إتعلم تبقى أحسن صاحب لنفسك عشان في أوقات مش هتلاقي أى حد معاك.
❤5⚡3🥰2👌2😍1
بص ياصديقي
حاول تبص للميزات اللي ربنا حطها فيك قبل ما تبص لعيوبك.
حاول ما تشتكيش كتير… الشكوى مش هتغير الواقع .
احمد ربنا دايمًا، لأننا عايشين في نعم كتير بنغفل عنها كل يوم
حاول تكون بسيط .
حاول دايمًا تحب الخير لغيرك .
حاول تفهم نفسك .
حاول تحب نفسك .
حاول تبص للميزات اللي ربنا حطها فيك قبل ما تبص لعيوبك.
حاول ما تشتكيش كتير… الشكوى مش هتغير الواقع .
احمد ربنا دايمًا، لأننا عايشين في نعم كتير بنغفل عنها كل يوم
حاول تكون بسيط .
حاول دايمًا تحب الخير لغيرك .
حاول تفهم نفسك .
حاول تحب نفسك .
⚡4🥰3😍3❤2
الباقياتُ الصّالحات:
-أسّتغفرُالله .
-الحّمدلله .
-سُبحانالله .
-لاإلهَإلاْالله .
-اللهأكّبَر .
-لاحَول ولاقُوة إلاْ بالله .
-سبحان الله وبحمده .
-سبحان الله العظيم .
-اللهم صلِّ على مُحمد وٱل مُحمد .
-أسّتغفرُالله .
-الحّمدلله .
-سُبحانالله .
-لاإلهَإلاْالله .
-اللهأكّبَر .
-لاحَول ولاقُوة إلاْ بالله .
-سبحان الله وبحمده .
-سبحان الله العظيم .
-اللهم صلِّ على مُحمد وٱل مُحمد .
🥰4❤1
ممكن حد ياخد دورك أو ياخد مكانك
لكن مستحيل حد ياخد منك تأثيرك!
لكن مستحيل حد ياخد منك تأثيرك!
❤3😍2
دَثِّرُونِي فِي دُعائِكُم؛ سَلُوا الله أن يُيَسِّرَ أمرِي، وَيكشِفَ هَمِّي، ويُرضِيَ قَلبِي ويهديه، ويرزقني ما هو خيرٌ لي، ويحقق لي مطلبي، آمين وإياكم❤️.
😢3😍3
الصيف بدأ
يعني لو كنت إنسان وحش ف الشتا ومش بتحط ديودرنت على أساس مفيش حر وكده دي فرصتك تكون انسان أحسن وتتغير وترحمنا
البرفيوم مش كفاية على لبس مكمكم، واللبس النضيف وحده مش كفاية، وكونك واخد شاور قبل م تنزل مش كفاية برضو
لازم ديودرنت بالعربي مزيل عرق، اقسم بالله لازم وضروري ومهم عشان سلامتك وسلامة الشعب الجسدية والنفسية ✨
يعني لو كنت إنسان وحش ف الشتا ومش بتحط ديودرنت على أساس مفيش حر وكده دي فرصتك تكون انسان أحسن وتتغير وترحمنا
البرفيوم مش كفاية على لبس مكمكم، واللبس النضيف وحده مش كفاية، وكونك واخد شاور قبل م تنزل مش كفاية برضو
لازم ديودرنت بالعربي مزيل عرق، اقسم بالله لازم وضروري ومهم عشان سلامتك وسلامة الشعب الجسدية والنفسية ✨
👌3😍3⚡2❤2🥰2
هل كل حاجة وحشة "حسد" ؟!
بقينا عايشين في هوس الحسد وعيون الناس ، لدرجة إن أي تعثر ، أي ضيقة ، أو حتى لو كوباية اتكسرت ، أول كلمة بتيجي على لساننا : "أكيد محسود.. أكيد حد باصص لي في حياتي"
• طبعاً الحسد حق ومذكور في القرآن ، لكن مش لازم يكون هو الشماعة اللي بنعلق عليها كل تفاصيل حياتنا.
• مش كل باب اتقفل في وشك حسد ، ومش كل فشل في خطوة هو عين ، في أسباب تانية محتاجين نواجه بيها نفسنا :
1️⃣ الابتلاء والاختبار : ربنا بيختبر صبرك، بيشوفك هتعمل إيه لما الظروف تيجي عكس المتوقع.. هل هترضى ولا هتقول ليه أنا؟
2️⃣ شؤم الذنوب : أحياناً ضيقة القلب أو تعثر الرزق بيكون رسالة تنبيه بسبب ذنب إحنا مستهونين بيه او ذنوب كتير ما توبناش منها ربنا قال : {وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ}
3️⃣ القدر المكتوب : ساعات الحاجة بتبوظ عشان هي "مش خير" ليك ، وربنا بيصرفها عنك برحمته ، مش عشان فلان حسدك او فلان بصلك فيها ومش حاببلك الخير.
