↫ࢪُڪـــטּ لَــطِــيـــ♡ـــف 💗𐙚)'
464 subscribers
215 photos
114 videos
20 links
بداية 2025/6/22
- ان كان الأمس قد ازعجك
فما ذنب اليوم يراك حزينا ؟
تبادل. @Md6691af64456BOT
Download Telegram
" لا تكبر قبل وقتك، ولا تبقَ صغيراً إلى الأبد،
واحتفظ دائماً بذلك الطفل في داخلك، كي
لا تفقد ذلك النقاء الذي يجعل قلبك حياً ."
22
﴿فَلا تَذهَب نَفسُكَ عَلَيهِم حَسَراتٍ
إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِما يَصنَعونَ﴾🤎
3👌2
ٰ بَاࢦِغْ فِي حُسْنِ ظَنِّكَ بِاࢦࢦَّهِ
ٰ فَإِنَّ جَزَاءَ حُسْنِ اࢦظَّنِّ أَنْٰ تَنَاࢦَ مَا ظَنَنْتَ...
🥰4👌2
ممكن حد ياخد دورك أو ياخد مكانك
لكن مستحيل حد ياخد منك تأثيرك!
3😍2
دَثِّرُونِي فِي دُعائِكُم؛ سَلُوا الله أن يُيَسِّرَ أمرِي، وَيكشِفَ هَمِّي، ويُرضِيَ قَلبِي ويهديه، ويرزقني ما هو خيرٌ لي، ويحقق لي مطلبي، آمين وإياكم❤️.
😢3😍3
"إن الله يكره البؤس والتباؤس!

عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إنَّ اللهَ تعالى إذا أنعَم على عبدٍ نعمةً، يحبُّ أن يرى أثرَ النِّعمةِ عليه، ويكره البُؤسَ، والتَّباؤسَ، ويُبغِضُ السائلَ الملْحِفَ، ويحبُّ الحييَّ العفيفَ المتعفِّفَ."
صباح التفاؤل والأمل
🥰32
صباحٌ يغسلُ تعبَ الأمس
ويخبرُ القلب: القادمُ أجمل
صباحكم مغمورٌ بالسكينة🌤️
😍32
صلوا على نبينا الكريم
7🥰4😍3👌2
الصيف بدأ
يعني لو كنت إنسان وحش ف الشتا ومش بتحط ديودرنت على أساس مفيش حر وكده دي فرصتك تكون انسان أحسن وتتغير وترحمنا

البرفيوم مش كفاية على لبس مكمكم، واللبس النضيف وحده مش كفاية، وكونك واخد شاور قبل م تنزل مش كفاية برضو
لازم ديودرنت بالعربي مزيل عرق، اقسم بالله لازم وضروري ومهم عشان سلامتك وسلامة الشعب الجسدية والنفسية
👌3😍322🥰2
هل كل حاجة وحشة "حسد" ؟!
​بقينا عايشين في هوس الحسد وعيون الناس ، لدرجة إن أي تعثر ، أي ضيقة ، أو حتى لو كوباية اتكسرت ، أول كلمة بتيجي على لساننا : "أكيد محسود.. أكيد حد باصص لي في حياتي"
• طبعاً الحسد حق ومذكور في القرآن ، لكن مش لازم يكون هو الشماعة اللي بنعلق عليها كل تفاصيل حياتنا.
​• مش كل باب اتقفل في وشك حسد ، ومش كل فشل في خطوة هو عين ، في أسباب تانية محتاجين نواجه بيها نفسنا :
1️⃣ الابتلاء والاختبار : ربنا بيختبر صبرك، بيشوفك هتعمل إيه لما الظروف تيجي عكس المتوقع.. هل هترضى ولا هتقول ليه أنا؟
2️⃣ شؤم الذنوب : أحياناً ضيقة القلب أو تعثر الرزق بيكون رسالة تنبيه بسبب ذنب إحنا مستهونين بيه او ذنوب كتير ما توبناش منها ربنا قال : {وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ}
3️⃣ القدر المكتوب : ساعات الحاجة بتبوظ عشان هي "مش خير" ليك ، وربنا بيصرفها عنك برحمته ، مش عشان فلان حسدك او فلان بصلك فيها ومش حاببلك الخير.
​• ليه الهوس بالحسد غلط؟
لأنه بيخليك تسيء الظن بالناس كلها ، ويخليك تعيش في دور الضحية ، وتنسى تراجع علاقتك بربنا أو تصلح تقصيرك في سعيك.
حصّن نفسك بالأذكار وتوكل على الله ، وبعدها لو حاجة باظت بلاش تبص لـ "عين الناس"، بص لـ "رسالة ربنا" ليك في الموقف ده.
يمكن عايز يرفع درجتك ، أو يغفر ذنبك ، أو يغير طريقك للأحسن.
​ارمي حِملك على الله ، وبطل تعيش في سجن "الناس باصة لي في حياتي".
7🥰3😍32
مرة سمعت جملة وفضلت معلّقة في دماغي، بتقول :
"الراضي ربنا بيراضيه فى أي حتة،
واللي مش راضي دنيته ضيقة عليه فى كل حتة".

