السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
بصراحة..بعد كل اللي بنشوفه حوالينا، من موت مفاجئ، وأحداث بتقلب حياتنا في لحظة..
لازم تقف وتسأل نفسك السؤال اللي بجد:
"لو ده آخر يوم في عمري، أنا جاهز أقابل ربنا؟"
خلاص مفيش وقت للهزار،
اللي عنده طاعة يزود، واللي مفرّط يلحق، واللي تايه يرجع..
حاسب نفسك قبل ما تتحاسب، وتوب بجد، توب بقلب صادق، ومتستناش بكرة… لأن يمكن مفيش بكرة!
اللهم اجعلنا من التائبين العابدين، وثبتنا على طاعتك حتى نلقاك.
صباح الخير يا شباب
بصراحة..بعد كل اللي بنشوفه حوالينا، من موت مفاجئ، وأحداث بتقلب حياتنا في لحظة..
لازم تقف وتسأل نفسك السؤال اللي بجد:
"لو ده آخر يوم في عمري، أنا جاهز أقابل ربنا؟"
خلاص مفيش وقت للهزار،
اللي عنده طاعة يزود، واللي مفرّط يلحق، واللي تايه يرجع..
حاسب نفسك قبل ما تتحاسب، وتوب بجد، توب بقلب صادق، ومتستناش بكرة… لأن يمكن مفيش بكرة!
اللهم اجعلنا من التائبين العابدين، وثبتنا على طاعتك حتى نلقاك.
❤41🕊7🥰6💘6💔3
كُوني عفيفةً في مشاعركِ، شديدةً في مَنحِ قلبكِ، واعلمي أنَّ الكرامةَ لا تعيشُ طويلًا في علاقةٍ لا تبدأ من بابٍ حلال.
حافظي على قلبكِ كما تحفظين دينكِ،
فالقلبُ إذا اعتاد التنازل،
لن يعرف كيف يَثبت إن جاء الصادق.🌷
حافظي على قلبكِ كما تحفظين دينكِ،
فالقلبُ إذا اعتاد التنازل،
لن يعرف كيف يَثبت إن جاء الصادق.🌷
❤70💘12🕊9🥰8
دايما بعد مواسم الطاعات الشيطان بيكون ليه
(هجمة مرتدة)
يحاول يبعدك عن الطريق،
يوقعك في ذنوب ومعاصي،
يرجعك للكسل والفتور من تاني،
بعد ما كنت بتجتهد وتجيب آخرك!
فخليك منتبه للخطة دي وما تديلوش الفرصة
استعن بالله وجاهد نفسك وحافظ عليها،
كمّل في طريق القُرب بـ الفرائض- النوافل - أذكارك - وردك من القرآن ..
وأي عبادة أو باب خير جديد كنت فتحته ما تقفلهوش
استمر ولو بالقليل وخليك دايما فاكر قول النبي ﷺ لما سُئل عن أحب العمل إلى الله فقال:
"أدومه وإن قل".
(هجمة مرتدة)
يحاول يبعدك عن الطريق،
يوقعك في ذنوب ومعاصي،
يرجعك للكسل والفتور من تاني،
بعد ما كنت بتجتهد وتجيب آخرك!
فخليك منتبه للخطة دي وما تديلوش الفرصة
استعن بالله وجاهد نفسك وحافظ عليها،
كمّل في طريق القُرب بـ الفرائض- النوافل - أذكارك - وردك من القرآن ..
وأي عبادة أو باب خير جديد كنت فتحته ما تقفلهوش
استمر ولو بالقليل وخليك دايما فاكر قول النبي ﷺ لما سُئل عن أحب العمل إلى الله فقال:
"أدومه وإن قل".
❤40🕊10💘10
امتحاناتي قربت، وحاسس إني مرعوب 😔
كل ما أفتح كتاب أحس إني مش قادر أركز، والتوتر مانعني حتى أنام.
رغم إني كنت بذاكر، بس كل شوية ييجي في بالي إني مش هجيب التقدير اللي كنت بحلم بيه.
حاسس إني تايه وسط الضغط والخوف...
