الصوتيه الأولي في الإستعداد لشهر رمضان
الصوتيه قصيرة جدا حتي يسهل عليكم تحميلها وسماعها فلا تتركوها
دعواتكم
#الإستعداد_لشهر_رمضان
الصوتيه قصيرة جدا حتي يسهل عليكم تحميلها وسماعها فلا تتركوها
دعواتكم
#الإستعداد_لشهر_رمضان
❤19 8😍5💘3
صباحُ الخَيرِ
اقترب شهرُ رمضان،
شهرُ الطاعة والمغفرة، تُضاعَفُ فيه الحسنات،
وتُصَفَّدُ فيه الشياطين، وتُغْلَقُ فيه أبوابُ النار.
من بلَّغه الله هذا الشهر فقد أُعطي فرصةً عظيمة،
والسعيدُ فيه من أحسن القصد والعمل، وسأل الله العون، ورجا القَبول قبل كلِّ شيء.
اقترب شهرُ رمضان،
شهرُ الطاعة والمغفرة، تُضاعَفُ فيه الحسنات،
وتُصَفَّدُ فيه الشياطين، وتُغْلَقُ فيه أبوابُ النار.
من بلَّغه الله هذا الشهر فقد أُعطي فرصةً عظيمة،
والسعيدُ فيه من أحسن القصد والعمل، وسأل الله العون، ورجا القَبول قبل كلِّ شيء.
❤43 7😍5🥰4🕊2🍓1💘1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
لو عندك أي مشكله إتصل بـ ٢٢٢ يخلصلك أي حاجه! إتنين إتنين إتنين ركعتين، بدمعتين، الساعه إتنين ♥️ - د. رامي إسماعيل
.
( وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى )💙🫵
( وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى )💙🫵
❤22 15🥰6🕊5
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
" أهلًا وسهلًا " 💚 💚 تعني " أهلًا " أنك بين أهلك و " سهلًا ": تعني أنك وصلت مكاناً سهلاً لن يمسّك السوء فيه .. فأهلاً وسهلاً بكم جميعًا 🤝 🤩 🤩 من أهل طيب وكرم 🌸 حَللتُم أهلًا ووطِئتُم سهلًا ومرِرتُم رحبًا وحُبًا أنارت الصفحة بِكُم 🌕 حَفظكُم الله ورضيَ عنكُم!…
" أهلًا وسهلًا " 💚💚
تعني " أهلًا " أنك بين أهلك
و " سهلًا ": تعني أنك وصلت مكاناً سهلاً لن يمسّك السوء فيه ..
فأهلاً وسهلاً بكم جميعًا 🤝🤩🤩
من أهل طيب وكرم 🌸
حَللتُم أهلًا ووطِئتُم سهلًا ومرِرتُم رحبًا وحُبًا
أنارت الصفحة بِكُم 🌕
حَفظكُم الله ورضيَ عنكُم!
مِن القلبِ شُكرًا لمن يتواجد هنا بشكل دائم متفاعلاً المنشورات دعم لنا 💙
تعني " أهلًا " أنك بين أهلك
و " سهلًا ": تعني أنك وصلت مكاناً سهلاً لن يمسّك السوء فيه ..
فأهلاً وسهلاً بكم جميعًا 🤝🤩🤩
من أهل طيب وكرم 🌸
حَللتُم أهلًا ووطِئتُم سهلًا ومرِرتُم رحبًا وحُبًا
أنارت الصفحة بِكُم 🌕
حَفظكُم الله ورضيَ عنكُم!
مِن القلبِ شُكرًا لمن يتواجد هنا بشكل دائم متفاعلاً المنشورات دعم لنا 💙
❤72🥰12 12💘4🕊1
.
