دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛 pinned «بقينا 14 ألف و700 أخ وأخت العائلة بتكبر دائرة الخير لازم تكبر السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝 طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝 ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض…»
صباحُ الخَيرِ
القُرآنُ والغِناءُ لا يَجتمعانِ في قلبٍ واحدٍ؛
فهذا يَرفعُه، ويُحييه، ويَجمعُه على الحقِّ،
وذاكَ يُلهيه، ويُشتِّتُه، ويَصرِفُه عن الغايةِ.
والقُلوبُ أوعيةٌ؛
إنِ امتلأتْ بكلامِ اللهِ ضاقَ فيها غيرُه،
ومَن صدقَ مع القُرآنِ
وجدَ أثرَه ظاهرًا في سكونِه وخياراتِه.
القُرآنُ والغِناءُ لا يَجتمعانِ في قلبٍ واحدٍ؛
فهذا يَرفعُه، ويُحييه، ويَجمعُه على الحقِّ،
وذاكَ يُلهيه، ويُشتِّتُه، ويَصرِفُه عن الغايةِ.
والقُلوبُ أوعيةٌ؛
إنِ امتلأتْ بكلامِ اللهِ ضاقَ فيها غيرُه،
ومَن صدقَ مع القُرآنِ
وجدَ أثرَه ظاهرًا في سكونِه وخياراتِه.
❤57 9💘5🥰4🍓3🕊1
العادة السرية وحقيقتنا هي مبقتش سرية خالص
وده اكتر المعاصي اللي واقع فيها ناس كتير جدا جدا وخطورتها مش في الذنب نفسه قد ما في اللي بيتشكل بعد الذنب واخطر ما يمكن ان في ناس بتحب ربنا بس حب مشروط وصاحب الحب المشروط بيحاول يتذاكى ويعمل موازنة يشبع فيها رغباته وفي نفس الوقت ما يقطعش على نفسه النعم الدنيوية فيعمل الذنب وهو طول الوقت مترقب فلما يلاقي نعم ربنا مستمرة ومفيش عقاب نزل يستنتج انه لسه داخل نطاق التوازن وان ربنا مازال راضي عنه فيسمح لنفسه يكرر المعصية وهو مطمن ان نعم ربنا لسه موجودة
ومع التكرار سنة واتنين وخمسة الذنب يتحول من معصية لشعور خفي ان الذنب ده بقى حق مكتسب لحد ما يشاء الله ويبتليه ببلاء فتنزل مصيبة او تروح نعمة من النعم فالانسان اول ما يصيبه البلاء يربط فورا ان الذنب هو السبب وده اللي ربنا قاله بوضوح ﴿وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ﴾ فهنا الانسان يستنفر اقصى ما عنده ترك الذنب دعاء تضرع بكاء دعاء بصدق
لكن يشاء الله ان البلاء لا يزول بل قد يشتد وهنا يظهر حال تاني وصفه ربنا بدقة شديدة ان الانسان بعد البلاء يبقى ذو دعاء عريض يعني دعاء طويل لا ينقطع دعاء في كل حال نايم قاعد واقف زي ما قال سبحانه (وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا)ومع شدة الازمة الانسان يفضل يدعي ويطول في الدعاء جدا زي ما قال (وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ)
لكن الكارثة بقى ان لما البلاء يطول والفرج يتأخر الانسان اللي بيحب ربنا حب شرطي يبدأ يسخط ويقول انا عملت اللي عليا ومع الوقت من غير ما يحس يبدأ يشوف ربنا قاسي ولما ومع تراكم الاعتراض الخفي ثم اعتراض صريح ثم ابتعاد ابتعاد قد يصل والعياذ بالله الى الكفر
ف انت دلوقتي المفروض تستعجل بالتوبة مش لازم تستني البلاء ينزل لأن في ابتلاءات بتنزل بسبب ذنب وفي الثانية اللي بتتوب فيها توبة نصوحة ربنا هيفتحلك نفحات ربانية هتدهشك
ومتبنيش ايمانك على بقاء النعم ومتحبش ربنا حب مشروط بالراحة الايمان الحقيقي انك تعبده لانه ربك في النعمة والبلاء في العافية والضيق حتى لو مفهمتش الحكمة دلوقتي ربنا لا يعبد بالمقايضة ولا يحب حبا مشروطا
