Forwarded from M.R. فروغ بخش
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
یکی از زیباترین کلیپهایی که تا به حال دیدهام👌
#راهبرد_گیلان
🔴 *سن ابتلای آلزایمر به ۴۵ سال رسید*
🔸رئیس انجمن آلزایمر گفت: با توجه به آماری سال گذشته حدود ۴۰۰ نفر در سنین پایینتر از ۶۰ سال به آلزایمر مبتلا شدهاند. البته این نکته حائز اهمیت است که برخی از این دمانسها در سنین پایین ژنتیکی است که قبل از ۵۰ سالگی ممکن است فرد را درگیر عارضه کند، اما در حال حاضر کسانی که به ما مراجعه میکنند در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ هستند.
💯با اخبار راهبرد گیلان همراه شوید
🔴 *سن ابتلای آلزایمر به ۴۵ سال رسید*
🔸رئیس انجمن آلزایمر گفت: با توجه به آماری سال گذشته حدود ۴۰۰ نفر در سنین پایینتر از ۶۰ سال به آلزایمر مبتلا شدهاند. البته این نکته حائز اهمیت است که برخی از این دمانسها در سنین پایین ژنتیکی است که قبل از ۵۰ سالگی ممکن است فرد را درگیر عارضه کند، اما در حال حاضر کسانی که به ما مراجعه میکنند در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ هستند.
💯با اخبار راهبرد گیلان همراه شوید
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
انتقال درست مفاهیم فرهنگی گذشته به نسل جدید،، بویژه اگر با تجربه خودشان همراه شود، راهی برای کسب هویت فعال و موفق آنان است
#هویت #نوجوان #فرهنگ
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
#هویت #نوجوان #فرهنگ
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
Forwarded from کانال رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
🔰اطلاعیه شماره ۱۱؛ قابل توجه افرادی که موفق به قبولی یا حضور در مصاحبه دومین دوره آزمون صلاحیت حرفهای نشدهاند
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/947/
@pcoiran_official
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/947/
@pcoiran_official
Forwarded from کانال رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
🔰اطلاعیه شماره ۱۱؛ قابل توجه افرادی که موفق به قبولی یا حضور در مصاحبه دومین دوره آزمون صلاحیت حرفهای نشدهاند
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، به اطلاع افرادی که در مصاحبه دومین آزمون صلاحیت حرفهای موفق به کسب حدنصاب نمره نشدهاند یا به هر دلیل در زمان تعیینشده قبلی در مصاحبه شرکت نکردهاند (بیماری، مسافرت داخل یا خارج از کشور و ...)، میرساند:
۱. مصاحبه مجدد در تاریخ ۶ تا ۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
۲. متقاضیان محترم لازم است از ۲۰ تا ۲۵ دی ماه از طریق پنل عضویت خود اقدام به ثبتنام کنند.
۳. مطابق بند ۱ اطلاعیه شماره ۴ دومین آزمون صلاحیت حرفهای، متقاضیانی که در این مصاحبه شرکت میکنند در صورتی که موفق نشوند، نمره قبولی آزمونشان، محفوظ نخواهد ماند.
۴. این مصاحبه، به صورت متمرکز فقط در تهران انجام خواهد شد.
۵. اطلاعات مربوط به جدول زمانبندی دریافت کارت ورود به جلسه مصاحبه و تاریخ و ساعت دقیق زمان مصاحبه، متعاقباً از طریق درگاههای رسمی اطلاعرسانی سازمان اعلام خواهد شد.
۶. این سبک ارزیابی، برای آخرین بار انجام خواهد شد و بعد از آن براساس مصوبه هیات مقررات زدایی، بعد از قبولی در آزمون صلاحیت حرفهای، ارائه برگه سلامت روانی جایگزین خواهد شد.
