يوم عرفة 5/26
عيد الأضحى 5/27
اللهُم بلّغنا يوم عرفة واجعل لنا فيه دعوةً لا تُرَد.
عيد الأضحى 5/27
اللهُم بلّغنا يوم عرفة واجعل لنا فيه دعوةً لا تُرَد.
❤4🥰3⚡2👌2😍2
الإيمانُ ليسَ أن تدعو فيُستجاب لك .. فتؤمن
فذاك إيمانٌ مشروط!
الإيمان الحقيقي هو أن تدعو ، فتُسدّ في وجهك الدروب ،وتدعو فيسبقك الصحب ، وتدعو فتُدمي أقدامك أشواكَ الطريق ،
فما تزيد أن تقول : ربّي ما ألطفك أيُّ خيرٍ تُريده بي؟
ثمًّ ما زلت تدعو! حتى يجبر الله كسرك
ويجازيكَ أضعاف الأجور لأجل صبرك .. وظنك برحمته خيرًا ولن يُخيِّبك.
فذاك إيمانٌ مشروط!
الإيمان الحقيقي هو أن تدعو ، فتُسدّ في وجهك الدروب ،وتدعو فيسبقك الصحب ، وتدعو فتُدمي أقدامك أشواكَ الطريق ،
فما تزيد أن تقول : ربّي ما ألطفك أيُّ خيرٍ تُريده بي؟
ثمًّ ما زلت تدعو! حتى يجبر الله كسرك
ويجازيكَ أضعاف الأجور لأجل صبرك .. وظنك برحمته خيرًا ولن يُخيِّبك.
❤3⚡2🥰2👌2😍2🕊1
«﴿وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى﴾»
«﴿وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى﴾»
«﴿ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الأَوْفَى﴾»
”لست مُطالبًا بالنتيجة لأنها ليست بيدك؛
أنت مُطالبٌ بالعمل والمحاولات التي لا تتوقف..
استمرارية السعي هي بذرة الأساس لكل نجاح
لأنك حتى لو كنت موهوبًا لن تنجح ما لم تستمر.”
«تأتيك الاشياء على قدر سعيِك لا على قدر رغبتك،
وأما سعيُك فعلى قدر الرغبة.»♡
«﴿وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى﴾»
«﴿ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الأَوْفَى﴾»
”لست مُطالبًا بالنتيجة لأنها ليست بيدك؛
أنت مُطالبٌ بالعمل والمحاولات التي لا تتوقف..
استمرارية السعي هي بذرة الأساس لكل نجاح
لأنك حتى لو كنت موهوبًا لن تنجح ما لم تستمر.”
«تأتيك الاشياء على قدر سعيِك لا على قدر رغبتك،
وأما سعيُك فعلى قدر الرغبة.»♡
🥰5❤4🕊3⚡2
﴿فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ﴾
فِي ظُلْمَةِ الأَلَمِ!
فِي ظُلْمَةِ الحُزْنِ!
فِي ظُلْمَةِ الخَوْفِ!
لَا إلَه إِلَّا أَنْتَ سَبِّحَانِّكَ ")
فِي ظُلْمَةِ الأَلَمِ!
فِي ظُلْمَةِ الحُزْنِ!
فِي ظُلْمَةِ الخَوْفِ!
لَا إلَه إِلَّا أَنْتَ سَبِّحَانِّكَ ")
⚡6❤3👌2😍2🥰1
الكلمة رغم صغرها في عينك وإحساسك إنها ممكن متأثرش إلا إنها ممكن ترفع درجات العبد لو كانت في مرضاة الله، وممكن تكون سبب في دخوله النار، والعياذ بالله!
قال رسول الله ﷺ: "إنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن رِضْوانِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَرْفَعُهُ اللَّهُ بها دَرَجاتٍ، وإنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن سَخَطِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَهْوِي بها في جَهَنَّمَ"
على الرغم أنه مش عامل حساب للكلمة اللي قالها تمامًا
إلا أنه بسبب كلمته دي وقع في شر عظيم!
فخلي بالك من لسانك..
وخلي كلامك طيب، منضبط بالشرع في الجد
قال رسول الله ﷺ: "إنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن رِضْوانِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَرْفَعُهُ اللَّهُ بها دَرَجاتٍ، وإنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن سَخَطِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَهْوِي بها في جَهَنَّمَ"
على الرغم أنه مش عامل حساب للكلمة اللي قالها تمامًا
إلا أنه بسبب كلمته دي وقع في شر عظيم!
فخلي بالك من لسانك..
وخلي كلامك طيب، منضبط بالشرع في الجد
⚡5❤3🥰2👌2😍1
مهما بلغ الإنسان من القوة والعقل والحكمة، بيفضل محتاج لمن يسانده، يسمعه، يشاركه همومه وأفراحه..
ومن أجمل الأرزاق "الصاحب الصالح الناصح المُصلِح"
فالصحبة الصالحة مش مجرد وجود أشخاص حواليك!
الصحبة الصالحة يعني ناس بتفكرك بربك لما تنسى، وتعينك على نفسك لما تضعف، وتخفف على قلبك لما يضيق، وترجعك للطريق لما تتوه في زحمة الحياة..
الصحبة الصالحة زي نور الشمس لما بتطلع بتبدد الظلام اللي حواليك..
بتخليك تشوف الطريق بوضوح أكتر، وبتفكرك إن الحياة مهما قست، فالخير موجود ما دام في حياتك أشخاص بيطلبوا رضا ربنا، وبيسعدهم صلاح حالك وإنك تكون في أفضل نسخة من نفسك.
