دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يارفاق. الجو مناسب جداً لتذكير أننا منقدرش علي عذاب الله عز وجل ، اللهم أجرنا من حر نار جهنم. 🤲😢
الجو حر ودرجة الحرارة ٣٢ درجة؟
عارف انك لو قلت 100 مرة الجو حار
الجو مش هيتغير
لكن قول اللهم أجرني من النار
وقول: اللهم إني أسألك الجنة
شايف رحمة ربنا علينا ؟
لا تتذمّر وتكره الحر، كلها رحمات ونفحات
فاستغفر الله..♥️
عارف انك لو قلت 100 مرة الجو حار
الجو مش هيتغير
لكن قول اللهم أجرني من النار
وقول: اللهم إني أسألك الجنة
شايف رحمة ربنا علينا ؟
لا تتذمّر وتكره الحر، كلها رحمات ونفحات
فاستغفر الله..♥️
❤80🍓10🥰4
إن ينفتح ليك باب طاعة فرصة لاتعوض.
غيرك في القبر محروم من التزود من الطاعات
ورصيد حسناته توقف .
منة من الله أن يوفقك وتدرك الأشهر الحرم
الذي الثواب فيه مضاعف .
فرصة أن يكون لديك صحة وتصوم في ذلك الجو
قبل أن تكبر في السن ويمنعك المرض والعجز عن الطاعة .
صيام الأيام القمرية لشهر ذو القعدة من غدا الأحد
عليك بالصيام وإن لم تستطع فذكر غيرك تنول الثواب فالدال علي الخير كفاعله ..
وفقك الله
🌺 حياك الله تعالى في واتساب، 🌹 اضغط 👇🏻للدخول، ثم اضغط متابعة 🌺
💫 شارك مع الأصدقاء، والدال على الخير كفاعله 🌸
https://whatsapp.com/channel/0029Vb5faEUF1YlV7m380R24
غيرك في القبر محروم من التزود من الطاعات
ورصيد حسناته توقف .
منة من الله أن يوفقك وتدرك الأشهر الحرم
الذي الثواب فيه مضاعف .
فرصة أن يكون لديك صحة وتصوم في ذلك الجو
قبل أن تكبر في السن ويمنعك المرض والعجز عن الطاعة .
صيام الأيام القمرية لشهر ذو القعدة من غدا الأحد
عليك بالصيام وإن لم تستطع فذكر غيرك تنول الثواب فالدال علي الخير كفاعله ..
وفقك الله
🌺 حياك الله تعالى في واتساب، 🌹 اضغط 👇🏻للدخول، ثم اضغط متابعة 🌺
💫 شارك مع الأصدقاء، والدال على الخير كفاعله 🌸
https://whatsapp.com/channel/0029Vb5faEUF1YlV7m380R24
❤20🍓8
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ: "مَن أصبحَ منكم آمنًا في سربِهِ، مُعافًى في جسدِهِ عندَهُ قوتُ يومِهِ، فَكَأنَّما حيزت لَهُ الدُّنيا."
احمدوا ربنا على نِعم كتير حوالينا، واحنا ممكن نكون مش واخدين بالنا منها!
أذكار الصباح وردك من القرآن
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ: "مَن أصبحَ منكم آمنًا في سربِهِ، مُعافًى في جسدِهِ عندَهُ قوتُ يومِهِ، فَكَأنَّما حيزت لَهُ الدُّنيا."
احمدوا ربنا على نِعم كتير حوالينا، واحنا ممكن نكون مش واخدين بالنا منها!
أذكار الصباح وردك من القرآن
❤68🍓13💘6
- سهل تتناقش معاه.
- سهل تطلب منه حاجة.
- سهل تكلمه.
- سهل ترضيه.
- سهل يعذرك.
ويجعلك تتعامل معه بتلقائية بدون ما تحسبها كثير.
قال ﷺ: (حُرِّمَ على النار كُلُّ هَيِّنٍ لَيِّنٍ، سهلٍ، قرِيب من الناس).
هؤلاء هم الودودون الطيبون الذين يألفون ويؤلفون الذين يتعاملون بتواضع واحترام للصغير وتوقير للكبير ويكونون فى خدمة الناس وقضاء حوائجهم. 💛
- سهل تطلب منه حاجة.
