اي الفرق بين وسوسة الشيطان ووسوسة النفس إن الشيطان عايز يلبسك في أي حرام إنما النفس ليها هوي تفضل كل شوية تقولك متتصل بفلانة مش كانت صاحبتك زمان يستي توبت إنما الشيطان بقي اي حاجه وانت ماشي اشتم فلان خلاص مشتمتوش طب احدفوا بطوبة اعمل اي حاجه المهم يخبطك في أي معصية إنما النفس ليها هوي ،❤️.
❤28💘7🥰4🤩4
نضافة قلبك دي بتبان مع أول تأنيب ضمير بيجيلك لو حسيت إنك زعلت حد ، ومع نغزة قلبك لو شوفت موقف فيه ظلم أو قهر لحد ، بتبان برضوا لما يصعب عليك غيرك وإنك تحط نفسك مكان الشخص اللي قدامك ، وعُمر الرحمة والحنية واللين ما يعيبوا صاحبهم 🥰❤️❤️❤️❤️❤️⭐>>> .
🥰29❤14💘6🤩2
كلّ مُناي أن تمر سنين حياتي بخفّة ولطف ، ألّا أَضِر ولا أُضَر أن يضع الله في حضوري قبولاً ولا أشعر بثقلي على أحد ، أن يمنح روحي من خِفّة الفراشات وهدوء نسيم الفجر نصيباً ابتسمُ وقلبي راضٍ لا يحمل للدنيا همّاً ❤️.
❤31💘6🤩5
﴿وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَر﴾
"كلُّ أمر الله في كونه كلَمح البصَر، فلا تستبعد فرجاً أنت على أمل بوقوعه، ولا تستبطىء خيراً ولو طال انتظاره فما يأذنُ الله به لا يمنعُه مانع، ولا يردُّه رادّ."
"كلُّ أمر الله في كونه كلَمح البصَر، فلا تستبعد فرجاً أنت على أمل بوقوعه، ولا تستبطىء خيراً ولو طال انتظاره فما يأذنُ الله به لا يمنعُه مانع، ولا يردُّه رادّ."
❤27💘6🥰3
يحتاج المرء لرؤية نفسه كافيًا
في عُيونِ
العائلة ،
والأحبة،
والأصدقاء،
ويدًا دافئة،
تحطُ على كتفِه ، وقلبه
تُنسيهِ مرارةَ الأيام.')
في عُيونِ
العائلة ،
والأحبة،
والأصدقاء،
ويدًا دافئة،
تحطُ على كتفِه ، وقلبه
تُنسيهِ مرارةَ الأيام.')
💘27❤8🥰7
فيه بنت كانت بتسأل دكتور أحمد خليل في لقاء على الزوم، فكانت بتقوله إنها مش عارفة هي عايزة اي وتكون اي وبالتالي مش عارفة تدعي ربنا بإي!
رد عليها وقالها هو دعاء واحد "اللهُمَّ إنَّي أسألُكَ مَكانًا أُرضِيكَ فيه"
أنت بس قول الدُعاء دا ومش هتبقى مُشتَّت❤️.
رد عليها وقالها هو دعاء واحد "اللهُمَّ إنَّي أسألُكَ مَكانًا أُرضِيكَ فيه"
أنت بس قول الدُعاء دا ومش هتبقى مُشتَّت❤️.
❤39🥰15💘5🤩3
رضيت بما قسمته لي وتحملت كل ما مررت به وصبرت على جميع اختباراتك أحمدك دائمًا على عطائك ما ظننته قليل قبل الكثير فاللهم إني أسألك أن تذهب تعب الليالي وترزقني راحة البال وأن تروي قلوبنا بنعيم قربك وتنجينا من مصير لايعلمه سواك يارب ❤️>>> .
💘25❤8🥰5
أن يُحاول أحدهم من أجلك ولو بكلمة، أن تكون المُحاولة نابعة من مَحبَّة وإخلاص، أن يُطمئِن مخاوفك في المُضيّ وحدك، أن ينتبه لصوت قلبك قبل أن يتحطَّم، ويُراعي هشاشة خاطرك، هذه أسمىٰ طُرق المَحبَّة وأكثرها بهاء وسِحرا ❤️❤️❤️❤️❤️💌>>>.
❤26💘7🥰3🤩1
كنت اظن اذكار الصباح والمساء ،تحميني من الجن والشياطين وشر البشر ،لكن مؤخرا عندما التزمت علي الاذكار لاحظت إنها تحميني من نفسي وظلمها ومن أفكاري السلبية وهوي النفس ووسوسها، وعلي تخطي المشاعر السلبية 🩷>>> .
❤40💘9🥰3
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🥰28❤9💘6🤩3