دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
15.2K subscribers
775 photos
159 videos
17 files
78 links
📌قناة تهتم بنشر القرآن الكريم،أزرع في نفسك بذرة جديدة كل يوم.
📌خذوا ما تشاءوا من القناة واتركوا لنا الدعاء.
📌فضلاً ساهموا معنا في نشرها
قال رسول الله ﷺ: ﴿بلغوا عني ولو آية﴾.


للإستفسار أو للتواصل

https://t.me/daqiqatayndin

Owner

@AbdullahAmer0
Download Telegram
31🍓5🥰4🕊1💘1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
Voice message
.
أتمنى عدم وضع أحزنني، التفاؤل جميل!
🍓14🥰8💘85😍5🕊3
Audio
عيب؟ تصحي الماتش الساعة ال٣ باليل وماتصحي للصلاة الفجر
35🍓4💘4🕊3
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

لا بأس أن تبدأ من جديد..
حتى لو وقعت ألف مرة،
حتى لو كسرك الذنب،
المهم ترجع وتتوب..

قال رسول الله ﷺ:
"ما مِن عبدٍ مؤمنٍ إلَّا وله ذنبٌ يعتادُه الفَينةَ بعدَ الفَينةِ، أو ذنبٌ هو مقيمٌ عليه لا يُفارِقُه حتَّى يُفارِقَ، وإنَّ المؤمنَ خُلِقَ مُفْتَنًا توَّابًا نَسَّاءً، إذا ذُكِّرَ ذكَر."

فقط قُم، وابدأ من جديد.
36🥰5🍓5🕊4💘2
.
دعواتكم يا صُحبة أول يوم في إمتحانات الثانوية العامة أسأل الله العظيم بكرمه أن يوفقنا جميعًا كل من أجتهد وثابر وأدي ماعليه وفقكم الله جميعا 🤍....!
دعواتكم لإخواتنا في الثانوية العامة دعاء بظهر الغيب ولكم المثل بإذن الله فإن الدعاء يغير الأقدار..🤍🌸
50🥰5🕊5💘2🔥1
.
قال رسول اللَّه ﷺ: (ما من ساعةٍ تَمُرُّ بابْنِ آدَمَ، لمْ يَذكرِ اللهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عليْها يومَ القيامةِ).

أنت هتتفرج على عمرك ساعة ساعة يوم القيامة!
هتشوف نفسك وأنت نايم عشر ساعات والفجر بيأذن عليك وأنت نايم!
هتتفرَّج على نفسك وأنت غافل ومكسِّل!

اوعى تفرَّط هنا؛ علشان ماتندمش في الآخرة👌🏻
🥰3212💘6🍓5🕊1
لما تحس ان الصلاه بقت تقيله عليك وبقيت تأخرها وساعات السنن تسبها وبتتمني شغفك للصلاه يرجع زي الاول ادعي ديما بالدعوات دي:

" ربِ اجعلني مقيم الصلاهِ ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء "

" اللهم أعني على ذكرك و شكرك وحسن عبادتك "

" اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك "

وصدقني هترجع تصلي بشغف وبحماس بس اهم حاجة تخلص النيه لله.
71😢7💘7
صاحبك المُلتزم مش فكسان . .

هو نفس الإنسان زيك بالظبط بس الفرق إنه مش هيشتم، بيحاول إنه يتقي ربنا لكن هو مش مخلوق غريب ولا جاي من كوكب تاني !

بيلبس تيشيرت عادي وبيروح يلعب كورة ويهزر ويعمل ميمز كمان بس مفلتر قراراته مش أكتر
إنما التصور الأهبل بقى بتاع إنهم مخلوقات غريبة وبيتكلموا بطريقة غريبة وكدا ده تصور شيطان أهبل.

- أحمد عامر || بودكاست وعي.
51🍓10🥰6🕊4💘4
تحبوا انزلكم اسكريبت رحلة تائب هنا
لو عايزين اتفاعلوا ب❤️


من كتاباتي 🎀
51🥰8
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
تحبوا انزلكم اسكريبت رحلة تائب هنا لو عايزين اتفاعلوا ب❤️ من كتاباتي 🎀
رحلة تائب | "كان نفسي أكون قريب… بس كنت دايمًا ببعُد"


أنا مش التائب المثالي…
أنا اللي كل ما يقول "كفاية"، يرجع تاني يغلط.
اللي بيبكي وهو ساجد، وبعدين يغفل وهو لسه على السجادة.
أنا اللي مش عارف يثبت… بس مش قادر يبطل يحاول.

