- بَـعثرة, مَشـاعِر ↻.
2.99K subscribers
361 photos
92 videos
14 links
- لسنا بِداخل البحر، لماذا كُل هـذا الغرق؟!
Download Telegram
الخسارة جزء من الرحلة ولا نهاية الرحلة ؟
get out بقولك
😁5😭2
وتنام وعينك مليانين أسئلة
وتقول سامحتك بس قلبك شايل
💔2
تراكمات نفسية ودراسية
حد بيفهم احصا يشرحلي 🥹🥹🥹🥹🥹🥹🥹
الله يستركو مزنوقه زنقه وهنهار
واقول بس هصبر ، يمكن انول
😭2
سايبة ريحتك بين هدومي
سايبة قلقك بين همومي
سايبة ايامك في يومي وذكريات ملهاش نهاية
😢1
سايبة صوتك بيحاوطني
سايبة صورتك في المرايا
سايبة حاجة في كل حاجة رغم انك مش معايا
💔1
بسكرول الماده
عدم وجود نتايج مرضية لمحاولاتك المستمرة طول الوقت ده صعب
💔1
اللهم عجل بالتخرج
1
خلاص والله يا مسار اجباري خلي الكاميرا مع حد غيري
انت رسيت وانا وسط الشوق حيران من غير مقاديف
😢2
ليه ابسط حاجه بتحصل للناس بسهولة بتيجي عندي وتبقي مستحيلة
😢3
الحمد لله ربنا يهون
1
فى حاجات بخصوص الأذان لابُد تكون على علم بيهن..

١- مانتكلمش وقت الأذان قدر المستطاع.

٢- تردد كُل حرف مع المؤذن، بس فى ثلاثة نقاط واجد مِنّا يغلط فيهن.
•عند قول المؤذن: "اللَّهُ أكبر اللَّهُ أكبر"
نقول "اللَّهُ أكبر اللَّهُ أكبر" مش "اللَّهُ أكبر.. اللَّهُ أعظم"
لقول النبي الكريم ﷺ: «إذا سمعتم النداء فقولوا مثل ما يقول المؤذن»
•وعند قول المؤذن: "حيّ على الصلاة حي على الفلاح"
نقول "لاحولَ ولا قوة إلا باللَّه"
•وعند قول المؤذن فى أذان الفجر: "الصلاة خير من النوم"
نقول "صدقت وبرّرت" أو "الصلاة خير من النوم" كلاهما حسن.

٣- بعد الأذان نردد الدعاء.

اللَّهُمَّ رَبَّ هذِهِ الدَّعوةِ التَّامَّةِ، والصَّلاةِ الْقَائِمةِ، آت مُحَمَّدًا الْوسِيلَةَ، والْفَضَيِلَة، وابْعثْهُ مقَامًا محْمُودًا الَّذي وعَدْتَه،

"حلَّتْ لَهُ شَفَاعتي يوْم الْقِيامِة"

٤- بعد الأذان لعند وقت الإقامة، الفترة هذي يُستجاب فيها الدعاء بإذن اللَّه.. فحاولوا بقدر المستطاع أن تغتنموها بالدعاء.

- سُّنن مهجورة.
2
‏معنديش طاقة أبررلك افهمني غلط اريح
😢4
مقدرش، مقدرش أتأثر بحد والا هفقد شخصيتي
4