ولنَا في ڪل جمعة ثلاث رحمات:
- صلاة على النبي.
- وسورة الڪهف.
- وڪنز ينتظرُنا قبل المغيب"دعوة مستجابة."
قال النبي ﷺ:
(أڪثروا من الصلاة عليّ ليلة الجمعة و يوم الجمعة فإن صلاتڪم معروضة عليّ.)..❤🕊
يوم الجمعة!
يومٌ طيبٌ مباركٌ أڪثر فيه مِن الصلاة عَلَىٰ النبيِّﷺ.
نبدأهُ بالقُرآن أفضل البدايات واللّٰهِ!
بادر واقرأ أذڪار الصباح واذڪر ربك ڪثيرًا لا تغفل عن جبالُ الحسنات فِـي هَذَا اليوم الطيب.
ومننساش سُـورة الڪهف واغتنام سَاعَة الإجابة:))❤
- صلاة على النبي.
- وسورة الڪهف.
- وڪنز ينتظرُنا قبل المغيب"دعوة مستجابة."
قال النبي ﷺ:
(أڪثروا من الصلاة عليّ ليلة الجمعة و يوم الجمعة فإن صلاتڪم معروضة عليّ.)..❤🕊
يوم الجمعة!
يومٌ طيبٌ مباركٌ أڪثر فيه مِن الصلاة عَلَىٰ النبيِّﷺ.
نبدأهُ بالقُرآن أفضل البدايات واللّٰهِ!
بادر واقرأ أذڪار الصباح واذڪر ربك ڪثيرًا لا تغفل عن جبالُ الحسنات فِـي هَذَا اليوم الطيب.
ومننساش سُـورة الڪهف واغتنام سَاعَة الإجابة:))❤
❤58🕊5🥰4💔2😭1
.
❤️يوم الاحد: (المعلمة أحلام: تبدأ من الساعه السادسه مساءًا) لينك حلقة التجويد ينزل للطالبات
❤️ يوم الثلاثاء:( المعلمه آلاء: تبدأ من الساعه تمانيه ونصف مساءًا)
❤️يوم الجمعه:(البدايه من الساعه الثامنه مساءًا للساعه تسعه ونصف المعلمه: أحلام )
من الساعه (التاسعه والنصف لنهاية الحلقه المعلمه:آلاء) تصحيح واجب يوم الاحد فى حلقة التجويد
لمن تريد التسجيل
للتواصل 👇
@daqiqatayndinBot
❤️يوم الاحد: (المعلمة أحلام: تبدأ من الساعه السادسه مساءًا) لينك حلقة التجويد ينزل للطالبات
❤️ يوم الثلاثاء:( المعلمه آلاء: تبدأ من الساعه تمانيه ونصف مساءًا)
❤️يوم الجمعه:(البدايه من الساعه الثامنه مساءًا للساعه تسعه ونصف المعلمه: أحلام )
من الساعه (التاسعه والنصف لنهاية الحلقه المعلمه:آلاء) تصحيح واجب يوم الاحد فى حلقة التجويد
لمن تريد التسجيل
للتواصل 👇
@daqiqatayndinBot
❤18🍓7😍3💘3
إليك أيُّها الطالبُ: 👨🎓
أكتب إليك كلماتي وأنا على يقين بما تشعر به، فقد أكون يومًا في مثل حالك، ولكن دعني أخبرك بشيء.. 💚
أنتَ -أيُّها الشاب- تنتمي إلى دينٍ عظيم، وتعبد ربًّا رحيمًا. انظر إلى الإسلام؛ فلن تجد فيه كلمة "نجاح" كما يفهمها الناس، بل أُرسل إليك دينٌ يقوم على السعي، والصبر، والجهاد.🦋
أنت مُثابٌ على خطواتك -مهما كانت صغيرة- ومُثاب على ألمك، وعلى تحمّلك لهذه الأعباء الثقيلة.
لا يوجد تعبٌ بلا مقابل؛ "المؤمن متألمٌ مأجور إذا صبر واحتسب."
فتوكّل على خالقك، وواصل سعيك، واجعل من عملك جوابًا كافيًا لسؤالين: فيمَ أنفقتَ عمرك...؟!
وفيمَ بذلتَ شبابك..؟!
