دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
15.2K subscribers
775 photos
159 videos
17 files
79 links
📌قناة تهتم بنشر القرآن الكريم،أزرع في نفسك بذرة جديدة كل يوم.
📌خذوا ما تشاءوا من القناة واتركوا لنا الدعاء.
📌فضلاً ساهموا معنا في نشرها
قال رسول الله ﷺ: ﴿بلغوا عني ولو آية﴾.


للإستفسار أو للتواصل

https://t.me/daqiqatayndin

Owner

@AbdullahAmer0
Download Telegram
.
اللهم املأ تل أبيب نارًا 🔥
.
🔥3218💘12❤‍🔥6🍓4
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. اللهم املأ تل أبيب نارًا 🔥 .
جِئتُكم بخبرٍ: تل أبيب On Fire.

افتحوا نوافذَ الخبرِ، وتأملوا سُننَ القدرِ، فليس يُثلِجُ الصدرَ كأن ترى الظالمين يقتتلون، والشرَّ يأكلُ بعضَهُ بعضًا، وما هي إلا نارُ عدلٍ من اللهِ، تُوقَدُ فيهم بما كسبت أيديهم، اللهُمَّ زِدْهم اشتعالًا.

رَبِّ اضربِ الظالمين بالظالمين.
31😍7❤‍🔥5🔥5🕊4💘2
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. . الوقت دَ بالظبط بيڪون أصعب مرحلة نفسية لطلاب الثانوية، بيڪونوا فقدوا شغفهم ومش قادرين حتىَ يسمعوا ڪلام ڪويس ليهم .. متنسوش طُلاب الثانوية ربنا يراضي قلبهم ويجمعهم بـ أحلامهم 💗. اللهم وفق طلاب الثانوية العامة و الأزهرية و افتح عليهم فتوح العارفين، لا…
.
جي أقولك
ثانوية، جامعة، شغل، جواز، أولاد، سفر، شهرة، فلوس...
كله مراحل.
كله تفاصيل.
كله قدر، مكتوب بدقة… وبلُطف.

والأهم: كله وسائل مش غايات؛
الجنة هي الغاية الوحيدة.

ما فاتك… لم يكن لك،
وما لك… لن يفوتك.

اطمّن!
72🍓9🕊7💘6💔4
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

بصراحة..بعد كل اللي بنشوفه حوالينا، من موت مفاجئ، وأحداث بتقلب حياتنا في لحظة..
لازم تقف وتسأل نفسك السؤال اللي بجد:
"لو ده آخر يوم في عمري، أنا جاهز أقابل ربنا؟"

خلاص مفيش وقت للهزار،
اللي عنده طاعة يزود، واللي مفرّط يلحق، واللي تايه يرجع..

حاسب نفسك قبل ما تتحاسب، وتوب بجد، توب بقلب صادق، ومتستناش بكرة… لأن يمكن مفيش بكرة!

اللهم اجعلنا من التائبين العابدين، وثبتنا على طاعتك حتى نلقاك.
41🕊7🥰6💘6💔3
كُوني عفيفةً في مشاعركِ، شديدةً في مَنحِ قلبكِ، واعلمي أنَّ الكرامةَ لا تعيشُ طويلًا في علاقةٍ لا تبدأ من بابٍ حلال.

حافظي على قلبكِ كما تحفظين دينكِ،
فالقلبُ إذا اعتاد التنازل،
لن يعرف كيف يَثبت إن جاء الصادق.🌷
70💘12🕊9🥰8
دايما بعد مواسم الطاعات الشيطان بيكون ليه
(هجمة مرتدة)
يحاول يبعدك عن الطريق،
يوقعك في ذنوب ومعاصي،
يرجعك للكسل والفتور من تاني،
بعد ما كنت بتجتهد وتجيب آخرك!
فخليك منتبه للخطة دي وما تديلوش الفرصة
استعن بالله وجاهد نفسك وحافظ عليها،
كمّل في طريق القُرب بـ الفرائض- النوافل - أذكارك - وردك من القرآن ..
وأي عبادة أو باب خير جديد كنت فتحته ما تقفلهوش
استمر ولو بالقليل وخليك دايما فاكر قول النبي ﷺ لما سُئل عن أحب العمل إلى الله فقال:
"أدومه وإن قل".
40🕊10💘10
امتحاناتي قربت، وحاسس إني مرعوب 😔
كل ما أفتح كتاب أحس إني مش قادر أركز، والتوتر مانعني حتى أنام.
رغم إني كنت بذاكر، بس كل شوية ييجي في بالي إني مش هجيب التقدير اللي كنت بحلم بيه.
حاسس إني تايه وسط الضغط والخوف...
هو في حل للحالة دي؟ ولا خلاص ضاع تعبي؟

