.
الدنيا.. قصة قصيرة جدًا!
الدنيا دي عبارة عن قصة قصيرة جدًا، عاملة زي قطر بينزّل الركاب.. أنت هتنزل في محطة قهرية غصب عنك، ومش عارف محطتك هتيجي النهارده ولا بكرة!
اسمك بيتمسح من على سبورة الدنيا بمِمحاة الموت في لحظة واحدة.
استعد.. وماتتغرش بالدنيا لأنها ولا شيء. سيبك من حسابات بكرة الطويلة، وخلي حسابك الأهم: أنت جاهز للقاء ربنا لو المحطة جت دلوقتي ولا لأ؟
الدنيا.. قصة قصيرة جدًا!
الدنيا دي عبارة عن قصة قصيرة جدًا، عاملة زي قطر بينزّل الركاب.. أنت هتنزل في محطة قهرية غصب عنك، ومش عارف محطتك هتيجي النهارده ولا بكرة!
اسمك بيتمسح من على سبورة الدنيا بمِمحاة الموت في لحظة واحدة.
استعد.. وماتتغرش بالدنيا لأنها ولا شيء. سيبك من حسابات بكرة الطويلة، وخلي حسابك الأهم: أنت جاهز للقاء ربنا لو المحطة جت دلوقتي ولا لأ؟
❤60😭10🕊5😍4
This media is not supported in the widget
VIEW IN TELEGRAM
❤29💔12
إنت عاوز تختفي، بس مينفعش تختفي.
عاوز تسكت، بس مينفعش تسكت.
عاوز تنعزل تماما، بس مينفعش تنعزل!
كل افتقار لشيء شايفه هيريحك مش هتناله إلا أن يشاء الله.
أنت في دنيا، مضطر تخالط الناس، وتتكلم بالحسنى، وتبذل الطاعات، وتصبر على البلاء!
لم تكن الجنة التي خلقها الله بعظمته وجلاله شيئا عاديا مباحًا!
الجنة قول وعمل.
عاوز تسكت، بس مينفعش تسكت.
عاوز تنعزل تماما، بس مينفعش تنعزل!
كل افتقار لشيء شايفه هيريحك مش هتناله إلا أن يشاء الله.
أنت في دنيا، مضطر تخالط الناس، وتتكلم بالحسنى، وتبذل الطاعات، وتصبر على البلاء!
لم تكن الجنة التي خلقها الله بعظمته وجلاله شيئا عاديا مباحًا!
الجنة قول وعمل.
- إسلام منصور.
❤33🥰5💘5🕊4
مش قادر استوعب لحد دلوقتي ليه واحدة منتقبه تنزل صورتها على مواقع التواصل اين كان الهدف منها غير انها عايزه تبان كيوت وتشوف تعليقات تحسسها قد ايه هي حلوه.. ربنا جعلنا خير أمة بسب الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر فياريت تستخدمي صفحتك في الدعوه مش كل يوم صوره بملابس ملونه تحت مسمى النقاب مع أن كثير من أهل العلم (مثل دور الإفتاء وهيئات كبار العلماء) أن نشر المرأة لصورها الشخصية، حتى وإن كانت محتشمة، يتنافى مع مقصد "الستر" الذي أمرت به الشريعة، لأن ذلك يعرضها للفتنة والتطلع لجمالها
❤72🤝10🥰8🍓7🙊3🙉2❤🔥1
إزيك؟ من باب إدخال الطمأنينة والراحة على قلبك وعقلك، أنا جاي أقول لك ما تهلكش عقلك في التفكير في كيفية تدبير الأمور، لأن انت ما لكش من الأمر أي شيء، أمر الله نافِذ، وما شاء الله كان، وما لم يشأ لم ولن يكن.
ما يريده الله يكن، مهما قاومت، ومهما كانت الأحوال والظروف، ومهما حدث.. مهما حدث حرفيًا!
إرادة الله فوق كل شيء وأي شيء.. وبالنسبة لإزاي وإمتى ف دي أمور يختص بها ربنا سبحانه وتعالى..
