- بَـعثرة, مَشـاعِر ↻.
2.99K subscribers
361 photos
92 videos
14 links
- لسنا بِداخل البحر، لماذا كُل هـذا الغرق؟!
Download Telegram
لو مش فيلم enola holmes اجمل فيلم ممكن تشوفه هيكون ايه
تيجي زى ما تيجي (يارب امتياز غير مستحق)
الخسارة جزء من الرحلة ولا نهاية الرحلة ؟
get out بقولك
😁5😭2
وتنام وعينك مليانين أسئلة
وتقول سامحتك بس قلبك شايل
💔2
تراكمات نفسية ودراسية
حد بيفهم احصا يشرحلي 🥹🥹🥹🥹🥹🥹🥹
الله يستركو مزنوقه زنقه وهنهار
واقول بس هصبر ، يمكن انول
😭2
سايبة ريحتك بين هدومي
سايبة قلقك بين همومي
سايبة ايامك في يومي وذكريات ملهاش نهاية
😢1
سايبة صوتك بيحاوطني
سايبة صورتك في المرايا
سايبة حاجة في كل حاجة رغم انك مش معايا
💔1
بسكرول الماده
عدم وجود نتايج مرضية لمحاولاتك المستمرة طول الوقت ده صعب
💔1
اللهم عجل بالتخرج
1
خلاص والله يا مسار اجباري خلي الكاميرا مع حد غيري
انت رسيت وانا وسط الشوق حيران من غير مقاديف
😢2
ليه ابسط حاجه بتحصل للناس بسهولة بتيجي عندي وتبقي مستحيلة
😢3
الحمد لله ربنا يهون
1
فى حاجات بخصوص الأذان لابُد تكون على علم بيهن..

١- مانتكلمش وقت الأذان قدر المستطاع.

٢- تردد كُل حرف مع المؤذن، بس فى ثلاثة نقاط واجد مِنّا يغلط فيهن.
•عند قول المؤذن: "اللَّهُ أكبر اللَّهُ أكبر"
نقول "اللَّهُ أكبر اللَّهُ أكبر" مش "اللَّهُ أكبر.. اللَّهُ أعظم"
لقول النبي الكريم ﷺ: «إذا سمعتم النداء فقولوا مثل ما يقول المؤذن»
•وعند قول المؤذن: "حيّ على الصلاة حي على الفلاح"
نقول "لاحولَ ولا قوة إلا باللَّه"
•وعند قول المؤذن فى أذان الفجر: "الصلاة خير من النوم"
نقول "صدقت وبرّرت" أو "الصلاة خير من النوم" كلاهما حسن.

٣- بعد الأذان نردد الدعاء.

اللَّهُمَّ رَبَّ هذِهِ الدَّعوةِ التَّامَّةِ، والصَّلاةِ الْقَائِمةِ، آت مُحَمَّدًا الْوسِيلَةَ، والْفَضَيِلَة، وابْعثْهُ مقَامًا محْمُودًا الَّذي وعَدْتَه،

"حلَّتْ لَهُ شَفَاعتي يوْم الْقِيامِة"

٤- بعد الأذان لعند وقت الإقامة، الفترة هذي يُستجاب فيها الدعاء بإذن اللَّه.. فحاولوا بقدر المستطاع أن تغتنموها بالدعاء.

- سُّنن مهجورة.
2