وده اكتر المعاصي اللي واقع فيها ناس كتير جدا جدا وخطورتها مش في الذنب نفسه قد ما في اللي بيتشكل بعد الذنب واخطر ما يمكن ان في ناس بتحب ربنا بس حب مشروط وصاحب الحب المشروط بيحاول يتذاكى ويعمل موازنة يشبع فيها رغباته وفي نفس الوقت ما يقطعش على نفسه النعم الدنيوية فيعمل الذنب وهو طول الوقت مترقب فلما يلاقي نعم ربنا مستمرة ومفيش عقاب نزل يستنتج انه لسه داخل نطاق التوازن وان ربنا مازال راضي عنه فيسمح لنفسه يكرر المعصية وهو مطمن ان نعم ربنا لسه موجودة
ومع التكرار سنة واتنين وخمسة الذنب يتحول من معصية لشعور خفي ان الذنب ده بقى حق مكتسب لحد ما يشاء الله ويبتليه ببلاء فتنزل مصيبة او تروح نعمة من النعم فالانسان اول ما يصيبه البلاء يربط فورا ان الذنب هو السبب وده اللي ربنا قاله بوضوح ﴿وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ﴾ فهنا الانسان يستنفر اقصى ما عنده ترك الذنب دعاء تضرع بكاء دعاء بصدق
لكن يشاء الله ان البلاء لا يزول بل قد يشتد وهنا يظهر حال تاني وصفه ربنا بدقة شديدة ان الانسان بعد البلاء يبقى ذو دعاء عريض يعني دعاء طويل لا ينقطع دعاء في كل حال نايم قاعد واقف زي ما قال سبحانه (وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا)ومع شدة الازمة الانسان يفضل يدعي ويطول في الدعاء جدا زي ما قال (وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ)
لكن الكارثة بقى ان لما البلاء يطول والفرج يتأخر الانسان اللي بيحب ربنا حب شرطي يبدأ يسخط ويقول انا عملت اللي عليا ومع الوقت من غير ما يحس يبدأ يشوف ربنا قاسي ولما ومع تراكم الاعتراض الخفي ثم اعتراض صريح ثم ابتعاد ابتعاد قد يصل والعياذ بالله الى الكفر
ف انت دلوقتي المفروض تستعجل بالتوبة مش لازم تستني البلاء ينزل لأن في ابتلاءات بتنزل بسبب ذنب وفي الثانية اللي بتتوب فيها توبة نصوحة ربنا هيفتحلك نفحات ربانية هتدهشك
ومتبنيش ايمانك على بقاء النعم ومتحبش ربنا حب مشروط بالراحة الايمان الحقيقي انك تعبده لانه ربك في النعمة والبلاء في العافية والضيق حتى لو مفهمتش الحكمة دلوقتي ربنا لا يعبد بالمقايضة ولا يحب حبا مشروطا
❤48💔6💘6🤝4😢3🕊1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
بقينا 14 ألف و700 أخ وأخت العائلة بتكبر دائرة الخير لازم تكبر السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝 طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝 ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض…
لا تؤجل تبرع اليوم للغد يمكن أنت محتاج تطلع صدقة دي، أكتر من اللي محتاج يخدها.🥹
عشان كدا بفكرك معانا أسر كتير محتاجة شنط رمضان،خليك سبب في إفطار صائم في رمضان.🥹
سعر الشنطة ٣٥٠جـ
قابل للزيادة، أو تتبرع ب ٢٠جـ،
للتواصل معنا @
@AbdullahAmer0
عشان كدا بفكرك معانا أسر كتير محتاجة شنط رمضان،خليك سبب في إفطار صائم في رمضان.🥹
سعر الشنطة ٣٥٠جـ
قابل للزيادة، أو تتبرع ب ٢٠جـ،
للتواصل معنا @
@AbdullahAmer0
❤14🍓3😍2 2💘1
المحاضره الثالثه الإستعداد لشهر رمضان ٣
قناةُ || سَبِيل
