هل العمر يمر دون جدوي؟..
لو عايش من غير صلاة الفروض ومن غير سنن رواتب، ومن غير وتر، ولا صلاة ضحى،..
لو عايش بدون قراءة قرآن ،ولا صيام ، ولا أذكار صباح ومساء، ولا عمل ينفعك في الآخرة
فكدة هو فعلا يمر بلاجدوى
وماتستغربش بقى ..فقد السعادة والراحة في الدنيا !!
وماتستغربش حالك في الآخرة...
والناس جنبك كل واحد هيدخل الجنة من باب.....
واحد بيدخل من باب الريان، والتاني من باب الصلاة، والتالت من باب الصدقة....
وانت واقف متكتف مش عارف تدخل من أي باب😰
وعشان كده...يلا حاول تحجز لك مكان عند أي باب من أبواب الجنة
دي الجنة❤ ....يعني لازم تحارب على المكان
فلو صليت الخمس صلوات وصمت رمضان و أديت حق الله في مالك وكففت شرك عن نفسك وعن الناس واستغفرت الله وتبت إليه كل يوم
الآن فقط......العمر يمر بأعظم جدوى ومن استزاد زاد.....
من استزاد بالضحى والسنن الرواتب والصيام وغيرها.....
ساعتها...يبقى حجز أغلى مكان عند باب من أبواب الجنان❤
#رسايل
لو عايش من غير صلاة الفروض ومن غير سنن رواتب، ومن غير وتر، ولا صلاة ضحى،..
لو عايش بدون قراءة قرآن ،ولا صيام ، ولا أذكار صباح ومساء، ولا عمل ينفعك في الآخرة
فكدة هو فعلا يمر بلاجدوى
وماتستغربش بقى ..فقد السعادة والراحة في الدنيا !!
وماتستغربش حالك في الآخرة...
والناس جنبك كل واحد هيدخل الجنة من باب.....
واحد بيدخل من باب الريان، والتاني من باب الصلاة، والتالت من باب الصدقة....
وانت واقف متكتف مش عارف تدخل من أي باب😰
وعشان كده...يلا حاول تحجز لك مكان عند أي باب من أبواب الجنة
دي الجنة❤ ....يعني لازم تحارب على المكان
فلو صليت الخمس صلوات وصمت رمضان و أديت حق الله في مالك وكففت شرك عن نفسك وعن الناس واستغفرت الله وتبت إليه كل يوم
الآن فقط......العمر يمر بأعظم جدوى ومن استزاد زاد.....
من استزاد بالضحى والسنن الرواتب والصيام وغيرها.....
ساعتها...يبقى حجز أغلى مكان عند باب من أبواب الجنان❤
#رسايل
❤33🍓6🕊5🥰3
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
في يوم هتعيشه مقداره خمسين ألف سنة..
هتقف فيه وقفة واحدة، مفيهاش رجوع، مفيهاش مهلة، مفيهاش غير الحساب.
قال الله تعالى:
"اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُّعْرِضُونَ"
لو سمحت، توب وارجع لربك..
أنت دلوقتي معاك فرصة..إما تغتنمها، أو تندم بعد فواتها..
وأسأل نفسك بصدق: أنا جهزت إيه لليوم ده؟
صباح الخير يا شباب
في يوم هتعيشه مقداره خمسين ألف سنة..
هتقف فيه وقفة واحدة، مفيهاش رجوع، مفيهاش مهلة، مفيهاش غير الحساب.
قال الله تعالى:
"اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُّعْرِضُونَ"
لو سمحت، توب وارجع لربك..
أنت دلوقتي معاك فرصة..إما تغتنمها، أو تندم بعد فواتها..
وأسأل نفسك بصدق: أنا جهزت إيه لليوم ده؟
❤46🍓12💘2
.
