دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
Photo
.
فرحتك تساوي كتير❤️🫵
لازم ننجح عشان في قلوب لازم نسعدها🫶
محدش هيفرح يوم النتيجه قدك❤️🫵
﴿ فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ﴾. 🤍
فرحتك تساوي كتير❤️🫵
لازم ننجح عشان في قلوب لازم نسعدها🫶
محدش هيفرح يوم النتيجه قدك❤️🫵
﴿ فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ﴾. 🤍
❤42 12🥰9😢4🕊4💘1
الدرس الثاني
قناةُ || سَبِيل
❤18🍓4🕊3 3
This media is not supported in the widget
VIEW IN TELEGRAM
❤45🍓4 4🕊1💘1
.
- طالما إنَّ اللهَ مَعِي أني على يَقينٍ أنني سأصل لحُلمِي وسأبلغُ هـذهِ الأيام بَفرحةٍ لاتُنسَى 🤎.
- طالما إنَّ اللهَ مَعِي أني على يَقينٍ أنني سأصل لحُلمِي وسأبلغُ هـذهِ الأيام بَفرحةٍ لاتُنسَى 🤎.
❤70 7🔥5🍓5🕊1
صباح الخير🌹
تذكَّرْ أنَّ الكَلِمَةَ أَثَرٌ، وأنَّ الأَثَرَ مَسؤوليَّةٌ، وأنَّ ما يَبقى ليس ما قُلتَهُ فقط، بل ما كُتِبَ لك أو عليك.
الجِهاز جهازُك والنّشر نشرُك،
والصُّور صُورك والصَّحيفة صَحيفة أعمالِك؛
فاختَر لِنفسِك ما تُريد، خيرٌ جارٍ لك أو ذنبٌ جَارٍ عليك،فَليس بَعد الموتِ تَوبة❗
تذكَّرْ أنَّ الكَلِمَةَ أَثَرٌ، وأنَّ الأَثَرَ مَسؤوليَّةٌ، وأنَّ ما يَبقى ليس ما قُلتَهُ فقط، بل ما كُتِبَ لك أو عليك.
الجِهاز جهازُك والنّشر نشرُك،
والصُّور صُورك والصَّحيفة صَحيفة أعمالِك؛
فاختَر لِنفسِك ما تُريد، خيرٌ جارٍ لك أو ذنبٌ جَارٍ عليك،فَليس بَعد الموتِ تَوبة❗
❤52 11😍4💘4🥰2🕊1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
الجمال دا كان عندنا وكنا بنصلي خلفه
قولوا ماشاء الله❤️
قولوا ماشاء الله❤️
❤47😍15 5💘2🕊1
.
ها قد أكملت فقيدتي عامها الخامس والرمال تحتضن جسدها الطاهر، اللهم إن عيني اشتاقت لرؤيته ، ربي إنها أعز وأغلى ما فقدت فاكتب لنا لقاء في جنتك اللهُم ارحم من مات .
لمن يعز عليه أمري الدعاء لأختي
، ادعو لها بالرحمة و المغفرة فضلاً والله إنها كنت من أطيب من الناس
ها قد أكملت فقيدتي عامها الخامس والرمال تحتضن جسدها الطاهر، اللهم إن عيني اشتاقت لرؤيته ، ربي إنها أعز وأغلى ما فقدت فاكتب لنا لقاء في جنتك اللهُم ارحم من مات .