ربنا يرضّينا بأقداره، ويراضي قلوبنا بعوضه، ويجعل نفوسنا ساكنة مُطمئنة لحكمته.
الحمد لله علي نعمة الرضا💗
53😍3🥰2👌2
إن عجزت عن أذكار الصباح كاملة لا تعجز عن خمسة أذكار يسيرة، وأثرها كبير بإذن الله..

1-بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم "ثلاثًا".

‏2- اللّهم أَنت رَبي لاَ إِله إِلَّا أَنت، خَلقتنِي وأنا عَبدك، وأنا على عهدِك ووعدِك مَا استطعت، أعوذُ بِكَ من شَرِّ ما صَنعتُ، أَبوءُ لك بِنعمتِكَ عليَّ، وَأَبوءُ لك بِذنبِي فاغفر لِي، فإنهُ لا يغفِر الذنوب إِلَّا أَنتَ"

‏3-رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد ﷺ رسولًا "ثلاثًا".

4-سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنةَ عرشه ومداد كلماته "ثلاثا".

5- سورة الإخلاص والمعوذتين "ثلاثاً".
53😍3🥰2👌2
من صمتَ نجا.!!
👌63💔32🥰2😍2
يوم عرفة 5/26
عيد الأضحى 5/27
اللهُم بلّغنا يوم عرفة واجعل لنا فيه دعوةً لا تُرَد.
4🥰32👌2😍2
الإيمانُ ليسَ أن تدعو فيُستجاب لك .. فتؤمن
فذاك إيمانٌ مشروط!

الإيمان الحقيقي هو أن تدعو ، فتُسدّ في وجهك الدروب ،وتدعو فيسبقك الصحب ، وتدعو فتُدمي أقدامك أشواكَ الطريق ،
فما تزيد أن تقول : ربّي ما ألطفك أيُّ خيرٍ تُريده بي؟

ثمًّ ما زلت تدعو!  حتى يجبر الله كسرك
ويجازيكَ أضعاف الأجور لأجل صبرك .. وظنك برحمته خيرًا ولن يُخيِّبك.
32🥰2👌2😍2🕊1
«﴿وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى﴾»
«﴿وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى﴾»
«﴿ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الأَوْفَى﴾»
‏”لست مُطالبًا بالنتيجة لأنها ليست بيدك؛
أنت مُطالبٌ بالعمل والمحاولات التي لا تتوقف..
استمرارية السعي هي بذرة الأساس لكل نجاح
لأنك حتى لو كنت موهوبًا لن تنجح ما لم تستمر.”
‏«تأتيك الاشياء على قدر سعيِك لا على قدر رغبتك،
وأما سعيُك فعلى قدر الرغبة.»♡
🥰54🕊32
﴿فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ﴾

فِي ظُلْمَةِ الأَلَمِ! 
فِي ظُلْمَةِ الحُزْنِ! 
فِي ظُلْمَةِ الخَوْفِ!

لَا إلَه إِلَّا أَنْتَ سَبِّحَانِّكَ ")
63👌2😍2🥰1
صباح الخير :
حنحاول نكُون أهدى ،
حنرتب أولوياتنا ،
حنمشي في طريقنا براحة ،
مش حنقارن نفسنا بحد ،
مش حنفكر بسلبية ،
حنحاول نكُون شخص نحبه ومنندمش عليه.🪴
-
43👌2😍2🥰1
الكلمة رغم صغرها في عينك وإحساسك إنها ممكن متأثرش إلا إنها ممكن ترفع درجات العبد لو كانت في مرضاة الله، وممكن تكون سبب في دخوله النار، والعياذ بالله!
قال رسول الله ﷺ: "إنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن رِضْوانِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَرْفَعُهُ اللَّهُ بها دَرَجاتٍ، وإنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن سَخَطِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَهْوِي بها في جَهَنَّمَ"
على الرغم أنه مش عامل حساب للكلمة اللي قالها تمامًا
إلا أنه بسبب كلمته دي وقع في شر عظيم!
فخلي بالك من لسانك..
وخلي كلامك طيب، منضبط بالشرع في الجد
53🥰2👌2😍1
سيد الإستغفار ❣️
🥰4🕊3