كل حاجة هتحصل في وقتها المناسب بالثانية،
فاصبر، وسلّمها لله، وما تحسبلهاش،
لأن ربنا دايمًا حساباته أجمل.
ما يريده الله يكن، مهما قاومت، ومهما كانت الأحوال والظروف، ومهما حدث.. مهما حدث حرفيًا!
إرادة الله فوق كل شيء وأي شيء.. وبالنسبة لإزاي وإمتى ف دي أمور يختص بها ربنا سبحانه وتعالى..
كل حاجة هتحصل في وقتها المناسب بالثانية،
فاصبر، وسلّمها لله، وما تحسبلهاش،
لأن ربنا دايمًا حساباته أجمل.
❤47🥰13❤🔥8🕊3😢2
المعاصي تفسد العقل، فإن للعقل نورًا، والمعصية تطفيء نور العقل، ولا بد وإذا طفيء نوره ضعف ونقص.
- ابن القيم -رحمه الله-
- كتاب الدَّاء والدَّواء.
- ابن القيم -رحمه الله-
- كتاب الدَّاء والدَّواء.
❤59😢14🕊4🍓3
صباح الخير
«وأُحبُّ كَثْرةَ الصَّلاةِ علىٰ النَّبيِّ ﷺ فِي كُلِّ حالٍ،
وأَنّها في يومِ الجُمعةِ وليلتِها أشَدُّ اسْتِحْبَابًا.»
- الإمام الشافعيّ.
«وأُحبُّ كَثْرةَ الصَّلاةِ علىٰ النَّبيِّ ﷺ فِي كُلِّ حالٍ،
وأَنّها في يومِ الجُمعةِ وليلتِها أشَدُّ اسْتِحْبَابًا.»
- الإمام الشافعيّ.
❤38🍓7🥰3🕊3💘2
قلتُ يا رسول الله: أجعلُ لك صلاتي كلَّها؟
قال: إذًا تُكْفَى همَّك، ويُكَفَّرُ لك ذنبَك.
ﷺ.
قال: إذًا تُكْفَى همَّك، ويُكَفَّرُ لك ذنبَك.
ﷺ.
❤54🥰7🕊6
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
الجُمعة يوم رسول الله ﷺ 💚. بـصلاتڪ علـى النبـيﷺ يصلي الله عليڪ أضعافًـا وهـوَ تعظيم الأجـر أو الرحمـة تحط عنڪ عشر خطيئـات فيخف ظهرڪ ويعلـو شأنڪ عند ربڪ سبحانـه تُرفـع لڪ عشـر درجـات وقيـل في الدنيـا بتوفيقـه للطـاعـات* *وفي القيامـة بتثقيل الحسنات وفي الجنـة…
.
يكفيــك فـخـرًا يَامُـحِبَّ مُـحَمَّدٍ
أنَّ المُحِبَّ مَعَ الـحَبِيْبِ سَـيُـحْشَرُ
صلّى الله وسلّم وبارك عليك يا حبيبي ونور عيني إلى يوم الدّين 💚
يكفيــك فـخـرًا يَامُـحِبَّ مُـحَمَّدٍ
أنَّ المُحِبَّ مَعَ الـحَبِيْبِ سَـيُـحْشَرُ
صلّى الله وسلّم وبارك عليك يا حبيبي ونور عيني إلى يوم الدّين 💚
❤47😍5🍓4
'(
"يا قارِئَ الكهف رتِّلها علىٰ مهَلِ
واخشَع بقلبٍ، بدمعٍ فاضَ مِن مُقل."
"يا قارِئَ الكهف رتِّلها علىٰ مهَلِ
واخشَع بقلبٍ، بدمعٍ فاضَ مِن مُقل."
❤47🕊4💘4
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بقالي فتره طويله بحاول اتأقلم مع الوضع
ديما تعبان وبيعدي اليوم بالعافية النفسية مش أحسن حاجة وضغوط من كل مكان البيت والشغل والأهل والصحاب حرفياً الواحد هلكنا وبقالي فترة مقصرة في القناة ومبقاش في شغف أن أعمل أي شيء جديد حتي أبسط الأمور بقت تقيله علي قلبي
نلتمس منكم دعاء الاخ لاخيه .