لمن يعز عليه أمري الدعاء لأختي
، ادعو لها بالرحمة و المغفرة فضلاً والله إنها كنت من أطيب من الناس
💔39😢23❤9😭8 6💘2🕊1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. أنا عارف أن ظروف الناس كلها صعبة بس فعلاً في ناس مش لقيه تمن رغيف العيش وأحنا الحمدلله مستورين بفضل الله تعالى إحنا 5 ألف 800 أخ وأخت ع القناة هنا🥰🧕📖 نلم من كل واحد ٢٠ جنيه هيبقي معانا مبلغ كويس نعمل شنط رمض🌙 ونوزعهم المبلغ ولا حاجه بالنسبه لأي شخص…
بقينا 14 ألف و700 أخ وأخت العائلة بتكبر دائرة الخير لازم تكبر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝
طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝
ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض ونعمل شنط رمضان ونساعد المحتاجين فحابين تشاركونا الأجر والثواب وانا واثق انكم قدها💚🥝
تعالوا بقا نتعرف علي الصدقة واهميتها وإزاي بتفرق في حياتنا بس في الأول احب اقولك ان الموضوع كله ثقة وفلوسك رايحة لناس تستاهلها ومحتاجها فعلاً💚🥝
قال رسول الله صل الله عليه وسلم: "ما نقصتْ صدقةٌ من مال، وما زادَ الله عبدا بعفو إلا عِزّا، وما تواضع أحدٌ لله إلا رفعه الله"💚🥝
أخواتي في الله عندك كرب، مشكلة في حياتك، حد مريض، نفسك في حاجة معينة أتصدق بنية الحاجة دي وانت هتشوف بنفسك أثر الصدقة في حياتك وزي ما جبرت بخاطر غيرك ربنا هيجبر بخاطرك💚🥝
السعي في قضاء حوائِج الناس من أعظم أعمال البِرّ ومما يبعث السَّكينةَ في النفوس🥝
هتسيب الخـير العظيم ده يخلص من غير ما تشارك فيه !
إعلم أن حاجتك لأجر الصدقة أشد من حاجة من تتصدق عليه💚🥝
للتواصل
@AbdullahAmer0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝
طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝
ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض ونعمل شنط رمضان ونساعد المحتاجين فحابين تشاركونا الأجر والثواب وانا واثق انكم قدها💚🥝
تعالوا بقا نتعرف علي الصدقة واهميتها وإزاي بتفرق في حياتنا بس في الأول احب اقولك ان الموضوع كله ثقة وفلوسك رايحة لناس تستاهلها ومحتاجها فعلاً💚🥝
قال رسول الله صل الله عليه وسلم: "ما نقصتْ صدقةٌ من مال، وما زادَ الله عبدا بعفو إلا عِزّا، وما تواضع أحدٌ لله إلا رفعه الله"💚🥝
أخواتي في الله عندك كرب، مشكلة في حياتك، حد مريض، نفسك في حاجة معينة أتصدق بنية الحاجة دي وانت هتشوف بنفسك أثر الصدقة في حياتك وزي ما جبرت بخاطر غيرك ربنا هيجبر بخاطرك💚🥝
السعي في قضاء حوائِج الناس من أعظم أعمال البِرّ ومما يبعث السَّكينةَ في النفوس🥝
هتسيب الخـير العظيم ده يخلص من غير ما تشارك فيه !
إعلم أن حاجتك لأجر الصدقة أشد من حاجة من تتصدق عليه💚🥝
للتواصل
@AbdullahAmer0
❤27🥰5 4🕊3🤝2💘2
This media is not supported in the widget
VIEW IN TELEGRAM
❤42 7💔6🤝5😍4💘2🕊1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛 pinned «بقينا 14 ألف و700 أخ وأخت العائلة بتكبر دائرة الخير لازم تكبر السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝 طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝 ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض…»
صباحُ الخَيرِ
القُرآنُ والغِناءُ لا يَجتمعانِ في قلبٍ واحدٍ؛
فهذا يَرفعُه، ويُحييه، ويَجمعُه على الحقِّ،
وذاكَ يُلهيه، ويُشتِّتُه، ويَصرِفُه عن الغايةِ.
والقُلوبُ أوعيةٌ؛
إنِ امتلأتْ بكلامِ اللهِ ضاقَ فيها غيرُه،
ومَن صدقَ مع القُرآنِ
وجدَ أثرَه ظاهرًا في سكونِه وخياراتِه.
القُرآنُ والغِناءُ لا يَجتمعانِ في قلبٍ واحدٍ؛
فهذا يَرفعُه، ويُحييه، ويَجمعُه على الحقِّ،
وذاكَ يُلهيه، ويُشتِّتُه، ويَصرِفُه عن الغايةِ.
