صلاةُ الفجرِ في وقتِها، أعظمُ في الأجرِ من الدنيا وما فيها،
فهي لحظةُ صدقٍ مع الله، وافتتاحُ يومٍ بنُورِ الطاعة، وميدانٌ لا يَبلُغُه إلا من قدَّم محبّةَ الله على راحةِ الجسد.
فيها تتنزّل الملائكة، وتُكتَب في ديوان المُخلِصين، ويُحاط صاحبُها في يومه بذِمّةِ الله وعنايته.
فلا تُفوِّت على نفسك بركةً تُضيءُ يومك، وأجرًا لا يزنه مال، وخُطوةً تُقرِّبك من الجنّة.
قال النبي ﷺ:
"ركعتا الفجر خيرٌ من الدنيا وما فيها." ❤️
فهي لحظةُ صدقٍ مع الله، وافتتاحُ يومٍ بنُورِ الطاعة، وميدانٌ لا يَبلُغُه إلا من قدَّم محبّةَ الله على راحةِ الجسد.
فيها تتنزّل الملائكة، وتُكتَب في ديوان المُخلِصين، ويُحاط صاحبُها في يومه بذِمّةِ الله وعنايته.
فلا تُفوِّت على نفسك بركةً تُضيءُ يومك، وأجرًا لا يزنه مال، وخُطوةً تُقرِّبك من الجنّة.
قال النبي ﷺ:
"ركعتا الفجر خيرٌ من الدنيا وما فيها." ❤️
❤65🕊6🍓3😭3😍2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
الموبايل لو سبته يوم من غير شحن.. بيقف، صح؟
ومهما كان غالي أو جديد، من غير شحن مالوش أي قيمة..
نفس الحكاية بالظبط مع قلبك!
قلبك محتاج شحن يومي:
بالقرآن، بالذكر، بالصلاة، بالتوبة، وبصحبة صالحة..
لو اليوم بيعدي من غير ما تغذّي قلبك بالطاعة،
ماتستغربش لما تلاقي نفسك تايه، مش حاسس بحاجة، ومفيش طاقة للعبادة!
ببساطة، (مفيش مدخلات = مفيش مخرجات)
يعني لو مفيش علم وذكر بيغذيك، طبيعي تحس بفتور،
تحس إنك بعيد.. وإن كل حاجة بقت تقيلة.
فخليك دايمًا حريص تشحن قلبك بالطاعة،
واثبت على الطريق.. وما تبعدش عنه أبدًا.
صباح الخير يا شباب
الموبايل لو سبته يوم من غير شحن.. بيقف، صح؟
ومهما كان غالي أو جديد، من غير شحن مالوش أي قيمة..
نفس الحكاية بالظبط مع قلبك!
قلبك محتاج شحن يومي:
بالقرآن، بالذكر، بالصلاة، بالتوبة، وبصحبة صالحة..
لو اليوم بيعدي من غير ما تغذّي قلبك بالطاعة،
ماتستغربش لما تلاقي نفسك تايه، مش حاسس بحاجة، ومفيش طاقة للعبادة!
ببساطة، (مفيش مدخلات = مفيش مخرجات)
يعني لو مفيش علم وذكر بيغذيك، طبيعي تحس بفتور،
تحس إنك بعيد.. وإن كل حاجة بقت تقيلة.
فخليك دايمًا حريص تشحن قلبك بالطاعة،
واثبت على الطريق.. وما تبعدش عنه أبدًا.
❤43🥰6🍓4💘3🕊2
في ظلِّ معاناتِك تذكَّر:
*«ما علىٰ الإنسان سوىٰ السَّعي».*
يسعىٰ الإنسانُ ولا ينتظرُ النَّتيجة؛ لأنَّها بأمرِ اللّٰهِ -ﷻ-، الإنسانُ مأجورٌ علىٰ سعيِه وخطواتِه ومُجاهدتِه، وهذا ما يُريدُه؛ الأجر لا النَّتيجةَ، فوِّضْ أمورَك للهِ، ثِقْ بأنَّه -ﷻ- يقدِّرُ لك الخيرَ في كلِّ شيء.
