.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد الله لنا ولكم دعاؤُكم
فضلاً وليس أمراً اي شخص موجود هنا يضغط على الثلاث نقاط أعلي القناة إلغاء كتم الصوت 🔇
حتي تظهر لكم المنشورات أول بأول 📝
وأيضاً التفاعل مع المنشورات ومشاركة القصص الخاصة بالقناة في الحالة أو بإرسالها لأصدقائك أو الأقارب مساهماً في نشرها ونشر الخير🪴🌱
وتذكر 🍀
حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: «مَن دَلَّ على خَيرٍ فله مِثلُ أجرِ فاعلِه» (رواه مسلم)، وفي رواية الترمذي: «إنَّ الدالَّ على الخيرِ كفاعلِه»🌱💚
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لي طلب عندكم ولا تردوني فلا راد الله لنا ولكم دعاؤُكم
فضلاً وليس أمراً اي شخص موجود هنا يضغط على الثلاث نقاط أعلي القناة إلغاء كتم الصوت 🔇
حتي تظهر لكم المنشورات أول بأول 📝
وأيضاً التفاعل مع المنشورات ومشاركة القصص الخاصة بالقناة في الحالة أو بإرسالها لأصدقائك أو الأقارب مساهماً في نشرها ونشر الخير🪴🌱
وتذكر 🍀
حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: «مَن دَلَّ على خَيرٍ فله مِثلُ أجرِ فاعلِه» (رواه مسلم)، وفي رواية الترمذي: «إنَّ الدالَّ على الخيرِ كفاعلِه»🌱💚
❤83🕊6🍓6🥰4😍2💘2🙊1
الأخ ده توفّاه الله بعد أما نزل صورته في العيد، وأنا معرفوش لكن حبيته من سَمتِه وصورته وبصراحة أتمنى إنه ياخد أي حسنات إن شاء الله،
ولقيته كان كاتب في بايو صفحته "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم" ..
يا ريت كلنا نقرأ الجملة ونشيرها علشان لما نكون مكانه نلاقي اللي يعمل معانا كده إن شاء الله،
ونصيحة لوجه الله سيب حاجة عندك تجيبلك حسنات بعد موتك، متخليش الناس تدور على حد يقفل صفحتك بسبب الذنوب اللي عليها
ولقيته كان كاتب في بايو صفحته "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم" ..
يا ريت كلنا نقرأ الجملة ونشيرها علشان لما نكون مكانه نلاقي اللي يعمل معانا كده إن شاء الله،
ونصيحة لوجه الله سيب حاجة عندك تجيبلك حسنات بعد موتك، متخليش الناس تدور على حد يقفل صفحتك بسبب الذنوب اللي عليها
❤129😢27💔14🕊4
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. امتحانات الثانوية العامة خلاص هتبدأ الأسبوع الجاي إن شاء الله وكله دلوقتي بيذاكر وبيراجع وجايب آخره عشان يحقق هدفه! ولأن الوقت بيبقى ضيق الفترة دي، وكل الطلبة بتركز على مراجعة ليالي الامتحانات.. فإحنا كمان هنركز معاهم وهنراجع أسئلة تهم كل واحد فيهم! انتظرونا…
.
صَباحُ الخَير..
"وكل عملٍ إذا الإخلاص رافقهُ
تغدو متاعِبه أحلىٰ من العسَل" 🌷
صَباحُ الخَير..
"وكل عملٍ إذا الإخلاص رافقهُ
تغدو متاعِبه أحلىٰ من العسَل" 🌷
❤51💘7🕊5
.
العمر بيجري. ⏳
الوقت إللي بيروح مش بيرجع تاني!
ولو فضلت تأجل وتقول "بكره"، عمرك ما هتبدأ!
قال ﷺ: (لا تَزولُ قَدَمَا عَبْدٍ يومَ القيامةِ، حتَّى يُسأَلَ عن عُمُرِه؛ فيمَ أفناه؟ وعن عِلْمِه؛ فيم فعَلَ فيه؟ وعن مالِه؛ من أين اكتسَبَه؟ وفيم أنفَقَه؟ وعن جِسمِه؛ فيمَ أبلاه؟).