بقالي فتره طويله بحاول اتأقلم مع الوضع
ديما تعبان وبيعدي اليوم بالعافية النفسية مش أحسن حاجة وضغوط من كل مكان البيت والشغل والأهل والصحاب حرفياً الواحد هلكنا وبقالي فترة مقصرة في القناة ومبقاش في شغف أن أعمل أي شيء جديد حتي أبسط الأمور بقت تقيله علي قلبي
نلتمس منكم دعاء الاخ لاخيه .
❤34😭10💔7🥰5😢5
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بقالي فتره طويله بحاول اتأقلم مع الوضع ديما تعبان وبيعدي اليوم بالعافية النفسية مش أحسن حاجة وضغوط من كل مكان البيت والشغل والأهل والصحاب حرفياً الواحد هلكنا وبقالي فترة مقصرة في القناة ومبقاش في شغف أن أعمل أي شيء جديد حتي…
.
رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فقير
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
ربي لا تذرني فرداً: أي لا تتركني وحيداً بلا ولد ولا أهل ولا معين.وأنت خير الوارثين
رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فقير
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
ربي لا تذرني فرداً: أي لا تتركني وحيداً بلا ولد ولا أهل ولا معين.وأنت خير الوارثين
❤43🥰10🕊4
حَسبُنـا أنَّهـا دُّنيـا
وأنَّنـا علـىٰ الأحـزانِ نُؤجَـرُ ."))
وأنَّنـا علـىٰ الأحـزانِ نُؤجَـرُ ."))
❤33🕊4💘4🍓3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
تعرف مشكلة ماتش الفجر بتاع المنتخب ايه ؟ مش مسألة ضياع الصلوات ولا مسألة إنك قادر تقوم الفجر أهو مسألة إن الحوار ده عرّانا قدام ربنا انا على يقين إن لو المنتخب لعب يوميا الفجر هتلاقي القهاوي والكافيهات كلها مليانة الوقت ده فالموضوع كشفنا و فضحنا إننا…
⚽️ إلى منتظري مباراة مصر الساعة 6صباحاً
أعلم أن صلاة الفجر الساعة 4 …
إذا كنت تستطيع أن تضبط المنبّه من أجل مباراة، فأنت تستطيع أن تضبطه كل يوم من أجل صلاة الفجر.
وتذكّر أن المباراة لعبٌ ولهوٌ ينتهي مع صافرة الحكم، أما الصلاة فهي زادك إلى الله.
🌙 استغل هذا الوقت في قيام الليل.
🤲 ادعُ لنفسك ولوالديك وأهلك.
🕌 ثم صلِّ الفجر في وقته.
الفجر أولى… والآخرة أبقى.
أعلم أن صلاة الفجر الساعة 4 …
إذا كنت تستطيع أن تضبط المنبّه من أجل مباراة، فأنت تستطيع أن تضبطه كل يوم من أجل صلاة الفجر.
وتذكّر أن المباراة لعبٌ ولهوٌ ينتهي مع صافرة الحكم، أما الصلاة فهي زادك إلى الله.
🌙 استغل هذا الوقت في قيام الليل.
🤲 ادعُ لنفسك ولوالديك وأهلك.
🕌 ثم صلِّ الفجر في وقته.
الفجر أولى… والآخرة أبقى.
❤61🕊8💘7
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
⚽️ إلى منتظري مباراة مصر الساعة 6صباحاً أعلم أن صلاة الفجر الساعة 4 … إذا كنت تستطيع أن تضبط المنبّه من أجل مباراة، فأنت تستطيع أن تضبطه كل يوم من أجل صلاة الفجر. وتذكّر أن المباراة لعبٌ ولهوٌ ينتهي مع صافرة الحكم، أما الصلاة فهي زادك إلى الله. 🌙 استغل…
.
