ربنا يكفينا شر المستخبي
يكفينا شر إنقلاب الحال
يكفينا شر سلب النعمة بعد العطاء
يكفينا شر الابتلاءات اللي تشقلب الحال
يكفينا شر الأقدار اللي عمرنا ما عملنالها حساب
يكفينا شر المصايب والصدمات اللي منقدرش نستوعبها
اكفينا أي شر جاي يا ربّ
يكفينا شر إنقلاب الحال
يكفينا شر سلب النعمة بعد العطاء
يكفينا شر الابتلاءات اللي تشقلب الحال
يكفينا شر الأقدار اللي عمرنا ما عملنالها حساب
يكفينا شر المصايب والصدمات اللي منقدرش نستوعبها
اكفينا أي شر جاي يا ربّ
❤8👌3😍3⚡2🥰2🕊1
صباحُ الخَيرِ
حين تُفوِّضُ أمرَك للهِ بقلبٍ مُطمئنٍّ،
تسڪنُ النفسُ، ويزولُ القلقُ، ويهدأُ ڪلُّ ما بداخلڪ.
فالرضا طمأنينةٌ، والتسليمُ نجاةٌ.
فادعُ الڪريمَ مُوقنًا خاشعًا:
يا ࢪبِّ، دبِّࢪها بلطفِك، فإنِّي لا أُحسِنُ التدبير..)) "
حين تُفوِّضُ أمرَك للهِ بقلبٍ مُطمئنٍّ،
تسڪنُ النفسُ، ويزولُ القلقُ، ويهدأُ ڪلُّ ما بداخلڪ.
فالرضا طمأنينةٌ، والتسليمُ نجاةٌ.
فادعُ الڪريمَ مُوقنًا خاشعًا:
يا ࢪبِّ، دبِّࢪها بلطفِك، فإنِّي لا أُحسِنُ التدبير..)) "
❤3
طب لما تمثلى دور الأصيله إبعدى عن اللي يعرف أصلك يا بنتي ..
❤4⚡2🥰2👌2😍2
الواحد مش محتاج حاجة غير شخص يعرف يحكيله كل حاجة بصراحة، شخص لما يسألني أنت كويس أعرف أرد عليه ب لأ علي طول وأشرحله أنا مش كويس ليه وإيه مزعلني، شخص أتكلم عن مشاكلي معاه حتي لو مش هيعرف يحلها كفاية إنه يسمعني، بيتهيألي أفضل حاجة ممكن تقدمها لأي حد بتحبه إنك تخليه مطمن بس.
⚡5❤2👌2😍2🥰1
*ولرُبّما تكونين صغيرةَ السّن، لكنّكِ كبيرةُ المقام فالمقامات لا تُقاس بالأعمار، بل بما يُعَمِّر القلوب القرآن لا يُربّي فتاةً عاديّة، بل يرفع شأنها، ويهذّب خُلُقها، ويُنير عقلها، ويُفصّح لسانها، ويجعل لها هيبةً لا تُشترى، ونورًا لا يُطفأ بِه تسمو الروح، وتستقيم الخطوات، وتتغيّر النفوس قبل الوجوه، وتُبنى امرأةٌ تعرف قدرها عند الله، فتعلو في الدّنيا، وتُرفَع في الآخرة لا تُضيّعي وقتكِ فالأنفاس أمانة، والساعات شهود،وكل دقيقة إمّا لكِ أو عليكِ فاجعلي القرآن رفيقكِ، تعلو به منزلتكِ هنا، ويكون لكِ مقامٌ كريمٌ هناك🤍🎀*
⚡3😍3❤2🥰2👌2
إتعلم تبقى أحسن صاحب لنفسك عشان في أوقات مش هتلاقي أى حد معاك.
❤5⚡3🥰2👌2😍1
بص ياصديقي
حاول تبص للميزات اللي ربنا حطها فيك قبل ما تبص لعيوبك.
حاول ما تشتكيش كتير… الشكوى مش هتغير الواقع .
احمد ربنا دايمًا، لأننا عايشين في نعم كتير بنغفل عنها كل يوم
حاول تكون بسيط .
حاول دايمًا تحب الخير لغيرك .
حاول تفهم نفسك .
حاول تحب نفسك .
حاول تبص للميزات اللي ربنا حطها فيك قبل ما تبص لعيوبك.
حاول ما تشتكيش كتير… الشكوى مش هتغير الواقع .
احمد ربنا دايمًا، لأننا عايشين في نعم كتير بنغفل عنها كل يوم
حاول تكون بسيط .
حاول دايمًا تحب الخير لغيرك .