بالتوفيق للجميع.🥰
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
أكتب إليك كلماتي وأنا على يقين بما تشعر به، فقد أكون يومًا في مثل حالك، ولكن دعني أخبرك بشيء.. 💚
أنتَ -أيُّها الشاب- تنتمي إلى دينٍ عظيم، وتعبد ربًّا رحيمًا. انظر إلى الإسلام؛ فلن تجد فيه كلمة "نجاح" كما يفهمها الناس، بل أُرسل إليك دينٌ يقوم على السعي، والصبر، والجهاد.🦋
أنت مُثابٌ على خطواتك -مهما كانت صغيرة- ومُثاب على ألمك، وعلى تحمّلك لهذه الأعباء الثقيلة.
لا يوجد تعبٌ بلا مقابل؛ "المؤمن متألمٌ مأجور إذا صبر واحتسب."
فتوكّل على خالقك، وواصل سعيك، واجعل من عملك جوابًا كافيًا لسؤالين: فيمَ أنفقتَ عمرك...؟!
وفيمَ بذلتَ شبابك..؟!
بالتوفيق للجميع.🥰
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
❤63🍓10😭8🥰7🕊2💘1
.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب
بتغلط؟
وبتقول ربنا ساترني؟
فعلا ربنا ستير سبحانه وتعالى لكن خليك فاكر إن رصيدك من الستر ممكن يخلص في أي لحظة لو فضلت تغلط وتتمادى!
الفضيحة ممكن تيجي فجأة!
وأصعب حاجة إنك تُفضَح بعد ما كنت متغطي ومستور!
فأوعى تغتر بستر ربنا عليك...
خُد خطوة التوبة وخاف من ربنا وعقابه
قبل ما اللحظة تيجي وتتفضح في الدنيا وفي الآخرة على رؤوس الأشهاد يوم القيامة..
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب
بتغلط؟
وبتقول ربنا ساترني؟
فعلا ربنا ستير سبحانه وتعالى لكن خليك فاكر إن رصيدك من الستر ممكن يخلص في أي لحظة لو فضلت تغلط وتتمادى!
الفضيحة ممكن تيجي فجأة!
وأصعب حاجة إنك تُفضَح بعد ما كنت متغطي ومستور!
فأوعى تغتر بستر ربنا عليك...
خُد خطوة التوبة وخاف من ربنا وعقابه
قبل ما اللحظة تيجي وتتفضح في الدنيا وفي الآخرة على رؤوس الأشهاد يوم القيامة..
❤68🍓9🕊8🥰3💘1
.
لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد الله دعاءكم🌙🌙
دثّروني في دُعاءكُم حُبًّا
فضلًا لا تغفَلُوا عَنّي
سَلُوا اللَّه أن يُيَسِّرَ أمرِي ويعفو عنى ويقرّ عَيْني بما أريد ويزقني يرزقكم الفردوس الأعلى 🤲
عسىٰ دعوَة أحدكم تُبدِّل حالي
فيرضىٰ اللَّهُ عَنّي ويُرضي قلبي
لَا رَدَّ اللَّهُ لَنَا ولكُم دُعَاء ولا خَيَّبَ لنَا رَجَاء ولكم المثل بما فاضت به أنفسَكم لى آمِين
ردها الله عليكُم أضعافًا مُحملةً حُبًا وجَبرًا وخَيرًا.."
اللهم أغفر لنا وارزقنا حسن الخاتمه💜
لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد الله دعاءكم🌙🌙
دثّروني في دُعاءكُم حُبًّا
فضلًا لا تغفَلُوا عَنّي
سَلُوا اللَّه أن يُيَسِّرَ أمرِي ويعفو عنى ويقرّ عَيْني بما أريد ويزقني يرزقكم الفردوس الأعلى 🤲
عسىٰ دعوَة أحدكم تُبدِّل حالي
فيرضىٰ اللَّهُ عَنّي ويُرضي قلبي
لَا رَدَّ اللَّهُ لَنَا ولكُم دُعَاء ولا خَيَّبَ لنَا رَجَاء ولكم المثل بما فاضت به أنفسَكم لى آمِين
ردها الله عليكُم أضعافًا مُحملةً حُبًا وجَبرًا وخَيرًا.."
اللهم أغفر لنا وارزقنا حسن الخاتمه💜
❤53💘6🥰5🕊5
.
معظم البنات مبتاخدش بالها من موبايلها في الموصلات، مثلاً وأنتِ قاعدة ناحية الشباك خدي بالك إن الإزاز بيكون عاكس الشاشة للي قاعد ورا، والبنات اللي بتحط صورتها خلفية للشات وممكن تكون بشعرها أو صور غير لائقة، خدي بالك علشان اللي ورا شايف كل حاجة!
