🔺 آیا جنگی منطقهای رخ میدهد؟
⏺ آیا جنگ میان غزه و اسرائیل به جنگی منطقهای ختم میشود؟
واقعیت این است که در چنین مواقعی نمیتوان دورنمای جنگی را پیش بینی کرد که خود طرفهای درگیر در آن هم برآورد دقیقی نسبت به سرنوشت آن ندارند.
با این حال، در وسع خود نظرم را بر پایه دادههای کنونی مبتنی بر تحولات این سه روز و سیاستها و رفتارهای طرفهای درگیر و متحدان هر دو در چند نکته بیان میکنم:
🔼 بین سطور مواضع و سیاستهای آمریکا و اسرائیل، نگارنده را تا این لحظه به این جمع بندی میرساند که "تصمیمی" برای تسری جنگ به جبهههای دیگر با حزب الله و ایران ندارند. اسرائیل تمایلی به جنگ همزمان در چند جبهه ندارد و اساسا هم جغرافیای آن به علت فقدان عمق استراتژیک تاب جنگ در چند جبهه را ندارد. جنگهای قبلی با دول عربی مانند شش روزه به استثنای 1973 اساسا یک طرفه بودند و جنگی عربی به معنای واقعی کلمه در کار نبود.
در واقع اگر اسرائیل قصد گشودن جبههای دیگر در این شرایط را داشت، حملات خمپارهای از لبنان و عملیات نفوذ امروز را بهانه میکرد تا جنگی را علیه حزب الله آغاز کند، اما این کار را "تا این لحظه" انجام نداده است.
🔼 در مقابل هم فعلا به نظر نمیرسد که حزب الله قصد ورود به این جنگ را دارد. همین که شاخه نظامی جهاد اسلامی مسئولیت عملیات (انجام شده با موافقت حزب الله) در مرز لبنان را بر عهده گرفته، نشان میدهد که این حزب "فعلا" تصمیمی برای ایجاد جنگ در جبهه شمالی ندارد. در جنگهای قبلی میان باریکه غزه و اسرائیل نیز حملاتی محدود از جانب لبنان صورت میگرفت، اما به گشودن جبههای جدید منجر نشد.
🔼 با این حال، نباید از نظر دور داشت که برای عدم گسترش دامنه جنگ صرفا نبود تصمیمی پیشینی کافی نیست، بلکه سیر تحولات میدانی در جبهه شمالی تعیین کننده است. در این میان، گفته میشود که اسرائیل برخی پایگاههایی حزب الله در منطقهای که از آنجا برخی مسلحین ورود کرده، و همچنین یک نیروی آن را هدف قرار داده است. در صورت صحت این اخبار، باید منتظر واکنش حزب الله و شکل آن ماند؛ این که در جهت گشودن جبههای جدید علیه اسرائیل خواهد بود یا واکنشی محدود.
🔼 حملات از لبنان به اسرائیل تا این لحظه با هدف فشار بر اسرائیل و متشتت کردن تمرکز آن بر غزه و معطوف به این برآورد است که با دامن زدن به نگرانی اسرائیل و آمریکا نسبت به احتمال گسترش جنگ میتوان از شدت حملات به غزه کاست. اما اسرائیل تا این لحظه بیتوجه به مقتضای این فشارهاست. با این حال، احتمال این که در ساعات و روزهای آینده شاهد فشارهای بیشتر بر اسرائیل از مرزهای شمال باشیم، وجود دارد و باز باید دید که حزب الله تا کجا پیش خواهد رفت و اسرائیل نیز چه در چه سطحی واکنش نشان خواهد داد و آیا این کنش واکنشها به گشودن ناخواسته جبهه شمالی منجر میشود یا خیر؟
🔼 فعلا اسرائیل با پشتیبانی کامل آمریکا (ی نگران از گسترش جنگ به منطقه) و اروپا، سیاست زمین سوخته را علیه نوار غزه بر اساس اعلام بیسابقه وضعیت جنگ از 50 سال پیش در پیش گرفته و حجم بمباران این منطقه در چند دهه اخیر بیسابقه است و به شکل جنون آمیزی زیرساختهای غزه بمباران و تخریب میشود، اما حملات فلسطینیها متوقف نشده است. در کنار آن هم، دولت نتانیاهو از قطع آب، برق و غذا و دارو به روی مردم این منطقه خبر داده است و برای شروع حمله زمینی برنامهریزی میکند. قبلا نیز گفته شد، ورود زمینی محدود امکان دارد اما حمله زمینی گسترده "فعلا" بعید است.
🔼این حجم بیسابقه بمباران هیستریک غزه چند هدف را دنبال میکند:
ــ بالا بردن هزینه حملات حماس و خارج کردن این منطقه از دایره منازعه برای چند دهه آینده
ــ ارسال این پیام به جبهههای دیگر که در صورت حمله به اسرائیل با چنین بهایی مواجه خواهند شد.
ــ افزایش سرسام آور قربانیان فلسطینی. از این رو که همیشه در جنگها و درگیریها آمار کشتههای اسرائیل خیلی کمتر از طرف یا طرفهای مقابل بوده است. اما اکنون این قضیه برعکس شده است و احتمالا نتانیاهو تا این معادله را به قبل بازنگرداند و آمار قربانیان فلسطینی را چند برابر و یا دستکم بیشتر نکند، رضایت نمیدهد.
ــ مجبور کردن حماس به آزادی اسرا بدون گرفتن مابه ازایی که برای نتانیاهو دردسر بزرگی است.
در مقابل هم حملات طرف فلسطینی چه موشکی چه زمینی با وجود این حجم حملات بیسابقه اسرائیل همچنان ادامه دارد.
🔼لب کلام این که جنگ منطقهای به نفع هیچ طرفی نیست و تصمیمی هم برای آن وجود ندارد؛ مگر این که تحولات میدانی، آن را تحمیل کند، اما جنگ غزه پیامدهای مهمی در سطوح مختلفی در سطح منطقه در جهت تشدید کنترل شده تنشها در آینده خواهد داشت.
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
⏺ آیا جنگ میان غزه و اسرائیل به جنگی منطقهای ختم میشود؟
واقعیت این است که در چنین مواقعی نمیتوان دورنمای جنگی را پیش بینی کرد که خود طرفهای درگیر در آن هم برآورد دقیقی نسبت به سرنوشت آن ندارند.
با این حال، در وسع خود نظرم را بر پایه دادههای کنونی مبتنی بر تحولات این سه روز و سیاستها و رفتارهای طرفهای درگیر و متحدان هر دو در چند نکته بیان میکنم:
🔼 بین سطور مواضع و سیاستهای آمریکا و اسرائیل، نگارنده را تا این لحظه به این جمع بندی میرساند که "تصمیمی" برای تسری جنگ به جبهههای دیگر با حزب الله و ایران ندارند. اسرائیل تمایلی به جنگ همزمان در چند جبهه ندارد و اساسا هم جغرافیای آن به علت فقدان عمق استراتژیک تاب جنگ در چند جبهه را ندارد. جنگهای قبلی با دول عربی مانند شش روزه به استثنای 1973 اساسا یک طرفه بودند و جنگی عربی به معنای واقعی کلمه در کار نبود.
در واقع اگر اسرائیل قصد گشودن جبههای دیگر در این شرایط را داشت، حملات خمپارهای از لبنان و عملیات نفوذ امروز را بهانه میکرد تا جنگی را علیه حزب الله آغاز کند، اما این کار را "تا این لحظه" انجام نداده است.
🔼 در مقابل هم فعلا به نظر نمیرسد که حزب الله قصد ورود به این جنگ را دارد. همین که شاخه نظامی جهاد اسلامی مسئولیت عملیات (انجام شده با موافقت حزب الله) در مرز لبنان را بر عهده گرفته، نشان میدهد که این حزب "فعلا" تصمیمی برای ایجاد جنگ در جبهه شمالی ندارد. در جنگهای قبلی میان باریکه غزه و اسرائیل نیز حملاتی محدود از جانب لبنان صورت میگرفت، اما به گشودن جبههای جدید منجر نشد.