فلو عندك صحبة صالحة؛ امسك فيهم وحافظ عليهم وماتتوقعش فيهم الكمال!
لأن ببساطة إنت نفسك مش كامل، والنقص من طبيعة الدنيا.
📌 الخلاصة..
{وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا}.
ومن أجمل الأرزاق "الصاحب الصالح الناصح المُصلِح"
فالصحبة الصالحة مش مجرد وجود أشخاص حواليك!
الصحبة الصالحة يعني ناس بتفكرك بربك لما تنسى، وتعينك على نفسك لما تضعف، وتخفف على قلبك لما يضيق، وترجعك للطريق لما تتوه في زحمة الحياة..
الصحبة الصالحة زي نور الشمس لما بتطلع بتبدد الظلام اللي حواليك..
بتخليك تشوف الطريق بوضوح أكتر، وبتفكرك إن الحياة مهما قست، فالخير موجود ما دام في حياتك أشخاص بيطلبوا رضا ربنا، وبيسعدهم صلاح حالك وإنك تكون في أفضل نسخة من نفسك.
فلو عندك صحبة صالحة؛ امسك فيهم وحافظ عليهم وماتتوقعش فيهم الكمال!
لأن ببساطة إنت نفسك مش كامل، والنقص من طبيعة الدنيا.
📌 الخلاصة..
{وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا}.
❤3
انت لازم تفهم إن ربنا مش ضدك مش ضد سعادتك كل حاجه بتحصل معاك دلوقتي ربنا ليه حكمة فيها ، اوعي تفتكر ان ربنا ناسيك لا خالص ، ربنا عالم بتعبك ، عالم بصعوبه حياتك ، عالم ان طاقتك خلاص شبه خلصت ، لكن خليك عارف ان برغم كل ده ، ربنا مستحيل يسيبك فى موقف صعب عليك ، وقريب هتعرف الحكمة في اللي انت مريت بيه وصبرت عليه ، ومتخفش مش هيضيعك ولا هيسيبك ، وهيعوض قلبك بعوض عظيم عمرك ما كنت تتخيله ، وهيفتحلك بيبان عوض ملهاش اخر بس انت خليك واثق فى ربنا♥️♥️
❤5
أنا مضيع ٩٠٪من فُرص الإستمتاع بحياتي، بسبب إني دايمًا خايف ومتردد ومببطلش تفكير في كُل حاجة.
👌5❤4🥰2😍1
احنا فالبيت مقسومين قسمين قسم لابس صيفي ، وقسم لابس شتوي وكل قسم مستغرب من الثاني ..عرض المزيد
⚡4🥰3😁3😍2❤1👌1
كلمات بسيطة، خفيفة، يحبها الله عز وجل، ويثقل بها ميزانك..
قال رسول الله ﷺ: "كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ علَى اللِّسَانِ، ثَقِيلَتَانِ في المِيزَانِ، حَبِيبَتَانِ إلى الرَّحْمَنِ: سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ العَظِيمِ."
فأكثر منها في كل وقت..
قال رسول الله ﷺ: "كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ علَى اللِّسَانِ، ثَقِيلَتَانِ في المِيزَانِ، حَبِيبَتَانِ إلى الرَّحْمَنِ: سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ العَظِيمِ."
فأكثر منها في كل وقت..
⚡4🥰4❤3😍3
الناس مبتصدقش صاحب الحق، الناس بتصدق اللي بيعرف
يمثل أكتر .
يمثل أكتر .
❤4🥰4⚡2😍2👌1
يا جماعة والله نضيف و ابن ناس دي معناها بيخاف ربنا ومتربي و عارف الأصول
أنما إنت ابن مين و ساكن فين و بتلبس إيه و الكلام ده مبيفرقش غير مع الناس الجعانه مع احترامى للكل.
بعد سنين من التعامل مع كل الطبقات و كل المستويات اللي في الدنيا هتكتشف إن اللي بيفرق بجد إنك تبقى مع ناس مرتاح معاها و بيحبوك و بيحبولك الخير وناس سالكه غير كده مالهاش لازمه.
أنما إنت ابن مين و ساكن فين و بتلبس إيه و الكلام ده مبيفرقش غير مع الناس الجعانه مع احترامى للكل.
بعد سنين من التعامل مع كل الطبقات و كل المستويات اللي في الدنيا هتكتشف إن اللي بيفرق بجد إنك تبقى مع ناس مرتاح معاها و بيحبوك و بيحبولك الخير وناس سالكه غير كده مالهاش لازمه.
❤5🥰4👌2😍2
خلي همّك في الدنيا هو إصلاح نفسك وترويضها لطاعة الله عز وجل، فقد أفلح من قَادَ نفسه إلى الله ولو كانت كارهة!
قال الله تعالى: {وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ}.
قال الله تعالى: {وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ}.
❤5⚡2🥰2👌2😍2
أكبر إنجاز تقدر تعمله لنفسك في الزمن ده هو إنك تكون إنسان محترم ، و متربي و مسيطر على نفسك و سلوكك و محافظ على كرامتك ..
متحكم في أفعالك و دائماً عندك مسطرة أخلاقية ماشي عليها و عارف حدودك ..
و ديماً إفتكر إن "وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرً"
متحكم في أفعالك و دائماً عندك مسطرة أخلاقية ماشي عليها و عارف حدودك ..
و ديماً إفتكر إن "وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرً"
❤4🥰3😍3⚡2🕊2