وأنتَ يا عمنا، عيب تدب عينك في موبايل الهانم، ممكن تنزِّل سوبر ماريو وتخسرلك دورين عقبال ما توصل يا حبيب أخوك.
والشباب والبنات اللي بيقعدوا جنب الشباك، ياخدوا بالهم إن ممكن واحد ياخد موبايلك ويطلع يجري، وكل سنة وأنت طيب!
والمواصلات عمومًا ليها آداب، يعني بلاش ناكل أو نضحك بصوت عالي أو نرغي في الموبايل، ممكن تلاقي حد جعان أو مصدَّع ومحتاج يرتاح.
معظم البنات مبتاخدش بالها من موبايلها في الموصلات، مثلاً وأنتِ قاعدة ناحية الشباك خدي بالك إن الإزاز بيكون عاكس الشاشة للي قاعد ورا، والبنات اللي بتحط صورتها خلفية للشات وممكن تكون بشعرها أو صور غير لائقة، خدي بالك علشان اللي ورا شايف كل حاجة!
وأنتَ يا عمنا، عيب تدب عينك في موبايل الهانم، ممكن تنزِّل سوبر ماريو وتخسرلك دورين عقبال ما توصل يا حبيب أخوك.
والشباب والبنات اللي بيقعدوا جنب الشباك، ياخدوا بالهم إن ممكن واحد ياخد موبايلك ويطلع يجري، وكل سنة وأنت طيب!
والمواصلات عمومًا ليها آداب، يعني بلاش ناكل أو نضحك بصوت عالي أو نرغي في الموبايل، ممكن تلاقي حد جعان أو مصدَّع ومحتاج يرتاح.
❤72💘9🥰8😭7😢3🍓1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يارفاق. الجو مناسب جداً لتذكير أننا منقدرش علي عذاب الله عز وجل ، اللهم أجرنا من حر نار جهنم. 🤲😢
الجو حر ودرجة الحرارة ٣٢ درجة؟
عارف انك لو قلت 100 مرة الجو حار
الجو مش هيتغير
لكن قول اللهم أجرني من النار
وقول: اللهم إني أسألك الجنة
شايف رحمة ربنا علينا ؟
لا تتذمّر وتكره الحر، كلها رحمات ونفحات
فاستغفر الله..♥️
عارف انك لو قلت 100 مرة الجو حار
الجو مش هيتغير
لكن قول اللهم أجرني من النار
وقول: اللهم إني أسألك الجنة
شايف رحمة ربنا علينا ؟
لا تتذمّر وتكره الحر، كلها رحمات ونفحات
فاستغفر الله..♥️
❤80🍓10🥰4
إن ينفتح ليك باب طاعة فرصة لاتعوض.
غيرك في القبر محروم من التزود من الطاعات
ورصيد حسناته توقف .
منة من الله أن يوفقك وتدرك الأشهر الحرم
الذي الثواب فيه مضاعف .
فرصة أن يكون لديك صحة وتصوم في ذلك الجو
قبل أن تكبر في السن ويمنعك المرض والعجز عن الطاعة .
صيام الأيام القمرية لشهر ذو القعدة من غدا الأحد
عليك بالصيام وإن لم تستطع فذكر غيرك تنول الثواب فالدال علي الخير كفاعله ..
وفقك الله
🌺 حياك الله تعالى في واتساب، 🌹 اضغط 👇🏻للدخول، ثم اضغط متابعة 🌺
💫 شارك مع الأصدقاء، والدال على الخير كفاعله 🌸
https://whatsapp.com/channel/0029Vb5faEUF1YlV7m380R24
غيرك في القبر محروم من التزود من الطاعات
ورصيد حسناته توقف .
منة من الله أن يوفقك وتدرك الأشهر الحرم
الذي الثواب فيه مضاعف .
فرصة أن يكون لديك صحة وتصوم في ذلك الجو
قبل أن تكبر في السن ويمنعك المرض والعجز عن الطاعة .
صيام الأيام القمرية لشهر ذو القعدة من غدا الأحد
عليك بالصيام وإن لم تستطع فذكر غيرك تنول الثواب فالدال علي الخير كفاعله ..