🔼 با این حال، نباید از نظر دور داشت که برای عدم گسترش دامنه جنگ صرفا نبود تصمیمی پیشینی کافی نیست، بلکه سیر تحولات میدانی در جبهه شمالی تعیین کننده است. در این میان، گفته میشود که اسرائیل برخی پایگاههایی حزب الله در منطقهای که از آنجا برخی مسلحین ورود کرده، و همچنین یک نیروی آن را هدف قرار داده است. در صورت صحت این اخبار، باید منتظر واکنش حزب الله و شکل آن ماند؛ این که در جهت گشودن جبههای جدید علیه اسرائیل خواهد بود یا واکنشی محدود.
🔼 حملات از لبنان به اسرائیل تا این لحظه با هدف فشار بر اسرائیل و متشتت کردن تمرکز آن بر غزه و معطوف به این برآورد است که با دامن زدن به نگرانی اسرائیل و آمریکا نسبت به احتمال گسترش جنگ میتوان از شدت حملات به غزه کاست. اما اسرائیل تا این لحظه بیتوجه به مقتضای این فشارهاست. با این حال، احتمال این که در ساعات و روزهای آینده شاهد فشارهای بیشتر بر اسرائیل از مرزهای شمال باشیم، وجود دارد و باز باید دید که حزب الله تا کجا پیش خواهد رفت و اسرائیل نیز چه در چه سطحی واکنش نشان خواهد داد و آیا این کنش واکنشها به گشودن ناخواسته جبهه شمالی منجر میشود یا خیر؟
🔼 فعلا اسرائیل با پشتیبانی کامل آمریکا (ی نگران از گسترش جنگ به منطقه) و اروپا، سیاست زمین سوخته را علیه نوار غزه بر اساس اعلام بیسابقه وضعیت جنگ از 50 سال پیش در پیش گرفته و حجم بمباران این منطقه در چند دهه اخیر بیسابقه است و به شکل جنون آمیزی زیرساختهای غزه بمباران و تخریب میشود، اما حملات فلسطینیها متوقف نشده است. در کنار آن هم، دولت نتانیاهو از قطع آب، برق و غذا و دارو به روی مردم این منطقه خبر داده است و برای شروع حمله زمینی برنامهریزی میکند. قبلا نیز گفته شد، ورود زمینی محدود امکان دارد اما حمله زمینی گسترده "فعلا" بعید است.
🔼این حجم بیسابقه بمباران هیستریک غزه چند هدف را دنبال میکند:
ــ بالا بردن هزینه حملات حماس و خارج کردن این منطقه از دایره منازعه برای چند دهه آینده
ــ ارسال این پیام به جبهههای دیگر که در صورت حمله به اسرائیل با چنین بهایی مواجه خواهند شد.
ــ افزایش سرسام آور قربانیان فلسطینی. از این رو که همیشه در جنگها و درگیریها آمار کشتههای اسرائیل خیلی کمتر از طرف یا طرفهای مقابل بوده است. اما اکنون این قضیه برعکس شده است و احتمالا نتانیاهو تا این معادله را به قبل بازنگرداند و آمار قربانیان فلسطینی را چند برابر و یا دستکم بیشتر نکند، رضایت نمیدهد.
ــ مجبور کردن حماس به آزادی اسرا بدون گرفتن مابه ازایی که برای نتانیاهو دردسر بزرگی است.
در مقابل هم حملات طرف فلسطینی چه موشکی چه زمینی با وجود این حجم حملات بیسابقه اسرائیل همچنان ادامه دارد.
🔼لب کلام این که جنگ منطقهای به نفع هیچ طرفی نیست و تصمیمی هم برای آن وجود ندارد؛ مگر این که تحولات میدانی، آن را تحمیل کند، اما جنگ غزه پیامدهای مهمی در سطوح مختلفی در سطح منطقه در جهت تشدید کنترل شده تنشها در آینده خواهد داشت.
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍3😢1
سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین، در سال ۱۹۴۸ میلادی
✍شریف بازرگانی
در موزه مردم شناسی اوز، اوراق و اسناد فراوانی در مورد آداب و رسوم و وقایع دوران مختلف، نگهداری میشود.
👈 نامهها و مکاتبات تجار و یا اسناد و مدارکی که بین مردم رد و بدل میشده نیز در این موزه نگهداری میشود.
یکی از منابع نوشتاری که در موزه اوز موجود است، سی پارههایی است که از مساجد به موزه اهدا شده است.
مردم به هنگام مراسم سوگواری و ختم قران، برای فرد متوفی، آن سی پارههای قران را قرائت مینمایند .
معمولا کسانی که خط خوبی دارند، در همان سی پارهای که قرائت نمودهاند، ضمن دعا برای شخص متوفی، از خوبیهای وی جملاتی را در وصف وی مینویسند .
بعضی مواقع بنا به ذوق و سلیقه آن شخص نگارنده، مطالبی درباره اوضاع و احوال مردم نوشته میشود.
✔️ تصویری که مشاهده میکنید متنی است که مرحوم امین کرامتی در روز دوشنبه به تاریخ ۴ جمادی الاول ۱۳۶۷ قمری ، برابر با ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۶ شمسی مصادف با ۱۵ مارس ۱۹۴۸ میلادی ( یعنی دقیقا ۲ ماه قبل از اعلام موجودیت اسرائیل ) بر روی سی پارهای نوشته است.
➖ ذکر این نکته لازم است که حساب پیروان دین ابراهیمی یهود، با حساب صهیونیستهای اسرائیل جداست و لزوم اتحاد ادیان ابراهیمی و کلیه آزادی خواهان، بر علیه آپارتاید اسرائیل، بیش از پیش مشاهده میشود.
👈 داستان از این قرار است که پس از وقوع درگیریهایی که به واسطه مداخلات انگلستان در فلسطین رخ داد، مردم مسلمان اوز با همت مرحوم محمد یوسف حسین نیا فرزند مرحوم حاج محمد علی ملاحسین مراسم ختم سوره انعام در اوز برگزار کردند و ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین برای آنان دعا نموده تا در این نبرد نابرابر، پیروز شوند.
➖ نکته حائز اهمیت این است که مردم اوز در آن ایام، در دور افتادهترین نقطه جنوب فارس و بدون در دست داشتن وسایل ارتباط جمعی، از وقایع جهانی و بین المللی مطلع بوده و نسبت به آن واکنش نشان میدادند.
ما این نامه را در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ یعنی دقیقا ۷۳ سال بعد از این واقعه در دسترس عموم مردم قرار میدهیم.
✅ بازنویسی متن تصویر فوق
در چهارم ماه جمادیالاول سنه ۱۳۶۷ در مسجد شیخ (مصلّی) ختم سورهٔ مبارکه انعام اجماعاً خوانده شد به نیت فتح مسلمین بر مشرکین، مخصوصاً ملت فلسطین و قاطبه اعراب بر یهود که از سال ۱۳۳۷ دولت انگلیس به قوم یهود لعنهمالله سپرده بود و از آن تاریخ بین اعراب و یهود، جنگ و جدال برقرار است و دراین سال نیز جامعه ملل متفق، متشکل در آمریکا رای به تقسیم فلسطین بین عرب و یهود صادر کردند و اعراب فلسطین خصوصاً و دول عرب عموماً، این تقسیم جامعه که فقط منظور دولت امریکا و روسیه شوروی است،
جداً رد کردند و از دو ماه به اینطرف، جنگهای شدید بین اعرابِ فلسطین و یهود آنجا برقرار است و اخیراً دولت انگلیس تصمیم گرفته فلسطین را تخلیه و ترک کند و در اثر این تصمیم دولت مذکور، دول عرب عموماً متفق شده، فلسطین را به هر قیمتی باشد از دست یهود نجات دهند.