قال تعالى: *﴿وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَـٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ وَأَنَّ سَعْیَهُۥ سَوْفَ یُرَىٰ﴾*
*«ما علىٰ الإنسان سوىٰ السَّعي».*
يسعىٰ الإنسانُ ولا ينتظرُ النَّتيجة؛ لأنَّها بأمرِ اللّٰهِ -ﷻ-، الإنسانُ مأجورٌ علىٰ سعيِه وخطواتِه ومُجاهدتِه، وهذا ما يُريدُه؛ الأجر لا النَّتيجةَ، فوِّضْ أمورَك للهِ، ثِقْ بأنَّه -ﷻ- يقدِّرُ لك الخيرَ في كلِّ شيء.
قال تعالى: *﴿وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَـٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ وَأَنَّ سَعْیَهُۥ سَوْفَ یُرَىٰ﴾*
❤54🕊6🥰3🍓3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. أخواتي طلاب وطالبات الثانوية ❤️ 📖 📖 رسالة خاصة لك:📖 "سهرك ، تعبك ، عُزلتك ، إرهاق جسدك و كثرة تفكيرك ، جـِدُك و اجتهادك، كل هذا لن يذهب سُدى ، سترى ثمرة أفعالك أمامك ، فقط افعل ما يلزمك و توكل على الله و أكمل مسيرتك💡 💪 ❤️ " #جرعة_تحفيز
لطلاب وطالبات الثانوية العامة في ظل ظروف الحرب
أعزاؤنا طلبة الثانوية العامة،
غدًا أنتم على موعد ليس فقط مع الامتحان، بل مع *تحدٍّ إنساني عظيم*، أن تثبتوا أنكم أقوى من كل الظروف، وأشد صلابة من كل الألم.
تمسك بالحق في مستقبل أفضل.
أنتم اليوم سفراء العزيمة، وكل كلمة تكتبونها على الورق هي خطوة في ، وإيمان بأن النور قادم لا محالة.
*قلوبنا معكم، دعاؤنا يرافقكم، وفخرنا بكم لا يوصف.*
كونوا على ثقة: أنتم تصنعون الفرق، وتصنعون الغد.
مع خالص المحبة والدعاء 💙
معكم في كل الظروف
ثانوية عامة صمود وتحدي
أعزاؤنا طلبة الثانوية العامة،
غدًا أنتم على موعد ليس فقط مع الامتحان، بل مع *تحدٍّ إنساني عظيم*، أن تثبتوا أنكم أقوى من كل الظروف، وأشد صلابة من كل الألم.
تمسك بالحق في مستقبل أفضل.
أنتم اليوم سفراء العزيمة، وكل كلمة تكتبونها على الورق هي خطوة في ، وإيمان بأن النور قادم لا محالة.
*قلوبنا معكم، دعاؤنا يرافقكم، وفخرنا بكم لا يوصف.*
كونوا على ثقة: أنتم تصنعون الفرق، وتصنعون الغد.
مع خالص المحبة والدعاء 💙
معكم في كل الظروف
ثانوية عامة صمود وتحدي
❤47🍓11🥰7😭4🕊3💘2
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
خليك صاحب نفسية صلبة..
عشان لما يجيلك ابتلاء، تفهم الرسالة، وتثبت إنك قدّ الاختبار، مش تهرب أو تتكسر.
إحنا في زمن ماينفعش فيه تكون ضعيف، ولا نفسيتك هشة.
قال الله تعالى:
"الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ (172) الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ"
خليك من الناس دي.. اللي كل ما اتوجعت، زادها الإيمان قوة وثبات.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
خليك صاحب نفسية صلبة..
عشان لما يجيلك ابتلاء، تفهم الرسالة، وتثبت إنك قدّ الاختبار، مش تهرب أو تتكسر.
إحنا في زمن ماينفعش فيه تكون ضعيف، ولا نفسيتك هشة.