إنك تعمل ذنب ف أنت تقدر ترجع عنه وتتوب
متقولش بكره هتوب أنا مش هعرف أبعد عنه
ف هبعد عنه واحده واحده
كُل دي حجات بتخليك تتمادي
في فعل الذنب ده
أنت لو ع ذنب وعاوز تبعد عنه أبعد وربنا
هيعوضك خير عنه لأنك تركت الذنب
عشان ربنا يرضي عنك ف هيعوضك
لكن لو استمريت مع الوقت
هتظهر عليك أثار الذنب ده وهتندم
{إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَٰلِحًا فَأُوْلَٰٓئِكَ يُبَدِّلُ ٱللَّهُ سَيِّـَٔاتِهِمْ حَسَنَٰتٍۢ ۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا}
سورة الفُرقان/الأية 70
إنك تعمل ذنب ف أنت تقدر ترجع عنه وتتوب
متقولش بكره هتوب أنا مش هعرف أبعد عنه
ف هبعد عنه واحده واحده
كُل دي حجات بتخليك تتمادي
في فعل الذنب ده
أنت لو ع ذنب وعاوز تبعد عنه أبعد وربنا
هيعوضك خير عنه لأنك تركت الذنب
عشان ربنا يرضي عنك ف هيعوضك
لكن لو استمريت مع الوقت
هتظهر عليك أثار الذنب ده وهتندم
{إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَٰلِحًا فَأُوْلَٰٓئِكَ يُبَدِّلُ ٱللَّهُ سَيِّـَٔاتِهِمْ حَسَنَٰتٍۢ ۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا}
سورة الفُرقان/الأية 70
❤59🥰4😍4🍓3
غدًا صيام الخميس 🍃
خَبيئة صالحة ليومٍ تدنو فيه الشمس من رؤوس الخلائق!
إن لم تَصُم فذكّر، فلعلّك تُؤجَر، فالدالّ على الخير كفاعله بإذن الله.
#صيام_الخميس
خَبيئة صالحة ليومٍ تدنو فيه الشمس من رؤوس الخلائق!
إن لم تَصُم فذكّر، فلعلّك تُؤجَر، فالدالّ على الخير كفاعله بإذن الله.
#صيام_الخميس
🍓31❤18🥰5
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
ماتشلش همّ..
قال رسول الله ﷺ:
"مَنْ أَصْبَحَ مِنْكُمْ آمِنًا فِي سِرْبِهِ، مُعَافًى فِي جَسَدِهِ، عِندَهُ قُوتُ يَوْمِهِ، فَكَأَنَّمَا حِيزَتْ لَهُ الدُّنْيَا بِحَذَافِيرِهَا."
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
ماتشلش همّ..
قال رسول الله ﷺ:
"مَنْ أَصْبَحَ مِنْكُمْ آمِنًا فِي سِرْبِهِ، مُعَافًى فِي جَسَدِهِ، عِندَهُ قُوتُ يَوْمِهِ، فَكَأَنَّمَا حِيزَتْ لَهُ الدُّنْيَا بِحَذَافِيرِهَا."
❤53🥰5🕊4🍓4
.
أين أنتَ ؟؟؟
غيرك بدأ يلتزم بالنوافل ، والأخر يحفظ ويراجع القرآن وأخرى أشترت حجاباً شرعياً وأخر لم يترك صلاة الضحى ولم ينسى الأذكار ، وذاك الذي تاب من سماع الأغاني كلهم يتنافسون 🤍.
أين أنت من هذه المنافسة ؟
أين أنتَ ؟؟؟
غيرك بدأ يلتزم بالنوافل ، والأخر يحفظ ويراجع القرآن وأخرى أشترت حجاباً شرعياً وأخر لم يترك صلاة الضحى ولم ينسى الأذكار ، وذاك الذي تاب من سماع الأغاني كلهم يتنافسون 🤍.
أين أنت من هذه المنافسة ؟
❤52😭16🍓10
تايم لاين مليئ بالكبائر في وقت نحن في أمس الحاجة فيه للتوبة من كل ذنب
ناس بتخوض في دين ناس عادي
ناس بتسب وتلعن ناس عادي
ناس بتجهر بكلام كلة كوارث وكبائر عادي
ناس بتكره ناس عادي
ناس بتقصف جبهات ناس عادي
ناس بتدافع عن ناس وتسي تلعن فيمن يتكلم فيهم عادي
ناس بتأمر بالمعروف ولا تأتيه، وتنهى عن المنكر وتأتيه عادي.