تسارعت الأيام وتسابقت
حتى دخلنا في شهر شعبان
وهذه هي الفرصة الوحيدة؛ التي تستطيع أن
(تضغط فيها نفسك) ؛ حتى إذا ما دخلت شهر رمضان حصدت هذا الذي بذرته في(رجب)
وسقيتهُ في (شعبان)
وحينها تتلذذ بالعبادة طيلة شهر رمضان بفضل الله وكرمه عز وجل 🍃
الهمة الهمة
تذكر بصيام الإثنين والخميس 💚
#درر_الشيخ_سمير_مصطفى
فكَّ الله بالعز أسرَه
#لرمضان_استعد
تسارعت الأيام وتسابقت
حتى دخلنا في شهر شعبان
وهذه هي الفرصة الوحيدة؛ التي تستطيع أن
(تضغط فيها نفسك) ؛ حتى إذا ما دخلت شهر رمضان حصدت هذا الذي بذرته في(رجب)
وسقيتهُ في (شعبان)
وحينها تتلذذ بالعبادة طيلة شهر رمضان بفضل الله وكرمه عز وجل 🍃
الهمة الهمة
تذكر بصيام الإثنين والخميس 💚
#درر_الشيخ_سمير_مصطفى
فكَّ الله بالعز أسرَه
#لرمضان_استعد
❤43 12🥰5🕊4💔2
.
صباحُ الخير..🍃
فيه لطف في قصتك أنت متعرفوش...
زي أهل الكهف ربنا نجدهم من شر الملك الكافر فقط بإنهم ناموا،
استيقظوا وجدوا كل شيء تغير!
د. أحمد عبد المنعم.
صباحُ الخير..🍃
فيه لطف في قصتك أنت متعرفوش...
زي أهل الكهف ربنا نجدهم من شر الملك الكافر فقط بإنهم ناموا،
استيقظوا وجدوا كل شيء تغير!
د. أحمد عبد المنعم.
❤66🕊7🍓6🥰2 2
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
Photo
.
فرحتك تساوي كتير❤️🫵
لازم ننجح عشان في قلوب لازم نسعدها🫶
محدش هيفرح يوم النتيجه قدك❤️🫵
﴿ فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ﴾. 🤍
فرحتك تساوي كتير❤️🫵
لازم ننجح عشان في قلوب لازم نسعدها🫶
محدش هيفرح يوم النتيجه قدك❤️🫵
﴿ فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ﴾. 🤍
❤42 12🥰9😢4🕊4💘1
الدرس الثاني
قناةُ || سَبِيل
❤18🍓4🕊3 3
This media is not supported in the widget
VIEW IN TELEGRAM
❤45🍓4 4🕊1💘1
.
- طالما إنَّ اللهَ مَعِي أني على يَقينٍ أنني سأصل لحُلمِي وسأبلغُ هـذهِ الأيام بَفرحةٍ لاتُنسَى 🤎.
- طالما إنَّ اللهَ مَعِي أني على يَقينٍ أنني سأصل لحُلمِي وسأبلغُ هـذهِ الأيام بَفرحةٍ لاتُنسَى 🤎.
❤70 7🔥5🍓5🕊1
صباح الخير🌹
تذكَّرْ أنَّ الكَلِمَةَ أَثَرٌ، وأنَّ الأَثَرَ مَسؤوليَّةٌ، وأنَّ ما يَبقى ليس ما قُلتَهُ فقط، بل ما كُتِبَ لك أو عليك.
الجِهاز جهازُك والنّشر نشرُك،
والصُّور صُورك والصَّحيفة صَحيفة أعمالِك؛
فاختَر لِنفسِك ما تُريد، خيرٌ جارٍ لك أو ذنبٌ جَارٍ عليك،فَليس بَعد الموتِ تَوبة❗
تذكَّرْ أنَّ الكَلِمَةَ أَثَرٌ، وأنَّ الأَثَرَ مَسؤوليَّةٌ، وأنَّ ما يَبقى ليس ما قُلتَهُ فقط، بل ما كُتِبَ لك أو عليك.
الجِهاز جهازُك والنّشر نشرُك،
والصُّور صُورك والصَّحيفة صَحيفة أعمالِك؛
فاختَر لِنفسِك ما تُريد، خيرٌ جارٍ لك أو ذنبٌ جَارٍ عليك،فَليس بَعد الموتِ تَوبة❗
❤52 11😍4💘4🥰2🕊1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
الجمال دا كان عندنا وكنا بنصلي خلفه
قولوا ماشاء الله❤️
قولوا ماشاء الله❤️
❤47😍15 5💘2🕊1
.
