جماعت دعوت و اصلاح
4.54K subscribers
13K photos
2.81K videos
343 files
16.5K links
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»

📲 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید: 

🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وب‌سایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb

https://ble.ir/islahweb1979/
Download Telegram
ثمره امتگرایی اسلامی در ترازو

در عربی مدرن و استاندارد واژه امت یا  أمه، مترادف Nation است. بنابراین اعضای آن ممکن است دارای ادیان و مذاهب مختلفی باشند. مانند الامة الإیرانیة که به معنای همهٔ شهروندان ایرانی، فارغ از تعلقات دینی و فلسفی آنان است. یا الامة العربیة به معنای Arab Nation، یا منظمة الأمم المتحدة(سازمان ملل متحد) است. در فارسی  ملت به جای امت به کار گرفته شده است. ملت ایران، ملت امریکا،‌ ملت عراق. ولی در قاموس عرب ها،‌ ملت همان دین و مذهب است. تعریف امت در ویکی فقه چنین آمده است: در قرآن امت به معنی مردم و یا عده ای از آدمیان ها  است که با یکدیگر پیوند دینی دارند، در حدیث که بارها به صورت های « امت محمد»، یا « امتی » (از زبان پیامبر)، یا « اُمَم » وارد شده، به معنی جماعتی به کار رفته است که از یک پیامبر پیروی می کنند. پس گویا امت در ادبیات فارسی به معنی قوم، قبیله و نیز ملت یا جامعه ای مذهبی است که تحت لوا و هدایت یک پیامبر قرار دارد. گرچه واژه امت عربی است و حق آن است که تعبیر آنان ملاک قرار گیرد، ولی در اینجا اجازه می خواهم تلقی دولت و حکومت جمهوری‌اسلامی را پذیرفته و ملاک امت را پیروی انسان ها از یک عقیده و ایمان بپندارم. خب در اینجا قصد دارم صرفا در مقام یک سائل(پرسشگر) بر نتایج و ثمرات بیش از ۱۰۰ ساله حرکت ها، جنبش ها و بلکه دولت های(مشخصا جمهوری‌اسلامی) امتگرا، چند پرسش کوتاه داشته باشم:

۱- چرا با وجود تلاش دوسده ای اسلامگراها، هنوز امت اسلامی عینیت نیافته است؟
۲- چرا با وجود تکوین پنج جمهوری و امارت اسلامی، شامل ایران، پاکستان، موریتانی، افغانستان و گامبیا، توافقی بین آنها جهت تکوین امت اسلامی شکل نگرفته است؟
۳- چرا سازمان همکاری های اسلامی با ۵۷ عضو که دارای پراکنش جغرافیایی ۴ قاره ای بوده و قدمتی ۵۴ ساله دارد، نتوانسته کمترین گامی در راه تکوین عینی امت اسلامی بردارد؟
۴- چرا طی سه دهه اخیر، هسته جهان اسلام(خاورمیانه و شمال آفریقا) بیشترین منازعه،‌ مناقشه و جنگ را در جهان تجربه کرده است؟ چه بین کشورها و چه درون آنها؛
۵- تکوین امت شیعی به دلیل باور ها و اعتقادات و فقه یکسان یا مشابه عملی تر پنداشته می شود. پس چرا بین ایران- جمهوری آذربایجان، عراق و بحرین، که ملت های چهارگانه با بیشترین شیعیان جهان هستند، امت واحدی کلید نخورده است؟ سهل است که طی سه دهه اخیر فضایی پر تنش، شامل جنگ و قطع مناسبات میانشان در جریان بوده است.
۶- آیا موفقیت های بارز اتحادهای منطقه ای مانند اتحادیه اروپایی، نفتا و جانشین آن و ASEAN, در کاهش سطح تنش ها، افزایش دادوستد و افزایش ثروت ملل عضو، مثالواره و آلترناتیو خوبی برای جایگزینی با امتگرایی نیست؟ یا دستکم گام و بستری در جهت دستیابی به آرمانشهر امت اسلامی یا امت شیعی محسوب نمی شود؟
#یدالله_کریمی_پور

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍3
📝توضیحی بر مطلب "ثمره امتگرایی اسلامی در ترازو"

