↫ࢪُڪـــטּ لَــطِــيـــ♡ـــف 💗𐙚)'
466 subscribers
215 photos
114 videos
20 links
بداية 2025/6/22
- ان كان الأمس قد ازعجك
فما ذنب اليوم يراك حزينا ؟
تبادل. @Md6691af64456BOT
Download Telegram
أنا مضيع ٩٠٪من فُرص الإستمتاع بحياتي، بسبب إني دايمًا خايف ومتردد ومببطلش تفكير في كُل حاجة.
👌54🥰2😍1
احنا فالبيت مقسومين قسمين قسم لابس صيفي ، وقسم لابس شتوي وكل قسم مستغرب من الثاني ..عرض المزيد
4🥰3😁3😍21👌1
كلمات بسيطة، خفيفة، يحبها الله عز وجل، ويثقل بها ميزانك..
قال رسول الله ﷺ: "كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ علَى اللِّسَانِ، ثَقِيلَتَانِ في المِيزَانِ، حَبِيبَتَانِ إلى الرَّحْمَنِ: سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ العَظِيمِ."
فأكثر منها في كل وقت..
4🥰43😍3
الناس مبتصدقش صاحب الحق، الناس بتصدق اللي بيعرف
يمثل أكتر .
4🥰42😍2👌1
يا جماعة والله نضيف و ابن ناس دي معناها بيخاف ربنا ومتربي و عارف الأصول
أنما إنت ابن مين و ساكن فين و بتلبس إيه و الكلام ده مبيفرقش غير مع الناس الجعانه مع احترامى للكل.
بعد سنين من التعامل مع كل الطبقات و كل المستويات اللي في الدنيا هتكتشف إن اللي بيفرق بجد إنك تبقى مع ناس مرتاح معاها و بيحبوك و بيحبولك الخير وناس سالكه غير كده مالهاش لازمه.
5🥰4👌2😍2
خلي همّك في الدنيا هو إصلاح نفسك وترويضها لطاعة الله عز وجل، فقد أفلح من قَادَ نفسه إلى الله ولو كانت كارهة!
قال الله تعالى: {وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ}.
52🥰2👌2😍2
ال ١٠٠٠ جنيه بقت هلهوله اوى
👌4🥰2😁2😍211
أكبر إنجاز تقدر تعمله لنفسك في الزمن ده هو إنك تكون إنسان محترم ، و متربي و مسيطر على نفسك و سلوكك و محافظ على كرامتك ..
متحكم في أفعالك و دائماً عندك مسطرة أخلاقية ماشي عليها و عارف حدودك ..
و ديماً إفتكر إن "وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرً"
4🥰3😍32🕊2
يا ربّ ...
كلُّ شيءٍ في يدَيك، أنتَ الذي لو أعطَيتَ كُلًّا مِنّا سُؤلَه ما نقصَ مِن ملكك مِثقَال ذرّة
هَب لَنا مِن فيضِ جُودِك
وأجِب دعواتِنا
وارزُقنا حظَّ الدُنيا، ونعيمَ الآخِرة

واجعلنا مِنَ المَقبولين 🩶 ٫𓈒𓏲 .
🥰4👌43🕊31
‏مش هبطل ادعي ب
١- ربنا يهديني ويصلح حالي
٢-ربنا يرزقني البركه في وقتي
٣- ربنا يبعدني عن اي حاجه بتشتتني
٤- ربنا يسترني
٥- ربنا يوفقني ويكرمني
٦- ربنا يسهل عليا كل صعب
٧- ربنا ميجعلش الدنيا اكبر همي
٨- ربنا ميشمتش اي حد فيا
٩- ابطل خوف وتوتر
١٠- ابعد عن اي حاجه حرام
6👌32😍2🥰1
من فترة للتانية الواحد محتاج يفكر إن ربنا مش بيجيب حاجة وحشة، المكان اللي احنا فيه دلوقتي أنسب مكان لينا في الوقت ده، والمكان اللي هنروحله لما ربنا يأذن هو بردو هيقى أنسب مكان لينا، فالحمد له دائمًا وأبدًا، احمد ربنا على كل حال وخليك راضي، وخلي عندك يقين بالله وباختياراته.
3💘2
شعور غريب لما أشوف شخص كنت مندهش فيه ومرتاح بالقرب منه، ثم يجي اليوم اللي أشوفه شخص باهت ما عاد يهمني وجوده ولا عادت تدهشني حروفه وشغفي تجاهه انعدم بالكامل لدرجة أني أوصل لمرحلة ال "يا ليتني ما عرفته " ويا ليتني تجاهلت شعوري في ذاك اليوم ولا اعطيت نفسي مجال حتى اتعرف عليه .
3
حوار التعافي من حاجة غريب جداً ، شوية تبقي كويس وعادي وحاسس إنَّك تمام ومرة واحد تلاقي نفسك إفتكرت وعاوز تعيَّط .
🕊3
من ساعة ما سمعت الشيخ سمير مصطفى بيقول حتى لو حاسس أن نيتك وأنت بتعمل الخير مش لله استحضرها قول يارب أصلح نيتي أصلح عملي
وأنا بقيت اعمل كدا في كل حاجة في كل خطوة بخطيها
بحاول اصلح نيتي حتى لو كان الأمر منفعه بحته
بقوله يارب أصلح عملي واخلق لعملي نية وخليها طيبة وأصلحها ..
5
من علامات محبة النبي صلى الله عليه وسلم
︎ الاقتداء به، واستعمال سُنته، واتباع أقواله، وأفعاله، وامتثال أوامره، واجتناب نواهيه، والتأدب بآدابه في عُسره، ويُسره، ومَنشطه، ومَكرهه.
︎كثرة ذكره له، فمن أحب شيئًا أكثر ذكره.
︎ كثرة شوقه إلى لقائه، فكل حبيب يحب لقاء حبيبه.
︎ محبته لمن أحب النبي ﷺ، ومن هو بسببه من آل بيته، وصحابته من المهاجرين، والأنصار، وعداوة من عاداهم، وبُغض من أبغضهم.
︎ بُغض من أبغض الله، ورسوله، ومعاداة من عاداه، ومجانبة من خالف سنته، وابتدع في دينه، واستثقاله كل أمر يخالف شريعته.
︎ أن يحب القرآن الذي أتى به ﷺ، وهَدى به، واهتدى، وتخلَّق به حتى قالت عائشة رضي الله عنها: كان خُلُقه القرآن، وحبه للقرآن تلاوته، والعمل به، وتفهمه.
︎ شفقته على أمته ﷺ، ونصحه لهم، وسعيه في مصالحهم، ورفع المضار عنهم، كما كان ﷺ وسلم بالمؤمنين رءوفًا رحيمًا.
[منقول باختصار من كتاب "الشفا بتعريف حقوق المصطفى ﷺ" للقاضي عياض رحمه الله].
2
‏اللحظاتُ الغير مخطط لها دائمًا ما تكون
‏هي الأجمل ، لأننا نعيشها دون توقعات♥️
4
أحن نداء قد يطمئن قلبك :

يا ابن آدم ، لو بلغت ذنوبك عنان السماء ،
ثم استغفرتني .. غفرتُ لك ولا أُبالي ..
🤲🏻 *استغفر الله العظيم وأتوب اليه*📿
4
أنا بخلص اولى جامعه اهو ولسه مشوفتش فين هي اجمل ايام حياتي اللي هقضيها فالجامعة دي.
😁3😭3
افتكر إن كل حاجة بتنتهي الوقت الصعب بيعدي والذكريات السيئة بتتنسي، ومهما كانت الظروف صعبة خلي عندك يقين إنها هتعدي زيها زي غيرها والحياة هتمشي احمد ربنا دايما إن كل حاجة بتهون.
3
‏﴿ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ ﴾
2🥰2