زمان…
كنت فاكر إني عايش.
ضحك، صحاب، علاقات، ضحك كتير،
وتسالي بتتسمى "عادي".

كنت طول النهار مشغول…
وطول الليل فاضي… بس من جوّا مكسور.

لما كنت أضحك مع البنت اللي بكلمها،
كنت بحس بدفا مؤقت…
بس أول ما تقفل… كنت بسمع صوت جوايا بيقول:
"ده مش ليك."

كنت بسمع الأغنية وأنا في طريقي…
وحاسس إنها بتفهمني…
بس لما أقفلها، كل حاجة بتسكت، إلا قلبي…
قلبي كان بيصرخ.

أنا مش جيت هنا أقول إني بطّلت من أول مرة…
أنا وقعت كتير.
وقطعت علاقتي بيها… ورجعت تاني.
قلت "آخر أغنية"، وسمعت بعدها ألف.
قلت "هصلي الفجر النهارده"، ونمت.

بس كنت برجع.

ليه؟
لأنّي كنت كل مرة بفتكر إني ممكن أموت على الحال ده.
وكنت بخاف أموت…
مش لأني بخاف من الموت،
لكن لأني بخاف أقابل ربنا وأنا بالشكل ده.

وفي يوم…
حصلتلي خناقة كبيرة مع صاحبي،
كنت منفعل أوي، وقلبي واجعني،
ركنت على جنب، وبكيت.
مش من الخناقة…
لكن من الإحساس إني تايه، ضعيف، متلخبط.

وقلت جملة ما بنساهاش:
"أنا وحيد أوي يا رب… خُد بإيدي."

ومن اللحظة دي، كل حاجة بدأت تتغيّر…
مش فجأة، لكن وحدة وحدة.

بطّلت علاقتي بيها…
مش عشان أنا قوي،
بس لأني كنت بدعي: "يا رب أعني"،
وربنا أعان.

بطّلت أغاني، وكل مرة كنت أرجع،
كان في داخلي صوت يقول:
"مش انت اللي قلت خُد بإيدي؟"

صليت… ووقعت… وصليت تاني.
فتحت مصحف… ونسيته… وفتحته تاني.

اللي بيظن الطريق مستقيم…
عمره ما مشي فيه.

الطريق ده مليان حفرا… بس كل حفرة، بتعلمك حاجة.
كل سقطة… بتعلّمك معنى القيام.

أنا دلوقتي؟
لسه بجاهد.
لسه بضعف.
لسه في قلبي رغبات قديمة…
بس بقيت أعرف أقول: "أعوذ بالله."

بقيت لما أمشي في الشارع وأغض بصري،
أقول في سري:
"اللهم اجعلها لك، مش للناس."

بقيت لما أسمع المؤذن يقول "حي على الصلاة"،
أحس إنه بينده عليّ أنا… مش على الناس.

وبقيت لما أعمل ذنب…
أجري على ربنا، مش أهرب منه.

مش أنا اللي تغيّرت…
ده ربنا هو اللي هداني.
وده أحلى إحساس.

وإنت؟
لو بتحاول، وبتقع…
أنا بقولك: ما تستسلمش.

لأن أكتر تائب ناجح…
هو اللي بيقع ميت مرة،
بس بيرجع لربنا مليون مرة.

ربنا عمره ما بيزهق منك،
بس انت… ما تزهقش من نفسك.

كاتبة: بسنت آبنه'ة حسآام
> الورده الخضراء☘️.
"رحلة تائب"
52🥰7💘6🕊5😭5🍓4🙊1
في ظل زنقاتك تذكر: «ما علىٰ الإنسان سوىٰ السعي»

يسعى الإنسان ولا ينتظر النتيجة؛ لأنها بأمر اللّٰه -عز وجل-.

