نگاه دار سررشته تا نگه دارد
✍فرزان خاموشی
{أَوۡفُوا۟ بِعَهۡدِیۤ أُوفِ بِعَهۡدِكُمۡ}
[سوره البقرة: ۴۰]
ترجمه:
به عهد وپیمان من وفا کنید تا به عهد پیمانتان وفا کنم.
برداشت آیه:
پیمان میان خدا و بندگان، گوش دل سپردن به او و خویشتن را دربست، تسلیم او کردن است؛
و بندگی شیطان نکردن، یعنی از دستورات شیطان پیروی نکند؛
و در مقابل خدا به پیمان و وعده خود عمل خواهد کرد.
رابطهی بین انسان و خدا دو سویه است.
به تعبیری دیگر بنده اگر سر رشته عبودیت را نگه دارد، خدا آن سو سر دیگر را میگیرد و رها نمیکند.
خدا با بندگان عهدهای فراوان دارد،
و مانند این آیه در قرآن بسیار است از جمله:
• در توبه و انابت بگشای تا در بشارت و اجابت بگشاید،
• در مجاهدت بگشای تا در هدایت برگشاید،
• در استغفار بگشای تا در مغفرت برگشاید،
• در شکر بگشای تا در زیادت نعمت برگشاید!
خدایا، کار آن دارد که با تو کاری دارد، یار آن دارد که چون تو یاری دارد!
او که در جهان تو را دارد، هرگز تو را نگذارد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍فرزان خاموشی
{أَوۡفُوا۟ بِعَهۡدِیۤ أُوفِ بِعَهۡدِكُمۡ}
[سوره البقرة: ۴۰]
ترجمه:
به عهد وپیمان من وفا کنید تا به عهد پیمانتان وفا کنم.
برداشت آیه:
پیمان میان خدا و بندگان، گوش دل سپردن به او و خویشتن را دربست، تسلیم او کردن است؛
و بندگی شیطان نکردن، یعنی از دستورات شیطان پیروی نکند؛
و در مقابل خدا به پیمان و وعده خود عمل خواهد کرد.
رابطهی بین انسان و خدا دو سویه است.
به تعبیری دیگر بنده اگر سر رشته عبودیت را نگه دارد، خدا آن سو سر دیگر را میگیرد و رها نمیکند.
خدا با بندگان عهدهای فراوان دارد،
و مانند این آیه در قرآن بسیار است از جمله:
• در توبه و انابت بگشای تا در بشارت و اجابت بگشاید،
• در مجاهدت بگشای تا در هدایت برگشاید،
• در استغفار بگشای تا در مغفرت برگشاید،
• در شکر بگشای تا در زیادت نعمت برگشاید!
خدایا، کار آن دارد که با تو کاری دارد، یار آن دارد که چون تو یاری دارد!
او که در جهان تو را دارد، هرگز تو را نگذارد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍1👏1
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«هیچ کسی نیست که از حمایت یک مسلمان در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش دریغ کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که نیازمند حمایت است تنها خواهد گذاشت و هیچ کسی نیست که از مسلمانی در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش حمایت کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که خواهان حمایت است، حمایت خواهد کرد».
«مَا مِنَ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلَّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ، وَمَا مِنَ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ».
👈سنن ابو داود
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
«هیچ کسی نیست که از حمایت یک مسلمان در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش دریغ کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که نیازمند حمایت است تنها خواهد گذاشت و هیچ کسی نیست که از مسلمانی در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش حمایت کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که خواهان حمایت است، حمایت خواهد کرد».
«مَا مِنَ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلَّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ، وَمَا مِنَ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ».
👈سنن ابو داود
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤3👍2
🔺جنگ اسرائیل و حماس و سه سناریو
✍️صلاحالدین خدیو
محاصرەی کامل غزه، قطع آب، برق، گاز و تلفن و بمباران های هوایی بی سابقه فقط ناشی از خشمی احساسی نیست.
یک ژنرال ارتش اسرائیل گفته آنچه رخ داده ترکیبی از پرل هاربر و یازده سپتامبر است.
ایالات متحده در هر دو مورد وارد جنگ تمام عیار با ژاپن و طالبان و القاعده شد.
اسرائیل هم برای نخستین بار در نیم قرن اخیر وضعیت جنگی اعلام کرده و به حماس اعلام جنگ داده است.
تل آویو در جنگ جاری با یک معادلەی چند مجهولی مواجه است و برای در پیش گرفتن یک استراتژی مشخص، محذوراتی جدی دارد.
هدف اصلی آنها تضعیف جدی و بازگشت ناپذیر توان نظامی حماس در حدی است که کنترل غزه را از دست بدهد و دولت دوفاکتوی آن سرنگون شود.
تحقق این سناریو مستلزم ورود به نوار غزه و تصرف آنست، امری که در جنگ های گذشته اسرائیل از انجام آن خودداری کرده است.
1️⃣اما اگر این جنگ بە سیاق درگیری های گذشته مختومه شود، اسرائیل علیرغم تفوق نظامی بی چون و چرایش در مقام بازندەی بزرگ قرار می گیرد.
باخت اسرائیل به دلایل زیر خواهد بود:
▪️این جنگ تا همین حالا پرتلفات ترین نبرد تاریخ اسرائیل بوده است. اسرائیل در جنگ های گذشته با کسب دستاوردهای ارضی و منهزم کردن ارتش های عربی، صحنەی نهایی را ترسیم می کرد.