الإستعداد لشهر رمضان بالقرآن الكريم
❤11 4🥰1💘1
الـسـلام علـيڪم ورحـمـة اللّٰـه وبرڪاتـه
أغلب الإخوة والأخوات الكرام جديدة بالقناة وكل اللي يعرفني ويعرف عبدالله أنا شخص بتجار مع الله لا أريد غير الأجر والثواب من الله سبحانه وتعالى
والسنة دي أن شاء الله هاتكون خامس سنة في التجميع لشنط رمضان المبارك عارف أن أغلبنا الظروف مش أحسن حاجة ولكن لنا إخوة في أمس الحاجة إلى مساعدتهم أعرف ناس والله وينتظرون رمضان من العام للعام من أجل هذا الشنط الرمضانية التي تساعدهم علي ظروف الحياة
اللي عايز يساعد حتي لو بمبلغ بسيط جداً لا يتردد واللي غير قادر يدعوا الله أن يوفقنا لما يحبه ويرضاه وأن نكون في عون أخواتنا المستحقين
احنا ان شاء الله بنجمع لشنط الخير شنط رمضان
هيڪون فيها المواد الغذائية الأساسية اللي أي بيت محتاجه باذن الله
لو حابب تشارك لسه في وقت
عايز تدخل السرور على أسرة المستحقين المتعففين
ونخفف عنهم لو 1 من المائة من أعباء الحياة
تكلفت الشنطه حاولي 350ج
أو شارك باللي تقدر عليه حتي لو 10 جنيه
الفلوس اللي بتطلع لله بترجع تاني ومعاها ستر وصحة ورزق واسع.🤍
ا رقم الڪاش ♥️
أغلب الإخوة والأخوات الكرام جديدة بالقناة وكل اللي يعرفني ويعرف عبدالله أنا شخص بتجار مع الله لا أريد غير الأجر والثواب من الله سبحانه وتعالى
والسنة دي أن شاء الله هاتكون خامس سنة في التجميع لشنط رمضان المبارك عارف أن أغلبنا الظروف مش أحسن حاجة ولكن لنا إخوة في أمس الحاجة إلى مساعدتهم أعرف ناس والله وينتظرون رمضان من العام للعام من أجل هذا الشنط الرمضانية التي تساعدهم علي ظروف الحياة
اللي عايز يساعد حتي لو بمبلغ بسيط جداً لا يتردد واللي غير قادر يدعوا الله أن يوفقنا لما يحبه ويرضاه وأن نكون في عون أخواتنا المستحقين
احنا ان شاء الله بنجمع لشنط الخير شنط رمضان
هيڪون فيها المواد الغذائية الأساسية اللي أي بيت محتاجه باذن الله
لو حابب تشارك لسه في وقت
عايز تدخل السرور على أسرة المستحقين المتعففين
ونخفف عنهم لو 1 من المائة من أعباء الحياة
تكلفت الشنطه حاولي 350ج
أو شارك باللي تقدر عليه حتي لو 10 جنيه
الفلوس اللي بتطلع لله بترجع تاني ومعاها ستر وصحة ورزق واسع.🤍
ا رقم الڪاش ♥️
❤17🤝4🥰3 3🕊1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اعلمْ…
لا خير فيك إن عصيتَ أباك وأمك، ما لم يأمراك بمعصية الله.
{وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا}.
التمس رضاهم فإن رضا الله في رضا الوالدين 🤍
#بر_الوالدين
#رضا_الله
#الشيخ_محمود_محفوظ
لا خير فيك إن عصيتَ أباك وأمك، ما لم يأمراك بمعصية الله.
{وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا}.
التمس رضاهم فإن رضا الله في رضا الوالدين 🤍
#بر_الوالدين
#رضا_الله
#الشيخ_محمود_محفوظ
❤47🥰3😍3💘3 2🕊1
صباح الخير🌸
الموت لا يستأذن الإنسان، فقد يأتيه وخاصة في آخر الزمان بشكل مفاجئ، فلذلك قال صلى الله عليه وسلم في علامات الساعة الصغرى: (من اقتراب الساعة..وأن يظهر موت الفجأة).
فعلى الإنسان أن لا يغتر بالدنيا ويظن أن الموت بعيد عنه، فإن الموت قد يمر عليه في أي وقت وأي مكان!