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/947/
@pcoiran_official
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، به اطلاع افرادی که در مصاحبه دومین آزمون صلاحیت حرفهای موفق به کسب حدنصاب نمره نشدهاند یا به هر دلیل در زمان تعیینشده قبلی در مصاحبه شرکت نکردهاند (بیماری، مسافرت داخل یا خارج از کشور و ...)، میرساند:
۱. مصاحبه مجدد در تاریخ ۶ تا ۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
۲. متقاضیان محترم لازم است از ۲۰ تا ۲۵ دی ماه از طریق پنل عضویت خود اقدام به ثبتنام کنند.
۳. مطابق بند ۱ اطلاعیه شماره ۴ دومین آزمون صلاحیت حرفهای، متقاضیانی که در این مصاحبه شرکت میکنند در صورتی که موفق نشوند، نمره قبولی آزمونشان، محفوظ نخواهد ماند.
۴. این مصاحبه، به صورت متمرکز فقط در تهران انجام خواهد شد.
۵. اطلاعات مربوط به جدول زمانبندی دریافت کارت ورود به جلسه مصاحبه و تاریخ و ساعت دقیق زمان مصاحبه، متعاقباً از طریق درگاههای رسمی اطلاعرسانی سازمان اعلام خواهد شد.
۶. این سبک ارزیابی، برای آخرین بار انجام خواهد شد و بعد از آن براساس مصوبه هیات مقررات زدایی، بعد از قبولی در آزمون صلاحیت حرفهای، ارائه برگه سلامت روانی جایگزین خواهد شد.
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/947/
@pcoiran_official
👁🗨زنان ایران روز به روز همنشینی بیشتر با دود
سالیانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در ایران
۱۴۰۳/۱۰/۲۲
▪︎رشد ۷۰ درصدی مصرف دخانیات در زنان
¤دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران اعلام کرده:
طبق آمار دبیر خانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، ۸۵ درصد اعتیادها از سیگار و قلیان آغاز میشود. سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در ایران تولید شده و ۷۳ درصد سیگار داخل کشور توسط دو شرکت بینالمللی تولید میشود.
-- مصرف سیگار و قلیان در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال ۱۳۳ درصد رشد داشته
-- مصرف قلیان در دانشآموزان پایه هفتم کشور به ۳۶ درصد رسیده است.
-- امروزه بیش از ۱۴ درصد ایرانیها بین سنین ۲۵ تا ۶۴ سالگی دخانیات مصرف میکنند. متأسفانه روند مصرف دخانیات در بانوان نسبت به آقایان حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است./مهر
🔻 جامعهشناسی قم
سالیانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در ایران
۱۴۰۳/۱۰/۲۲
▪︎رشد ۷۰ درصدی مصرف دخانیات در زنان
¤دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران اعلام کرده:
طبق آمار دبیر خانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، ۸۵ درصد اعتیادها از سیگار و قلیان آغاز میشود. سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در ایران تولید شده و ۷۳ درصد سیگار داخل کشور توسط دو شرکت بینالمللی تولید میشود.
-- مصرف سیگار و قلیان در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال ۱۳۳ درصد رشد داشته
-- مصرف قلیان در دانشآموزان پایه هفتم کشور به ۳۶ درصد رسیده است.
-- امروزه بیش از ۱۴ درصد ایرانیها بین سنین ۲۵ تا ۶۴ سالگی دخانیات مصرف میکنند. متأسفانه روند مصرف دخانیات در بانوان نسبت به آقایان حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است./مهر
🔻 جامعهشناسی قم
#مرکز جامع آموزشی، توانبخشی، مشاوره و خدمات روانشناختی و بازی درمانی کودک و نوجوان یاور رشد