نقاشات وجدالات يضيع فيها دين المرء وقلبه ولا يعود منها إلا محملًا بذنوب كثيرة
يا رب اهدِنا وسددنا وعلمنا
كل ما أفتح بطني تقلب
ولا حول ولا قوة إلا بالله
مواقع أصبحت مليئة بأمراض القلوب وقلة الديانة وتدني الأخلاق بشكل غير مسبوق.. ربنا يعافينا.
ناس بتخوض في دين ناس عادي
ناس بتسب وتلعن ناس عادي
ناس بتجهر بكلام كلة كوارث وكبائر عادي
ناس بتكره ناس عادي
ناس بتقصف جبهات ناس عادي
ناس بتدافع عن ناس وتسي تلعن فيمن يتكلم فيهم عادي
ناس بتأمر بالمعروف ولا تأتيه، وتنهى عن المنكر وتأتيه عادي.
نقاشات وجدالات يضيع فيها دين المرء وقلبه ولا يعود منها إلا محملًا بذنوب كثيرة
يا رب اهدِنا وسددنا وعلمنا
كل ما أفتح بطني تقلب
ولا حول ولا قوة إلا بالله
مواقع أصبحت مليئة بأمراض القلوب وقلة الديانة وتدني الأخلاق بشكل غير مسبوق.. ربنا يعافينا.
💔29❤9😢9
.
إنَّ فُلانَ ابنَ فُلانٍ يُصلِّي عليكَ
.
الملائكة لرسولِ اللهِ
" ❤️
صلُّوا عليه
"يا مُحَمَّد :
إنَّ فُلانَ ابنَ فُلانٍ يُصلِّي عليكَ
.
الملائكة لرسولِ اللهِ
ﷺ
" ❤️
صلُّوا عليه
🥰28❤19💘5😍2
.
إوعى يومك يعدّي…
من غير ما تزود رصيدك عند ربنا.
كل يوم ربنا بيديك فرصة:
تسبّح؟ تصلّي؟ تقرأ قرآن؟ تساعد محتاج؟ تكتم غيظك؟
الدنيا ماشية، والعمر بيعدي،
والسؤال اللي لازم تسأله لنفسك كل ليلة:
"يا ترى النهاردة عملت إيه يثقل ميزاني عند الله؟"
قال النبي ﷺ:
"اتقوا النار ولو بشق تمرة، فإن لم تجد فبكلمة طيبة."
يعني حتى الكلمة الطيبة… ممكن تنقذك.
فخد بالك،
ماتخليش يومك يخلص من غير ما تتزود بالحسنات!
وما تستقلّش بأي عمل خير،
يمكن هو ده اللي يكون سبب دخولك الجنة.
إوعى يومك يعدّي…
من غير ما تزود رصيدك عند ربنا.
كل يوم ربنا بيديك فرصة:
تسبّح؟ تصلّي؟ تقرأ قرآن؟ تساعد محتاج؟ تكتم غيظك؟
الدنيا ماشية، والعمر بيعدي،
والسؤال اللي لازم تسأله لنفسك كل ليلة:
"يا ترى النهاردة عملت إيه يثقل ميزاني عند الله؟"
قال النبي ﷺ:
"اتقوا النار ولو بشق تمرة، فإن لم تجد فبكلمة طيبة."
يعني حتى الكلمة الطيبة… ممكن تنقذك.
فخد بالك،
ماتخليش يومك يخلص من غير ما تتزود بالحسنات!
وما تستقلّش بأي عمل خير،
يمكن هو ده اللي يكون سبب دخولك الجنة.
❤48🥰12🕊3🍓3
هو النهارده إيه؟
=الجمعه
وإحنا متعودين نعمل إيه ؟!
= نقرأ سوره الڪهف
وده ليه ؟!
= هى لنا نورًا ما بين الجُمعتين
يبقي إيه ؟!
=مننسهاش !!
'صلوا على الحبيب المصطفى ﷺ'🤎.
=الجمعه
وإحنا متعودين نعمل إيه ؟!
= نقرأ سوره الڪهف
وده ليه ؟!
= هى لنا نورًا ما بين الجُمعتين
يبقي إيه ؟!
=مننسهاش !!
'صلوا على الحبيب المصطفى ﷺ'🤎.
