.
أبطال الثانوية..🌚
افرحوا بالعيد يا رفاق، متخلوش ضغط الدراسة أو أي حاجة تسرق منكم فرحة ربنا لينا.
العيد مش مجرد يوم عادي، ده هدية من ربنا ومكافأة بعد الطاعة.
بلاش نقول "مش حاسين بالعيد" أو "إيه الزهق ده؟"، لأننا بنعرف نفرح بمناسبات تانية، فليه نيجي عند عيدنا اللي ربنا وصانا نفرح فيه ونكون زعلانين؟
الفرحة بالعيد سُنَّة، وإظهار الفرح من تعظيم شعائر الله.
كل عام ونحنُ مسلمين موحدين، نُكثر من "لا إله إلا الله" وتزداد بها قلوبنا سعادة.
كُل عام وأنتم في عناق لا ينقطع مع الفرح، عيدًا سعيدًا مُكللًا بالسُرورِ والبهجة والمحبَّة. 🤍🌷
أبطال الثانوية..🌚
افرحوا بالعيد يا رفاق، متخلوش ضغط الدراسة أو أي حاجة تسرق منكم فرحة ربنا لينا.
العيد مش مجرد يوم عادي، ده هدية من ربنا ومكافأة بعد الطاعة.
بلاش نقول "مش حاسين بالعيد" أو "إيه الزهق ده؟"، لأننا بنعرف نفرح بمناسبات تانية، فليه نيجي عند عيدنا اللي ربنا وصانا نفرح فيه ونكون زعلانين؟
الفرحة بالعيد سُنَّة، وإظهار الفرح من تعظيم شعائر الله.
كل عام ونحنُ مسلمين موحدين، نُكثر من "لا إله إلا الله" وتزداد بها قلوبنا سعادة.
كُل عام وأنتم في عناق لا ينقطع مع الفرح، عيدًا سعيدًا مُكللًا بالسُرورِ والبهجة والمحبَّة. 🤍🌷
❤70😭12🤝6💘6
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. أبطال الثانوية..🌚 افرحوا بالعيد يا رفاق، متخلوش ضغط الدراسة أو أي حاجة تسرق منكم فرحة ربنا لينا. العيد مش مجرد يوم عادي، ده هدية من ربنا ومكافأة بعد الطاعة. بلاش نقول "مش حاسين بالعيد" أو "إيه الزهق ده؟"، لأننا بنعرف نفرح بمناسبات تانية، فليه نيجي عند عيدنا…
.
هو انا هلم المنهج ولا هلم العيدية ؟😉
خلاص ي اختي انتي وهيا لميتوا العيدية اهو وفرحتوا 🌚💛
لم نفسك ولم المنهج بقي خلاص الامتحانات قربت يعني لم نفسك ولم المواد🙄😂💛
هانت ي أبطال الثانوية العامة والازهرية 🌚💪
هو انا هلم المنهج ولا هلم العيدية ؟😉
خلاص ي اختي انتي وهيا لميتوا العيدية اهو وفرحتوا 🌚💛
لم نفسك ولم المنهج بقي خلاص الامتحانات قربت يعني لم نفسك ولم المواد🙄😂💛
هانت ي أبطال الثانوية العامة والازهرية 🌚💪
😭43❤19🕊5🤣4😁3🙈2
اليوم آخر أيّام التشريق،
ينتهي التكبير المقيَّد بعد العصر
وبها تنتهي أجمل أيّام السنة
التي تبدأ برمضان وتنتهي بعيد الأضحى.
ينتهي التكبير المقيَّد بعد العصر
وبها تنتهي أجمل أيّام السنة
التي تبدأ برمضان وتنتهي بعيد الأضحى.
❤55😢19💔9🕊6
"نسيتوا غزة"
منشور من أحد الصحفيين بغزة ، كان كافي لإنّي وقف نشر وصراحة أخجل من نفسي أني أنشر لاني حسيت " بالنفاق " ( عافانا الله منه )
بس حرفياً ما حدا عم يحكي عنها
رغم أنه من اول يوم العيد فقط لهاد اليوم أكثر من ٢٥ شهيد!
الله المستعان
عيد غزّة مختلف ، يارب لطفك ورحمتك بأهل غزة ، من لهم سواك يارب
اللهم إنّا نعوذ بك من هذا العجز
منشور من أحد الصحفيين بغزة ، كان كافي لإنّي وقف نشر وصراحة أخجل من نفسي أني أنشر لاني حسيت " بالنفاق " ( عافانا الله منه )
بس حرفياً ما حدا عم يحكي عنها
رغم أنه من اول يوم العيد فقط لهاد اليوم أكثر من ٢٥ شهيد!
