دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
15.2K subscribers
775 photos
159 videos
17 files
78 links
📌قناة تهتم بنشر القرآن الكريم،أزرع في نفسك بذرة جديدة كل يوم.
📌خذوا ما تشاءوا من القناة واتركوا لنا الدعاء.
📌فضلاً ساهموا معنا في نشرها
قال رسول الله ﷺ: ﴿بلغوا عني ولو آية﴾.


للإستفسار أو للتواصل

https://t.me/daqiqatayndin

Owner

@AbdullahAmer0
Download Telegram
فرق بين بنت واقفه ساعه قدام المرايه علشان تظبط حجابها لأنها خايفه لو شعره تظهر من حجابها🤍....
وبنت تانيه واقفه قدام المرايه علشان تظبط مكياجها وتطلع شويه شعر من طرحتها💔.

فرق بين بنت كل شويه تشد كُمها خايفه جزء من أيدها يظهر🤍.....وبنت تانيه رفعت كُمها موضه💔...

فرق بين بنت وهى ماشيه وقفت شويه علشان الهوا ميخليش لبسها يلزق عليها🤍...
وبنت تانيه خرجت من بيتها بلبسها ضيق أو بنطلون يفصل جسمها💔...
هذا العمل فى ميزان الحسنات،،وذاك العمل فى ميزان السيئات..
هذا العمل دعوه إلى الطاعه،،وذاك العمل دعوه إلى المعصيه..
اللهم إهدنا جميعا وإرزقنا الثبات على دينك وارض عنا وتقبلنا
اللهم آمين 🤍🌱
20137🥰19🍓11💘9😭4😍2
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. ربنَا يزوّج كُل بنت بزُوج صَالح مُصلح؛ هيّن ليّن حنيّن؛ قُريب من ربنَا وبار بأهلُه؛ مسؤول وقوام وناضج؛ يطلع أحلىٰ ما فيها ويُحسن القوامَة. ويرزُق كُل شاب بزُوجة صَالحة مُصلحة؛ حنينَة وقُريبة من ربنَا وبارة بأهلهَا؛ تُجيد التربية وكاتمة للأسرار. اللّٰه…
.
الزواج

هو عقد مؤقت حتى نلتقى فى الجنة، فأنت عايز حد يعينك عشان متدخلش النار،

وهي عايزة حد يعينها عشان متدخلش النار
فمتخلوش الزواج سبب في الظلم والتعدي وتدخلوا بيه النار

- أيمن عبدالرحيم
🍓5032🥰11🕊8💘7😍4
حد بعت ليا الرسالة دي .‎

‏" قد ينال المُؤمن بدعاءِ أخيهِ ما لا يُدركه بدعائِه لنفسِه 🥺🧡 "

" إدعوا له " لعلّ أحدكم أقربُ إلى الله فـ " يستجاب له " 💚💚💚🫶"..
85😭15🍓9🕊8🥰7💔2
*وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا....♡.*
60🍓11😭4
.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته صباح الخير ياشباب
"خلي بالك... ذي القعدة مش شهر عادي!"

ده شهر من الشهور إللي ربنا قال فيها:
{فَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ}.

يعني أي ذنب دلوقتي... أَشد من أي ذنب تاني.
والطاعة دلوقتي... أَعظم من أي طاعة في أي يوم تاني.

ده وقت تحاسب فيه نفسك.. تبطّل ذنب مسيطر عليك، تقرب لربنا بصدق، ده وقت تقول: كفاية غفلة… كفاية تأجيل.
ده وقت قرارات حاسمة!!
52🍓17💘4😢2🕊2😭1
.
منطقُ إبليس ومنزوعي الغَيرة!
يقولون عن المرأةِ التي تعمل وتختلطُ بالرجال وتخلو مع رجل في العمل:

"هو زميلُها في العملِ فقط، فكنْ واسعَ الأفقِ مُتفهِّمًا!
هي لا يُمكنُ أن تفعلَ ما يُغضبُ اللهَ، ولو قضتْ ثمانيَ ساعاتٍ يوميًّا مع رجلٍ أجنبيٍّ في غرفةٍ مغلقةٍ.
لا تكنْ ضيِّقَ الفكرِ، فهما - كما يُقال - يتمازحان أحيانًا، ويتلامسان من حينٍ لآخر، لتخفيفِ ضغوطِ العملِ.
فلا تكنْ أيُّها الزوجُ معقَّدًا!.
🤎🤎🤎🤎🤎🤎

📚قال رسول اللَّه ﷺ:
"لا يخلُوَنَّ أحدُكم بامرأةٍ إلا مع ذي محرمٍ" (رواه البخاري ومسلم).
80🕊8💘8
الصاحب ساحب🤍🌱

"عارف يعني ايه الصاحب ساحب"
"يعني يلا نصلي"
"يعني يلا نصوم"
"عملت اي انهارده صليت قراءه الورد القراني"
"صليت الضحي صليت قيام الليل"
"يلا نستغفر واحنا ماشين ف الطريق"
"يلا نبعد عن الاغاني يلا نقرب من ربنا"

" صاحبك لو مش بيصلي انصحه"🤍🌱
91🥰28🍓14💘9😭3🕊1
.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب
لو عندك امتحان بكرة مهم، أكيد بتذاكر صح؟
طيب، فيه امتحان أهم مستنينا قدام ربنا.
الدنيا قصيرة، وكل دقيقة بتضيع مش هترجع. وقتك هنا هيحدد مكانك هناك في الآخرة.