▪️بلافاصله پس از آتش بس تل آویو باید وارد مذاکرات طولانی و نفس گیر تبادل اسرا با حماس شود.
تل آویو در گذشته در قبال یک اسیر، هزار فلسطینی را آزاد کرده است. اکنون که تعداد اسیران بیشتر از صد نفر است، معادلەی یاد شده هم تغییر می کند.
حماس از حالا گفته که بخشی از این اسیران در قبال آزادی تمام زندانیان فلسطینی که حدود شش هزار نفرند، آزاد می شوند.
بقیه احتمالا برای چانه زنی در موضوعات دیگر نظیر کاهش محاصرەی غزه و یا امتیازاتی در اماکن مقدس قدس و ...استفاده می شوند.
▪️در صورت آتش بس بدون خلع سلاح حماس، اسرائیل همان کشور قبل از شش اکتبر نخواهد بود. بخش اعظم ابهت نطامی و اطلاعاتی آن نابود می شود و بعد روانی ظرفیت بازدارندگی آن کاهش می یابد.
2️⃣سناریوی دوم این است که اسرائیل وارد غزه شده و درگیر یک جنگ فرسایشی چند ماهه گردد.
این سناریو مخاطرات و چالش های خاص خود را داراست.
حماس در سراسر غزه تونل و کمین گاه دارد و زیر زمین غزه را به یک پادگان تبدیل کرده است.
احتمالا از شهروندان و نظامیان اسیر اسرائیلی هم به عنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد.
یک جنگ فرسایشی چند ماهەی پرتلفات از توان جغرافیایی، سرزمینی و استراتژیک سرزمین کوچک اسرائیل بیرون است.
تل آویو جنگ های گذشته را در چند روز و حداکثر یکی دو هفته برده است.
جنگ برای تسخیر غزه مانند نبرد بازپس گیری رقه و موصل از داعش که ماه ها طول کشید، خونین و پرتلفات خواهد بود و به ویرانی گستردەی شهر می انجامد.
سیل عظیم آوارگان هم چالشی جدی علیه مصر، اسرائیل و حتی کشورهای اروپایی خواهد شد.
نکتەی مهم دیگر این است که طرف هایی که حماس را برای این حمله تشویق کردەاند، نمی توانند با بی تفاوتی نظارەگر نابودی و یا تضعیف جدی آن باشند.
به طور مشخص ایران برای بالا بردن سطح تنش با اسرائیل و باز کردن جبهەهای جدید نظیر جنوب لبنان تحت فشار قرار خواهد گرفت.
در این صورت احتمال گسترش جنگ و تبدیل آن به نوعی رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل دور از ذهن نخواهد بود.
چین و روسیه هم که از درگیری غرب در بحران مشتعل خاورمیانه سود می برند، نفعی در تسویەی نهایی حماس نخواهند داشت.
به همین طریق آمریکا و کشورهای حامی اوکراین هم هوادار یک درگیری طولانی در خاورمیانه به بهای قسر در رفتن روسیه از باتلاق اوکراین نیستند.
چالش های فوق الذکر راه را برای گمانەزنی درببرەی سناریوی سوم باز می کند.
3️⃣می توان تصور کرد که در روزها یا هفتەهای آینده با ابتکار عمل قطر یا ترکیه، حماس تعدادی از گروگان های زن و کودک را آزاد خواهد کرد. اسرائیل هم با آزادی زندانیان زن فلسطینی و کاهش بمباران ها به آن پاسخ خواهد داد.
در مرحلەی بعد ممکن است با حضور نیرویی حافظ صلح و شروطی چون لغو محاصرەی غزە تشکیلات پلیس را حفظ و سلاح های سنگین و نیمه سنگین را واگذار نماید.
در این صورت وضعیتی مشابه کرانەی باختری پیش می آید و راه برای گام های بعدی در مسیر وحدت جناح های فلسطینی و احیای گفتگوهای صلح باز می شود.
تحقق هر یک از این سناریوها، منوط به تحولات میدانی و پیش آمدهای سیاسی در منطقه و رویدادهای ریز و درشت بسیار است.
#صلاحالدین_خدیو
@islahweb
✍️صلاحالدین خدیو
محاصرەی کامل غزه، قطع آب، برق، گاز و تلفن و بمباران های هوایی بی سابقه فقط ناشی از خشمی احساسی نیست.
یک ژنرال ارتش اسرائیل گفته آنچه رخ داده ترکیبی از پرل هاربر و یازده سپتامبر است.
ایالات متحده در هر دو مورد وارد جنگ تمام عیار با ژاپن و طالبان و القاعده شد.
اسرائیل هم برای نخستین بار در نیم قرن اخیر وضعیت جنگی اعلام کرده و به حماس اعلام جنگ داده است.
تل آویو در جنگ جاری با یک معادلەی چند مجهولی مواجه است و برای در پیش گرفتن یک استراتژی مشخص، محذوراتی جدی دارد.
هدف اصلی آنها تضعیف جدی و بازگشت ناپذیر توان نظامی حماس در حدی است که کنترل غزه را از دست بدهد و دولت دوفاکتوی آن سرنگون شود.
تحقق این سناریو مستلزم ورود به نوار غزه و تصرف آنست، امری که در جنگ های گذشته اسرائیل از انجام آن خودداری کرده است.
1️⃣اما اگر این جنگ بە سیاق درگیری های گذشته مختومه شود، اسرائیل علیرغم تفوق نظامی بی چون و چرایش در مقام بازندەی بزرگ قرار می گیرد.
