تشتري مني باب في الجنة
أخوك في الله عندي أرضي هنآك وربنا كرامني بااستمارات هنآك
لو أنت موافق بس أمضي ومش عايز منك فلوس
أمضي علي العقدة وهاتدخل من الباب ده محدش هايدخل من الباب ده غيرك لو عملت الشروط اللي بقولك عليها
الرسول صلى الله عليه وسلم قال يوجد باب في الجنة أسمه الريان جاية من الري الناس كانت عطشانه في الصيام يرويه منه لا يدخل منه إلا الصائمون
كل الصائمون يدخل يدخل لحد آخر واحد صائم وبعدها يقفل الباب يعني لو أنت بتصوم تخدل من الباب دهه أنت ممكن بفضل الله تدخل الجنة من أي باب ولكن هذا الباب وبالتحديد كأنك من الشخصيات ViP فا أنت في الدرجة الأولى أن شاء الله
طيب نعمل ايهه ياعم عبدالله
أنك تصوم الاثنين والخميس من كل أسبوع بقدر المستطاع وأحرص علي أنك تقوم النوافل الأيام القمرية اللي من كل شهر هجري الموافق 13/14/15
لو موافق وعايز تمضي العقد أن شاء الله عليك بالموافقة علي الشروط المطلوبة
صيام الاثنين والخميس وصيام النوافل الأيام القمرية
عن النَّبِيِّ ﷺ قَالَ: إِنَّ فِي الجَنَّة بَابًا يُقَالُ لَهُ: الرَّيَّانُ، يدْخُلُ مِنْهُ الصَّائمونَ يومَ القِيامةِ، لاَ يدخلُ مِنْه أَحدٌ غَيرهُم، يقالُ: أَينَ الصَّائمُونَ؟ فَيقومونَ لاَ يدخلُ مِنهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ، فإِذا دَخَلوا أُغلِقَ فَلَم يدخلْ مِنْهُ أَحَدٌ
متفقٌ عَلَيْهِ.
أخوك في الله عندي أرضي هنآك وربنا كرامني بااستمارات هنآك
لو أنت موافق بس أمضي ومش عايز منك فلوس
أمضي علي العقدة وهاتدخل من الباب ده محدش هايدخل من الباب ده غيرك لو عملت الشروط اللي بقولك عليها
الرسول صلى الله عليه وسلم قال يوجد باب في الجنة أسمه الريان جاية من الري الناس كانت عطشانه في الصيام يرويه منه لا يدخل منه إلا الصائمون
كل الصائمون يدخل يدخل لحد آخر واحد صائم وبعدها يقفل الباب يعني لو أنت بتصوم تخدل من الباب دهه أنت ممكن بفضل الله تدخل الجنة من أي باب ولكن هذا الباب وبالتحديد كأنك من الشخصيات ViP فا أنت في الدرجة الأولى أن شاء الله
طيب نعمل ايهه ياعم عبدالله
أنك تصوم الاثنين والخميس من كل أسبوع بقدر المستطاع وأحرص علي أنك تقوم النوافل الأيام القمرية اللي من كل شهر هجري الموافق 13/14/15
لو موافق وعايز تمضي العقد أن شاء الله عليك بالموافقة علي الشروط المطلوبة
صيام الاثنين والخميس وصيام النوافل الأيام القمرية
عن النَّبِيِّ ﷺ قَالَ: إِنَّ فِي الجَنَّة بَابًا يُقَالُ لَهُ: الرَّيَّانُ، يدْخُلُ مِنْهُ الصَّائمونَ يومَ القِيامةِ، لاَ يدخلُ مِنْه أَحدٌ غَيرهُم، يقالُ: أَينَ الصَّائمُونَ؟ فَيقومونَ لاَ يدخلُ مِنهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ، فإِذا دَخَلوا أُغلِقَ فَلَم يدخلْ مِنْهُ أَحَدٌ
متفقٌ عَلَيْهِ.
❤48🥰6🕊5
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
عارفين خاصية "وضع الطيران" في الموبايل..
بمجرد ما تشغلها، بتفصل عن العالم كله
لا مكالمات، ولا إشعارات، ولا دوشة.
في أوقات محتاج تعمل "وضع الطيران" دا لقلبك!
تفصله عن الدنيا، عن الهم، عن القلق
وتوصله بربنا سبحانه وتعالى.
تدخل تصلي، تفتح المصحف، تذكر ربك
وتقول من قلبك: "أنا محتاجك يا رب."
دي من الأوقات اللي فعلا بتلاقي فيها نفسك، وبتتغير فيها روحك من جوا.
