دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
15.2K subscribers
771 photos
159 videos
17 files
78 links
📌قناة تهتم بنشر القرآن الكريم،أزرع في نفسك بذرة جديدة كل يوم.
📌خذوا ما تشاءوا من القناة واتركوا لنا الدعاء.
📌فضلاً ساهموا معنا في نشرها
قال رسول الله ﷺ: ﴿بلغوا عني ولو آية﴾.


للإستفسار أو للتواصل

https://t.me/daqiqatayndin

Owner

@AbdullahAmer0
Download Telegram
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

القناة في النازل والناس بتطلع دفعه واحده

لو في شيء نقدر نعدله أو مضايقة أو شيء مخالف ممكن تبعتوا لينا علي بوت القناة
الواحد مابيصدق يلاقي الناس بتسفيدا والقناة تكبر والله وبالله وتالله مش حب في العدد ولا التفاعل ولا المشاهدات لا لا والله ولكن للأجر والثواب عند الله

واحتسب القناة صداقة جارية عني وعنكم
عدد المشاهدات للمنشورات أقل وعد التفاعل أحنا مش عايزين تفاعل إحنا عايزينك تسفيدوا عايزين الثواب

ولكن تفاعلك في القناة المنشورات بيساعدنا أن نقدم لكم معلومات وتشيجع للقائمين على القناة وبيكون دعم ليا أنا شخصياً أتمني أنكم تتفاعلوا خلينا نفيد غيرنا ونستفيد شيرو القناة في كل مكان عندك الدل علي خير كافاعله
@daqiqatayndinBot
33🥰4🕊4🍓4😍3🤝3💘3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته القناة في النازل والناس بتطلع دفعه واحده لو في شيء نقدر نعدله أو مضايقة أو شيء مخالف ممكن تبعتوا لينا علي بوت القناة الواحد مابيصدق يلاقي الناس بتسفيدا والقناة تكبر والله وبالله وتالله مش حب في العدد ولا التفاعل ولا المشاهدات…
مبسوط جداً بالناس اللي خلت بتقولي علي إقتراح ومواضيع نعمله في القناة تعاون معايا أنا بعتبر نفسي مش صاحب قناه ولا حاجة أنا زيكم وكلنا هنا متجمعين في الخير وعلي الأجر والثواب وأن شاء الله نتجمع في الفردوس الأعلى عايز الناس تتفاعل مع المنشورات وتعمل شير للقناة في كل مكان واقتراحاتكم عليا نعمل ايه في القناة واللي شايف نفسه يقدر يقدم شئ يتواصل معانا @daqiqatayndinBot
30🍓3💘3🥰2🕊2😍2
.
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
بفكركم بمناسبة العيد..!

وأنتوا بتنزلوا من دلوقتي تدوروا عشان تشتروا لبس العيد، افتكروا مجاهدتكم في لبسكم وحِجابكم طول شهر رمضان
واختاروا اللبس اللي ينفع يتلبس وأنتوا بتصلوا، وفي رمضان، وكل وقت، لبس يليق بالحجاب واللي فيه الشروط الشرعية
كده كده كل الهدوم غالية ، لكن غالي بنؤجر بلبسه ، خير مليون مرة من غالي نأخذ ذنب بسببه ونتحاسب أمام الخالق عليه ومش هنلاقي وقتها سبب ولا رد لسؤال ليه لبسنا كده؟!..
جددوا النية لله إنكم تخرجوا من رمضان ولو بتغيير واحد ظاهر في شخصيتكن ألا وهو
اللبس = الستر
تغيري للأفضل كأنه أخر رمضان لكِ في هذه الدنيا فهى أيام معدودات ونلقى الله في يوم نحاسب فيه على ملابس كل ثانية
ووقت الحساب لن تجد للسؤال جواب فاتقِ الله في نفسكِ ولبسكِ

والسلام🌸💗
37🥰3👌3🕊3🍓3💘3😍2
.
هذه ليلةٌ ونيسة..

المكارم، والفتوحات، والتوفيق فيما سيأتي، وتعويض ما فات.. كله متعلق بالصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم... فإياكِ والفوات
هلم لشفاء روحك، وتهذيب نفسك، والسبق في الطاعات
ما رأيت برًا بالنفس، والأهل، والذرية، وبالمسلمين كالإكثار من الصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
🩷

اللهم صلِ وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
34🍓3💘3🕊2😍2🥰1
"إياك والفراغ، وأن تألف الرّاحة، فتترك الميدان لغيرك خوفًا وضَعفًا، إياك والبحث عن سفاسف الأمور في ظلِّ مرحلةٍ أنت أحوج ما يمكن لأن تُصقَلَ جيدًا، وتَثبُتَ كشجرةٍ لا تموت، وانتبه أن تُضِع نَفسك!