والقُلوبُ أوعيةٌ؛
إنِ امتلأتْ بكلامِ اللهِ ضاقَ فيها غيرُه،
ومَن صدقَ مع القُرآنِ
وجدَ أثرَه ظاهرًا في سكونِه وخياراتِه.
❤57 9💘5🥰4🍓3🕊1
العادة السرية وحقيقتنا هي مبقتش سرية خالص
وده اكتر المعاصي اللي واقع فيها ناس كتير جدا جدا وخطورتها مش في الذنب نفسه قد ما في اللي بيتشكل بعد الذنب واخطر ما يمكن ان في ناس بتحب ربنا بس حب مشروط وصاحب الحب المشروط بيحاول يتذاكى ويعمل موازنة يشبع فيها رغباته وفي نفس الوقت ما يقطعش على نفسه النعم الدنيوية فيعمل الذنب وهو طول الوقت مترقب فلما يلاقي نعم ربنا مستمرة ومفيش عقاب نزل يستنتج انه لسه داخل نطاق التوازن وان ربنا مازال راضي عنه فيسمح لنفسه يكرر المعصية وهو مطمن ان نعم ربنا لسه موجودة
ومع التكرار سنة واتنين وخمسة الذنب يتحول من معصية لشعور خفي ان الذنب ده بقى حق مكتسب لحد ما يشاء الله ويبتليه ببلاء فتنزل مصيبة او تروح نعمة من النعم فالانسان اول ما يصيبه البلاء يربط فورا ان الذنب هو السبب وده اللي ربنا قاله بوضوح ﴿وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ﴾ فهنا الانسان يستنفر اقصى ما عنده ترك الذنب دعاء تضرع بكاء دعاء بصدق
لكن يشاء الله ان البلاء لا يزول بل قد يشتد وهنا يظهر حال تاني وصفه ربنا بدقة شديدة ان الانسان بعد البلاء يبقى ذو دعاء عريض يعني دعاء طويل لا ينقطع دعاء في كل حال نايم قاعد واقف زي ما قال سبحانه (وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا)ومع شدة الازمة الانسان يفضل يدعي ويطول في الدعاء جدا زي ما قال (وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ)
لكن الكارثة بقى ان لما البلاء يطول والفرج يتأخر الانسان اللي بيحب ربنا حب شرطي يبدأ يسخط ويقول انا عملت اللي عليا ومع الوقت من غير ما يحس يبدأ يشوف ربنا قاسي ولما ومع تراكم الاعتراض الخفي ثم اعتراض صريح ثم ابتعاد ابتعاد قد يصل والعياذ بالله الى الكفر
ف انت دلوقتي المفروض تستعجل بالتوبة مش لازم تستني البلاء ينزل لأن في ابتلاءات بتنزل بسبب ذنب وفي الثانية اللي بتتوب فيها توبة نصوحة ربنا هيفتحلك نفحات ربانية هتدهشك
ومتبنيش ايمانك على بقاء النعم ومتحبش ربنا حب مشروط بالراحة الايمان الحقيقي انك تعبده لانه ربك في النعمة والبلاء في العافية والضيق حتى لو مفهمتش الحكمة دلوقتي ربنا لا يعبد بالمقايضة ولا يحب حبا مشروطا
وده اكتر المعاصي اللي واقع فيها ناس كتير جدا جدا وخطورتها مش في الذنب نفسه قد ما في اللي بيتشكل بعد الذنب واخطر ما يمكن ان في ناس بتحب ربنا بس حب مشروط وصاحب الحب المشروط بيحاول يتذاكى ويعمل موازنة يشبع فيها رغباته وفي نفس الوقت ما يقطعش على نفسه النعم الدنيوية فيعمل الذنب وهو طول الوقت مترقب فلما يلاقي نعم ربنا مستمرة ومفيش عقاب نزل يستنتج انه لسه داخل نطاق التوازن وان ربنا مازال راضي عنه فيسمح لنفسه يكرر المعصية وهو مطمن ان نعم ربنا لسه موجودة