أكيد في حل... ماتخليش خوفك من النتيجة يسرق تعبك. انت مش مطالب بالكمال، انت مطالب تبذل جهدك وتسيبها على ربنا. واللي بيتعب بصدق، عمره ما بيضيع ..🧡🌸
* منقول
61😭9🥰8🕊6😍1
ثانوية عامة💗
36🥰9🍓4💘3🕊2❤‍🔥1😭1
27🍓7🥰6🕊3😍1
31🍓5🥰4🕊1💘1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
Voice message
.
أتمنى عدم وضع أحزنني، التفاؤل جميل!
🍓14🥰8💘85😍5🕊3
Audio
عيب؟ تصحي الماتش الساعة ال٣ باليل وماتصحي للصلاة الفجر
35🍓4💘4🕊3
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

لا بأس أن تبدأ من جديد..
حتى لو وقعت ألف مرة،
حتى لو كسرك الذنب،
المهم ترجع وتتوب..

قال رسول الله ﷺ:
"ما مِن عبدٍ مؤمنٍ إلَّا وله ذنبٌ يعتادُه الفَينةَ بعدَ الفَينةِ، أو ذنبٌ هو مقيمٌ عليه لا يُفارِقُه حتَّى يُفارِقَ، وإنَّ المؤمنَ خُلِقَ مُفْتَنًا توَّابًا نَسَّاءً، إذا ذُكِّرَ ذكَر."

فقط قُم، وابدأ من جديد.
36🥰5🍓5🕊4💘2
.
دعواتكم يا صُحبة أول يوم في إمتحانات الثانوية العامة أسأل الله العظيم بكرمه أن يوفقنا جميعًا كل من أجتهد وثابر وأدي ماعليه وفقكم الله جميعا 🤍....!
دعواتكم لإخواتنا في الثانوية العامة دعاء بظهر الغيب ولكم المثل بإذن الله فإن الدعاء يغير الأقدار..🤍🌸
50🥰5🕊5💘2🔥1
.
قال رسول اللَّه ﷺ: (ما من ساعةٍ تَمُرُّ بابْنِ آدَمَ، لمْ يَذكرِ اللهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عليْها يومَ القيامةِ).

أنت هتتفرج على عمرك ساعة ساعة يوم القيامة!
هتشوف نفسك وأنت نايم عشر ساعات والفجر بيأذن عليك وأنت نايم!
هتتفرَّج على نفسك وأنت غافل ومكسِّل!

اوعى تفرَّط هنا؛ علشان ماتندمش في الآخرة👌🏻
🥰3212💘6🍓5🕊1
لما تحس ان الصلاه بقت تقيله عليك وبقيت تأخرها وساعات السنن تسبها وبتتمني شغفك للصلاه يرجع زي الاول ادعي ديما بالدعوات دي:

" ربِ اجعلني مقيم الصلاهِ ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء "

" اللهم أعني على ذكرك و شكرك وحسن عبادتك "

" اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك "

وصدقني هترجع تصلي بشغف وبحماس بس اهم حاجة تخلص النيه لله.
71😢7💘7
صاحبك المُلتزم مش فكسان . .

هو نفس الإنسان زيك بالظبط بس الفرق إنه مش هيشتم، بيحاول إنه يتقي ربنا لكن هو مش مخلوق غريب ولا جاي من كوكب تاني !

بيلبس تيشيرت عادي وبيروح يلعب كورة ويهزر ويعمل ميمز كمان بس مفلتر قراراته مش أكتر
إنما التصور الأهبل بقى بتاع إنهم مخلوقات غريبة وبيتكلموا بطريقة غريبة وكدا ده تصور شيطان أهبل.