ستمُرّ عليك أيّامٌ عجاف، ستُحبس بعض أفكارك، سيذبل فيكَ غرسًا أحببته، سينبت مجددًا إن قُمت، ليس وقت الحَزَن، ولا الضعف، ولا الخضوع، ولا التفاهة والفراغ.. بل هذا زمن إعداد وإمداد، كن بخير ما استطعت!
48😍4👌3🕊3🥰2🍓2💘2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📿
كالغَيثِ ذِكْرُكَ يا حَبيبي لمْ يَزَلْ
يَسْقي القلوبَ مَحَبَّةً ونَعِيمًا
يا سَيّدَ الثَّقلينِ حُزْتَ مَكانةً
ومقامَ عِزٍّ في النُّفوسِ عَظِيمًا
يا مَنْ سَلَكْتُمْ نَهْجهُ وَسَبِيلهُ
صَلُّوا عَليهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
اللهم صل وسلم على نبينا محمد
🩷
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
30🍓6🥰4💘4😍3🕊2
.
‏أنا عايزك بس تتخيل معايا الفَضْل

صلاة واحدة منك على النبي
🩷 = عشر صلوات من ربك!

صلاة الله -عزَّ وجلَّ- عليك هي الرحمة

يعني كل عشر صلوات منك = بمِئة رحمة من الله عليك!

وإن زِدتَ = زاد ربُّكَ وضاعَف
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
47🍓8🕊7😍6🤝3🥰2👏2💘2
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
انهارده اي💚👀 = الجمعة💚🌿 وانت متعود تعمل اي؟!💚🌿 =اقرا سورة الكهف وأكثر من الصلاة علي الحبيب وَاغتنم آخر ساعة استجابة قبل المغرب.💚🌿 لاتسنوا من صالح دعائكم ولا تغفلوا عن اخواتنا في غزه بالدعاء💚🌿
.
"وأنت تقرأ سورة الكهف📖📖
لا تنسَ أن تتدبَّر كيف أصلح الله حال الجدار ليتيمين لا يعلمان بشأنه، كيف حفظ مستقبل الأبوين، كيف أدار الله أمر أصحاب السفينة وحفظ أمرهم بما يُكره ظاهره وهو الخير كله، جدِّد توكلك وتذكَّر القاعدة: ﴿وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ﴾"
🤲📿
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
27😍4🥰2🕊2🍓2🤝2💘2
.
قال النبي 📿:
(من كانتِ الآخرةُ همَّهُ جعلَ اللَّهُ غناهُ في قلبِهِ، وجمعَ له شملَهُ، وأتتهُ الدنيا وهي راغمةٌ، ومن كانتِ الدنيا همَّهُ جعلَ اللَّهُ فقرَهُ بينَ عينيهِ، وفرَّقَ عليهِ شملَهُ، ولم يأتِهِ منَ الدنيا إلَّا ما قُدِّرَ لَهُ).

ليه شاغل بالك بالدنيا ومنغمس فيها وناسي همك الأساسي..
انشغالك بالدنيا عن آخرتك مش هيفيدك ولا هيحللك مشاكلك بالعكس ده هيزود همومك.

عايزين نركز في العبادة في رمضان.. عايزين نخرج الدنيا من قلوبنا..
عايزين يكون همّنا الحقيقي هو رضا ربنا ودخول الجنة.
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
32🕊4🥰3😍3🍓3💘2
🔖
خطِّط لها تفُز بها

واستعد مبكرا بالجد والاجتهاد تفز فيها بأفضل أرزاق العباد.
اللهم بلِّغناها ..
🤲
ليلة القدر
🌙
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🥰238😍4🕊3💘3🍓2
منتصف شهر رمضان
أنت واخد بالك بقولك ايهه!!
هتستدرك امتي؟!
هترجع ليه امتي ؟!
أنت لو فاتك فرصة الشهر ده هتبقى خسرت كتير !
يعنى قولى أيه الايام اللى أجمل من دى ؟!
ابواب جنة مفتوحة ، وأبواب النار مغلقة ورحمة ومغفرة وبركة قولى أيه الاجمل من كده !!!
ربما قصرت ف الـ فات اللى عدو
بس اهو لسه قدامك فرصة إنك تجتهد فى الأيام اللى باقيين .
اختم الشهر ختام طيب ومتفرطش وتكسل
اجتهد فى الباقى علَّ الله يبلغك ليلة القدر وتدركها .
متيأسش لسه فيه فرصة ترجع كل ثانية بتعدى عليك وأنت بتاخد نفسك بتقولك إنك لسه قدامك إنك تعمل حاجات كتير .
انهض كفاك يائسا .
37🥰4👌2😍2💔2😭2
‏"رمضـانُ طِبتَ مُباركًـــا مقبــــولا

ما لي أراكَ على الفراقِ عَجُولا؟"

‏إذا وجدتَ فتورًا في رمضان فحرِّك همتك بتذكير نفسك أنَّه أيَّامٌ معدوداتٌ، وأن في صيامه وقيامه أجورًا وافراتٍ، وأنَّ العمل فيه يذهب بذهابه، فإن لم يُغتنم فلا سبيل للحاقه،
"فاصبر وأدرك ما بقي منه قبل فواته"

‏"الفتور أمرٌ طبيعي .. لكن احذر أن يكون فتورُك في وقت الغنائم وأزمنةِ السباق! مضى من عمرك ما مضى .. إن أحسنت فزد، وإن بعُدت فعُد، وإن فترت عزيمتك فتذكر قوله تعالىٰ:
﴿ أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ﴾"

صلاة الفجر ياصحبة
💙🦋
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
22🍓4🥰3🕊3😍2💘2
من علامات قبول الطاعة إنك توفق للطاعة بعدها!