فحافظ عليها في حياتك مهما كانت قليلة، وماتفرطش فيها!
صباح الخير يا شباب
عارفين خاصية "وضع الطيران" في الموبايل..
بمجرد ما تشغلها، بتفصل عن العالم كله
لا مكالمات، ولا إشعارات، ولا دوشة.
في أوقات محتاج تعمل "وضع الطيران" دا لقلبك!
تفصله عن الدنيا، عن الهم، عن القلق
وتوصله بربنا سبحانه وتعالى.
تدخل تصلي، تفتح المصحف، تذكر ربك
وتقول من قلبك: "أنا محتاجك يا رب."
دي من الأوقات اللي فعلا بتلاقي فيها نفسك، وبتتغير فيها روحك من جوا.
فحافظ عليها في حياتك مهما كانت قليلة، وماتفرطش فيها!
❤62🕊16🥰7🍓7💔1
صَباحُ الخَيرِ يا صَاحِبي، ثُمَّ تذكّر؛
"إذا أرادَ الله إتمامَ حاجةٍ
أتتكَ علىٰ سفرٍ وأنتَ مُقيم"!
"إذا أرادَ الله إتمامَ حاجةٍ
أتتكَ علىٰ سفرٍ وأنتَ مُقيم"!
❤56🍓9💘6
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
صَباحُ الخَيرِ يا صَاحِبي، ثُمَّ تذكّر؛ "إذا أرادَ الله إتمامَ حاجةٍ أتتكَ علىٰ سفرٍ وأنتَ مُقيم"!
.
مرحبًا يا قارِي رِسالتي،
قد لا نكون نعرِف بعضّنا البعض، ولكِن أحببتُ أن تتلقىٰ رِسالة مِن شخصٍ عابر:
”أسأل الله أن يصرِف عنك ثلاثة الفقر، والضيق، والمرض، وأن يرزقك الجنة، وحسن الخاتمة، والبركة في العُمر، والصِحة في البدن، وأن يُعطيك الفرحّة اللي ترُد فيكَ الروح، وتُنسيكَ مُرّ السِنين كلُها، آمين“
مرحبًا يا قارِي رِسالتي،
قد لا نكون نعرِف بعضّنا البعض، ولكِن أحببتُ أن تتلقىٰ رِسالة مِن شخصٍ عابر:
”أسأل الله أن يصرِف عنك ثلاثة الفقر، والضيق، والمرض، وأن يرزقك الجنة، وحسن الخاتمة، والبركة في العُمر، والصِحة في البدن، وأن يُعطيك الفرحّة اللي ترُد فيكَ الروح، وتُنسيكَ مُرّ السِنين كلُها، آمين“
❤53🕊8🥰6🍓6💘4😭2
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
Photo
.
۞ ﷽ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
ﷺ...
۞ ﷽ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
ﷺ...
🥰26❤13🍓5🕊4💘4😍1
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ: "ما مِن أحدٍ يسلِّمُ عليَّ إلَّا ردَّ اللهُ عليَّ روحي حتَّى أردَّ علَيهِ السَّلامَ"
فصلوا عليه وسلموا وأنتم مستحضرين أنه ﷺ يرد عليكم السلام..
فاللهم صل وسلم وبارك على سيدنا وحبيبنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليمًا كثيرًا.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال رسول الله ﷺ: "ما مِن أحدٍ يسلِّمُ عليَّ إلَّا ردَّ اللهُ عليَّ روحي حتَّى أردَّ علَيهِ السَّلامَ"
فصلوا عليه وسلموا وأنتم مستحضرين أنه ﷺ يرد عليكم السلام..
فاللهم صل وسلم وبارك على سيدنا وحبيبنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليمًا كثيرًا.
❤50🍓11🕊5💘5🥰1
.
عارفكم كنتم نايمين
ارجعوا شوفوا شو صار في إخواتكم من ساعات الليل
غزة تباد.. مجازر بكل مكان!
ليلة دامية.. مجازر وجثت بكل مكان.
حتى اللحظة
#شمال_غزة_يباد
عارفكم كنتم نايمين
ارجعوا شوفوا شو صار في إخواتكم من ساعات الليل
غزة تباد.. مجازر بكل مكان!
ليلة دامية.. مجازر وجثت بكل مكان.
حتى اللحظة
#شمال_غزة_يباد
😭42💔34😢7😍1
.
▫️ صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيما ▫️
- من أسباب زوال الهموم وغفران الذنوب الصلاة على النبي ﷺ ،، ويوم الجمعة يكون أثر الصلاة أعظم ،، قال النبي ﷺ للمصلي عليه ..