باخت اسرائیل به دلایل زیر خواهد بود:
▪️این جنگ تا همین حالا پرتلفات ترین نبرد تاریخ اسرائیل بوده است. اسرائیل در جنگ های گذشته با کسب دستاوردهای ارضی و منهزم کردن ارتش های عربی، صحنەی نهایی را ترسیم می کرد.
▪️بلافاصله پس از آتش بس تل آویو باید وارد مذاکرات طولانی و نفس گیر تبادل اسرا با حماس شود.
تل آویو در گذشته در قبال یک اسیر، هزار فلسطینی را آزاد کرده است. اکنون که تعداد اسیران بیشتر از صد نفر است، معادلەی یاد شده هم تغییر می کند.
حماس از حالا گفته که بخشی از این اسیران در قبال آزادی تمام زندانیان فلسطینی که حدود شش هزار نفرند، آزاد می شوند.
بقیه احتمالا برای چانه زنی در موضوعات دیگر نظیر کاهش محاصرەی غزه و یا امتیازاتی در اماکن مقدس قدس و ...استفاده می شوند.
▪️در صورت آتش بس بدون خلع سلاح حماس، اسرائیل همان کشور قبل از شش اکتبر نخواهد بود. بخش اعظم ابهت نطامی و اطلاعاتی آن نابود می شود و بعد روانی ظرفیت بازدارندگی آن کاهش می یابد.
2️⃣سناریوی دوم این است که اسرائیل وارد غزه شده و درگیر یک جنگ فرسایشی چند ماهه گردد.
این سناریو مخاطرات و چالش های خاص خود را داراست.
حماس در سراسر غزه تونل و کمین گاه دارد و زیر زمین غزه را به یک پادگان تبدیل کرده است.
احتمالا از شهروندان و نظامیان اسیر اسرائیلی هم به عنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد.
یک جنگ فرسایشی چند ماهەی پرتلفات از توان جغرافیایی، سرزمینی و استراتژیک سرزمین کوچک اسرائیل بیرون است.
تل آویو جنگ های گذشته را در چند روز و حداکثر یکی دو هفته برده است.
جنگ برای تسخیر غزه مانند نبرد بازپس گیری رقه و موصل از داعش که ماه ها طول کشید، خونین و پرتلفات خواهد بود و به ویرانی گستردەی شهر می انجامد.
سیل عظیم آوارگان هم چالشی جدی علیه مصر، اسرائیل و حتی کشورهای اروپایی خواهد شد.
نکتەی مهم دیگر این است که طرف هایی که حماس را برای این حمله تشویق کردەاند، نمی توانند با بی تفاوتی نظارەگر نابودی و یا تضعیف جدی آن باشند.
به طور مشخص ایران برای بالا بردن سطح تنش با اسرائیل و باز کردن جبهەهای جدید نظیر جنوب لبنان تحت فشار قرار خواهد گرفت.
در این صورت احتمال گسترش جنگ و تبدیل آن به نوعی رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل دور از ذهن نخواهد بود.
چین و روسیه هم که از درگیری غرب در بحران مشتعل خاورمیانه سود می برند، نفعی در تسویەی نهایی حماس نخواهند داشت.
به همین طریق آمریکا و کشورهای حامی اوکراین هم هوادار یک درگیری طولانی در خاورمیانه به بهای قسر در رفتن روسیه از باتلاق اوکراین نیستند.
چالش های فوق الذکر راه را برای گمانەزنی درببرەی سناریوی سوم باز می کند.
3️⃣می توان تصور کرد که در روزها یا هفتەهای آینده با ابتکار عمل قطر یا ترکیه، حماس تعدادی از گروگان های زن و کودک را آزاد خواهد کرد. اسرائیل هم با آزادی زندانیان زن فلسطینی و کاهش بمباران ها به آن پاسخ خواهد داد.
در مرحلەی بعد ممکن است با حضور نیرویی حافظ صلح و شروطی چون لغو محاصرەی غزە تشکیلات پلیس را حفظ و سلاح های سنگین و نیمه سنگین را واگذار نماید.
در این صورت وضعیتی مشابه کرانەی باختری پیش می آید و راه برای گام های بعدی در مسیر وحدت جناح های فلسطینی و احیای گفتگوهای صلح باز می شود.
تحقق هر یک از این سناریوها، منوط به تحولات میدانی و پیش آمدهای سیاسی در منطقه و رویدادهای ریز و درشت بسیار است.