# برای عضویت برروی لینک کلیک کنید.
👈کانال درمان تخصصی اختلالات ویژه یادگیری وبیش فعالی
https://t.me/joinchat/AAAAAELLRSJN9jF74mGdTw
# برای عضویت برروی لینک کلیک کنید.
👈کانال درمان تخصصی اختلالات ویژه یادگیری وبیش فعالی
https://t.me/joinchat/AAAAAELLRSJN9jF74mGdTw
Forwarded from اهل قلم و فرهنگ
🔺 ۹ درصد ایرانیها بیسوادند
بررسی توزیع سواد در خانوارهای ایرانی نشان میدهد ۹.۲ درصد مردم بیسوادند و ۲.۲ درصد هم سواد خواندن و نوشتن دارند؛ ۲۱ درصد مردم در تحصیلات ابتدایی ماندهاند ولی ۴۳.۶ درصد راهنمایی و متوسطه را به پایان رساندهاند؛ ۲۴.۶ درصد از اعضای خانوارهای شهری تحصیلات دانشگاهی دارند./جماران
✅ اهل قلم و فرهنگ:
👉🆔 @ahleghalamvafarhang
بررسی توزیع سواد در خانوارهای ایرانی نشان میدهد ۹.۲ درصد مردم بیسوادند و ۲.۲ درصد هم سواد خواندن و نوشتن دارند؛ ۲۱ درصد مردم در تحصیلات ابتدایی ماندهاند ولی ۴۳.۶ درصد راهنمایی و متوسطه را به پایان رساندهاند؛ ۲۴.۶ درصد از اعضای خانوارهای شهری تحصیلات دانشگاهی دارند./جماران
✅ اهل قلم و فرهنگ:
👉🆔 @ahleghalamvafarhang
Forwarded from هنر و اندیشه
[ رنج ]
رنج نباید تو را غمگین کند.
این همان جایی است
که اکثر مردم اشتباه میکنند.
رنج قرار است تو را هوشیارتر کند ؛
آگاه به اینکه زندگیات نیاز به تغییر دارد.
چرا که انسانها زمانی هشیار میشوند
که زخمی شوند.
رنج نباید بیچارگی را بیشتر کند.
رنجت را تحمل نکن.
رنجت را درک کن.
این فرصتی است برای بیداری.
آن زمان که آگاه شوی،
می توانی انتخاب کنی به بیچارگیات به پایان دهی...
#کارل_گوستاو_یونگ
رنج نباید تو را غمگین کند.
این همان جایی است
که اکثر مردم اشتباه میکنند.
رنج قرار است تو را هوشیارتر کند ؛
آگاه به اینکه زندگیات نیاز به تغییر دارد.
چرا که انسانها زمانی هشیار میشوند
که زخمی شوند.
رنج نباید بیچارگی را بیشتر کند.
رنجت را تحمل نکن.
رنجت را درک کن.
این فرصتی است برای بیداری.
آن زمان که آگاه شوی،
می توانی انتخاب کنی به بیچارگیات به پایان دهی...
#کارل_گوستاو_یونگ
Forwarded from هنر و اندیشه
*⏰ قانون پارکینسون*
چرا وقتی انجام پروژهای را یکساله تعریف میکنیم، در یک سال انجام میشود و اگر همان را هشت ماه تعیین کنیم در هشت ماه انجام میشود؟
چرا وقتي براي انجام كاري يكساعته سه ساعت وقت داريم انجام آن سه ساعت طول مي كشد؟
*پاسخ همه این سوالات در "قانون پارکینسون" نهفته است:*
بر اساس قانون پارکینسون در مدیریت، "ذهن، کار را به مدت زمانی که به آن اختصاص داده شده کش میدهد"؛
در واقع میتوان اینگونه بیان کرد، براساس قانون پارکینسون:
وقت بیشتر = اتلاف وقت بیشتر
کارمند بیشتر = بیکاری بیشتر
دخل بیشتر = خرج بیشتر
لذا به عنوان مدیر، مهم است بتوانیم بر قانون پارکینسون غلبه کنیم که مهمترین تکنیک برای غلبه بر آن نیز گزاره زیر است:
"تعیین مهلت زمانی و ضربالاجل معقول، و پایبندی به انجام کارها در زمان تعیین شده."