عشان تستغل وقتك صح:

* رتب يومك.
* ابعد عن الملهيات.
* اعمل المفيد لدينك ودنياك.
* افتكر قيمة وقتك وإنك هتتسأل عنه.

النبي قال: "اغتنم حياتك قبل موتك". وعندك نعمتين مهمين: الصحة والفراغ، استغلهم صح قبل ما تندم.🫧
62🍓15🕊5💘5😢3
أخيّتي،
أردتُ فقط أن أهمس لكِ بشيءٍ يسير، لكنه عظيم في ميزان الدين.
كوني واعية لطريقة حديثكِ، خصوصًا مع الرجال.
قال الله – جلَّ وعلا –: {فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض}،
وهذا نداءٌ لكل مؤمنة، أن يكون كلامها جادًّا، محترمًا، بلا تكسّر ولا تليين.
فلا حياء في الجدّ، ولا خشونة في الوقار.
كوني كما يحبكِ الله: رزينة، طاهرة، سامية في خلقكِ وكلماتكِ.
وليس المطلوب أن تكوني قاسية، بل أن تكوني راقية، تعرفين متى تتكلمين، وكيف.
فاختاري كلماتك بعناية، وتذكّري أنكِ محاطةٌ بعين الله، فهو سبحانه يسمعكِ ويراكِ...
ولا تنسي…أنّكِ إن حفظتِ لسانكِ، حفظتِ نفسكِ.
49🥰33💘7🕊5🍓3
ف ناس جميلة بيستنوا مغرب ليلة الجمعة عشان يمسكوا خاتم تسبيحهم ويبدأوا أجمل رحلة في الصلاه على النبي ﷺ ، كل ثانية فيها خزائن من الحسنات ، فلنكثر من الصلاة على النبي ﷺ".

‏وَعَلَّيْهِ صَلَّى الصَّالِحُوْنَ وَسَلّمُوَا
إنَّ الصَّلَاةَ عَلَّىٰ النَّبِيِّ نَعِيْمُ.🩵

اللّٰهُمَّ صَلِّ علىٰ قُرَّةِ أَعيُنِنا مُحَمَّد، وَاحشُرنا في زُمرَتِهِ، وَاجعَلنا مِنْ أَهلِ شَفاعَتِه، وَأَحينا علىٰ سُنَّتِهِ، وَتَوَفَّنا علىٰ مِلَّتِه، وَأَورِدنا حَوضَهُ يا حَيُّ يا قَيّوم ﷺ 🤎.
84🍓14🕊7🥰6
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

عَنْ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: "رأيتُ النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ في ليلةِ إِضْحِيَانٍ، فجعلتُ أنظرُ إلى رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ وإلى القمرِ وعليهِ حُلَّةٌ حمراءُ، فإذا هو عندي أحسنُ من القمرِ."

ليلة إضحيان: أي ليلة مُضيئة مُنوَّرة، ويظهر فيها القمر صافيًا.

حُلَّة: ثوب من قطعتين.
فاللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم..
اللهم ارزقنا حُسن اتباع سُنته في الدنيا، وارزقنا مرافقته في الفردوس الأعلى من الجنة.
51🕊6🍓6🥰3😍2
ولنَا في ڪل جمعة ثلاث رحمات:

- صلاة على النبي.

- وسورة الڪهف.

- وڪنز ينتظرُنا قبل المغيب"دعوة مستجابة."

قال النبي ﷺ:
(أڪثروا من الصلاة عليّ ليلة الجمعة و يوم الجمعة فإن صلاتڪم معروضة عليّ.)..🕊

يوم الجمعة!

يومٌ طيبٌ مباركٌ أڪثر فيه مِن الصلاة عَلَىٰ النبيِّﷺ.

نبدأهُ بالقُرآن أفضل البدايات واللّٰهِ!

بادر واقرأ أذڪار الصباح واذڪر ربك ڪثيرًا لا تغفل عن جبالُ الحسنات فِـي هَذَا اليوم الطيب.

