدين الإسلامي دين علم وبصيرة، ومينفعش ناخده كدا من أي حد وخلاص!
وحاليًا بتنتشر حوالينا كل يوم معلومات دينية كتير..
بنرددها وننقلها بحُسن نية، وهي في الأساس ممكن تكون غير صحيحة ولا أصل لها!
وعشان كده محتاجين نتعرف على المعلومات الخطأ، ونتعلم إيه هو الصح بتاعها بالدليل..
لإن تصحيح المعلومة الدينية مش بس زيادة معرفة، دي عبادة وأجر وسبب إنك تمشي على الطريق الصح.
انتظرونا إن شاء الله في #اعرف_الصح
52👌2😍2🥰1