🥰40❤34🍓11🕊6😍2😁1💔1💘1
.
يا ربِّ وهذه ساعة استجابة :
سخِّرْ هذا الكون لدينك،
سخِّرْ هذا الكون لغزَّة!
يا ربِّ وهذه ساعة استجابة :
سخِّرْ هذا الكون لدينك،
سخِّرْ هذا الكون لغزَّة!
😍27❤26🥰8🍓8
جهزتي أوت فيت المصيف؟؟!!
حبيت أفكرك
إن الحجاب في المصيف أساسي
ماينفعش عشان روحتي مصيف تخلعي حجابك أو تلبسي تربون
حجاب المصيف هو حجابك العادي..
حتى لو الدنيا حر وحتى لو كل الناس هناك كده
إنتي لابسه الحجاب عشان ترضي ربنا اللي يراك في كل حتة فشوفي بقى قدر ربنا في قلبك ايه
عشان كده ...
وأنتي في المصيف البسي حجابك ولبسك الواسع
بلاش حاجة ضيقة
هتنزلي بحر أو غيره معاكي لبس مش بيلزق ع الجسم لما يتبل
خلي المصيف مكان بتغيري فيه جو وترجعي بحسناتك و زيادة كمان
لما غيرك يقلدك وكله هيكون في ميزانك
وقدرك هيعلى عند ربنا ودرجتك تزيد في الجنة
لإنك ثبتي في مكان فيه كتير ماثبتوووش
#رسايل_الصيف
حبيت أفكرك
إن الحجاب في المصيف أساسي
ماينفعش عشان روحتي مصيف تخلعي حجابك أو تلبسي تربون
حجاب المصيف هو حجابك العادي..
حتى لو الدنيا حر وحتى لو كل الناس هناك كده
إنتي لابسه الحجاب عشان ترضي ربنا اللي يراك في كل حتة فشوفي بقى قدر ربنا في قلبك ايه
عشان كده ...
وأنتي في المصيف البسي حجابك ولبسك الواسع
بلاش حاجة ضيقة
هتنزلي بحر أو غيره معاكي لبس مش بيلزق ع الجسم لما يتبل
خلي المصيف مكان بتغيري فيه جو وترجعي بحسناتك و زيادة كمان
لما غيرك يقلدك وكله هيكون في ميزانك
وقدرك هيعلى عند ربنا ودرجتك تزيد في الجنة
لإنك ثبتي في مكان فيه كتير ماثبتوووش
#رسايل_الصيف
❤46🥰5🍓4
صلاةُ الفجرِ في وقتِها، أعظمُ في الأجرِ من الدنيا وما فيها،
فهي لحظةُ صدقٍ مع الله، وافتتاحُ يومٍ بنُورِ الطاعة، وميدانٌ لا يَبلُغُه إلا من قدَّم محبّةَ الله على راحةِ الجسد.
فيها تتنزّل الملائكة، وتُكتَب في ديوان المُخلِصين، ويُحاط صاحبُها في يومه بذِمّةِ الله وعنايته.
فلا تُفوِّت على نفسك بركةً تُضيءُ يومك، وأجرًا لا يزنه مال، وخُطوةً تُقرِّبك من الجنّة.
قال النبي ﷺ:
"ركعتا الفجر خيرٌ من الدنيا وما فيها." ❤️
فهي لحظةُ صدقٍ مع الله، وافتتاحُ يومٍ بنُورِ الطاعة، وميدانٌ لا يَبلُغُه إلا من قدَّم محبّةَ الله على راحةِ الجسد.
فيها تتنزّل الملائكة، وتُكتَب في ديوان المُخلِصين، ويُحاط صاحبُها في يومه بذِمّةِ الله وعنايته.
فلا تُفوِّت على نفسك بركةً تُضيءُ يومك، وأجرًا لا يزنه مال، وخُطوةً تُقرِّبك من الجنّة.
قال النبي ﷺ:
"ركعتا الفجر خيرٌ من الدنيا وما فيها." ❤️
❤65🕊6🍓3😭3😍2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
الموبايل لو سبته يوم من غير شحن.. بيقف، صح؟
ومهما كان غالي أو جديد، من غير شحن مالوش أي قيمة..