ومننساش سُـورة الڪهف واغتنام سَاعَة الإجابة:))
58🕊5🥰4💔2😭1
لمن يعز عليه أمري لا تنسوا أبي من دعواتكم💚
70😢26💔14🍓13🕊9😭7💘4
.
❤️يوم الاحد: (المعلمة أحلام: تبدأ من الساعه السادسه مساءًا) لينك حلقة التجويد ينزل للطالبات

❤️ يوم الثلاثاء:( المعلمه آلاء: تبدأ من الساعه تمانيه ونصف مساءًا)

❤️يوم الجمعه:(البدايه من الساعه الثامنه مساءًا للساعه تسعه ونصف المعلمه: أحلام )

من الساعه (التاسعه والنصف لنهاية الحلقه المعلمه:آلاء) تصحيح واجب يوم الاحد فى حلقة التجويد
لمن تريد التسجيل
للتواصل 👇
@daqiqatayndinBot
18🍓7😍3💘3
إليك أيُّها الطالبُ: 👨‍🎓
أكتب إليك كلماتي وأنا على يقين بما تشعر به، فقد أكون يومًا في مثل حالك، ولكن دعني أخبرك بشيء.. 💚
أنتَ -أيُّها الشاب- تنتمي إلى دينٍ عظيم، وتعبد ربًّا رحيمًا. انظر إلى الإسلام؛ فلن تجد فيه كلمة "نجاح" كما يفهمها الناس، بل أُرسل إليك دينٌ يقوم على السعي، والصبر، والجهاد.🦋
أنت مُثابٌ على خطواتك -مهما كانت صغيرة- ومُثاب على ألمك، وعلى تحمّلك لهذه الأعباء الثقيلة.
لا يوجد تعبٌ بلا مقابل؛ "المؤمن متألمٌ مأجور إذا صبر واحتسب."
فتوكّل على خالقك، وواصل سعيك، واجعل من عملك جوابًا كافيًا لسؤالين: فيمَ أنفقتَ عمرك...؟!
وفيمَ بذلتَ شبابك..؟!
بالتوفيق للجميع.🥰
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
63🍓10😭8🥰7🕊2💘1
.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب
بتغلط؟
وبتقول ربنا ساترني؟
فعلا ربنا ستير سبحانه وتعالى لكن خليك فاكر إن رصيدك من الستر ممكن يخلص في أي لحظة لو فضلت تغلط وتتمادى!
الفضيحة ممكن تيجي فجأة!
وأصعب حاجة إنك تُفضَح بعد ما كنت متغطي ومستور!
فأوعى تغتر بستر ربنا عليك...

خُد خطوة التوبة وخاف من ربنا وعقابه
قبل ما اللحظة تيجي وتتفضح في الدنيا وفي الآخرة على رؤوس الأشهاد يوم القيامة..
68🍓9🕊8🥰3💘1
.
لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد الله دعاءكم🌙🌙

دثّروني في دُعاءكُم حُبًّا
فضلًا لا تغفَلُوا عَنّي
سَلُوا اللَّه أن يُيَسِّرَ أمرِي ويعفو عنى ويقرّ عَيْني بما أريد ويزقني يرزقكم الفردوس الأعلى 🤲
عسىٰ دعوَة أحدكم تُبدِّل حالي
فيرضىٰ اللَّهُ عَنّي ويُرضي قلبي
لَا رَدَّ اللَّهُ لَنَا ولكُم دُعَاء ولا خَيَّبَ لنَا رَجَاء ولكم المثل بما فاضت به أنفسَكم لى آمِين
ردها الله عليكُم أضعافًا مُحملةً حُبًا وجَبرًا وخَيرًا.."
اللهم أغفر لنا وارزقنا حسن الخاتمه💜
53💘6🥰5🕊5
.
معظم البنات مبتاخدش بالها من موبايلها في الموصلات، مثلاً وأنتِ قاعدة ناحية الشباك خدي بالك إن الإزاز بيكون عاكس الشاشة للي قاعد ورا، والبنات اللي بتحط صورتها خلفية للشات وممكن تكون بشعرها أو صور غير لائقة، خدي بالك علشان اللي ورا شايف كل حاجة!

وأنتَ يا عمنا، عيب تدب عينك في موبايل الهانم، ممكن تنزِّل سوبر ماريو وتخسرلك دورين عقبال ما توصل يا حبيب أخوك.
والشباب والبنات اللي بيقعدوا جنب الشباك، ياخدوا بالهم إن ممكن واحد ياخد موبايلك ويطلع يجري، وكل سنة وأنت طيب!
والمواصلات عمومًا ليها آداب، يعني بلاش ناكل أو نضحك بصوت عالي أو نرغي في الموبايل، ممكن تلاقي حد جعان أو مصدَّع ومحتاج يرتاح.
72💘9🥰8😭7😢3🍓1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يارفاق. الجو مناسب جداً لتذكير أننا منقدرش علي عذاب الله عز وجل ، اللهم أجرنا من حر نار جهنم. 🤲😢
الجو حر ودرجة الحرارة ٣٢ درجة؟
عارف انك لو قلت 100 مرة الجو حار
‏الجو مش هيتغير
‏لكن قول اللهم أجرني من النار
‏وقول: اللهم إني أسألك الجنة
‏شايف رحمة ربنا علينا ؟
‏لا تتذمّر وتكره الحر، كلها رحمات ونفحات
‏فاستغفر الله..♥️
80🍓10🥰4