ومع التكرار سنة واتنين وخمسة الذنب يتحول من معصية لشعور خفي ان الذنب ده بقى حق مكتسب لحد ما يشاء الله ويبتليه ببلاء فتنزل مصيبة او تروح نعمة من النعم فالانسان اول ما يصيبه البلاء يربط فورا ان الذنب هو السبب وده اللي ربنا قاله بوضوح ﴿وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ﴾ فهنا الانسان يستنفر اقصى ما عنده ترك الذنب دعاء تضرع بكاء دعاء بصدق
لكن يشاء الله ان البلاء لا يزول بل قد يشتد وهنا يظهر حال تاني وصفه ربنا بدقة شديدة ان الانسان بعد البلاء يبقى ذو دعاء عريض يعني دعاء طويل لا ينقطع دعاء في كل حال نايم قاعد واقف زي ما قال سبحانه (وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا)ومع شدة الازمة الانسان يفضل يدعي ويطول في الدعاء جدا زي ما قال (وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ)
لكن الكارثة بقى ان لما البلاء يطول والفرج يتأخر الانسان اللي بيحب ربنا حب شرطي يبدأ يسخط ويقول انا عملت اللي عليا ومع الوقت من غير ما يحس يبدأ يشوف ربنا قاسي ولما ومع تراكم الاعتراض الخفي ثم اعتراض صريح ثم ابتعاد ابتعاد قد يصل والعياذ بالله الى الكفر
ف انت دلوقتي المفروض تستعجل بالتوبة مش لازم تستني البلاء ينزل لأن في ابتلاءات بتنزل بسبب ذنب وفي الثانية اللي بتتوب فيها توبة نصوحة ربنا هيفتحلك نفحات ربانية هتدهشك
ومتبنيش ايمانك على بقاء النعم ومتحبش ربنا حب مشروط بالراحة الايمان الحقيقي انك تعبده لانه ربك في النعمة والبلاء في العافية والضيق حتى لو مفهمتش الحكمة دلوقتي ربنا لا يعبد بالمقايضة ولا يحب حبا مشروطا
❤48💔6💘6🤝4😢3🕊1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
بقينا 14 ألف و700 أخ وأخت العائلة بتكبر دائرة الخير لازم تكبر السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝 طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝 ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض…
لا تؤجل تبرع اليوم للغد يمكن أنت محتاج تطلع صدقة دي، أكتر من اللي محتاج يخدها.🥹
عشان كدا بفكرك معانا أسر كتير محتاجة شنط رمضان،خليك سبب في إفطار صائم في رمضان.🥹
سعر الشنطة ٣٥٠جـ
قابل للزيادة، أو تتبرع ب ٢٠جـ،
للتواصل معنا @
@AbdullahAmer0
عشان كدا بفكرك معانا أسر كتير محتاجة شنط رمضان،خليك سبب في إفطار صائم في رمضان.🥹
سعر الشنطة ٣٥٠جـ
قابل للزيادة، أو تتبرع ب ٢٠جـ،
للتواصل معنا @
@AbdullahAmer0
❤14🍓3😍2 2💘1
المحاضره الثالثه الإستعداد لشهر رمضان ٣
قناةُ || سَبِيل
الإستعداد لشهر رمضان بالقرآن الكريم
❤11 4🥰1💘1
الـسـلام علـيڪم ورحـمـة اللّٰـه وبرڪاتـه
أغلب الإخوة والأخوات الكرام جديدة بالقناة وكل اللي يعرفني ويعرف عبدالله أنا شخص بتجار مع الله لا أريد غير الأجر والثواب من الله سبحانه وتعالى
والسنة دي أن شاء الله هاتكون خامس سنة في التجميع لشنط رمضان المبارك عارف أن أغلبنا الظروف مش أحسن حاجة ولكن لنا إخوة في أمس الحاجة إلى مساعدتهم أعرف ناس والله وينتظرون رمضان من العام للعام من أجل هذا الشنط الرمضانية التي تساعدهم علي ظروف الحياة