(تُكفى همك ويُغفر لك ذنبك)
"اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّم عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّد ﷺ"
عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك
▫️ صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيما ▫️
- من أسباب زوال الهموم وغفران الذنوب الصلاة على النبي ﷺ ،، ويوم الجمعة يكون أثر الصلاة أعظم ،، قال النبي ﷺ للمصلي عليه ..
(تُكفى همك ويُغفر لك ذنبك)
"اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّم عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّد ﷺ"
عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك
❤55🕊7💘7
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
أسألكم بالله الدعاء لها 💚
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو منكم الدعاء لها بالشفاء العاجل فلقد اشتد البلاء عليها ونحن نرجوا الدعاء بظهر الغيب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو منكم الدعاء لها بالشفاء العاجل فلقد اشتد البلاء عليها ونحن نرجوا الدعاء بظهر الغيب
😢36❤19
.
أخطأت؟
صحّح!
تعثّرت؟
قم!
المهم، إياك والتمادي؛ فإنك من سيدفع الثمن ولا ريب، وفي طريق المهلكة لا تغرنّك السلامةُ مرات ومرات، فالسنّة الكونية والحكمة الإلهية قاضية بهلاك المتمادي.
أخطأت؟
صحّح!
تعثّرت؟
قم!
المهم، إياك والتمادي؛ فإنك من سيدفع الثمن ولا ريب، وفي طريق المهلكة لا تغرنّك السلامةُ مرات ومرات، فالسنّة الكونية والحكمة الإلهية قاضية بهلاك المتمادي.
❤35🥰9🕊7💔7🍓4😭2
رغم ثقل الطريق، والخطوات..نحاول ونعاود من جديد ولكن ما يهذبني ويهون علي أن المحاولات مهما بدت، لا تقع ولا تسقط هباءًا، وأننا بكل تأكيد مأجورين عليها.
لكننا على أي حال؛ لا نملك في أيدينا شيء سوى أن نحاول ونكابد بكل ما أوتينا من قوة، نسعى ونغالب الدنيا. وأتمنى ألا تغلبنا، يارب .. نشهدك أنّا نُحاول، فدلنا!
بك نستعين، فأعنا...
أسألك ألا تضيع محاولاتنا عبثا، أن يبارك الله في الوقت والجهد القليل. ونصل إلى نهاية النفق دون حزن آخر، نجد الطمأنينة قبل النور.'))
آمين، آمين، آمين يارب العالمين.
لكننا على أي حال؛ لا نملك في أيدينا شيء سوى أن نحاول ونكابد بكل ما أوتينا من قوة، نسعى ونغالب الدنيا. وأتمنى ألا تغلبنا، يارب .. نشهدك أنّا نُحاول، فدلنا!
بك نستعين، فأعنا...
أسألك ألا تضيع محاولاتنا عبثا، أن يبارك الله في الوقت والجهد القليل. ونصل إلى نهاية النفق دون حزن آخر، نجد الطمأنينة قبل النور.'))
آمين، آمين، آمين يارب العالمين.
❤66🍓7💘7🥰6💔3😍2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
كل حاجة ليها تمن..
لبس، أكل، شرب، علاج، كل ده وغيره بتدفع فيه..
طب الجنة..
عايزها ببلاش!
من غير تعب، ولا مجاهدة!
من غير صبر، ولا تضحية!
قال رسول الله ﷺ: "ألا إنَّ سلعةَ اللهِ غاليةٌ، ألا إنَّ سلعةَ اللهِ الجنَّةُ"
فلو لسه بتقصر في الفروض، وبتتكاسل في النوافل
يبقى إنت محتاج تراجع نفسك..
طلب الجنة مش مجرد كلام بيتقال
الجنة محتاجة ناس بتتعب..
ناس بتجا.هد هواها..
ناس لما تقع؛ تتوب وتقوم تكمل طريقها تاني..
الجنة محتاجة ناس مستعدة تدفع التمن مهما كان!
صباح الخير يا شباب
كل حاجة ليها تمن..
لبس، أكل، شرب، علاج، كل ده وغيره بتدفع فيه..
طب الجنة..
عايزها ببلاش!
من غير تعب، ولا مجاهدة!
من غير صبر، ولا تضحية!
قال رسول الله ﷺ: "ألا إنَّ سلعةَ اللهِ غاليةٌ، ألا إنَّ سلعةَ اللهِ الجنَّةُ"
فلو لسه بتقصر في الفروض، وبتتكاسل في النوافل
يبقى إنت محتاج تراجع نفسك..
طلب الجنة مش مجرد كلام بيتقال
الجنة محتاجة ناس بتتعب..