- سهل تكلمه.
- سهل ترضيه.
- سهل يعذرك.
ويجعلك تتعامل معه بتلقائية بدون ما تحسبها كثير.
قال ﷺ: (حُرِّمَ على النار كُلُّ هَيِّنٍ لَيِّنٍ، سهلٍ، قرِيب من الناس).
هؤلاء هم الودودون الطيبون الذين يألفون ويؤلفون الذين يتعاملون بتواضع واحترام للصغير وتوقير للكبير ويكونون فى خدمة الناس وقضاء حوائجهم. 💛
❤93🍓15🕊10😍3🥰2
بما إننا كُلنا في فترة امتحانات حبيت أقول نصيحة ،
فترة الامتحانات صعبة جدا علىٰ الكُل مش علىٰ شخص لوحده.
اللي ذاكر من اول السنة بيراجع خايف أنه يضيع تعبه طول السنة فَبيصبر ويكمل لأنه عارف ان الفترة دي هتعدي،
وكذلك اللي لسه بيبدأ مذاكرة عايز يلحق يذاكر وينجز علشان الامتحانات
أيًّا كان أنت مين فيهم "كُلنا مضغوطين"
لكن دي فترة مؤقتة يا شباب ، صدقوني فرحة النتيجة والنجاح جميلة لا تقارن بأي شئ
أنك تشوف كرم ربنا وتعبك لآخر لحظة جاب نتيجة ليس لها وصف
فترة الامتحانات صعبة جدا علىٰ الكُل مش علىٰ شخص لوحده.
اللي ذاكر من اول السنة بيراجع خايف أنه يضيع تعبه طول السنة فَبيصبر ويكمل لأنه عارف ان الفترة دي هتعدي،
وكذلك اللي لسه بيبدأ مذاكرة عايز يلحق يذاكر وينجز علشان الامتحانات
أيًّا كان أنت مين فيهم "كُلنا مضغوطين"
لكن دي فترة مؤقتة يا شباب ، صدقوني فرحة النتيجة والنجاح جميلة لا تقارن بأي شئ
أنك تشوف كرم ربنا وتعبك لآخر لحظة جاب نتيجة ليس لها وصف
❤123🍓11😭10💘8🕊6🥰5💔4
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
لما تكون مش عايز تتنازل عن جزء من راحتك في طريقك لله عز وجل!
فمش عايز تتعب وتقوم من النوم تصلي الفجر!
ولا عايز تيجي على نفسك وتصوم في يوم حر!
ولا حتى بتحاول تبذل مجهود علشان تتعلم دينك!
يبقى فين التعبد!
إنت عبد لله، ودي مش مجرد كلمة بنقولها وخلاص!
العبادة لازم يكون فيها تضحية وبذل مجهود..
والمؤلم بجد..
إننا نعدي مشوار الحياة كله، وفي الآخر نكتشف إننا كنا عايشين من غير ما نعبد ربنا صح!
فاللهم لا تجعلنا من الغافلين، ووفّقنا لعبادتك كما تحب وترضى.
صباح الخير يا شباب
لما تكون مش عايز تتنازل عن جزء من راحتك في طريقك لله عز وجل!
فمش عايز تتعب وتقوم من النوم تصلي الفجر!
ولا عايز تيجي على نفسك وتصوم في يوم حر!
ولا حتى بتحاول تبذل مجهود علشان تتعلم دينك!
يبقى فين التعبد!
إنت عبد لله، ودي مش مجرد كلمة بنقولها وخلاص!
العبادة لازم يكون فيها تضحية وبذل مجهود..
والمؤلم بجد..
إننا نعدي مشوار الحياة كله، وفي الآخر نكتشف إننا كنا عايشين من غير ما نعبد ربنا صح!
فاللهم لا تجعلنا من الغافلين، ووفّقنا لعبادتك كما تحب وترضى.
❤77🍓12💘6🕊4💔3🥰2
.
يا إخوة، لا تُسَلِّموا أنفسكم للحُزنِ والاكتئابِ، وتقولوا المرء يؤجرُ رغم أنفهِ.. الله يؤجرُكم على حُزنٍ أصاب قلوبكم، وجِراحٍ أدمت أَعضاءَكم، وشوكٍ وخزَ جُلودَكم، لكنهُ سبحانهُ لا يعبدُ بالحُزنِ والكآبةِ وجلدِ النفسِ الذي تضعون أنفسكم فيه.