قال الله تعالى:
"الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ (172) الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ"
خليك من الناس دي.. اللي كل ما اتوجعت، زادها الإيمان قوة وثبات.
❤39🥰14❤🔥5💘2🍓1
.
قد تبدو لك الرؤيةُ غيرُ واضحة!
أديتَ امتحانًا ولا تعرفُ صحةَ الذي أديتَه، لكنَّك تعرفُ اللهَ، وتعرفُ أنَّ عنده لا يضيعُ شيء.
اللهُ يرى، اللهُ يعلم..
«عندَ اللهِ لا تضيعُ قطرةُ عرق».
قد تبدو لك الرؤيةُ غيرُ واضحة!
أديتَ امتحانًا ولا تعرفُ صحةَ الذي أديتَه، لكنَّك تعرفُ اللهَ، وتعرفُ أنَّ عنده لا يضيعُ شيء.
اللهُ يرى، اللهُ يعلم..
«عندَ اللهِ لا تضيعُ قطرةُ عرق».
❤63🥰13🍓13💘2
"ونحن نعرف يا الله
بأننا لم نكن عباداً صالحين
نعرف أن هناك صلوات كثيرة فاتتنا في وقتها
نمنا في كثير من الأيام دون أن نقرأ وردنا
عاهدنا أنفسنا وعاهدناك ألا نعود وعدنا
قررنا مئات المرات ألا نضعف وضعفنا
حاولنا ألا تغيرنا هذه الحياة يا الله لكنها غيرتنا
لكننا يا الله لا زلنا نحبك" ❤️
بأننا لم نكن عباداً صالحين
نعرف أن هناك صلوات كثيرة فاتتنا في وقتها
نمنا في كثير من الأيام دون أن نقرأ وردنا
عاهدنا أنفسنا وعاهدناك ألا نعود وعدنا
قررنا مئات المرات ألا نضعف وضعفنا
حاولنا ألا تغيرنا هذه الحياة يا الله لكنها غيرتنا
لكننا يا الله لا زلنا نحبك" ❤️
❤64😭14🥰8😢4💘2🍓1
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
إنك تكون متضايق من حاجة أنت مش عارفها..
(فدا من تعريف الوَحـشة) فهي البُعد عن الله عز وجل.
طب إيه العلاج؟
{وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ}
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
إنك تكون متضايق من حاجة أنت مش عارفها..
(فدا من تعريف الوَحـشة) فهي البُعد عن الله عز وجل.
طب إيه العلاج؟
{وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ}
❤51🥰12🍓8😍2
الجنة الآن ليس فيها أحد من البشر ..
لكن
هدوء رهيب
ابواب القصور مفتوحة
والأباريق مصفوفة
والريح تثير غبار المسك
والحور والوِلدان تنتظر
والسُرر مجهّزة
والأنهار تجري
والأشجار تتمايل
وفي ذلك فليتنافس المتنافسون . ♥️
لكن
هدوء رهيب
ابواب القصور مفتوحة
والأباريق مصفوفة
والريح تثير غبار المسك
والحور والوِلدان تنتظر
والسُرر مجهّزة
والأنهار تجري
والأشجار تتمايل
وفي ذلك فليتنافس المتنافسون . ♥️
❤72🥰17💘14😢5🍓1
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ:
"عينان لا تمسهما النار: عين بكت من خشية الله، وعين باتت تحرس في سبيل الله."
في دمعة ممكن تنجيك:
مش دمعة حزن أو تمثيل،
دي دمعة خشية من الله عز وجل، دمعة تقصير، دمعة شوق للقُرب منه.
فلو حسيت إن عينك جفّت.. راجع قلبك.
والعين التانية؟
اللي سهرت تحرس، تدافع، وتَحمي.. في سبيل الله.
ومش بس في الجهاد،
دي كمان في طلب العلم، وفي العبادة، وفي كل سعي لنصرة الدين.
كل عين سهرت في سبيل الله.. مش هتمسّها النار بإذن الله.