هو في حل للحالة دي؟ ولا خلاص ضاع تعبي؟
أكيد في حل... ماتخليش خوفك من النتيجة يسرق تعبك. انت مش مطالب بالكمال، انت مطالب تبذل جهدك وتسيبها على ربنا. واللي بيتعب بصدق، عمره ما بيضيع ..🧡🌸
* منقول
كل ما أفتح كتاب أحس إني مش قادر أركز، والتوتر مانعني حتى أنام.
رغم إني كنت بذاكر، بس كل شوية ييجي في بالي إني مش هجيب التقدير اللي كنت بحلم بيه.
حاسس إني تايه وسط الضغط والخوف...
هو في حل للحالة دي؟ ولا خلاص ضاع تعبي؟
أكيد في حل... ماتخليش خوفك من النتيجة يسرق تعبك. انت مش مطالب بالكمال، انت مطالب تبذل جهدك وتسيبها على ربنا. واللي بيتعب بصدق، عمره ما بيضيع ..🧡🌸
* منقول
❤61😭9🥰8🕊6😍1
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
لا بأس أن تبدأ من جديد..
حتى لو وقعت ألف مرة،
حتى لو كسرك الذنب،
المهم ترجع وتتوب..
قال رسول الله ﷺ:
"ما مِن عبدٍ مؤمنٍ إلَّا وله ذنبٌ يعتادُه الفَينةَ بعدَ الفَينةِ، أو ذنبٌ هو مقيمٌ عليه لا يُفارِقُه حتَّى يُفارِقَ، وإنَّ المؤمنَ خُلِقَ مُفْتَنًا توَّابًا نَسَّاءً، إذا ذُكِّرَ ذكَر."
فقط قُم، وابدأ من جديد.
صباح الخير يا شباب
لا بأس أن تبدأ من جديد..
حتى لو وقعت ألف مرة،
حتى لو كسرك الذنب،
المهم ترجع وتتوب..
قال رسول الله ﷺ:
"ما مِن عبدٍ مؤمنٍ إلَّا وله ذنبٌ يعتادُه الفَينةَ بعدَ الفَينةِ، أو ذنبٌ هو مقيمٌ عليه لا يُفارِقُه حتَّى يُفارِقَ، وإنَّ المؤمنَ خُلِقَ مُفْتَنًا توَّابًا نَسَّاءً، إذا ذُكِّرَ ذكَر."
فقط قُم، وابدأ من جديد.
❤36🥰5🍓5🕊4💘2
.
دعواتكم يا صُحبة أول يوم في إمتحانات الثانوية العامة أسأل الله العظيم بكرمه أن يوفقنا جميعًا كل من أجتهد وثابر وأدي ماعليه وفقكم الله جميعا 🤍....!
دعواتكم لإخواتنا في الثانوية العامة دعاء بظهر الغيب ولكم المثل بإذن الله فإن الدعاء يغير الأقدار..🤍🌸
دعواتكم يا صُحبة أول يوم في إمتحانات الثانوية العامة أسأل الله العظيم بكرمه أن يوفقنا جميعًا كل من أجتهد وثابر وأدي ماعليه وفقكم الله جميعا 🤍....!
دعواتكم لإخواتنا في الثانوية العامة دعاء بظهر الغيب ولكم المثل بإذن الله فإن الدعاء يغير الأقدار..🤍🌸
❤50🥰5🕊5💘2🔥1
.
قال رسول اللَّه ﷺ: (ما من ساعةٍ تَمُرُّ بابْنِ آدَمَ، لمْ يَذكرِ اللهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عليْها يومَ القيامةِ).
أنت هتتفرج على عمرك ساعة ساعة يوم القيامة!
هتشوف نفسك وأنت نايم عشر ساعات والفجر بيأذن عليك وأنت نايم!
هتتفرَّج على نفسك وأنت غافل ومكسِّل!
اوعى تفرَّط هنا؛ علشان ماتندمش في الآخرة👌🏻
قال رسول اللَّه ﷺ: (ما من ساعةٍ تَمُرُّ بابْنِ آدَمَ، لمْ يَذكرِ اللهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عليْها يومَ القيامةِ).
أنت هتتفرج على عمرك ساعة ساعة يوم القيامة!
