ما أجمل الحياة حين تسبح في نعيم الجهل وما أقساها حين تغرق في جحيم الوعي .
⚡3
الحاجة الوحيدة اللي هفضل أطلبها من ربنا طول عمري من غير ملل؛ هو أن يرزقني الله راحة البال والقناعة والرضا التام بكل ما هو مُقدّر لي، خاصةً لو لم تتوافق أقداري مع ما أريد!
لإن طالما ربنا كتب لي شيء فهو أكيد خير،
فرب الخير لا يأتي إلا بالخير..
اللهم ارزقني الخير ثم ارضني به يا ربّ.
لإن طالما ربنا كتب لي شيء فهو أكيد خير،
فرب الخير لا يأتي إلا بالخير..
اللهم ارزقني الخير ثم ارضني به يا ربّ.
❤4⚡2🥰2👌2😍2
صلـوا عــــــلي الحبـيـــــب وأڪثـــروا. ﷺ💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜""
❤9⚡2👌2😍2
*﴿ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السّيِئَاتِ ﴾*
- سبحان الله وبحمده .
- سبحان الله العظيم .
- أستغفِرُ الله وبحمده .
- أستغفِرُ الله العظيم.
- لا حول ولا قوة إلا بالله.
- اللهمّ صلّ وسلّم وبارك على نبينا محمد.🤍
- سبحان الله وبحمده .
- سبحان الله العظيم .
- أستغفِرُ الله وبحمده .
- أستغفِرُ الله العظيم.
- لا حول ولا قوة إلا بالله.
- اللهمّ صلّ وسلّم وبارك على نبينا محمد.🤍
🥰7😍3⚡2👌2
صونوا أنفسكُم عن الحرام؛ واقطعو العلاقات المحرمة.
فلا طاقة لأحدكم بنار جهنم والله.!
فلا طاقة لأحدكم بنار جهنم والله.!
❤7🥰3⚡2😍2
لا حبيب يسأل ولا معجب يراقب اخلاق وجمال ع الفاضي عوضي عليك يارب
❤3😍3⚡2🥰2👌2
ربنا يكفينا شر المستخبي
يكفينا شر إنقلاب الحال
يكفينا شر سلب النعمة بعد العطاء
يكفينا شر الابتلاءات اللي تشقلب الحال
يكفينا شر الأقدار اللي عمرنا ما عملنالها حساب
يكفينا شر المصايب والصدمات اللي منقدرش نستوعبها
اكفينا أي شر جاي يا ربّ
يكفينا شر إنقلاب الحال
يكفينا شر سلب النعمة بعد العطاء
يكفينا شر الابتلاءات اللي تشقلب الحال
يكفينا شر الأقدار اللي عمرنا ما عملنالها حساب
يكفينا شر المصايب والصدمات اللي منقدرش نستوعبها
اكفينا أي شر جاي يا ربّ
❤8👌3😍3⚡2🥰2🕊1
صباحُ الخَيرِ
حين تُفوِّضُ أمرَك للهِ بقلبٍ مُطمئنٍّ،
تسڪنُ النفسُ، ويزولُ القلقُ، ويهدأُ ڪلُّ ما بداخلڪ.
فالرضا طمأنينةٌ، والتسليمُ نجاةٌ.
فادعُ الڪريمَ مُوقنًا خاشعًا:
يا ࢪبِّ، دبِّࢪها بلطفِك، فإنِّي لا أُحسِنُ التدبير..)) "
حين تُفوِّضُ أمرَك للهِ بقلبٍ مُطمئنٍّ،
تسڪنُ النفسُ، ويزولُ القلقُ، ويهدأُ ڪلُّ ما بداخلڪ.
فالرضا طمأنينةٌ، والتسليمُ نجاةٌ.
فادعُ الڪريمَ مُوقنًا خاشعًا:
يا ࢪبِّ، دبِّࢪها بلطفِك، فإنِّي لا أُحسِنُ التدبير..)) "
❤3
طب لما تمثلى دور الأصيله إبعدى عن اللي يعرف أصلك يا بنتي ..
❤4⚡2🥰2👌2😍2
الواحد مش محتاج حاجة غير شخص يعرف يحكيله كل حاجة بصراحة، شخص لما يسألني أنت كويس أعرف أرد عليه ب لأ علي طول وأشرحله أنا مش كويس ليه وإيه مزعلني، شخص أتكلم عن مشاكلي معاه حتي لو مش هيعرف يحلها كفاية إنه يسمعني، بيتهيألي أفضل حاجة ممكن تقدمها لأي حد بتحبه إنك تخليه مطمن بس.
⚡5❤2👌2😍2🥰1
*ولرُبّما تكونين صغيرةَ السّن، لكنّكِ كبيرةُ المقام فالمقامات لا تُقاس بالأعمار، بل بما يُعَمِّر القلوب القرآن لا يُربّي فتاةً عاديّة، بل يرفع شأنها، ويهذّب خُلُقها، ويُنير عقلها، ويُفصّح لسانها، ويجعل لها هيبةً لا تُشترى، ونورًا لا يُطفأ بِه تسمو الروح، وتستقيم الخطوات، وتتغيّر النفوس قبل الوجوه، وتُبنى امرأةٌ تعرف قدرها عند الله، فتعلو في الدّنيا، وتُرفَع في الآخرة لا تُضيّعي وقتكِ فالأنفاس أمانة، والساعات شهود،وكل دقيقة إمّا لكِ أو عليكِ فاجعلي القرآن رفيقكِ، تعلو به منزلتكِ هنا، ويكون لكِ مقامٌ كريمٌ هناك🤍🎀*
⚡3😍3❤2🥰2👌2
إتعلم تبقى أحسن صاحب لنفسك عشان في أوقات مش هتلاقي أى حد معاك.
❤5⚡3🥰2👌2😍1
بص ياصديقي
حاول تبص للميزات اللي ربنا حطها فيك قبل ما تبص لعيوبك.
حاول ما تشتكيش كتير… الشكوى مش هتغير الواقع .
احمد ربنا دايمًا، لأننا عايشين في نعم كتير بنغفل عنها كل يوم
حاول تكون بسيط .
حاول دايمًا تحب الخير لغيرك .
حاول تفهم نفسك .
حاول تحب نفسك .
حاول تبص للميزات اللي ربنا حطها فيك قبل ما تبص لعيوبك.
حاول ما تشتكيش كتير… الشكوى مش هتغير الواقع .
احمد ربنا دايمًا، لأننا عايشين في نعم كتير بنغفل عنها كل يوم
حاول تكون بسيط .
حاول دايمًا تحب الخير لغيرك .
حاول تفهم نفسك .
حاول تحب نفسك .
⚡4🥰3😍3❤2
الباقياتُ الصّالحات:
-أسّتغفرُالله .
-الحّمدلله .
-سُبحانالله .
-لاإلهَإلاْالله .
-اللهأكّبَر .
-لاحَول ولاقُوة إلاْ بالله .
-سبحان الله وبحمده .
-سبحان الله العظيم .
-اللهم صلِّ على مُحمد وٱل مُحمد .
-أسّتغفرُالله .
-الحّمدلله .
-سُبحانالله .
-لاإلهَإلاْالله .
-اللهأكّبَر .
-لاحَول ولاقُوة إلاْ بالله .
-سبحان الله وبحمده .
-سبحان الله العظيم .
-اللهم صلِّ على مُحمد وٱل مُحمد .
🥰4❤1