فخلي ليك نصيب من واحدة فيهم..
ولو قدرت تبقى من الاتنين ما تتأخرش.
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ:
"عينان لا تمسهما النار: عين بكت من خشية الله، وعين باتت تحرس في سبيل الله."
في دمعة ممكن تنجيك:
مش دمعة حزن أو تمثيل،
دي دمعة خشية من الله عز وجل، دمعة تقصير، دمعة شوق للقُرب منه.
فلو حسيت إن عينك جفّت.. راجع قلبك.
والعين التانية؟
اللي سهرت تحرس، تدافع، وتَحمي.. في سبيل الله.
ومش بس في الجهاد،
دي كمان في طلب العلم، وفي العبادة، وفي كل سعي لنصرة الدين.
كل عين سهرت في سبيل الله.. مش هتمسّها النار بإذن الله.
فخلي ليك نصيب من واحدة فيهم..
ولو قدرت تبقى من الاتنين ما تتأخرش.
❤41🍓7🥰6🕊5❤🔥1
إرجع صلي
إرجع لربنا
أرجع يا ياصاحبي والله إنها فانية
إرجع قبل ما تموت وتتمن إنك تتوب
إرجع لأن نار جهنم أشد حرا من نار الدنيا شايفين نار إسرائيل اللي قايدة دلوقتي نار جهنم أشد منها
وللعلم نار جهنم مش حمرا لاء دي سودة سواد
نار جهنم مش تتلسع وخلاص لاء دنت تتلسع وتتحرق وجسمك يبقي رماد وجسمك يتكون تاني علشان يكمل عذاب
عايز أقولك حاجة كمان أكلك من شوك شربك من صديد سخن بيغلي
اللهم أجرنا من نار
إرجع يا حبيبي قولي يا رب
إحنا محتاجين ربنا قوم ياصديقي فوق يا صاحبي صلي يا صاحبي
مستني إيه علشان ترجع ها مستني تموت ولا مستني تشوف مكانك في نار جهنم
قوم بقااا فوق بقااا♡
إرجع لربنا
أرجع يا ياصاحبي والله إنها فانية
إرجع قبل ما تموت وتتمن إنك تتوب
إرجع لأن نار جهنم أشد حرا من نار الدنيا شايفين نار إسرائيل اللي قايدة دلوقتي نار جهنم أشد منها
وللعلم نار جهنم مش حمرا لاء دي سودة سواد
نار جهنم مش تتلسع وخلاص لاء دنت تتلسع وتتحرق وجسمك يبقي رماد وجسمك يتكون تاني علشان يكمل عذاب
عايز أقولك حاجة كمان أكلك من شوك شربك من صديد سخن بيغلي
اللهم أجرنا من نار
إرجع يا حبيبي قولي يا رب
إحنا محتاجين ربنا قوم ياصديقي فوق يا صاحبي صلي يا صاحبي
مستني إيه علشان ترجع ها مستني تموت ولا مستني تشوف مكانك في نار جهنم
قوم بقااا فوق بقااا♡
❤42💘13😢11💔2😭2
.
"كشْف الستر عن المسلم وإن أخطأ ليس من الديانة في شيء"
رحم الله .الحويني
"كشْف الستر عن المسلم وإن أخطأ ليس من الديانة في شيء"
رحم الله .الحويني
❤31🥰27💘10😍5🕊4🍓1
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
اطمئن..
قال رسول الله ﷺ:
"ما يُصيبُ المؤمنَ من وَصَبٍ، ولا نَصَبٍ، ولا سَقَمٍ، ولا حَزَنٍ، حتى الهمّ يُهمّه، إلا كُفِّر به من سيئاته."
فاصبر واحتسب..
مفيش حاجة عند الله ملهاش أجر.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
اطمئن..
قال رسول الله ﷺ:
"ما يُصيبُ المؤمنَ من وَصَبٍ، ولا نَصَبٍ، ولا سَقَمٍ، ولا حَزَنٍ، حتى الهمّ يُهمّه، إلا كُفِّر به من سيئاته."