الإنسان مأجور على سعيه وخطواته ومُجاهدته وهذا ما يُريده، الأجر لا النتيجة، فوض أمورك لله.. ثق بأنه -عز وجل- يقدر لك الخير في كل شيء..

{وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ، وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ، ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَىٰ.}.

- نقل
🥰2519🕊7🍓7💘6
.
أشَتهي أن أُغمِض عيناي وأفتحها فَأرى نفسي قد إنتهيتَ من كلّ مَا يعيقني لِدخوُل الجنّة : منّ موتٍ وبرزّخ ويومُ بعثَ وصراطَ وحِساب،
فَأرى نفسي مع الرُسُلَ والأنبياء والشُهداء والصالحين وحسُنَ أولئك رفيقًا.!

فيْ الجنّة، لا حزنَ فيها وَلا تعّب، لا هَمٌ وَلا نصب وَلا ألم وَلا فِراق، فيْ جنّة فيها رَسولِ اللَّه، وفيها أحبتي')).
🍓3018🥰9🕊9
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
رحلة تائب | "كان نفسي أكون قريب… بس كنت دايمًا ببعُد" أنا مش التائب المثالي… أنا اللي كل ما يقول "كفاية"، يرجع تاني يغلط. اللي بيبكي وهو ساجد، وبعدين يغفل وهو لسه على السجادة. أنا اللي مش عارف يثبت… بس مش قادر يبطل يحاول. زمان… كنت فاكر إني عايش. ضحك، صحاب،…
رحلة تائب | السكريبت 2: "كنت فاكر التوبة قرار… طلعت حرب"


أنا زمان كنت فاكر إن التوبة قرار…
إنك تقول "هتوب"، وتبقى إنسان تاني.

بس الحقيقة؟
التوبة مش مجرد قرار…
التوبة حرب.

كل حاجة فيك بتقوم ضدك:
نفسك، ذكرياتك، أصحابك، حتى جوّاك.

أول ما بدأت أتغيّر…
بدأت الناس تتغيّر معايا.
اللي كان بيحبني عشان هزار ودم خفيف،
بدأ يبعد لما بطلت أغلط، لما بطلت أمشي معاه في الطريق اللي كنت ماشي فيه زمان.

في بنت… كنت بكلمها كل يوم،
كنت فاكر إنها بتحبني…
بس أول ما قلتلها:
"أنا مش هكلم بنات تاني غير بالحلال،"
قالتلي: "إنت اتعقدت؟!"

ماشي…
أنا اتعقدت فعلاً،
بس من الذنوب…
من الإحساس بالفراغ بعد كل مكالمة،
من الحرام اللي كان بيغلفه شوية مشاعر كدابة.

كنت في الأول بحنّ…
آه، كنت ببص على الموبايل، وأقول:
"أبعتلها؟ أقول بس إزيكِ؟"

بس كنت كل مرة أفتكر:
"إن تركت شيئًا لله، عوّضك الله خيرًا منه."
وفضلت أردد الجملة دي…
لحد ما بطلت أفتكرها خالص.

عارف لما الذكرى تتحوّل لعدم شعور؟
ده من عوض ربنا… مش من قوتك.

بس خليني أحكيلك على أصعب لحظة…

كنت صايم، وفاكر نفسي كويس،
وفجأة وقعت في ذنب كبير…
ذنب كسرني.

ما نمتش اليوم ده،
ما قدرتش أبص لنفسي في المراية،
وبكيت بكاء مش سهل…
مش بكاء ندم،
ده كان بكاء فزع:
"طب لو مت النهارده؟ هاقابل ربنا بإيه؟"

فضلت ليلتها ساجد،
ومش قادر أقول غير:
"أنا آسف… بس يا رب رجّعني."

وفي قلبي كنت حاسس إن ربنا بيقوللي:
"عبدي… إن عدتَ عدنا."

وعدت.

بدأت أتعلم يعني إيه:
"يثبت الله الذين آمنوا."

بدأت أحس إن كل لحظة جهاد، ربنا بيشوفها.
كل دمعة خوف، كل مقاومة،
حتى لو الناس مش شايفينها… هو شايف.

ولما كان قلبي يتعب، كنت أفتكر دعوة واحدة:
"اللهم اجعلني لك، كما تُحب."