#برنامه_ریزی #اشتغال #منابع_انسانی #اهمالکاری #مدیریت #پارکینسون
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
چرا وقتی انجام پروژهای را یکساله تعریف میکنیم، در یک سال انجام میشود و اگر همان را هشت ماه تعیین کنیم در هشت ماه انجام میشود؟
چرا وقتي براي انجام كاري يكساعته سه ساعت وقت داريم انجام آن سه ساعت طول مي كشد؟
*پاسخ همه این سوالات در "قانون پارکینسون" نهفته است:*
بر اساس قانون پارکینسون در مدیریت، "ذهن، کار را به مدت زمانی که به آن اختصاص داده شده کش میدهد"؛
در واقع میتوان اینگونه بیان کرد، براساس قانون پارکینسون:
وقت بیشتر = اتلاف وقت بیشتر
کارمند بیشتر = بیکاری بیشتر
دخل بیشتر = خرج بیشتر
لذا به عنوان مدیر، مهم است بتوانیم بر قانون پارکینسون غلبه کنیم که مهمترین تکنیک برای غلبه بر آن نیز گزاره زیر است:
"تعیین مهلت زمانی و ضربالاجل معقول، و پایبندی به انجام کارها در زمان تعیین شده."
#برنامه_ریزی #اشتغال #منابع_انسانی #اهمالکاری #مدیریت #پارکینسون
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
Forwarded from nikfard
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
“یک روز پادشاهی بهتر از چهل سال بردگی است. مهم نیست زنده میمانم یا میمیرم، هر جا که من باشم یا از من یاد شود، من آنجا پادشاهم.”
اینها آخرین سخنان بابک خرمدین قبل از شهادتش برای وطن است:
“تو ای معتصم، اکنون که مرا تکه تکه میکنی از خون من هزاران بابک ظهور خواهد کرد و جهل و ستم را از میان خواهند برد!
این را بدان که ایرانیان هرگز زیر بار زور و ستم نخواهند رفت و سلطه بیگانگان را تحمل نخواهند کرد،
من درسی به ایرانیان دادهام که هرگز آنرا فراموش نخواهند کرد.
من مردانگی و مبارزه را به ایران آموختم و هم اکنون که جلاد تو شمشیرش را برای بریدن دست و پاهای من تیز میکند صدها ایرانی با خون بجوش آمدهی من آمادهی طغیان هستند…”
#بابک_خرمدین، نماد شجاعت، میهنپرستی و مقاومت
اینها آخرین سخنان بابک خرمدین قبل از شهادتش برای وطن است:
“تو ای معتصم، اکنون که مرا تکه تکه میکنی از خون من هزاران بابک ظهور خواهد کرد و جهل و ستم را از میان خواهند برد!
این را بدان که ایرانیان هرگز زیر بار زور و ستم نخواهند رفت و سلطه بیگانگان را تحمل نخواهند کرد،
من درسی به ایرانیان دادهام که هرگز آنرا فراموش نخواهند کرد.
من مردانگی و مبارزه را به ایران آموختم و هم اکنون که جلاد تو شمشیرش را برای بریدن دست و پاهای من تیز میکند صدها ایرانی با خون بجوش آمدهی من آمادهی طغیان هستند…”
#بابک_خرمدین، نماد شجاعت، میهنپرستی و مقاومت
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
خواننده: استاد عبدالحسین
آهنگساز:استاد بیان
هر دو هنرمند این اثر فاخر متولد شهر نیشابور هستند
@markazehya
آهنگساز:استاد بیان
هر دو هنرمند این اثر فاخر متولد شهر نیشابور هستند
@markazehya
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تلاش والای تاجيکستان برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی
Forwarded from کانال رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔰نمونه تخلفات و شکایات صنفی؛ شماره ۱۰ / عدم نصب تابلو، پروانه اشتغال، منشور اخلاقی و تعرفههای قانونی در معرض دید مراجعان
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/960/
@pcoiran_official
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/960/
@pcoiran_official
Forwarded from کانال رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
🔰اطلاعیه دریافت کارت ورود به جلسه «مصاحبه مجدد»
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، به اطلاع افرادی که در مصاحبه مجددِ دومین آزمون صلاحیت حرفهای ثبتنام کردهاند میرساند، از ساعت ۱۹ امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ برای دریافت کارت مصاحبه به پنل کاربری خود در سایت سازمان مراجعه کنند.