ها قد أكملت فقيدتي عامها الخامس والرمال تحتضن جسدها الطاهر، اللهم إن عيني اشتاقت لرؤيته ، ربي إنها أعز وأغلى ما فقدت فاكتب لنا لقاء في جنتك اللهُم ارحم من مات .
لمن يعز عليه أمري الدعاء لأختي
، ادعو لها بالرحمة و المغفرة فضلاً والله إنها كنت من أطيب من الناس
ها قد أكملت فقيدتي عامها الخامس والرمال تحتضن جسدها الطاهر، اللهم إن عيني اشتاقت لرؤيته ، ربي إنها أعز وأغلى ما فقدت فاكتب لنا لقاء في جنتك اللهُم ارحم من مات .
لمن يعز عليه أمري الدعاء لأختي
، ادعو لها بالرحمة و المغفرة فضلاً والله إنها كنت من أطيب من الناس
💔39😢23❤9😭8 6💘2🕊1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. أنا عارف أن ظروف الناس كلها صعبة بس فعلاً في ناس مش لقيه تمن رغيف العيش وأحنا الحمدلله مستورين بفضل الله تعالى إحنا 5 ألف 800 أخ وأخت ع القناة هنا🥰🧕📖 نلم من كل واحد ٢٠ جنيه هيبقي معانا مبلغ كويس نعمل شنط رمض🌙 ونوزعهم المبلغ ولا حاجه بالنسبه لأي شخص…
بقينا 14 ألف و700 أخ وأخت العائلة بتكبر دائرة الخير لازم تكبر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝
طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝
ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض ونعمل شنط رمضان ونساعد المحتاجين فحابين تشاركونا الأجر والثواب وانا واثق انكم قدها💚🥝
تعالوا بقا نتعرف علي الصدقة واهميتها وإزاي بتفرق في حياتنا بس في الأول احب اقولك ان الموضوع كله ثقة وفلوسك رايحة لناس تستاهلها ومحتاجها فعلاً💚🥝
قال رسول الله صل الله عليه وسلم: "ما نقصتْ صدقةٌ من مال، وما زادَ الله عبدا بعفو إلا عِزّا، وما تواضع أحدٌ لله إلا رفعه الله"💚🥝
أخواتي في الله عندك كرب، مشكلة في حياتك، حد مريض، نفسك في حاجة معينة أتصدق بنية الحاجة دي وانت هتشوف بنفسك أثر الصدقة في حياتك وزي ما جبرت بخاطر غيرك ربنا هيجبر بخاطرك💚🥝
السعي في قضاء حوائِج الناس من أعظم أعمال البِرّ ومما يبعث السَّكينةَ في النفوس🥝
هتسيب الخـير العظيم ده يخلص من غير ما تشارك فيه !
إعلم أن حاجتك لأجر الصدقة أشد من حاجة من تتصدق عليه💚🥝
للتواصل
@AbdullahAmer0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝
طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝
ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض ونعمل شنط رمضان ونساعد المحتاجين فحابين تشاركونا الأجر والثواب وانا واثق انكم قدها💚🥝
تعالوا بقا نتعرف علي الصدقة واهميتها وإزاي بتفرق في حياتنا بس في الأول احب اقولك ان الموضوع كله ثقة وفلوسك رايحة لناس تستاهلها ومحتاجها فعلاً💚🥝
قال رسول الله صل الله عليه وسلم: "ما نقصتْ صدقةٌ من مال، وما زادَ الله عبدا بعفو إلا عِزّا، وما تواضع أحدٌ لله إلا رفعه الله"💚🥝
أخواتي في الله عندك كرب، مشكلة في حياتك، حد مريض، نفسك في حاجة معينة أتصدق بنية الحاجة دي وانت هتشوف بنفسك أثر الصدقة في حياتك وزي ما جبرت بخاطر غيرك ربنا هيجبر بخاطرك💚🥝
السعي في قضاء حوائِج الناس من أعظم أعمال البِرّ ومما يبعث السَّكينةَ في النفوس🥝
هتسيب الخـير العظيم ده يخلص من غير ما تشارك فيه !