- أحمد عامر || بودكاست وعي.
51🍓10🥰6🕊4💘4
تحبوا انزلكم اسكريبت رحلة تائب هنا
لو عايزين اتفاعلوا ب❤️


من كتاباتي 🎀
51🥰8
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
تحبوا انزلكم اسكريبت رحلة تائب هنا لو عايزين اتفاعلوا ب❤️ من كتاباتي 🎀
رحلة تائب | "كان نفسي أكون قريب… بس كنت دايمًا ببعُد"


أنا مش التائب المثالي…
أنا اللي كل ما يقول "كفاية"، يرجع تاني يغلط.
اللي بيبكي وهو ساجد، وبعدين يغفل وهو لسه على السجادة.
أنا اللي مش عارف يثبت… بس مش قادر يبطل يحاول.

زمان…
كنت فاكر إني عايش.
ضحك، صحاب، علاقات، ضحك كتير،
وتسالي بتتسمى "عادي".

كنت طول النهار مشغول…
وطول الليل فاضي… بس من جوّا مكسور.

لما كنت أضحك مع البنت اللي بكلمها،
كنت بحس بدفا مؤقت…
بس أول ما تقفل… كنت بسمع صوت جوايا بيقول:
"ده مش ليك."

كنت بسمع الأغنية وأنا في طريقي…
وحاسس إنها بتفهمني…
بس لما أقفلها، كل حاجة بتسكت، إلا قلبي…
قلبي كان بيصرخ.

أنا مش جيت هنا أقول إني بطّلت من أول مرة…
أنا وقعت كتير.
وقطعت علاقتي بيها… ورجعت تاني.
قلت "آخر أغنية"، وسمعت بعدها ألف.
قلت "هصلي الفجر النهارده"، ونمت.

بس كنت برجع.

ليه؟
لأنّي كنت كل مرة بفتكر إني ممكن أموت على الحال ده.
وكنت بخاف أموت…
مش لأني بخاف من الموت،
لكن لأني بخاف أقابل ربنا وأنا بالشكل ده.

وفي يوم…
حصلتلي خناقة كبيرة مع صاحبي،
كنت منفعل أوي، وقلبي واجعني،
ركنت على جنب، وبكيت.
مش من الخناقة…
لكن من الإحساس إني تايه، ضعيف، متلخبط.

وقلت جملة ما بنساهاش:
"أنا وحيد أوي يا رب… خُد بإيدي."

ومن اللحظة دي، كل حاجة بدأت تتغيّر…
مش فجأة، لكن وحدة وحدة.

بطّلت علاقتي بيها…
مش عشان أنا قوي،
بس لأني كنت بدعي: "يا رب أعني"،
وربنا أعان.

بطّلت أغاني، وكل مرة كنت أرجع،
كان في داخلي صوت يقول:
"مش انت اللي قلت خُد بإيدي؟"

صليت… ووقعت… وصليت تاني.
فتحت مصحف… ونسيته… وفتحته تاني.

اللي بيظن الطريق مستقيم…
عمره ما مشي فيه.

الطريق ده مليان حفرا… بس كل حفرة، بتعلمك حاجة.
كل سقطة… بتعلّمك معنى القيام.

أنا دلوقتي؟
لسه بجاهد.
لسه بضعف.
لسه في قلبي رغبات قديمة…
بس بقيت أعرف أقول: "أعوذ بالله."

بقيت لما أمشي في الشارع وأغض بصري،
أقول في سري:
"اللهم اجعلها لك، مش للناس."

بقيت لما أسمع المؤذن يقول "حي على الصلاة"،
أحس إنه بينده عليّ أنا… مش على الناس.

وبقيت لما أعمل ذنب…
أجري على ربنا، مش أهرب منه.

مش أنا اللي تغيّرت…
ده ربنا هو اللي هداني.
وده أحلى إحساس.

وإنت؟
لو بتحاول، وبتقع…
أنا بقولك: ما تستسلمش.

لأن أكتر تائب ناجح…
هو اللي بيقع ميت مرة،
بس بيرجع لربنا مليون مرة.

ربنا عمره ما بيزهق منك،
بس انت… ما تزهقش من نفسك.

كاتبة: بسنت آبنه'ة حسآام
> الورده الخضراء☘️.
"رحلة تائب"
52🥰7💘6🕊5😭5🍓4🙊1