#صلاحالدین_خدیو
@islahweb
👍9
روز چهارم نبرد طوفان الاقصی/ بمباران گسترده و شدید نوار غزه
غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین
نبرد طوفان الاقصی که در حمایت از مسجد الاقصی و اسرای فلسطینی علیه دشمن صهیونیستی آغاز شد، وارد چهارمین روز خود شد.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین
نبرد طوفان الاقصی که در حمایت از مسجد الاقصی و اسرای فلسطینی علیه دشمن صهیونیستی آغاز شد، وارد چهارمین روز خود شد.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
😭5❤3
انجمن فرهنگی اقصی(آفاق) عملیات ظفرمندانهی «طوفان اقصی» را تبریک گفت
تهران-پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
انجمن فرهنگی اقصی(آفاق) در تهران با صدور پیامی عملیات ظفرمندانهی «طوفان اقصی» را به مجاهدان حرکت مقاومت اسلامی حماس تبریک گفت.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس #آفاق
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
تهران-پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
انجمن فرهنگی اقصی(آفاق) در تهران با صدور پیامی عملیات ظفرمندانهی «طوفان اقصی» را به مجاهدان حرکت مقاومت اسلامی حماس تبریک گفت.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس #آفاق
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👌6👍2
تحقیقی پیرامون مراد از حدیث: «لَقَدْ خَشِيت عَلَى نَفْسِي» در روایت شیخین
✍️دکتر مختار ويسی
پیامبر- صلی الله علیه و سلم – پس از این که فرشتهی وحی در غار حراء به نزد او آمد و پنج آیهی اول سورهی علق را بر وی نازل نمود و به نزد خدیجه برگشت و داستان نزول وحی را برای او بازگو کرد،،فرمود: « لقد خشيت على نفسي»[١]، یعنی: من بر جان خود میترسم. بدون این که ذکری از سبب رعب و ترسش را برای وی بازگو کند. فقط مطلق ترسش را بیان نمود و مشخص و معین نکرد که از چه چیزی بیمناک است و اسباب و انگیزههای ترسش چه بوده است. اما علما برای تبیین و تحدید آن علل و دلایلی را مطرح کرده، و ابن حجر آن را در ١٢ قول دسته بندی نموده است. در ذیل این اقوال دوازدهگانه را از نظر ابن حجر بیان مینماییم. سپس، به مناقشهی آنها از منظر علما و شارحین حدیث پرداخته و قول راجح را بیان مینماییم.
🔗ادامهی پژوهش
#دین #وحی #خشیت #مختار_ویسی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️دکتر مختار ويسی
پیامبر- صلی الله علیه و سلم – پس از این که فرشتهی وحی در غار حراء به نزد او آمد و پنج آیهی اول سورهی علق را بر وی نازل نمود و به نزد خدیجه برگشت و داستان نزول وحی را برای او بازگو کرد،،فرمود: « لقد خشيت على نفسي»[١]، یعنی: من بر جان خود میترسم. بدون این که ذکری از سبب رعب و ترسش را برای وی بازگو کند. فقط مطلق ترسش را بیان نمود و مشخص و معین نکرد که از چه چیزی بیمناک است و اسباب و انگیزههای ترسش چه بوده است. اما علما برای تبیین و تحدید آن علل و دلایلی را مطرح کرده، و ابن حجر آن را در ١٢ قول دسته بندی نموده است. در ذیل این اقوال دوازدهگانه را از نظر ابن حجر بیان مینماییم. سپس، به مناقشهی آنها از منظر علما و شارحین حدیث پرداخته و قول راجح را بیان مینماییم.
🔗ادامهی پژوهش
#دین #وحی #خشیت #مختار_ویسی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍2❤1
🔺تبانی نتانیاهو؟!
✔️در این چند روز برخی از تبانی نتانیاهو در حمله بیسابقه حماس به شهرکهای اسرائیلی در حومه غزه سخن میگویند. این تحلیل هم معطوف به دو انگاره است، نخست باور صاحبان آن به "توانمندی خارق العاده" دستگاههای امنیتی اسرائیل و به تبع آن محال دانستن غافلگیری آنهاست و دوم این که میگویند نتانیاهو به این جنگ برای رهایی از مخمصه داخلی نیاز داشت و استشهاد میکنند که با شروع جنگ تظاهرات علیه او پایان یافت.
✔️به نظر نگارنده این دست تحلیلها نتیجه فقر شناختی از اسرائیل و فلسطین است. در واقع نوع مواجهه شناختی با اسرائیل و فلسطین بیشتر شعاری و سطحی است و آن هم از آفات رسمی سازی چنین مسائلی و به تبع آن وارد شدن آن به متن کشمکشهای داخلی و نگاه به این مسائل کلان خارجی از خاستگاه همان جدالها و کدورتهاست.
✔️واقعیت این است که صحبت از تبانی نتانیاهو بیشتر یک طنز است تا یک تحلیل. اساسا در سیستم اسرائیل هیچ امکانی برای تبانی در این سطح وجود ندارد. این که اجازه دهند حماس حملهاش را انجام دهد و بیش از هزار اسرائیلی کشته شود، فقط به خاطر این که نتانیاهو میخواهد به اعتراضات مخالفان پایان دهد یا میخواهد جنگی منطقهای راه بیندازد و به دنبال بهانهای بزرگ بوده - تحلیل شاخداری که حتی هیچ یک از مخالفان نتانیاهو هم مطرح نکرده است - اما در اینجا به عنوان یک "کشف کارشناسی" مطرح میشود.
✔️اما کسانی که این نوع تحلیلها را مطرح میکنند، غافل از این هستند که جستن نتانیاهو از مخمصه داخلی فعلا به علت شرایط جنگی موقت است و بعد از اتمام جنگ به احتمال زیاد کمیته وینوگراد دیگری برای تحقیق درباره علل و عوامل این شکست راهبردی اطلاعاتی و امنیتی و آماده نبودن ارتش برای دفع حمله روز شنبه حماس تشکیل خواهد شد. در واقع یکی از دلایل طولانی شدن جنگ و حملات بیرحمانه و هیستریک به غزه و همچنین دعوت نتانیاهو از مخالفان برای پیوستن به کابینه، تلاش برای تحقق "دستاورد بزرگی" است که خود را با آن از مخمصه تحقیقات کمیته احتمالی برهاند. بنابراین نتایج جنگ هر چه باشد، به احتمال زیاد نتانیاهو یکی از بازندگان خواهد بود.