   د. یدالله کریمی‌پور ـ استاد جغرافیای سیاسی ـ در مطلبی با عنوان "ثمره‌ی اُمتگرایی در ترازو" آورده است: «چرا با وجود تلاش دوسده‌ای اسلامگراها، هنوز امت اسلامی عینیت نیافته است؟ چرا با وجود تکوین پنج جمهوری و امارت اسلامی، شامل ایران، پاکستان، موریتانی، افغانستان و گامبیا، توافقی بین آنها جهت تکوین امت اسلامی شکل نگرفته است؟»
   من در اینجا قصد پاسخگویی به این پرسش‌های البته مهم را ندارم اما مایلم توضیحاتی تاریخی خدمت ایشان عرض کنم:
   امت مسلمان یا امت اسلامی را می‌توان در دو معنا فهمید: ایمانی (فرهنگی)، سیاسی. مطلب جناب کریمی‌پور در بافتار "امت سیاسی" نگاشته شده است و گویی امت سیاسی صدها سال وجود داشته اما برغم تلاش‌های اسلامگرایان از قرن بیستم تاکنون، امکان نوزایی نیافته است. اما حقیقت این است که در کمتر از چهل سال پس از هجرت، امت یکپارچه‌ی سیاسی عملا منهزم شده بود و دو امت سیاسی در شام و عراق کارشان ـ به تعبیر ابن تیمیه ـ از لعنت‌کردن همدیگر گذشت و به جنگ (صفین) انجامید[1]. این رویه در ابتدای دوره‌ی مروانیان هم ادامه یافت و حکومت‌های مستقر در عراق (مختار) و حجاز (ابن زبیر) و شام (امویان) دشمنان خونی‌ای بودند که برای حذف رقبا می‌کوشیدند. پس از واقعه‌ی کربلا، علویان با قیام‌های پیاپی ـ مانند قیام زید، قیام یحیی بن زید و... ـ مشروعیت نظم یکپارچه‌ی امویان را به چالش می‌کشیدند تا اینکه این قیام‌ها به سرنگونی امویان انجامید. در دوران عباسیان نیز این قیام‌ها ادامه یافت و امت سیاسی خیلی زود پاره‌پاره شد. طولونیان مصر در همان قرن سوم حساب خود را از دارالخلافه جدا کردند. قیام‌های متطوعّه (جهادی‌های سنّی) و عیارانی چون یعقوب لیث نیز امت سیاسی را در حوزه‌ی جغرافیایی ایران دچار گسست کرد. پیش‌تر از همه‌ی اینها بازماندگان امویان، امت سیاسی ویژه‌ی خود را در قالب "خلافت قرطبه" تأسیس کردند و خصم سیاسی دارالخلافه بغداد باقی ماندند. این گسست‌ها و انشقاق‌ها در امت سیاسی، حتی شامل حکومت‌های شیعی نیز می‌شد و آل بویه، فاطمیون مصر و قرامطه‌ی بحرین هیچ‌گاه نتوانستند بر خصومت‌ها و منازعات بین خود فایق آیند. بعد از حمله‌ی مغول و فروپاشی عباسیان، ممالیک سنّی نیز نتوانستند امت اسلامی را احیا کنند. ممالیک سنّی خود با ایلخانان سنّی (تتار) درگیر جنگ‌های متعدد بودند و همدیگر را به ضدیت با اسلام متهم می‌کردند. با ظهور حکومت قدرتمند عثمانی، امت سیاسی اسلامی هم‌چنان سه‌شقه بود: صفویان شیعی در ایران، عثمانیان حنفی در ترکیه‌ی امروزی و ممالیک شافعی در مصر. سلطان سلیم (ملقب به یاووز) پادشاه مقتدر عثمانی برای جنگ با صفویان در ایران و ممالیک در مصر از شیخ الاسلام استانبول استفتاء کرد و تأییدیه گرفت. سلیم پس از جنگ چالداران، به اقلیم ممالیک حمله کرد و آخرین سلطان مملوکی را سرنگون کرد. امت سیاسی در دوران ضعف عثمانی، تَرَک‌های بزرگ‌تری هم برداشت. جنبش قدرتمند سیاسی/مذهبی وهابیت ـ محصول ائتلاف محمد بن سعود و محمد بن عبدالوهاب ـ در انتهای قرن هجدهم چون پتکی بر سر حاکمیت عثمانی در استانبول فرود آمد. فتوا پشت فتوا و نامه پشت نامه از پایتخت عثمانیان راهی امارات عراق و مصر می‌شد و این جنبش را "خارجی" و "یاغی" می‌نامید. نهایتا این جنبش و انبوهی از جنبش‌های استقلال‌خواهی جدید در ابتدای قرن بیستم، نور لرزان امپراتوری عثمانی را برای همیشه به امحا بردند و چندین دولت‌ملت جدید از خاکستر عثمانی سر برآوردند.
   بنابراین امت به معنای سیاسی جز در دوره‌ای بسیار کوتاه در صدر نخست، هیچ‌گاه قوام نگرفت و شواهد نشان می‌دهد که بسیار بعید است که چنین چیزی در افق نزدیک محقق شود.
   اما امت به معنای فرهنگی چطور؟ آیا می‌توان از امت اسلامی سخن گفت؟ ابوالحسن اشعری متکلم بزرگ سنّی در قرن چهارم، قائل به وجود چنین امتی بود. او انبوهی از اختلافات فرقه‌های گوناگون مسلمان را نهایتا ذیل "گفتار‌های مسلمین و اختلافات نمازگزاران" طبقه‌بندی کرد و تمام قائلان به شهادتین را ذیل عنوان امت اسلامی ـ در معنای فرهنگی (ایمانی) ـ قرار داد. البته اشعری خیلی خوب می‌دانست که این امت فرهنگی، بر سر منافع و مصالح گروهی (= امر سیاسی) دچار گسست‌های عمیق هستند[2] فلذا درصدد ارائه‌ی نسخه‌ای برای ایجاد امت سیاسی برنیامد.
ـــــــــــــ
ارجاعات:
[1]. به همین دلیل بود که قبل از تأسیس ارتدکسی سُنی در مساله‌ی خلافت به دست احمد حنبل، گروهی از اهل حدیث بصره و غیره، خلافت راشدین را فقط در سه خلیفه‌ی نخست خلاصه می‌کردند (نک: ابن تیمیة، منهاج السنة، 1/537).
[2]. اشعری در مقدمه‌ی کتابش می‌نویسد: "وأول ما حدث من الاختلاف بين المسلمين بعد نبيهم صلى الله عليه وسلم اختلافهم في الإمامة"(مقالات الاسلامیین، ص2)