نصرهم الله تعالی وخذلالله المشرکین والیهود، عموماً
➖ باعث این ختم، آقای محمدشریف حسیننیا است، فرزند مرحوم حاج محمدعلی ملاحسین
و بعد از ختم سوره انعام به نفقه ایشان، مولود حضرت رسول اکرم خوانده شد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍شریف بازرگانی
در موزه مردم شناسی اوز، اوراق و اسناد فراوانی در مورد آداب و رسوم و وقایع دوران مختلف، نگهداری میشود.
👈 نامهها و مکاتبات تجار و یا اسناد و مدارکی که بین مردم رد و بدل میشده نیز در این موزه نگهداری میشود.
یکی از منابع نوشتاری که در موزه اوز موجود است، سی پارههایی است که از مساجد به موزه اهدا شده است.
مردم به هنگام مراسم سوگواری و ختم قران، برای فرد متوفی، آن سی پارههای قران را قرائت مینمایند .
معمولا کسانی که خط خوبی دارند، در همان سی پارهای که قرائت نمودهاند، ضمن دعا برای شخص متوفی، از خوبیهای وی جملاتی را در وصف وی مینویسند .
بعضی مواقع بنا به ذوق و سلیقه آن شخص نگارنده، مطالبی درباره اوضاع و احوال مردم نوشته میشود.
✔️ تصویری که مشاهده میکنید متنی است که مرحوم امین کرامتی در روز دوشنبه به تاریخ ۴ جمادی الاول ۱۳۶۷ قمری ، برابر با ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۶ شمسی مصادف با ۱۵ مارس ۱۹۴۸ میلادی ( یعنی دقیقا ۲ ماه قبل از اعلام موجودیت اسرائیل ) بر روی سی پارهای نوشته است.
➖ ذکر این نکته لازم است که حساب پیروان دین ابراهیمی یهود، با حساب صهیونیستهای اسرائیل جداست و لزوم اتحاد ادیان ابراهیمی و کلیه آزادی خواهان، بر علیه آپارتاید اسرائیل، بیش از پیش مشاهده میشود.
👈 داستان از این قرار است که پس از وقوع درگیریهایی که به واسطه مداخلات انگلستان در فلسطین رخ داد، مردم مسلمان اوز با همت مرحوم محمد یوسف حسین نیا فرزند مرحوم حاج محمد علی ملاحسین مراسم ختم سوره انعام در اوز برگزار کردند و ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین برای آنان دعا نموده تا در این نبرد نابرابر، پیروز شوند.
➖ نکته حائز اهمیت این است که مردم اوز در آن ایام، در دور افتادهترین نقطه جنوب فارس و بدون در دست داشتن وسایل ارتباط جمعی، از وقایع جهانی و بین المللی مطلع بوده و نسبت به آن واکنش نشان میدادند.
ما این نامه را در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ یعنی دقیقا ۷۳ سال بعد از این واقعه در دسترس عموم مردم قرار میدهیم.
✅ بازنویسی متن تصویر فوق
در چهارم ماه جمادیالاول سنه ۱۳۶۷ در مسجد شیخ (مصلّی) ختم سورهٔ مبارکه انعام اجماعاً خوانده شد به نیت فتح مسلمین بر مشرکین، مخصوصاً ملت فلسطین و قاطبه اعراب بر یهود که از سال ۱۳۳۷ دولت انگلیس به قوم یهود لعنهمالله سپرده بود و از آن تاریخ بین اعراب و یهود، جنگ و جدال برقرار است و دراین سال نیز جامعه ملل متفق، متشکل در آمریکا رای به تقسیم فلسطین بین عرب و یهود صادر کردند و اعراب فلسطین خصوصاً و دول عرب عموماً، این تقسیم جامعه که فقط منظور دولت امریکا و روسیه شوروی است،
جداً رد کردند و از دو ماه به اینطرف، جنگهای شدید بین اعرابِ فلسطین و یهود آنجا برقرار است و اخیراً دولت انگلیس تصمیم گرفته فلسطین را تخلیه و ترک کند و در اثر این تصمیم دولت مذکور، دول عرب عموماً متفق شده، فلسطین را به هر قیمتی باشد از دست یهود نجات دهند.
نصرهم الله تعالی وخذلالله المشرکین والیهود، عموماً
➖ باعث این ختم، آقای محمدشریف حسیننیا است، فرزند مرحوم حاج محمدعلی ملاحسین
و بعد از ختم سوره انعام به نفقه ایشان، مولود حضرت رسول اکرم خوانده شد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍9❤1
یارب!
پروردگارا!
ای کریم بینیاز!
یا الله!
عاجز و ناتوان و در ماندهایم!
خجالت میکشیم دست نیاز به سوی تو بلند کنیم!
خدایا!
به حال ما رحم کن!
ما را ببخش!
ما در پیشگاه تو آبرو و اعتباری نداریم!
یارب!
به حال کودکان معصوم ما رحم کن!
خدایا!
با هر بار لرزهی خانهها، فرزندان ما گریه و فریاد سر میدهند و دست به دامان ما میشوند و ما چارهای نداریم و جز دعا به درگاه تو هیچ تاب و توانی نداریم!
یارب یارب یارب!
به گناهان ما نبین و با ما از عدل خود برخورد نکن که در ترازوی عدل تو زیانمند هستیم و عاجزانه تمنا داریم که با رحمت و عفو خویش با ما بنگر!
پرورگارا!
این روزها و شبها همهی ما آواره شدیم!
تعدادی شهید شدند و برخی زخمی هستند و تعداد دیگر خانه و کاشانهی خود را از دست داده اند و باقی ماندهی مردم ما آوارهی کوچه و خیابانها هستند و در هوای سرد، شبها را به صبح میرسانند!
پروردگارا!
خودت فرمودهای:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
ما دست نیاز به سوی تو بلند کردهایم، دستهای ما را خالی بر نگردان!
....
برادران و خواهران گرامی و ارجمند!
همه با هم با زاری و اشک از پروردگار مان بخواهیم که زمین را مثل همیشه استوار نگهدارد و ازین بیشتر ما را امتحان نکند که توان امتحان الهی را نداریم.
بیاییم امشب عاجزانه دعا کنیم و اگر هنوز سنگدل هستیم و گریهی مان نمیآید، سر خود فشار بیاوریم و زار زار گریه کنیم و از خدا بخواهیم که ما را نجات دهد.
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
پروردگارا!
ای کریم بینیاز!
یا الله!
عاجز و ناتوان و در ماندهایم!
خجالت میکشیم دست نیاز به سوی تو بلند کنیم!
خدایا!
به حال ما رحم کن!
ما را ببخش!
ما در پیشگاه تو آبرو و اعتباری نداریم!
یارب!
به حال کودکان معصوم ما رحم کن!
خدایا!
با هر بار لرزهی خانهها، فرزندان ما گریه و فریاد سر میدهند و دست به دامان ما میشوند و ما چارهای نداریم و جز دعا به درگاه تو هیچ تاب و توانی نداریم!
یارب یارب یارب!
به گناهان ما نبین و با ما از عدل خود برخورد نکن که در ترازوی عدل تو زیانمند هستیم و عاجزانه تمنا داریم که با رحمت و عفو خویش با ما بنگر!
پرورگارا!
این روزها و شبها همهی ما آواره شدیم!
تعدادی شهید شدند و برخی زخمی هستند و تعداد دیگر خانه و کاشانهی خود را از دست داده اند و باقی ماندهی مردم ما آوارهی کوچه و خیابانها هستند و در هوای سرد، شبها را به صبح میرسانند!
پروردگارا!
خودت فرمودهای:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
ما دست نیاز به سوی تو بلند کردهایم، دستهای ما را خالی بر نگردان!
....
برادران و خواهران گرامی و ارجمند!
همه با هم با زاری و اشک از پروردگار مان بخواهیم که زمین را مثل همیشه استوار نگهدارد و ازین بیشتر ما را امتحان نکند که توان امتحان الهی را نداریم.
بیاییم امشب عاجزانه دعا کنیم و اگر هنوز سنگدل هستیم و گریهی مان نمیآید، سر خود فشار بیاوریم و زار زار گریه کنیم و از خدا بخواهیم که ما را نجات دهد.