✔️اکنون هم نتانیاهو در مظان این اتهام قرار دارد که سیاستهای او و طیف راستگرای متحدش شکاف داخلی در اسرائیل را چنان تعمیق کرده که برونداد آن تضعیف نهادی اسرائیل از جمله در ارتش و سازمانهای امنیتی بود و در نتیجه آن به زعم مخالفان، حماس توانست نقشه پیچیده خود را برای تحمیل شکست راهبردی و پیچیده امنیتی و اطلاعاتی به اسرائیل عملی کند.
✔️البته باز با قاطعیت نمیتوان گفت که اگر چنین شرایط داخلی دشواری بر اسرائیل حاکم نبود، حماس نمیتوانست چنین حملهای را اجرایی کند. واقعیتی که از دید ناظران و تحلیلگران مغفول مانده بود، این که حماس در یک دهه اخیر در منطقه کوچک و تحت محاصره شدید غزه توانست توانمندیهای نظامی خود را به دور از دید ناظران به طرز عجیبی بالا ببرد؛ به نحوی که در هر جنگی- در پنج شش جنگ 15 سال اخیر - نسبت به جنگ قبل آمادهتر ظاهر شد و در حالی که ناظران موشکها و تواناییهای نظامی آن را به سخره میگرفتند، حماس کار خود را پیش میبرد تا این که اخیرا چنین حمله ترکیبی و پیچیدهای را در سالگرد جنگ اکتبر 1973 با برنامهریزی دقیق در سایه فریبی راهبردی در دو سال اخیر اجرا کرد که بیشتر به فیلمهای تخیلی و هالیوودی میماند.
✔️در آن سو هم نباید در پیش بینی نتایج جنگ صرفا نظر به تهدیدات اعلامی دو طرف و بدون شناختی دقیق از پیچیدگیها و محذورات شتاب کرد. چنان که در یادداشت قبلی هم گفته شدَ، صرفا در قالب اما و اگر و احتمال میتوان پیشبینیهایی کرد. خود اسرائیل رسما هدف نابودی حماس، یا خلع سلاح آن و یا کنترل غزه را اعلام نکرده است. دلیل آن هم دشواری تحقق این اهداف است. به نظر میرسد فعلا هدف اسرائیل حتی الامکان تضعیف حداکثری شاخه نظامی حماس برای ایجاد بازدارندگی طولانی مدت از طریق سیاست زمین سوخته است. در واقع نابودی قسام و حماس مستلزم نابودی جغرافیای نوار غزه است که امکانپذیر نیست. توانمندیهای نظامی حماس در شهری تونلی به وسعت 400 کیلومتر مربع در زیر جغرافیایی غزه است که بعضا تا داخل اسرائیل نیز امتداد دارند. دسترسی به این شهر زیرزمینی هم مستلزم اشغال کامل نوار غزه و جنگ فرسایشی طولانی مدت است که تلفات آن برای اسرائیل بسیار بیشتر از روز شنبه خواهد بود و نتانیاهو را در برابر معضلات دشوارتری قرار خواهد داد.
✔️در آن سو هم به دلایل عدیدهای بعید است که واشنگتن تمایلی برای گسترش و طولانی شدن جنگ داشته باشد.
با این حال احتمالا میخواهد ارتش اسرائیلی سطحی از بازدارندگی را نظر به اهمیت آن برای آینده اسرائیل و دکترین خاورمیانهای آمریکا باز یابد.
✍#صابر_گلعنبری
@islahweb
✔️در این چند روز برخی از تبانی نتانیاهو در حمله بیسابقه حماس به شهرکهای اسرائیلی در حومه غزه سخن میگویند. این تحلیل هم معطوف به دو انگاره است، نخست باور صاحبان آن به "توانمندی خارق العاده" دستگاههای امنیتی اسرائیل و به تبع آن محال دانستن غافلگیری آنهاست و دوم این که میگویند نتانیاهو به این جنگ برای رهایی از مخمصه داخلی نیاز داشت و استشهاد میکنند که با شروع جنگ تظاهرات علیه او پایان یافت.
✔️به نظر نگارنده این دست تحلیلها نتیجه فقر شناختی از اسرائیل و فلسطین است. در واقع نوع مواجهه شناختی با اسرائیل و فلسطین بیشتر شعاری و سطحی است و آن هم از آفات رسمی سازی چنین مسائلی و به تبع آن وارد شدن آن به متن کشمکشهای داخلی و نگاه به این مسائل کلان خارجی از خاستگاه همان جدالها و کدورتهاست.
✔️واقعیت این است که صحبت از تبانی نتانیاهو بیشتر یک طنز است تا یک تحلیل. اساسا در سیستم اسرائیل هیچ امکانی برای تبانی در این سطح وجود ندارد. این که اجازه دهند حماس حملهاش را انجام دهد و بیش از هزار اسرائیلی کشته شود، فقط به خاطر این که نتانیاهو میخواهد به اعتراضات مخالفان پایان دهد یا میخواهد جنگی منطقهای راه بیندازد و به دنبال بهانهای بزرگ بوده - تحلیل شاخداری که حتی هیچ یک از مخالفان نتانیاهو هم مطرح نکرده است - اما در اینجا به عنوان یک "کشف کارشناسی" مطرح میشود.