ناس بتجا.هد هواها..
ناس لما تقع؛ تتوب وتقوم تكمل طريقها تاني..
الجنة محتاجة ناس مستعدة تدفع التمن مهما كان!
❤60🥰8🍓7💘3
❤24💘9😢8💔8🕊1
•
الشيء أو الشخص اللي رب العالمين يبعده عنك = اوعى تقربه منك تاني..
واللي ربك يصرفه عنك وعن طريقك = إياك تطارده وتجري وراه!
والنصيحة دي تمشي على: كلية معينة، شغل معين، الرزق مع حد معين، الوظيفة، العلاقات، الخطوبة والزواج والطلاق..إلخ
⚠️ انتبه للإشارات الربانية والمعاملات والتصرفات السلوكية من غيرك = فإن في الانتباه لها صلاحك ونجاتك وعافيتك من الافتتان..
وإن في إغفالها "متعمداً" وغض الطرف عنها تَلفُك وعطَبُك؛ وربما هلاكك!
الشيء أو الشخص اللي رب العالمين يبعده عنك = اوعى تقربه منك تاني..
واللي ربك يصرفه عنك وعن طريقك = إياك تطارده وتجري وراه!
والنصيحة دي تمشي على: كلية معينة، شغل معين، الرزق مع حد معين، الوظيفة، العلاقات، الخطوبة والزواج والطلاق..إلخ
⚠️ انتبه للإشارات الربانية والمعاملات والتصرفات السلوكية من غيرك = فإن في الانتباه لها صلاحك ونجاتك وعافيتك من الافتتان..
وإن في إغفالها "متعمداً" وغض الطرف عنها تَلفُك وعطَبُك؛ وربما هلاكك!
❤62💘10💔9
الإنسان كائن هش ضعيف جداً، لكنه -للأسف- لا يشعر بهشاشته هذه إلا حين يمرض، أو يقع في ضائقة، أو تحل به مصيبة.
أما سوى ذلك= فإن الإنسان يطغى، ويغفل، وينسى، ويجحد.
وقدرة الإنسان على استحضار هشاشته وضعفه، وافتقاره إلى مولاه في السراء، لا في الضراء= هي أحد الموازين المهمة التي يقاس بها إيمان القلب.
أما سوى ذلك= فإن الإنسان يطغى، ويغفل، وينسى، ويجحد.
وقدرة الإنسان على استحضار هشاشته وضعفه، وافتقاره إلى مولاه في السراء، لا في الضراء= هي أحد الموازين المهمة التي يقاس بها إيمان القلب.
❤43🍓6🥰5🕊4💔3
"امتحاني بكرة؟ آه.. وقلبي دقته مش ثابتة.. بس في قلبي يقين!"
احنا ذاكرنا، وسعينا، ووقعنا وقمنا، ودمعنا من الخوف وابتسمنا من الرضا.. وكل ده مش راح هدر.
"وأن ليس للإنسان إلا ما سعى، وأن سعيه سوف يُرى."
[النجم: 39-40]
صدقوني، ربنا شايف، وعارف تعبنا، ومش هيسيبه يضيع..
الامتحان مش نهاية العالم، ده بداية طريق جديد، وطريق ربنا دايمًا بيبدأ بخطوة فيها توكل.
"إن معي ربي سيهدين."
[الشعراء: 62]
طمنوا قلوبكم، وخدوا بالأسباب، والباقي؟ على الكريم اللي عمره ما خيّب عبد قال: "يا رب".
يارب نجحنا وفرح قلوبنا، واجعل لنا في كل سؤال نور، وفي كل اختيار توفيق، وفي كل لحظة سكينة.
احنا ذاكرنا، وسعينا، ووقعنا وقمنا، ودمعنا من الخوف وابتسمنا من الرضا.. وكل ده مش راح هدر.
"وأن ليس للإنسان إلا ما سعى، وأن سعيه سوف يُرى."
[النجم: 39-40]
صدقوني، ربنا شايف، وعارف تعبنا، ومش هيسيبه يضيع..
الامتحان مش نهاية العالم، ده بداية طريق جديد، وطريق ربنا دايمًا بيبدأ بخطوة فيها توكل.
"إن معي ربي سيهدين."
[الشعراء: 62]
طمنوا قلوبكم، وخدوا بالأسباب، والباقي؟ على الكريم اللي عمره ما خيّب عبد قال: "يا رب".
يارب نجحنا وفرح قلوبنا، واجعل لنا في كل سؤال نور، وفي كل اختيار توفيق، وفي كل لحظة سكينة.
❤113💘12🕊8😢7💔3