إعلم أن حاجتك لأجر الصدقة أشد من حاجة من تتصدق عليه💚🥝
للتواصل
@AbdullahAmer0
❤27🥰5 4🕊3🤝2💘2
This media is not supported in the widget
VIEW IN TELEGRAM
❤42 7💔6🤝5😍4💘2🕊1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛 pinned «بقينا 14 ألف و700 أخ وأخت العائلة بتكبر دائرة الخير لازم تكبر السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💚🥝 طبعاً كلنا عارفين أن شهر رمضان شهر الخير والبركة فحاابين نستقبل رمضان برسم الفرحة والبسمة علي كل بيت مسلم محتاج لينا 💚🥝 ف إن شاء الله هانكمل طريق الخير مع بعض…»
صباحُ الخَيرِ
القُرآنُ والغِناءُ لا يَجتمعانِ في قلبٍ واحدٍ؛
فهذا يَرفعُه، ويُحييه، ويَجمعُه على الحقِّ،
وذاكَ يُلهيه، ويُشتِّتُه، ويَصرِفُه عن الغايةِ.
والقُلوبُ أوعيةٌ؛
إنِ امتلأتْ بكلامِ اللهِ ضاقَ فيها غيرُه،
ومَن صدقَ مع القُرآنِ
وجدَ أثرَه ظاهرًا في سكونِه وخياراتِه.
القُرآنُ والغِناءُ لا يَجتمعانِ في قلبٍ واحدٍ؛
فهذا يَرفعُه، ويُحييه، ويَجمعُه على الحقِّ،
وذاكَ يُلهيه، ويُشتِّتُه، ويَصرِفُه عن الغايةِ.
والقُلوبُ أوعيةٌ؛
إنِ امتلأتْ بكلامِ اللهِ ضاقَ فيها غيرُه،
ومَن صدقَ مع القُرآنِ
وجدَ أثرَه ظاهرًا في سكونِه وخياراتِه.
❤57 9💘5🥰4🍓3🕊1
العادة السرية وحقيقتنا هي مبقتش سرية خالص
وده اكتر المعاصي اللي واقع فيها ناس كتير جدا جدا وخطورتها مش في الذنب نفسه قد ما في اللي بيتشكل بعد الذنب واخطر ما يمكن ان في ناس بتحب ربنا بس حب مشروط وصاحب الحب المشروط بيحاول يتذاكى ويعمل موازنة يشبع فيها رغباته وفي نفس الوقت ما يقطعش على نفسه النعم الدنيوية فيعمل الذنب وهو طول الوقت مترقب فلما يلاقي نعم ربنا مستمرة ومفيش عقاب نزل يستنتج انه لسه داخل نطاق التوازن وان ربنا مازال راضي عنه فيسمح لنفسه يكرر المعصية وهو مطمن ان نعم ربنا لسه موجودة
ومع التكرار سنة واتنين وخمسة الذنب يتحول من معصية لشعور خفي ان الذنب ده بقى حق مكتسب لحد ما يشاء الله ويبتليه ببلاء فتنزل مصيبة او تروح نعمة من النعم فالانسان اول ما يصيبه البلاء يربط فورا ان الذنب هو السبب وده اللي ربنا قاله بوضوح ﴿وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ﴾ فهنا الانسان يستنفر اقصى ما عنده ترك الذنب دعاء تضرع بكاء دعاء بصدق
لكن يشاء الله ان البلاء لا يزول بل قد يشتد وهنا يظهر حال تاني وصفه ربنا بدقة شديدة ان الانسان بعد البلاء يبقى ذو دعاء عريض يعني دعاء طويل لا ينقطع دعاء في كل حال نايم قاعد واقف زي ما قال سبحانه (وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا)ومع شدة الازمة الانسان يفضل يدعي ويطول في الدعاء جدا زي ما قال (وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ)