• ليه الهوس بالحسد غلط؟
لأنه بيخليك تسيء الظن بالناس كلها ، ويخليك تعيش في دور الضحية ، وتنسى تراجع علاقتك بربنا أو تصلح تقصيرك في سعيك.
حصّن نفسك بالأذكار وتوكل على الله ، وبعدها لو حاجة باظت بلاش تبص لـ "عين الناس"، بص لـ "رسالة ربنا" ليك في الموقف ده.
يمكن عايز يرفع درجتك ، أو يغفر ذنبك ، أو يغير طريقك للأحسن.
ارمي حِملك على الله ، وبطل تعيش في سجن "الناس باصة لي في حياتي".
بقينا عايشين في هوس الحسد وعيون الناس ، لدرجة إن أي تعثر ، أي ضيقة ، أو حتى لو كوباية اتكسرت ، أول كلمة بتيجي على لساننا : "أكيد محسود.. أكيد حد باصص لي في حياتي"
• طبعاً الحسد حق ومذكور في القرآن ، لكن مش لازم يكون هو الشماعة اللي بنعلق عليها كل تفاصيل حياتنا.
• مش كل باب اتقفل في وشك حسد ، ومش كل فشل في خطوة هو عين ، في أسباب تانية محتاجين نواجه بيها نفسنا :
1️⃣ الابتلاء والاختبار : ربنا بيختبر صبرك، بيشوفك هتعمل إيه لما الظروف تيجي عكس المتوقع.. هل هترضى ولا هتقول ليه أنا؟
2️⃣ شؤم الذنوب : أحياناً ضيقة القلب أو تعثر الرزق بيكون رسالة تنبيه بسبب ذنب إحنا مستهونين بيه او ذنوب كتير ما توبناش منها ربنا قال : {وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ}
3️⃣ القدر المكتوب : ساعات الحاجة بتبوظ عشان هي "مش خير" ليك ، وربنا بيصرفها عنك برحمته ، مش عشان فلان حسدك او فلان بصلك فيها ومش حاببلك الخير.
• ليه الهوس بالحسد غلط؟
لأنه بيخليك تسيء الظن بالناس كلها ، ويخليك تعيش في دور الضحية ، وتنسى تراجع علاقتك بربنا أو تصلح تقصيرك في سعيك.
حصّن نفسك بالأذكار وتوكل على الله ، وبعدها لو حاجة باظت بلاش تبص لـ "عين الناس"، بص لـ "رسالة ربنا" ليك في الموقف ده.
يمكن عايز يرفع درجتك ، أو يغفر ذنبك ، أو يغير طريقك للأحسن.
ارمي حِملك على الله ، وبطل تعيش في سجن "الناس باصة لي في حياتي".
❤7🥰3😍3⚡2
مرة سمعت جملة وفضلت معلّقة في دماغي، بتقول :
"الراضي ربنا بيراضيه فى أي حتة،
واللي مش راضي دنيته ضيقة عليه فى كل حتة".
ربنا يرضّينا بأقداره، ويراضي قلوبنا بعوضه، ويجعل نفوسنا ساكنة مُطمئنة لحكمته.
الحمد لله علي نعمة الرضا💗
"الراضي ربنا بيراضيه فى أي حتة،
واللي مش راضي دنيته ضيقة عليه فى كل حتة".
ربنا يرضّينا بأقداره، ويراضي قلوبنا بعوضه، ويجعل نفوسنا ساكنة مُطمئنة لحكمته.
الحمد لله علي نعمة الرضا💗
❤5⚡3😍3🥰2👌2
إن عجزت عن أذكار الصباح كاملة لا تعجز عن خمسة أذكار يسيرة، وأثرها كبير بإذن الله..
1-بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم "ثلاثًا".
2- اللّهم أَنت رَبي لاَ إِله إِلَّا أَنت، خَلقتنِي وأنا عَبدك، وأنا على عهدِك ووعدِك مَا استطعت، أعوذُ بِكَ من شَرِّ ما صَنعتُ، أَبوءُ لك بِنعمتِكَ عليَّ، وَأَبوءُ لك بِذنبِي فاغفر لِي، فإنهُ لا يغفِر الذنوب إِلَّا أَنتَ"
3-رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد ﷺ رسولًا "ثلاثًا".