هتشوف نفسك وأنت نايم عشر ساعات والفجر بيأذن عليك وأنت نايم!
هتتفرَّج على نفسك وأنت غافل ومكسِّل!
اوعى تفرَّط هنا؛ علشان ماتندمش في الآخرة👌🏻
🥰32❤12💘6🍓5🕊1
لما تحس ان الصلاه بقت تقيله عليك وبقيت تأخرها وساعات السنن تسبها وبتتمني شغفك للصلاه يرجع زي الاول ادعي ديما بالدعوات دي:
" ربِ اجعلني مقيم الصلاهِ ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء "
" اللهم أعني على ذكرك و شكرك وحسن عبادتك "
" اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك "
وصدقني هترجع تصلي بشغف وبحماس بس اهم حاجة تخلص النيه لله.
" ربِ اجعلني مقيم الصلاهِ ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء "
" اللهم أعني على ذكرك و شكرك وحسن عبادتك "
" اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك "
وصدقني هترجع تصلي بشغف وبحماس بس اهم حاجة تخلص النيه لله.
❤71😢7💘7
صاحبك المُلتزم مش فكسان . .
هو نفس الإنسان زيك بالظبط بس الفرق إنه مش هيشتم، بيحاول إنه يتقي ربنا لكن هو مش مخلوق غريب ولا جاي من كوكب تاني !
بيلبس تيشيرت عادي وبيروح يلعب كورة ويهزر ويعمل ميمز كمان بس مفلتر قراراته مش أكتر
إنما التصور الأهبل بقى بتاع إنهم مخلوقات غريبة وبيتكلموا بطريقة غريبة وكدا ده تصور شيطان أهبل.
- أحمد عامر || بودكاست وعي.
هو نفس الإنسان زيك بالظبط بس الفرق إنه مش هيشتم، بيحاول إنه يتقي ربنا لكن هو مش مخلوق غريب ولا جاي من كوكب تاني !
بيلبس تيشيرت عادي وبيروح يلعب كورة ويهزر ويعمل ميمز كمان بس مفلتر قراراته مش أكتر
إنما التصور الأهبل بقى بتاع إنهم مخلوقات غريبة وبيتكلموا بطريقة غريبة وكدا ده تصور شيطان أهبل.
- أحمد عامر || بودكاست وعي.
❤51🍓10🥰6🕊4💘4
تحبوا انزلكم اسكريبت رحلة تائب هنا
لو عايزين اتفاعلوا ب❤️
من كتاباتي 🎀
لو عايزين اتفاعلوا ب❤️
من كتاباتي 🎀
❤51🥰8
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
تحبوا انزلكم اسكريبت رحلة تائب هنا لو عايزين اتفاعلوا ب❤️ من كتاباتي 🎀
رحلة تائب | "كان نفسي أكون قريب… بس كنت دايمًا ببعُد"
أنا مش التائب المثالي…
أنا اللي كل ما يقول "كفاية"، يرجع تاني يغلط.
اللي بيبكي وهو ساجد، وبعدين يغفل وهو لسه على السجادة.
أنا اللي مش عارف يثبت… بس مش قادر يبطل يحاول.
زمان…
كنت فاكر إني عايش.
ضحك، صحاب، علاقات، ضحك كتير،
وتسالي بتتسمى "عادي".
كنت طول النهار مشغول…
وطول الليل فاضي… بس من جوّا مكسور.
لما كنت أضحك مع البنت اللي بكلمها،
كنت بحس بدفا مؤقت…
بس أول ما تقفل… كنت بسمع صوت جوايا بيقول:
"ده مش ليك."
كنت بسمع الأغنية وأنا في طريقي…
وحاسس إنها بتفهمني…
بس لما أقفلها، كل حاجة بتسكت، إلا قلبي…
قلبي كان بيصرخ.
أنا مش جيت هنا أقول إني بطّلت من أول مرة…
أنا وقعت كتير.
وقطعت علاقتي بيها… ورجعت تاني.
قلت "آخر أغنية"، وسمعت بعدها ألف.
قلت "هصلي الفجر النهارده"، ونمت.