فخليك خريص على وقتك وابدأ من الآن.
العمر بيجري. ⏳
الوقت إللي بيروح مش بيرجع تاني!
ولو فضلت تأجل وتقول "بكره"، عمرك ما هتبدأ!
قال ﷺ: (لا تَزولُ قَدَمَا عَبْدٍ يومَ القيامةِ، حتَّى يُسأَلَ عن عُمُرِه؛ فيمَ أفناه؟ وعن عِلْمِه؛ فيم فعَلَ فيه؟ وعن مالِه؛ من أين اكتسَبَه؟ وفيم أنفَقَه؟ وعن جِسمِه؛ فيمَ أبلاه؟).
فخليك خريص على وقتك وابدأ من الآن.
❤79🍓5🕊4💔4🥰3💘3
.
- صباح الخير ⛅️:
مهما أوتي الإنسان من ملذات الحياة أجمع، من قصور وأموال ومناصب، مهما كان محاط بأهل وأصحاب وبنون .. يبقى في القلب فراغ وجوع وعطش لا يملؤه إلا القرب من الله فقط، كما قال ابن القيّم - رحمه الله -: " إلا وإنّ في القلب فاقة لا يسدها شيء سِوا الله تعالى ، وفيه شعث لا يلمُّه غير الإقبال عليه، وفيه مرضٌ لا يشفيه غير الإخلاص له وعبادته وحده 💛💛💛💛.
- صباح الخير ⛅️:
مهما أوتي الإنسان من ملذات الحياة أجمع، من قصور وأموال ومناصب، مهما كان محاط بأهل وأصحاب وبنون .. يبقى في القلب فراغ وجوع وعطش لا يملؤه إلا القرب من الله فقط، كما قال ابن القيّم - رحمه الله -: " إلا وإنّ في القلب فاقة لا يسدها شيء سِوا الله تعالى ، وفيه شعث لا يلمُّه غير الإقبال عليه، وفيه مرضٌ لا يشفيه غير الإخلاص له وعبادته وحده 💛💛💛💛.
❤15💘14🕊4🥰3🍓3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
مليكَ مصائرِ الأُمَمِ 🤍
.
هي علاجها عُمرة، فاللهُم عسانا نُبشر بِها قريبًا 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚🥺🥰
هي علاجها عُمرة، فاللهُم عسانا نُبشر بِها قريبًا 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚🥺🥰
❤77😭11😍7🕊1
.
اللهم وفّق طلاب وطالبات الثانوية والدبلومات ⭐.
» » في دراستهم وحياتهم، وافتح عليهم فتوح العارفين، ويسّر أمرهم، واكتب له النجاح بأعلى الدرجات، واجعل الفرحة حليفه، ولا تضيع لهم تعباً، واكتب لهم الخير في مستقبلهم 🌟 .
اللهم وفّق طلاب وطالبات الثانوية والدبلومات ⭐.
» » في دراستهم وحياتهم، وافتح عليهم فتوح العارفين، ويسّر أمرهم، واكتب له النجاح بأعلى الدرجات، واجعل الفرحة حليفه، ولا تضيع لهم تعباً، واكتب لهم الخير في مستقبلهم 🌟 .
❤117😭8🥰7😍6💘3🕊2
صباح الخير.🍀
عارف اللحظة اللى النتيجة بتطلع فيها والبيت ڪله بيبقى فى حالة طوارئ؟
تخيل بقى لحظة ما النتيجة تظهر وتبقى أحلى من ما ڪنت تتمنى .. تخيل فرحة أمك وهى بتعيط من السعادة ، وفخر أبوك وهو بيڪلم القرايب ويقولهم 'ابنى/بنتى رفع راسى'. اللحظة دى بڪنوز الدنيا ڪلها ، وتستاهل إنك تضحى بڪل حاجة عشانها.