فاللهم إني أعوذ بك من موت الفجأة في ساعة الغفلة اللهم أحسن خاتمتي وأدخلني الجنة بغير حساب 🤲🏼🩷
الموت لا يستأذن الإنسان، فقد يأتيه وخاصة في آخر الزمان بشكل مفاجئ، فلذلك قال صلى الله عليه وسلم في علامات الساعة الصغرى: (من اقتراب الساعة..وأن يظهر موت الفجأة).
فعلى الإنسان أن لا يغتر بالدنيا ويظن أن الموت بعيد عنه، فإن الموت قد يمر عليه في أي وقت وأي مكان!
فاللهم إني أعوذ بك من موت الفجأة في ساعة الغفلة اللهم أحسن خاتمتي وأدخلني الجنة بغير حساب 🤲🏼🩷
❤51 12🕊6💘4🥰3
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مهم الفترة دي في حد حاول يضر القناة ويضيف اكونتات فيك ومش حقيقة عشان تضر القناة ويعمل عليها بلاغات وتنحذف، مش عارف مين دا او عموما مش فاهم اي السبب اللي يخلي حد يعمل كد الله المستعان
فضلاً وليس أمرنا لو استفدت من القناة ولو مرة أو حسيت إنك تنتمي لهذه القناة تتفاعل على البوستات وتلغي كتم القناة مهم جدا عشان القناة تُعاني من حظر الوصول، الاشعارات مش هنزل كتير الفترة دي بس ضروري. إلغاء كتم والتفاعل علشان تساعدني أنها ترجع تاني
القناة صدقة جارية لينا جميعاً
والسلام عليك يا رفاق الدرب.
مهم الفترة دي في حد حاول يضر القناة ويضيف اكونتات فيك ومش حقيقة عشان تضر القناة ويعمل عليها بلاغات وتنحذف، مش عارف مين دا او عموما مش فاهم اي السبب اللي يخلي حد يعمل كد الله المستعان
فضلاً وليس أمرنا لو استفدت من القناة ولو مرة أو حسيت إنك تنتمي لهذه القناة تتفاعل على البوستات وتلغي كتم القناة مهم جدا عشان القناة تُعاني من حظر الوصول، الاشعارات مش هنزل كتير الفترة دي بس ضروري. إلغاء كتم والتفاعل علشان تساعدني أنها ترجع تاني
القناة صدقة جارية لينا جميعاً
والسلام عليك يا رفاق الدرب.
❤93🕊16 8🍓6💘6
ليلةُ الجُمُعة… ومَوعدُ القُلوب مع الحبيب ﷺ 🌙
ليلةٌ مباركة، تُفتَحُ فيها أبوابُ الخير، وتُرفعُ فيها الأعمال، وتشتاقُ فيها القلوبُ لذكرِ رسولِ الله ﷺ.
ليلةُ الجمعة ليست كغيرها…
فيها تُكثَرُ الصلاةُ على النبي، وتُصفّى القلوب، وتُغسَل الأرواح من تعب الأسبوع.
قال رسولُ الله ﷺ:
«إنَّ مِن أفضلِ أيامِكم يومَ الجُمُعة، فأكثروا عليَّ من الصلاةِ فيه، فإنَّ صلاتَكم معروضةٌ عليَّ» 🤍
فلا تجعلوا هذه الليلة تمرُّ صامتة…
أحيُوها بالصلاة على النبي ﷺ،
وردِّدوا اسمه، وأكثروا من ذِكره،
فلعلّ صلاةً ترفعُ همًّا، أو تمحو ذنبًا، أو تفتحُ بابَ قُرب.
من الآن وحتى غروب شمس الجمعة:
اجعلوا ألسنتكم رطبةً بـ
«اللهم صلِّ وسلم وبارك على نبينا محمد» ﷺ
ليلةٌ مباركة، تُفتَحُ فيها أبوابُ الخير، وتُرفعُ فيها الأعمال، وتشتاقُ فيها القلوبُ لذكرِ رسولِ الله ﷺ.
ليلةُ الجمعة ليست كغيرها…
فيها تُكثَرُ الصلاةُ على النبي، وتُصفّى القلوب، وتُغسَل الأرواح من تعب الأسبوع.