لن يصلَ إلى شيءٍ من يستخرِجُ الشرَّ في معالمِ الخيرِ، ويضع نفسهُ في زونِ الضعفِ، المؤمن القوي خيرٌ وأحبُّ إلى الله، وللهِ عبودياتٌ وفروضٌ، للهِ جِهادٌ في كلِّ عملٍ.. لا تَقُلْ فاتَ الرَّكبُ، قُمْ؛ فمتى أدركتَ استدرك، والتوبةُ للعهدِ تجددُ، وصِدقُ ساعةٍ يُدرِكُ لكَ سنواتٍ من العملِ والطاعةِ.
يا إخوة، لا تُسَلِّموا أنفسكم للحُزنِ والاكتئابِ، وتقولوا المرء يؤجرُ رغم أنفهِ.. الله يؤجرُكم على حُزنٍ أصاب قلوبكم، وجِراحٍ أدمت أَعضاءَكم، وشوكٍ وخزَ جُلودَكم، لكنهُ سبحانهُ لا يعبدُ بالحُزنِ والكآبةِ وجلدِ النفسِ الذي تضعون أنفسكم فيه.
لن يصلَ إلى شيءٍ من يستخرِجُ الشرَّ في معالمِ الخيرِ، ويضع نفسهُ في زونِ الضعفِ، المؤمن القوي خيرٌ وأحبُّ إلى الله، وللهِ عبودياتٌ وفروضٌ، للهِ جِهادٌ في كلِّ عملٍ.. لا تَقُلْ فاتَ الرَّكبُ، قُمْ؛ فمتى أدركتَ استدرك، والتوبةُ للعهدِ تجددُ، وصِدقُ ساعةٍ يُدرِكُ لكَ سنواتٍ من العملِ والطاعةِ.
❤67🕊6🍓6💘6
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. يا إخوة، لا تُسَلِّموا أنفسكم للحُزنِ والاكتئابِ، وتقولوا المرء يؤجرُ رغم أنفهِ.. الله يؤجرُكم على حُزنٍ أصاب قلوبكم، وجِراحٍ أدمت أَعضاءَكم، وشوكٍ وخزَ جُلودَكم، لكنهُ سبحانهُ لا يعبدُ بالحُزنِ والكآبةِ وجلدِ النفسِ الذي تضعون أنفسكم فيه. لن يصلَ إلى شيءٍ…
.
كل شيء قابل للتغيير!
لا تيأس من رحمة الله، بغمضة عين يمكن للكسر أن يُجبر، والبلاء أن يرتفع، والمرض أن ينتهي!
اللهُمَّ نستودعك حالنا وأحوالنا فصب رحمتك التي تُغيّرنا من حال إلى أفضل حال. 💛
كل شيء قابل للتغيير!
لا تيأس من رحمة الله، بغمضة عين يمكن للكسر أن يُجبر، والبلاء أن يرتفع، والمرض أن ينتهي!
اللهُمَّ نستودعك حالنا وأحوالنا فصب رحمتك التي تُغيّرنا من حال إلى أفضل حال. 💛
❤43🍓13🥰7🕊6😭3
أنظر إلى الطلاب فأرى أعمارهم في وجوههم .. و حين أنظر إلى الطالبات بمكياج الوجوه و عبث الفلير ونفخ الشفايف أكاد أرى وجوهاً بأعمار أكبر من براءة الصبا ..
و المحزن حين ترى إحداهن بوشم على يدها و لباس فاضح و فتنة صارخة و هي من عوائل ملأى برجالات معروفين ! ..
لست أدري كيف تخرج الفتاة من بيت أبيها وهو ينظر إليها ولا تتحرك فيه نخوة ولا غيرة ..
إن لم يكن لله فلتكن لأجل الرجولة !
د.كفاح أبو هنّود
و المحزن حين ترى إحداهن بوشم على يدها و لباس فاضح و فتنة صارخة و هي من عوائل ملأى برجالات معروفين ! ..
لست أدري كيف تخرج الفتاة من بيت أبيها وهو ينظر إليها ولا تتحرك فيه نخوة ولا غيرة ..