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍4😭4😢2
همه را به گناهانشان گرفتار کردیم!
به هر مصیبت و عذابی که گرفتار میشویم، بازخورد اعمال ماست، چون الله متعال عادل است و به کسی ستمی روا نمیدارد.
اگر چه درست نیست به صورت قاطع گروه یا قوم و یا مردم یک شهر و یا قریهای را متهم به گنهکاری نماییم و همچنان نجات یافتگان نباید خود را پاک و مبرا از هر گناهی وانمود کنند، و اما اگر نگاه واقعبینانه به خویشتن داشته و تک تک ما اعمال خویش را موشکافانه محاسبه نماییم، در مییابیم که سراپا تقصیر هستیم، بندههای خوبی برای الله نیستیم، وظیفهی بزرگ خلافت در روی زمین را به شایستگی انجام نمیدهیم، و خواهشات نفسانی ما حرف اول را میزند.
امروز با تلاوت آیهی ۴۰ سورهی عنکبوت، جا خوردم که الله متعال به صراحت میگوید: همهی کسانی را که به عذابی گرفتار کردیم به خاطر گناهانشان بوده است.
به خاطر تلنگری برای خودم و شما گرامیان این آیه را با ترجمهای از تفسیر انوار القرآن انتخاب نمودم، امید است با تکرار این آیه پند بگیریم و با توبه و تضرع به سوی الله بر گردیم.
الله متعال میفرماید:
فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ. (العنکبوت: ٤٠)
«پس هريك» يا هر گروه «از آنان را به گناهش گرفتار كرديم» يعني: او را بهسبب كفر و تكذيبش، مورد مجازات قرار داديم. اين تعبير دليل بر آن است كه خداي عزوجل انسان را جز به سبب گناه فرونميگيرد.
«پس بعضى از آنان بودند كه بر آنان شن بادی فرستاديم» يعني: بادي را كه با خود شن و سنگريزه میآورد. و آنان قوم لوط بودند.
«و بعضي از آنان بودند كه بانگ مرگبار آنها را فرو گرفت» آنان ثمود و مردم مدين بودند.
«و بعضى از آنان بودند كه آنها را به زمين فرو برديم» كه آنان قارون و يارانش بودند.
«و بعضی از آنان را غرق كرديم» كه آنان قوم نوح علیه السلام و فرعون و هامان و قومشان بودند.
«و اين خدا نبود كه بر آنان ستم كند» با آنچه كه بر سرشان از عذاب فرود آورد زيرا او قبل از آنكه عذابشان كند، پيامبران خود را بهسويشان فرستاد و كتابهای خويش را برآنان نازل كرد «بلكه خود آنان بودند كه بر خود ستم مىكردند» با استمرار بر كفر و تكذيب پيامبران علیهم السلام و عمل به نافرمانيها و منهيات خداوند جلّ جلاله.
پرورگارا!
ما را به گناهان مان مگیر!
برای ما توفیق عمل صالح عنایت فرما!
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
به هر مصیبت و عذابی که گرفتار میشویم، بازخورد اعمال ماست، چون الله متعال عادل است و به کسی ستمی روا نمیدارد.
اگر چه درست نیست به صورت قاطع گروه یا قوم و یا مردم یک شهر و یا قریهای را متهم به گنهکاری نماییم و همچنان نجات یافتگان نباید خود را پاک و مبرا از هر گناهی وانمود کنند، و اما اگر نگاه واقعبینانه به خویشتن داشته و تک تک ما اعمال خویش را موشکافانه محاسبه نماییم، در مییابیم که سراپا تقصیر هستیم، بندههای خوبی برای الله نیستیم، وظیفهی بزرگ خلافت در روی زمین را به شایستگی انجام نمیدهیم، و خواهشات نفسانی ما حرف اول را میزند.
امروز با تلاوت آیهی ۴۰ سورهی عنکبوت، جا خوردم که الله متعال به صراحت میگوید: همهی کسانی را که به عذابی گرفتار کردیم به خاطر گناهانشان بوده است.
به خاطر تلنگری برای خودم و شما گرامیان این آیه را با ترجمهای از تفسیر انوار القرآن انتخاب نمودم، امید است با تکرار این آیه پند بگیریم و با توبه و تضرع به سوی الله بر گردیم.
الله متعال میفرماید:
فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ. (العنکبوت: ٤٠)
«پس هريك» يا هر گروه «از آنان را به گناهش گرفتار كرديم» يعني: او را بهسبب كفر و تكذيبش، مورد مجازات قرار داديم. اين تعبير دليل بر آن است كه خداي عزوجل انسان را جز به سبب گناه فرونميگيرد.
«پس بعضى از آنان بودند كه بر آنان شن بادی فرستاديم» يعني: بادي را كه با خود شن و سنگريزه میآورد. و آنان قوم لوط بودند.
«و بعضي از آنان بودند كه بانگ مرگبار آنها را فرو گرفت» آنان ثمود و مردم مدين بودند.
«و بعضى از آنان بودند كه آنها را به زمين فرو برديم» كه آنان قارون و يارانش بودند.
«و بعضی از آنان را غرق كرديم» كه آنان قوم نوح علیه السلام و فرعون و هامان و قومشان بودند.
«و اين خدا نبود كه بر آنان ستم كند» با آنچه كه بر سرشان از عذاب فرود آورد زيرا او قبل از آنكه عذابشان كند، پيامبران خود را بهسويشان فرستاد و كتابهای خويش را برآنان نازل كرد «بلكه خود آنان بودند كه بر خود ستم مىكردند» با استمرار بر كفر و تكذيب پيامبران علیهم السلام و عمل به نافرمانيها و منهيات خداوند جلّ جلاله.
پرورگارا!
ما را به گناهان مان مگیر!
برای ما توفیق عمل صالح عنایت فرما!
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤4👍1👏1
نگاه دار سررشته تا نگه دارد
✍فرزان خاموشی
{أَوۡفُوا۟ بِعَهۡدِیۤ أُوفِ بِعَهۡدِكُمۡ}
[سوره البقرة: ۴۰]
ترجمه:
به عهد وپیمان من وفا کنید تا به عهد پیمانتان وفا کنم.
برداشت آیه:
پیمان میان خدا و بندگان، گوش دل سپردن به او و خویشتن را دربست، تسلیم او کردن است؛
و بندگی شیطان نکردن، یعنی از دستورات شیطان پیروی نکند؛
و در مقابل خدا به پیمان و وعده خود عمل خواهد کرد.
رابطهی بین انسان و خدا دو سویه است.
به تعبیری دیگر بنده اگر سر رشته عبودیت را نگه دارد، خدا آن سو سر دیگر را میگیرد و رها نمیکند.
خدا با بندگان عهدهای فراوان دارد،
و مانند این آیه در قرآن بسیار است از جمله:
• در توبه و انابت بگشای تا در بشارت و اجابت بگشاید،
• در مجاهدت بگشای تا در هدایت برگشاید،
• در استغفار بگشای تا در مغفرت برگشاید،
• در شکر بگشای تا در زیادت نعمت برگشاید!
خدایا، کار آن دارد که با تو کاری دارد، یار آن دارد که چون تو یاری دارد!
او که در جهان تو را دارد، هرگز تو را نگذارد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍فرزان خاموشی
{أَوۡفُوا۟ بِعَهۡدِیۤ أُوفِ بِعَهۡدِكُمۡ}
[سوره البقرة: ۴۰]
ترجمه:
به عهد وپیمان من وفا کنید تا به عهد پیمانتان وفا کنم.
برداشت آیه:
پیمان میان خدا و بندگان، گوش دل سپردن به او و خویشتن را دربست، تسلیم او کردن است؛
و بندگی شیطان نکردن، یعنی از دستورات شیطان پیروی نکند؛
و در مقابل خدا به پیمان و وعده خود عمل خواهد کرد.
رابطهی بین انسان و خدا دو سویه است.