حاول تفهم نفسك .
حاول تحب نفسك .
⚡4🥰3😍3❤2
الباقياتُ الصّالحات:
-أسّتغفرُالله .
-الحّمدلله .
-سُبحانالله .
-لاإلهَإلاْالله .
-اللهأكّبَر .
-لاحَول ولاقُوة إلاْ بالله .
-سبحان الله وبحمده .
-سبحان الله العظيم .
-اللهم صلِّ على مُحمد وٱل مُحمد .
-أسّتغفرُالله .
-الحّمدلله .
-سُبحانالله .
-لاإلهَإلاْالله .
-اللهأكّبَر .
-لاحَول ولاقُوة إلاْ بالله .
-سبحان الله وبحمده .
-سبحان الله العظيم .
-اللهم صلِّ على مُحمد وٱل مُحمد .
🥰4❤1
ممكن حد ياخد دورك أو ياخد مكانك
لكن مستحيل حد ياخد منك تأثيرك!
لكن مستحيل حد ياخد منك تأثيرك!
❤3😍2
دَثِّرُونِي فِي دُعائِكُم؛ سَلُوا الله أن يُيَسِّرَ أمرِي، وَيكشِفَ هَمِّي، ويُرضِيَ قَلبِي ويهديه، ويرزقني ما هو خيرٌ لي، ويحقق لي مطلبي، آمين وإياكم❤️.
😢3😍3
الصيف بدأ
يعني لو كنت إنسان وحش ف الشتا ومش بتحط ديودرنت على أساس مفيش حر وكده دي فرصتك تكون انسان أحسن وتتغير وترحمنا
البرفيوم مش كفاية على لبس مكمكم، واللبس النضيف وحده مش كفاية، وكونك واخد شاور قبل م تنزل مش كفاية برضو
لازم ديودرنت بالعربي مزيل عرق، اقسم بالله لازم وضروري ومهم عشان سلامتك وسلامة الشعب الجسدية والنفسية ✨
يعني لو كنت إنسان وحش ف الشتا ومش بتحط ديودرنت على أساس مفيش حر وكده دي فرصتك تكون انسان أحسن وتتغير وترحمنا
البرفيوم مش كفاية على لبس مكمكم، واللبس النضيف وحده مش كفاية، وكونك واخد شاور قبل م تنزل مش كفاية برضو
لازم ديودرنت بالعربي مزيل عرق، اقسم بالله لازم وضروري ومهم عشان سلامتك وسلامة الشعب الجسدية والنفسية ✨
👌3😍3⚡2❤2🥰2
هل كل حاجة وحشة "حسد" ؟!
بقينا عايشين في هوس الحسد وعيون الناس ، لدرجة إن أي تعثر ، أي ضيقة ، أو حتى لو كوباية اتكسرت ، أول كلمة بتيجي على لساننا : "أكيد محسود.. أكيد حد باصص لي في حياتي"
• طبعاً الحسد حق ومذكور في القرآن ، لكن مش لازم يكون هو الشماعة اللي بنعلق عليها كل تفاصيل حياتنا.
• مش كل باب اتقفل في وشك حسد ، ومش كل فشل في خطوة هو عين ، في أسباب تانية محتاجين نواجه بيها نفسنا :
1️⃣ الابتلاء والاختبار : ربنا بيختبر صبرك، بيشوفك هتعمل إيه لما الظروف تيجي عكس المتوقع.. هل هترضى ولا هتقول ليه أنا؟
2️⃣ شؤم الذنوب : أحياناً ضيقة القلب أو تعثر الرزق بيكون رسالة تنبيه بسبب ذنب إحنا مستهونين بيه او ذنوب كتير ما توبناش منها ربنا قال : {وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ}
3️⃣ القدر المكتوب : ساعات الحاجة بتبوظ عشان هي "مش خير" ليك ، وربنا بيصرفها عنك برحمته ، مش عشان فلان حسدك او فلان بصلك فيها ومش حاببلك الخير.
• ليه الهوس بالحسد غلط؟
لأنه بيخليك تسيء الظن بالناس كلها ، ويخليك تعيش في دور الضحية ، وتنسى تراجع علاقتك بربنا أو تصلح تقصيرك في سعيك.
حصّن نفسك بالأذكار وتوكل على الله ، وبعدها لو حاجة باظت بلاش تبص لـ "عين الناس"، بص لـ "رسالة ربنا" ليك في الموقف ده.
يمكن عايز يرفع درجتك ، أو يغفر ذنبك ، أو يغير طريقك للأحسن.