فاصبر واحتسب..
مفيش حاجة عند الله ملهاش أجر.
1❤56🥰16🍓9💘3
.
أنبِت نفسك بالتعب..
واسقها من ماء الصبر على البذل..
وادفن سفاسف الأمور في مكانٍ قصيٍ عن أرض حلمك..
ثم تعاهد الفسيلة برعايةِ الهمة وحفها بأسوار العزيمة..
وإياك أن تيأس من قحط المكان وقلة الطل..
ففي لحظةِ وصلٍ سيرسل السماء عليك مدراراً ويجبر قلبك!🤍
أنبِت نفسك بالتعب..
واسقها من ماء الصبر على البذل..
وادفن سفاسف الأمور في مكانٍ قصيٍ عن أرض حلمك..
ثم تعاهد الفسيلة برعايةِ الهمة وحفها بأسوار العزيمة..
وإياك أن تيأس من قحط المكان وقلة الطل..
ففي لحظةِ وصلٍ سيرسل السماء عليك مدراراً ويجبر قلبك!🤍
❤37💘8🍓7🥰6
كل ما ربنا يمنع عنك حاجة كان نفسك فيها
افتكر الآيتين دول:
"فخشينا أن يُرهقهما"
"فأردنا أن يبدلهما ربهما خيرًا منه"
واعلم دائمًا أن المنع إذا كان من عند الله فهو عين العطاء 🤍
افتكر الآيتين دول:
"فخشينا أن يُرهقهما"
"فأردنا أن يبدلهما ربهما خيرًا منه"
واعلم دائمًا أن المنع إذا كان من عند الله فهو عين العطاء 🤍
❤54🥰12🍓4💘4
⏳ لسه في فرصة…!
ممكن تكون محسّتش بروحانية العشر الأوائل من ذي الحجة…
ممكن تكون الأيام عدّت بسرعة، وانت ما قدمتش لربك فيها زي ما كنت بتتمنى…
بس تعالى كده شوف رحمة ربنا ..
لسه فاتحلك باب جديد…
📆 بعد ساعات بنبدأ سنة هجرية جديدة…
وأول محطة فيها: شهر الله المحرم
مش أي شهر!
ده الشهر اللي النبي ﷺ قال عنه:
"أفضل الصيام بعد رمضان شهر الله المحرم، وأفضل الصلاة بعد الفريضة صلاة الليل".
💡 الرسالة واضحة:
ابدأ صح… واستعد من دلوقتي بخطة تنفعك،
واسمع كلام ربنا:
﴿وتزودوا فإن خير الزاد التقوى﴾
اتعلم من أخطائك اللي فاتت…
وكن على يقين إن اللي جاي محتاجك تكون أقرب من أي وقت فات 💚
ناوي ولا مش ناوي؟!
ممكن تكون محسّتش بروحانية العشر الأوائل من ذي الحجة…
ممكن تكون الأيام عدّت بسرعة، وانت ما قدمتش لربك فيها زي ما كنت بتتمنى…
بس تعالى كده شوف رحمة ربنا ..
لسه فاتحلك باب جديد…
📆 بعد ساعات بنبدأ سنة هجرية جديدة…
وأول محطة فيها: شهر الله المحرم
مش أي شهر!
ده الشهر اللي النبي ﷺ قال عنه:
"أفضل الصيام بعد رمضان شهر الله المحرم، وأفضل الصلاة بعد الفريضة صلاة الليل".
💡 الرسالة واضحة:
ابدأ صح… واستعد من دلوقتي بخطة تنفعك،
واسمع كلام ربنا:
﴿وتزودوا فإن خير الزاد التقوى﴾
اتعلم من أخطائك اللي فاتت…
وكن على يقين إن اللي جاي محتاجك تكون أقرب من أي وقت فات 💚
ناوي ولا مش ناوي؟!