✔️اما کسانی که این نوع تحلیلها را مطرح میکنند، غافل از این هستند که جستن نتانیاهو از مخمصه داخلی فعلا به علت شرایط جنگی موقت است و بعد از اتمام جنگ به احتمال زیاد کمیته وینوگراد دیگری برای تحقیق درباره علل و عوامل این شکست راهبردی اطلاعاتی و امنیتی و آماده نبودن ارتش برای دفع حمله روز شنبه حماس تشکیل خواهد شد. در واقع یکی از دلایل طولانی شدن جنگ و حملات بیرحمانه و هیستریک به غزه و همچنین دعوت نتانیاهو از مخالفان برای پیوستن به کابینه، تلاش برای تحقق "دستاورد بزرگی" است که خود را با آن از مخمصه تحقیقات کمیته احتمالی برهاند. بنابراین نتایج جنگ هر چه باشد، به احتمال زیاد نتانیاهو یکی از بازندگان خواهد بود.
✔️اکنون هم نتانیاهو در مظان این اتهام قرار دارد که سیاستهای او و طیف راستگرای متحدش شکاف داخلی در اسرائیل را چنان تعمیق کرده که برونداد آن تضعیف نهادی اسرائیل از جمله در ارتش و سازمانهای امنیتی بود و در نتیجه آن به زعم مخالفان، حماس توانست نقشه پیچیده خود را برای تحمیل شکست راهبردی و پیچیده امنیتی و اطلاعاتی به اسرائیل عملی کند.
✔️البته باز با قاطعیت نمیتوان گفت که اگر چنین شرایط داخلی دشواری بر اسرائیل حاکم نبود، حماس نمیتوانست چنین حملهای را اجرایی کند. واقعیتی که از دید ناظران و تحلیلگران مغفول مانده بود، این که حماس در یک دهه اخیر در منطقه کوچک و تحت محاصره شدید غزه توانست توانمندیهای نظامی خود را به دور از دید ناظران به طرز عجیبی بالا ببرد؛ به نحوی که در هر جنگی- در پنج شش جنگ 15 سال اخیر - نسبت به جنگ قبل آمادهتر ظاهر شد و در حالی که ناظران موشکها و تواناییهای نظامی آن را به سخره میگرفتند، حماس کار خود را پیش میبرد تا این که اخیرا چنین حمله ترکیبی و پیچیدهای را در سالگرد جنگ اکتبر 1973 با برنامهریزی دقیق در سایه فریبی راهبردی در دو سال اخیر اجرا کرد که بیشتر به فیلمهای تخیلی و هالیوودی میماند.
✔️در آن سو هم نباید در پیش بینی نتایج جنگ صرفا نظر به تهدیدات اعلامی دو طرف و بدون شناختی دقیق از پیچیدگیها و محذورات شتاب کرد. چنان که در یادداشت قبلی هم گفته شدَ، صرفا در قالب اما و اگر و احتمال میتوان پیشبینیهایی کرد. خود اسرائیل رسما هدف نابودی حماس، یا خلع سلاح آن و یا کنترل غزه را اعلام نکرده است. دلیل آن هم دشواری تحقق این اهداف است. به نظر میرسد فعلا هدف اسرائیل حتی الامکان تضعیف حداکثری شاخه نظامی حماس برای ایجاد بازدارندگی طولانی مدت از طریق سیاست زمین سوخته است. در واقع نابودی قسام و حماس مستلزم نابودی جغرافیای نوار غزه است که امکانپذیر نیست. توانمندیهای نظامی حماس در شهری تونلی به وسعت 400 کیلومتر مربع در زیر جغرافیایی غزه است که بعضا تا داخل اسرائیل نیز امتداد دارند. دسترسی به این شهر زیرزمینی هم مستلزم اشغال کامل نوار غزه و جنگ فرسایشی طولانی مدت است که تلفات آن برای اسرائیل بسیار بیشتر از روز شنبه خواهد بود و نتانیاهو را در برابر معضلات دشوارتری قرار خواهد داد.
✔️در آن سو هم به دلایل عدیدهای بعید است که واشنگتن تمایلی برای گسترش و طولانی شدن جنگ داشته باشد.
با این حال احتمالا میخواهد ارتش اسرائیلی سطحی از بازدارندگی را نظر به اهمیت آن برای آینده اسرائیل و دکترین خاورمیانهای آمریکا باز یابد.
✍#صابر_گلعنبری
@islahweb
👍9👎3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥سه اصل اسرائیل!
♦️گدعون لوی، روزنامهنگار منتقد برجسته اسرائیلی است که برخی اوقات در روزنامه چپ هاآرتص هم مطلب مینویسد. وی از 1974 تا 1978 نیز دستیار و سخنگوی شیمون پرز و چند سالی هم معاون سردبیر روزنامه "هاآرتص" بود.
♦️اظهارات او در کلیپ بالا، به عنوان یک روزنامه نگار کهنهکار که بیش از 50 سال در متن تحولات ابر بحران خاورمیانه بوده و دست از آستین شجاعت و صداقت برای بیان این حقایق بیرون میکند، کمک شایانی به فهم ریشههای رویدادهای جاری در فلسطین و اسرائیل میکند.
♦️سالهاست که نوشتهها و سخنرانیهایش را که عمدتا به دور از تحمیل «ذهنیت» ایدئولوژیک زده بر «عینیت» و غالبا بر نقد سیاستهای اسرائیل و شهرکسازیِ بحرانزا متمرکز است، پیگیری میکنم؛ او بیپروا سیاستپیشگانِ مست قدرت مثل گلدا مائیر و نتانیاهو را نقد و چنین روزهایی را پیشبینی میکرد و همیشه نسبت به عواقب سیاستهای تل آویو در تداوم ستم و نایده گرفتن حقوق فلسطینیان و انفجار انبان خشمی تاریخی هشدار میداد!