كل يوم بالنسبة ليك هو ترمومتر تقيس به نفسك، هل أنت مستمر على اللي بدأته من أول رمضان ولا لأ!
طب بتزود العبادة ولا واقف مكانك!

استعن باللَّهِ وقيم نفسك.. واستمر ♡︎
42🥰4😢4🍓4💘3🕊2😍2
انتصف_رمضان___الشيخ_خالد_الراشد.#ubayda_123_#shorts_#مقاطع_ديني…
<unknown>
.
مهلًا مهلًا يا رمضان: ما أسرعَ خُطاك، تأتي على شوقٍ وتَمضي على عجل، فسبحان من وصفك ب: أيام معدودات.
يا رب تقبل منّا مامضى، وأعنّا على ما بقي، وأعتق رقابنا ورقاب آبائنا وأمهاتنا من النَّار.
آمين يـــــا رب العـــالمـــين
😭17💔8😢73
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
الحمدلله عملنا لحد الآن تم تجهيز أول دفعة من شنط رمضان عبارة عن ٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه ١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت…
الحمدلله عملنا لحد الآن قدرنا نعمل كمان 3 شنط من شنط رمضان لسه مستمرين علشان اللي بتسأل


٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه
١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي

ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت نعمل كمان كام شنطه تاني
أنت متعرفش ال٢٠ جنيه دي ف ميزانك هتبقي عامله أزاي ممكن تاخد أجر ٧٠٠ الضعف أوعي تكسل ولا تحتقر ولا تقول رقم ملوش لازمة النبيﷺ قال اتَّقوا النَّار ولو بشِقِّ تمرة وقال ﷺ" سبق درهم مائة ألف "
٢٠جنيه ممكن تدخل الفرحه والسعاده علي أسره فكر فيها هتلاقي اجرها كبير.*

*أنزل إتبرع متكسلش.♥️*

رقم الكاش
12😍2🍓2💘2🥰1🕊1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مهلاً يا رمضان .. فما زالت الأرواح عطشى : بالأمس كنا نقول رَمضان أهلاً ،، والآن نقول رمضان مهلاً
😢17💔8😭54💘2
‏جزىٰ ربي النِّســاءَ بِكلِّ خيـرٍ💙
‏وأَطْعمَهُنَّ مِن ثَمـرِ الجِنـــانِ
🦋

‏فكم صنعَتْ أيادِيهنَّ خيــرًا
🩵
‏به زَهتِ الموائدُ والأوانـي
🦋

‏جمَعْنَ إلىٰ الصِّيامِ قِيامَ ليـلٍ
💙
‏وإطعامًا علىٰ طبَقِ الحَنانِ
🦋
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
36🍓11🥰5🕊4😍4💘4
.
هنفترض افتراض.إن عملك خلال نص الشهر اللي فات ده لم يؤهلك أنك تعتق من النيران بعد.
ده النصف السيء في الحكاية، فيه نصف جيد ومشرق جدا، إن لسا فيه نصف شهر تاني تقدر تستدرك فيه ما فاتك.
📖 🕌🤲🤲🌃
البكاء على أطلال ما مضى مش هيفيدك شيء قدام ربك يوم تعرض عليه، اللي هيفيدك إنك تتحرك من سباتك وتلحق بسباق الصالحين.
الشهر لم يمض بعد، نصفه لا يزال قائما، أيام خير وبركة وأنت ربنا مادد في عمرك؛ خدها على إنها تذكرة للذاكرين، ولا تكن من الغافلين.
أن تعتق من النار فهذه هي النجاة والله.
🤲
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
15😍10🍓4🕊3🥰2🤝2💘2
أرجو يا حبيبِ..

أنَّ تكتُبني مِمَن أعتقت أرقبتهمَ من النار،
وأن تجعل ليّ نصيبًا في كُل شيء أحببتهُ
ولا تجعل في قلبي غصةً لِشيء تعلقتُ بهِ،

واغفر ليّ كُل ذنبًا يمنعني من لَذة الوصول،
وأملىء قلبي بِسعادة وطمأنينة
تُعوضهُ عن كُل حُزن قد أصابه يا ربّ').
51😍5🍓5🥰4🕊3💘3
حقيقة أن الإنسان مُثاب على خطواتِه الصغيرة، وعلى سَعيه في طريق مسراته وإن لم يَصِل
تهوّن عليه وتُعيده للرضا وإن ظَهر مِنه سخط

الإنسان بسيط يؤنِسهُ كونه مَسموع وتُرى جميع سكناتِه وسكتَاتِه
وأنه يُؤجر عليها.
67💘8🍓6🥰4🕊4😍4