❤43🥰6🍓6💘6
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
⏳ لسه في فرصة…! ممكن تكون محسّتش بروحانية العشر الأوائل من ذي الحجة… ممكن تكون الأيام عدّت بسرعة، وانت ما قدمتش لربك فيها زي ما كنت بتتمنى… بس تعالى كده شوف رحمة ربنا .. لسه فاتحلك باب جديد… 📆 بعد ساعات بنبدأ سنة هجرية جديدة… وأول محطة فيها: شهر الله المحرم…
وبدأ السباق في المحرم!
ففي الحديث:
"أفضل الصيام بعد رمضان: شهر الله المحرم".
تصريحٌ بأن المحرم أفضل شهور الصوم نفلا، فأروا الله من أنفسكم قوة!
#صيام_الخميس
ففي الحديث:
"أفضل الصيام بعد رمضان: شهر الله المحرم".
تصريحٌ بأن المحرم أفضل شهور الصوم نفلا، فأروا الله من أنفسكم قوة!
#صيام_الخميس
❤44💘12
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
لو مش قادر تزود طاعاتك أو تكتر أعمالك..
اعمل اللي تقدر عليه، حتى لو قليل.
بس خليه بنية صالحة، مش مجرد عادة أو واجب وخلاص.
واستحضر نيتك في كل حاجة..
لإن النية لوحدها ممكن تفتحلك أبواب من الخير ما كنتش تتوقعها.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
لو مش قادر تزود طاعاتك أو تكتر أعمالك..
اعمل اللي تقدر عليه، حتى لو قليل.
بس خليه بنية صالحة، مش مجرد عادة أو واجب وخلاص.
واستحضر نيتك في كل حاجة..
لإن النية لوحدها ممكن تفتحلك أبواب من الخير ما كنتش تتوقعها.
❤51🥰10😍4🍓3💘2
هي مش ماشيه بحساباتي ولا بحساباتك، هي بس ماشية بتدابير ربنا.
في حلم بتحارب عشانه،
وكل الأسباب الكونية بتقول:
"مش هتوصل"،
وكل الظروف بتشدّك لورا،
والتعَب بيزيد،
والناس حواليك بتسأل:
"أنت ليه لسه بتحاول ما إن كل حاجة بتقولك أنت فشلت ؟"
لكن جواك صوت بيقولك:
"كمل، لأن اللي خلقك شايفك،
شايف تعبك، ومحاولاتك،
وشايف قلبك اللي رغم كل الخسارات.. لسه بيحاول."
إيمانك مش في وضوح الطريق،
إيمانك في إن ربنا معاك،
وإنه عمره ما بيخذل اللي لجأ له بصدق.
فـ يا مُسبّب الأسباب، دبّر لي،
لإني مهما فكرت وخطّطت،
أنا ما زلت محتاج تدبيرك اللي فوق كل فهم.
في أسباب ربانية…
بتحصل لينا، مش علينا،
حتى لو إحنا مش قادرين نفهمها دلوقتي.
-نقل
في حلم بتحارب عشانه،
وكل الأسباب الكونية بتقول:
"مش هتوصل"،
وكل الظروف بتشدّك لورا،
والتعَب بيزيد،
والناس حواليك بتسأل:
"أنت ليه لسه بتحاول ما إن كل حاجة بتقولك أنت فشلت ؟"
لكن جواك صوت بيقولك:
"كمل، لأن اللي خلقك شايفك،
شايف تعبك، ومحاولاتك،
وشايف قلبك اللي رغم كل الخسارات.. لسه بيحاول."
إيمانك مش في وضوح الطريق،
إيمانك في إن ربنا معاك،
وإنه عمره ما بيخذل اللي لجأ له بصدق.
فـ يا مُسبّب الأسباب، دبّر لي،
لإني مهما فكرت وخطّطت،
أنا ما زلت محتاج تدبيرك اللي فوق كل فهم.
في أسباب ربانية…
بتحصل لينا، مش علينا،
حتى لو إحنا مش قادرين نفهمها دلوقتي.
-نقل
❤65🍓7💘7🥰5😭2