الله المستعان
عيد غزّة مختلف ، يارب لطفك ورحمتك بأهل غزة ، من لهم سواك يارب
اللهم إنّا نعوذ بك من هذا العجز
😢65💔23❤18❤🔥4😭3
صباح الخير
انتهت العَشر من ذي الحجة... لكن طريق الطاعة لم ينتهِ 🤍
إن وجدت لذة القرآن والذكر وقيام الليل، فتمسك بها بعد العيد، فالثبات بعد المواسم من أعظم علامات القبول.
وأجمل ثمار المواسم أن تُورث القلب ثباتًا، وأن تفتح لك بابًا إلى الله لا يُغلق بانقضاء الأيام.
واصِل ولو بالقليل؛ فخير الأعمال أدومها وإن قل.
#ورد_القرآن #وذكر
#لا_تهجر_مصحفك
انتهت العَشر من ذي الحجة... لكن طريق الطاعة لم ينتهِ 🤍
إن وجدت لذة القرآن والذكر وقيام الليل، فتمسك بها بعد العيد، فالثبات بعد المواسم من أعظم علامات القبول.
وأجمل ثمار المواسم أن تُورث القلب ثباتًا، وأن تفتح لك بابًا إلى الله لا يُغلق بانقضاء الأيام.
واصِل ولو بالقليل؛ فخير الأعمال أدومها وإن قل.
#ورد_القرآن #وذكر
#لا_تهجر_مصحفك
❤55🥰9🍓7💘4😍3
النصيحة الأولى والاخيرة
صلّوا جيّدًا ، واسجدوا طويلًا ، وتنفس بعمق واقرأ القرآن بتدبّر واذكر اللّٰه كثيرًا وتذكر أن الدّنيا زائلة ".
صلّوا جيّدًا ، واسجدوا طويلًا ، وتنفس بعمق واقرأ القرآن بتدبّر واذكر اللّٰه كثيرًا وتذكر أن الدّنيا زائلة ".
❤101🍓7🕊6💘6
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد الله لنا ولكم دعاؤُكم
فضلاً وليس أمراً اي شخص موجود هنا يضغط على الثلاث نقاط أعلي القناة إلغاء كتم الصوت 🔇
حتي تظهر لكم المنشورات أول بأول 📝
وأيضاً التفاعل مع المنشورات ومشاركة القصص الخاصة بالقناة في الحالة أو بإرسالها لأصدقائك أو الأقارب مساهماً في نشرها ونشر الخير🪴🌱
وتذكر 🍀
حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: «مَن دَلَّ على خَيرٍ فله مِثلُ أجرِ فاعلِه» (رواه مسلم)، وفي رواية الترمذي: «إنَّ الدالَّ على الخيرِ كفاعلِه»🌱💚
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد الله لنا ولكم دعاؤُكم
فضلاً وليس أمراً اي شخص موجود هنا يضغط على الثلاث نقاط أعلي القناة إلغاء كتم الصوت 🔇
حتي تظهر لكم المنشورات أول بأول 📝
وأيضاً التفاعل مع المنشورات ومشاركة القصص الخاصة بالقناة في الحالة أو بإرسالها لأصدقائك أو الأقارب مساهماً في نشرها ونشر الخير🪴🌱
وتذكر 🍀
حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: «مَن دَلَّ على خَيرٍ فله مِثلُ أجرِ فاعلِه» (رواه مسلم)، وفي رواية الترمذي: «إنَّ الدالَّ على الخيرِ كفاعلِه»🌱💚
❤83🕊6🍓6🥰4😍2💘2🙊1
الأخ ده توفّاه الله بعد أما نزل صورته في العيد، وأنا معرفوش لكن حبيته من سَمتِه وصورته وبصراحة أتمنى إنه ياخد أي حسنات إن شاء الله،
ولقيته كان كاتب في بايو صفحته "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم" ..
يا ريت كلنا نقرأ الجملة ونشيرها علشان لما نكون مكانه نلاقي اللي يعمل معانا كده إن شاء الله،
ونصيحة لوجه الله سيب حاجة عندك تجيبلك حسنات بعد موتك، متخليش الناس تدور على حد يقفل صفحتك بسبب الذنوب اللي عليها
ولقيته كان كاتب في بايو صفحته "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم" ..