اللي عايز يساعد حتي لو بمبلغ بسيط جداً لا يتردد واللي غير قادر يدعوا الله أن يوفقنا لما يحبه ويرضاه وأن نكون في عون أخواتنا المستحقين
احنا ان شاء الله بنجمع لشنط الخير شنط رمضان
هيڪون فيها المواد الغذائية الأساسية اللي أي بيت محتاجه باذن الله
لو حابب تشارك لسه في وقت
عايز تدخل السرور على أسرة المستحقين المتعففين
ونخفف عنهم لو 1 من المائة من أعباء الحياة
تكلفت الشنطه حاولي 350ج
أو شارك باللي تقدر عليه حتي لو 10 جنيه
الفلوس اللي بتطلع لله بترجع تاني ومعاها ستر وصحة ورزق واسع.🤍
ا رقم الڪاش ♥️
أغلب الإخوة والأخوات الكرام جديدة بالقناة وكل اللي يعرفني ويعرف عبدالله أنا شخص بتجار مع الله لا أريد غير الأجر والثواب من الله سبحانه وتعالى
والسنة دي أن شاء الله هاتكون خامس سنة في التجميع لشنط رمضان المبارك عارف أن أغلبنا الظروف مش أحسن حاجة ولكن لنا إخوة في أمس الحاجة إلى مساعدتهم أعرف ناس والله وينتظرون رمضان من العام للعام من أجل هذا الشنط الرمضانية التي تساعدهم علي ظروف الحياة
اللي عايز يساعد حتي لو بمبلغ بسيط جداً لا يتردد واللي غير قادر يدعوا الله أن يوفقنا لما يحبه ويرضاه وأن نكون في عون أخواتنا المستحقين
احنا ان شاء الله بنجمع لشنط الخير شنط رمضان
هيڪون فيها المواد الغذائية الأساسية اللي أي بيت محتاجه باذن الله
لو حابب تشارك لسه في وقت
عايز تدخل السرور على أسرة المستحقين المتعففين
ونخفف عنهم لو 1 من المائة من أعباء الحياة
تكلفت الشنطه حاولي 350ج
أو شارك باللي تقدر عليه حتي لو 10 جنيه
الفلوس اللي بتطلع لله بترجع تاني ومعاها ستر وصحة ورزق واسع.🤍
ا رقم الڪاش ♥️
❤17🤝4🥰3 3🕊1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اعلمْ…
لا خير فيك إن عصيتَ أباك وأمك، ما لم يأمراك بمعصية الله.
{وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا}.
التمس رضاهم فإن رضا الله في رضا الوالدين 🤍
#بر_الوالدين
#رضا_الله
#الشيخ_محمود_محفوظ
لا خير فيك إن عصيتَ أباك وأمك، ما لم يأمراك بمعصية الله.
{وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا}.
التمس رضاهم فإن رضا الله في رضا الوالدين 🤍
#بر_الوالدين
#رضا_الله
#الشيخ_محمود_محفوظ
❤47🥰3😍3💘3 2🕊1
صباح الخير🌸
الموت لا يستأذن الإنسان، فقد يأتيه وخاصة في آخر الزمان بشكل مفاجئ، فلذلك قال صلى الله عليه وسلم في علامات الساعة الصغرى: (من اقتراب الساعة..وأن يظهر موت الفجأة).
فعلى الإنسان أن لا يغتر بالدنيا ويظن أن الموت بعيد عنه، فإن الموت قد يمر عليه في أي وقت وأي مكان!
فاللهم إني أعوذ بك من موت الفجأة في ساعة الغفلة اللهم أحسن خاتمتي وأدخلني الجنة بغير حساب 🤲🏼🩷
الموت لا يستأذن الإنسان، فقد يأتيه وخاصة في آخر الزمان بشكل مفاجئ، فلذلك قال صلى الله عليه وسلم في علامات الساعة الصغرى: (من اقتراب الساعة..وأن يظهر موت الفجأة).
فعلى الإنسان أن لا يغتر بالدنيا ويظن أن الموت بعيد عنه، فإن الموت قد يمر عليه في أي وقت وأي مكان!