به تعبیری دیگر بنده اگر سر رشته عبودیت را نگه دارد، خدا آن سو سر دیگر را میگیرد و رها نمیکند.
خدا با بندگان عهدهای فراوان دارد،
و مانند این آیه در قرآن بسیار است از جمله:
• در توبه و انابت بگشای تا در بشارت و اجابت بگشاید،
• در مجاهدت بگشای تا در هدایت برگشاید،
• در استغفار بگشای تا در مغفرت برگشاید،
• در شکر بگشای تا در زیادت نعمت برگشاید!
خدایا، کار آن دارد که با تو کاری دارد، یار آن دارد که چون تو یاری دارد!
او که در جهان تو را دارد، هرگز تو را نگذارد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍1👏1
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«هیچ کسی نیست که از حمایت یک مسلمان در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش دریغ کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که نیازمند حمایت است تنها خواهد گذاشت و هیچ کسی نیست که از مسلمانی در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش حمایت کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که خواهان حمایت است، حمایت خواهد کرد».
«مَا مِنَ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلَّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ، وَمَا مِنَ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ».
👈سنن ابو داود
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
«هیچ کسی نیست که از حمایت یک مسلمان در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش دریغ کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که نیازمند حمایت است تنها خواهد گذاشت و هیچ کسی نیست که از مسلمانی در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش حمایت کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که خواهان حمایت است، حمایت خواهد کرد».
«مَا مِنَ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلَّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ، وَمَا مِنَ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ».
👈سنن ابو داود
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤3👍2
🔺جنگ اسرائیل و حماس و سه سناریو
✍️صلاحالدین خدیو
محاصرەی کامل غزه، قطع آب، برق، گاز و تلفن و بمباران های هوایی بی سابقه فقط ناشی از خشمی احساسی نیست.
یک ژنرال ارتش اسرائیل گفته آنچه رخ داده ترکیبی از پرل هاربر و یازده سپتامبر است.
ایالات متحده در هر دو مورد وارد جنگ تمام عیار با ژاپن و طالبان و القاعده شد.
اسرائیل هم برای نخستین بار در نیم قرن اخیر وضعیت جنگی اعلام کرده و به حماس اعلام جنگ داده است.
تل آویو در جنگ جاری با یک معادلەی چند مجهولی مواجه است و برای در پیش گرفتن یک استراتژی مشخص، محذوراتی جدی دارد.
هدف اصلی آنها تضعیف جدی و بازگشت ناپذیر توان نظامی حماس در حدی است که کنترل غزه را از دست بدهد و دولت دوفاکتوی آن سرنگون شود.
تحقق این سناریو مستلزم ورود به نوار غزه و تصرف آنست، امری که در جنگ های گذشته اسرائیل از انجام آن خودداری کرده است.
1️⃣اما اگر این جنگ بە سیاق درگیری های گذشته مختومه شود، اسرائیل علیرغم تفوق نظامی بی چون و چرایش در مقام بازندەی بزرگ قرار می گیرد.
باخت اسرائیل به دلایل زیر خواهد بود:
▪️این جنگ تا همین حالا پرتلفات ترین نبرد تاریخ اسرائیل بوده است. اسرائیل در جنگ های گذشته با کسب دستاوردهای ارضی و منهزم کردن ارتش های عربی، صحنەی نهایی را ترسیم می کرد.
▪️بلافاصله پس از آتش بس تل آویو باید وارد مذاکرات طولانی و نفس گیر تبادل اسرا با حماس شود.
تل آویو در گذشته در قبال یک اسیر، هزار فلسطینی را آزاد کرده است. اکنون که تعداد اسیران بیشتر از صد نفر است، معادلەی یاد شده هم تغییر می کند.
حماس از حالا گفته که بخشی از این اسیران در قبال آزادی تمام زندانیان فلسطینی که حدود شش هزار نفرند، آزاد می شوند.
بقیه احتمالا برای چانه زنی در موضوعات دیگر نظیر کاهش محاصرەی غزه و یا امتیازاتی در اماکن مقدس قدس و ...استفاده می شوند.
▪️در صورت آتش بس بدون خلع سلاح حماس، اسرائیل همان کشور قبل از شش اکتبر نخواهد بود. بخش اعظم ابهت نطامی و اطلاعاتی آن نابود می شود و بعد روانی ظرفیت بازدارندگی آن کاهش می یابد.
2️⃣سناریوی دوم این است که اسرائیل وارد غزه شده و درگیر یک جنگ فرسایشی چند ماهه گردد.
این سناریو مخاطرات و چالش های خاص خود را داراست.
حماس در سراسر غزه تونل و کمین گاه دارد و زیر زمین غزه را به یک پادگان تبدیل کرده است.
احتمالا از شهروندان و نظامیان اسیر اسرائیلی هم به عنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد.
یک جنگ فرسایشی چند ماهەی پرتلفات از توان جغرافیایی، سرزمینی و استراتژیک سرزمین کوچک اسرائیل بیرون است.
تل آویو جنگ های گذشته را در چند روز و حداکثر یکی دو هفته برده است.
جنگ برای تسخیر غزه مانند نبرد بازپس گیری رقه و موصل از داعش که ماه ها طول کشید، خونین و پرتلفات خواهد بود و به ویرانی گستردەی شهر می انجامد.
سیل عظیم آوارگان هم چالشی جدی علیه مصر، اسرائیل و حتی کشورهای اروپایی خواهد شد.
نکتەی مهم دیگر این است که طرف هایی که حماس را برای این حمله تشویق کردەاند، نمی توانند با بی تفاوتی نظارەگر نابودی و یا تضعیف جدی آن باشند.
به طور مشخص ایران برای بالا بردن سطح تنش با اسرائیل و باز کردن جبهەهای جدید نظیر جنوب لبنان تحت فشار قرار خواهد گرفت.
در این صورت احتمال گسترش جنگ و تبدیل آن به نوعی رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل دور از ذهن نخواهد بود.
چین و روسیه هم که از درگیری غرب در بحران مشتعل خاورمیانه سود می برند، نفعی در تسویەی نهایی حماس نخواهند داشت.
به همین طریق آمریکا و کشورهای حامی اوکراین هم هوادار یک درگیری طولانی در خاورمیانه به بهای قسر در رفتن روسیه از باتلاق اوکراین نیستند.
چالش های فوق الذکر راه را برای گمانەزنی درببرەی سناریوی سوم باز می کند.
3️⃣می توان تصور کرد که در روزها یا هفتەهای آینده با ابتکار عمل قطر یا ترکیه، حماس تعدادی از گروگان های زن و کودک را آزاد خواهد کرد. اسرائیل هم با آزادی زندانیان زن فلسطینی و کاهش بمباران ها به آن پاسخ خواهد داد.
در مرحلەی بعد ممکن است با حضور نیرویی حافظ صلح و شروطی چون لغو محاصرەی غزە تشکیلات پلیس را حفظ و سلاح های سنگین و نیمه سنگین را واگذار نماید.
در این صورت وضعیتی مشابه کرانەی باختری پیش می آید و راه برای گام های بعدی در مسیر وحدت جناح های فلسطینی و احیای گفتگوهای صلح باز می شود.
تحقق هر یک از این سناریوها، منوط به تحولات میدانی و پیش آمدهای سیاسی در منطقه و رویدادهای ریز و درشت بسیار است.
#صلاحالدین_خدیو
@islahweb
✍️صلاحالدین خدیو
محاصرەی کامل غزه، قطع آب، برق، گاز و تلفن و بمباران های هوایی بی سابقه فقط ناشی از خشمی احساسی نیست.
یک ژنرال ارتش اسرائیل گفته آنچه رخ داده ترکیبی از پرل هاربر و یازده سپتامبر است.
ایالات متحده در هر دو مورد وارد جنگ تمام عیار با ژاپن و طالبان و القاعده شد.
اسرائیل هم برای نخستین بار در نیم قرن اخیر وضعیت جنگی اعلام کرده و به حماس اعلام جنگ داده است.