بس كنت برجع.
ليه؟
لأنّي كنت كل مرة بفتكر إني ممكن أموت على الحال ده.
وكنت بخاف أموت…
مش لأني بخاف من الموت،
لكن لأني بخاف أقابل ربنا وأنا بالشكل ده.
وفي يوم…
حصلتلي خناقة كبيرة مع صاحبي،
كنت منفعل أوي، وقلبي واجعني،
ركنت على جنب، وبكيت.
مش من الخناقة…
لكن من الإحساس إني تايه، ضعيف، متلخبط.
وقلت جملة ما بنساهاش:
"أنا وحيد أوي يا رب… خُد بإيدي."
ومن اللحظة دي، كل حاجة بدأت تتغيّر…
مش فجأة، لكن وحدة وحدة.
بطّلت علاقتي بيها…
مش عشان أنا قوي،
بس لأني كنت بدعي: "يا رب أعني"،
وربنا أعان.
بطّلت أغاني، وكل مرة كنت أرجع،
كان في داخلي صوت يقول:
"مش انت اللي قلت خُد بإيدي؟"
صليت… ووقعت… وصليت تاني.
فتحت مصحف… ونسيته… وفتحته تاني.
اللي بيظن الطريق مستقيم…
عمره ما مشي فيه.
الطريق ده مليان حفرا… بس كل حفرة، بتعلمك حاجة.
كل سقطة… بتعلّمك معنى القيام.
أنا دلوقتي؟
لسه بجاهد.
لسه بضعف.
لسه في قلبي رغبات قديمة…
بس بقيت أعرف أقول: "أعوذ بالله."
بقيت لما أمشي في الشارع وأغض بصري،
أقول في سري:
"اللهم اجعلها لك، مش للناس."
بقيت لما أسمع المؤذن يقول "حي على الصلاة"،
أحس إنه بينده عليّ أنا… مش على الناس.
وبقيت لما أعمل ذنب…
أجري على ربنا، مش أهرب منه.
مش أنا اللي تغيّرت…
ده ربنا هو اللي هداني.
وده أحلى إحساس.
وإنت؟
لو بتحاول، وبتقع…
أنا بقولك: ما تستسلمش.
لأن أكتر تائب ناجح…
هو اللي بيقع ميت مرة،
بس بيرجع لربنا مليون مرة.
ربنا عمره ما بيزهق منك،
بس انت… ما تزهقش من نفسك.
كاتبة: بسنت آبنه'ة حسآام
> الورده الخضراء☘️.
"رحلة تائب"
أنا مش التائب المثالي…
أنا اللي كل ما يقول "كفاية"، يرجع تاني يغلط.
اللي بيبكي وهو ساجد، وبعدين يغفل وهو لسه على السجادة.
أنا اللي مش عارف يثبت… بس مش قادر يبطل يحاول.
زمان…
كنت فاكر إني عايش.
ضحك، صحاب، علاقات، ضحك كتير،
وتسالي بتتسمى "عادي".
كنت طول النهار مشغول…
وطول الليل فاضي… بس من جوّا مكسور.
لما كنت أضحك مع البنت اللي بكلمها،
كنت بحس بدفا مؤقت…
بس أول ما تقفل… كنت بسمع صوت جوايا بيقول:
"ده مش ليك."
كنت بسمع الأغنية وأنا في طريقي…
وحاسس إنها بتفهمني…
بس لما أقفلها، كل حاجة بتسكت، إلا قلبي…
قلبي كان بيصرخ.
أنا مش جيت هنا أقول إني بطّلت من أول مرة…
أنا وقعت كتير.
وقطعت علاقتي بيها… ورجعت تاني.
قلت "آخر أغنية"، وسمعت بعدها ألف.
قلت "هصلي الفجر النهارده"، ونمت.
بس كنت برجع.
ليه؟
لأنّي كنت كل مرة بفتكر إني ممكن أموت على الحال ده.
وكنت بخاف أموت…
مش لأني بخاف من الموت،
لكن لأني بخاف أقابل ربنا وأنا بالشكل ده.