استجدعوا ، إحنا جيل مبيعرفش المستحيل ، خليك قد الأمانة ، وافرح بڪرة بتعبك النهاردة إحنا وراڪم وأنتو قدها ، وواثقين إنڪم هتعملوها!💚
عارف اللحظة اللى النتيجة بتطلع فيها والبيت ڪله بيبقى فى حالة طوارئ؟
تخيل بقى لحظة ما النتيجة تظهر وتبقى أحلى من ما ڪنت تتمنى .. تخيل فرحة أمك وهى بتعيط من السعادة ، وفخر أبوك وهو بيڪلم القرايب ويقولهم 'ابنى/بنتى رفع راسى'. اللحظة دى بڪنوز الدنيا ڪلها ، وتستاهل إنك تضحى بڪل حاجة عشانها.
استجدعوا ، إحنا جيل مبيعرفش المستحيل ، خليك قد الأمانة ، وافرح بڪرة بتعبك النهاردة إحنا وراڪم وأنتو قدها ، وواثقين إنڪم هتعملوها!💚
❤69😭15🍓7🥰2🤝2🕊1
• من هم الفقراء والمساكين المستحقين للزكاة في أيامنا هذه ؟
خُذها قاعدة :
- من كان له راتبٌ يكفيه لأقلَّ من نصف الشهر، فهو فقير يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه لأكثرَ من نصف الشهر (كعشرين يومًا مثلًا)، ولا يكفيه الشهرَ كلَّه، فهو مسكين يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه إلى نهاية الشهر، ولا يدَّخر منه شيئًا، فليس من أهل الزكاة، ويحمد الله على نعمه.
✓ إذا علمت هذا ونظرت للواقع... تبيَّن لك أن كثيرًا ممن حولك من مستحقي الزكاة، ومن باب أولى الصدقات. فلا تُكثر البحث بعيدًا، وتظن أن الصدقة لا تكون إلا للمتسولين في الشوارع، وتترك من تعرف حاجتهم واستحقاقهم من الأقارب والجيران وغيرهم من المستحقين الحقيقيين.
قال النبي ﷺ:
"إنَّ الصَّدقةَ على المسْكينِ صدقةٌ وعلى ذي الرَّحمِ اثنتانِ صدَقةٌ وصِلةٌ"
خُذها قاعدة :
- من كان له راتبٌ يكفيه لأقلَّ من نصف الشهر، فهو فقير يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه لأكثرَ من نصف الشهر (كعشرين يومًا مثلًا)، ولا يكفيه الشهرَ كلَّه، فهو مسكين يستحق الزكاة.
- ومن كان له راتبٌ يكفيه إلى نهاية الشهر، ولا يدَّخر منه شيئًا، فليس من أهل الزكاة، ويحمد الله على نعمه.
✓ إذا علمت هذا ونظرت للواقع... تبيَّن لك أن كثيرًا ممن حولك من مستحقي الزكاة، ومن باب أولى الصدقات. فلا تُكثر البحث بعيدًا، وتظن أن الصدقة لا تكون إلا للمتسولين في الشوارع، وتترك من تعرف حاجتهم واستحقاقهم من الأقارب والجيران وغيرهم من المستحقين الحقيقيين.
قال النبي ﷺ:
"إنَّ الصَّدقةَ على المسْكينِ صدقةٌ وعلى ذي الرَّحمِ اثنتانِ صدَقةٌ وصِلةٌ"
❤64🕊5💘5
يا دليل الحيارى، دلني على طريق الصادقين، واجعلني من عبادك الصالحين.
❤56🕊2🍓2💘2
كل يوم أذكِّر نفسي بأنَّ قدري كانَ قبل أن أكونَ أنا،
وأنَّه سيجري عليَّ مهما حاولت،
سيجري رضيت أو سخطت.
كل يومٍ أذكر نفسي بأنَّ ما في يديَّ أن أستيقظَ كل صباحٍ لأفعلَ ما يتوجَّب عليَّ فعله؛
أسير في الحياةِ وأُسايرها
أصارعها مرةً، وأُخرى أهادِنها..
أذكِّر نفسي أنَّ رزقي سيأتيني ولو وقفَ العالم أمامي فيه،
وما ليس رزقي لن يأتيني مهما حاربت عليه.
وأنَّ الزمن من خلق الله؛
فيقدِّم لنا نصيبنا بمشيئته، ويؤخره عنَّا بحوله وقوَّته.
وأنَّنا جميعًا لله؛
يفعل بنا ما يشاء..