نفس الحكاية بالظبط مع قلبك!
قلبك محتاج شحن يومي:
بالقرآن، بالذكر، بالصلاة، بالتوبة، وبصحبة صالحة..
لو اليوم بيعدي من غير ما تغذّي قلبك بالطاعة،
ماتستغربش لما تلاقي نفسك تايه، مش حاسس بحاجة، ومفيش طاقة للعبادة!
ببساطة، (مفيش مدخلات = مفيش مخرجات)
يعني لو مفيش علم وذكر بيغذيك، طبيعي تحس بفتور،
تحس إنك بعيد.. وإن كل حاجة بقت تقيلة.
فخليك دايمًا حريص تشحن قلبك بالطاعة،
واثبت على الطريق.. وما تبعدش عنه أبدًا.
صباح الخير يا شباب
الموبايل لو سبته يوم من غير شحن.. بيقف، صح؟
ومهما كان غالي أو جديد، من غير شحن مالوش أي قيمة..
نفس الحكاية بالظبط مع قلبك!
قلبك محتاج شحن يومي:
بالقرآن، بالذكر، بالصلاة، بالتوبة، وبصحبة صالحة..
لو اليوم بيعدي من غير ما تغذّي قلبك بالطاعة،
ماتستغربش لما تلاقي نفسك تايه، مش حاسس بحاجة، ومفيش طاقة للعبادة!
ببساطة، (مفيش مدخلات = مفيش مخرجات)
يعني لو مفيش علم وذكر بيغذيك، طبيعي تحس بفتور،
تحس إنك بعيد.. وإن كل حاجة بقت تقيلة.
فخليك دايمًا حريص تشحن قلبك بالطاعة،
واثبت على الطريق.. وما تبعدش عنه أبدًا.
❤43🥰6🍓4💘3🕊2
في ظلِّ معاناتِك تذكَّر:
*«ما علىٰ الإنسان سوىٰ السَّعي».*
يسعىٰ الإنسانُ ولا ينتظرُ النَّتيجة؛ لأنَّها بأمرِ اللّٰهِ -ﷻ-، الإنسانُ مأجورٌ علىٰ سعيِه وخطواتِه ومُجاهدتِه، وهذا ما يُريدُه؛ الأجر لا النَّتيجةَ، فوِّضْ أمورَك للهِ، ثِقْ بأنَّه -ﷻ- يقدِّرُ لك الخيرَ في كلِّ شيء.
قال تعالى: *﴿وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَـٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ وَأَنَّ سَعْیَهُۥ سَوْفَ یُرَىٰ﴾*
*«ما علىٰ الإنسان سوىٰ السَّعي».*
يسعىٰ الإنسانُ ولا ينتظرُ النَّتيجة؛ لأنَّها بأمرِ اللّٰهِ -ﷻ-، الإنسانُ مأجورٌ علىٰ سعيِه وخطواتِه ومُجاهدتِه، وهذا ما يُريدُه؛ الأجر لا النَّتيجةَ، فوِّضْ أمورَك للهِ، ثِقْ بأنَّه -ﷻ- يقدِّرُ لك الخيرَ في كلِّ شيء.
قال تعالى: *﴿وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَـٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ وَأَنَّ سَعْیَهُۥ سَوْفَ یُرَىٰ﴾*
❤54🕊6🥰3🍓3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. أخواتي طلاب وطالبات الثانوية ❤️ 📖 📖 رسالة خاصة لك:📖 "سهرك ، تعبك ، عُزلتك ، إرهاق جسدك و كثرة تفكيرك ، جـِدُك و اجتهادك، كل هذا لن يذهب سُدى ، سترى ثمرة أفعالك أمامك ، فقط افعل ما يلزمك و توكل على الله و أكمل مسيرتك💡 💪 ❤️ " #جرعة_تحفيز
لطلاب وطالبات الثانوية العامة في ظل ظروف الحرب
أعزاؤنا طلبة الثانوية العامة،
غدًا أنتم على موعد ليس فقط مع الامتحان، بل مع *تحدٍّ إنساني عظيم*، أن تثبتوا أنكم أقوى من كل الظروف، وأشد صلابة من كل الألم.
تمسك بالحق في مستقبل أفضل.