شوفتو بقى سهله ازاي
عرفتم تصحو بدرى للماتش المرة اللي فاتت والمرة دي ازاى ومبتصحوش للفجر 👌💔
شوفتو بقى سهله ازاي
عرفتم تصحو بدرى للماتش المرة اللي فاتت والمرة دي ازاى ومبتصحوش للفجر 👌💔
❤24💔9
- الحمد لله على كل صغيرةٍ وكبيرة، والحمد لله على كل خَيرٍ نحن فيه، والحمد لله على حياة يدَبِّرها لنا الله بلُطفه، والحمد لله على ما تمنَّيناه وتحَقَّق، والحمد لله على ما تمَنَّيناه ولم يتحَقَّق لأنَّه وحدَه يعرف أين الخَير، والحمد لله على كل شيءٍ حَمدًا كثيرًا طيِّبًا مبارَكًا فيه🎀 › .
❤34💘5🥰3😍3
الشخص اللي كنت بحارب علشانها راكب معايا نفس العربية لاول مرة نتقابل صدفة جمعنا وسيلة مواصلات
لسه زي ما هي سمعت أنها مش بخير وحصل ليهم مشاكل وكان فرحها باقي عليه شهر وباظ والله ذنبي ذنب عمري وقلبي وروحي مشاعري اللي اتهلكت في مرضيتهم وذنب أبويا اللي مات وكان نفسه يفرح بيا وهي وأبوها سبب في تأخير كانوا بيتحججوا بحاجات كتير وهي كانت بتماثل أنها شارية ا
والله وبالله وتالله هي سبب في اللي أنا فيه من تعب قلبي ونفسي وضياع عمري والله اللذي لا إله إلا هو مسامحهم لآخر يوم فى عمري وعند الله تجتمع الخصوم
إلى أحدهم .
لن أسامحك حتى لو وقفت على باب الجنة راكعًا ، والله لو كان بينك وبين الجنة ذنبي ما عفوت ؛ حسبي الله عند كل مطلع شمس وعند مغربها .
لا سامحكم الله ولا عفا عنكم و لا دُمتم سالمين و أذاقكم الله نفس الشعور بذات الشدة لا أكثر ،
أُشهدك يا الله اني لن أسامح من ؛
من مكر بي ..
ومن أخطأ بحقي ..
ومن كسر بخاطري ..
ومن أهانني ..
ومن جعلني لا أرتاح .. لن أسامح من آذاني بكلمة أو فعل أو سحر ،
لا سامحكم الله ولا عفا عنكم .
لسه زي ما هي سمعت أنها مش بخير وحصل ليهم مشاكل وكان فرحها باقي عليه شهر وباظ والله ذنبي ذنب عمري وقلبي وروحي مشاعري اللي اتهلكت في مرضيتهم وذنب أبويا اللي مات وكان نفسه يفرح بيا وهي وأبوها سبب في تأخير كانوا بيتحججوا بحاجات كتير وهي كانت بتماثل أنها شارية ا
والله وبالله وتالله هي سبب في اللي أنا فيه من تعب قلبي ونفسي وضياع عمري والله اللذي لا إله إلا هو مسامحهم لآخر يوم فى عمري وعند الله تجتمع الخصوم
إلى أحدهم .
لن أسامحك حتى لو وقفت على باب الجنة راكعًا ، والله لو كان بينك وبين الجنة ذنبي ما عفوت ؛ حسبي الله عند كل مطلع شمس وعند مغربها .
لا سامحكم الله ولا عفا عنكم و لا دُمتم سالمين و أذاقكم الله نفس الشعور بذات الشدة لا أكثر ،
أُشهدك يا الله اني لن أسامح من ؛
من مكر بي ..
ومن أخطأ بحقي ..
ومن كسر بخاطري ..
ومن أهانني ..
ومن جعلني لا أرتاح .. لن أسامح من آذاني بكلمة أو فعل أو سحر ،
لا سامحكم الله ولا عفا عنكم .
😢31💔20❤8😭8