اللهُمَّ إنِّي لك أسلمت وبك آمنت وعليك توكَّلت،
فارضِنا بما كتبت.
- نقل
وأنَّه سيجري عليَّ مهما حاولت،
سيجري رضيت أو سخطت.
كل يومٍ أذكر نفسي بأنَّ ما في يديَّ أن أستيقظَ كل صباحٍ لأفعلَ ما يتوجَّب عليَّ فعله؛
أسير في الحياةِ وأُسايرها
أصارعها مرةً، وأُخرى أهادِنها..
أذكِّر نفسي أنَّ رزقي سيأتيني ولو وقفَ العالم أمامي فيه،
وما ليس رزقي لن يأتيني مهما حاربت عليه.
وأنَّ الزمن من خلق الله؛
فيقدِّم لنا نصيبنا بمشيئته، ويؤخره عنَّا بحوله وقوَّته.
وأنَّنا جميعًا لله؛
يفعل بنا ما يشاء..
اللهُمَّ إنِّي لك أسلمت وبك آمنت وعليك توكَّلت،
فارضِنا بما كتبت.
- نقل
❤31🍓11🥰5🕊4😍2💘2
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعد
أغلب الناس خلصت امتحانات غالبا والباقي علي وشك الإنتهاء .
لذلك ..
نُعلن عن دورة فقهيه بإذن الله تعالى بهدف إستغلال الاجازه وحتي لا يضيع الوقت ،فليس أفضل من طلب العلم الشرعي والمداومة عليه فلا تحرم نفسك من المشاركة فيها .
الدورة مجانية بأمر الله تعالي في مجموعة خاصه تابعه للقناة أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يُعيننا علي أدائها وعلي دراستها
محتوي الدوره :
- شرح الدروس الفقهية بداية من مدخل إلي علم الفقه ثم شرح الدروس تباعاً.
- الصوتيات تُرسل في المجموعة الخاصه والعامة .
- المجموعة الخاصه لمتابعة الإختبارات وحل الأسئلة.
لمن يرغب في الإنضمام والمتابعة يتفضل شرط الإلتزام .
ونحتاج إلي من يكن معنا ضم الإشراف علي الدورة
@Dr_89A
وفقكم الله وبارك فيكم .
الحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعد
أغلب الناس خلصت امتحانات غالبا والباقي علي وشك الإنتهاء .
لذلك ..
نُعلن عن دورة فقهيه بإذن الله تعالى بهدف إستغلال الاجازه وحتي لا يضيع الوقت ،فليس أفضل من طلب العلم الشرعي والمداومة عليه فلا تحرم نفسك من المشاركة فيها .
الدورة مجانية بأمر الله تعالي في مجموعة خاصه تابعه للقناة أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يُعيننا علي أدائها وعلي دراستها
محتوي الدوره :
- شرح الدروس الفقهية بداية من مدخل إلي علم الفقه ثم شرح الدروس تباعاً.
- الصوتيات تُرسل في المجموعة الخاصه والعامة .
- المجموعة الخاصه لمتابعة الإختبارات وحل الأسئلة.
لمن يرغب في الإنضمام والمتابعة يتفضل شرط الإلتزام .
ونحتاج إلي من يكن معنا ضم الإشراف علي الدورة
@Dr_89A
وفقكم الله وبارك فيكم .
❤34🕊2💔2🍓2
الوصول للزنا في الزمن ده سهل جدا وأسهل مما تتخيل.
وأنا بتكلم عن الزنا الحقيقي مكتمل الأركان.
وكثير جدا من جيل الشباب الحالي (رجال ونساء) هنا بما فيهم الصالح والطالح اتعرضوا لمواقف كانوا خلاص هيقعوا فيها لا محالة، لولا ستر الله سبحانه.
ولو فاكر إنك موقعتش فيه لحد دلوقتي علشان الموضوع مش متيسر معاك، فأنت غلطان.
لأن التيسير الدنيوي متاح جدا وعلى عينك يا تاجر، ولكن إنت موصلتش له علشان ربنا سبحانه وتعالى عصمك من الوقوع فيها والحمد لله.