   ✍️عدنان فلّاحی

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram
👍2👏2
🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Apara
6
سه مدل از تقوا:

1⃣ تـقـوای گـریز
آن است که انسان از محیط گناه‌آلود دوری کند؛ یعنی یوسف‌وار از صحنه گناه راه گریز را برگزیند و فرار کند.
2⃣ تـقـوای پـرهیز
آن است که انسان بتواند در محیط گناه‌آلود، خودش را پاک نگه‌ دارد. یعنی مانند موسی و آسیه در کاخ فرعونی باشد؛ اما خویشتن را از گناه حفظ نماید.
3⃣ تـقـوای سـتیز
آن است که انسان در صحنه بماند و با مظاهر گناه مبارزه کند؛ و محیط سالمی ایجاد نماید. یعنی ابراهیم‌وار با گناه، شرک و بت‌پرستی مقابله، و ستیز کند.

✍🏻 محمد احمدیان - سقز
        مهر ١٤٠٢

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
3
هدف از وجود داشتن

در دیدگاه اسلام هدف انسان از زندگی، شناخت خدا و عبادت او با انجام مسئولیتی است که خداوند به‌عنوان وارث روی زمین بر عهدهٔ او گذاشته است.

این دیدگاه با این دیدگاهی که انسان به طرز غم‌انگیزی بر روی زمین فرود آمده است «هایدگر»، یا راه خود را در یأس وجودی گم‌کرده است «سارتر»، یا حیوان باهوشی نیست و کوچک‌ترین میل او را کنترل می‌کند «فروید»، یا تحت سلطۀ آرزوی قدرت است «نیچه»، سازگار نیست.

بلکه انسان جانشینی است که خداوند او را گرامی داشته است، او طالب جلال و عدالت و حیات جاویدان است. امید به زندگی آخرت، انگیزهٔ اوست. ممکن است که او به این دنیا فرود آمده باشد؛ اما برای مدتی معین؛ تا زمانی که به وطن خود در زیر سایهٔ پروردگارش در فردوس أعلی باز می‌گردد.

مراد هافمن

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
چیستیِ اسلامِ سیاسی

سارا شریعتی

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🌸 ابیاتی از مولانا در مـدح مصطفی صلی الله علیه وسلم


🎙الحاق جوادی

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍1
بلای أَبَىٰ

فرزان خاموشی

{ وَإِذۡ قُلۡنَا لِلۡمَلَـٰۤىِٕكَةِ ٱسۡجُدُوا۟ لِـَٔادَمَ فَسَجَدُوۤا۟ إِلَّاۤ إِبۡلِیسَ أَبَىٰ وَٱسۡتَكۡبَرَ وَكَانَ مِنَ ٱلۡكَـٰفِرِینَ }
[سوره البقرة: ۳۴]

🌸 برداشت آیه:
بلای سرکشی از فرمان خداوند سبحان!
و سرباز زدن از شناخت فضل فاضلان و چشم از دیدن حقایق بستن و سوراخ‌های گوش را از شنیدن و دریافت آن‌ها بستن، از جمله نتایج این بیماری خطرناک است.
در واقع ترک سجده برای آدم توسط ابلیس، سبک شمردن امر الهی بود، و همین سبب کفر ابلیس گردید.

از عارفی پرسیدند: آدم و ابلیس هر دو در بهشت گناه کردند، چه شد که آدم بخشوده و ابلیس ملعون شد؟ گفت: گناه آدم از شهوت بود و گناه ابلیس از عجب و تکبر بود که نزد خدا بخشش‌پذیر نبود.

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
«إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»

قاری: پێشەوا کوردی

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
2
تفسیر سوره کهف.pdf
5 MB
🌸تفسیر سوره کهف🌸

سوره کهف نیز همانند دیگر سوره‌هایی كه عبـرت‌هـا را در قالـب حكایـات و قصـه‌هـا بیـان می‌كنند دارای دو ویژگی است:

١ - آغاز و پایان سوره، بیانگر موضوع اصلی سوره است؛ موضوع اصلی سوره كهف دعوت به توحید و نفی شرک است.

٢ - حكایت‌های این سوره، مثال‌هایی برای موضوع اصلی هستند؛ بنابراین در هر قصه تنها به مباحثی پرداخته می‌شود كه محل عبرت است و به موارد غیرضروری مثل مكان‌ها، زمان‌هـا و نام افراد اشاره نمی‌شود.

| برگرفته از مقدمه کتاب |

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍4
بیماری انانیت!

انانیت و خودپسندی و یا خودپرستی یکی از بیماری‌های خطرناکی است که نخستین بار شیطان به آن گرفتار شده و ندای من از آدم بهترم را سرداد، و به سزای اعمال خویش رسید و تا ابد از رحمت الهی محروم گردید.
انسان‌های شیطان صفت و خودپرست نیز به این بیماری دچار می‌گردند و دنیا و آخرت خویش را ویران می‌کنند، و فضای مهربانانه‌ی جامعه انسانی را به ویرانه و جنگلی تبدیل می‌کنند که خود را برتر دانسته و دیگران را تحقیر می‌کنند. درین نوشته‌ی مختصر به نشانه‌ها و پیامدهای این بیماری خواهیم پرداخت:
لغت‌نامه‌ی دهخدا در تعریف انانیت می‌گوید: نسبت دادن هر چیزی را به شخص خود و همه چیز را از خود دانستن. منیت و خودبینی، چنان چه گوید: نفس من، روح من و دل من. خود بینی، خودستایی، خویشتن بینی، کبر، غرور، عجب و خودخواهی.
همه‌ی معناها با هم مشابه اند و انانیت همه را احتوا می‌کند و یکی از بیماری‌های روانی و اجتماعی است که روحیات شخص را خراب نموده و روابط اجتماعی او را به تباهی می‌کشاند.
این بیماری به قشر خاصی از جامعه تعلق نداشته و امکان مصاب شدن افرادی از تمام اقشار جامعه به این بیماری وجود دارد، گاهی می‌بینیم که برخی از آگاهان و فرهنگیان و دانشمندان جامعه به این بیماری مبتلا شده و طرح علمی و تجربه‌ و تحقیق علمی خود را برتر دانسته و برای به کرسی نشاندن نظریه‌ی خود با تمام دانشمندان و فرهنگیان و آگاهان دیگر دشمنی می‌ورزد.
و گاهی سیاسیون و نظریه¬پردازان را می¬بینیم که طرح سیاسی خود را از تمام طرح‌های دیگران برتر دانسته و به هیچ دیدگاه دیگری تسلیم نمی‌شود، اگر چه نادرستی دیدگاهش و درست بودن دیدگاه دیگران با دلایل واضحی ثابت گردد.
گاهی متأسفانه این بیماری را در میان برخی دین‌داران مشاهده می‌کنیم که مایه‌ی تأسف است، آنانی که باید الگوی عدالت و انصاف باشند، به بیماری انانیت دچار شده و تمام تلاش خود را به کار می‌اندازند تا تنها دیدگاه و نظر خود شان عملی شود.
نشانه‌های انانیت:
1 – خود را از دیگران برتر می‌پندارد.
2 – تمام خوبی‌ها را به خودش نسبت می‌دهد.
3 – انتقاد پذیر نیست.
4 – برای سالم جلوه دادن خود، از دیگران بدگویی می‌کند.
5 – به همکاران خود اعتماد نکرده و برای شان عیب‌جویی و عیب‌تراشی می‌کند.
6 – به عوض قبول شکست و سهل‌انگاری خود، تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازد.
7 – همیشه خود را بی تقصیر دانسته و هیچ وقت خطای خود را نمی‌پذیرد.
8 – از دیگران به خاطر اشتباهات خود معذرت خواهی نمی‌کند.
پیامدها و آثار ویرانگر انانیت:
1 – اگر انانیت در جامعه افزایش یابد، جامعه را به فروپاشی و سقوط دچار می‌سازد.
2 – چون انانیت، تصور ابلیسانه است، گناه و معصیت را در جامعه افزایش می‌دهد.
3 – در جامعه دشمنی و عداوت و کینه‌توزی را می‌گستراند.
4 – عدالت و مکارم اخلاقی را پایمال می‌کند.
5 – مانع پیشرفت و رشد جامعه می‌گردد.
6 – فضای اعتماد در ادارات را از بین می‌برد.
بیاییم به خاطر داشتن زندگی سالم انسانی و رشد و پیشرفت جامعه و امت اسلامی خویش، انانیت و خودخواهی را رها کرده و با همدیگر مشوره نموده و همه‌ی دیدگاه‌ها و نظریات را مورد موشکافی قرار دهیم و هر دیدگاهی که دلایل قوی‌تر داشت و به آموزه‌های اسلامی سازگارتر بوده و مصلت مردم را بیشتر تأمین می‌کرد، به حیث دیدگاه برتر بپذیریم و عملی سازیم.

عبدالخالق احسان

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍43
Audio
🎤خطبه 1043 نمازجمعه اهل‌سنت صادقیه تهران

📆 تاریخ: 14 مهر 1402

📝موضوع: مال و دارایی، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند

👤خطیب: استاد محمد جبروتی

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍2
دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح با مسؤولان و بعضی از اعضای این تشکل در آذربایجان غربی دیدار کرد

ارومیه ـ پایگاه اطلا‌ع‌رسانی اصلاح

دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح در رأس هیأتی چهار نفره روز پنجشنبه ١٣مهرماه با مسؤولان اجرایی و بعضی از اعضا و پیشکسوتان جماعت در ارومیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

🔗ادامه‌ی خبر

#استاد_عبدالرحمن_پیرانی #دبیرکل #ارومیه #جماعت_دعوت_و_اصلاح #دکتر_عبدالرحمن_پیرانی #جماعت_دعوت_و_اصلاح #استادپیرانی #شعبه‌ی_ارومیه

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍53👎1
تشخیص بدعت حسنه از سیئه

نویسنده: معتز خطیب - استاد و پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه‌ی اخلاق و دین
مترجم: اصلاحوب

در مقاله هفته گذشته عرض شد که بدعت یک مفهوم وصفی است نه معیاری و به اتفاق علما، عموم وارد شده در حدیث «کل محدثة بدعة وکل بدعة ضلالة» نباید به ظاهر آن حمل شود.

🔗ادامه‌ی متن

#اندیشه #دین #بدعت

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍3
 
معرفی دانشمند کرد در بین برگزیدگان پدیدآورنده علم در سال ۲۰۲۲

دانشگاه استنفورد آمریکا هر سال دو درصد اول دانشمندان جهان که بیشترین نقش را در تولید علم داشته‌اند معرفی  می‌کند. در سال ۲۰۲۲ دانشمند کرد ایرانی اهل شهر اشنویه دکتر رحمت خضری در بین دو درصد از بزرگترین دانشمندان پدیدآورنده علم معرفی شده است.
دکتر رحمت خضری متولد سال ۱۳۶۷ شهر اشنویه که کارشناسی ارشد را در رشته برق قدرت از دانشگاه کردستان ، دکترا را در همان رشته از دانشگاه فیلیندرز استرالیا و سه دوره تحقیقاتی و فوق دکترا در دانشگاه توسوکوبا ژاپن، آرهوس دانمارک و چالمرز سوئد گذرانده و اکنون استاد دانشگاه در ملبورن استرالیاست. وی همچنین یکی از محققان در ساخت باطری اتومبیلهای برقی  و منابع ذخیره‌ساز برای انرژی‌های تجدیدپذیر با بیش از ۷۰ مقاله‌ی علمی با درجه آ اس آ در جهان است.
 
🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👏42
🔺 اسرائیل در شوک!

حمله گسترده راکتی و زمینی امروز نیروهای جنبش فلسطینی حماس به اسرائیل از جهات متعددی بی‌سابقه و غافلگیر کننده بوده و تل آویو را در شوک بزرگی فرو برده است. محمد الضیف فرمانده گردان‌های قسام وابسته به حماس که به ندرت اظهارنظر می‌کند، نام این حمله را "طوفان الاقصی" اعلام کرده و گفته است که در واکنش به حملات مستمر یهودیان تندرو به مسجد الاقصی صورت می‌گیرد.

اسرائیل نیز در مقابل فعلا وضعیت جنگی اعلام کرده اما تا این لحظه دست به حملات متقابلی نزده است و به نظر می‌رسد که با توجه به نوع و ماهیت حملات فلسطینی‌ها و تبعات احتمالی مهم آن برای دولت نتانیاهو، حملات ویرانگر و گسترده‌ای به نوار غزه طی ساعات آتی اتفاق بیفتد.

حملات غافلگیر کننده امروز یک نقطه عطف بوده و دولت نتانیاهو را در برابر یک شکست اطلاعاتی و امنیتی سخت قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که در روزها و ساعات گذشته هیج نشانه‌ای از طرف اسرائیلی دال بر پیش بینی چنین حمله‌ای و به تبع آن آمادگی لازم برای مقابله با آن وجود ندارد. در گذشته معمولا ارتش اسرائیلی قبل از حملات فلسطینی، هشدارهای لازم را به شهرک های پیرامونی نوار غزه می‌داد، اما این بار چنین اتفاقی نیفتاد و حتی گنبد آهنین هم مثل دفعات قبل عمل نکرد.

البته بعد مهم حملات امروز از غزه، حملات راکتی نیست، بلکه ورود تعداد قابل توجهی از نیروهای حماس به مناطق اسرائیلی نشین در اطراف نوار غزه و سیطره بر برخی پایگاه‌ها و به اسارت گرفتن (به گفته رادیو اسرائیل حدود 35 اسرائیلی) و کشتن تعدادی از نظامیان اسرائیلی و به غنمیت گرفتن برخی خودروهای زرهی و ادوات نظامی دیگر و بازگرداندن آن‌ها به غزه و نمایش آن‌ها در خیابان‌های این منطقه است.

به نظر می‌رسد که این نیروها ابتدا از طریق تونل به شهرک ها نفوذ کرده‌اند و با سیطره بر بخشی از نوار مرزی، راه را برای ورود تعدادی دیگر از نیروهای حماس باز کرده‌اند. این دست حملات فلسطینی تقریبا در طول تاریخ اسرائیل بی‌سابقه است و همین خود، بنیامین نتانیاهو را در مخمصه بزرگی قرار خواهد داد. اسرائیل در جنگ‌های خود با کشورهای عربی غالبا پیش دستی می‌کرد و با حملات غافلگیر کننده مانند جنگ شش روزه پیشروی می‌کرد؛ اما این اتفاق با حمله امروز در مقیاس دیگری معکوس شد و این تحولی غیر معمولی برای اسرائیل است که به آن عادت ندارد. هر چند ادامه حضور نیروهای حماس در مناطق پیرامونی غزه در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، اما ورود این تعداد نیرو به این شهرک‌ها و حضور و یا به عبارتی دیگر تصرف موقت برخی مناطق و پایگاه‌های نظامی برای مدت کوتاهی هم اتفاقی بسیار ناگوار برای اسرائیل و دردسرساز برای نتانیاهو است.

از حیث زمانی هم بازه زمانی حمله گسترده امروز نیروهای حماس قابل تامل است. این حملات در سالگرد جنگ اکتبر 1973 مصر علیه اسرائیل اتفاق افتاد که تنها جنگی بود که عرب‌ها در آن پیروزی نسبی کسب کردند. از این رو، حملات امروز دلالت‌های تاریخی خاص خود را هم به همراه دارد. کما این که این حمله هر چند نام "طوفان الاقصی" به خود گرفته است، اما به نظر می‌رسد اهداف آن فراتر از تحولات مسجد الاقصی و واکنش به آن باشد. اهدافی که گویا حماس در این حمله دنبال می‌کند، ایجاد وضعیت تنش‌آلود گسترده‌ای است که طرح عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان را با توجه به پیامدهای گسترده آن برای فلسطینی‌ها با چالش جدی مواجه کند.

