دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
15.2K subscribers
775 photos
159 videos
17 files
78 links
📌قناة تهتم بنشر القرآن الكريم،أزرع في نفسك بذرة جديدة كل يوم.
📌خذوا ما تشاءوا من القناة واتركوا لنا الدعاء.
📌فضلاً ساهموا معنا في نشرها
قال رسول الله ﷺ: ﴿بلغوا عني ولو آية﴾.


للإستفسار أو للتواصل

https://t.me/daqiqatayndin

Owner

@AbdullahAmer0
Download Telegram
اللانش بوكس اللي محتاج اخده معايا الشغل

بعد العيد 😂😁
🤣3215😁10🙈7😍3🙊3
والله يا أختاه..

ِإن تركت المسجد .. سيأتيه غيرك..
ِإن نسيت القرآن .. سيحفظه غيرك..
ِإن ابتعدت .. سيقترب غيرك..
ِوستعلمين أنه لا خاسر غيرك..

فتأملي قول ربك:

{وَاللهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ}....🌸💜
49😭11🍓5🥰3🕊2💘2🤝1
.
أبطال الثانوية..🌚
افرحوا بالعيد يا رفاق، متخلوش ضغط الدراسة أو أي حاجة تسرق منكم فرحة ربنا لينا.
العيد مش مجرد يوم عادي، ده هدية من ربنا ومكافأة بعد الطاعة.

بلاش نقول "مش حاسين بالعيد" أو "إيه الزهق ده؟"، لأننا بنعرف نفرح بمناسبات تانية، فليه نيجي عند عيدنا اللي ربنا وصانا نفرح فيه ونكون زعلانين؟

الفرحة بالعيد سُنَّة، وإظهار الفرح من تعظيم شعائر الله.
كل عام ونحنُ مسلمين موحدين، نُكثر من "لا إله إلا الله" وتزداد بها قلوبنا سعادة.

كُل عام وأنتم في عناق لا ينقطع مع الفرح، عيدًا سعيدًا مُكللًا بالسُرورِ والبهجة والمحبَّة. 🤍🌷
70😭12🤝6💘6
.
صباح الخير 🍀

♡ لعل القادم ، نقاب ، حفظ قرآن ، وعمࢪة إلى بيت الله الحࢪام.🩷🕋
أبشࢪي.❤️
69🥰14🍓6🕊5
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. أبطال الثانوية..🌚 افرحوا بالعيد يا رفاق، متخلوش ضغط الدراسة أو أي حاجة تسرق منكم فرحة ربنا لينا. العيد مش مجرد يوم عادي، ده هدية من ربنا ومكافأة بعد الطاعة. بلاش نقول "مش حاسين بالعيد" أو "إيه الزهق ده؟"، لأننا بنعرف نفرح بمناسبات تانية، فليه نيجي عند عيدنا…
.
هو انا هلم المنهج ولا هلم العيدية ؟😉

خلاص ي اختي انتي وهيا لميتوا العيدية اهو وفرحتوا 🌚💛

لم نفسك ولم المنهج بقي خلاص الامتحانات قربت يعني لم نفسك ولم المواد🙄😂💛

هانت ي أبطال الثانوية العامة والازهرية 🌚💪
😭4319🕊5🤣4😁3🙈2
اليوم آخر أيّام التشريق،

ينتهي التكبير المقيَّد بعد العصر
وبها تنتهي أجمل أيّام السنة
التي تبدأ برمضان وتنتهي بعيد الأضحى.
55😢19💔9🕊6
"نسيتوا غزة"

منشور من أحد الصحفيين بغزة ، كان كافي لإنّي وقف نشر وصراحة أخجل من نفسي أني أنشر لاني حسيت " بالنفاق " ( عافانا الله منه )
بس حرفياً ما حدا عم يحكي عنها
رغم أنه من اول يوم العيد فقط لهاد اليوم أكثر من ٢٥ شهيد!

الله المستعان
عيد غزّة مختلف ، يارب لطفك ورحمتك بأهل غزة ، من لهم سواك يارب

اللهم إنّا نعوذ بك من هذا العجز
😢65💔2318❤‍🔥4😭3
صباح الخير

انتهت العَشر من ذي الحجة... لكن طريق الطاعة لم ينتهِ 🤍

إن وجدت لذة القرآن والذكر وقيام الليل، فتمسك بها بعد العيد، فالثبات بعد المواسم من أعظم علامات القبول.

وأجمل ثمار المواسم أن تُورث القلب ثباتًا، وأن تفتح لك بابًا إلى الله لا يُغلق بانقضاء الأيام.

واصِل ولو بالقليل؛ فخير الأعمال أدومها وإن قل.