وفي يوم…
حصلتلي خناقة كبيرة مع صاحبي،
كنت منفعل أوي، وقلبي واجعني،
ركنت على جنب، وبكيت.
مش من الخناقة…
لكن من الإحساس إني تايه، ضعيف، متلخبط.
وقلت جملة ما بنساهاش:
"أنا وحيد أوي يا رب… خُد بإيدي."
ومن اللحظة دي، كل حاجة بدأت تتغيّر…
مش فجأة، لكن وحدة وحدة.
بطّلت علاقتي بيها…
مش عشان أنا قوي،
بس لأني كنت بدعي: "يا رب أعني"،
وربنا أعان.
بطّلت أغاني، وكل مرة كنت أرجع،
كان في داخلي صوت يقول:
"مش انت اللي قلت خُد بإيدي؟"
صليت… ووقعت… وصليت تاني.
فتحت مصحف… ونسيته… وفتحته تاني.
اللي بيظن الطريق مستقيم…
عمره ما مشي فيه.
الطريق ده مليان حفرا… بس كل حفرة، بتعلمك حاجة.
كل سقطة… بتعلّمك معنى القيام.
أنا دلوقتي؟
لسه بجاهد.
لسه بضعف.
لسه في قلبي رغبات قديمة…
بس بقيت أعرف أقول: "أعوذ بالله."
بقيت لما أمشي في الشارع وأغض بصري،
أقول في سري:
"اللهم اجعلها لك، مش للناس."
بقيت لما أسمع المؤذن يقول "حي على الصلاة"،
أحس إنه بينده عليّ أنا… مش على الناس.
وبقيت لما أعمل ذنب…
أجري على ربنا، مش أهرب منه.
مش أنا اللي تغيّرت…
ده ربنا هو اللي هداني.
وده أحلى إحساس.
وإنت؟
لو بتحاول، وبتقع…
أنا بقولك: ما تستسلمش.
لأن أكتر تائب ناجح…
هو اللي بيقع ميت مرة،
بس بيرجع لربنا مليون مرة.
ربنا عمره ما بيزهق منك،
بس انت… ما تزهقش من نفسك.
كاتبة: بسنت آبنه'ة حسآام
> الورده الخضراء☘️.
"رحلة تائب"
❤52🥰7💘6🕊5😭5🍓4🙊1
في ظل زنقاتك تذكر: «ما علىٰ الإنسان سوىٰ السعي»
يسعى الإنسان ولا ينتظر النتيجة؛ لأنها بأمر اللّٰه -عز وجل-.
الإنسان مأجور على سعيه وخطواته ومُجاهدته وهذا ما يُريده، الأجر لا النتيجة، فوض أمورك لله.. ثق بأنه -عز وجل- يقدر لك الخير في كل شيء..
{وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ، وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ، ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَىٰ.}.
- نقل
يسعى الإنسان ولا ينتظر النتيجة؛ لأنها بأمر اللّٰه -عز وجل-.
الإنسان مأجور على سعيه وخطواته ومُجاهدته وهذا ما يُريده، الأجر لا النتيجة، فوض أمورك لله.. ثق بأنه -عز وجل- يقدر لك الخير في كل شيء..
{وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ، وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ، ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَىٰ.}.
- نقل
🥰25❤19🕊7🍓7💘6
.
أشَتهي أن أُغمِض عيناي وأفتحها فَأرى نفسي قد إنتهيتَ من كلّ مَا يعيقني لِدخوُل الجنّة : منّ موتٍ وبرزّخ ويومُ بعثَ وصراطَ وحِساب،
فَأرى نفسي مع الرُسُلَ والأنبياء والشُهداء والصالحين وحسُنَ أولئك رفيقًا.!
فيْ الجنّة، لا حزنَ فيها وَلا تعّب، لا هَمٌ وَلا نصب وَلا ألم وَلا فِراق، فيْ جنّة فيها رَسولِ اللَّه، وفيها أحبتي')).
أشَتهي أن أُغمِض عيناي وأفتحها فَأرى نفسي قد إنتهيتَ من كلّ مَا يعيقني لِدخوُل الجنّة : منّ موتٍ وبرزّخ ويومُ بعثَ وصراطَ وحِساب،
فَأرى نفسي مع الرُسُلَ والأنبياء والشُهداء والصالحين وحسُنَ أولئك رفيقًا.!