تل آویو در جنگ جاری با یک معادلەی چند مجهولی مواجه است و برای در پیش گرفتن یک استراتژی مشخص، محذوراتی جدی دارد.
هدف اصلی آنها تضعیف جدی و بازگشت ناپذیر توان نظامی حماس در حدی است که کنترل غزه را از دست بدهد و دولت دوفاکتوی آن سرنگون شود.
تحقق این سناریو مستلزم ورود به نوار غزه و تصرف آنست، امری که در جنگ های گذشته اسرائیل از انجام آن خودداری کرده است.
1️⃣اما اگر این جنگ بە سیاق درگیری های گذشته مختومه شود، اسرائیل علیرغم تفوق نظامی بی چون و چرایش در مقام بازندەی بزرگ قرار می گیرد.
باخت اسرائیل به دلایل زیر خواهد بود:
▪️این جنگ تا همین حالا پرتلفات ترین نبرد تاریخ اسرائیل بوده است. اسرائیل در جنگ های گذشته با کسب دستاوردهای ارضی و منهزم کردن ارتش های عربی، صحنەی نهایی را ترسیم می کرد.
▪️بلافاصله پس از آتش بس تل آویو باید وارد مذاکرات طولانی و نفس گیر تبادل اسرا با حماس شود.
تل آویو در گذشته در قبال یک اسیر، هزار فلسطینی را آزاد کرده است. اکنون که تعداد اسیران بیشتر از صد نفر است، معادلەی یاد شده هم تغییر می کند.
حماس از حالا گفته که بخشی از این اسیران در قبال آزادی تمام زندانیان فلسطینی که حدود شش هزار نفرند، آزاد می شوند.
بقیه احتمالا برای چانه زنی در موضوعات دیگر نظیر کاهش محاصرەی غزه و یا امتیازاتی در اماکن مقدس قدس و ...استفاده می شوند.
▪️در صورت آتش بس بدون خلع سلاح حماس، اسرائیل همان کشور قبل از شش اکتبر نخواهد بود. بخش اعظم ابهت نطامی و اطلاعاتی آن نابود می شود و بعد روانی ظرفیت بازدارندگی آن کاهش می یابد.
2️⃣سناریوی دوم این است که اسرائیل وارد غزه شده و درگیر یک جنگ فرسایشی چند ماهه گردد.
این سناریو مخاطرات و چالش های خاص خود را داراست.
حماس در سراسر غزه تونل و کمین گاه دارد و زیر زمین غزه را به یک پادگان تبدیل کرده است.
احتمالا از شهروندان و نظامیان اسیر اسرائیلی هم به عنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد.
یک جنگ فرسایشی چند ماهەی پرتلفات از توان جغرافیایی، سرزمینی و استراتژیک سرزمین کوچک اسرائیل بیرون است.
تل آویو جنگ های گذشته را در چند روز و حداکثر یکی دو هفته برده است.
جنگ برای تسخیر غزه مانند نبرد بازپس گیری رقه و موصل از داعش که ماه ها طول کشید، خونین و پرتلفات خواهد بود و به ویرانی گستردەی شهر می انجامد.
سیل عظیم آوارگان هم چالشی جدی علیه مصر، اسرائیل و حتی کشورهای اروپایی خواهد شد.
نکتەی مهم دیگر این است که طرف هایی که حماس را برای این حمله تشویق کردەاند، نمی توانند با بی تفاوتی نظارەگر نابودی و یا تضعیف جدی آن باشند.
به طور مشخص ایران برای بالا بردن سطح تنش با اسرائیل و باز کردن جبهەهای جدید نظیر جنوب لبنان تحت فشار قرار خواهد گرفت.
در این صورت احتمال گسترش جنگ و تبدیل آن به نوعی رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل دور از ذهن نخواهد بود.
چین و روسیه هم که از درگیری غرب در بحران مشتعل خاورمیانه سود می برند، نفعی در تسویەی نهایی حماس نخواهند داشت.
به همین طریق آمریکا و کشورهای حامی اوکراین هم هوادار یک درگیری طولانی در خاورمیانه به بهای قسر در رفتن روسیه از باتلاق اوکراین نیستند.
چالش های فوق الذکر راه را برای گمانەزنی درببرەی سناریوی سوم باز می کند.
3️⃣می توان تصور کرد که در روزها یا هفتەهای آینده با ابتکار عمل قطر یا ترکیه، حماس تعدادی از گروگان های زن و کودک را آزاد خواهد کرد. اسرائیل هم با آزادی زندانیان زن فلسطینی و کاهش بمباران ها به آن پاسخ خواهد داد.
در مرحلەی بعد ممکن است با حضور نیرویی حافظ صلح و شروطی چون لغو محاصرەی غزە تشکیلات پلیس را حفظ و سلاح های سنگین و نیمه سنگین را واگذار نماید.
در این صورت وضعیتی مشابه کرانەی باختری پیش می آید و راه برای گام های بعدی در مسیر وحدت جناح های فلسطینی و احیای گفتگوهای صلح باز می شود.
تحقق هر یک از این سناریوها، منوط به تحولات میدانی و پیش آمدهای سیاسی در منطقه و رویدادهای ریز و درشت بسیار است.
#صلاحالدین_خدیو
@islahweb
👍9
روز چهارم نبرد طوفان الاقصی/ بمباران گسترده و شدید نوار غزه
غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین
نبرد طوفان الاقصی که در حمایت از مسجد الاقصی و اسرای فلسطینی علیه دشمن صهیونیستی آغاز شد، وارد چهارمین روز خود شد.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین
نبرد طوفان الاقصی که در حمایت از مسجد الاقصی و اسرای فلسطینی علیه دشمن صهیونیستی آغاز شد، وارد چهارمین روز خود شد.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
😭5❤3
انجمن فرهنگی اقصی(آفاق) عملیات ظفرمندانهی «طوفان اقصی» را تبریک گفت
تهران-پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
انجمن فرهنگی اقصی(آفاق) در تهران با صدور پیامی عملیات ظفرمندانهی «طوفان اقصی» را به مجاهدان حرکت مقاومت اسلامی حماس تبریک گفت.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس #آفاق
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
تهران-پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
انجمن فرهنگی اقصی(آفاق) در تهران با صدور پیامی عملیات ظفرمندانهی «طوفان اقصی» را به مجاهدان حرکت مقاومت اسلامی حماس تبریک گفت.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #غزه #فلسطین #مسجداقصی #قدس #آفاق
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👌6👍2
تحقیقی پیرامون مراد از حدیث: «لَقَدْ خَشِيت عَلَى نَفْسِي» در روایت شیخین
✍️دکتر مختار ويسی
پیامبر- صلی الله علیه و سلم – پس از این که فرشتهی وحی در غار حراء به نزد او آمد و پنج آیهی اول سورهی علق را بر وی نازل نمود و به نزد خدیجه برگشت و داستان نزول وحی را برای او بازگو کرد،،فرمود: « لقد خشيت على نفسي»[١]، یعنی: من بر جان خود میترسم. بدون این که ذکری از سبب رعب و ترسش را برای وی بازگو کند. فقط مطلق ترسش را بیان نمود و مشخص و معین نکرد که از چه چیزی بیمناک است و اسباب و انگیزههای ترسش چه بوده است. اما علما برای تبیین و تحدید آن علل و دلایلی را مطرح کرده، و ابن حجر آن را در ١٢ قول دسته بندی نموده است. در ذیل این اقوال دوازدهگانه را از نظر ابن حجر بیان مینماییم. سپس، به مناقشهی آنها از منظر علما و شارحین حدیث پرداخته و قول راجح را بیان مینماییم.