لكن الكارثة بقى ان لما البلاء يطول والفرج يتأخر الانسان اللي بيحب ربنا حب شرطي يبدأ يسخط ويقول انا عملت اللي عليا ومع الوقت من غير ما يحس يبدأ يشوف ربنا قاسي ولما ومع تراكم الاعتراض الخفي ثم اعتراض صريح ثم ابتعاد ابتعاد قد يصل والعياذ بالله الى الكفر
ف انت دلوقتي المفروض تستعجل بالتوبة مش لازم تستني البلاء ينزل لأن في ابتلاءات بتنزل بسبب ذنب وفي الثانية اللي بتتوب فيها توبة نصوحة ربنا هيفتحلك نفحات ربانية هتدهشك
ومتبنيش ايمانك على بقاء النعم ومتحبش ربنا حب مشروط بالراحة الايمان الحقيقي انك تعبده لانه ربك في النعمة والبلاء في العافية والضيق حتى لو مفهمتش الحكمة دلوقتي ربنا لا يعبد بالمقايضة ولا يحب حبا مشروطا
وده اكتر المعاصي اللي واقع فيها ناس كتير جدا جدا وخطورتها مش في الذنب نفسه قد ما في اللي بيتشكل بعد الذنب واخطر ما يمكن ان في ناس بتحب ربنا بس حب مشروط وصاحب الحب المشروط بيحاول يتذاكى ويعمل موازنة يشبع فيها رغباته وفي نفس الوقت ما يقطعش على نفسه النعم الدنيوية فيعمل الذنب وهو طول الوقت مترقب فلما يلاقي نعم ربنا مستمرة ومفيش عقاب نزل يستنتج انه لسه داخل نطاق التوازن وان ربنا مازال راضي عنه فيسمح لنفسه يكرر المعصية وهو مطمن ان نعم ربنا لسه موجودة
ومع التكرار سنة واتنين وخمسة الذنب يتحول من معصية لشعور خفي ان الذنب ده بقى حق مكتسب لحد ما يشاء الله ويبتليه ببلاء فتنزل مصيبة او تروح نعمة من النعم فالانسان اول ما يصيبه البلاء يربط فورا ان الذنب هو السبب وده اللي ربنا قاله بوضوح ﴿وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ﴾ فهنا الانسان يستنفر اقصى ما عنده ترك الذنب دعاء تضرع بكاء دعاء بصدق
لكن يشاء الله ان البلاء لا يزول بل قد يشتد وهنا يظهر حال تاني وصفه ربنا بدقة شديدة ان الانسان بعد البلاء يبقى ذو دعاء عريض يعني دعاء طويل لا ينقطع دعاء في كل حال نايم قاعد واقف زي ما قال سبحانه (وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا)ومع شدة الازمة الانسان يفضل يدعي ويطول في الدعاء جدا زي ما قال (وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ)
لكن الكارثة بقى ان لما البلاء يطول والفرج يتأخر الانسان اللي بيحب ربنا حب شرطي يبدأ يسخط ويقول انا عملت اللي عليا ومع الوقت من غير ما يحس يبدأ يشوف ربنا قاسي ولما ومع تراكم الاعتراض الخفي ثم اعتراض صريح ثم ابتعاد ابتعاد قد يصل والعياذ بالله الى الكفر
ف انت دلوقتي المفروض تستعجل بالتوبة مش لازم تستني البلاء ينزل لأن في ابتلاءات بتنزل بسبب ذنب وفي الثانية اللي بتتوب فيها توبة نصوحة ربنا هيفتحلك نفحات ربانية هتدهشك
ومتبنيش ايمانك على بقاء النعم ومتحبش ربنا حب مشروط بالراحة الايمان الحقيقي انك تعبده لانه ربك في النعمة والبلاء في العافية والضيق حتى لو مفهمتش الحكمة دلوقتي ربنا لا يعبد بالمقايضة ولا يحب حبا مشروطا
❤48💔6💘6🤝4😢3🕊1