إن لم يكن لله فلتكن لأجل الرجولة !
د.كفاح أبو هنّود
❤87🍓9🥰6💘6🕊4
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
انت بتقول كل يوم في كل ركعة من كل صلاة..
"اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيم"
بس عمرك سألت نفسك: ليه بنكررها كتير؟!
لأنها الهدف الأسمى، والغاية المطلوبة..
إن ربنا عز وجل يهديك للطريق الصح
وبعدها يهديك جوه الطريق؛ فيوفقك للطاعة ويُعينك في جها.دك للمعصية
ويثبتك على الهداية لغاية آخر نفس فيك..
فخلي بالك الطريق مش سهل..
وقلوبنا بتتقلّب، والفتن حوالينا كتير، والشهوات بتشد، والهموم بتلهي..
فإنت محتاج كل شوية تقول: "يا رب اهديني، يارب سددني، يارب نَوّرلي طريقي".
الصراط المستقيم مش مجرد طريق عادي هتعديه في ثواني!
ده مسيرة ورحلة طويلة بدايتها في الدنيا، ونهايتها في الآخرة بإذن الله..
واللي عايز يوصل لازم يفضل يسأل الله الهداية، وياخد بأسبابها.
صباح الخير يا شباب
انت بتقول كل يوم في كل ركعة من كل صلاة..
"اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيم"
بس عمرك سألت نفسك: ليه بنكررها كتير؟!
لأنها الهدف الأسمى، والغاية المطلوبة..
إن ربنا عز وجل يهديك للطريق الصح
وبعدها يهديك جوه الطريق؛ فيوفقك للطاعة ويُعينك في جها.دك للمعصية
ويثبتك على الهداية لغاية آخر نفس فيك..
فخلي بالك الطريق مش سهل..
وقلوبنا بتتقلّب، والفتن حوالينا كتير، والشهوات بتشد، والهموم بتلهي..
فإنت محتاج كل شوية تقول: "يا رب اهديني، يارب سددني، يارب نَوّرلي طريقي".
الصراط المستقيم مش مجرد طريق عادي هتعديه في ثواني!
ده مسيرة ورحلة طويلة بدايتها في الدنيا، ونهايتها في الآخرة بإذن الله..
واللي عايز يوصل لازم يفضل يسأل الله الهداية، وياخد بأسبابها.
❤60🍓10😍9🕊7🥰1
.
البنات بدأت تفوق
البنات بدأت تلبس اللبس الشرعي
البنات بدأت تبعد عن البناطيل
البنات بدأت متبينش شعرها
البنات بدأت تلبس الخمار
البنات بدأت تلبس النقاب
انتِي فين من كل دول؟!
ارجعي و فوقي لأن الموت يأتي فجأة ومصيبة لو متوبتيش قبل الموت لأن مصيرك صعب
ارجعي أنتِب غالية💚
البنات بدأت تفوق
البنات بدأت تلبس اللبس الشرعي
البنات بدأت تبعد عن البناطيل
البنات بدأت متبينش شعرها
البنات بدأت تلبس الخمار
البنات بدأت تلبس النقاب
انتِي فين من كل دول؟!
ارجعي و فوقي لأن الموت يأتي فجأة ومصيبة لو متوبتيش قبل الموت لأن مصيرك صعب
ارجعي أنتِب غالية💚
❤123🥰15🍓14🕊9😢5😍2
.
"كل معصية تتركها لله ثق ثقة تامة أنّ الله سيعوّضك خيرًا منها وسيفتح لك بابًا آخر أكثر سعة ورحابة
يقول ابن القيّم معلقًا على حديث [من ترك شيئًا لله: عوّضه الله خيرًا منه]
يقول: العِوض أنواع مختلفة، وأجلُّ ما يعوّض به؛ الأنس بالله ومحبته، وفرحه ورضاه عن ربه".
"كل معصية تتركها لله ثق ثقة تامة أنّ الله سيعوّضك خيرًا منها وسيفتح لك بابًا آخر أكثر سعة ورحابة
يقول ابن القيّم معلقًا على حديث [من ترك شيئًا لله: عوّضه الله خيرًا منه]
يقول: العِوض أنواع مختلفة، وأجلُّ ما يعوّض به؛ الأنس بالله ومحبته، وفرحه ورضاه عن ربه".