🔗ادامهی پژوهش
#دین #وحی #خشیت #مختار_ویسی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️دکتر مختار ويسی
پیامبر- صلی الله علیه و سلم – پس از این که فرشتهی وحی در غار حراء به نزد او آمد و پنج آیهی اول سورهی علق را بر وی نازل نمود و به نزد خدیجه برگشت و داستان نزول وحی را برای او بازگو کرد،،فرمود: « لقد خشيت على نفسي»[١]، یعنی: من بر جان خود میترسم. بدون این که ذکری از سبب رعب و ترسش را برای وی بازگو کند. فقط مطلق ترسش را بیان نمود و مشخص و معین نکرد که از چه چیزی بیمناک است و اسباب و انگیزههای ترسش چه بوده است. اما علما برای تبیین و تحدید آن علل و دلایلی را مطرح کرده، و ابن حجر آن را در ١٢ قول دسته بندی نموده است. در ذیل این اقوال دوازدهگانه را از نظر ابن حجر بیان مینماییم. سپس، به مناقشهی آنها از منظر علما و شارحین حدیث پرداخته و قول راجح را بیان مینماییم.
🔗ادامهی پژوهش
#دین #وحی #خشیت #مختار_ویسی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍2❤1
🔺تبانی نتانیاهو؟!
✔️در این چند روز برخی از تبانی نتانیاهو در حمله بیسابقه حماس به شهرکهای اسرائیلی در حومه غزه سخن میگویند. این تحلیل هم معطوف به دو انگاره است، نخست باور صاحبان آن به "توانمندی خارق العاده" دستگاههای امنیتی اسرائیل و به تبع آن محال دانستن غافلگیری آنهاست و دوم این که میگویند نتانیاهو به این جنگ برای رهایی از مخمصه داخلی نیاز داشت و استشهاد میکنند که با شروع جنگ تظاهرات علیه او پایان یافت.
✔️به نظر نگارنده این دست تحلیلها نتیجه فقر شناختی از اسرائیل و فلسطین است. در واقع نوع مواجهه شناختی با اسرائیل و فلسطین بیشتر شعاری و سطحی است و آن هم از آفات رسمی سازی چنین مسائلی و به تبع آن وارد شدن آن به متن کشمکشهای داخلی و نگاه به این مسائل کلان خارجی از خاستگاه همان جدالها و کدورتهاست.
✔️واقعیت این است که صحبت از تبانی نتانیاهو بیشتر یک طنز است تا یک تحلیل. اساسا در سیستم اسرائیل هیچ امکانی برای تبانی در این سطح وجود ندارد. این که اجازه دهند حماس حملهاش را انجام دهد و بیش از هزار اسرائیلی کشته شود، فقط به خاطر این که نتانیاهو میخواهد به اعتراضات مخالفان پایان دهد یا میخواهد جنگی منطقهای راه بیندازد و به دنبال بهانهای بزرگ بوده - تحلیل شاخداری که حتی هیچ یک از مخالفان نتانیاهو هم مطرح نکرده است - اما در اینجا به عنوان یک "کشف کارشناسی" مطرح میشود.
✔️اما کسانی که این نوع تحلیلها را مطرح میکنند، غافل از این هستند که جستن نتانیاهو از مخمصه داخلی فعلا به علت شرایط جنگی موقت است و بعد از اتمام جنگ به احتمال زیاد کمیته وینوگراد دیگری برای تحقیق درباره علل و عوامل این شکست راهبردی اطلاعاتی و امنیتی و آماده نبودن ارتش برای دفع حمله روز شنبه حماس تشکیل خواهد شد. در واقع یکی از دلایل طولانی شدن جنگ و حملات بیرحمانه و هیستریک به غزه و همچنین دعوت نتانیاهو از مخالفان برای پیوستن به کابینه، تلاش برای تحقق "دستاورد بزرگی" است که خود را با آن از مخمصه تحقیقات کمیته احتمالی برهاند. بنابراین نتایج جنگ هر چه باشد، به احتمال زیاد نتانیاهو یکی از بازندگان خواهد بود.
✔️اکنون هم نتانیاهو در مظان این اتهام قرار دارد که سیاستهای او و طیف راستگرای متحدش شکاف داخلی در اسرائیل را چنان تعمیق کرده که برونداد آن تضعیف نهادی اسرائیل از جمله در ارتش و سازمانهای امنیتی بود و در نتیجه آن به زعم مخالفان، حماس توانست نقشه پیچیده خود را برای تحمیل شکست راهبردی و پیچیده امنیتی و اطلاعاتی به اسرائیل عملی کند.
✔️البته باز با قاطعیت نمیتوان گفت که اگر چنین شرایط داخلی دشواری بر اسرائیل حاکم نبود، حماس نمیتوانست چنین حملهای را اجرایی کند. واقعیتی که از دید ناظران و تحلیلگران مغفول مانده بود، این که حماس در یک دهه اخیر در منطقه کوچک و تحت محاصره شدید غزه توانست توانمندیهای نظامی خود را به دور از دید ناظران به طرز عجیبی بالا ببرد؛ به نحوی که در هر جنگی- در پنج شش جنگ 15 سال اخیر - نسبت به جنگ قبل آمادهتر ظاهر شد و در حالی که ناظران موشکها و تواناییهای نظامی آن را به سخره میگرفتند، حماس کار خود را پیش میبرد تا این که اخیرا چنین حمله ترکیبی و پیچیدهای را در سالگرد جنگ اکتبر 1973 با برنامهریزی دقیق در سایه فریبی راهبردی در دو سال اخیر اجرا کرد که بیشتر به فیلمهای تخیلی و هالیوودی میماند.
✔️در آن سو هم نباید در پیش بینی نتایج جنگ صرفا نظر به تهدیدات اعلامی دو طرف و بدون شناختی دقیق از پیچیدگیها و محذورات شتاب کرد. چنان که در یادداشت قبلی هم گفته شدَ، صرفا در قالب اما و اگر و احتمال میتوان پیشبینیهایی کرد. خود اسرائیل رسما هدف نابودی حماس، یا خلع سلاح آن و یا کنترل غزه را اعلام نکرده است. دلیل آن هم دشواری تحقق این اهداف است. به نظر میرسد فعلا هدف اسرائیل حتی الامکان تضعیف حداکثری شاخه نظامی حماس برای ایجاد بازدارندگی طولانی مدت از طریق سیاست زمین سوخته است. در واقع نابودی قسام و حماس مستلزم نابودی جغرافیای نوار غزه است که امکانپذیر نیست. توانمندیهای نظامی حماس در شهری تونلی به وسعت 400 کیلومتر مربع در زیر جغرافیایی غزه است که بعضا تا داخل اسرائیل نیز امتداد دارند. دسترسی به این شهر زیرزمینی هم مستلزم اشغال کامل نوار غزه و جنگ فرسایشی طولانی مدت است که تلفات آن برای اسرائیل بسیار بیشتر از روز شنبه خواهد بود و نتانیاهو را در برابر معضلات دشوارتری قرار خواهد داد.
✔️در آن سو هم به دلایل عدیدهای بعید است که واشنگتن تمایلی برای گسترش و طولانی شدن جنگ داشته باشد.
با این حال احتمالا میخواهد ارتش اسرائیلی سطحی از بازدارندگی را نظر به اهمیت آن برای آینده اسرائیل و دکترین خاورمیانهای آمریکا باز یابد.
✍#صابر_گلعنبری
@islahweb
✔️در این چند روز برخی از تبانی نتانیاهو در حمله بیسابقه حماس به شهرکهای اسرائیلی در حومه غزه سخن میگویند. این تحلیل هم معطوف به دو انگاره است، نخست باور صاحبان آن به "توانمندی خارق العاده" دستگاههای امنیتی اسرائیل و به تبع آن محال دانستن غافلگیری آنهاست و دوم این که میگویند نتانیاهو به این جنگ برای رهایی از مخمصه داخلی نیاز داشت و استشهاد میکنند که با شروع جنگ تظاهرات علیه او پایان یافت.
✔️به نظر نگارنده این دست تحلیلها نتیجه فقر شناختی از اسرائیل و فلسطین است. در واقع نوع مواجهه شناختی با اسرائیل و فلسطین بیشتر شعاری و سطحی است و آن هم از آفات رسمی سازی چنین مسائلی و به تبع آن وارد شدن آن به متن کشمکشهای داخلی و نگاه به این مسائل کلان خارجی از خاستگاه همان جدالها و کدورتهاست.