فيْ الجنّة، لا حزنَ فيها وَلا تعّب، لا هَمٌ وَلا نصب وَلا ألم وَلا فِراق، فيْ جنّة فيها رَسولِ اللَّه، وفيها أحبتي')).
🍓30❤18🥰9🕊9
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
رحلة تائب | "كان نفسي أكون قريب… بس كنت دايمًا ببعُد" أنا مش التائب المثالي… أنا اللي كل ما يقول "كفاية"، يرجع تاني يغلط. اللي بيبكي وهو ساجد، وبعدين يغفل وهو لسه على السجادة. أنا اللي مش عارف يثبت… بس مش قادر يبطل يحاول. زمان… كنت فاكر إني عايش. ضحك، صحاب،…
رحلة تائب | السكريبت 2: "كنت فاكر التوبة قرار… طلعت حرب"
أنا زمان كنت فاكر إن التوبة قرار…
إنك تقول "هتوب"، وتبقى إنسان تاني.
بس الحقيقة؟
التوبة مش مجرد قرار…
التوبة حرب.
كل حاجة فيك بتقوم ضدك:
نفسك، ذكرياتك، أصحابك، حتى جوّاك.
أول ما بدأت أتغيّر…
بدأت الناس تتغيّر معايا.
اللي كان بيحبني عشان هزار ودم خفيف،
بدأ يبعد لما بطلت أغلط، لما بطلت أمشي معاه في الطريق اللي كنت ماشي فيه زمان.
في بنت… كنت بكلمها كل يوم،
كنت فاكر إنها بتحبني…
بس أول ما قلتلها:
"أنا مش هكلم بنات تاني غير بالحلال،"
قالتلي: "إنت اتعقدت؟!"
ماشي…
أنا اتعقدت فعلاً،
بس من الذنوب…
من الإحساس بالفراغ بعد كل مكالمة،
من الحرام اللي كان بيغلفه شوية مشاعر كدابة.
كنت في الأول بحنّ…
آه، كنت ببص على الموبايل، وأقول:
"أبعتلها؟ أقول بس إزيكِ؟"
بس كنت كل مرة أفتكر:
"إن تركت شيئًا لله، عوّضك الله خيرًا منه."
وفضلت أردد الجملة دي…
لحد ما بطلت أفتكرها خالص.
عارف لما الذكرى تتحوّل لعدم شعور؟
ده من عوض ربنا… مش من قوتك.
بس خليني أحكيلك على أصعب لحظة…
كنت صايم، وفاكر نفسي كويس،
وفجأة وقعت في ذنب كبير…
ذنب كسرني.
ما نمتش اليوم ده،
ما قدرتش أبص لنفسي في المراية،
وبكيت بكاء مش سهل…
مش بكاء ندم،
ده كان بكاء فزع:
"طب لو مت النهارده؟ هاقابل ربنا بإيه؟"
فضلت ليلتها ساجد،
ومش قادر أقول غير:
"أنا آسف… بس يا رب رجّعني."
وفي قلبي كنت حاسس إن ربنا بيقوللي:
"عبدي… إن عدتَ عدنا."
وعدت.
بدأت أتعلم يعني إيه:
"يثبت الله الذين آمنوا."
بدأت أحس إن كل لحظة جهاد، ربنا بيشوفها.
كل دمعة خوف، كل مقاومة،
حتى لو الناس مش شايفينها… هو شايف.
ولما كان قلبي يتعب، كنت أفتكر دعوة واحدة:
"اللهم اجعلني لك، كما تُحب."
عارف؟
مشكلتنا إننا بنبص للي ملتزم ونقول:
"ده من يومه طيب، ماشي صح، عمره ما غلط."
لكن أغلب الملتزمين كانوا غرقى قبل ما يكونوا ناجين.
غرقى… وشافوا الموت،
بس ربنا أنقذهم.
وأنا منهم.
وده مش بفضلي،
ده بفضل رب كريم، بيفتح أبواب الرجوع كل يوم،
ويقول: "لولا أنكم تذنبون…"
كان هيخلق قوم يذنبوا ويتوبوا، عشان يغفرلهم.