الناس بقى من كثرة ما الموضوع بقى منتشر، بقوا يجروا على أي ركن أو أي مبرر يستخبوا وراءه، ده الزنا حصل علشان كذا ده مش عارف مين اللي استغل إيه ووقعوا فيه..
باشا إنت قدام كارثة بتصطدم معاك مباشرة، بالرضا والمباشرة وفي سن صغير وسن كبير.
زواج معدوم وأنفس متشبعة قهر وغل وفساد، ورجال ونساء بيسنوا السكاكين لبعض كل ما يحصل خلاف علشان نشوف مين اللي كسبان فينا!
بيهربوا بقى للزنا، بيسنوا السكاكين لبعض علشان محدش فيهم عاوز يشيل مسؤولية حاجة أو فيه خلاف رايح جاي.
طب العمل إيه وأنا جوايا شهوة وعمالة تكبر! يبقى السهل منه اللي مفيهوش قيود، اللي هرميه بعدها وراء ظهري وخلصت.
المهرب إيه؟
إننا ننفس عن كبتنا ده؟ طب إزاي؟ بالزنا.
سوشيال ميديا مفتوحة قربت الدنيا من بعض فوق الوصف، سيّحت كل الحدود المطلوبة، حالة استمراء في الاستعباط من المقبل على الذنب تحت مسمى الاعتيادية..
واحدة واحدة الموضوع يقلب لكارثة.
ودي حالة من ضمن حاجات، لسا متكلمناش إيه اللي بيحصل في العمل المختلط وإيه اللي بيحصل في غيره وغيره..
علشان مكهربش الناس وأقول إن والله الدنيا كلها بقت عاتمة، لا، لسا فيه خير وخير كثير.
بس لما تيجي تشوف اننا كمجتمع مسلم يخرج منه كده، فأنت قدام كارثة ومش مطلوب منك تدفن راسك زي النعام وتقول طالما بعيد عني يبقى خلاص.
الزنا من الإفساد في الأرض، وكبيرة من الكبائر تستوجب أشد العقوبات.
والزاني اللي شايف نفسه إنه ممكن يقع في ده ويتوب، فكده هو بيضحك على ربنا مثلا؟
ما أنت ممكن تموت وأنت بتعمل كده، وتبعث على ما مت عليه، ممكن تتفضح في الدنيا ويقولوا عليك الزاني أهو، أمك وأبوك وعائلتك يتشردوا بسبب كبيرة من الكبائر عملتها.
فأنت بتبارز مين؟ انتهكت حرمة جسمك في الحرام علشان شهوة؟ واللي رجله بتقع في الموضوع ده والله العظيم ما بيخرج منه سليم أبدا.. ولو خرج بيبقى الموضوع على قلبه كارثي.
ولنا في غيرنا عبرة، كتير وقعوا في الزنا وبقى مش قادر يبطله ده لأنه بقى (ممتع) بالنسبة له.
يجرب كيفاء شاء ما الموضوع سهل!
ولكن إنت بتبارز مين؟ بتبارز ربنا اللي هتقف قدامه بكل اللي عملته ده؟
أعضاءك اللي إنت اشتهيت بها دي عارف هيحصا فيها إيه في جهنم!
اتكلموا بغلظة عن الموضوع ده، ياما اتكلمنا باللين والرحمة ومنفعش، ننتهج نهج الغلظة شوية والحديث عن جهنم وعقاب الزاني في الدنيا والآخرة وسوءات عمله دي إيه!
مع وضع جمل إن باب التوبة مفتوح نعم، لكن لازم نغلظ القول لأن الدنيا خربت.
الناس مبقتش تخاف من ربها، الناس تبلدت تحت وطأة الحاجة وضغوط الحياة، مع استمرار قول إن ربنا غفور رحيم على مسامعهم، الدنيا بتخرب، لأن ربنا سبحانه شديد العقاب لا يؤمن مكره أيضا.
الآباء اللي سايبين أولادهم، قسما بالله لتتحاسبوا حسابا عسيرا على تقصيركم، متجيش تقول ما أنا ربيت وعملت وهما اللي باظوا!
خليك وراهم وحاوط عليهم واسحل نفسك في مراقبتهم.