❤94🍓16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
ما تستهونش بكتاباتك وتفاعلاتك على السوشيال ميديا؛ لأنك هتتحاسب عليها زي أي عمل في حياتك..
قال الله تعالى: "مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ"
يعني الأغنية اللي نشرتها، واللايك اللي عملته على صورة بنت متبرجة، والتعليق اللي شتمت فيه صاحبك ولو بالهزار
كل ده بيتكتب عليك، وهتتحاسب لو مت عليه من غير توبة.
ففكر قبل ما تكتب، وافتكر دايمًا إن كلماتك ليها وزن، وخلي ليك بصمة طيبة وأثر إيجابي في حياة الناس.
صباح الخير يا شباب
ما تستهونش بكتاباتك وتفاعلاتك على السوشيال ميديا؛ لأنك هتتحاسب عليها زي أي عمل في حياتك..
قال الله تعالى: "مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ"
يعني الأغنية اللي نشرتها، واللايك اللي عملته على صورة بنت متبرجة، والتعليق اللي شتمت فيه صاحبك ولو بالهزار
كل ده بيتكتب عليك، وهتتحاسب لو مت عليه من غير توبة.
ففكر قبل ما تكتب، وافتكر دايمًا إن كلماتك ليها وزن، وخلي ليك بصمة طيبة وأثر إيجابي في حياة الناس.
❤69🥰7💘5🕊3🍓3😍2
زلزال وهزة أرضية وكأن باطن الأرض غاضب على ما يحدث على ظهرها في بلادنا..
رجفت الكوفة في عهد عبدالله بن مسعود فقال:
يا أيها الناس. .إن ربكم يستعتبكم فأعتبوه!
وما نرسل بالآيات إلا تخويفا:
قال قتادة: إن الله يخوف الناس بما شاء من آيات لعلهم يعتبرون أو يذكرون..
لما زلزال لمدة ثواني راعبنا كده اومال أهالينا في غَ...ز..ة يعملوا إيه بقي وليل نهار الأرض بتترج وتتهز بيهم!.
الله يهون عليهم والله💔
رجفت الكوفة في عهد عبدالله بن مسعود فقال:
يا أيها الناس. .إن ربكم يستعتبكم فأعتبوه!
وما نرسل بالآيات إلا تخويفا:
قال قتادة: إن الله يخوف الناس بما شاء من آيات لعلهم يعتبرون أو يذكرون..
لما زلزال لمدة ثواني راعبنا كده اومال أهالينا في غَ...ز..ة يعملوا إيه بقي وليل نهار الأرض بتترج وتتهز بيهم!.
الله يهون عليهم والله💔
❤43💔29😢15🕊7💘3🍓2
.
السّلام عليك يا صاحبي،
صدقني حين أقول لكَ أن أشرس معركةٍ
يخوضها الإنسان، هي معركة الحفاظ على نقاء قلبه!
هذه الحياة مُتلفةٌ للقلوب!
فمهما خسرتَ إياكَ أن تخسرَ قلبكَ،
من يخسر قلبه مهزوم، ولو ربح الدنيا كلها!
والسلام لقلبك.
- أدهم شرقاوي.
السّلام عليك يا صاحبي،
صدقني حين أقول لكَ أن أشرس معركةٍ
يخوضها الإنسان، هي معركة الحفاظ على نقاء قلبه!
هذه الحياة مُتلفةٌ للقلوب!
فمهما خسرتَ إياكَ أن تخسرَ قلبكَ،
من يخسر قلبه مهزوم، ولو ربح الدنيا كلها!
والسلام لقلبك.
- أدهم شرقاوي.