عارف؟
مشكلتنا إننا بنبص للي ملتزم ونقول:
"ده من يومه طيب، ماشي صح، عمره ما غلط."

لكن أغلب الملتزمين كانوا غرقى قبل ما يكونوا ناجين.
غرقى… وشافوا الموت،
بس ربنا أنقذهم.

وأنا منهم.

وده مش بفضلي،
ده بفضل رب كريم، بيفتح أبواب الرجوع كل يوم،
ويقول: "لولا أنكم تذنبون…"
كان هيخلق قوم يذنبوا ويتوبوا، عشان يغفرلهم.

أنا دلوقتي مش ملاك…
بس كل ما أغلط، برجع.
وكل ما أضعف، بدعي.
وكل ما الدنيا تعتم، ببص لفوق…
وأقول: "اهدني."

وهو دايمًا بيسمع.

كاتبة : بسنت آبنه'ة حسآام
> الورده الخضراء☘️.
"رحلة تائب"
45💘7🕊5🥰3
يا بخته ..

يا بخت اللي لما يموت ما يكونش في حساباته عالمواقع حاجات نفسه يرجع يحذفها!

يا بخت اللي لما يموت يكون سايب حسنات بتتجدد بأثر عمله الصالح، وذكريات طيبة تخلي الناس دايما تدعيله كأنه لسه ميت امبارح!
يا بخت اللي لما يموت سيئاته تموت معاه.

يا بخت اللي حياته بركة، وموته موعظة جميلة .. مش درس صعب وقاسي.
اللهم اغفر لنا وللمسلمين أجمعين .. واختم لنا بالإيمان يا أرحم الراحمين.
عيشة بطاعتك هنية، وميتة بالتوبة سوية، ومردا بحسن الخاتمة غير مخز ولا فاضح .. يا رب.

- محمد عطية.
63🍓12🕊9
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

لو سمحت ..اوعى تضيع وقتك!
أنت في الحقيقة عبارة عن: "وقت"!
عمرك بيعدي… وأيام بتتسحب من رصيدك وأنت مش واخد بالك.
فبصراحة.. اللي بيضيع وقته، بيضيع نفسه!

والمصيبة مش بس لما تضيع الوقت من غير فايدة،
ده الكارثة لما تستخدم الوقت ده في حاجة بتضرك!

مش لازم تبقى قاعد طول اليوم في صلاة وذكر (ولا شك إن ده من أعظم الأعمال)،
لكن القصد إن لازم يكون وقتك موزون بين دنياك وآخرتك..
بين شغلك، عبادتك، تعلمك، حتى تطويرك لنفسك فيما يرضي الله عز وجل.
اسمع الكلام ده من عبد الله بن مسعود رضي الله عنه:
"إني لأمقتُ الرجل، أن أراه فارغًا، ليس في شيء من عمل الدنيا ولا الآخرة".
يعني لا بيصلي، ولا بيتعلم، ولا بيشتغل ..
طب بيعمل إيه؟
فالنهاردة قبل ما تبدأ يومك، اسأل نفسك السؤال ده:
"أنا وقتي رايح فين؟"
30💘8🍓6🕊2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
دي اول مرة انزل حالة محتاجة مساعدة هنا يا أحبة واخر مره لاني الحالة دي فأمس الحاجة للمساعدة فأتمنى اللي يقدر يساعد ميتأخرش حتى لو هتساهم بجنية فقليلُ دائم خير من كثير منقطع ومننساش فضل الصدقة وإنها سبب تيسير الأمور واستجابة الدعوات وتفريج الهموم واني ممكن نخرجها بنية تحقيق دعوة معينة 💗

تعطی مما تَملِكُ فإنك تعطى القليل، أما أن تَهِبَ من نفسِك فهذا عين العطاء" 💗
ومن ستر مسلما في الدنيا = ستره الله في الدنيا والآخرة
معانا حالة سرطان محتاجة جلسة كيماوي تكلفتها5000ج اللي يقدر يساعد يا أحبة ميتأخرش فضلاً

جمعنا منها 2250
باقي 2750


اسكرين التحويل💗👇
@wr_B19

همتكم معانا يا أحبه الله يكتب اجرى واجركم متنسوش فضل الصدقة واحنا بنتصدق علشان احنا اللي محتاجين الصدقة 💗.
26
كُلّ واحدٍ فينا..