وأنا بتكلم عن الزنا الحقيقي مكتمل الأركان.
وكثير جدا من جيل الشباب الحالي (رجال ونساء) هنا بما فيهم الصالح والطالح اتعرضوا لمواقف كانوا خلاص هيقعوا فيها لا محالة، لولا ستر الله سبحانه.
ولو فاكر إنك موقعتش فيه لحد دلوقتي علشان الموضوع مش متيسر معاك، فأنت غلطان.
لأن التيسير الدنيوي متاح جدا وعلى عينك يا تاجر، ولكن إنت موصلتش له علشان ربنا سبحانه وتعالى عصمك من الوقوع فيها والحمد لله.
الناس بقى من كثرة ما الموضوع بقى منتشر، بقوا يجروا على أي ركن أو أي مبرر يستخبوا وراءه، ده الزنا حصل علشان كذا ده مش عارف مين اللي استغل إيه ووقعوا فيه..
باشا إنت قدام كارثة بتصطدم معاك مباشرة، بالرضا والمباشرة وفي سن صغير وسن كبير.
زواج معدوم وأنفس متشبعة قهر وغل وفساد، ورجال ونساء بيسنوا السكاكين لبعض كل ما يحصل خلاف علشان نشوف مين اللي كسبان فينا!
بيهربوا بقى للزنا، بيسنوا السكاكين لبعض علشان محدش فيهم عاوز يشيل مسؤولية حاجة أو فيه خلاف رايح جاي.
طب العمل إيه وأنا جوايا شهوة وعمالة تكبر! يبقى السهل منه اللي مفيهوش قيود، اللي هرميه بعدها وراء ظهري وخلصت.
المهرب إيه؟
إننا ننفس عن كبتنا ده؟ طب إزاي؟ بالزنا.
سوشيال ميديا مفتوحة قربت الدنيا من بعض فوق الوصف، سيّحت كل الحدود المطلوبة، حالة استمراء في الاستعباط من المقبل على الذنب تحت مسمى الاعتيادية..
واحدة واحدة الموضوع يقلب لكارثة.
ودي حالة من ضمن حاجات، لسا متكلمناش إيه اللي بيحصل في العمل المختلط وإيه اللي بيحصل في غيره وغيره..
علشان مكهربش الناس وأقول إن والله الدنيا كلها بقت عاتمة، لا، لسا فيه خير وخير كثير.
بس لما تيجي تشوف اننا كمجتمع مسلم يخرج منه كده، فأنت قدام كارثة ومش مطلوب منك تدفن راسك زي النعام وتقول طالما بعيد عني يبقى خلاص.
الزنا من الإفساد في الأرض، وكبيرة من الكبائر تستوجب أشد العقوبات.
والزاني اللي شايف نفسه إنه ممكن يقع في ده ويتوب، فكده هو بيضحك على ربنا مثلا؟
ما أنت ممكن تموت وأنت بتعمل كده، وتبعث على ما مت عليه، ممكن تتفضح في الدنيا ويقولوا عليك الزاني أهو، أمك وأبوك وعائلتك يتشردوا بسبب كبيرة من الكبائر عملتها.
فأنت بتبارز مين؟ انتهكت حرمة جسمك في الحرام علشان شهوة؟ واللي رجله بتقع في الموضوع ده والله العظيم ما بيخرج منه سليم أبدا.. ولو خرج بيبقى الموضوع على قلبه كارثي.
ولنا في غيرنا عبرة، كتير وقعوا في الزنا وبقى مش قادر يبطله ده لأنه بقى (ممتع) بالنسبة له.
يجرب كيفاء شاء ما الموضوع سهل!
ولكن إنت بتبارز مين؟ بتبارز ربنا اللي هتقف قدامه بكل اللي عملته ده؟
أعضاءك اللي إنت اشتهيت بها دي عارف هيحصا فيها إيه في جهنم!
اتكلموا بغلظة عن الموضوع ده، ياما اتكلمنا باللين والرحمة ومنفعش، ننتهج نهج الغلظة شوية والحديث عن جهنم وعقاب الزاني في الدنيا والآخرة وسوءات عمله دي إيه!
مع وضع جمل إن باب التوبة مفتوح نعم، لكن لازم نغلظ القول لأن الدنيا خربت.