لازم به ذکر است همراه داشتن این کارت در روز مصاحبه برای داوطلبان الزامی است.
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/963/
@pcoiran_official
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، به اطلاع افرادی که در مصاحبه مجددِ دومین آزمون صلاحیت حرفهای ثبتنام کردهاند میرساند، از ساعت ۱۹ امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ برای دریافت کارت مصاحبه به پنل کاربری خود در سایت سازمان مراجعه کنند.
لازم به ذکر است همراه داشتن این کارت در روز مصاحبه برای داوطلبان الزامی است.
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/963/
@pcoiran_official
👁🗨واکنشهای معنادار مردم به اداهای هنری بنر شهرداری
👇به مثابه یک دادخواست مردمی !!!!
شهرداری با انتشار تصویری از حکیم ابوالقاسم فردوسی در یک بنر، از بینندگان خواسته که مصرع دوم به ایران سلام و به تهران درود را کامل کنند.
کنشهای معنادار بسیاری از کاربران با پاسخهای معنادار این ایده شهرداری را به صورت دادخواستی اعتراضی داده اند که تعدادی را مشاهده می کنید:
کاربری نوشته :
به ایران سلام و به تهران درود
به آزاده مردانِ در بند و دود
ز دیوار فیلتر گذر کن به عشق
به دنیای آزادگان کن ورود
همچنین کاربر دیگری نوشت :
به ایران سلام و به تهران درود
به یزدان قسم حق ما این نبود
و یک کاربر دیگر نیز نوشته :
به ایران سلام و به تهران درود
که کرده نفس تنگ و صورت کبود
به تهران که در دشت بی مهری اش
جوانی و آینده از ما ربود
و کاربر دیگری نیز نوشت:
به ایران سلام و به تهران درود
ولیکن شده شهرمان پر ز دود
نفس تنگ و دل تنگ وصبر اندک است
خدا را قسم حق ما این نبود…
👇به مثابه یک دادخواست مردمی !!!!
شهرداری با انتشار تصویری از حکیم ابوالقاسم فردوسی در یک بنر، از بینندگان خواسته که مصرع دوم به ایران سلام و به تهران درود را کامل کنند.
کنشهای معنادار بسیاری از کاربران با پاسخهای معنادار این ایده شهرداری را به صورت دادخواستی اعتراضی داده اند که تعدادی را مشاهده می کنید:
کاربری نوشته :
به ایران سلام و به تهران درود
به آزاده مردانِ در بند و دود
ز دیوار فیلتر گذر کن به عشق
به دنیای آزادگان کن ورود
همچنین کاربر دیگری نوشت :
به ایران سلام و به تهران درود
به یزدان قسم حق ما این نبود
و یک کاربر دیگر نیز نوشته :
به ایران سلام و به تهران درود
که کرده نفس تنگ و صورت کبود
به تهران که در دشت بی مهری اش
جوانی و آینده از ما ربود
و کاربر دیگری نیز نوشت:
به ایران سلام و به تهران درود
ولیکن شده شهرمان پر ز دود
نفس تنگ و دل تنگ وصبر اندک است
خدا را قسم حق ما این نبود…
Forwarded from کانال رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔰نمونه تخلفات و شکایات صنفی؛ شماره ۱۱ / استفاده از عناوین علمی جعلی
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/984/
@pcoiran_official
📌لینک خبر:
https://pcoiran.ir/news/post/984/
@pcoiran_official
*چند فرضیه در خصوص رابطه آموزش عالی و فقر*
سهراب دلانگیزان استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه رازی
مرکز پژوهشهای مجلس اخیرا گزارش وضعیت آموزش عالی کشور را منتشر کرده است. قبلا هم وضعیت تحصیل در دوره های ابتدایی و متوسطه را منتشر کرده بود. در این گزارش دهک اول و دوم حدود ۲۷ درصد دارای آموزش عالی، دهک سوم و چهارم حدود ۳۹ درصد، دهک پنجم و ششم حدود ۴۰ درصد، دهک هفتم و هشتم حدود ۵۱ درصد و دهک نهم و دهم حدود ۵۷ درصد دارای آموزش عالی هستند.