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
♦️گدعون لوی، روزنامهنگار منتقد برجسته اسرائیلی است که برخی اوقات در روزنامه چپ هاآرتص هم مطلب مینویسد. وی از 1974 تا 1978 نیز دستیار و سخنگوی شیمون پرز و چند سالی هم معاون سردبیر روزنامه "هاآرتص" بود.
♦️اظهارات او در کلیپ بالا، به عنوان یک روزنامه نگار کهنهکار که بیش از 50 سال در متن تحولات ابر بحران خاورمیانه بوده و دست از آستین شجاعت و صداقت برای بیان این حقایق بیرون میکند، کمک شایانی به فهم ریشههای رویدادهای جاری در فلسطین و اسرائیل میکند.
♦️سالهاست که نوشتهها و سخنرانیهایش را که عمدتا به دور از تحمیل «ذهنیت» ایدئولوژیک زده بر «عینیت» و غالبا بر نقد سیاستهای اسرائیل و شهرکسازیِ بحرانزا متمرکز است، پیگیری میکنم؛ او بیپروا سیاستپیشگانِ مست قدرت مثل گلدا مائیر و نتانیاهو را نقد و چنین روزهایی را پیشبینی میکرد و همیشه نسبت به عواقب سیاستهای تل آویو در تداوم ستم و نایده گرفتن حقوق فلسطینیان و انفجار انبان خشمی تاریخی هشدار میداد!
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍7
✔️ ببینید تا خوب صهیونیستها را بشناسید
به این تصویر خوب نگاه کنیدَ، این جنایت فقط در فلسطین و به دست اشغالگران صهیونیست اتفاق میافتد.
در حالی دشمن صهیونیستی به دروغ مبارزان حماس را به کشتن کودکان و نوزادان خود متهم میکند که خود چنین جنایاتی را مرتکب میشود. این نشان میدهد که هدف از اتهامات و ادعاها علیه حماس توجیه این جنایات خود و سرپوش گذاشتن بر آن است.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
به این تصویر خوب نگاه کنیدَ، این جنایت فقط در فلسطین و به دست اشغالگران صهیونیست اتفاق میافتد.
در حالی دشمن صهیونیستی به دروغ مبارزان حماس را به کشتن کودکان و نوزادان خود متهم میکند که خود چنین جنایاتی را مرتکب میشود. این نشان میدهد که هدف از اتهامات و ادعاها علیه حماس توجیه این جنایات خود و سرپوش گذاشتن بر آن است.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
😭10👍2😢2
🎬گناه این نوزاد چند ماهه چیست؟
اشغالگران صهیونیست آب را بر او قطع کردند. نان، غذا و دارو را بر این نوزاد و دیگر نوزادان و کودکان غزه قطع کردند و این گونه هم با ماشین جنگی خود تحت حمایت آمریکا و اروپا سلاخی میکنند.
صهیونیستهای دروغگو اگر راست میگویند که مبارزان فلسطینی نوزاد و کودک سر بریدهاند، فقط یک تصویر فقط یک عکس از آن را نشان دهند. اما دروغگو اگر شرم و حیا داشت که دروغ نمیگفت و این گونه جنایت نمیکرد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
اشغالگران صهیونیست آب را بر او قطع کردند. نان، غذا و دارو را بر این نوزاد و دیگر نوزادان و کودکان غزه قطع کردند و این گونه هم با ماشین جنگی خود تحت حمایت آمریکا و اروپا سلاخی میکنند.
صهیونیستهای دروغگو اگر راست میگویند که مبارزان فلسطینی نوزاد و کودک سر بریدهاند، فقط یک تصویر فقط یک عکس از آن را نشان دهند. اما دروغگو اگر شرم و حیا داشت که دروغ نمیگفت و این گونه جنایت نمیکرد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
😢9😭3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 ارزش چند بار دیدن را دارد
خوب به این فیلم نگاه کنید. نیروهای حماس طبق موازین اسلامی عمل میکنند و زن و کودک و سالخورده نمیکشند، بلکه این گونه مردانه به پایگاههای نظامیان صهیونیست شبیخون میزنند و نظامیان تا بن دندان مسلح را به این شکل خوار و ذلیل از سوراخ تانک و نفربر و.... بیرون میکشند و اسیر میکنند.
این خفت و خواری و تحقیر تا سالها ارتش اشغالگر صهیونیست را رها نخواهد کرد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
خوب به این فیلم نگاه کنید. نیروهای حماس طبق موازین اسلامی عمل میکنند و زن و کودک و سالخورده نمیکشند، بلکه این گونه مردانه به پایگاههای نظامیان صهیونیست شبیخون میزنند و نظامیان تا بن دندان مسلح را به این شکل خوار و ذلیل از سوراخ تانک و نفربر و.... بیرون میکشند و اسیر میکنند.
این خفت و خواری و تحقیر تا سالها ارتش اشغالگر صهیونیست را رها نخواهد کرد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍21
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ویدیویی که شبکه الجزیره از لحظه آزادی شهرکنشین زن اسرائیلی و دو فرزندش توسط گردانهای قسام منتشر کرد.
👈توجه:
گردانهای شهید عزالدین قسام این شهرک نشین و دو فرزندنش را در همان روز حمله پس از دقایقی رها کرده است تا به شهرک صهیونیست نشین خود برگردد و از اسارت او خودداری کرده است.
گردانهای قسام با پخش فیلم آزاد کردن این زن اسرائیلی و فرزندانش در واقع تلاش دارند که به جهانیان اعلام کنند که به اسارت گرفتن و کشتن زنان (غیر نظامی) و کودکان جایی در دکترین نظامی آنها ندارد و آنها به اخلاق اسلامی پایبند هستند.