4-سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنةَ عرشه ومداد كلماته "ثلاثا".
5- سورة الإخلاص والمعوذتين "ثلاثاً".
1-بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم "ثلاثًا".
2- اللّهم أَنت رَبي لاَ إِله إِلَّا أَنت، خَلقتنِي وأنا عَبدك، وأنا على عهدِك ووعدِك مَا استطعت، أعوذُ بِكَ من شَرِّ ما صَنعتُ، أَبوءُ لك بِنعمتِكَ عليَّ، وَأَبوءُ لك بِذنبِي فاغفر لِي، فإنهُ لا يغفِر الذنوب إِلَّا أَنتَ"
3-رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد ﷺ رسولًا "ثلاثًا".
4-سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنةَ عرشه ومداد كلماته "ثلاثا".
5- سورة الإخلاص والمعوذتين "ثلاثاً".
❤5⚡3😍3🥰2👌2
يوم عرفة 5/26
عيد الأضحى 5/27
اللهُم بلّغنا يوم عرفة واجعل لنا فيه دعوةً لا تُرَد.
عيد الأضحى 5/27
اللهُم بلّغنا يوم عرفة واجعل لنا فيه دعوةً لا تُرَد.
❤4🥰3⚡2👌2😍2
الإيمانُ ليسَ أن تدعو فيُستجاب لك .. فتؤمن
فذاك إيمانٌ مشروط!
الإيمان الحقيقي هو أن تدعو ، فتُسدّ في وجهك الدروب ،وتدعو فيسبقك الصحب ، وتدعو فتُدمي أقدامك أشواكَ الطريق ،
فما تزيد أن تقول : ربّي ما ألطفك أيُّ خيرٍ تُريده بي؟
ثمًّ ما زلت تدعو! حتى يجبر الله كسرك
ويجازيكَ أضعاف الأجور لأجل صبرك .. وظنك برحمته خيرًا ولن يُخيِّبك.
فذاك إيمانٌ مشروط!
الإيمان الحقيقي هو أن تدعو ، فتُسدّ في وجهك الدروب ،وتدعو فيسبقك الصحب ، وتدعو فتُدمي أقدامك أشواكَ الطريق ،
فما تزيد أن تقول : ربّي ما ألطفك أيُّ خيرٍ تُريده بي؟
ثمًّ ما زلت تدعو! حتى يجبر الله كسرك
ويجازيكَ أضعاف الأجور لأجل صبرك .. وظنك برحمته خيرًا ولن يُخيِّبك.
❤3⚡2🥰2👌2😍2🕊1
«﴿وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى﴾»
«﴿وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى﴾»
«﴿ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الأَوْفَى﴾»
”لست مُطالبًا بالنتيجة لأنها ليست بيدك؛
أنت مُطالبٌ بالعمل والمحاولات التي لا تتوقف..
استمرارية السعي هي بذرة الأساس لكل نجاح
لأنك حتى لو كنت موهوبًا لن تنجح ما لم تستمر.”
«تأتيك الاشياء على قدر سعيِك لا على قدر رغبتك،
وأما سعيُك فعلى قدر الرغبة.»♡
«﴿وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى﴾»
«﴿ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الأَوْفَى﴾»
”لست مُطالبًا بالنتيجة لأنها ليست بيدك؛
أنت مُطالبٌ بالعمل والمحاولات التي لا تتوقف..
استمرارية السعي هي بذرة الأساس لكل نجاح
لأنك حتى لو كنت موهوبًا لن تنجح ما لم تستمر.”
«تأتيك الاشياء على قدر سعيِك لا على قدر رغبتك،
وأما سعيُك فعلى قدر الرغبة.»♡
🥰5❤4🕊3⚡2
﴿فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ﴾
فِي ظُلْمَةِ الأَلَمِ!
فِي ظُلْمَةِ الحُزْنِ!
فِي ظُلْمَةِ الخَوْفِ!
لَا إلَه إِلَّا أَنْتَ سَبِّحَانِّكَ ")
فِي ظُلْمَةِ الأَلَمِ!
فِي ظُلْمَةِ الحُزْنِ!
فِي ظُلْمَةِ الخَوْفِ!
لَا إلَه إِلَّا أَنْتَ سَبِّحَانِّكَ ")
⚡6❤3👌2😍2🥰1