وفقك الله
🌺 حياك الله تعالى في واتساب، 🌹 اضغط 👇🏻للدخول، ثم اضغط متابعة 🌺
💫 شارك مع الأصدقاء، والدال على الخير كفاعله 🌸
https://whatsapp.com/channel/0029Vb5faEUF1YlV7m380R24
❤20🍓8
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ: "مَن أصبحَ منكم آمنًا في سربِهِ، مُعافًى في جسدِهِ عندَهُ قوتُ يومِهِ، فَكَأنَّما حيزت لَهُ الدُّنيا."
احمدوا ربنا على نِعم كتير حوالينا، واحنا ممكن نكون مش واخدين بالنا منها!
أذكار الصباح وردك من القرآن
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ: "مَن أصبحَ منكم آمنًا في سربِهِ، مُعافًى في جسدِهِ عندَهُ قوتُ يومِهِ، فَكَأنَّما حيزت لَهُ الدُّنيا."
احمدوا ربنا على نِعم كتير حوالينا، واحنا ممكن نكون مش واخدين بالنا منها!
أذكار الصباح وردك من القرآن
❤68🍓13💘6
- سهل تتناقش معاه.
- سهل تطلب منه حاجة.
- سهل تكلمه.
- سهل ترضيه.
- سهل يعذرك.
ويجعلك تتعامل معه بتلقائية بدون ما تحسبها كثير.
قال ﷺ: (حُرِّمَ على النار كُلُّ هَيِّنٍ لَيِّنٍ، سهلٍ، قرِيب من الناس).
هؤلاء هم الودودون الطيبون الذين يألفون ويؤلفون الذين يتعاملون بتواضع واحترام للصغير وتوقير للكبير ويكونون فى خدمة الناس وقضاء حوائجهم. 💛
- سهل تطلب منه حاجة.
- سهل تكلمه.
- سهل ترضيه.
- سهل يعذرك.
ويجعلك تتعامل معه بتلقائية بدون ما تحسبها كثير.
قال ﷺ: (حُرِّمَ على النار كُلُّ هَيِّنٍ لَيِّنٍ، سهلٍ، قرِيب من الناس).
هؤلاء هم الودودون الطيبون الذين يألفون ويؤلفون الذين يتعاملون بتواضع واحترام للصغير وتوقير للكبير ويكونون فى خدمة الناس وقضاء حوائجهم. 💛
❤93🍓15🕊10😍3🥰2
بما إننا كُلنا في فترة امتحانات حبيت أقول نصيحة ،
فترة الامتحانات صعبة جدا علىٰ الكُل مش علىٰ شخص لوحده.
اللي ذاكر من اول السنة بيراجع خايف أنه يضيع تعبه طول السنة فَبيصبر ويكمل لأنه عارف ان الفترة دي هتعدي،
وكذلك اللي لسه بيبدأ مذاكرة عايز يلحق يذاكر وينجز علشان الامتحانات
أيًّا كان أنت مين فيهم "كُلنا مضغوطين"
لكن دي فترة مؤقتة يا شباب ، صدقوني فرحة النتيجة والنجاح جميلة لا تقارن بأي شئ
أنك تشوف كرم ربنا وتعبك لآخر لحظة جاب نتيجة ليس لها وصف
فترة الامتحانات صعبة جدا علىٰ الكُل مش علىٰ شخص لوحده.
اللي ذاكر من اول السنة بيراجع خايف أنه يضيع تعبه طول السنة فَبيصبر ويكمل لأنه عارف ان الفترة دي هتعدي،
وكذلك اللي لسه بيبدأ مذاكرة عايز يلحق يذاكر وينجز علشان الامتحانات
أيًّا كان أنت مين فيهم "كُلنا مضغوطين"
لكن دي فترة مؤقتة يا شباب ، صدقوني فرحة النتيجة والنجاح جميلة لا تقارن بأي شئ
أنك تشوف كرم ربنا وتعبك لآخر لحظة جاب نتيجة ليس لها وصف
❤123🍓11😭10💘8🕊6🥰5💔4
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
لما تكون مش عايز تتنازل عن جزء من راحتك في طريقك لله عز وجل!
فمش عايز تتعب وتقوم من النوم تصلي الفجر!
ولا عايز تيجي على نفسك وتصوم في يوم حر!
ولا حتى بتحاول تبذل مجهود علشان تتعلم دينك!
يبقى فين التعبد!
إنت عبد لله، ودي مش مجرد كلمة بنقولها وخلاص!
العبادة لازم يكون فيها تضحية وبذل مجهود..
والمؤلم بجد..
إننا نعدي مشوار الحياة كله، وفي الآخر نكتشف إننا كنا عايشين من غير ما نعبد ربنا صح!