قال رسولُ الله ﷺ:
«إنَّ مِن أفضلِ أيامِكم يومَ الجُمُعة، فأكثروا عليَّ من الصلاةِ فيه، فإنَّ صلاتَكم معروضةٌ عليَّ» 🤍
فلا تجعلوا هذه الليلة تمرُّ صامتة…
أحيُوها بالصلاة على النبي ﷺ،
وردِّدوا اسمه، وأكثروا من ذِكره،
فلعلّ صلاةً ترفعُ همًّا، أو تمحو ذنبًا، أو تفتحُ بابَ قُرب.
من الآن وحتى غروب شمس الجمعة:
اجعلوا ألسنتكم رطبةً بـ
«اللهم صلِّ وسلم وبارك على نبينا محمد» ﷺ
1❤46🍓5 4💘3🥰2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير
النبي ﷺ كان يُكثِر من الدعاء بـ (اللهم يا مقلب القلوب والأبصار ثبّت قلبي على دينك، وصرّف قلبي على طاعتك)
فحافظ على الدعاء دا، وكل فترة (أسبوع مثلًا) خد دعاء من الأدعية النبوية وادعي بيه كتير لحد ما تحفظه..
لأن الأدعية النبوية فيها الخلاصة، والنبي ﷺ ما ترك خيرًا إلا ودلنا عليه.
ودي خطوة هتساعدك بإذن الله في القيام وغيره، خاصةً إننا داخلين على رمضان إن شاء الله.
صباح الخير
النبي ﷺ كان يُكثِر من الدعاء بـ (اللهم يا مقلب القلوب والأبصار ثبّت قلبي على دينك، وصرّف قلبي على طاعتك)
فحافظ على الدعاء دا، وكل فترة (أسبوع مثلًا) خد دعاء من الأدعية النبوية وادعي بيه كتير لحد ما تحفظه..
لأن الأدعية النبوية فيها الخلاصة، والنبي ﷺ ما ترك خيرًا إلا ودلنا عليه.
ودي خطوة هتساعدك بإذن الله في القيام وغيره، خاصةً إننا داخلين على رمضان إن شاء الله.
❤66 9💘6🥰5😍2🕊1
.
شعورك ايه وأنت بتتصور أن صلاتك معروضة على النبي صلى الله عليه وسلم؟
وكأن الأمر مثل: يا رسول الله، إن فلان ابن فلان يصلي عليك!
شعور لا يوصف والله.. لا يوصف..
قال صلى الله عليه وسلم (إن من أفضل أيامكم يوم الجمعة، فأكثروا علي من الصلاة فيه، فإن صلاتكم معروضة عليّ)
الله يرزقنا شربة من يده لا نظمأ بعدها أبداً، وأن يختم لنا على السُنة غير خزايا ولا مفتونين ولا مبدلين لدين الله..
شعورك ايه وأنت بتتصور أن صلاتك معروضة على النبي صلى الله عليه وسلم؟
وكأن الأمر مثل: يا رسول الله، إن فلان ابن فلان يصلي عليك!
شعور لا يوصف والله.. لا يوصف..
قال صلى الله عليه وسلم (إن من أفضل أيامكم يوم الجمعة، فأكثروا علي من الصلاة فيه، فإن صلاتكم معروضة عليّ)
الله يرزقنا شربة من يده لا نظمأ بعدها أبداً، وأن يختم لنا على السُنة غير خزايا ولا مفتونين ولا مبدلين لدين الله..