✔️واقعیت این است که صحبت از تبانی نتانیاهو بیشتر یک طنز است تا یک تحلیل. اساسا در سیستم اسرائیل هیچ امکانی برای تبانی در این سطح وجود ندارد. این که اجازه دهند حماس حملهاش را انجام دهد و بیش از هزار اسرائیلی کشته شود، فقط به خاطر این که نتانیاهو میخواهد به اعتراضات مخالفان پایان دهد یا میخواهد جنگی منطقهای راه بیندازد و به دنبال بهانهای بزرگ بوده - تحلیل شاخداری که حتی هیچ یک از مخالفان نتانیاهو هم مطرح نکرده است - اما در اینجا به عنوان یک "کشف کارشناسی" مطرح میشود.
✔️اما کسانی که این نوع تحلیلها را مطرح میکنند، غافل از این هستند که جستن نتانیاهو از مخمصه داخلی فعلا به علت شرایط جنگی موقت است و بعد از اتمام جنگ به احتمال زیاد کمیته وینوگراد دیگری برای تحقیق درباره علل و عوامل این شکست راهبردی اطلاعاتی و امنیتی و آماده نبودن ارتش برای دفع حمله روز شنبه حماس تشکیل خواهد شد. در واقع یکی از دلایل طولانی شدن جنگ و حملات بیرحمانه و هیستریک به غزه و همچنین دعوت نتانیاهو از مخالفان برای پیوستن به کابینه، تلاش برای تحقق "دستاورد بزرگی" است که خود را با آن از مخمصه تحقیقات کمیته احتمالی برهاند. بنابراین نتایج جنگ هر چه باشد، به احتمال زیاد نتانیاهو یکی از بازندگان خواهد بود.
✔️اکنون هم نتانیاهو در مظان این اتهام قرار دارد که سیاستهای او و طیف راستگرای متحدش شکاف داخلی در اسرائیل را چنان تعمیق کرده که برونداد آن تضعیف نهادی اسرائیل از جمله در ارتش و سازمانهای امنیتی بود و در نتیجه آن به زعم مخالفان، حماس توانست نقشه پیچیده خود را برای تحمیل شکست راهبردی و پیچیده امنیتی و اطلاعاتی به اسرائیل عملی کند.
✔️البته باز با قاطعیت نمیتوان گفت که اگر چنین شرایط داخلی دشواری بر اسرائیل حاکم نبود، حماس نمیتوانست چنین حملهای را اجرایی کند. واقعیتی که از دید ناظران و تحلیلگران مغفول مانده بود، این که حماس در یک دهه اخیر در منطقه کوچک و تحت محاصره شدید غزه توانست توانمندیهای نظامی خود را به دور از دید ناظران به طرز عجیبی بالا ببرد؛ به نحوی که در هر جنگی- در پنج شش جنگ 15 سال اخیر - نسبت به جنگ قبل آمادهتر ظاهر شد و در حالی که ناظران موشکها و تواناییهای نظامی آن را به سخره میگرفتند، حماس کار خود را پیش میبرد تا این که اخیرا چنین حمله ترکیبی و پیچیدهای را در سالگرد جنگ اکتبر 1973 با برنامهریزی دقیق در سایه فریبی راهبردی در دو سال اخیر اجرا کرد که بیشتر به فیلمهای تخیلی و هالیوودی میماند.
✔️در آن سو هم نباید در پیش بینی نتایج جنگ صرفا نظر به تهدیدات اعلامی دو طرف و بدون شناختی دقیق از پیچیدگیها و محذورات شتاب کرد. چنان که در یادداشت قبلی هم گفته شدَ، صرفا در قالب اما و اگر و احتمال میتوان پیشبینیهایی کرد. خود اسرائیل رسما هدف نابودی حماس، یا خلع سلاح آن و یا کنترل غزه را اعلام نکرده است. دلیل آن هم دشواری تحقق این اهداف است. به نظر میرسد فعلا هدف اسرائیل حتی الامکان تضعیف حداکثری شاخه نظامی حماس برای ایجاد بازدارندگی طولانی مدت از طریق سیاست زمین سوخته است. در واقع نابودی قسام و حماس مستلزم نابودی جغرافیای نوار غزه است که امکانپذیر نیست. توانمندیهای نظامی حماس در شهری تونلی به وسعت 400 کیلومتر مربع در زیر جغرافیایی غزه است که بعضا تا داخل اسرائیل نیز امتداد دارند. دسترسی به این شهر زیرزمینی هم مستلزم اشغال کامل نوار غزه و جنگ فرسایشی طولانی مدت است که تلفات آن برای اسرائیل بسیار بیشتر از روز شنبه خواهد بود و نتانیاهو را در برابر معضلات دشوارتری قرار خواهد داد.
✔️در آن سو هم به دلایل عدیدهای بعید است که واشنگتن تمایلی برای گسترش و طولانی شدن جنگ داشته باشد.
با این حال احتمالا میخواهد ارتش اسرائیلی سطحی از بازدارندگی را نظر به اهمیت آن برای آینده اسرائیل و دکترین خاورمیانهای آمریکا باز یابد.
✍#صابر_گلعنبری
@islahweb
👍9👎3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥سه اصل اسرائیل!
♦️گدعون لوی، روزنامهنگار منتقد برجسته اسرائیلی است که برخی اوقات در روزنامه چپ هاآرتص هم مطلب مینویسد. وی از 1974 تا 1978 نیز دستیار و سخنگوی شیمون پرز و چند سالی هم معاون سردبیر روزنامه "هاآرتص" بود.
♦️اظهارات او در کلیپ بالا، به عنوان یک روزنامه نگار کهنهکار که بیش از 50 سال در متن تحولات ابر بحران خاورمیانه بوده و دست از آستین شجاعت و صداقت برای بیان این حقایق بیرون میکند، کمک شایانی به فهم ریشههای رویدادهای جاری در فلسطین و اسرائیل میکند.
♦️سالهاست که نوشتهها و سخنرانیهایش را که عمدتا به دور از تحمیل «ذهنیت» ایدئولوژیک زده بر «عینیت» و غالبا بر نقد سیاستهای اسرائیل و شهرکسازیِ بحرانزا متمرکز است، پیگیری میکنم؛ او بیپروا سیاستپیشگانِ مست قدرت مثل گلدا مائیر و نتانیاهو را نقد و چنین روزهایی را پیشبینی میکرد و همیشه نسبت به عواقب سیاستهای تل آویو در تداوم ستم و نایده گرفتن حقوق فلسطینیان و انفجار انبان خشمی تاریخی هشدار میداد!
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
♦️گدعون لوی، روزنامهنگار منتقد برجسته اسرائیلی است که برخی اوقات در روزنامه چپ هاآرتص هم مطلب مینویسد. وی از 1974 تا 1978 نیز دستیار و سخنگوی شیمون پرز و چند سالی هم معاون سردبیر روزنامه "هاآرتص" بود.
♦️اظهارات او در کلیپ بالا، به عنوان یک روزنامه نگار کهنهکار که بیش از 50 سال در متن تحولات ابر بحران خاورمیانه بوده و دست از آستین شجاعت و صداقت برای بیان این حقایق بیرون میکند، کمک شایانی به فهم ریشههای رویدادهای جاری در فلسطین و اسرائیل میکند.
♦️سالهاست که نوشتهها و سخنرانیهایش را که عمدتا به دور از تحمیل «ذهنیت» ایدئولوژیک زده بر «عینیت» و غالبا بر نقد سیاستهای اسرائیل و شهرکسازیِ بحرانزا متمرکز است، پیگیری میکنم؛ او بیپروا سیاستپیشگانِ مست قدرت مثل گلدا مائیر و نتانیاهو را نقد و چنین روزهایی را پیشبینی میکرد و همیشه نسبت به عواقب سیاستهای تل آویو در تداوم ستم و نایده گرفتن حقوق فلسطینیان و انفجار انبان خشمی تاریخی هشدار میداد!
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍7