کاهش تجارت ایران با اعضای اتحادیه اوراسیا در پی جنگ تحمیلی سوم
سرپرست دبیرخانه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا گفت: در دو ماه اول امسال بهواسطه شرایط ویژه جنگی شاهد کاهش تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه بودیم.
به گزارش ایرنا، الهام حاجیکریمی در نخستین سالگرد اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو اظهار داشت: تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا در سال گذشته رشد ۲۲ درصد داشت که در بخش واردات ۳۳ درصد و در بخش صادرات ۱۸ درصدی بود، اما وضعیت صادرات در دو ماه آخر سال تحت تاثیر جنگ تحمیلی سوم قرار گرفت و به یک درصد رسید.
حاجیکریمی با اشاره به سابقه حدود ۱۰ ساله همکاریهای اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: پس از اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی و انجام مذاکرات متعدد، اکنون زمینه برای توسعه همکاریها در قالب تجارت آزاد فراهم شده است و لازم است نتایج اجرای این برنامه و فرصتهای پیشرو بهطور دقیق بررسی شود.
وی افزود: موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در ۱۱ فصل تنظیم شده و حوزههایی همچون همکاریهای گمرکی، استانداردها، قواعد مبدأ و همکاریهای بخشی را در بر میگیرد. همچنین در قالب این موافقتنامه، بیش از یک هزار و ۳۸۷ ردیف تعرفهای مشمول تسهیلات تجاری شدهاند. در یک سال گذشته، جلسات هماهنگی متعددی میان دستگاههای اجرایی برگزار شده و نشستهایی با طرفهای اوراسیایی برای پیگیری موضوعات اجرایی و رفع موانع تجاری انجام گرفته است. همچنین همایشها و برنامههای آموزشی در استانهای مختلف کشور برای آشنایی فعالان اقتصادی با فرصتهای این موافقتنامه برگزار گردیده است.
محمدعلی دهقان دهنوی، رئیسکل سازمان توسعه تجارت ایران نیز با تاکید بر اینکه نگاه ما در توسعه روابط با اوراسیا، فراتر از صرف مبادله کالاست، به تجربه موفق ایران در اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و افزود: این موافقتنامه نخستین تجربه جامع جمهوری اسلامی ایران در این سطح بود که با حذف تعرفه در ۸۷ درصد از کالاها، گام بزرگی در مسیر تسهیل تجارت برداشته شد. در حالی که شاخصهای تجارت جهانی با چالشهای متعددی روبهرو بود، حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۲۲ درصد رشد را تجربه کرده است که این عدد نشاندهنده ظرفیتهای بالای همکاری میان دو طرف است.
وی تاکید کرد: نقشه راه آینده سازمان توسعه تجارت بر محورهای «رفع موانع غیرتعرفهای» متمرکز است. اگرچه موانع تعرفهای تا حد زیادی برداشته شده، اما اکنون چالش اصلی ما موانع غیرتعرفهای است. هماهنگسازی استانداردهای فنی، تسهیل فرآیندهای صدور مجوز توسط دستگاههایی نظیر سازمان دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، از اولویتهای کاری ما در این دوره است. سازمان توسعه تجارت به دنبال ایجاد پیوند عمیقتر میان گمرکات دو طرف از طریق تبادل الکترونیکی اسناد است و این اقدام منجر به روانتر شدن فرآیندهای لجستیکی میشود؛ همچنین هزینههای تجارت برای بازرگانان کاهش مییابد.
👈 ادامه مطلب...
🌐 @import_export
سرپرست دبیرخانه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا گفت: در دو ماه اول امسال بهواسطه شرایط ویژه جنگی شاهد کاهش تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه بودیم.
به گزارش ایرنا، الهام حاجیکریمی در نخستین سالگرد اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو اظهار داشت: تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا در سال گذشته رشد ۲۲ درصد داشت که در بخش واردات ۳۳ درصد و در بخش صادرات ۱۸ درصدی بود، اما وضعیت صادرات در دو ماه آخر سال تحت تاثیر جنگ تحمیلی سوم قرار گرفت و به یک درصد رسید.
حاجیکریمی با اشاره به سابقه حدود ۱۰ ساله همکاریهای اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: پس از اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی و انجام مذاکرات متعدد، اکنون زمینه برای توسعه همکاریها در قالب تجارت آزاد فراهم شده است و لازم است نتایج اجرای این برنامه و فرصتهای پیشرو بهطور دقیق بررسی شود.
وی افزود: موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در ۱۱ فصل تنظیم شده و حوزههایی همچون همکاریهای گمرکی، استانداردها، قواعد مبدأ و همکاریهای بخشی را در بر میگیرد. همچنین در قالب این موافقتنامه، بیش از یک هزار و ۳۸۷ ردیف تعرفهای مشمول تسهیلات تجاری شدهاند. در یک سال گذشته، جلسات هماهنگی متعددی میان دستگاههای اجرایی برگزار شده و نشستهایی با طرفهای اوراسیایی برای پیگیری موضوعات اجرایی و رفع موانع تجاری انجام گرفته است. همچنین همایشها و برنامههای آموزشی در استانهای مختلف کشور برای آشنایی فعالان اقتصادی با فرصتهای این موافقتنامه برگزار گردیده است.
محمدعلی دهقان دهنوی، رئیسکل سازمان توسعه تجارت ایران نیز با تاکید بر اینکه نگاه ما در توسعه روابط با اوراسیا، فراتر از صرف مبادله کالاست، به تجربه موفق ایران در اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و افزود: این موافقتنامه نخستین تجربه جامع جمهوری اسلامی ایران در این سطح بود که با حذف تعرفه در ۸۷ درصد از کالاها، گام بزرگی در مسیر تسهیل تجارت برداشته شد. در حالی که شاخصهای تجارت جهانی با چالشهای متعددی روبهرو بود، حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۲۲ درصد رشد را تجربه کرده است که این عدد نشاندهنده ظرفیتهای بالای همکاری میان دو طرف است.
وی تاکید کرد: نقشه راه آینده سازمان توسعه تجارت بر محورهای «رفع موانع غیرتعرفهای» متمرکز است. اگرچه موانع تعرفهای تا حد زیادی برداشته شده، اما اکنون چالش اصلی ما موانع غیرتعرفهای است. هماهنگسازی استانداردهای فنی، تسهیل فرآیندهای صدور مجوز توسط دستگاههایی نظیر سازمان دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، از اولویتهای کاری ما در این دوره است. سازمان توسعه تجارت به دنبال ایجاد پیوند عمیقتر میان گمرکات دو طرف از طریق تبادل الکترونیکی اسناد است و این اقدام منجر به روانتر شدن فرآیندهای لجستیکی میشود؛ همچنین هزینههای تجارت برای بازرگانان کاهش مییابد.
👈 ادامه مطلب...
🌐 @import_export
هماکنون اجلاس نقشآفرینی اتاقهای بازرگانی در همافزایی مزیتهای منطقهای
محل برگزاری: سازمان منطقه آزاد انزلی
🌐 @import_export
محل برگزاری: سازمان منطقه آزاد انزلی
🌐 @import_export
ادامه اجلاس نقشآفرینی اتاقهای بازرگانی در همافزایی مزیتهای منطقهای که هماکنون در محل سازمان منطقه آزاد انزلی در حال برگزاری است
🌐 @import_export
🌐 @import_export
بریتانیا، فرانسه، المان و ایتالیا در یک بیانیه مشترک اعلام کردند آماده برداشتن تحریمهای ایران هستند.
🌐 @import_export
🌐 @import_export
Forwarded from ارتباط با بازرگانان B2B
شرکتهای خارجی خریدار خرمای ایرانی و فرآوردههای آن
اطلاعات تماس مستقیم در کانال ویآیپی b2b قرار دارد. شما نیز میتوانید نسبت به عضویت در این کانال خصوصی اقدام نمایید.
👈 پیام به ادمین جهت عضویت
👈 تماس: 09114345494
اطلاعات تماس مستقیم در کانال ویآیپی b2b قرار دارد. شما نیز میتوانید نسبت به عضویت در این کانال خصوصی اقدام نمایید.
👈 پیام به ادمین جهت عضویت
👈 تماس: 09114345494