هدف قسام از پخش فیلم این اقدام خود در حقیقت زیر سوال بردن ادعاهای نتانیاهو و دشمن صهیونیستی است.
در این چند روز هم برخی خبرنگاران و روزنامه نگاران اسرائیلی امثال اورین زیف و همچنین یک شهرک نشین زن در مصاحبه با کانال ١٢ اسرائیل بر رفتار انسانی و اسلامی مبارزان حماس در حمله به شهرکها تاکید داشتند.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👈توجه:
گردانهای شهید عزالدین قسام این شهرک نشین و دو فرزندنش را در همان روز حمله پس از دقایقی رها کرده است تا به شهرک صهیونیست نشین خود برگردد و از اسارت او خودداری کرده است.
گردانهای قسام با پخش فیلم آزاد کردن این زن اسرائیلی و فرزندانش در واقع تلاش دارند که به جهانیان اعلام کنند که به اسارت گرفتن و کشتن زنان (غیر نظامی) و کودکان جایی در دکترین نظامی آنها ندارد و آنها به اخلاق اسلامی پایبند هستند.
هدف قسام از پخش فیلم این اقدام خود در حقیقت زیر سوال بردن ادعاهای نتانیاهو و دشمن صهیونیستی است.
در این چند روز هم برخی خبرنگاران و روزنامه نگاران اسرائیلی امثال اورین زیف و همچنین یک شهرک نشین زن در مصاحبه با کانال ١٢ اسرائیل بر رفتار انسانی و اسلامی مبارزان حماس در حمله به شهرکها تاکید داشتند.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
❤17👍1
#بارقههای_وحی
✨انگیزه بندگیِ خدا
✍️#فرزان_خاموشی
✨ {وَٱسۡتَعِینُوا۟ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ وَإِنَّهَا لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى ٱلۡخَـٰشِعِینَ} [سورة البقرة: ۴۵]
🌸 ترجمه:
از شکیبایی و نماز یاری بجویید قطعا اینها سنگین است مگر بر فروتنان.
🪷 برداشت آیه:
یقین داشتن به دیدار خداوند و امید به نعمتهایی که نزد اوست باعث میشود بنده نماز بخواند و خاطرش اطمینان یابد.
👈 چرا که از دیدگاه او نماز پیوند و دیداری است میان او و خدا، پیوندی که دل از آن نیرو میگیرد، و روح به خدا میپیوندد، و نفس در آن نفیسترین توشه که همان آرامش درون باشد مییابد.
✅ ارتباطی که با آواز دل همسو است، چرا فطرت سلیم خدا را میجوید و از آن جدا ناپذیر است.
🌸 رسول خدا ﷺ هنگامی که به مشکل و بلایی دچار میشد، به نماز پناه میبرد. برخلاف کسی که چنین نیست، زیرا انگیزهای ندارد که او را به نماز فرا بخواند، و هر گاه نماز بخواند، سنگینترین چیز بر او خواهد بود.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✨انگیزه بندگیِ خدا
✍️#فرزان_خاموشی
✨ {وَٱسۡتَعِینُوا۟ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ وَإِنَّهَا لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى ٱلۡخَـٰشِعِینَ} [سورة البقرة: ۴۵]
🌸 ترجمه:
از شکیبایی و نماز یاری بجویید قطعا اینها سنگین است مگر بر فروتنان.
🪷 برداشت آیه:
یقین داشتن به دیدار خداوند و امید به نعمتهایی که نزد اوست باعث میشود بنده نماز بخواند و خاطرش اطمینان یابد.
👈 چرا که از دیدگاه او نماز پیوند و دیداری است میان او و خدا، پیوندی که دل از آن نیرو میگیرد، و روح به خدا میپیوندد، و نفس در آن نفیسترین توشه که همان آرامش درون باشد مییابد.
✅ ارتباطی که با آواز دل همسو است، چرا فطرت سلیم خدا را میجوید و از آن جدا ناپذیر است.
🌸 رسول خدا ﷺ هنگامی که به مشکل و بلایی دچار میشد، به نماز پناه میبرد. برخلاف کسی که چنین نیست، زیرا انگیزهای ندارد که او را به نماز فرا بخواند، و هر گاه نماز بخواند، سنگینترین چیز بر او خواهد بود.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
از نشانههای نزدیکی بنده به خداوند این است که:
خداوند تو را پناهگاهی برای مردم قرار میدهد، تا غم و غصهٔ آنان را کم و یا از بلایی دور کنی، کسی را که در نگرانی است هرچند اندک، آسودهخاطر گردانی، انسان سرگشته و حیرانی را راهنمایی کنی، و نیازمندی را یاری دهی.
بدون شک کسی که نسبت بهبندگان خداوند نیکوترین موضع را داشته باشد، خداوند به سریعترین صورت با هر خیر و برکتی به سوی او میآید.
✍استاد جلال معروفیان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
خداوند تو را پناهگاهی برای مردم قرار میدهد، تا غم و غصهٔ آنان را کم و یا از بلایی دور کنی، کسی را که در نگرانی است هرچند اندک، آسودهخاطر گردانی، انسان سرگشته و حیرانی را راهنمایی کنی، و نیازمندی را یاری دهی.
بدون شک کسی که نسبت بهبندگان خداوند نیکوترین موضع را داشته باشد، خداوند به سریعترین صورت با هر خیر و برکتی به سوی او میآید.
✍استاد جلال معروفیان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍9👏1