❤64 8🍓6🥰3🕊1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
الحمدلله عملنا لحد الآن تم تجهيز أول دفعة من شنط رمضان عبارة عن ٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه ١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت…
دي من تبرعات لشنط رمضان المبارك السنة الماضية بفضل الله ثم بفضل تبرعاتكم قدرنا نعمل ٢٧ شنطه مواد غذائيه شنطه رمضان شنطه الخير كنت أتمني من الله أن رمضان السنادي يبقي ضعف العدد ولكن تأخري في التجميع لشنط رمضان و ظروف بعضنا ممكن لا نستطيع علي الأقل تكرار العدد السنة الماضية ولكن ظني بالله خير وأن شاء الله يبقى اكتر من السنة الماضية وأنا عند حسن ظني بالله أنه لا يخذلنا أمام الناس وأن لا يكسر فرحة الناس المنتظرين هذا الشنط الرمضانية
لو مش لحقت تتبرع في وقت نعمل شنط
أنت متعرفش ال٢٠ جنيه دي ف ميزانك هتبقي عامله أزاي ممكن تاخد أجر ٧٠٠ الضعف أوعي تكسل ولا تحتقر ولا تقول رقم ملوش لازمة النبيﷺ قال اتَّقوا النَّار ولو بشِقِّ تمرة وقال ﷺ" سبق درهم مائة ألف "
٢٠جنيه ممكن تدخل الفرحه والسعاده علي أسره فكر فيها هتلاقي اجرها كبير.*
*أنزل إتبرع متكسلش.♥️*
لو مش لحقت تتبرع في وقت نعمل شنط
أنت متعرفش ال٢٠ جنيه دي ف ميزانك هتبقي عامله أزاي ممكن تاخد أجر ٧٠٠ الضعف أوعي تكسل ولا تحتقر ولا تقول رقم ملوش لازمة النبيﷺ قال اتَّقوا النَّار ولو بشِقِّ تمرة وقال ﷺ" سبق درهم مائة ألف "
٢٠جنيه ممكن تدخل الفرحه والسعاده علي أسره فكر فيها هتلاقي اجرها كبير.*
*أنزل إتبرع متكسلش.♥️*
❤11 10🥰2😍1🍓1
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
متستناش الوقت المثالي عشان تبدأ..
الوقت المثالي غالبًا عمره ما بيجي، والشيطان كل يوم هيلاقي لك سبب جديد للتأجيل!
فابدأ دلوقتي ولو بخطوة صغيرة..
مش مهم تكون الخطوة كاملة، قد ما مهم تكون صادقة..
وخليك عارف إن الخطوة الصغيرة وراها خطوات أكبر بإذن الله، المهم إنك تبدأ وتكون على الطريق.
قال الله تعالى: ﴿وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ﴾.
صباح الخير يا شباب
متستناش الوقت المثالي عشان تبدأ..
الوقت المثالي غالبًا عمره ما بيجي، والشيطان كل يوم هيلاقي لك سبب جديد للتأجيل!
فابدأ دلوقتي ولو بخطوة صغيرة..
مش مهم تكون الخطوة كاملة، قد ما مهم تكون صادقة..
وخليك عارف إن الخطوة الصغيرة وراها خطوات أكبر بإذن الله، المهم إنك تبدأ وتكون على الطريق.
قال الله تعالى: ﴿وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ﴾.
❤48 11💘6🥰5🍓3🕊1
.
ستندم حين ترى أناسًا كانوا في مثل سنك وظروفك، شمروا على ساعد الجد، ووضعوا على أكتافهم سلاح العزم، وفي قلوبهم زاد الهمة، وتركوا التفاهات الشبكية - التي تشغل بها يومك وليلتك الآن - وراء ظهورهم.
قد وصلوا إلى مبتغاهم، ونالوا مرادهم، وترى أنك لا تزال في مكانك لا تبرحه!
تسلمك تفاهة إلى أختها، وتخنق الغفلة أنفاسك!
استيقظ؛ فالعمر قصير!
- البشير عاصم المراكشي.
ستندم حين ترى أناسًا كانوا في مثل سنك وظروفك، شمروا على ساعد الجد، ووضعوا على أكتافهم سلاح العزم، وفي قلوبهم زاد الهمة، وتركوا التفاهات الشبكية - التي تشغل بها يومك وليلتك الآن - وراء ظهورهم.
قد وصلوا إلى مبتغاهم، ونالوا مرادهم، وترى أنك لا تزال في مكانك لا تبرحه!
تسلمك تفاهة إلى أختها، وتخنق الغفلة أنفاسك!
استيقظ؛ فالعمر قصير!
- البشير عاصم المراكشي.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
- لا تنسي أن من أهم الأمور للإستعداد لشهر رمضان هو الصيام
فيُستعدُ للصيام بالصيام ..
- لا تنسي أن من أهم الأمور للإستعداد لشهر رمضان هو الصيام
فيُستعدُ للصيام بالصيام ..
❤24 19💘5🥰3🕊3🍓2🤝2
السلام عليكم ورحمة الله،
في بنت قررت ترتدي الحجاب بعد ما كانت مش محجبة، لكن ظروفها صعبة جدًا، وما عندهاش أي لبس حجاب مناسب.