فاللهم لا تجعلنا من الغافلين، ووفّقنا لعبادتك كما تحب وترضى.
صباح الخير يا شباب
لما تكون مش عايز تتنازل عن جزء من راحتك في طريقك لله عز وجل!
فمش عايز تتعب وتقوم من النوم تصلي الفجر!
ولا عايز تيجي على نفسك وتصوم في يوم حر!
ولا حتى بتحاول تبذل مجهود علشان تتعلم دينك!
يبقى فين التعبد!
إنت عبد لله، ودي مش مجرد كلمة بنقولها وخلاص!
العبادة لازم يكون فيها تضحية وبذل مجهود..
والمؤلم بجد..
إننا نعدي مشوار الحياة كله، وفي الآخر نكتشف إننا كنا عايشين من غير ما نعبد ربنا صح!
فاللهم لا تجعلنا من الغافلين، ووفّقنا لعبادتك كما تحب وترضى.
❤77🍓12💘6🕊4💔3🥰2
.
يا إخوة، لا تُسَلِّموا أنفسكم للحُزنِ والاكتئابِ، وتقولوا المرء يؤجرُ رغم أنفهِ.. الله يؤجرُكم على حُزنٍ أصاب قلوبكم، وجِراحٍ أدمت أَعضاءَكم، وشوكٍ وخزَ جُلودَكم، لكنهُ سبحانهُ لا يعبدُ بالحُزنِ والكآبةِ وجلدِ النفسِ الذي تضعون أنفسكم فيه.
لن يصلَ إلى شيءٍ من يستخرِجُ الشرَّ في معالمِ الخيرِ، ويضع نفسهُ في زونِ الضعفِ، المؤمن القوي خيرٌ وأحبُّ إلى الله، وللهِ عبودياتٌ وفروضٌ، للهِ جِهادٌ في كلِّ عملٍ.. لا تَقُلْ فاتَ الرَّكبُ، قُمْ؛ فمتى أدركتَ استدرك، والتوبةُ للعهدِ تجددُ، وصِدقُ ساعةٍ يُدرِكُ لكَ سنواتٍ من العملِ والطاعةِ.
يا إخوة، لا تُسَلِّموا أنفسكم للحُزنِ والاكتئابِ، وتقولوا المرء يؤجرُ رغم أنفهِ.. الله يؤجرُكم على حُزنٍ أصاب قلوبكم، وجِراحٍ أدمت أَعضاءَكم، وشوكٍ وخزَ جُلودَكم، لكنهُ سبحانهُ لا يعبدُ بالحُزنِ والكآبةِ وجلدِ النفسِ الذي تضعون أنفسكم فيه.
لن يصلَ إلى شيءٍ من يستخرِجُ الشرَّ في معالمِ الخيرِ، ويضع نفسهُ في زونِ الضعفِ، المؤمن القوي خيرٌ وأحبُّ إلى الله، وللهِ عبودياتٌ وفروضٌ، للهِ جِهادٌ في كلِّ عملٍ.. لا تَقُلْ فاتَ الرَّكبُ، قُمْ؛ فمتى أدركتَ استدرك، والتوبةُ للعهدِ تجددُ، وصِدقُ ساعةٍ يُدرِكُ لكَ سنواتٍ من العملِ والطاعةِ.
❤67🕊6🍓6💘6
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. يا إخوة، لا تُسَلِّموا أنفسكم للحُزنِ والاكتئابِ، وتقولوا المرء يؤجرُ رغم أنفهِ.. الله يؤجرُكم على حُزنٍ أصاب قلوبكم، وجِراحٍ أدمت أَعضاءَكم، وشوكٍ وخزَ جُلودَكم، لكنهُ سبحانهُ لا يعبدُ بالحُزنِ والكآبةِ وجلدِ النفسِ الذي تضعون أنفسكم فيه. لن يصلَ إلى شيءٍ…
.
كل شيء قابل للتغيير!
لا تيأس من رحمة الله، بغمضة عين يمكن للكسر أن يُجبر، والبلاء أن يرتفع، والمرض أن ينتهي!
اللهُمَّ نستودعك حالنا وأحوالنا فصب رحمتك التي تُغيّرنا من حال إلى أفضل حال. 💛
كل شيء قابل للتغيير!
لا تيأس من رحمة الله، بغمضة عين يمكن للكسر أن يُجبر، والبلاء أن يرتفع، والمرض أن ينتهي!