يا ريت كلنا نقرأ الجملة ونشيرها علشان لما نكون مكانه نلاقي اللي يعمل معانا كده إن شاء الله،
ونصيحة لوجه الله سيب حاجة عندك تجيبلك حسنات بعد موتك، متخليش الناس تدور على حد يقفل صفحتك بسبب الذنوب اللي عليها
❤129😢27💔14🕊4
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. امتحانات الثانوية العامة خلاص هتبدأ الأسبوع الجاي إن شاء الله وكله دلوقتي بيذاكر وبيراجع وجايب آخره عشان يحقق هدفه! ولأن الوقت بيبقى ضيق الفترة دي، وكل الطلبة بتركز على مراجعة ليالي الامتحانات.. فإحنا كمان هنركز معاهم وهنراجع أسئلة تهم كل واحد فيهم! انتظرونا…
.
صَباحُ الخَير..
"وكل عملٍ إذا الإخلاص رافقهُ
تغدو متاعِبه أحلىٰ من العسَل" 🌷
صَباحُ الخَير..
"وكل عملٍ إذا الإخلاص رافقهُ
تغدو متاعِبه أحلىٰ من العسَل" 🌷
❤51💘7🕊5
.
العمر بيجري. ⏳
الوقت إللي بيروح مش بيرجع تاني!
ولو فضلت تأجل وتقول "بكره"، عمرك ما هتبدأ!
قال ﷺ: (لا تَزولُ قَدَمَا عَبْدٍ يومَ القيامةِ، حتَّى يُسأَلَ عن عُمُرِه؛ فيمَ أفناه؟ وعن عِلْمِه؛ فيم فعَلَ فيه؟ وعن مالِه؛ من أين اكتسَبَه؟ وفيم أنفَقَه؟ وعن جِسمِه؛ فيمَ أبلاه؟).
فخليك خريص على وقتك وابدأ من الآن.
العمر بيجري. ⏳
الوقت إللي بيروح مش بيرجع تاني!
ولو فضلت تأجل وتقول "بكره"، عمرك ما هتبدأ!
قال ﷺ: (لا تَزولُ قَدَمَا عَبْدٍ يومَ القيامةِ، حتَّى يُسأَلَ عن عُمُرِه؛ فيمَ أفناه؟ وعن عِلْمِه؛ فيم فعَلَ فيه؟ وعن مالِه؛ من أين اكتسَبَه؟ وفيم أنفَقَه؟ وعن جِسمِه؛ فيمَ أبلاه؟).
فخليك خريص على وقتك وابدأ من الآن.
❤79🍓5🕊4💔4🥰3💘3
.
- صباح الخير ⛅️:
مهما أوتي الإنسان من ملذات الحياة أجمع، من قصور وأموال ومناصب، مهما كان محاط بأهل وأصحاب وبنون .. يبقى في القلب فراغ وجوع وعطش لا يملؤه إلا القرب من الله فقط، كما قال ابن القيّم - رحمه الله -: " إلا وإنّ في القلب فاقة لا يسدها شيء سِوا الله تعالى ، وفيه شعث لا يلمُّه غير الإقبال عليه، وفيه مرضٌ لا يشفيه غير الإخلاص له وعبادته وحده 💛💛💛💛.
- صباح الخير ⛅️:
مهما أوتي الإنسان من ملذات الحياة أجمع، من قصور وأموال ومناصب، مهما كان محاط بأهل وأصحاب وبنون .. يبقى في القلب فراغ وجوع وعطش لا يملؤه إلا القرب من الله فقط، كما قال ابن القيّم - رحمه الله -: " إلا وإنّ في القلب فاقة لا يسدها شيء سِوا الله تعالى ، وفيه شعث لا يلمُّه غير الإقبال عليه، وفيه مرضٌ لا يشفيه غير الإخلاص له وعبادته وحده 💛💛💛💛.
❤15💘14🕊4🥰3🍓3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
مليكَ مصائرِ الأُمَمِ 🤍
.
هي علاجها عُمرة، فاللهُم عسانا نُبشر بِها قريبًا 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚🥺🥰
هي علاجها عُمرة، فاللهُم عسانا نُبشر بِها قريبًا 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚🥺🥰
❤77😭11😍7🕊1
.
اللهم وفّق طلاب وطالبات الثانوية والدبلومات ⭐.
» » في دراستهم وحياتهم، وافتح عليهم فتوح العارفين، ويسّر أمرهم، واكتب له النجاح بأعلى الدرجات، واجعل الفرحة حليفه، ولا تضيع لهم تعباً، واكتب لهم الخير في مستقبلهم 🌟 .