أنتم اليوم سفراء العزيمة، وكل كلمة تكتبونها على الورق هي خطوة في ، وإيمان بأن النور قادم لا محالة.
*قلوبنا معكم، دعاؤنا يرافقكم، وفخرنا بكم لا يوصف.*
كونوا على ثقة: أنتم تصنعون الفرق، وتصنعون الغد.
مع خالص المحبة والدعاء 💙
معكم في كل الظروف
ثانوية عامة صمود وتحدي
أعزاؤنا طلبة الثانوية العامة،
غدًا أنتم على موعد ليس فقط مع الامتحان، بل مع *تحدٍّ إنساني عظيم*، أن تثبتوا أنكم أقوى من كل الظروف، وأشد صلابة من كل الألم.
تمسك بالحق في مستقبل أفضل.
أنتم اليوم سفراء العزيمة، وكل كلمة تكتبونها على الورق هي خطوة في ، وإيمان بأن النور قادم لا محالة.
*قلوبنا معكم، دعاؤنا يرافقكم، وفخرنا بكم لا يوصف.*
كونوا على ثقة: أنتم تصنعون الفرق، وتصنعون الغد.
مع خالص المحبة والدعاء 💙
معكم في كل الظروف
ثانوية عامة صمود وتحدي
❤47🍓11🥰7😭4🕊3💘2
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
خليك صاحب نفسية صلبة..
عشان لما يجيلك ابتلاء، تفهم الرسالة، وتثبت إنك قدّ الاختبار، مش تهرب أو تتكسر.
إحنا في زمن ماينفعش فيه تكون ضعيف، ولا نفسيتك هشة.
قال الله تعالى:
"الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ (172) الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ"
خليك من الناس دي.. اللي كل ما اتوجعت، زادها الإيمان قوة وثبات.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
خليك صاحب نفسية صلبة..
عشان لما يجيلك ابتلاء، تفهم الرسالة، وتثبت إنك قدّ الاختبار، مش تهرب أو تتكسر.
إحنا في زمن ماينفعش فيه تكون ضعيف، ولا نفسيتك هشة.
قال الله تعالى:
"الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ (172) الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ"
خليك من الناس دي.. اللي كل ما اتوجعت، زادها الإيمان قوة وثبات.
❤39🥰14❤🔥5💘2🍓1
.
قد تبدو لك الرؤيةُ غيرُ واضحة!
أديتَ امتحانًا ولا تعرفُ صحةَ الذي أديتَه، لكنَّك تعرفُ اللهَ، وتعرفُ أنَّ عنده لا يضيعُ شيء.
اللهُ يرى، اللهُ يعلم..
«عندَ اللهِ لا تضيعُ قطرةُ عرق».
قد تبدو لك الرؤيةُ غيرُ واضحة!
أديتَ امتحانًا ولا تعرفُ صحةَ الذي أديتَه، لكنَّك تعرفُ اللهَ، وتعرفُ أنَّ عنده لا يضيعُ شيء.
اللهُ يرى، اللهُ يعلم..
«عندَ اللهِ لا تضيعُ قطرةُ عرق».
❤63🥰13🍓13💘2
"ونحن نعرف يا الله
بأننا لم نكن عباداً صالحين
نعرف أن هناك صلوات كثيرة فاتتنا في وقتها
نمنا في كثير من الأيام دون أن نقرأ وردنا
عاهدنا أنفسنا وعاهدناك ألا نعود وعدنا
قررنا مئات المرات ألا نضعف وضعفنا
حاولنا ألا تغيرنا هذه الحياة يا الله لكنها غيرتنا
لكننا يا الله لا زلنا نحبك" ❤️
بأننا لم نكن عباداً صالحين
نعرف أن هناك صلوات كثيرة فاتتنا في وقتها
نمنا في كثير من الأيام دون أن نقرأ وردنا
عاهدنا أنفسنا وعاهدناك ألا نعود وعدنا
قررنا مئات المرات ألا نضعف وضعفنا
حاولنا ألا تغيرنا هذه الحياة يا الله لكنها غيرتنا
لكننا يا الله لا زلنا نحبك" ❤️
❤64😭14🥰8😢4💘2🍓1