در همین حال هم دست زدن غزه به چنین حملاتی خود گویای این واقعیت نیز هست که 5 جنگ قبلی اسرائیل از سال 2008 تا کنون نتیجه خاصی در جهت تضعیف نوار غزه تحت کنترل حماس نداشته است و توانمندی‌های نظامی آن‌ها نسبت به قبل در این منطقه محاصره شده افزایش چشمگیری یافته است. همچنین تحولات امروز برآیندی مهم در سپهر سیاست در خود فلسطین در جهت بالا بردن وزنه حماس و گفتمان آن در مقابل حکومت خودگردان و فتح خواهد داشت.

درباره دورنمای تنش جدید و ابعاد منطقه‌ای آن باید منتظر واکنش اسرائیل ماند که به نظر می‌رسد دست به حملات شدید و ویرانگری بزند، اما احتمال حمله زمینی گسترده به غزه فعلا دور از ذهن است. دراین میان هم با مداخله طرف‌های میانجیگر دوباره آرامشی نسبی و شکننده برقرار خواهد شد؛ اما شکل تحقق این آرامش برای نتانیاهو اهمیت زیادی دارد. این که بتواند دستاوردی نظامی را به دست بیاورد؛ چه از طریق ترورهای هدفمند برخی رهبران عالی رتبه حماس چه تخریب گسترده و آن هم با هدف کاستن از تبعات حملات زمینی بی سابقه به مناطق اسرائیلی نشین و اسارت و کشته شدن تعداد قابل توجهی از اسرائیلی‌ها. اما صرف نظر از نوع واکنش دولت نیانیاهو که موانع زیادی فراروی خود برای توسعه کمی و کیفی دامنه آن می‌بیند، حملات فلسطینی وضعیت داخلی او را وخیم‌تر می‌کند و او را در تنگنای بیشتر در مقابل جریان اپوزیسیون اسرائیلی قرار خواهد داد.

#صابر_گلعنبری
Telegram
8👍1👎1
🔺جنگ، جنگ تا یک پیروزی!