اللهم وفّق طلاب وطالبات الثانوية والدبلومات ⭐.
» » في دراستهم وحياتهم، وافتح عليهم فتوح العارفين، ويسّر أمرهم، واكتب له النجاح بأعلى الدرجات، واجعل الفرحة حليفه، ولا تضيع لهم تعباً، واكتب لهم الخير في مستقبلهم 🌟 .
❤117😭8🥰7😍6💘3🕊2
صباح الخير.🍀
عارف اللحظة اللى النتيجة بتطلع فيها والبيت ڪله بيبقى فى حالة طوارئ؟
تخيل بقى لحظة ما النتيجة تظهر وتبقى أحلى من ما ڪنت تتمنى .. تخيل فرحة أمك وهى بتعيط من السعادة ، وفخر أبوك وهو بيڪلم القرايب ويقولهم 'ابنى/بنتى رفع راسى'. اللحظة دى بڪنوز الدنيا ڪلها ، وتستاهل إنك تضحى بڪل حاجة عشانها.
استجدعوا ، إحنا جيل مبيعرفش المستحيل ، خليك قد الأمانة ، وافرح بڪرة بتعبك النهاردة إحنا وراڪم وأنتو قدها ، وواثقين إنڪم هتعملوها!💚
عارف اللحظة اللى النتيجة بتطلع فيها والبيت ڪله بيبقى فى حالة طوارئ؟
تخيل بقى لحظة ما النتيجة تظهر وتبقى أحلى من ما ڪنت تتمنى .. تخيل فرحة أمك وهى بتعيط من السعادة ، وفخر أبوك وهو بيڪلم القرايب ويقولهم 'ابنى/بنتى رفع راسى'. اللحظة دى بڪنوز الدنيا ڪلها ، وتستاهل إنك تضحى بڪل حاجة عشانها.
استجدعوا ، إحنا جيل مبيعرفش المستحيل ، خليك قد الأمانة ، وافرح بڪرة بتعبك النهاردة إحنا وراڪم وأنتو قدها ، وواثقين إنڪم هتعملوها!💚
❤69😭15🍓7🥰2🤝2🕊1
• من هم الفقراء والمساكين المستحقين للزكاة في أيامنا هذه ؟
خُذها قاعدة :
- من كان له راتبٌ يكفيه لأقلَّ من نصف الشهر، فهو فقير يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه لأكثرَ من نصف الشهر (كعشرين يومًا مثلًا)، ولا يكفيه الشهرَ كلَّه، فهو مسكين يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه إلى نهاية الشهر، ولا يدَّخر منه شيئًا، فليس من أهل الزكاة، ويحمد الله على نعمه.
✓ إذا علمت هذا ونظرت للواقع... تبيَّن لك أن كثيرًا ممن حولك من مستحقي الزكاة، ومن باب أولى الصدقات. فلا تُكثر البحث بعيدًا، وتظن أن الصدقة لا تكون إلا للمتسولين في الشوارع، وتترك من تعرف حاجتهم واستحقاقهم من الأقارب والجيران وغيرهم من المستحقين الحقيقيين.
قال النبي ﷺ:
"إنَّ الصَّدقةَ على المسْكينِ صدقةٌ وعلى ذي الرَّحمِ اثنتانِ صدَقةٌ وصِلةٌ"
خُذها قاعدة :
- من كان له راتبٌ يكفيه لأقلَّ من نصف الشهر، فهو فقير يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه لأكثرَ من نصف الشهر (كعشرين يومًا مثلًا)، ولا يكفيه الشهرَ كلَّه، فهو مسكين يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه إلى نهاية الشهر، ولا يدَّخر منه شيئًا، فليس من أهل الزكاة، ويحمد الله على نعمه.
✓ إذا علمت هذا ونظرت للواقع... تبيَّن لك أن كثيرًا ممن حولك من مستحقي الزكاة، ومن باب أولى الصدقات. فلا تُكثر البحث بعيدًا، وتظن أن الصدقة لا تكون إلا للمتسولين في الشوارع، وتترك من تعرف حاجتهم واستحقاقهم من الأقارب والجيران وغيرهم من المستحقين الحقيقيين.
قال النبي ﷺ:
"إنَّ الصَّدقةَ على المسْكينِ صدقةٌ وعلى ذي الرَّحمِ اثنتانِ صدَقةٌ وصِلةٌ"
❤64🕊5💘5