اللهُمَّ نستودعك حالنا وأحوالنا فصب رحمتك التي تُغيّرنا من حال إلى أفضل حال. 💛
❤43🍓13🥰7🕊6😭3
أنظر إلى الطلاب فأرى أعمارهم في وجوههم .. و حين أنظر إلى الطالبات بمكياج الوجوه و عبث الفلير ونفخ الشفايف أكاد أرى وجوهاً بأعمار أكبر من براءة الصبا ..
و المحزن حين ترى إحداهن بوشم على يدها و لباس فاضح و فتنة صارخة و هي من عوائل ملأى برجالات معروفين ! ..
لست أدري كيف تخرج الفتاة من بيت أبيها وهو ينظر إليها ولا تتحرك فيه نخوة ولا غيرة ..
إن لم يكن لله فلتكن لأجل الرجولة !
د.كفاح أبو هنّود
و المحزن حين ترى إحداهن بوشم على يدها و لباس فاضح و فتنة صارخة و هي من عوائل ملأى برجالات معروفين ! ..
لست أدري كيف تخرج الفتاة من بيت أبيها وهو ينظر إليها ولا تتحرك فيه نخوة ولا غيرة ..
إن لم يكن لله فلتكن لأجل الرجولة !
د.كفاح أبو هنّود
❤87🍓9🥰6💘6🕊4
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
انت بتقول كل يوم في كل ركعة من كل صلاة..
"اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيم"
بس عمرك سألت نفسك: ليه بنكررها كتير؟!
لأنها الهدف الأسمى، والغاية المطلوبة..
إن ربنا عز وجل يهديك للطريق الصح
وبعدها يهديك جوه الطريق؛ فيوفقك للطاعة ويُعينك في جها.دك للمعصية
ويثبتك على الهداية لغاية آخر نفس فيك..
فخلي بالك الطريق مش سهل..
وقلوبنا بتتقلّب، والفتن حوالينا كتير، والشهوات بتشد، والهموم بتلهي..
فإنت محتاج كل شوية تقول: "يا رب اهديني، يارب سددني، يارب نَوّرلي طريقي".
الصراط المستقيم مش مجرد طريق عادي هتعديه في ثواني!
ده مسيرة ورحلة طويلة بدايتها في الدنيا، ونهايتها في الآخرة بإذن الله..
واللي عايز يوصل لازم يفضل يسأل الله الهداية، وياخد بأسبابها.
صباح الخير يا شباب
انت بتقول كل يوم في كل ركعة من كل صلاة..
"اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيم"
بس عمرك سألت نفسك: ليه بنكررها كتير؟!
لأنها الهدف الأسمى، والغاية المطلوبة..
إن ربنا عز وجل يهديك للطريق الصح
وبعدها يهديك جوه الطريق؛ فيوفقك للطاعة ويُعينك في جها.دك للمعصية
ويثبتك على الهداية لغاية آخر نفس فيك..
فخلي بالك الطريق مش سهل..
وقلوبنا بتتقلّب، والفتن حوالينا كتير، والشهوات بتشد، والهموم بتلهي..
فإنت محتاج كل شوية تقول: "يا رب اهديني، يارب سددني، يارب نَوّرلي طريقي".
الصراط المستقيم مش مجرد طريق عادي هتعديه في ثواني!
ده مسيرة ورحلة طويلة بدايتها في الدنيا، ونهايتها في الآخرة بإذن الله..
واللي عايز يوصل لازم يفضل يسأل الله الهداية، وياخد بأسبابها.
❤60🍓10😍9🕊7🥰1
.
البنات بدأت تفوق
البنات بدأت تلبس اللبس الشرعي
البنات بدأت تبعد عن البناطيل
البنات بدأت متبينش شعرها
البنات بدأت تلبس الخمار
البنات بدأت تلبس النقاب
انتِي فين من كل دول؟!
ارجعي و فوقي لأن الموت يأتي فجأة ومصيبة لو متوبتيش قبل الموت لأن مصيرك صعب
ارجعي أنتِب غالية💚
البنات بدأت تفوق
البنات بدأت تلبس اللبس الشرعي
البنات بدأت تبعد عن البناطيل
البنات بدأت متبينش شعرها
البنات بدأت تلبس الخمار
البنات بدأت تلبس النقاب
انتِي فين من كل دول؟!
ارجعي و فوقي لأن الموت يأتي فجأة ومصيبة لو متوبتيش قبل الموت لأن مصيرك صعب
ارجعي أنتِب غالية💚
❤123🥰15🍓14🕊9😢5😍2