فاللهم إني أعوذ بك من موت الفجأة في ساعة الغفلة اللهم أحسن خاتمتي وأدخلني الجنة بغير حساب 🤲🏼🩷
❤51 12🕊6💘4🥰3
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مهم الفترة دي في حد حاول يضر القناة ويضيف اكونتات فيك ومش حقيقة عشان تضر القناة ويعمل عليها بلاغات وتنحذف، مش عارف مين دا او عموما مش فاهم اي السبب اللي يخلي حد يعمل كد الله المستعان
فضلاً وليس أمرنا لو استفدت من القناة ولو مرة أو حسيت إنك تنتمي لهذه القناة تتفاعل على البوستات وتلغي كتم القناة مهم جدا عشان القناة تُعاني من حظر الوصول، الاشعارات مش هنزل كتير الفترة دي بس ضروري. إلغاء كتم والتفاعل علشان تساعدني أنها ترجع تاني
القناة صدقة جارية لينا جميعاً
والسلام عليك يا رفاق الدرب.
مهم الفترة دي في حد حاول يضر القناة ويضيف اكونتات فيك ومش حقيقة عشان تضر القناة ويعمل عليها بلاغات وتنحذف، مش عارف مين دا او عموما مش فاهم اي السبب اللي يخلي حد يعمل كد الله المستعان
فضلاً وليس أمرنا لو استفدت من القناة ولو مرة أو حسيت إنك تنتمي لهذه القناة تتفاعل على البوستات وتلغي كتم القناة مهم جدا عشان القناة تُعاني من حظر الوصول، الاشعارات مش هنزل كتير الفترة دي بس ضروري. إلغاء كتم والتفاعل علشان تساعدني أنها ترجع تاني
القناة صدقة جارية لينا جميعاً
والسلام عليك يا رفاق الدرب.
❤93🕊16 8🍓6💘6
ليلةُ الجُمُعة… ومَوعدُ القُلوب مع الحبيب ﷺ 🌙
ليلةٌ مباركة، تُفتَحُ فيها أبوابُ الخير، وتُرفعُ فيها الأعمال، وتشتاقُ فيها القلوبُ لذكرِ رسولِ الله ﷺ.
ليلةُ الجمعة ليست كغيرها…
فيها تُكثَرُ الصلاةُ على النبي، وتُصفّى القلوب، وتُغسَل الأرواح من تعب الأسبوع.
قال رسولُ الله ﷺ:
«إنَّ مِن أفضلِ أيامِكم يومَ الجُمُعة، فأكثروا عليَّ من الصلاةِ فيه، فإنَّ صلاتَكم معروضةٌ عليَّ» 🤍
فلا تجعلوا هذه الليلة تمرُّ صامتة…
أحيُوها بالصلاة على النبي ﷺ،
وردِّدوا اسمه، وأكثروا من ذِكره،
فلعلّ صلاةً ترفعُ همًّا، أو تمحو ذنبًا، أو تفتحُ بابَ قُرب.
من الآن وحتى غروب شمس الجمعة:
اجعلوا ألسنتكم رطبةً بـ
«اللهم صلِّ وسلم وبارك على نبينا محمد» ﷺ
ليلةٌ مباركة، تُفتَحُ فيها أبوابُ الخير، وتُرفعُ فيها الأعمال، وتشتاقُ فيها القلوبُ لذكرِ رسولِ الله ﷺ.
ليلةُ الجمعة ليست كغيرها…
فيها تُكثَرُ الصلاةُ على النبي، وتُصفّى القلوب، وتُغسَل الأرواح من تعب الأسبوع.
قال رسولُ الله ﷺ:
«إنَّ مِن أفضلِ أيامِكم يومَ الجُمُعة، فأكثروا عليَّ من الصلاةِ فيه، فإنَّ صلاتَكم معروضةٌ عليَّ» 🤍
فلا تجعلوا هذه الليلة تمرُّ صامتة…
أحيُوها بالصلاة على النبي ﷺ،
وردِّدوا اسمه، وأكثروا من ذِكره،
فلعلّ صلاةً ترفعُ همًّا، أو تمحو ذنبًا، أو تفتحُ بابَ قُرب.
من الآن وحتى غروب شمس الجمعة:
اجعلوا ألسنتكم رطبةً بـ
«اللهم صلِّ وسلم وبارك على نبينا محمد» ﷺ
1❤46🍓5 4💘3🥰2