چند فرضیه را میتوان بر اساس آمار بالا حتی با وجود نگرانی جدی در مورد اعتبار آنها طرح کرد:
۱. هرچقدر سطح آموزش عالی بالا میرود، از فقر فاصله گرفته میشود ولی داشتن آموزش عالی به تنهایی کافی نیست، چرا که در دهک اول و دوم حداقل بیست و هفت درصد جامعه دارای آموزش عالی بودهاند.
۲. حتی اگر بیست و هفت درصد جمعیت را آنهایی تشکیل دهند که آموزش عالی دارند، نمیتوان اعتماد کرد که این جامعه بتواند از فقر خود را نجات دهد، ولی وقتی بیش از چهل درصد جامعه دارای آموزش عالی باشند، حداقل میتوان انتظار داشت که فقر مطلق برطرف شده باشد.
۳. وقتی آموزش عالی در تراکم کمتر از چهل درصد جامعه باشد، آنگاه باید دنبال سایر عوامل مهم برای ایجاد و استمرار فقر در جامعه ایرانی گشت.
۴. وقتی نرخ متوسط پوشش تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول در ایران کمتر از نود و پنج درصد باشد و بیشتر از پنج درصد کودکان و نوجوانان ما از تحصیل محروم باشند (حدود ۹۲۳ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۳ _۱۴۰۴). آنگاه نمیتوان انتظار داشت توسعه آموزش عالی مشکل فقر را حل کند.
۵. در جامعه امروز ایران احتمالا سرریزهای منفی بی سوادی (با حدود چهار میلیون بی سواد) بسیار بزرگتر از سرریزهای مثبت آموزش عالی در درآمد زایی و فقر زدایی باشد.
۶. با توجه به آمارهای رسمی کشور و این گزارش، احتمالا فقر در کشور چهرهای جوانانه دارد. یعنی هم بخش بزرگی از این افراد تحصیل کرده همانهایی هستند که در سن جوانی هستند و بیکارند، و هم آنهایی که لازم التعلیم هستند و متاسفانه در حال حاضر بیسواد مانده و یا از تعلیم محروم هستند، بیشتر از گروه نوجوان و جوان هستند.
۷. با توجه به بند شش میتوان گفت سهم گروههای زنان در هر دو آمار بیشتر از گروههای مردان است. لذا فقر در جامعه ایرانی چهرهای زنانه نیز دارد. ولی زنان به نظر با توجه به نوع فرهنگ و تربیت ایرانی، کمتر این وضعیت را بیان کرده و یا به نمایش میگذارند.
۸. اصولا اگر این اطلاعات مربوط به سطح آموزش عالی را در کشور بپذیریم، باید بگوییم که به طور متوسط بیش از چهل درصد جامعه دارای آموزش عالی هستند. این اطلاعات به نظر صحیح نباشد و پوشش آموزش عالی در کشور نمیتواند به چهل درصد جمعیت رسیده باشد.
۹. در سالهای اخیر کیفیت گزارشهایی که مرکز پژوهشهای مجلس منتشر میکند ضعیف و تا حدودی غیر قابل اعتماد است. لذا هرچند فرضیات بالا مستقل از صحت دادهها، مفاهیمی را برای اندیشیدن ارائه میدهند و البته مهم هستند، ولی مرکز پژوهشهای مجلس باید فکری به حال اعتبار گزارشهای خود و لاجرم اعتبار خودش داشته باشد. مسیر موجود نگران کننده است.
۹ بهمن ۱۴۰۳
کرمانشاه
كانال تخصصي قواعدبازي؛
https://whatsapp.com/channel/0029VawYtZeFCCoecyoMUf22
سهراب دلانگیزان استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه رازی
مرکز پژوهشهای مجلس اخیرا گزارش وضعیت آموزش عالی کشور را منتشر کرده است. قبلا هم وضعیت تحصیل در دوره های ابتدایی و متوسطه را منتشر کرده بود. در این گزارش دهک اول و دوم حدود ۲۷ درصد دارای آموزش عالی، دهک سوم و چهارم حدود ۳۹ درصد، دهک پنجم و ششم حدود ۴۰ درصد، دهک هفتم و هشتم حدود ۵۱ درصد و دهک نهم و دهم حدود ۵۷ درصد دارای آموزش عالی هستند.