يعلم جيّدًا كيف يُهدَر الوقت من بين يديه، كيف تهرب اللحظات من الغرس والواجب، كيف تضيع الفُرَص لمجرّد عدم الاستعداد لها، كيف تغيب راحة التَّعَب لأنّا نصرفه في غير موضعه، كيف تمضي السّاعات دون بذرةٍ واحدةٍ ولا رُبعَ حصاد!

كيف يتابع الإنسان حياة غيره ملتفتًا عن حياته، كُلّ واحدٍ يدرك غالبًا مواطن الضَّعف والخَلَل، ولو انتظر كُلّ يومٍ الفرصة المناسبة ليتغيّر، ويتحرّك، أو انتظر يدًا تُمَدُّ إليه تنتشله ممّا غرق فيه، لماتَ ألف مرّة وهو ينتظر! فلا تنتظر.
39❤‍🔥5🥰5💔4
هل العمر يمر دون جدوي؟..
لو عايش من غير صلاة الفروض ومن غير سنن رواتب، ومن غير وتر، ولا صلاة ضحى،..
لو عايش بدون قراءة قرآن ،ولا صيام ، ولا أذكار صباح ومساء، ولا عمل ينفعك في الآخرة
فكدة هو فعلا يمر بلاجدوى
وماتستغربش بقى ..فقد السعادة والراحة في الدنيا !!
وماتستغربش حالك في الآخرة...
والناس جنبك كل واحد هيدخل الجنة من باب.....
واحد بيدخل من باب الريان، والتاني من باب الصلاة، والتالت من باب الصدقة....
وانت واقف متكتف مش عارف تدخل من أي باب😰
وعشان كده...يلا حاول تحجز لك مكان عند أي باب من أبواب الجنة
دي الجنة ....يعني لازم تحارب على المكان
فلو صليت الخمس صلوات وصمت رمضان و أديت حق الله في مالك وكففت شرك عن نفسك وعن الناس واستغفرت الله وتبت إليه كل يوم
الآن فقط......العمر يمر بأعظم جدوى ومن استزاد زاد.....
من استزاد بالضحى والسنن الرواتب والصيام وغيرها.....
ساعتها...يبقى حجز أغلى مكان عند باب من أبواب الجنان

#رسايل
33🍓6🕊5🥰3
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

في يوم هتعيشه مقداره خمسين ألف سنة..
هتقف فيه وقفة واحدة، مفيهاش رجوع، مفيهاش مهلة، مفيهاش غير الحساب.

قال الله تعالى:
"اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُّعْرِضُونَ"

لو سمحت، توب وارجع لربك..
أنت دلوقتي معاك فرصة..إما تغتنمها، أو تندم بعد فواتها..

وأسأل نفسك بصدق: أنا جهزت إيه لليوم ده؟
46🍓12💘2
.
إنك تعمل ذنب ف أنت تقدر ترجع عنه وتتوب
متقولش بكره هتوب أنا مش هعرف أبعد عنه
ف هبعد عنه واحده واحده
كُل دي حجات بتخليك تتمادي
في فعل الذنب ده
أنت لو ع ذنب وعاوز تبعد عنه أبعد وربنا
هيعوضك خير عنه لأنك تركت الذنب
عشان ربنا يرضي عنك ف هيعوضك
لكن لو استمريت مع الوقت
هتظهر عليك أثار الذنب ده وهتندم

{إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَٰلِحًا فَأُوْلَٰٓئِكَ يُبَدِّلُ ٱللَّهُ سَيِّـَٔاتِهِمْ حَسَنَٰتٍۢ ۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا}

سورة الفُرقان/الأية 70
59🥰4😍4🍓3
غدًا صيام الخميس 🍃
خَبيئة صالحة ليومٍ تدنو فيه الشمس من رؤوس الخلائق!
إن لم تَصُم فذكّر، فلعلّك تُؤجَر، فالدالّ على الخير كفاعله بإذن الله.

#صيام_الخميس
🍓3118🥰5