من علامات محبة النبي صلى الله عليه وسلم
▪︎ الاقتداء به، واستعمال سُنته، واتباع أقواله، وأفعاله، وامتثال أوامره، واجتناب نواهيه، والتأدب بآدابه في عُسره، ويُسره، ومَنشطه، ومَكرهه.
▪︎كثرة ذكره له، فمن أحب شيئًا أكثر ذكره.
▪︎ كثرة شوقه إلى لقائه، فكل حبيب يحب لقاء حبيبه.
▪︎ محبته لمن أحب النبي ﷺ، ومن هو بسببه من آل بيته، وصحابته من المهاجرين، والأنصار، وعداوة من عاداهم، وبُغض من أبغضهم.
▪︎ بُغض من أبغض الله، ورسوله، ومعاداة من عاداه، ومجانبة من خالف سنته، وابتدع في دينه، واستثقاله كل أمر يخالف شريعته.
▪︎ أن يحب القرآن الذي أتى به ﷺ، وهَدى به، واهتدى، وتخلَّق به حتى قالت عائشة رضي الله عنها: كان خُلُقه القرآن، وحبه للقرآن تلاوته، والعمل به، وتفهمه.
▪︎ شفقته على أمته ﷺ، ونصحه لهم، وسعيه في مصالحهم، ورفع المضار عنهم، كما كان ﷺ وسلم بالمؤمنين رءوفًا رحيمًا.
[منقول باختصار من كتاب "الشفا بتعريف حقوق المصطفى ﷺ" للقاضي عياض رحمه الله].
▪︎ الاقتداء به، واستعمال سُنته، واتباع أقواله، وأفعاله، وامتثال أوامره، واجتناب نواهيه، والتأدب بآدابه في عُسره، ويُسره، ومَنشطه، ومَكرهه.
▪︎كثرة ذكره له، فمن أحب شيئًا أكثر ذكره.
▪︎ كثرة شوقه إلى لقائه، فكل حبيب يحب لقاء حبيبه.
▪︎ محبته لمن أحب النبي ﷺ، ومن هو بسببه من آل بيته، وصحابته من المهاجرين، والأنصار، وعداوة من عاداهم، وبُغض من أبغضهم.
▪︎ بُغض من أبغض الله، ورسوله، ومعاداة من عاداه، ومجانبة من خالف سنته، وابتدع في دينه، واستثقاله كل أمر يخالف شريعته.
▪︎ أن يحب القرآن الذي أتى به ﷺ، وهَدى به، واهتدى، وتخلَّق به حتى قالت عائشة رضي الله عنها: كان خُلُقه القرآن، وحبه للقرآن تلاوته، والعمل به، وتفهمه.
▪︎ شفقته على أمته ﷺ، ونصحه لهم، وسعيه في مصالحهم، ورفع المضار عنهم، كما كان ﷺ وسلم بالمؤمنين رءوفًا رحيمًا.
[منقول باختصار من كتاب "الشفا بتعريف حقوق المصطفى ﷺ" للقاضي عياض رحمه الله].
❤2
أحن نداء قد يطمئن قلبك :
يا ابن آدم ، لو بلغت ذنوبك عنان السماء ،
ثم استغفرتني .. غفرتُ لك ولا أُبالي ..
🤲🏻 *استغفر الله العظيم وأتوب اليه*📿
يا ابن آدم ، لو بلغت ذنوبك عنان السماء ،
ثم استغفرتني .. غفرتُ لك ولا أُبالي ..
🤲🏻 *استغفر الله العظيم وأتوب اليه*📿
❤4
أنا بخلص اولى جامعه اهو ولسه مشوفتش فين هي اجمل ايام حياتي اللي هقضيها فالجامعة دي.
😁3😭3
افتكر إن كل حاجة بتنتهي الوقت الصعب بيعدي والذكريات السيئة بتتنسي، ومهما كانت الظروف صعبة خلي عندك يقين إنها هتعدي زيها زي غيرها والحياة هتمشي احمد ربنا دايما إن كل حاجة بتهون.
❤3
﴿ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ ﴾
❤2🥰2
*لا تحزن فهناك مڪان اجمل من الدنيا ينتظࢪنا ألا وهي الجنه❤️🩹🌿*
❤2🥰2
أَيْنَ بَلَغَ خَيْطُ مُصْحَفِكَ أَوَقِفَ بَعْدَ رَمَضَانَ
أَمْ لَا يَزَالُ يَتَقَدَّمُ🌼...؟!
أَمْ لَا يَزَالُ يَتَقَدَّمُ🌼...؟!
❤3
" الحاجة الوحيدة إللي بتطمن الواحد إن ربنا سبحانه وتعالي قادر يعدل كل حاجة في لحظة واحدة، قادر ينزل لطفه، ويرد الظاالم، ويطيب خاطر المكسور، قادر يحول الخىوف إللي جواك لأمان وطمأنينه، قادر يغير كل شيء في ثانيه، فاطمن، اطمن "❤️
❤2🥰2
يقول سيدنا أبو بكر الصديق رضي الله عنه: "إن الله يغفر الكبائر فلا تيأسوا، ويُعذب على الصغائر فلا تغتروا"..
الجملة دي بتعلمك تمشي في حياتك بقلب متوازن، بين الرجاء والخوف..
تعرف إن مهما كان ذنبك كبير، أو حاسس إنك بعيد،
فرحمة ربنا أوسع من كل حاجة، وباب التوبة مفتوح؛ فتقوم وترجع، وتستغفر، وتعزم إنك مترجعش للذنب تاني.
وفي نفس الوقت متستهونش بأي ذنب، حتى لو شايفه صغير؛ لأن مش المهم حجم المعصية، قد ما المهم إنك بتعصي مين!
والاستهانة بالصغائر ممكن تخليها تتراكم لحد ما تقسي القلب وتطفي نوره.
التوازن ده هو الأمان الحقيقي..
لا تيأس فتبعد، ولا تغتر فتتجرأ..
خليك دايمًا بين الخوف والرجاء، وتب من الذنب الكبير والصغير، وافتكر إنك بتتعامل مع رب رحيم لكنه كمان عادل.
اللهم ارزقنا توبة نصوحًا، وعفوًا شاملًا، وقلبًا يخشاك كأنه يراك.
الجملة دي بتعلمك تمشي في حياتك بقلب متوازن، بين الرجاء والخوف..
تعرف إن مهما كان ذنبك كبير، أو حاسس إنك بعيد،
فرحمة ربنا أوسع من كل حاجة، وباب التوبة مفتوح؛ فتقوم وترجع، وتستغفر، وتعزم إنك مترجعش للذنب تاني.
وفي نفس الوقت متستهونش بأي ذنب، حتى لو شايفه صغير؛ لأن مش المهم حجم المعصية، قد ما المهم إنك بتعصي مين!
والاستهانة بالصغائر ممكن تخليها تتراكم لحد ما تقسي القلب وتطفي نوره.
التوازن ده هو الأمان الحقيقي..
لا تيأس فتبعد، ولا تغتر فتتجرأ..
خليك دايمًا بين الخوف والرجاء، وتب من الذنب الكبير والصغير، وافتكر إنك بتتعامل مع رب رحيم لكنه كمان عادل.
اللهم ارزقنا توبة نصوحًا، وعفوًا شاملًا، وقلبًا يخشاك كأنه يراك.
❤3🥰3
"رَضِيَ اللهُ عن أمّي
فهي الموجودةُ دائمًا إذا غاب الجميعُ حولي
وهي العافيةُ قبل الدَّواءِ
دعواتُها سَنَدٌ
وابتِسَامتُها حياةٌ
ورضاها غاية."
فهي الموجودةُ دائمًا إذا غاب الجميعُ حولي
وهي العافيةُ قبل الدَّواءِ
دعواتُها سَنَدٌ
وابتِسَامتُها حياةٌ
ورضاها غاية."
🥰4❤3
لازم كل يوم تفكر نفسك إن هدفك من الحياة دي إنك ترضي ربنا وبس
فكر نفسك إنك ماشي جوه مستنقع، وكل اللي مطلوب منك إنك تعدّي وتنجو، مش كل حاجة تستاهل تقف عندها، فكر نفسك إنك مش فاضي للغل والحقد والتفاهات دي، الوقت أغلى من كده بكتير، وفكر نفسك دايمًا إنك في امتحان والورقة ممكن تتسحب منك في أي لحظة، فخلي كل لحظة ليها معنى 🤍 .
فكر نفسك إنك ماشي جوه مستنقع، وكل اللي مطلوب منك إنك تعدّي وتنجو، مش كل حاجة تستاهل تقف عندها، فكر نفسك إنك مش فاضي للغل والحقد والتفاهات دي، الوقت أغلى من كده بكتير، وفكر نفسك دايمًا إنك في امتحان والورقة ممكن تتسحب منك في أي لحظة، فخلي كل لحظة ليها معنى 🤍 .
❤3🤣2
ما خَلقك ربُكَ لينساك..
كُن مُطمئناً .
فأنتَ لاتعلم الى اي درجة الله رَحيمُ بِك
لاتعلم كيف يُسخر لكَ الأشخاص ،الأحداث ، الصدف ، المفاجأت
لاتعلم كيف يصرف عنكَ ماتُحب لِشر لاتعلمه
وكيف يُقرب لكَ ماتكره لِخير لاتعلمهُ .
الله أكبر من اوجاعك
التي لم يلتفت لها احد
فلا تقلق ولاتحزن وربُكَ الله.
كُن مُطمئناً .
فأنتَ لاتعلم الى اي درجة الله رَحيمُ بِك
لاتعلم كيف يُسخر لكَ الأشخاص ،الأحداث ، الصدف ، المفاجأت
لاتعلم كيف يصرف عنكَ ماتُحب لِشر لاتعلمه
وكيف يُقرب لكَ ماتكره لِخير لاتعلمهُ .
الله أكبر من اوجاعك
التي لم يلتفت لها احد
فلا تقلق ولاتحزن وربُكَ الله.
❤5🥰3
كن صديقاً للجميع
ألق التحية و ابتسم
و لا تدع في قلبك حقداً على أحد
و تذكر : الأخلاق هي الروح التي لا تموت بعد الرحيل
ألق التحية و ابتسم
و لا تدع في قلبك حقداً على أحد
و تذكر : الأخلاق هي الروح التي لا تموت بعد الرحيل
❤4🥰2
أقترب يوم عرفة ورائحة الحج تفوح
اللهم اجعلنا من الحجاج في يوم ياربّ 💗
اللهم اجعلنا من الحجاج في يوم ياربّ 💗
❤2🥰1
الواحد محتاج يدرب نفسه علي تسليم الأمر للّه، خصوصًا في الأمور اللي ملوش يد فيها معرفش بنحب نحرق طاقتنا في الفاضي ليه.
❤2🥰1👌1