↫ࢪُڪـــטּ لَــطِــيـــ♡ـــف 💗𐙚)'
462 subscribers
215 photos
114 videos
20 links
بداية 2025/6/22
- ان كان الأمس قد ازعجك
فما ذنب اليوم يراك حزينا ؟
تبادل. @Md6691af64456BOT
Download Telegram
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 🤍
بصو يا حلوين جيّالكم في عمل خير، في واحده زميلتنا محتاجة مساعدة لانها لسه مدفعتش مصاريف الكتب لحد الآن،
أنا عارفاها معرفة شخصية والله وهي تستحق، والل عايز يتأكد يكلمني
عايزين نلم ليها مبلغ (300 جنيه مصاريف الكلية)
حتى الآن قدرنا نجمع مبلغ (80ج) ومتبقي من المبلغ (240ج)
كل جنيه هيفرق والله والل مش هيقدر يساعد، يشارك البوست وله الأجر إن شاء الله 🤍
من لها يا أهل الخير؟
رقم الكاش:
01029165386
2
ربنا بيعوض ومش بس بيعوض عن ناس مشيت مِن حياتنا، ربنا بيعوضنا عن كل حُزن..
‏بيعوضنا عن كل تعب، بيعوضنا عن كل حاجة اتمنيناها ومتحققتش، ربنا هيعوضك ما دمت مؤمن بيه وما دمت قَريبًا منهُ..
من يثق في عوض الله يأتيه جميلا، خليك دايمًا واثق في ده ❤️
😍54🥰4
.
📍وَعَــادَ الخَــمِيسُ الوَنِيــس ✨️

"عَسَــى اللهُ يُكثِــرُ مِـن الصَّبَاحَــاتِ الحُــلْوَه
اللِّي تِشَـرَح الخَاطِــر وَتَسُـرَّه "🌹

صَبَــاح_الخَــيْر❣️
52🥰2😍2👌1
اجبر قلبي يا الله، وآتِه سُؤله.🥺🤎
3
وفجأة يتبدّل الحال ويأتي المُحال
وما ذلك على الله بعزيز
أبشر .
4🥰4😍4
fact:
كل شىء فى الجامعة عادى وغير ملفت للإنتباه سوى الأصدقاء
اصحاب الجامعة هما اللى هيخلوك حابب الكلية وحابب تروحها وتقعد فيها
طول الأربع سنين هتلاقى دايما صاحب او اتنين مصبرينك عالكلية وعلى كل مصا.عبها عيش معاهم واعمل احلى ذكريات
وانا من موقعى هذا بقول ان أصحاب الجامعة وجلسات الأصدقاء اللى بتخلى النفسية توب لا تعوض بجد
4😍32🥰2👌2
لدي عالم من الألوان المُتاحه لي، سأحاول إستخدامها كلها،في النهايه أود أن أرسم صوره ليس لها مثيل لحياتى
صباح الورد
42🥰2🕊2😍2👌1
تعرف البنت اللي جالها مريم ؟‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏
*اسم مريم بقى يُطلق بين البنات في الفترة الأخيرة على البنت اللي نزل عليها دم الحيض، فبدل ما تقول: جالي الحيض، تقول: جالي مريم!! وده حرام، ولو مش حرام يبقى شيء قبيح جدا.*

• أولًا: لأنك بتستخدمي اسمًا مطهرًا للدلالة على دم الحيض النجس.
• ثانيًا: بتقبحي الاسم ده عند الناس، ومع مرور الزمن هيكره حد يسمي اسم مريم.
*•ثالثًا: بتنتقصي من سيدة نساء العالمين:*
- وإذا قالت الملائكة: يا مريم إن الله اصطفاكِ وطهركِ واصطفاكِ على نساء العالمين.
- وفي الحديث: "كمل من النساء أربعة… ومريم بنت عمران".
- وبعض العلماء قالوا بنبوة مريم بدلالة أنها كلمت سيدنا جبريل.

*• رابعًا: إن كلمة الحيض ما فيهاش أي إحراج، لأنها لفظة وردت في القرآن والسنة:*
- ويسألونك عن المحيض؟
- والنبي ﷺ قال لحمنة بنت جحش: تحيضي في علم الله.

المنشور ده مهم جدًا جدًا 📌".
7🥰32👌2😍2
‏كان يوسف عليه السلام مسجونًا
ومعه شابان آخران
كان يوسف الأجمل قلبًا وقالبًا
ومع ذلك أخرجهما الله قبله وبقي هو في السجن بعدَهما بضع سنين..

الأول : خرج ليُصبح خادماً
والآخر : خرج ليُقتل
ويوسف خرج بعد زمن ليصبح عزيز مصر !

-قد تتأخر الأماني لتكثر العطايا 🤍
6😍4🥰3
*اخيتي بالله من يحبكِ حقاً لن يڪلمكِ خلسة في منتصف الليل بل سيجعله حباً حلالاً معلناً مڪملاً لنصف الدين🤍🎀*
👌432🥰2😍2
*قال صالح الفوزان حفظه الله:*

*«اهتمامك بعقيدتك وحرصك على معرفة أنواع التوحيد يدل على خير، وعلى أنك - والحمد لله - تريد الحق وتريد العقيدة الصحيحة، وهذا واجب كل مسلم»*
*وهذا من أعظم ما يُمدح به العبد؛ أن يكون قلبه متعلقًا بتصحيح عقيدته، لأن العقيدة هي أصل الدين، وبصلاحها يصلح العمل كله فكلما ازداد العبد علمًا بالتوحيد، ازداد قربًا من الله، وابتعد عن الشرك والبدع، وسار على الطريق المستقيم بثبات🤍📚*
5🥰32😍2
الرجال لا تبكى من أجل فتاة !
أخبروا صاحب هذه العبارة بأن سيد الرجال بكى عاما كاملاً من أجل خديجة وسمى ذالك العام بعام الحزن

عن رسول الله اتحدث
♥️
83🥰3👌2😍2
عايشة رايقة مبكلمش حد مليش دعوة بالبشر مهتمة بنفسي حركة أديها
10000000/10
3🥰3😍32
الدكتور بيقول تجيب 10 بمجهودك
احسن ما تجيب 20 بالغش ( انا غاشش وجايب 3 )
😁3👌32🥰2😍21
صَباحُ الخير ..

لا تيأسن من إصلاح نفسك
وجاهد حتى تُغرغر.
👌432🥰1😍1
أنا بوء علي الفاضي يجماعه والله بقعد اقول هعمل واسوي ولما حد يزعلني بعيط
👌532🥰1😍1
‏رُغم كرهي للأنتِظار أنتظرك دائمًا
💔3
ما أجمل الحياة حين تسبح في نعيم الجهل وما أقساها حين تغرق في جحيم الوعي .
3
صباح جديد يطرق النوافذ
يحمل معه نسيمًا لطيفًا
ويزرع ابتسامة صامتة في القلب.
صباحكم طاقة وفرح.
😍43🕊32🥰2👌1
‏الحاجة الوحيدة اللي هفضل أطلبها من ربنا طول عمري من غير ملل؛ هو أن يرزقني الله راحة البال والقناعة والرضا التام بكل ما هو مُقدّر لي، خاصةً لو لم تتوافق أقداري مع ما أريد!

لإن طالما ربنا كتب لي شيء فهو أكيد خير،
فرب الخير لا يأتي إلا بالخير..

اللهم ارزقني الخير ثم ارضني به يا ربّ.
42🥰2👌2😍2