❤57🍓13💘8🕊3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
زلزال وهزة أرضية وكأن باطن الأرض غاضب على ما يحدث على ظهرها في بلادنا.. رجفت الكوفة في عهد عبدالله بن مسعود فقال: يا أيها الناس. .إن ربكم يستعتبكم فأعتبوه! وما نرسل بالآيات إلا تخويفا: قال قتادة: إن الله يخوف الناس بما شاء من آيات لعلهم يعتبرون أو يذكرون..…
%D9%88%D9%8E%D9%85%D9%8E%D8%A7+%D9%86%D9%8F%D8%B1%D9%92%D8%B3%D…
<unknown>
الزَّلْزال أو الهَزَّة الأَرْضِيَّة هي ظاهرة طبيعية❎
وقال تعالى : ( وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا ) ✅
وقال تعالى : ( وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا ) ✅
🍓23❤15🥰7🕊3💔2💘1
تشتري مني باب في الجنة
أخوك في الله عندي أرضي هنآك وربنا كرامني بااستمارات هنآك
لو أنت موافق بس أمضي ومش عايز منك فلوس
أمضي علي العقدة وهاتدخل من الباب ده محدش هايدخل من الباب ده غيرك لو عملت الشروط اللي بقولك عليها
الرسول صلى الله عليه وسلم قال يوجد باب في الجنة أسمه الريان جاية من الري الناس كانت عطشانه في الصيام يرويه منه لا يدخل منه إلا الصائمون
كل الصائمون يدخل يدخل لحد آخر واحد صائم وبعدها يقفل الباب يعني لو أنت بتصوم تخدل من الباب دهه أنت ممكن بفضل الله تدخل الجنة من أي باب ولكن هذا الباب وبالتحديد كأنك من الشخصيات ViP فا أنت في الدرجة الأولى أن شاء الله
طيب نعمل ايهه ياعم عبدالله
أنك تصوم الاثنين والخميس من كل أسبوع بقدر المستطاع وأحرص علي أنك تقوم النوافل الأيام القمرية اللي من كل شهر هجري الموافق 13/14/15
لو موافق وعايز تمضي العقد أن شاء الله عليك بالموافقة علي الشروط المطلوبة
صيام الاثنين والخميس وصيام النوافل الأيام القمرية
عن النَّبِيِّ ﷺ قَالَ: إِنَّ فِي الجَنَّة بَابًا يُقَالُ لَهُ: الرَّيَّانُ، يدْخُلُ مِنْهُ الصَّائمونَ يومَ القِيامةِ، لاَ يدخلُ مِنْه أَحدٌ غَيرهُم، يقالُ: أَينَ الصَّائمُونَ؟ فَيقومونَ لاَ يدخلُ مِنهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ، فإِذا دَخَلوا أُغلِقَ فَلَم يدخلْ مِنْهُ أَحَدٌ
متفقٌ عَلَيْهِ.
أخوك في الله عندي أرضي هنآك وربنا كرامني بااستمارات هنآك
لو أنت موافق بس أمضي ومش عايز منك فلوس
أمضي علي العقدة وهاتدخل من الباب ده محدش هايدخل من الباب ده غيرك لو عملت الشروط اللي بقولك عليها
الرسول صلى الله عليه وسلم قال يوجد باب في الجنة أسمه الريان جاية من الري الناس كانت عطشانه في الصيام يرويه منه لا يدخل منه إلا الصائمون
كل الصائمون يدخل يدخل لحد آخر واحد صائم وبعدها يقفل الباب يعني لو أنت بتصوم تخدل من الباب دهه أنت ممكن بفضل الله تدخل الجنة من أي باب ولكن هذا الباب وبالتحديد كأنك من الشخصيات ViP فا أنت في الدرجة الأولى أن شاء الله
طيب نعمل ايهه ياعم عبدالله
أنك تصوم الاثنين والخميس من كل أسبوع بقدر المستطاع وأحرص علي أنك تقوم النوافل الأيام القمرية اللي من كل شهر هجري الموافق 13/14/15
لو موافق وعايز تمضي العقد أن شاء الله عليك بالموافقة علي الشروط المطلوبة
صيام الاثنين والخميس وصيام النوافل الأيام القمرية
عن النَّبِيِّ ﷺ قَالَ: إِنَّ فِي الجَنَّة بَابًا يُقَالُ لَهُ: الرَّيَّانُ، يدْخُلُ مِنْهُ الصَّائمونَ يومَ القِيامةِ، لاَ يدخلُ مِنْه أَحدٌ غَيرهُم، يقالُ: أَينَ الصَّائمُونَ؟ فَيقومونَ لاَ يدخلُ مِنهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ، فإِذا دَخَلوا أُغلِقَ فَلَم يدخلْ مِنْهُ أَحَدٌ
متفقٌ عَلَيْهِ.
❤48🥰6🕊5