#ورد_القرآن #وذكر
#لا_تهجر_مصحفك
55🥰9🍓7💘4😍3
النصيحة الأولى والاخيرة

صلّوا جيّدًا ،  واسجدوا طويلًا ، وتنفس بعمق واقرأ القرآن بتدبّر واذكر اللّٰه كثيرًا  وتذكر أن الدّنيا زائلة ".
101🍓7🕊6💘6
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد   الله لنا ولكم دعاؤُكم
فضلاً وليس أمراً اي شخص موجود هنا يضغط على الثلاث نقاط أعلي القناة إلغاء كتم الصوت 🔇
حتي تظهر لكم المنشورات أول بأول 📝
وأيضاً التفاعل مع المنشورات ومشاركة القصص الخاصة بالقناة في الحالة أو بإرسالها لأصدقائك أو الأقارب مساهماً في نشرها ونشر الخير🪴🌱
وتذكر 🍀
حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: «مَن دَلَّ على خَيرٍ فله مِثلُ أجرِ فاعلِه» (رواه مسلم)، وفي رواية الترمذي: «إنَّ الدالَّ على الخيرِ كفاعلِه»🌱💚
83🕊6🍓6🥰4😍2💘2🙊1
الأخ ده توفّاه الله بعد أما نزل صورته في العيد، وأنا معرفوش لكن حبيته من سَمتِه وصورته وبصراحة أتمنى إنه ياخد أي حسنات إن شاء الله،
ولقيته كان كاتب في بايو صفحته "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم" ..

يا ريت كلنا نقرأ الجملة ونشيرها علشان لما نكون مكانه نلاقي اللي يعمل معانا كده إن شاء الله،

ونصيحة لوجه الله سيب حاجة عندك تجيبلك حسنات بعد موتك، متخليش الناس تدور على حد يقفل صفحتك بسبب الذنوب اللي عليها
129😢27💔14🕊4
.
العمر بيجري.

الوقت إللي بيروح مش بيرجع تاني!
ولو فضلت تأجل وتقول "بكره"، عمرك ما هتبدأ!

قال ﷺ: (لا تَزولُ قَدَمَا عَبْدٍ يومَ القيامةِ، حتَّى يُسأَلَ عن عُمُرِه؛ فيمَ أفناه؟ وعن عِلْمِه؛ فيم فعَلَ فيه؟ وعن مالِه؛ من أين اكتسَبَه؟ وفيم أنفَقَه؟ وعن جِسمِه؛ فيمَ أبلاه؟).

فخليك خريص على وقتك وابدأ من الآن.
79🍓5🕊4💔4🥰3💘3
مليكَ مصائرِ الأُمَمِ 🤍
88🥰8😭6
.
- صباح الخير ⛅️:
مهما أوتي الإنسان من ملذات الحياة أجمع، من قصور وأموال ومناصب، مهما كان محاط بأهل وأصحاب وبنون .. يبقى في القلب فراغ وجوع وعطش لا يملؤه إلا القرب من الله فقط، كما قال ابن القيّم - رحمه الله -: " إلا وإنّ في القلب فاقة لا يسدها شيء سِوا الله تعالى ، وفيه شعث لا يلمُّه غير الإقبال عليه، وفيه مرضٌ لا يشفيه غير الإخلاص له وعبادته وحده 💛💛💛💛.
15💘14🕊4🥰3🍓3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
مليكَ مصائرِ الأُمَمِ 🤍
.
‏هي علاجها عُمرة، فاللهُم عسانا نُبشر بِها قريبًا 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚🥺🥰
77😭11😍7🕊1
.
اللهم وفّق طلاب وطالبات الثانوية والدبلومات .

» » في دراستهم وحياتهم، وافتح عليهم فتوح العارفين، ويسّر أمرهم، واكتب له النجاح بأعلى الدرجات، واجعل الفرحة حليفه، ولا تضيع لهم تعباً، واكتب لهم الخير في مستقبلهم 🌟 .
117😭8🥰7😍6💘3🕊2
.
‏من ترك نفسه بلا جَدول؛ جدولته المُلهِّيات.

نظِّم نفسَك؛ تنتظم!
114🕊6💘6🍓5
صباح الخير.🍀

عارف اللحظة اللى النتيجة بتطلع فيها والبيت ڪله بيبقى فى حالة طوارئ؟
تخيل بقى لحظة ما النتيجة تظهر وتبقى أحلى من ما ڪنت تتمنى .. تخيل فرحة أمك وهى بتعيط من السعادة ، وفخر أبوك وهو بيڪلم القرايب ويقولهم 'ابنى/بنتى رفع راسى'. اللحظة دى بڪنوز الدنيا ڪلها ، وتستاهل إنك تضحى بڪل حاجة عشانها.

استجدعوا ، إحنا جيل مبيعرفش المستحيل ، خليك قد الأمانة ، وافرح بڪرة بتعبك النهاردة إحنا وراڪم وأنتو قدها ، وواثقين إنڪم هتعملوها!💚
69😭15🍓7🥰2🤝2🕊1
🔻في مقولة مبروزاها في عقلي
You are choosing your battles
انت بتختار حربك ،معاناتك
تعاني وانت بتذاكر..... او تعاني من فشلك
تعاني وانت بتحل وتحفظ......او تعاني من انك مش لاقي وظيفة ودخل فيما بعد
(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ) هي مشقة كده كده
ف اختار تحب تشقى فين وفي ايه❤️⚡️
123💘8🕊6