أنا دلوقتي مش ملاك…
بس كل ما أغلط، برجع.
وكل ما أضعف، بدعي.
وكل ما الدنيا تعتم، ببص لفوق…
وأقول: "اهدني."
وهو دايمًا بيسمع.
كاتبة : بسنت آبنه'ة حسآام
> الورده الخضراء☘️.
"رحلة تائب"
أنا زمان كنت فاكر إن التوبة قرار…
إنك تقول "هتوب"، وتبقى إنسان تاني.
بس الحقيقة؟
التوبة مش مجرد قرار…
التوبة حرب.
كل حاجة فيك بتقوم ضدك:
نفسك، ذكرياتك، أصحابك، حتى جوّاك.
أول ما بدأت أتغيّر…
بدأت الناس تتغيّر معايا.
اللي كان بيحبني عشان هزار ودم خفيف،
بدأ يبعد لما بطلت أغلط، لما بطلت أمشي معاه في الطريق اللي كنت ماشي فيه زمان.
في بنت… كنت بكلمها كل يوم،
كنت فاكر إنها بتحبني…
بس أول ما قلتلها:
"أنا مش هكلم بنات تاني غير بالحلال،"
قالتلي: "إنت اتعقدت؟!"
ماشي…
أنا اتعقدت فعلاً،
بس من الذنوب…
من الإحساس بالفراغ بعد كل مكالمة،
من الحرام اللي كان بيغلفه شوية مشاعر كدابة.
كنت في الأول بحنّ…
آه، كنت ببص على الموبايل، وأقول:
"أبعتلها؟ أقول بس إزيكِ؟"
بس كنت كل مرة أفتكر:
"إن تركت شيئًا لله، عوّضك الله خيرًا منه."
وفضلت أردد الجملة دي…
لحد ما بطلت أفتكرها خالص.
عارف لما الذكرى تتحوّل لعدم شعور؟
ده من عوض ربنا… مش من قوتك.
بس خليني أحكيلك على أصعب لحظة…
كنت صايم، وفاكر نفسي كويس،
وفجأة وقعت في ذنب كبير…
ذنب كسرني.
ما نمتش اليوم ده،
ما قدرتش أبص لنفسي في المراية،
وبكيت بكاء مش سهل…
مش بكاء ندم،
ده كان بكاء فزع:
"طب لو مت النهارده؟ هاقابل ربنا بإيه؟"
فضلت ليلتها ساجد،
ومش قادر أقول غير:
"أنا آسف… بس يا رب رجّعني."
وفي قلبي كنت حاسس إن ربنا بيقوللي:
"عبدي… إن عدتَ عدنا."
وعدت.
بدأت أتعلم يعني إيه:
"يثبت الله الذين آمنوا."
بدأت أحس إن كل لحظة جهاد، ربنا بيشوفها.
كل دمعة خوف، كل مقاومة،
حتى لو الناس مش شايفينها… هو شايف.
ولما كان قلبي يتعب، كنت أفتكر دعوة واحدة:
"اللهم اجعلني لك، كما تُحب."
عارف؟
مشكلتنا إننا بنبص للي ملتزم ونقول:
"ده من يومه طيب، ماشي صح، عمره ما غلط."
لكن أغلب الملتزمين كانوا غرقى قبل ما يكونوا ناجين.
غرقى… وشافوا الموت،
بس ربنا أنقذهم.
وأنا منهم.
وده مش بفضلي،
ده بفضل رب كريم، بيفتح أبواب الرجوع كل يوم،
ويقول: "لولا أنكم تذنبون…"
كان هيخلق قوم يذنبوا ويتوبوا، عشان يغفرلهم.
أنا دلوقتي مش ملاك…
بس كل ما أغلط، برجع.
وكل ما أضعف، بدعي.
وكل ما الدنيا تعتم، ببص لفوق…
وأقول: "اهدني."
وهو دايمًا بيسمع.
كاتبة : بسنت آبنه'ة حسآام
> الورده الخضراء☘️.
"رحلة تائب"
❤45💘7🕊5🥰3