هي بتعاني من تكيسات على المبايض، وعندها تقرير طبي يثبت حالتها. العلاجات المطلوبة لتزبيط الهرمونات، زي علاج "ديانة"، هي ضرورية عشان تقدر تحمل في المستقبل بإذن الله. لكن للأسف، البنت دي مش قادرة توفر ثمن العلاج، اللي سعره حوالي 600 جنيه.
إحنا محتاجين مساعدتكم في توفير لبس حجاب مناسب ليها، وكمان المساعدة في علاجها لو في حد قادر يساعد.
لو أي حد حابب يساعد، في تبرعات عشان نشتري لبس حجاب مناسب ليها أو عشان نساعد في العلاج. رقم المحفظة للمساعدة
ساعد باللي تقدر عليه حتي لو 10 جينة وأن شاء الله لما يتكمل فلوس اللبس ننزله في القناة كما عودناكم
جزاكم الله خيرًا على مساعدتكم، وربنا يبارك فيكم.
في بنت قررت ترتدي الحجاب بعد ما كانت مش محجبة، لكن ظروفها صعبة جدًا، وما عندهاش أي لبس حجاب مناسب.
هي بتعاني من تكيسات على المبايض، وعندها تقرير طبي يثبت حالتها. العلاجات المطلوبة لتزبيط الهرمونات، زي علاج "ديانة"، هي ضرورية عشان تقدر تحمل في المستقبل بإذن الله. لكن للأسف، البنت دي مش قادرة توفر ثمن العلاج، اللي سعره حوالي 600 جنيه.
إحنا محتاجين مساعدتكم في توفير لبس حجاب مناسب ليها، وكمان المساعدة في علاجها لو في حد قادر يساعد.
لو أي حد حابب يساعد، في تبرعات عشان نشتري لبس حجاب مناسب ليها أو عشان نساعد في العلاج. رقم المحفظة للمساعدة
ساعد باللي تقدر عليه حتي لو 10 جينة وأن شاء الله لما يتكمل فلوس اللبس ننزله في القناة كما عودناكم
جزاكم الله خيرًا على مساعدتكم، وربنا يبارك فيكم.
❤28 3🥰2🤝1💘1
يا إخوة الأعمال دلوقتي بتتقفّل لتُرفع إلى الله عز وجل!
وصَدر الوظائف في هذا الشهر هو:
(كثرة الصوم)
استعداداً لرفع عملك وأنت صائم…!
وكأنك تقول لربك وأنت على هذه الهيئة وعملُك يُرفع إليه:
يارب أنا لازلت أتعبّد وأتقرّب
يارب أنا لازلت على العهد
يارب أنا لازلت على غرس الإيمان؛
فاعفو عني..
#لرمضان_استعد
#سنة_النبيﷺ
#الأيام_البيض_لشهر_شعبان
وصَدر الوظائف في هذا الشهر هو:
(كثرة الصوم)
استعداداً لرفع عملك وأنت صائم…!
وكأنك تقول لربك وأنت على هذه الهيئة وعملُك يُرفع إليه:
يارب أنا لازلت أتعبّد وأتقرّب
يارب أنا لازلت على العهد
يارب أنا لازلت على غرس الإيمان؛
فاعفو عني..
#لرمضان_استعد
#سنة_النبيﷺ
#الأيام_البيض_لشهر_شعبان
❤34 6🥰3🍓3
صباحُ الخَيرِ♥️
كلُّ شيءٍ وله ثَمَنٌ،
لكنَّ أغلى ثمنٍ قد تدفعُه هو أيّامُ عُمركَ.
فانتبهْ جيِّدًا أين تُضيِّعُ وقتَكَ، وعلى مَن،
حتّى لا تَجِدَ العُمرَ قد جرى بك،وأضعْتَه في أشياءَ لا تستحقُّ.
كلُّ شيءٍ وله ثَمَنٌ،
لكنَّ أغلى ثمنٍ قد تدفعُه هو أيّامُ عُمركَ.
فانتبهْ جيِّدًا أين تُضيِّعُ وقتَكَ، وعلى مَن،
حتّى لا تَجِدَ العُمرَ قد جرى بك،وأضعْتَه في أشياءَ لا تستحقُّ.
❤49 13🥰4💘3😍2🕊1