صلاح الدین خدیو

حماس جنگ اکتبر 1973 را تکرار کرد درست در پنجاهمین سالگرد آن. جنگی که دستکم در مراحل اولیە به شکست اسرائیل از ارتش های سوریه و مصر انجامید. ماحصل عملیات حماس هم  تا کنون یک رسوایی بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل بوده است.
1⃣چرا اسرائیل که به اشراف بالای اطلاعاتی و توان رزمی باورنکردنی شهره است، تا این حد غافلگیر شد؟
یحتمل بخاطر داشتن رهبری فاسد و پرمناقشه که جامعه را دوشقه کرده و بخاطر اقداماتش جهت نقض استقلال دستگاه قضایی روابطی متشنج با ارتش و سازمان های امنیتی دارد.
2⃣آآیا حماس راسا دست به این حمله زده است؟
طراحی عملیاتی با این میزان از دقت و پیچیدگی به تنهایی از سازمانی کوجک و تحت محاصره بر نمی آید. احتمالا پای یک دولت خارجی در میان است. اگر این فرض درست باشد، هیچ دولتی جز ایران مبادرت به این ریسک بزرگ مقیاس نمی کند.
ایران در پی بازتعریف اولویت های راهبردی و امنیتی خود در منطقه و کند کردن یا توقف پروژه ی عادی سازی روابط با اسرائیل است.
برقراری روابط رسمی میان اسرائیل و عربستان به معنای محاصرەی ایران و انزوای فزایندەی آن در خاورمیانه است.
چرا که اگر ایستگاه روند عادی سازی به ریاض برسد، به راحتی چند کشور دیگر را هم در می نوردد.
3⃣حماس چه می خواهد؟
اهداف حماس لزوما با جمهوری اسلامی یکسان نیست. گرچه در مقابله با صلح اسرائیل و عربستان با جمهوری اسلامی انگیزه های مشترکی دارد، اما در عمل گرایی و داشتن دیدگاه های مستقل به وضوح با سازمان های کاملا مطیع ایران نظیر جهاد اسلامی و حزب الله متفاوت است.
رهبری حماس در درجەی اول به دنبال یادآوری مسالەی فراموش شدەی فلسطین است. مسالەی فلسطین در سایەی جنگ سرد ایران و کشورهای عرب اولویت سابق خود را از دست داده و دولت خودگردان و رهبری فلسطینی ها در رام الله تحت فشاری بی سابقه است.
حماس با آگاهی از این امر خود را در مقام رهبری اصلی فلسطینیان باالا می کشد و موانع جدی هم پای بن سلمان و نتانیاهو و بایدن می گذارد.
درست مانند سادات که در بن بست نظامی و سیاسی جنگ شش روزه گرفتار شده بود، حماس هم با کسب یک پیروزی در صدد خروج از‌ تنگناست.
راهبرد حماس در حقیقت همان راهبرد سادات است: جنگ، جنگ، تا یک پیروزی!
ارمغان پیروزی ابتدایی مصری ها در عبور از کانال سوئز با وجود شکست نهایی آنان، آغاز مذاکرات صلح و خروج اسرائیل از شبه جزیرەی سینا بود. نتیجەی جنگ کنونی هنوز مشخص نیست.
اما انتظار می رود به تحولات سیاسی عمدەای بینجامد.
آغاز دور جدیدی از گفتگوهای صلح و نرمش اسرائیل در پرونده هایی چون بیت المقدس و شهرک های کرانەی باختری و در نهایت تشکیل دولت فلسطین می تواند از پیامدهای احتمالی آن باشد.
5⃣چه خواهد شد؟
در ساعات آینده شاهد ضد حملەی اسرائیل از طریق حملات هوایی به غزه خواهیم بود. احتمال هجوم زمینی هنوز دور از ذهن است.
ترور هدفمند رهبران حماس هم با وجود دهها اسیر اسرائیلی در دست آن بدون چالش نخواهد بود.
در هر صورت حتما طی روزها یا هفته های آتی با میانجیگری مصری ها آتش بس برقرار خواهد شد.
اگر رزمندگان حماس موفق شده باشند تمام اسرا را به داخل غزه منتقل کرده باشند، کیفیت پایان جنگ و مذاکرات آتش بس تحت تاثیر قرار می گیرد.
در صحنەی سیاسی موقعیت نتانیاهو تضعیف شده و چه بسا در ماه های آتی سقوط‌ کند.
این جنگ نقطەی عطفی در تاریخ اسرائیل است و موجب تغییر دیدگاه ها در سطحی کلان می شود.
همان گونه که جنک اکتبر محیط استراتژیک خاورمیانه را دگرگون کرد، نفوذ زمینی حماس به سرزمین های 1948 و شکست اطلاعاتی بی سابقه ی اسرائیل هم چنین پیامدی خواهد داشت.

#صلاح‌الدین_خدیو

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍16👌2
باز هم جنگ!

اسرائیل و فلسطین! باز هم جنگ! باز هم تلفات انسانی و مالی! باز هم ادامۀ چرخۀ خشونت! آخرش هم آتش‌بسی شکننده با تغییراتی جزیی بر روی زمین!
به زعم من، فلسطینی‌ها با جنگ و عملیات مسلحانه به حق‌شان دست نمی‌یابند و شرایط را برای خودشان از جهاتی وخیم‌تر می‌کنند. اسرائیلی‌ها هم با ادامۀاشغال خاک فلسطینی‌ها و نقض مستمر حقوق آنان و تعرض به حیثیت انسانی‌شان، به حیثیت انسانی خود آسیب می‌زنند و در زنجیرِ خودبافتۀ زورگویی و خودخواهی و سلطه‌طلبی و فریب‌کاری خویش روز به روز اسیرتر می‌شوند.
راه درست، مبارزۀ مدنی برای فلسطینی‌ها و تن دادن به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای اسرائیل است. فعلاً راهی جز این برای رهایی هر دو طرف، یکی از قید ستم و دیگری از قید ستمکاری دیده نمی‌شود.

#احمد_زیدآبادی

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👎9👍3
🔻استاد مصطفی شیرزاد درگذشت

ساعتی قبل «استاد مصطفی شیرزاد» نقاش برجسته کُرد در سن ۸۲ سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان بوکان درگذشت.

▫️«استاد مصطفی شیرزاد» که آخرین بازماندۀ نقاشان نسل اوّل منطقۀ موکریان بود، در بیش از ۶ دهه فعالیت هنری، ضمن خلق آثاری نفیس، در تربیت و راهنمایی جوانان و علاقه‌مندان به هنر نقاشی و طراحی نیز تاثیر بسزایی داشته است.

🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌

🔸
Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
😢4👍1