الناس مبقتش تخاف من ربها، الناس تبلدت تحت وطأة الحاجة وضغوط الحياة، مع استمرار قول إن ربنا غفور رحيم على مسامعهم، الدنيا بتخرب، لأن ربنا سبحانه شديد العقاب لا يؤمن مكره أيضا.
الآباء اللي سايبين أولادهم، قسما بالله لتتحاسبوا حسابا عسيرا على تقصيركم، متجيش تقول ما أنا ربيت وعملت وهما اللي باظوا!
خليك وراهم وحاوط عليهم واسحل نفسك في مراقبتهم.
❤78😢10🕊6🥰5🤝1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
الساعه السابعه صباحا بتوقيت الشيخ محمد رفعت
❤35🥰9💘4🕊3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
الجُمعة يوم رسول الله ﷺ 💚. بـصلاتڪ علـى النبـيﷺ يصلي الله عليڪ أضعافًـا وهـوَ تعظيم الأجـر أو الرحمـة تحط عنڪ عشر خطيئـات فيخف ظهرڪ ويعلـو شأنڪ عند ربڪ سبحانـه تُرفـع لڪ عشـر درجـات وقيـل في الدنيـا بتوفيقـه للطـاعـات* *وفي القيامـة بتثقيل الحسنات وفي الجنـة…
.
.• °``°•.¸.•°``°•.
( םבםב )
•. .ﷺ. ¸.•
؍•.♡.•؍
_✿ آلَلََّـﮬـُمًَّ صّـَلَِِّ وٌَسَِلَِّـمًْ وٌَبًَآرِڪْْ ؏َـلََۍ سَِيَِّدٍِنَِـآ مًُحًَمًـَّدٍ وٌَعٌَلَۍ آلَِهِّ وٌَصَّحًْبًِهِّ وٌَسَِلَِّمًْ تٌَسِْلَِيَمًَآ ڪَْثًِيَرَآً ✿🤍🎀 _
.• °``°•.¸.•°``°•.
( םבםב )
•. .ﷺ. ¸.•
؍•.♡.•؍
_✿ آلَلََّـﮬـُمًَّ صّـَلَِِّ وٌَسَِلَِّـمًْ وٌَبًَآرِڪْْ ؏َـلََۍ سَِيَِّدٍِنَِـآ مًُحًَمًـَّدٍ وٌَعٌَلَۍ آلَِهِّ وٌَصَّحًْبًِهِّ وٌَسَِلَِّمًْ تٌَسِْلَِيَمًَآ ڪَْثًِيَرَآً ✿🤍🎀 _
❤46💘6🕊5😍2
أعداد الشباب اللي مش بتصلي الجمعة بقت حاجة مرعبة
منهم اللي بيتحجج إنه مش لاقي خطبة كويسة يسمعها !
و منهم اللي بيستخسر يصحى و عاوز يكمل نوم زي كل يوم ! ومنهم اللي يقولك الخطيب بيقول 10 دقائق واي حجج ومنهم اللي يروح وهو ماسك الموبايل طول الخطبة ومنهم ومنهم!
قال صلى اللّه عليه وسلّم :
( مَن ترَكَ الجمعةَ ثلاثَ مرَّاتٍ تهاونًا بها، طبَعَ اللهُ على قلْبِه. )
(رواه أصحاب السنن الأربعة وغيرهم)
فيه أسوأ من كده عقوبة !
منهم اللي بيتحجج إنه مش لاقي خطبة كويسة يسمعها !
و منهم اللي بيستخسر يصحى و عاوز يكمل نوم زي كل يوم ! ومنهم اللي يقولك الخطيب بيقول 10 دقائق واي حجج ومنهم اللي يروح وهو ماسك الموبايل طول الخطبة ومنهم ومنهم!
قال صلى اللّه عليه وسلّم :
( مَن ترَكَ الجمعةَ ثلاثَ مرَّاتٍ تهاونًا بها، طبَعَ اللهُ على قلْبِه. )
(رواه أصحاب السنن الأربعة وغيرهم)
فيه أسوأ من كده عقوبة !
❤65💔11😢6💘6