ارمي حِملك على الله ، وبطل تعيش في سجن "الناس باصة لي في حياتي".
بقينا عايشين في هوس الحسد وعيون الناس ، لدرجة إن أي تعثر ، أي ضيقة ، أو حتى لو كوباية اتكسرت ، أول كلمة بتيجي على لساننا : "أكيد محسود.. أكيد حد باصص لي في حياتي"
• طبعاً الحسد حق ومذكور في القرآن ، لكن مش لازم يكون هو الشماعة اللي بنعلق عليها كل تفاصيل حياتنا.
• مش كل باب اتقفل في وشك حسد ، ومش كل فشل في خطوة هو عين ، في أسباب تانية محتاجين نواجه بيها نفسنا :
1️⃣ الابتلاء والاختبار : ربنا بيختبر صبرك، بيشوفك هتعمل إيه لما الظروف تيجي عكس المتوقع.. هل هترضى ولا هتقول ليه أنا؟
2️⃣ شؤم الذنوب : أحياناً ضيقة القلب أو تعثر الرزق بيكون رسالة تنبيه بسبب ذنب إحنا مستهونين بيه او ذنوب كتير ما توبناش منها ربنا قال : {وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ}
3️⃣ القدر المكتوب : ساعات الحاجة بتبوظ عشان هي "مش خير" ليك ، وربنا بيصرفها عنك برحمته ، مش عشان فلان حسدك او فلان بصلك فيها ومش حاببلك الخير.
• ليه الهوس بالحسد غلط؟
لأنه بيخليك تسيء الظن بالناس كلها ، ويخليك تعيش في دور الضحية ، وتنسى تراجع علاقتك بربنا أو تصلح تقصيرك في سعيك.
حصّن نفسك بالأذكار وتوكل على الله ، وبعدها لو حاجة باظت بلاش تبص لـ "عين الناس"، بص لـ "رسالة ربنا" ليك في الموقف ده.
يمكن عايز يرفع درجتك ، أو يغفر ذنبك ، أو يغير طريقك للأحسن.
ارمي حِملك على الله ، وبطل تعيش في سجن "الناس باصة لي في حياتي".
❤7🥰3😍3⚡2
مرة سمعت جملة وفضلت معلّقة في دماغي، بتقول :
"الراضي ربنا بيراضيه فى أي حتة،
واللي مش راضي دنيته ضيقة عليه فى كل حتة".
ربنا يرضّينا بأقداره، ويراضي قلوبنا بعوضه، ويجعل نفوسنا ساكنة مُطمئنة لحكمته.
الحمد لله علي نعمة الرضا💗
"الراضي ربنا بيراضيه فى أي حتة،
واللي مش راضي دنيته ضيقة عليه فى كل حتة".
ربنا يرضّينا بأقداره، ويراضي قلوبنا بعوضه، ويجعل نفوسنا ساكنة مُطمئنة لحكمته.
الحمد لله علي نعمة الرضا💗
❤5⚡3😍3🥰2👌2
إن عجزت عن أذكار الصباح كاملة لا تعجز عن خمسة أذكار يسيرة، وأثرها كبير بإذن الله..
1-بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم "ثلاثًا".
2- اللّهم أَنت رَبي لاَ إِله إِلَّا أَنت، خَلقتنِي وأنا عَبدك، وأنا على عهدِك ووعدِك مَا استطعت، أعوذُ بِكَ من شَرِّ ما صَنعتُ، أَبوءُ لك بِنعمتِكَ عليَّ، وَأَبوءُ لك بِذنبِي فاغفر لِي، فإنهُ لا يغفِر الذنوب إِلَّا أَنتَ"
3-رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد ﷺ رسولًا "ثلاثًا".
4-سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنةَ عرشه ومداد كلماته "ثلاثا".
5- سورة الإخلاص والمعوذتين "ثلاثاً".
1-بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم "ثلاثًا".
2- اللّهم أَنت رَبي لاَ إِله إِلَّا أَنت، خَلقتنِي وأنا عَبدك، وأنا على عهدِك ووعدِك مَا استطعت، أعوذُ بِكَ من شَرِّ ما صَنعتُ، أَبوءُ لك بِنعمتِكَ عليَّ، وَأَبوءُ لك بِذنبِي فاغفر لِي، فإنهُ لا يغفِر الذنوب إِلَّا أَنتَ"
3-رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد ﷺ رسولًا "ثلاثًا".
4-سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنةَ عرشه ومداد كلماته "ثلاثا".
5- سورة الإخلاص والمعوذتين "ثلاثاً".
❤5⚡3😍3🥰2👌2