چند فرضیه را میتوان بر اساس آمار بالا حتی با وجود نگرانی جدی در مورد اعتبار آنها طرح کرد:
۱. هرچقدر سطح آموزش عالی بالا میرود، از فقر فاصله گرفته میشود ولی داشتن آموزش عالی به تنهایی کافی نیست، چرا که در دهک اول و دوم حداقل بیست و هفت درصد جامعه دارای آموزش عالی بودهاند.
۲. حتی اگر بیست و هفت درصد جمعیت را آنهایی تشکیل دهند که آموزش عالی دارند، نمیتوان اعتماد کرد که این جامعه بتواند از فقر خود را نجات دهد، ولی وقتی بیش از چهل درصد جامعه دارای آموزش عالی باشند، حداقل میتوان انتظار داشت که فقر مطلق برطرف شده باشد.
۳. وقتی آموزش عالی در تراکم کمتر از چهل درصد جامعه باشد، آنگاه باید دنبال سایر عوامل مهم برای ایجاد و استمرار فقر در جامعه ایرانی گشت.
۴. وقتی نرخ متوسط پوشش تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول در ایران کمتر از نود و پنج درصد باشد و بیشتر از پنج درصد کودکان و نوجوانان ما از تحصیل محروم باشند (حدود ۹۲۳ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۳ _۱۴۰۴). آنگاه نمیتوان انتظار داشت توسعه آموزش عالی مشکل فقر را حل کند.
۵. در جامعه امروز ایران احتمالا سرریزهای منفی بی سوادی (با حدود چهار میلیون بی سواد) بسیار بزرگتر از سرریزهای مثبت آموزش عالی در درآمد زایی و فقر زدایی باشد.
۶. با توجه به آمارهای رسمی کشور و این گزارش، احتمالا فقر در کشور چهرهای جوانانه دارد. یعنی هم بخش بزرگی از این افراد تحصیل کرده همانهایی هستند که در سن جوانی هستند و بیکارند، و هم آنهایی که لازم التعلیم هستند و متاسفانه در حال حاضر بیسواد مانده و یا از تعلیم محروم هستند، بیشتر از گروه نوجوان و جوان هستند.
۷. با توجه به بند شش میتوان گفت سهم گروههای زنان در هر دو آمار بیشتر از گروههای مردان است. لذا فقر در جامعه ایرانی چهرهای زنانه نیز دارد. ولی زنان به نظر با توجه به نوع فرهنگ و تربیت ایرانی، کمتر این وضعیت را بیان کرده و یا به نمایش میگذارند.
۸. اصولا اگر این اطلاعات مربوط به سطح آموزش عالی را در کشور بپذیریم، باید بگوییم که به طور متوسط بیش از چهل درصد جامعه دارای آموزش عالی هستند. این اطلاعات به نظر صحیح نباشد و پوشش آموزش عالی در کشور نمیتواند به چهل درصد جمعیت رسیده باشد.
۹. در سالهای اخیر کیفیت گزارشهایی که مرکز پژوهشهای مجلس منتشر میکند ضعیف و تا حدودی غیر قابل اعتماد است. لذا هرچند فرضیات بالا مستقل از صحت دادهها، مفاهیمی را برای اندیشیدن ارائه میدهند و البته مهم هستند، ولی مرکز پژوهشهای مجلس باید فکری به حال اعتبار گزارشهای خود و لاجرم اعتبار خودش داشته باشد. مسیر موجود نگران کننده است.
۹ بهمن ۱۴۰۳
کرمانشاه
كانال تخصصي قواعدبازي؛
https://whatsapp.com/channel/0029VawYtZeFCCoecyoMUf22